Əlimərdan bəy Topçubaşovun
İstanbul görüşləri: İranla çətin
dialoq
Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti – 100
Vilayət QULİYEV
1918-ci ildə Azərbaycan dövlətini qurmaq, iki ilə
qədər yaşatmaq və gələcək milli dövlətçiliyimizin
zəmininə, bünövrəsinə çevirmək
kiçik bir qrup milli liderin yaratdığı möcüzə
idi.
Yeni milli dövlətin üzləşdiyi çətinliklər
hansı idi? Yəqin ki, yaxın
tarixi keçmişimizin şanlı tarixi ilə maraqlanan hər
kəsə bəlli faktlardır. Amma bir daha sadalayaq: Azərbaycan
adlı dövləti qonşular da, yeni dünya nizamı
yaratmaq istəyən Avropa və Amerika gücləri də qəbul etmirdilər.
Vilson prinsipləri dünyanın kiçik
dövlətlərə bölünməsinə qarşı
idi. Qırmızı və ağ
ruslar biri-birlərinin qanını içsələr də,
Azərbaycana münasibətdə yekdil mövqedən
çıxış edir - ölkəmizi “vahid və
bölünməz Rusiyanın” tərkibində
görürdülər. Özü tarixi türk
torpaqlarında yaranmış oyuncaq Ermənistan yalnız
Osmanlı imperiyasının 6 Şərq əyalətinə
deyil, Kür çayına qədər bütün Azərbaycan
torpaqlarına da
iddialı idi. Gürcüstan
ölkəmizin şimalını - Zaqatala və Balakən
bölgəsini öz sərhədləri daxilinə qatmaq
iştahasını gizlətmirdi. Hətta dar gündə
köməyimizə gəlib Bakını daşnak-bolşevik
işğalından qurtaran qardaş Türkiyədə də
Azərbaycanı müstəqil, demokratik və dünyəvi türk Cümhuriyyəti deyil,
Osmanlı imperatorluğunun bir əyaləti kimi görmək
istəyən qüvvələr vardı.
Öz
dövlətini idarə edə bilməyən, çar
Rusiyası və Böyük Britaniyanın əlində girinc
qalan müsəlman və şiə İran da Azərbaycan
Cümhuriyyətinə münasibətdə “qonşudan qalma
dala” siyasəti yürüdürdü. Dünyanın
yeni siyasi xəritəsinin cızıldığı ərəfədə
bir vaxtlar rus silahına yenildiyi, Gülüstan və Türkmənçay
müqavilələrinə əsasən, Rusiyaya güzəştə
getdiyi Şimali Azərbaycanı yenidən özünə
birləşdirmək istəyirdi. Kəsrəvilik
ideologiyası hələ meydana çıxmasa da, bənzər
düşüncə tərzi idarəçilərinin əksəriyyəti
(hakim Qacar sülaləsi daxil) türk olan İran hakimiyyət
dairələrində artıq özünə kök
salmağa başlamışdı. İranın
türk əhalisinin guya səlcuqilərin hakimiyyəti
dövründə zorla türkləşdirilmiş farslar
olduğu haqqında uydurmaya geniş rəvac verilirdi. Araz çayından şimaldakı torpaqların
heç vaxt Azərbaycan deyil, sadəcə Aran, yaxud Arran
adlandırıldığı, Azərbaycanın isə
yalnız İrana məxsus bir toponim olduğu iddia edilirdi.
Bu baxımdan da Ə.Topçubaşovun rəhbərlik
etdiyi Sülh heyəti Paris konfransı zamanı İran
nümayəndələrinin cəfəng iddialarına meydan
verməmək üçün bir çox sənədlərdə
təmsil etdikləri dövləti Qafqaz Azərbaycanı
Respublikası kimi tanıtmışdılar.
İstanbulda olduğu günlərdə digər
qonşu dövlətlərin nümayəndələri kimi
İran rəsmiləri ilə görüşüb onların
mövqeyi və gələcəklə bağlı
planları barədə öz hökumətini məlumatlandırmağı
zəruri saymışdı.
