Kamal Abdulla və onun
Dastan poetikası
Cəlil NAĞIYEV
(Əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
Kamal Abdullanın bu kitabının yeniliklərindən
biri də reallıq və mifiklik anlayışlarının
uyğunluğu (üst-üstə düşməsi)
kateqoriyasının bədii mətndə ifadəsi məsələsində
özünü göstərir.
Əksər
mifoloqların da dedikləri kimi (o cümlədən də məşhur
rus mifoloqları Y.M.Meletinski, O.M.Freydenberq və b.) ibtidai (ən
qədim) insanların mifyaradıcılığında və
bədii düşüncəsində mif mühiti ilə real
həyat arasında müəyyən bağlılıqlar var.
Belə ki, qədim insan təbiətdə müşahidə
etdiyi çoxsaylı mənasını tam dərk etmədiyi,
onun üçün sirr olan hadisələri bədii obrazlar
(özlərinə bənzər, insanşəkilli -
personifikasiya) formasında təsvir etmişlər. Bu baxımdan, ən ilkin mifik süjet və obrazlar
real faktlar əsasında yaranmış və müəyyən
mənada reallığı əks etdirmişdir. Bununla belə, mifyaradıcılığı birmənalı
şəkildə bədii yaradıcılıq hadisəsidir və
burada təsvir olunan hadisələrin, obrazların
hamısını real həyatda axtarmaq da düzgün olmaz.
Qədim insan özünün bədii təxəyyülünün,
“intellektinin”, istedadının gücü sayəsində təbiət
hadisələrindən qidalanaraq (bəhrələnərək)
real həyat, dünya-aləm, varlıq və ezoterik (ruhi-mənəvi)
məsələlərə aydınlıq gətirməyə
çalışmış və bu kontekstdə əfsanəvi,
qeyri-real, fantastik obrazlar, motiv və süjetlər
yaratmışdır. Hətta bu zaman da
mifyaradan qədim insan bədii və fəlsəfi
düşüncə sahəsində qismən də olsa
reallıqla səsləşən kəşflər
etmişdir. Bu kəşflər prinsipcə intuitiv də
ola bilər, təcrübəyə də əsaslana
bilər.
Kamal Abdulla KDQ dastanında bu tipli bədiipoetik
materialları aşkar edir və onların semantik
interpretasiyasını verir. Bu paradiqma ilə əlaqədar
tədqiqatçının ən uğurlu
tapıntılarından biri “Söylədi, xanım, görəlim
(baxalım) nə söylədi” ifadəsinin semantik məna
çalarları ilə bağlı olmuşdur. Bu dastan bədii-poetik ifadəsində “deyilmiş
(deyiləcək) sözün görünməsindən” bəhs
edilir. Zahirən sadə görünən, hətta tam
müasir səslənən, hamının adi qəbul etdiyi (məs.
bu gün də adi danışıq zamanı deyilir: de görüm nə deyirsən!) bu
ifadənin ibtidaipoetik, mifik bir anlayışı var:
sözün görünməsi. Yəni əgər
qədim insan dağı yatan bir canlı, bir varlıq kimi
görə bilirsə, o, sözün də maddi olduğuna
inanır və onu görə bilir. Kamal Abdulla bununla əlaqədar
yazır: “KDQ mətnində özünü göstərən
“Sözün görünməsi” (seçmə müəllifindir
- C.N.) ideyası autentik mif dövründə onun real olaraq
görünməsinə inamı özündə əks
etdirir” (səh. 68).
Kamal
Abdullanın bu kitabında barəsində müzakirə
açmağa və düşünmək üçün
yeni üfüqlər açan, sanki izahı mümkün
olmayan, daha doğrusu, əsaslandırılması
üçün əldə elə də bir mənbə,
sübut-dəlil olmayan çox maraqlı məsələrdən
biri də dastanın, mifloloji mətnin (“qədim mətnin”)
yaranma mühiti və şəraiti məsələsidir. Tədqiqatçı, bu prosesi qeri-müəyyən
(iks) müəllif tərəfindən, hətta konkret bir
“auditoriya”da (məs. “hansısa
mağaranın bir küncü”)
yaranması fikrini söyləyir. Bu barədə o,
yazır: “Belə ki, bu mətn həm müəllim, həm
kahin, həm də mətnin, xüsusilə, bədii-poetik-lik
qatının qurucusu (Müəllif) tərəfindən yaradılan
bir reallıq kimi özünü göstərir” (səh.73). Dastanın, mifin, mətnin (mövzunun, süjetin,
mifin, obrazın, ilkin ideyanın) yaranması prosesində tədqiqatçı
“müəllif” faktoruna üstünlük verir. Əlbəttə, nəyinsə yaranmasında kimsə
ilk addım atır, bu, yaradıcıdır (ilk müəllifdir).
