İstanbul həsrəti
"Səhər-səhər"
rubrikasında
ANAR
Xalq yazıçısı, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin sədri
Avrasiya Yazarlar Birliyinin başqanı, əziz dostum Yaqub
Öməroğludan Türk Dünyası Gənc Yazarlar
Görüşünə qatılmaq təklifi alanda məmnuniyyətlə
razılaşdım.
Doğrusu,
əvvəlcə bu cavan yazıçılar arasında nə
edəcəyimi, bu görüşə nə şəkildə qatılacağımı
bilmirdim. Sonradan öyrəndim ki, bir neçə
yaşlı, təcrübəli yazıçı da cavan qələm
sahibləri ilə söhbətlər etmək,
düşüncələrimizi paylaşmaq üçün dəvət
olunub. Beləliklə, bu tədbir həm
çağdaş türk dünyası ədəbiyyatının
gənc nümayəndələri ilə tanışlıq, həm
də köhnə dostlarım Əli Ağbaş, Yaqub Öməroğlu,
İsmayıl Bozqurd, Firat Qızıltuğ ilə yenidən
görüşüb söhbətləşmək fürsəti
verirdi. Hələ üstəlik həsrətini
həmişə çəkdiyimiz gözəlim İstanbulu
bir daha görmək, gəzmək, əsrarəngiz görkəminə
yenidən aşiq olmaq da öz yerində.
Dəfələrlə Türkiyədə də, Azərbaycanda
da Yaqub Öməroğlu ilə söhbətlərimizdə
Türk dünyası gənc yazıçı, şairlərinin
toplantısının keçirilməsi ideyasını
müzakirə etmişik. Hələ gənclik
illərimdən bu cür yazıçı seminarlarına
qatıldığım, sonrakı illərdə də bunun
faydasını müşahidə etdiyim üçün bu
ideyanın gerçəkləşdirilməsinə çox
sevindim. Moskvada kino təhsili
aldığım illərdə o vaxtkı SSRİ respublikalarından gələn
müdavimlərlə ünsiyyətimiz,
bir çox hallarda səmimi dostluğumuz müxtəlif
xalqların həyat tərziylə,
problemləriylə, milli arzularıyla tanış olmaq imkanı verirdi bizə,
qarşılıqlı yaradıcılıq mübadilələrimiz
bizi gənc yazarlar kimi
yetişdirir, zənginləşdirir,
dünyagörüşümüzün üfüqlərini
genişləndirirdi. Moskvanın özündən, Leninqraddan,
Kiyevdən, Minskdən, Tbilisidən, Daşkənddən,
Moldova və Qırğızıstandan kurslara daxil olmuş
cavanlar bizə ədəbiyyatlarını,
ölkələrini, xalqlarını tanıdırdılar. Hər
gənc öz millətinin düşüncəsini, sənət
anlayışlarını özüylə “gətirirdi”.
Belə bir faydalı ünsiyyəti - bu səfər
müxtəlif sənət sahələrində
çalışan gənclərin təmasını və bu
görüşlərdən aldığım xoş təəssüratı
bir vaxtlar iştirak etdiyim yaradıcı seminarlarda - Bakurianidə,
bizim Zuğulbada da almışdım.
Bütün bunlar mənim uzaq gənclik illərimə
aiddir. İndi “Türk dünyasının gənc yazarlar
buluşmasına” dəvət alanda nostalji hisslər
keçirirdim. Gənclərlə təmas
elə bir növ öz gəncliyinə qayıtmaq kimidir.
Həm də bu görüş, bu buluşma həsrətimin şəhəri
İstanbulda baş tutursa... Həm də budəfəki tədbir
eyni kökə, eyni ruha, eyni dil sisteminə malik olan türk
xalqlarının - daha dəqiq desək, onların Gələcəyinin
bir araya gəlməsidirsə... Bu faydalı olduğu qədər
də çətin təşkil olunan görüşün təşəbbüskarlarını
- Türkiyənin Kultur və Turizm
bakanlığının,
Avrasiya Yazarlar Birliyinin və özəlliklə bu
Birliyin sədri Yaqub Öməroğlunun müstəsna xidmətini xüsusi
qeyd etməliyəm. Yalnız
bağımsızlığını, müstəqilliyini
qazanmış Türk cümhuriyyətlərindən deyil,
başqa dövlətlərin tərkibində özərk,
muxtar qurumları olan, ya heç bir qurumu belə olmayan sayca ən
kiçik xalqların da - gənclərinin timsalında bu
görüşdə iştirakı əlvan bir aləm yaradırdı.