Türklərin
idarə etdiyi fars dövlətinin
İstanbul elçisi ilə söhbətdən də
göründüyü kimi, İran-Azərbaycan münasibətlərindəki
ilk qarşıdurma və fikir toqquşması bir qədər
üstüörtülü şəkildə də olsa, hələ
Osmanlı paytaxtında başlamışdı. Osmanlı
türklərinin siyasətindən
narazılığını gizlətməyən səfir Mirzə Mahmud xan həm
açıq şəkildə, həm də müəyyən
işarələrlə guya Azərbaycan əhalisinin əslində,
türk olmadığını, tarix boyu mədəniyyət
və mentalitet baxımından daim İrana
bağlandığını, Azərbaycan Cümhuriyyətinin
isə sadəcə bir Osmanlı layihəsi kimi meydana
çıxdığını, yeni Turan sevdasına
düşmüş pantürkist İttihad və Tərəqqi
liderlərinin istəyi ilə
qurulduğunu sübut etməyə
çalışmışdı.
Cənubi
Qafqazda çar Rusiyasının süqutundan sonra yaranan hər
üç dövlətin - Azərbaycan, Gürcüstan və
Ermənistan ərazilərinin müəyyən tarixi dövr ərzində
İran şahlarının hökmü altında olması
faktdır. Lakin işin qəribə cəhəti
türk əsilli Qacar idarəçilərinin
iddialarının yalnız Azərbaycana qarşı yönəlməsi
idi. Tarixi faktlara əsaslansalar, onlar İrəvan
xanlığının baş şəhərini özlərinə
paytaxt seçmiş ermənilərə münasibətdə
də eyni, bəlkə də daha sərt iddiadan çıxış
etməli idilər. Amma görünür, bir tərəfdən
Avropadan çəkinən, o biri tərəfdən isə Azərbaycan
əhalisinin yeni tarixi-siyasi şəraitdə Rusiya-İran dilemmasında
ikincini seçəcəklərinə ümid bəsləyən
İran diplomatiyası yalnız Azərbaycana təzyiq yolunu
tutmuşdu. Amma Əlimərdan bəyin
nüfuzu və diplomatik məharəti sayəsində Paris
sülh konfransının gedişində İran nümayəndə
heyətinin neytrallaşdırmaq, onların antiazərbaycan
çıxışlarının qarşısını
almaq mümkün olmuşdu.
Aşağıda Azərbaycan Cümhuriyyətinin
fövqəladə və səlahiyyətli naziri Əlimərdan
bəy Topçubaşovun İranın Osmanlı
imperatorluğundakı səfiri Mirzə Mahmud xanla söhbətinin
yazısını təqdim edirəm.
Ə.TOPÇUBAŞOVUN
İRAN XARİCİ İŞLƏR NAZİRİ
MİRZƏ ƏLİQULU XANLA ÜÇÜNCÜ
SÖHBƏTİNİN YAZISI
15 yanvar
1919-cu il, saat 18.00-18.30
Pera Palas
oteli
Müşavirül-məmaliklə
sonuncu görüşdən sonra bir neçə gün ərzində
fars nümayəndə heyətinin üzvlərini
gündüzlər nadir hallarda görürdüm, axşamlar
isə heyət hamıdan ayrılırdı, hansısa
fransızlar da onlara qoşulur və vaxtlarını beləcə
birlikdə keçirirdilər. Yanvarın 14-də otelin yeməkxanasında
həmişəki masa arxasında oturduğum vaxt xarici işlər
naziri oğlu ilə birlikdə mənə
yaxınlaşdı, salamlaşandan sonra iki günə yola
düşəcəklərini, sabah isə
yanıma söhbətə gələcəyini bildirdi.
Ertəsi gün (yəni bu gün) təxminən saat
6-da əvvəlcə katibini göndərdi ki, otaqda
olub-olmadığımı öyrənsin, sonra özü gəlib
40-45 dəqiqə oturdu. Yataqda uzanmışdım,
qızdırmam vardı, möhkəm zökəm olmuşdum.
Amma qalxıb geyindim, onu qəbul elədim.
Nazir: Siz
də xəstələnmisiniz? Bilirsiniz, gərək
özünüzü qoruyasınız. Buranın
iqlimi çox pisdir. Çalışın,
bacardığınız qədər tez çıxıb
gedin. Sizin nümayəndə heyətinin üzvləri nə
zaman gələcəklər? Onlar dərhal gəlməli
idilər. Yadımdadır ki, hətta xərclər
üçün də 54 min lirə ayrılmışdı.
