Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 100
illiyi qarşısında
Şirməmməd HÜSEYNOV
Neçə
min illik dövlətçilik tariximizdə ilk dəfə “Azərbaycan”
adlı müstəqil dövlətimizi - Xalq Cümhuriyyətini
yaratmış, qısa müddətdə olsa da, şərəflə
yaşatmış və dünyaya tanıtmış istiqlal
mücahidlərimiz məcburi fasilə dövründə
mühacirətdə nələr yazmış, nə
düşünmüş, bizlərə nəyi vəsiyyət
etmişlər - oxuyaq, düşünək, bu
günümüz üçün fəxr edək!
Milli Azərbaycan bayramı 28 Mayıs Azərbaycan
Cümhuriyyəti elani-istiqlalının 11-ci
ildönümü olmaq münasibəti ilə milliyyətçi
azərilər hər tərəfdə bu günü
böyük bir ruh yüksəkliyi ilə təsit etmişlərdir.
İstanbulda
Keçən
sənələrdə olduğu kibi bu sənədə də
İstanbulda müqim azərbaycanlılar “Odlu-Yurd” idarəxanəsində
(əvvəlki illərdə “Yeni Qafqasiya” və “Azəri-Türk”)
toplanaraq 28 Mayıs gününü bərabərlikdə təsit
etmişlərdir. Azərilərdən başqa
yerli türklərlə Türkistan, kafkasyalı, ukraynalı
dostlarımız da hazır bulunmuşlardır.
Təsit
mərasimi ictimadakı gənclərin bir ağızdan Azərbaycan
istiqlal marşını oxumaları ilə
başlamış, marşı mütəaqibən, Azərbaycan
Şurayi-Millisi rəisi, baş mühərririmiz M.E.Rəsulzadə
bəy, tradisyonel nitqini irad ilə ictimada hazır olan millətdaşları
bu gün münasibəti ilə təbrik və möhtərəm
müsafirlərə ictimai təşriflərindən
dolayı ərzi-təşəkkür eyləmişdir.
Emin bəy 28 Mayıs bayramının vətən
ayrısı qaçqınlarla bərabər istilaçı
düşmənlərin müdhiş təqibatlarına rəğmən
vətəndə qalaraq hər cür vasitələrlə
qızıl rus rejminə müqabilə edən idealist azəri
nəsli tərəfindən də təsit edilməkdə
olduğunu qeydlə istiqlal mücadiləsi səhifələri
üzərində duraraq, bu mücadilənin müxtəlif
xalq təbəqələri arasında görülən
şanlı təzahürlərini dinləyənlərin nəzərində
canlandırdı.
Bundan
sonra natiq beynəlmiləl siyasi vəziyyəti təhlil edərək,
Rusiya daxilindəki mali, iqtisadi və siyasi
böhranı anladaraq, Sovetlər ittihadındakı milli
iftiraq hərəkatlərının nə yolda iləriləməkdə
olduğunu anladaraq Azərbaycan milli hərəkatının ən
təbii müttəfiqləri və cidal dostları olan
Qafqasiya, Ukrayna və Türkistan millətlərinin ictimada
hazır olan müməssillərini olduğu kibi, Şərq
istiqlalçılığının böyük rəhbəri
olan qardaş Türkiyə Cümhuriyyətini dəxi
salamlayaraq dedi ki:
“Qəhrəman Türkiyənin nail olduğu istiqlal şərəfi eyni yoldan
gedən bizlərə də müqəddərdir, 28 Mayıs,
bu vəd olunmuş günü bizə bütün vüzuh və
parlaqlığı ilə xatırladan böyük bir
gündür! Bu günün mislində hürr və məsud
vətəndə yaşadığımız parlaq istiqlal
anlarını nəzərimizdə canladaraq ondan
aldığımız ilham ilə, hər dürlü fədakarlığa
hazır olaraq, istiqlala böyük bir əzm və ümid ilə
yürüyəlim.. Yaşasın istiqlal!..” (Alqışlar!)
Nitqinin
sonunda M.E. bəy istiqlal mücadiləsi uğrunda şəhid
düşən qəhrəmanların tərhimi-yadı
üçün ayağa durmağı təklif edincə
bütün məclis bir adam kibi ayağa
qalxaraq, bir neçə dəqiqəyi hüşu və
sükut içində keçirmişdir.