Türkiyə türkləri və azərbaycanlılar,
qazaxlar və qırğızlar, özbəklər və tatarlar, başqurdlar və krım
tatarları, kumuklar və qaraçaylılar, Cənubi azərbaycanlılar
və Şimali kiprislilər, Kərkük türkmənləri,
qaqauzlar, xakaslar, tuvalılar, Altaylardan Balkanlara qədər
böyük bir dünyanın ədəbi gələcəyi
bu günlər İstanbuldaydı.
Bu qədər müxtəlif ölkələrdən gəlmiş
gəncləri İstanbulda toplamaq, sayca ən kiçik
xalqı belə unutmamaq təşkilatçıların və
ilk növbədə Yaqub Öməroğlunun hünəridir. Yeri gəlmişkən, uzun
illər səmimi dostluq əlaqələriylə bağlı olduğum
Yaqub bəyin də, şair Əli Akbaşın da türk dünyasının
ədəbiyyatda bütövləşməsi yolunda çabaları böyük bir amalın sözdə
yox, əməldə həyata keçməsidir. Bu səfərimizdə
Yaqub bəyin ailəsiylə,
sifətləri nur saçan iki övladlıyla - oğlu və
qızıyla
görüşmək
mənə xüsusi
zövq verirdi.
Türk xalqlarının, türk dillərinin danılmaz
yaxınlığıyla bərabər, bir-birlərindən
müəyyən fərqlilklərini də inkar etmək olmaz. Bu mənada sənət
adamlarının görüşmələri, yaradıcılıq
mübadilələri, türkdilli xalqlar arasında ədəbi
əlaqələrin möhkəmlənməsi çox
vacibdir. Məsələn, bizim nəsildən olan unudulmaz Çingiz Aytmatovla, Oljas
Süleymenovla, Türkiyənin özündən bir çox
yazar dostlarımla görüşlərimiz,
yaradıcılıq söhbətlərimiz, bir-birimiz
haqqında çıxışlarımız,
yazılarımız ədəbiyyatlarımızın təbliğatına
kömək edib. Ona görə yeni dövrdə, bizim günlərdə
və gələcəkdə müxtəlif türkdilli
ölkələrdən çağdaş gənclərin,
cavan şair-yazıçıların bu işləri davam etdirəcəklərinə
inanıram. Və bu yolda belə
görüşlərin önəmi aşkardır.
İstanbula çatdığımız axşam,
tanışlıq ziyafətində də çeşidli
türk dillərində çıxışlar, şeirlər
səslənirdi. Desəm ki tutalım, xakasca, ya qırğızca səslənən
şeirləri tam anlayırdım, yalan olar. Amma
şeirlərin ümumi ruhu, ritmi, ahəngi bizlərə-azərilərə,
türklərə də aydın və doğma idi. Bu
şeirlərdə səslənən vətən, torpaq
sevgisi, milli ruh, patriotik coşqu bizim
Xəlil Rza Ulutürkün, Zəlimxan Yaqubun poetik
çıxışlarını xatırladırdı.
Adətən
belə hisslər buxovların içərisində daha da şiddətli olur. Amma
hürr dünyanın uşaqlarının bu cür içdən
gələn azadlıq
sevdası, doğma
dilə sayğısı, Türkiyədə olmaq sevinci
o gecədə də, sonrakı günlərdə də
aşıb-daşırdı. Çoxusu Türkiyəyə ilk dəfə gələn gənclər idi və sanki xəyallarının,
arzularının diyarında hiss edirdilər özlərini. Türkiyəyə ilk gəlişlərimdə
keçirdiyim hissləri yada saldıqca onları yaxşı
başa düşürdüm.
