Heydər Əliyevin həyat dərsləri
Misir MƏRDANOV
AMEA Riyaziyyat və Mexanika
İnstitutunun direktoru, fizika-riyaziyyat elmləri doktoru, professor
Hər insan tarixin zərrəsidir. Birisi haqqında xatirələrini
vərəqlədikcə, nələrisə yada
salıb ayrı-ayrı epizodları qələmə
aldıqca, həmin şəxslə birgə onun yaşadığı
dövrün ictimai mənzərəsini də
canlandırmalı olursan. Bu xatirələrin
tarixə nə qədər nüfuz edə bilməsi, gələcək
nəsillər üçün hansı əhəmiyyəti
daşıması isə şəxsiyyətin əhatəsindən,
miqyasından asılıdır.
Elə adam var ki, onunla bağlı
xatırladıqların, az sayda insan üçün maraq
doğurar. Eləsi də var ki, hansısa xatirədə
mühüm bir tarixi hadisənin əsas simalarından biri kimi
görünür.
Amma elə insanlar da var, ömrü başdan-ayağa
tarixdir. Xalqın tarixinin mühüm bir hissəsi məhz bu
ömrün işığında yazılıb. Ona
görə bu ömürdən xatırlanan, qələmə
alınan hər bir an tarix
işığının daha gur yanmasına, gələcək
nəsillər üçün bu ömürdən öyrənilməli
zəngin bir məxəzin formalaşmasına xidmət edir.
Azərbaycan xalqının ümummilli lideri, Ulu öndər
Heydər Əliyev də ömrü böyük bir xalqın,
dövlətin tarixinə çevrilmiş məhz belə
şəxsiyyətlərdən idi. Milli dövlətçilik tariximizin
iki mürəkkəb dövründə respublikaya rəhbərlik
edən, ölkənin sosial-iqtisadi yüksəlişinə
nail olan, Azərbaycanın gerçək müstəqilliyini təmin
edən, Vətənin hər abadlıq nişanəsində nəcib
izləri nəzərə çarpan bu böyük şəxsiyyət
haqqında bütün müasirlərinin hansısa xatirələri
var. Ulu öndərlə eyni zamanı paylaşmaq, belə dahi
şəxsiyyəti həyatda görmək bu nəslin
insanlarının payına düşmüş xoş bir qismətdir.
Mənsə öz nəslimin o nümayəndələrindənəm
ki, ümummilli liderin hökumət komandasının
üzvü kimi onunla birbaşa ünsiyyət imkanlarım
olub. Ulu öndərin etimadını
qazanmışam, bu böyük dövlət adamının
tapşırıqlarını yerinə yetirmişəm, onun
şəxsiyyətinin əzəmətini, möhtəşəmliyini
dərk etmişəm. Onunla çalışmaq böyük həyat
məktəbi idi. Heydər Əliyevin hər kəlməsi,
hər davranışı insan üçün mükəmməllik
nümunəsi yaradırdı.
Yaddaşımda Onunla bağlı çox xatirələrim
var. Düşünürəm ki, bu xatirələri qələmə
almalıyam. Çünki onlar təkcə bir şəxsin
ömür anları deyil, ümumilikdə, xalqın tarixinin ən
dəyərli, işıqlı, parlaq səhifələridir.
O, ana
dilimizdə danışan ilk rəhbər idi
Heydər
Əliyevin hakimiyyətə gəldiyi 1969-cu il
həyatımda onunla əlamətdar idi ki, həmin il Azərbaycan
Dövlət Universitetinin mexanika-riyaziyyat fakültəsini
bitirmişdim və aspiranturaya hazırlaşırdım. Qarşımda yeni bir dünya başlanırdı.
Belə bir məqamda respublikanın rəhbəri
dəyişdi. Heydər Əlirza oğlu Əliyev Azərbaycan
Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsinin birinci katibi seçildi.
Əlbəttə, həmin dövrün adamları
respublikanın rəhbər şəxsləri haqqında
indiki qədər ətraflı məlumatlara malik ola bilməzdi. Bəlkə də,
bu, cəmiyyətdə informasiya qıtlığından irəli
gəlirdi. Axı, o vaxtların kütləvi
informasiya vasitələrini də indikilərlə müqayisə
etmək mümkün deyildi. Nə sosial
şəbəkələr vardı, nə informasiya
portalları, qəzetlərdə, radio və televiziyada da ancaq
rəsmi xəbərlər gedərdi.