Əgər söhbət hansısa ən qədim,
ilkin anonim müəllifdən gedirsə, onu təbii ki, “ilk
müəllif” adlandırmaq olar. Lakin bu
“ilk müəllif”in kimliyini müəyyən etmək faktiki
olaraq mümkün deyil. Çünki
yüz, min illər keçir, ilkin mətn şifahi şəkildə
ağızdan-ağıza ötürülür, dönə-dönə
yeni variantlarda, cilalanaraq yenidən yaranır və ilkin müəllif
zamanın hökmü ilə mətnin qalın
qatlarının altında qalır. Onu
açmaq hər kəsin işi deyil.
Qədim
Çində Konfutsi ilə bağlı olan bir rəvayət
bu məsələyə aydınlıq gətirə bilər:
qədim Çin qaydalarına görə, hər bir yeniyetmə
bir neçə mərhələ keçərək təhsil
alır, Bu mərhələnin biri də musiqi təhsilidir. Yəni yeniyetmə çalğı alətində
müəyyən bir musiqi parçasını ifa etməyi mənimsəməlidir.
Konfutsi də kiçik yaşlarında olarkən
belə bir təhsil mərhələsini keçir. Müəyyən olunmuş zaman kəsiyində o,
müəlliminin ona öyrətdiyi müsiqi
parçasını məharətlə ifa edir. Müəllimi bundan razı qalsa da, Konfutsi yenə də
həmin musiqini daha dərindən öyrənmək istədiyini
bildirir. Bir neçə belə dərsdən sonra o,
müəlliminə ifa etdiyi və o vaxta qədər müəllifi
məlum olmayan bu musiqinin yaradıcısının (müəllifinin)
kim olduğunu deyir. Konfutsi bu
musiqini dərindən mənimsəyəndən sonra nəinki
müəllifin adını, hətta onun xarici
görünüşünü, portretini də təsvir edir.
Bu misal immanent təhlilin ən parlaq nümunəsidir.
Kamal Abdulla da qədim mətnləri, ilk
dastanları, mifləri yaradanların kimliyini məhz bu
üsulla, mətni dərindən öyrənməklə,
kifayət qədər yaxşı mənimsəməklə,
immanent təhlil yolu ilə müəyyən etməyin
yollarını göstərir. Bir də
ki, axı, başqa yol da yoxdur.
Dastan (mif) mətni şifahi yaradıcılıq
nümunəsidir. Şifahi yaradıcılıq nümunəsinin
kollektiv yaradıcılıq növüdür. Bu, hamıya yaxşı məlumdur. Belə olan halda tədqiqatçı nəyi (kimi)
axtarır. O, dastanın (mifin) mətninin yaranma
mühitini və onun ilk yaradıcısını axtarır. Təbiidir ki, hər hansı motif, mövzu
rüşeyim halında kiminsə beynində yaranır (bu, ilk
yaradıcıdır), sonra o ağızdan-ağıza
keçir (çünki hələ yazı mövcud deyil, mətn
yalnız şifahi şəkildə yaşaya bilər). Sonra o, ətə-qana dolur, kamilləşir, yetkinləşir
və bədii-poetik şəklə düşür, bədii
əsər şəklini alır. Burada, nəzərə
almaq lazımdır ki, elə motivlər, elə süjetlər
var ki, onlar məhz onu yaradan müəllifin (xalqın, kollektivin)
yaradıcılıq məhsuludur. Lakin elə ədəbi-bədii
materiallar (folklor, mif süjeti) da var ki, onlar müxtəlif ərazilərdə
yaşayan, bir-birləri ilə hansısa əlaqəsi olan və
olmayan qədim insanlar tərəfindən yaranır (məs: qədim
oğuz Təpəgözü - qədim yunan Polifemi,
Alkesta-Admet süjeti - Dəli Domrul-xatunu, Buğac və “Edip
kompleksi” mövzusu və s.). Qədim folklor və
mif materiallarında bu tipli süjetlər istənilən qədərdir.
(Sinderella (Göyçək Fatma) nağılının
süjeti qədim Misir ədəbiyyatından (Rodopis) başlayaraq,
Amerika hindularının və Avrasiyanın müxtəlif
xalqlarının folklorunda müşahidə olunmaqdadır (məs:
fr. Cendrillon, alm. Aschenputtel, ing. Cinderella, rus. Zoluşka, Azər. Göyçək Fatma
və s. demək olar ki, dünyanın əksər
xalqlarının folklor və əsatirində eyni səciyyəlidir).
Bu tipli
süjetlərin (səyyar süjetlər nəzəriyyəsi
ilə izahı inandırıcı görünmür) müəyyən
sosial, ictimai, mənəvi-əxlaqi mühitlə bağlı
yaranmasının səbəblərinin
araşdırılmasına ehtiyac var. Kamal Abdullanın təklif
etdiyi tədqiqat metodologiyası bu sahədə yararlı ola bilər. Belə ki, tədqiqatçının
təklif etdiyi Mağara faktorunun mif
yaradıcılığı prosesində rolu maraqlı elmi
hipotezalardan biridir. Onun fikrincə, dünya
mədəniyyətşünaslığı tarixində qəbul
edildiyi kimi, Mağara yalnız “rəsm nümunələrinin
(qayaüstü və divar rəsmlərinin) yer
aldığı bir mədəniyyət məkanı
olmamışdır” (səh. 76). Bu fikrini davam etdirərək
o, tam haqlı olaraq yazır: “Mağaradaxili “mədəni
intibah”, başqa sözlə, Mağara mədəniyyəti
(Seçmə müəllifindir - C.N.) yalnız təsviri sənətlə,
rəssamlıqla məhdudlaşmır. Mağara
həm də qədim (primitiv) ədəbi nümunələrin
formalaşdığı məskən olmuşdur” (səh.