Dəfələrlə
çıxışlarımda, yazılarımda söylədiyim
kimi hər bir xalqın, o cümlədən, türk xalqlarının
öz dilində danışması, yazması vacibdir və gözəldir. Amma türkdilli xalqların ortaq ünsiyyət dili
Türkiyə türkcəsi olmalıdır. Bu barədə
mən hələ keçən əsrin doxsanıncı illərində fikrimi söyləmişdim.
Elə açılış mərasimindəki
çıxışımda da gənc yazarlara öz dillərini
mükəməl bilib inkişaf etdirməklə birlikdə Türkiyə
türkcəsini də
yaxşı öyrənməyi, səlis danışmağı
məsləhət gördüm.
Görüş çərçivəsində gənclərlə
hekayə seminarında dərsim nəzərdə
tutulmuşdu.
Doğrusu, mənə görə,
yazmağı öyrətmək mümkün deyil. Yazıçılığın, yazmağın
resepti yoxdur. Təcrübəni
bölüşməyin də bəzən effekt verməyə
bilər. Çünki
yazıçılıq həyat tərzidir. Hər bir qələm adamı özündən əvvəlki
nəslin təcrübəsini öyrənib, əsərlərini
oxuyub öz yolunu müəyyənləşdirməli, öz
üsullarını seçməlidir. Amma
bununla belə nəsillər arasında körpü də
mühümdür, ona görə düşünürəm
ki, gənc qələm sahibləriylə
görüşüm mənim üçün də, onlar
üçün də gərəkli oldu. Gənclərin
xeyli suallarını cavablandırdım, bəzi suallara
özüm də
cavab tapdım.
İstanbulda
bir neçə ay yaşasam da, bu şəhərə tez-tez gəlsəm
də, Boğazın içindəki
məşhur Qız
Qülləsində olmamışdım. Ona görə bu səfərimin
unudulmaz məqamlarından biri də sahilə, iskələyə
gəlib bütün heyətlə bərabər kiçik
qayıqla Qız qalasının olduğu balaca adacığa
üzmək, bu nadir memarlıq abidəsinə yaxından
baxmaq, ətrafında süzən martı
quşlarına, sahillərini döyəcləyən
dalğalara tamaşa etmək oldu. Əfsanəyə
görə padşaha qızının öldürüləcəyini
söyləyirlər, padşah da bu kiçik adada qızı
üçün qala tikdirib orda saxlayır övladını.
Qıza meyvə hədiyyə göndərilir,
sən demə, meyvənin içərisində ilan gizlədilibmiş,
ilan qızı çalıb öldürür. Bu cür əfsanələr qədərdən, qismətdən
qaçılmazlığı ifadə edir.
... Qalanın yanındakı skamyada oturub sulara
baxdıqca, gənclərin fasiləsiz olaraq fotolar, selfilər
çəkdirdiyini müşahidə etdikcə zəmanənin,
insanların necə dəyişildiyini
düşünürdüm. Çağdaş
dünyanın uşaqları ətrafı, hər şeyi
telefonun ekranından qəbul edir, fotoaparatın obyektivindən
qavrayırlar. Bizim nəsil üçün bu, qəribədir...
Dörd dövrəndəki gözəlliyi indi,
burada təbii, doğal olaraq seyr etmək əvəzinə,
gördüklərini sadəcə fotolara fiks etmək mənə
çöçün gəlir. Sanki görmək istədikləri
real, canlı dünya yox, onun telefon vasitəsiylə əks olunmuş fotolarıdır.
Elə boğaz gəzintisində də belə
qəribə hisslər keçirirdim. Amma neyləməli,
yeni dövrün, yeni nəslin virtual yaşam tərzini,
dünyaya baxışlarını qəbul etməli, başa
düşməli, çətin olsa da, bununla
barışmalıyıq. Rastına
çıxan tanıdığın tanımadığın
adamla şəkil çəkdirmək isə indi yalnız Azərbaycanda,
Türkiyədə deyil, demə türk dünyasında da bir
dəb olub. Mən bu dəbi “şəkiləmaniya”
adlandırardım.
Bir
axşam da Boğaz içində gəzinti təşkil olunmuşdu. Vapurumuz -
gəmimiz Boğaz içində o yan-bu yan üzdükcə gənclər
şeir deyir, mahnılar oxuyur, rəqs edirdilər. Düşünürdüm ki, xoşbəxt nəsildirlər.