Bu açılış nitqindən sonra gənclər tərəfindən
hazır edilib də M.Əmin bəyə təqdim edilən
bayraq mərasimi ictimanın təsviri qabil olmayan çox həyəcanlı
anını təşkil eyləmişdir. İpəkdən
yapılmış olan bayrağı göğsü üzərində
sərili olaraq rəyasət kürsüsünə doğru
yeriyən Dilşad xanımı Sürəyya xanım təqib
edirdi. Sürəyya xanım bayrağın Emin bəyə
təsliminə bir müqəddimə olaraq atidəki nitqini
çox səlis, həyəcanlı və canlı bir əda
ilə söylədi: Vəziyyətin xüsusiliyi ilə xətibin
səmimiliyi təsirini əkməl surətdə icra eyləmiş,
bütün salon həyəcandan kəndini tutamamış,
sürəkli alqış tufanı bir nədən sonra
yatışınca məclisdə ağlayanlar bulunduğu
görülmüşdür.
Sürəyya
xanımın bu nitqini eynən nəşr ediyoruz:
“Möhtərəm Emin bəy!
Bu gün Azərbaycan tarixinin, qaranlıq könüllərlə
istiqlal nurunu sərpən, təmiz vicdanlara qurtulmaq
imanını təlqin edən ən fəyyaz səhifələrindən
biridir.
Azəri gənci bu müqəddəs günün
yüksəkliyini bütün qəlbi ilə yaşıyor. Xain
düşmən tam sinəmizdən vurdusa da istiqlal
üçün döyünən urəklərimizi
durduramadı və durduramaz. Bu gün
bütün gənclik bir tək müztərib qəlb kibi
çırpınaraq, intiqam bəkliyor. Onun
yeganə qayəsi, vətənimizi o qızıl pəncədən
qurtarmaq, onu yenidən yaşatmaqdır.
Bu gün bayrağımızı məfkurəmizi təmsil
edən sizə təqdim edərkən, qəlbimiz imanla
doludur.
Əvət, xain düşmən o sevimli
bayrağımızı edirməklə ürəyimizi
yaraladı. Fəqət Azəri gənci yurdumuzun üzərində
sallanan və şərəfsiz bir zəfərin saxta bir
timsalı olan o qanlı düşmən bayrağını
endirəcək, üçrəngli sevimli bayrağını
yenidən yüksəldəcəkdir.
O zaman
bizdə bütün cihana hayqıracağıq ki:
- Azərbaycan
yalnız və yalnız azərilərindir.
Yaşasın müstəqil Azərbaycanımız!”
Emin bəy
nitqdən duyduğu həyəcanla bayrağı Dilşad
xanımın əlindən almış, müqabilədə
bulunmaq istədiyi halda, bir an
duraqladıqdan və təəssürünü gizlədiləməyən
bir qeyrətlə tutduqdan sonra, şiddətli alqışlar
altında bu sözləri söyləmişdir:
“İstiqlalımızla bərabər olaraq
yaşadığımız məsud gündə “Bir dəfə
yüksələn istiqlal bayrağı bir daha enməz”
demişdim. İstiqlalımızın uğradığı
müvəqqət infisalı əbədi inqiraz şəklində
görən düşmən bu şüarı istihfafla
qarşılar. Sürəyya xanımın
istiqlalçı Azərbaycan gəncliyi naminə bu
ruhları tutuşduran müqəddəs həyəcanla gətirdiyi
bu bayraq onlara verilmiş nə müşküt bir cavabdır.
Əvət, vətəndaşlar, əvət,
ey vətənin idealist gəncliyi, bayrağımız enməmiş,
o imanlı Azəri gəncliyinin əlindədir, çox
çəkməz o əl onu təkrar Azərbaycan
üfüqlərində ehtizaz etdirir. Yaşa
şanlı bayrağınla, ey Azərbaycan gəncliyi...”
Bundan sonra Türküstan müməssili Osman bəy əf. mənidar
bir nitq iradı ilə bu gün münasibəti ilə
bügünkü azərbaycanlı qardaşlarını təbrik
eyləmiş, bu böyük cidalda Türküstanın da kəndiləri
ilə bərabər olduğunu təmin etmişdir. Osman bəyin nitqi sürəkli alqışlarla
qarşılanmışdır.
Osman bəydən
sonra Şimali Qafqasiya adına Səid
Şamil bəy əfəndi xitabətdə bulunmuşdur. Çox səlis bir türkcə və yüksək
bir ruhla söylənən bu nitqini Səid bəy, “Azərbaycanın
səadəti bizim səadətimiz, onun fəlakəti isə
bizim fəlakətimizdir. Yaşasın Azərbaycan.. Yaşasın Qafqasiya
konfederasyonu!” sözləri ilə bitirdi və şiddətlə
alqışlandı.