76). Təbiidir ki, tədqiqatçının nəzərdə
tutduğu “ədəbi nümunələrin
formalaşması” prosesi rəsmlərin çəkildiyi
vaxtla üst-üstə düşməyə də bilər,
müəyyən zaman fərqi ilə yarana bilər, hər
halda burada haqqında bəhs olunan Mağara mühiti qədim
insanın estetik dünyagörüşünün
formalaşaraq və tədrici təkamül yolu keçərək
süjetli narrativ mətnlərin yaranması yolunda bir mərhələ
rolunu oynamışdır. Tədqiqatçı bu barədə
deyir: “...Mağara gələcəkdəki bitkin mifoloji mətnlərin
yaranmasına öz köksündə ilkin şərait yaradan
məkan kimi özünü göstərdi” (səh. 77).
Bu tədqiqatın maraqlı məqamlarından biri də dastanın (barada KDQ-un) müəlliflik məsələsidir. Kamal Ablulla bu məsələyə xüsusi önəm verərək, dastan poetikasının bədii-poetik xüsusiyyətlərinin açılışında müəlliflik faktorunun xüsusi əhəmiyyət kəsb etdiyini bildirir. Burada, yenə də mübahisəli bir məsələ üzə çıxır. Xalq yaradıcılığı və müəllif məsələsi. Yəni məlum həqiqət belədir ki, Molla Nəsrəddin lətifələrinin, xalq nağıllarının, xalq nəğmələrinin dastanların müəllifləri məlum deyil. Doğrudur, folklorşünaslıq tarixində belə bir hipoteza da mövcuddur ki, KDQ-ın müəllifi Dədə Qorqud adlı bir ozan, “Koroğlu”nun müəllifi Koroğlu adlı hansısa bir aşıq (yanşaq) ola bilər (Dədə Qorqudun tarixi şəxsiyyət olması fikrinə dastanda işarə də var: “Rəsul əleyhissəlam zamınına yaqın, Boyat boyından Qorqud ata diyərlər, bir ər qopdı” (səh. 31). Əlbəttə, bunula belə, bu tezisi sübut etmək çox çətindir. Amma Kamal Abdullanın Dədə Qorqudun müəllif - müəllim - kahin olması ideyası bu baxımdan diqqətəlayiqdir. Kamal Abdulla yazır: “KDQ mətnində həm müəllim Qorqudu, həm də müəllif (ozan) Qorqudu birləşmiş variantda görürük. Yunan mifologiyasının dili ilə desək, ikiüzlü Yanus kimi” (səh.95).
Dastandan da görmək mümkündür ki, Dədə Qorqud dastanın sadəcə olaraq qəhrəmanlarından (personajlarından) biri olaraq qalmır; o, el ağsaqqalıdır, başbiləndir, adqoyandır; daha doğrusu, onun yaradıcılıq “intellektuallıq” potensialı dastanda tam şəkildə öz ifadəsini tapıb (“Oğuzın, ol kişi təmam bilicisiydi, - nə diyərsə, olurdı. Ğaibdən dürlü xəbər söylərdi. Haqq təala anın könlinə ilham edərdi” (səh. 31). Burada diqqəti cəlb edən başlıca amillərdən biri də Dədə Qorqud obrazının spesifikası, özünəməxsuluğudur. Tədqiatçı bu obrazın daxili (ictimai-sosial) portretini ümumiləşdirərək, onu eyni zamanda, həm kahin, həm müəllim, həm də yaradıcı-müəllif (ozan) kimi görür. Şübhə yoxdur ki, bu obraz öz səciyyəsinə görə dastanın bütün digər qəhrəman və personajlarından fərqlənir. O, daha passiv səciyyəli Xanlar Xanı Bayandır xandan fərqli olaraq, tam passiv obraz deyil (o, bəzən dastanda fəal qəhrəman kimi iştirak edir). O, həm də Qazan xan, Beyrək, Buğac, Dəli Domrul, hətta Təpəgöz kimi fəal qəhrəman da deyil. Dədə Qorqud sanki bir xülya kimi həm, var, həm də yoxdur. Onu bu xüsusiyyətinə görə bəzən övliya da adlandırırlar (bir qədər Xızıra yaxınlaşdırırlar). Bu baxımdan, həqiqətən də Dədə Qorqud obrazına xüsusi yanaşma tələb olunur.
(Ardı var)
525-ci qəzet.-2017.-2 dekabr.-S.19.