Mən: Hələlik
bir məlumat yoxdur. Artıq erməni nümayəndəsi
gəlib. Onunla bu gün görüşməli
idim. Amma səhhətim imkan vermədi.
Bəs siz nə vaxt yola
düşürsünüz?
Nazir: Yəqin
ki, sabah. İngilis hərbi gəmisidir.
Onu bizə ingilislər verib. Yoxsa buradan çıxa bilməzdik.
Mən:
Sülh konqresi haqqında fikriniz necədir? Konqresə
buraxılanlar iclaslara tezmi başlayacaqlar?
Nazir:
Hazırlıq iclaslarının bu günlərdə, lakin
yalnız Antanta nümayəndələrinin iştirakı ilə
başlayacağı haqda söhbətlər qulağıma
çatıb. Kimin iclaslara buraxılacağı
hələ bəlli deyil. Hər şey
orada - Parisdə aydınlaşacaq. Ona
görə də tələsmək lazımdır.
Mən:
Bilirsiniz, mən fikirləşirəm ki, əvvəlcə
Bakıya qayıdım, əgər Parisə göndəriləcəyəmsə,
lazımi adamlarla görüşüb məsləhətləşim.
Fikrimcə, sülh konqresinə yollanmazdan əvvəl bir çox məsələləri
yerində müzakirə edib ümumi qərara gəlmək
lazımdır. Həm də nəzərə
alsaq ki, bizə növbə gec, yəni 5-6 aydan sonra
çatacaq, o zaman belə hərəkət etməyə daha
çox lüzum var.
Nazir: Bəlkə
də haqlısınız. Mən də təəssüflənirəm
ki, Bakıda Fətəli Xan Xoyski ilə, ümumiyyətlə
sizin nazirlərlə görüşməyə imkan
olmadı. Xoyski, deyəsən, xəstə
idi. Bilmirəm, qəti qərarımız
necədir, amma mənə elə gəlir ki, Azərbaycanla
bağlı məsələnin ən yaxşı həll yolu
İranla ittifaq yaratmaq olardı.
Mən:
Necə?
Nazir:
İcazə verin, izah edim. Bu sözlərimlə
sizin Tehrandan asılılığınızı nəzərdə
tutmuram. Qətiyyən! Təbii ki, ölkəniz
daxili muxtariyyətini qoruyub saxlayacaq. Xarici əlaqələrə
gəldikdə isə o, xüsusi aktla tənzimlənəcək.
Bütün bunlar əlbəttə, konqresdə
təsdiqini tapmalıdır. Məsələnin mahiyyətinə
yaxşı nüfuz edilsə, aydın olar ki, belə yanaşma tərzi
Antantanın sanksiyalarını (burada “yardım” mənasında
işlədilmişdir - Tərc.)
almaq baxımından sizin
üçün də sərfəlidir. Mən
Bakıda bu barədə Əhməd bəylə
danışdım, amma o, dərhal qızışıb
özündən çıxdı. Hətta kimlərdənsə
eşitdim ki, guya bu təklifdə Azərbaycanı əsarət
altına almaq istəyən fars
diplomatiyasının bütün mahiyyəti ifadə olunub. Guya ardınca da ölkəni idarə etmək
üçün bizim xanlardan biri Bakıya göndəriləcəkmiş.
Deyirdilər ki, əgər məsələ belə
qoyulursa, o zaman azərbaycanlılar yenidən rus təbəəsi
olmağa hazırdırlar.
Mən: Məsələnin
necə anlaşılmasından asılı olmayaraq onun barəsində
məhz yerində - Bakıda, yaxud Tehranda danışmaq
lazım idi. Bizimkilər Tehrana nümayəndələr
göndərə bilərdilər. Bir çox səbəblərə
görə düşünmürəm ki, irəli
sürdüyünüz təklif qəbul olunsun. Lakin istənilən halda bizim hökumətlə
danışmaq lazım idi. Məsələnin başqa
cür həlli necə ola bilər? Baxın, mənim geniş səlahiyyətim var. Amma
Bakı ilə məsləhətləşmədən cavab
verməyə çətinlik çəkirəm. Yəqin, siz də eyni vəziyyətdəsiniz.
Şərtlərin hazırlanması zamanı elə təkliflər
ola bilər ki, mütləq Tehranın rəyini soruşmaq lazım
gələr.
Nazir:
İndiki şəraitdə Tehrandan Bakıya, yaxud da əksinə,
heç bir nümayəndə göndərilə bilməz.