Səid bəydən
sonra söz alan Ukrayna müməssilinin
orjinal nitqi gurultulu alqışlarla qarşılandı. Ukraynalının “türkcə bilmədiyimə təəssüf
edərim, rusca isə söyləmək istəməm, müqəddiməsi
ukraynaca olsa da ictimadakılarca hədsən
anlaşılmış, candan alqışlarını cəlb
etmişdir. Böylə bir müqəddimə
ilə söylənən nitqin artıq tərcüməyə
möhtac olmadığı aşikardır. Bəllidir ki, natiq Ukraynanın salamını Azərbaycana
söyləyir və düşmanın müştərək
olduğunu qeyd ediyordu. Bunun
üçün də alqışlanıyordu.
Nəticədə “Odlu-Yurd” mühərriri Mirzə Bala
bəy bu gün münasibəti ilə M.Emin bəy və idarəxanə
naminə gələn təbrik teleqraflarını birər-birər
oxuyor və hər oxuduqca alqışlanıyordu. Teleqraflar
aşağıdakı tərtiblə oxunmuşdur:
Parisdən - heyəti-mürəxxəsə naminə
Mir Yaqub bəydən.
Varşavadan
- Mustafa, İsrafil və Cahangir bəylərdən.
Parisdən - Cəmiyyəti-xeyriyyə naminə, rəis
Leyla xanımdan.
Berlindən - İstiqlal komitəsindən.
Tehrandan - İstiqlal komitəsindən.
Ankaradan - Azərilər naminə Baykara bəydən.
Təbrizdən - M.Hülusi bəydən.
Rəştdən - Əlizadədən.
Trabzondan - Azəri mühacirlər naminə
M.Nağı bəydən.
Amasyadan - Azərilər naminə Yasin bəydən.
Əskişəhərdən - H.A.Nuri bəydən.
Trabzonda - Səməd bəy və Şehbal xanımdan.
Təbrik teleqraflarının oxunmasından sonra Emin bəy
hazırda olanlara təşəkkürlə ictimanın rəsmilikdən
çıxdığını elan ilə, kəndilərini
formalitəsi yetişmədiyindən dəvəti
mayısın 30-na təliq olunan “Milli Azərbaycan gecəsinə”
çağırıyor.
İctimanın rəsmən sonu gəlməsinə rəğmən
müsafirlər geç vaxta qədər idarəxanədə
qalaraq həsbihalda bulunmuşlardır.
Milli Azərbaycan
gecəsi
Mayısın
30-cu gecəsi, “Unyon Fransez” salonunda “Odlu-Yurd” məcmuəsinin
təşəbbüsü və Rəsulzadə Məhəmməd
Emin bəyin müdiriyyəti ilə pək təntənəli
bir sürətdə “Milli Azərbaycan gecəsi” tərtib
edildi.
Gecəyə
600-ə yaxın dəvətli iştirak ediyordu; İstanbulda
yaşayan bütün azəri ailələri ilə bərabər
gecədə hazır bulunduqları kibi, Türkiyə
türklərindən bir çox ailələr, professorlar,
müəllimlər, tələbə, mühərrirlər,
Xaql firqəsi ilə Türk Ocağı ərkanından bəziləri
və digər zəvat təşrif gətirmişlərdi.
Bunlardan başqa İstanbulda yaşayan
türküstanlılar, kazanlılar, dağıstanlılar,
gürcülər, ukraynalılar, iranlı (azərbaycanlıları)
ailələr və s. dost və qardaş millətlərə
mənsub olanlar dəxi hazırdı.
Müsafirləri
qapıdan salona qədər bir neçə yerdə azəri
gənclərindən ibarət istiqbalçılar
qarşılayır və salonun qapısında azəri
qızlarından ibarət bir heyət tərəfindən
müsafirlərin göğsünə göy,
qırmızı və yaşıl rənglərdən ibarət
və milli Azərbaycan bayrağını göstərən
birər rozet taxılıyor, birər Azərbaycan arması və
gecənin programı verilərək içəri
alınıyordu.
Salon xınca-xınc dolmuş, hazirundan bir qismi hətta
ayaq üzərində durmaq məcburiyyətində
qalmışdı.