Ona
görə biz ali məktəb məzunları
indiki gənclərdən fərqli olaraq rəhbər şəxslər
haqqında çox az məlumatlıydıq. Heydər
Əliyev haqqında öyrəndiklərimiz isə ölkəyə
rəhbərliyinin ilk həftələrindən el arasında
onunla bağlı dolaşan söz-söhbətlərdən
ibarət idi: təhlükəsizlik orqanlarında
çalışıb, təcrübəli çekistdir, əliəyriləri
ifşa etməkdən ötrü kimliyini nişan
vermədən bəzən şəxsən özü
mağazalarda, alqı-satqı yerlərində olur, xalq
malını dağıdanlara, rüşvətxorlara,
ziyankarlara qarşı mübarizə aparır.
Onda ailəmiz Qərbi Azərbaycanda, indiki Ermənistana
aid edilən tarixi torpaqlarımızda yaşayırdı. Atam uzun illər
müxtəlif rəhbər vəzifələrdə
çalışdığından bu respublikanın
partiya-dövlət xadimləri ilə müəyyən
münasibətləri vardı.
Açığını deyim ki, ata yurduna baş çəkərkən,
vəzifəli ermənilərin Azərbaycan rəhbərliyinə
qeyri-adi bir şəxsiyyətin gəlməsi, onu ölkəni
xeyli irəli aparacağı barədə necə həsədlə,
daha doğrusu, paxıllıqla
danışdıqlarının da tez-tez şahid olurdum.
Biz uşaqlıqdan ölkənin rəhbər şəxsləri
qismində, əsasən, qeyri-azərbaycanlı
soyadlarını eşitməyə, televiziyada, radioda rəhbərlərin
nitqlərini başqa dillərdə dinləməyə öyrəşmişdik. İlk dəfə
idi ki, Azərbaycan rəhbərliyində rəsmi
çıxışlarını ana dilimizdə edən, milli
ruha bağlılığını hər vəchlə
büruzə verən lider görürdük. Ona görə də Heydər Əliyev adı və
soyadı bizə, hər şeydən əvvəl, hakimiyyət
zirvəsindəki milli qüdrət simvolu kimi
görünürdü və bu hiss milli ruhun
oyanışına təkan verirdi.
Dedilər
ki, sabah Heydər Əliyev universitetə gələcək
Heydər
Əliyevlə ilk ünsiyyətimiz 1975-ci ildə baş verdi və bu, çox gözlənilməz
oldu. Onda artıq aspiranturanı bitirmişdim,
elmlər namizədi alimlik dərəcəsi
almışdım və Azərbaycan Dövlət Universitetində
dərs deyirdim. İsti avqust günlərindən
biri idi. Universitetdə abituriyentlərdən
qəbul imtahanı götürürdük. Qəfil xəbər
gəldi ki, sabah Heydər Əliyev
universitetə gələcək. Həmin gün
riyaziyyatdan imtahan yox idi. Biz,
riyaziyyatçılar yazı işlərini yoxlamaqla məşğul
idik. Əvvəlcə dəhlizdə
mühafizəçilər göründü. Bir azdan Heydər Əliyev otağa daxil oldu,
yanında da respublikanın təhsil naziri, universitetin rektoru,
rayonun birinci katibi və başqa rəhbər şəxslər.
İçəridə də biz - sadə
qısaqol köynəkli, qalstuksuz, kostyumsuz gənc riyaziyyat
müəllimləri. Heydər
Əliyev bizimlə salamlaşdıqdan sonra soruşdu:
- Bura
hansı fakültədir? Nədən imtahan
götürürsünüz?
İzah etdilər ki, bunlar riyaziyyat müəllimləridir
və yazı işlərini yoxlayırlar. O, təhsil sistemində
mövcud olan problemlər, ali məktəblərdəki
vəziyyət, imtahanlar, aspirantura haqqında bizimlə
açıq şəkildə danışmağa
başladı. Həmin görüşdən
iki epizod heç vaxt yadımdan çıxmır. Söhbətini başa vurandan sonra, o,
sualımızın olub-olmaması barədə soruşdu.
Əlbəttə, bu, daha çox protokol xarakterli bir
sorğu idi. Belə vəziyyətdə sual vermək müəyyən
cəsarət tələb edirdi və heç kəs gözləmirdi
ki, kimsə rəhbərə sual ünvanlamaq fikrinə
düşər. Amma qısa söhbətdən
sonra Heydər Əliyev auditoriyadakı müəllimlərlə
açıq dialoq üçün şərait yaratdı.
