Unudulan aktyor
Və ya “romantizmin son ulduzu”
Onu romantik və realist aktyor məktəblərinin estetik
prinsiplərini öz yaradıcılığında məharətlə
əks etdirən aktyor adlandırırlar. Ona
"romantizmin son ulduzu” da deyirdilər. Xalq artisti Həsənağa
Salayev bu sevgini qazanmaq üçün teatr və kino sənətimizdə
uzun və çətin bir yol keçmişdi.
Həsənağa Salayevin aktyorluğa həvəsi
uşaqlıqdan yaranıb. Bakıda qulluqçu
ailəsində doğulan (5 dekabr Həsənağa Salayevin
doğum günüdür) Həsənağanı, yeddi
yaşına çatanda atası Bakıdakı 6-cı
Şura məktəbinə aparıb. Həsənağa
1937-ci ildə həmin məktəbin doqquzuncu sinfini
yaxşı qiymətlərlə bitirib. Elə həmin il Bakı Teatr Texnikumuna daxil olub. Tələbə ikən, 1938-ci ildə Akademik Milli
Dram Teatrının aktyor heyətinə qəbul edilib. Hələ gəncliyindən özünə kumir
seçdiyi Abbas Mirzə Şərifzadənin Karl Moor, Oqtay və
Səyavuş rollarına baxmaqdan zövq alıb. Azərbaycan Teatr Texnikumunda təhsil alarkən
Şillerin «Qaçaqlar» pyesinin romantik qəhrəmanı Karl
Mooru oynamaq onun da taleyinə yazılıb. 1938-ci ildən Azərbaycan Dövlət Dram
Teatrında Səməd Vurğunun «Xanlar» pyesi əsasında
hazırlanmış tamaşada Jandarm rolunda Mərziyyə
Davudova ilə tərəf müqabil olması, onun aktyorluq
taleyinə uğur kimi yazılıb. Taleyindən
müharibənin qan-qadası da keçib. Kiçik
qardaşı Əhmədlə eyni vaxtda cəbhəyə yollanıb.
Qardaşının qara kağızı gəlsə də, Fin cəbhəsində
vuruşub, bir neçə dəfə də mühasirəyə
düşmüş Həsənağa sağ-salamat geri
qayıdır (ailənin Leninqrada təhsil alıb, orada
çalışan böyük oğlu, şahmatçı
kimi tanınan Mehdini isə Sibir sürgünü gözləyirdi).
Qələbədən sonra doğma Bakıya
qayıdan Həsənağa Teatr İnstitutunun sənətşünaslıq
fakültəsinin qiyabi şöbəsinə daxil olur. Həyatı
qədər sevdiyi səhnəyə «Dumanlı Təbriz»də
Qüdrət, «Vəfa»da leytenant Əli, «Qatır Məmməd»də
Əziz, «Qaliblər»də Kapitan, «Gənc qvardiya»da Jora
rolları ilə çıxır. Romantik əsərlər
onu daha çox cəlb edir.
Kinorejissorlar da onun yaradıcılığına laqeyd
qalmırlar.
1947-ci ildə rejissor Yefim Dziqanın dəvəti ilə «Azərbaycanfilm»
kinostudiyasında istehsal olunan «Fətəli xan» filmində
yaralı əsgər rolunda çəkilən Həsənağa
Salayev, kinoda ilk addımını atır. Aktyorun
kino taleyi də uğurlu olur. "Fətəli xan”,
"Görüş”, "O olmasın, bu olsun”, "Onu
bağışlamaq olarmı?”, "Koroğlu”,
"İstintaq davam edir” bədii və "Aygün”"
televiziya filmlərində Süleyman, Musa, Əzim Əzimzadə,
Qüdrət, Eyvaz, Mayor Rüstəmov, Əmirxan rollarına
çəkilir. H.Salayev «Azərbaycanfilm»
kinostudiyasında Bədii Şuranın üzvü idi. Dublyajın formalaşmasında da onun böyük əməyi
olur. «Dəli kür» filmində Ələddin
Abbasovun oynadığı Cahandar ağanı səsləndirməklə,
bu ədəbi obrazın ekran həllində yaxından
iştirak edir. M.Bulqakovun
«Qaçış» əsəri əsasında
ekranlaşdırılmış eyniadlı filmdə M.Ulyanovun
yaratdığı, vətənindən dərbədər
olan general Çarnotanı dilimizdə uğurla səsləndirir.
Radio tamaşalarında - «Qış nağılı»nda,
Leont, «Hamlet»də Layert, «Səfillər»də Jan Valjan,
«Maskarad»da Arbenin, «Əlvida silah»da Müəllif, «Sevil»də
Balaş, kimi məşhur ədəbi personajlar da onun
ifasında ustalıqla səslənir.