Saat doqquzda pərdə açıldı və səhnədə
baş-başa vermiş Türkiyə və Azərbaycan
bayraqlarını görüncə xalq ürəkdən
alqışlamağa başladı. Sima xanımın pianoda
çaldığı və ayaqda dinləyən hazirun tərəfindən
şiddətlə alqışlanan “Türk istiqlal
marşından” sonra otuz nəfərdən ibarət
qadınlı-kişili bir gənclər heyəti “Azərbaycan
istiqlal marşını” oxudu və eyni səmimiyyət və
həyəcanla qarşılanan bu marş daha gurultulu
alqışlarla qarşılandı.
Marşlardan sonra pərdə qapandı, təkrar
açılınca səhnədə sıra ilə göy,
qımızı və yaşıl rəngli əlbisə
geymiş bulunan yavru qızlardan Süheyla, Gültəkin və
Məlahət xanımlar görünərək müsafirlərə
bəyani xoş amədi etdilər.
Bundan sonra Mirzə Bala bəyin konfransiyəliyi ilə
aşağıdakı tərtib və proqram üzərinə
nömrələr göstərildi.
Sürəyya xanım səhnədə
qızlı-kişili bir heyət içərisində, Azərbaycan
istiqlalı və mücadiləsini təsvir edən alleqorik
gözəl bir masal söylədi və son dərəcə bəyənildi. Xalid bəy
Gültəkin bəyin “Anama” şeirini inşad etdi. Gültəkin, Süheyla və Məlahət
xanımlar “Bayrağa dua” rəqsini yapdılar. Rəxşəndə xanım “Bayrağım və
istiqlalım” şeirini inşad edərək
alqışlandı. Həsən bəy
tarda bir motiv çaldı. Xor Azərizadənin
“Vətən” şeirini söylədi və bu şeir
Dilşad xanım tərəfindən ikinci dəfə təkrar
oxundu. Dilşad xanım ilə Fəxriyyə
xanımlar Əli ustanın “Vətən həsrəti” nam
şeirini bayraqla rəqs edərək söylədilər və
haziruna çox xoş gəldiyi üçün, bir daha təkrar
etdilər. Xalid bəy “Türkün səsi”ni inşad etdi. Mehmet Fərzəli
bəy segah oxudu. Kiçik Əli ilə kiçik
Gültəkin “Mustafa Kamal rəqsi”ni
oynadılar. Rəqs zamanı Dilşad
xanımın “Buzlu cəhənnəm”dən bir
parça-deklemanisyonu son dərəcə müvəffəqiyyətli
və gözəl oldu. Ümumiyyətlə,
Dilşad xanım gərək rəqsdə, gərək
oxumaqda və deklemasiyonda, gərəksə pianoda böyük
bir müvəffəqiyyət göstəriyor və hər kəsin
təqdirini mucib oliyordu. Həmzə bəy
tütəkdə (qaval) son dərəcə gözəl bir Azəri
havası çaldı. Xor “Dağlar”ı
oxudu. Və hər bəndin arasında,
sıra ilə Gültəkin, Süheyla, Məlahət, Zərifə
kiçik xanımlarla kiçik Əli bəy rəqslər
icra ettilər. Həmzə bəy kəndi
əsəri olan “Biz” şeirini oxuyaraq alqışlandı.
Mehmet Fərzəli bəy Bayatı-Şiraz
oxudu. Fəxriyyə xanım “Bəsdir!”
şeirini pək müvəffəqiyyət ilə inşad eylədi.
Dilşad xanım pianoda “Azərbaycan rəqsini”
çaldı və Həsən bəy oynadı. Ondan sonra Azərbaycan rəqsini Gültəkin,
Süheyla, Məlahət, Zərifə xanımlarla Əli bəy
icra ettilər.
Kiçik və sevimli Zərifə xanımın
ayrıca olaraq oynadığı “Azərbaycan və Qafqasiya”
rəqsi və bu zaman Dilşad xanımın pianoda
çalması hazirun tərəfindən çox
alqışlandı. Xor “Qafqaz türküsü”nü söylədi,
Həsən bəylə Rəhim bəylər əvvəlcə
ayrı, sonra isə bir yerdə pək müvəffəqiyyətlə
“Şamilin duası” rəqsini icra etdilər.
Proqram bittikdən sonra əlavə olaraq Həmzə bəy
liseli arqadaşları ilə bərabər milli əlbisədə
“Zeybək” rəqsini oynadılar.