Ən azı ona görə ki, bizim gəncliyimizdə əl
çatmaz xülya kimi görünən İstanbul həsrətinə
özlərinin cavan yaşlarında İstanbul buluşmasıyla
son qoyurlar.
İstanbul - Şeir Şəhərdir...Təsadüfi
deyil ki, Nədimdən, “lalə dövründən” Tofiq Fikrətin
“Aşiyandan” seyr etdiyi mənzərəyəcən,
“İstanbulu dinləyən” Orxan Vəlidən
“Qaldırımları” vəsf edən Nəcib Faziləcən,
“Sislər bulvarına” ad verən
Atilla İlhandan, İstanbul binalarının memarı və
şairi Çingiz Bektaşacan, Ataol Bəhramoğlunacan bu əbədi şəhərə poetik söz deməmiş şair
az tapılar. Gəmimiz boğazın bir-birindən füsunkar
mənzərələrini kino kadrları kimi gözlərimiz önündən
keçirir, körpülərin altından keçirik və
qulaqlarımda qəhqəhələrlə birgə Yəhya
Kamalın misralara səslənir:
Dün qəhqəhələr
yüksəliyorkən
evinizdən
Məndim
keçən ey sevgili
sandalla
dənizdən.
İstanbul - Sevgi şəhəridir. Nazım Hikmət də ən
gözəl şeirlərini İstanbulda yaşadığı sevgilərinə həsr edib.
İstanbul Həsrət şəhəridir. “Gəncliymi,
ulduzlarmı, məmləkətmi daha uzaq” deyən Nazım onu şəhərinə yetirə bilməyəcək
kapitana müraciətlə “məni o limana çıxaramazsan”
deyirdi.
Qəribədir,
Bakıda İstanbul həsrəti duyduğum kimi, 93-cü ildə
yeddi ay ərzində
Memar Sinan universitetində Azərbaycan ədəbiyyatından
dərs deyəndə də Bakı həsrəti duyurdum.
Gəl
qoşulaq durnalara
Vətən
sarı uçaq, uçaq...
Dərs
dediyim məktəb yaxın,
Oxuduğum məktəb uzaq.
Emin Sabitoğlu bu sözlərimə mahnı yazmışdı. Özü də ifa etmişdi. Məndən neçə il sonra Emin də bu şəhərdə dərs deyir və eyni qəribsəmə hisslərini keçirirdi. Şair doğru deyir ki, “Mən qürbətdə deyiləm, qürbət mənim içimdə”.
Memar Sinan Universiteti Avropa tərəfdədir, mən qarşıda - Asiya tərəfdə yaşayırdım. Hər gün vapura minib Asiya tərəfdən Avropa tərəfə keçir, dərs deyib yenə vapurla qayıdırdım. Bəzən soyuq havalarda gəminin göyərtəsində oturub dalğaqıranın üstünə düzülmüş martı quşlarını seyr edirdim. “Gündə neçə dəfə Avropadan Asiyaya, Asiyadan Avropaya üzən bu gəminin göyərtəsində təkdim. Avropada da təkdim, Asiyayda da təkdim”.
Xatirəmdə Yasəmin Qumralın oxuduğu bir mahnı da qalır:
İki qitə İstanbulda körpülərlə bir-birinə
qovuşdu amma biz qovuşamadıq.
O, bir neçə ay yaddaşımda da, yazılarımda da həmişəlik həkk olunub.
Görəsən, İstanbulu ilk dəfə görən bu gənclərin yaddaşında, Boğaz içinin bu füsunkar axşam mənzərəsinin xatirələri necə qalacaq, şeirlərində, hekayələrində, romanlarında əks olunacaqmı? Ya elə telefon fotolarında qalacaq?
Gənclərə güvənirəm. Gələcəyə inanıram. Gənclik elə Gələcək deməkdir də...
Çox-çox uzaq gələcəkdə, o vaxt artıq qocalacaq indiki cavanların anılarında İstanbulla bərabər, bəlkə mən də qaldım.
525-ci qəzet 2017.- 26 avqust.- S.9.