Həsənağa
Salayevin kinoda uğurlu və yaddaqalan rolları
sırasında "Onu bağışlamaq olarmı?” filmindəki
mayor Qüdrət rolu xüsusi yer alıb. Filmin çəkilişi
ərəfəsində 39 yaşlı aktyor Rəssamlıq Texnikumunun 21
yaşlı tələbəsi Sərvət xanımla ilk dəfə
elə milis formasında görüşməklə, xoşbəxt
bir ailənin təməlinə imza atır. Ailədə
dünyaya gələn iki oğuldan böyüyünə
babası Dəryanurun, kiçiyinə isə türk romantik nəsrinin
parlaq nümayəndəsi Rəşad Nurinin adlarını
qoyulur.
Cəsarətli, ləyaqətli və
vicdanlı insan
Həsənağa Salayevin dostluqda sədaqətli
olması hamıya nümunə imiş. Salayev mərhum xalq
şairimiz Bəxtiyar Vahabzadə ilə də yaxın dost
olub. O, bu dostluqdan həmişə qürur duyurmuş. Hətta
«Gülüstan» poemasından sonra çətinliklərə
məruz qalan şairin evinə anonim olaraq hər həftə ərzaq
səbəti göndərməsi də dillərdə gəzirmiş...
«Mən Həsənağa
Salayev haqqında yalnız xoş sözlər danışa
bilərəm» - deyən Xalq artisti Rafiq Əzimov həmkarını
cəsarətli, ləyaqətli və vicdanlı bir insan kimi
xatırlayır: "Həsənağa Bəxtiyar Vahabzadə
ilə yaxın dost olub. Bəxtiyar Vahabzadə də onun dost
kimi çox sadiq olmasından danışırdı. Belə ki, «Gülüstan» poemasından sonra şair
çox tənqidlərlə qarşılaşırdı.
Hətta, ona görə şairi işdən də
çıxarmışdılar. Bir dəfə
televiziyada aparıcısı olduğum verilişə dəvət
etdiyim şairdən Həsənağa Salayevlə dost
olması ilə bağlı xatirə
danışmasını xahiş etdim. Şair məmnuniyyətlə
danışdı: «Bir neçə ay evdə oturdum. Ancaq hər şənbə günü qapını
açıb çöldə bir zənbil olduğunu
görürdüm. Zənbilin içində
bazarlıq olurdu. Hər şənbə
qapının zəngi vurulur, açdıqda, heç kimi
görmürdüm. Bir dəfə isə
qapının zəngi çalınanda, dərhal
açdım və balaca bir uşağı qaçan
gördüm. Uşağın arxasınca
qaçıb onu saxladım. Uşaq
ağlayıb "zənbili mənə bir əmi verib” dedi.
Uzun illər bu zənbilin kim tərəfindən
qoyulduğunu bilmədim. Ancaq Həsənağa
Salayevin yas mərasimində zənbilin onun tərəfindən
qapıya qoyulduğunu öyrəndim. Bu
hadisə mənə çox təsir elədi””.
Həsənağa
Salayevlə çox tamaşalarda tərəf-müqabil
olduğunu deyən Rafiq Əzimov, bütün
tamaşaların maraqla qarşılandığını
xatırlayır: "Elə aktyorlar var ki, onlarla tərəf-müqabil
olmağın özü də xoşbəxtlikdir. Bu, təcrübədir, stimuldur, bir-birinə dəstək
olmaqdır. Həsənağa ilə səhnəyə
çıxanda da eyni hissləri keçirirdim. Tamaşanın yaxşı keçəcəyinə,
maraqla qarşılanacağına,
alqışlanacağına içimdə bir əminlik hissi
yaranırdı. Belə də olurdu. Həsənağa Salayev Səməd Vurğunun
«Vaqif» əsərində Eldarı oynayanda, mən vəziri
oynayırdım. Həsənağa Salayev
Vaqif rolunda oynayanda isə mən də onunla tərəf-müqabil
olaraq Vidadi rolunda oynayırdım. Bernard
Şounun «Şeytanın şagirdi» əsərində
böyük qardaşımı oynayırdı. «Oqtay Eloğlu» tamaşasında da o, Oqtayı, mənsə
Dursun rolunu oynayırdım. Onunla birlikdə
oynadığım bütün tamaşalar çox uğurlu
alınıb. Onun səsi, müxtəlif
xarakterli rolları tamaşaçılar tərəfindən
çox alqışlanırdı. Onun
dublyajda çox gözəl səsləndirmələri var.
«Dəli Kür»də Cahandar ağanın möhtəşəm
səsi də Həsənağanın ifasında səslənib”.