Proqramın səhnə qismi saat 11-də bitdi, ondan sonra
salonda cazbənd və tar Avropa və Azərbaycan havaları
çalaraq Azərbaycan və Avropa rəqsləri
başladı.
Eyni zamanda, bütün xanımlarımızın
və Səlim bəyin idarəsi altında bütün gənclərin
mübaşirətləri ilə büfedə müsafirlərə
çay, pasta, şokolad, qurabiyə ikram olunmağa
başladı.
Dans, rəqs,
büfe, arabir tar və taqanni gecə saat üçə qədər
davam etdi. Salonda dansı Kamal bəy idarə eiyordu.
Gərək səhnədə, salonda, büfedə
iştirak edənlər həp Azərbaycan gəncləri idi.
Bilxassə Qəmər, Sürəyya, Rəxşəndə,
Sima, Ruqiyyə, Zibəndə, Dilşad, Fəxriyyə
xanımlarla Mehmet Əli, Səlim, Kamal, Həsən Abbas,
Hüseyin, İsmayıl, Süleyman, Kazım, Həmid, Mehmet
Əli, Rəhim, Əmirxan, Şərif bəylər
müsamirənin müvəffəqiyyət və intizamın
təmin ediyorlardı.
O gecə
Azərbaycanı yaşatdıran və pək səmimi bir
vaxt keçirməyə səbəb olan “Odlu-Yurd” baş
mühərriri Rəsulzadə Məhəmməd Emin bəyə
hər kəs təşəkkür edərək pək məmnun
ayrılmışlardır.
A.Oran
“Odlu-Yurd”,
mayıs 1930, ¹15
On illik
istismar
1920-ci ildən 1930 sənəsi nisanına qədər
Azərbaycan minlərlə qurban vermişdir. Rusiyanın buzlu cəhənnəmlərinə
hər il ən qiymətli
övladını qurban göndərən Azərbaycan bu on il
müddətində rus xəzinəsinə milyardlarla balıq
sərvət vermişdir. Azərbaycanın
qanı, azəri xalqının alın təri və əməyi
olan bu sərvətin miqdarını təxmini də olsa təyin
etmək, bugünün və yarının gəncliyinə
bir fikir vermək faydasız deyildir.
Dünyanın
ən zəngin bir parçası olan Azərbaycan bu on ildə
Moskvaya verdiyi “vergi” ilə kəndisinə sərf etdiyini
müqayisə edərkən biz rus istismarının Azərbaycan
xalqı üzərində nə ağır bir yük
olduğunu və bu qaba qüvvətə qarşı olan
müqavimət və protestonun mənasını
anlamış oluruz.
Azərbaycan dünyanın ən zəngin bir
parçasıdır dedik. Burada ehtiyacı təmin
edəcəyindən fəzlə azuqə, ixracat yapacaq qədər
mədən və xammalı ilə petrol kibi bir yanacaq
olduğunu təsəvvür etsək məmləkətimizin
nə kimi parlaq bir istiqbalə malik olduğu aşikar olur.
Ziraətdə
hasil olan ənva ərzaq və sənaye nəbaətdən
buğda, arpa, düyü (pirinç) tütün, pambıq və
sairədən sonra burada bollu petrol, dəmir, bakır, duz,
şap, barıt, daşkömür, mərmər, təbaşir,
qiymətli inşaat daşları, asfalt, yod, qiymətli mədən
suları, mövcud olduğu kibi xalq maldarlıq, ipəkçilik,
balıqçılıq və ovçuluqla dəxi məşğul
olmaqda, Azərbaycan yun, ipək, balıq, xalı havyar
ixracatı yapmaqdadır.
1901 sənəsində
hasil olan 650.000.000 put petrol cahan dairəsində petrol
istehsalının 50,7%-ni təşkil eləmişdi.
1907-1914 sənələrində ildə 470.000.000 put petrol
hasil oluyordu ki, bu da Azərbaycana cahanda ikinci mövqe
arıyordu. Azərbaycan neft komitəsinin rəsmi
statistikasına görə 1920 sənəsindən 1930 sənəsinə
qədər, on il müddətində 60.000.000 ton petrol hasil
olmuşdur ki, bundan doqquz il müddətində 6.451.530 ton
xaricə, mütəbaqisi Rusiya mərkəzinə sövq
edilmişdir.