Özüm haqda isə deyə bilərəm ki, şah
hökuməti hansı məsələ ilə
bağlılığından asılı olmayaraq
götürdüyüm təhəddüdlərdən boyun
qaçırmaz. Həm də dediyim təklifləri tələb
kimi irəli sürmək niyyətində deyiləm. Bu, sadəcə gümanlarımdır. Təbii ki, hər iki tərəfdən müzakirə
olunmalıdır.
Bir daha
istərdim ki, şəraitin, xüsusən də biz müsəlman
xalqları
üçün necə ağır olduğunu
yaddan çıxarmayasınız. Doğrudanmı,
belə vəziyyətdə də lazımi ağıl,
müdriklik nümayiş etdirə bilməyəcəyik və
nəticədə yenə taleyin zərbələrinə məruz
qalacağıq? Baxın, görün
Türkiyənin başına nə oyun açırlar. Çətin bu dövlət bir də qəddini
düzəldə bilsin. Belə
çıxır ki, bütün ümidlər itirilib. Əgər indi də həmrəylik nümayiş
etdirə bilməsək, onda deməli hamımız
ölümə, məhvə məhkumuq. Xüsusən
də Qafqazda ruslar, dalınca da gürcülərlə ermənilər
(öz aralarında nə qədər düşmənçilik
eləsələr də, xristian kimi həmrəy
olmağı bacarırlar) birləşib əvvəl sizin,
sonra da bizim axırımıza çıxacaqlar.
Aramızda qarşılıqlı inam və etibarın
yaranması çox mühüm məsələdir. Sizə aydın bir misal gətirim. Bakıda
olanda konsulumuz mənə məlumat verdi ki, Fətəli Xan
Xoyski həqiqətən rəsmi məktub yazıb soruşur:
doğrudanmı farsların sülh konfransındakı
proqramlarının 8-ci maddəsində İran sərhədlərini
Zaqafqaziyadakı xanlıqların Rusiyaya birləşdirənə
qədər, yəni
Gülüstan sülh müqaviləsinə qədər
mövcud olan şəkildə müəyyənləşdirilməsi
tələbi irəli sürülür? Üstəlik
də Fətəli xan yazır ki, əgər həqiqətən
belə maddə yoxdursa, qoy, o zaman konsul bunu mətbuatda
çıxış edərək hər kəsə
çatdırsın. Mən dərhal konsula
tapşırdım ki, qəzetlərdə deyilən şəkildə
təkzib versin. Çünki İran nümayəndə
heyətinin proqramında həqiqətən belə tələb
yoxdur. Ona görə də indiki zamanda bizə ən
çox lazım olan
şey inam və birlikdir.
Mən:
Əlbəttə. Amma bir şərtlə ki, gərək hər
ikisi qarşılıqlı olsun. Özü də
birləşməni mən həm İranın, həm də
bizim Azərbaycanın müstəqilliyinin və
maraqlarının qorunmasına əsaslanan ittifaq şəklində
görürəm. Məsələyə
belə yanaşsanız, inanın ki, bizim simamızda çox
etibarlı müttəfiq taparsınız.
Nazir: Mən
də inanıram. Sizə hər şeyi
çox açıq söylədim. Allah
qoysa, Parisdə də görüşərik və
bütün məsələlər barədə daha geniş
danışarıq. İndi isə izninizlə
vidalaşım və hazırladığınız
memorandumun bir nüsxəsini xahiş edim.
Mən:
Böyük məmnuniyyətlə. Memorandumu müvafiq
müşayiət məktubu ilə hökumətinizə
göndərmək istəyən fars
elçisinin adına bir nüsxə hazırlamışam. Bir halda ki, cənabınız xarici işlər
naziri kimi buradadır, o zaman həmin nüsxəni sizə verər
və hökumətinizin diqqətinə
çatdırmağı xahiş edərəm.
Nazir: Sizə
çox mütəşəkkir olaram.
Mən: Günü sabah çatdıraram. Baş çəkdiyinizə görə çox sağ olun. Yaxşı yol arzulayıram.
Nazir: Parisdə görüşənə qədər sizi Allaha əmanət edirəm (Onu liftə qədər ötürürəm).
Rus dilindən tərcümə: Vilayət Quliyev
525-ci qəzet.-2017.-9 dekabr.-S.19.