Həsənağa Salayev teatrda yerli komitə sədri
işlədiyi müddətdə, həmkarlarının məişət,
istirahət, səhiyyə və digər problemlərinin həllində
yaxından iştirak edir. Gənclərə
dayaq, həmkarlarına həmdəm olur.
Gənclərin himayəçisi idi
R.Əzimov
Həsənağa Salayevin gənclərə qarşı
xüsusi diqqət göstərdiyini xatırlayır: "O, həmişə
gəncləri müdafiə edirdi. Gənclər
onun timsalında sanki öz hamilərini görürdülər.
Həmçinin Həsənağa Salayevin təcrübəsi
onlar üçün məktəb idi. Onlar
institut auditoriyalarında öyrəndiklərini Həsənağa
Salayev məktəbindən təkmilləşdirirdilər.
İstər qastrol səfərində, istər
səhnədə, istərsə də həyatda onun necə
gözəl bir insan olduğunun şahidi olurduq. Qastrol səfərlərində mən insanların Həsənağaya
olan sevgisini və hörmətini görürdüm. Bu, aktyorun xoşbəxtliyi idi. Onu
tanıyırdılar, sevirdilər, hörmətlə
qarşılayır və yola salırdılar. Bu hörməti qazanmaq isə hər sənətkara
qismət olmur”. R.Əzimov Həsənağa Salayevin sərbəst
səhnə davranışı, əzəmətli boy-buxunu,
tamaşada tərəf müqabillərinə diqqəti ilə
seçildiyini deyir: "Gurultulu səsini məharətlə tənzimləyən
aktyor, romantik rollarla realist personajları, mürəkkəb
psixoloji, dramatik obrazları eyni məharətlə oynaya
bilirdi. Həsənağa Salayev ruhən, emosiya
coşqunluğu, səs diapazonu ilə romantik aktyor idi, ancaq
lirik, dramatik və psixoloji rolları da məharətlə
oynayırdı”.
Müsahibim
vurğuladı ki, Həsənağa Salayev kimi aktyorlar
haqqında "səhnə üçün doğulmuşdu”
sözlərini asanlıqla demək olur: "Həyatını
teatr və kinosuz təsəvvür etməyən, sənətlə
nəfəs alan, heç vaxt aktyorluq
adına xəyanət etməyən sənətkarlardan idi Həsənağa
Salayev. Bəzən olur ki,
tamaşaçılar teatra rejissorun quruluşuna, bəzən
əsərə görə, bəzən də aktyorun oyununa
görə gedirlər. Əlbəttə,
üçü bir arada olanda tamaşa da mükəmməl
alınır. Həsənağa Salayev də
öz növbəsində tamaşaçıları teatra cəlb
edən aktyor idi. Tamaşaçılar
onun oyununa baxmağa, əzəmətli səsini eşitməyə
gəlirdilər. Onun səhnəyə hər
çıxışı tamaşaçıların
zövqünü formalaşdırırdı”.
Unudulan adam
70-ci illərdən
modernizm cərəyanına, psixoloji dram janrına məxsus
pyeslərin tamaşaya qoyulması ilə romantizm sənətkarlığının
tədricən arxa plana keçməsi və Həsənağa
Salayevin də unudulmağa başlaması sənətkarın
həyatına mənfi təsir göstərir. Həyat
yoldaşı Sərvət xanımın xatirəsindən: «Həsənağa
çox pis əsəbiləşirdi, çılğın və
hövsələsiz olmuşdu. Bir də
görürdün, telefonla danışan zaman nəsə
xoşuna gəlmir, aparatı yerə vurub
sındırırdı». Bütün
bunlar aktyorun səhhətindən izsiz ötüşmür.
1975-ci ildə Həsənağa Salayev infarkt keçirir
və səhnədən tədricən uzaqlaşır. Ancaq
dolanışığı üçün kiçik
qruplarla respublikanın rayonlarına qastrol səfərinə
çıxmağa məcbur idi. 1976-cı ildəki
növbəti səfərlərin birində, Zəngilanda olarkən beyninə
qan sızır. İflic olan sənətkar düz altı il yataq xəstəsi olur. Xəstə
ikən ona baş çəkənlərin sayı gündən-günə
azalır. Aktyor sanki «unudulan adam»a
çevrilir. Həmişə səhnədə
olan, gurultulu səsi, həyat eşqi və enerjisi ilə
insanlara emosiyalar yaşadan aktyor üçün bu, günəşin
qürubuna çevrilir. Həsənağa
Salayev 1981-ci ildə vəfat edir. Amma çəkildiyi
ekran əsərləri, böyük sənətkarlıqla
oynadığı tamaşaların lent yazıları və
nadir fotoları görkəmli aktyordan yadigar qalır...
Təranə Məhərrəmova
Kaspi.-2017.-5 dekabr.-S.7.