Bu
böyük sərvətin təmin etdiyi maddi fayda haqqında
bir fikir edinmək için bu 60.000.000 ton petrol xam neft
olmadığını, xam petrol ilə bərabər bilxassə
benzin, qaz yağı, makina yağı liqroin, qazolin v.s. də
mövcud olduğunu, yalnız benzinin 14,8 faizini təşkil
eylədiyini qeyd etmək kafidir.
Əlavə
edəlim ki, on il müddətində
Bakıda 1.000.000 ton qədər hava qazı istehsal
edilmişdir.
1911-1912 sənələrində
Azərbaycanda hər il 2.835.000 put bakır
hasil olmuşdu. Fənni təhqiqat Azərbaycanın yalnız
Daşkəsən dəmir mədəni dairəsində
800.000.000 put dəmir meydana çıxarmışdır. Hərbi-ümumiyə
qədər Gəncə yaxınındakı Xasməmməd
dağında 150 min put dəmir hasil oluyordu.
Hərbdən
əvvəl zeğ (şap)ın sənəlik
hasilatı 8-10.000.00 put arasında idi. İstiladan sonra Azərbaycanda
18.000.000.000 put şap kəşf edilmişdir.
Barıtın
sənəlik hasilatı 500.000, duzun - 550.000,
balığın - 4.500.000, biyan kökünün - 750.000,
qırmızın - 500, balın - 9.500, bal mumunun - 2000, ipəyin
- 495.000, dərinin - 34.000, yunun - 235.000, tütünün -
45.600, üzümün - 1.470.480, pambığın - 1.323.000,
pambıq toxumu - 2.835 min, buğda arpa - 56.700.000 put
miqdarında idi.
Bu sahələrdə istehsalatın bir qismi istila
dövründə dahada artmışdır. On sənə
müddətində bu sərvətin yaratdığı yekun,
Rusiya xəzinəsinə təmin elədiyi gəlir hesab
edilirsə, Azərbaycanın bu on sənədə nasıl
istismar edildiği məlum olur.
1916 sənələrində Azərbaycanda böyük
fabrikaların miqdarı 4.970 ədəd idi ki, qiymətli
istehsaliyyələri 2.000.000.000 altın rus rublu təşkil
edirdi.
Ticarət sahəsində hərbi-ümumiyə qədər
Azərbaycan Avropa Asiya və Rusiyaya 310.100.000 rublluq mal
ixracı 91.000.000 rublluqda idxal edərdi.
Yenə, istilaya qədər Azərbaycanın dövlət
vergisi 162.000.000 altın rus rublu miqdarında idi.
Yuxarıda
saydığımız bütün sərvət mənbələri,
bütün fabrikalar, dəmiryolları, bütün Xəzər
dənizindəki ticarət vapurları Moskva tərəfindən
“sosyalizə” edilmiş xarici və daxili ticarət dövləti
inhisar təşkilatlarına verilmiş və bütün
bunların gəliri Moskva xəzinəsinə
axmağa başlamışdır.
Bu surətlə
“sosyalizə” edilmiş Azərbaycan sərvətinin təmin
eləməkdə olduğu varidat sənədə ən
azı 500.000.000 altın rubl olur...
Azərbaycan
neft komitəsinin hesabatı, (1920-1927) 1927 sənəsinə qədər
Rusiya xaricinə ixrac edilən petrol və petrol məhsulları
xəzinəyə sənədə 150.000.000 rubl təmin etdiyini
qeyd ediyor.
Bunu da unutmamalı ki, Rusiya xaricinə
çıxarılan petrol və petrol məhsulları,
ümumi petrol hasilatının onda biri ancaq olmuşdur.
Şimdi
bu qədər sərvətə malik və bu qədər gəlir
təmin edən Azərbaycanın kəndisinə sərf edilən
büdcəsinə baxalım:
1923-1924 sənəsi
büdcəsinin xülasəsı böylədir:
Gəlir:- 3.377.404 manat (rubl)
Çıxar:- 5.564.546 manat
Büdcə
açığı:- 2.187.142 manat
1924-1925 sənəsi
büdcə hasilatı:
Gəlir:- 3.155.233 manat
Çıxar:- 7.200.000
Açıq:- 4.044.767
1925-1926 sənəsi büdcəsi açıqsız
olaraq 24.558.250 manat.
Büdcənin:
46.29 faizi
təşkil edən 11.460.151 manat Bakı sovetinin büdcəsidir,
23.61 faiz təşkil edən 5.787.855 man. Azərbaycanın
Mavərayi-Qafqaz federasyonuna verdiyi sənəlik taksitdir.
Bu surətlə 70 faiz çıxdıqdan sonra Azərbaycan
üçün 30 faiz qalıyor ki, o da 7.310.244 manat
yapıyor.
1928-1929 sənəsi büdcəsi 71.000.000 manat
olmuşdur ki, 22.499.869 manat açığı vardır. Bunun:
24.730.000
manatı Azərbaycanın Mavərayi-Qafqaz federasyonuna verdiyi
hissə,
39.140.322 manat Bakı Sovetinin büdcəsi, mütəbaqi
7.129.678 manat bütün Azərbaycana qalıyor.
1929-1930 sənəsi büdcəsi 85.585.915 manat
miqdarındadır. Büdcənin gəlir qismi 48.846.000 manat
olduğundan böyük bir açığa malikdir.
Büdcənin 70 faizini təşkil edən Mavərayi-Qafqaz
taksitiylə, Bakı Sovetinin büdcəsi, yəni 67.850.000
manat çıxıldıqda Azərbaycana 17.735.000 manat
miqdarında bir şey qalıyor.
Biz
üst-üstə, orta hesabla Azərbaycana sərf edilən
parayı ildə 10.000.000 manat alacaq olsaq on ildə 100.000.000
yapar ki, bunun müqabilində Rusiyanın ən azı
4.900.000.000 manat götürmüş olduğu aşikar oluyor.
Biz bu rəqəmlərdə yanılmış olsaq da,
hər halda Rusiya faydasına
yanıldığımızı hər kəs qəbul edər
zənn edəriz.
M.B.Məmmədzadə
“Odlu-Yurd”,
mayıs 1930, ¹15
KÖYÜN
GÜCÜ
Azərbaycan
komunist firqəsinin sabiq məsul katibi Levon Mirzoyan vaxtilə
“Proletar Bakı köylü dənizindən ibarət Azərbaycanın
mühasirəsi altında” olduğunu böyük bir həyəcanla
elan edərkən, ehtimal ki, onu anlamamışlardı. O zaman
Mirzoyanın işarət etdiyi bu təhlükəni anlamaq
üçün bəlkə psixoloji bir imkan və şərait
dəxi yox idi. Fəqət 1928 sənəsində
köylülər məhsullarını heç deyəcək
dərəcədə olan sabit fiyatla sovetlərin inhisar müəssisələrinə
satmaqdan imtina edərək açıq bazara çıxarkən
- komunist sıralarında - lazımı haləti ruhiyyə təəssüs
etməyə başladı. Məmulat ilə məhsulat
arasinda bir müvazinə yaratmaq üçün ərzaq
fiyatlarını 200% hətta 300% yüksəltmək məcburiyyətində
qalan köy, komunist diktatorluğunun bütün mali və
iqtisadi planlarını alt üst etmişdi. İştə
o zaman Bakıdan proletar və komunist cəza alayları
köylərə təərrüzə başladılar.
Bu təərrüzə qarşı o zaman və
bilaxirə keçən sənənin sovet seçkiləri
vaxtında köyün müdhiş müqaviməti Azərbaycan
köylərinin yalnız iqtisadi cəbhədə deyil, eyni
zamanda siyasi sahədə dəxi pək böyük bir
qüvvət olduğunu isbat etmiş oldu. Azərbaycan
köylüsü iqtisadi cəbhədəki müzəffəriyyətindən
sonra seçkiləri qazanmaqla siyasi bir qalibiyyət dəxi əldə
etmişlərdir.
Sovet qəzetələrinin o zamankı təlaş və
əndişələrini görməli idi.
“Zarya Vastoka” apaşikar Azərbaycanda
komunist hakibiyyətini təhdid edən bir təhlükədən
bəhs etməyə başlamışdı. Filhəqiqə bu təlaşdan bir iki ay sonra komunist
firqəsinin Azərbaycanda tamamilə inhilal etdiyinə
şahid olduq. Köy, komunist firqəsinin dəxi içərisindən
işğal edərək Moskvanın əmirlərini
açıq-açığa rədd ediyor, “Komunist” qəzetəsinin
yazdığına görə isə, Azərbaycan komunist firqəsini
işğal edən Azərbaycan köyü milli-demokratik bir
cumhuriyyət elan eyləmək və komunist hakibiyyətinə
bir nəhayət qoymaq qərarına belə gəlmiş
imiş...
Həbib
Cəbiyev, komunist sıralarını işğal edən bu
milliyyətçi sağ cərəyanın daha 1923-24 sənələrində
bu inqilabı yapmaq istəmiş olduqlarını yazıyordu.
Köyün bu gücünü təşkil edən nə
idi? Və hələ də komunist hakibiyyətinin təməlini
sarsıdan bu gücün mahiyyəti nədən ibarətdir?
Komunist qəzetələrində bu xüsusda kafi məlumat
mövcuddur. Bunlar “nep”
dövrünün yaratdığı ufaq əmlak sahibi
hallı köylülərdir. Komunistlərin
“qolçomaq” dedikləri bu zümrə köyün ən
mütəşəbbis və ən çalışqan,
yaradıcı ünsürləridir. Bunlar
əmlaklarına, məhsullarına, açıq bazara və
haqlarını müdafiə üçün seçki
haqlarına malik olmaq istərlər. Komunist
höküməti iştə bu canlı zümrəyi bir
zümrə olaraq meydandan qaldırmağa qərar
vermişdir. Bugünkü kollektivizə hərəkatı
bundan ibarət olduğu kibi üsyanları idarə edən, təşkil
edən köy ünsürləri də bunlardır. Bakıda çıxan “Komunist” qəzetəsi (¹15, sənə
1930) bu zümrənin Azərbaycan iqtisadiyyatında olduğu
kibi siyasi cəhətcə də pək böyük bir
qüvvət təşkil etməkdə davam etdiyini
yazmaqdadır. “Qolçomaqlar şəhər
və köylərin ufaq burjua ünsürlərindən dəxi
yardım gördükləri kibi; elm, məfkurə və hars
sahəsində, hətta komunist firqəsi sıralarında belə
müttəfiqlərə malik olmaqda davam ediyorlar” imiş.
Qəzətə əlavə ediyor ki: “qolçomaqlar bir sinif
olaraq aradan qaldırılması üçün görülən
əməli tədbirlər, ölkəmizdəki sinfi
mübarizəni mütləq kəskinləşdirəcəkdir.
Qolçomaq öz varlığı uğrunda
bütün gücü ilə qızğın mübarizə
yürüdəcəkdir. Qolçomaq
bütün mübarizə üsullarından, hətta terrordan
belə istifadə etməkdədir. Qolçomaq
getdikcə yeni sinfi mübarizə formaları irəli
sürüyor, sürəcək və ortababları öz tərəfinə
çəkmək üçün dərisindən
çıxana qədər çalışacaqdır”.
Ortabab; Azərbaycan köylərində qolçomaq qədər
mühüm bir amildir. Altı dönüm torpağı olan
qolçomaq isə 1-2 dönümə sahib olanlarda ortabab, yəni
orta hallı adlanıyorlar. Komunist firqəsi
köylərdə qolçomaqlara qarşı bu ortabablarla
üçüncü qüvvəti təşkil edən
yoxsul-muzdularla istinad eyləmək istiyor. Halbuki ortabablar
qolçomaq qədər zəngin olmaq qayəsini təqib
etdikləri kibi yoxsullar da həyatlarını qazanmaq
üçün bir parça torpağa, toxuma, ata-malqaraya
sahib olmaq arzuları bəslərlər... Bir tərəfdən
komunist hökumətinin istinad etdiyi zümrələrin
böylə bir haləti ruhiyyəsi, digər tərəfdən
komunist hökümətinin yoxsulları belə tətmin etməyən
kollektivizə əməliyyatı qolçomaq adını
daşıyan hallı köylülərlə ufaq burjuanın
nüfuzunu qüvvətləndirməkdədir.
Yoxsullar tərəddüd
ediyor... Ortabablar qolçomaqları iltizam ediyorlar... Və
sovet höküməti Azərbaycan köyünün bu sarsılmayan
gücü qarşısında süngüsündən
başqa bir isdinadgah bulamıyor...
Mirzə Bala
“Odlu-Yurd”, mayıs 1930, ¹15
Qeyd: Bu nömrənin yazılarını Şirməmməd Hüseynovun təqdimatı ilə onun məşğul olduğu magistrantlar - Nuray Vəliyeva, Samirə Heydərli və Gülay Bağırova nəşrə hazırlamışdır. Yazıları Ş.Hüseynov və elmi işçi Samir Xalidoğlu orijinalla yoxlayıb redaktə etmişdir.
(Ardı var)
525-ci qəzet.-2017.-9 dekabr.-S.20-21.