Yaranmış vəziyyətdən istifadə edən gənc professor Valeri Salayev
müraciət etdi:
-
Yoldaş Əliyev, mənim sualım var. Sizin adınızdan
göstəriş gəlib ki, məzunlar aspiranturaya qəbul
olmamışdan əvvəl, mütləq ən azı iki
illik iş stajına malik olmalıdırlar. Amma
bu halda biz yüksək elmi potensiala malik kadrları itiririk.
Oğlanların çoxu iki ilə hərbi xidmətə
gedir və təhsildən uzaq düşür. Məsələn, mənim sahəm riyaziyyatdır,
riyaziyyatçılarsa gərək öz ixtisasları ilə
ardıcıl məşğul olsunlar.
Təhsil naziri, rektor, partkom narahatlıqla Valeriyə
baxdı. Hamı ölkənin birinci adamının bu qəfil
suala necə reaksiya verəcəyini gözləyirdi. Heydər
Əliyevin cavabı isə vəziyyəti xeyli yumşaltdı:
- Mənim
göstərişim elə olmayıb. Bu tələb,
daha çox humanitar və sosial elmlər sahəsinə aiddir.
Riyaziyyatçılara gəlincə, siz tamamilə
haqlısınız, fundamental elm sahələrində, o
cümlədən, fizikada, riyaziyyatda gərək məzunların
qarşısında belə tələb qoyulmasın.
Yeri gəlmişkən,
qeyd edim ki, o məsələ bununla da öz həllini
tapdı və fundamental elm sahələrində aspirantura təhsili
almaq istəyən gənclərdən sonralar minimum iş
stajı tələb olunmadı.
Heydər Əliyevin gənc riyaziyyatçı professorun
sualına reaksiyası, deyəsən, başqalarını da
ürəkləndirdi. Bu dəfə elmlər namizədi Binəli Musayev əlini
qaldırdı:
-
Yoldaş Əliyev, mənim 32 yaşım var. Ailəliyəm,
3 övladım var. Amma hələ də mənzilim yoxdur. Kirayədə yaşayıram. Belə
şəraitdə, elmlə məşğul olmaq çox
çətindir. Xahiş edirəm, mənzil
problemimin həllində kömək göstərəsiniz.
Heydər Əliyev gülümsünüb bədahətən
Nyuton, Eynşteyn də daxil olmaqla bir çox dahi alimlərin
adlarını çəkdi. Onların normal məişət
şəraitləri olmadan elmdə əldə etdikləri
misilsiz nailiyyətləri yada saldı.
- Siz
bilirsinizmi, bu alimlərin əksəriyyəti, öz elmi əsərlərini
xüsusi bir şəraitləri olmadan, əsasən,
kitabxanalarda yaradıblar?! Hətta döşəmədə
əsərlər yazan alimlər də olub. Əlbəttə, mən həmişə
çalışıram ki, hər bir vətəndaşımız
normal şəraitdə yaşasın. Sizə
də imkan daxilində kömək göstəriləcək.
Sadəcə burada kiçik bir əmma var, - Heydər
Əliyev təbəssümlə Binəli Musayevi süzdü
- Mən sizə mənzil verəcəyəm, onda həyat
yoldaşınız istəyəcək ki, qonşunun mənzilindəki
kimi bahalı çilçırağınız, yaxud
mebeliniz olsun...
Ulu öndərlə yaxından ilk
tanışlığımız, bax belə başlandı.
"Təhsil
naziri Yelyutinlə özüm danışmışam"
1979-cu ildə artıq böyük bir fakültənin
dekan müavini idim, əslində, dekan vəzifəsini icra
edirdim, universitetə qəbul komissiyasında təmsil
olunurdum. Təhsil sistemində aparılan bütün
islahatlar gözlərim önündə baş verirdi. Heydər Əliyevin bu sahədəki gözləntilərimizi
necə əzm və qətiyyətlə həyata
keçirdiyini müşahidə edirdim. Onun
sovet Azərbaycanına rəhbərliyi illərində 1000-dən
çox yeni məktəb tikilmişdi. Ali
təhsilin keyfiyyəti yüksəlmişdi. Müxtəlif
ixtisaslar üzrə inkişaf perspektivlərini nəzərə
alaraq 10-dan artıq yeni fakültə açılmış,
5 yeni ali məktəb
yaradılmışdı.
Ən
böyük nailiyyət isə keçmiş ittifaqın
nüfuzlu ali məktəblərinə
xüsusi ixtisaslar üzrə qəbul istiqamətində idi.
1984-1985-ci illərdə Bakı Dövlət Universitetində
(o zaman ki, ADU-da) bilavasitə bu sahə üzrə məsul
katib vəzifəsində çalışdığımdan
həmin nailiyyətlər mənə yaxşı tanış idi. Bir neçə il ərzində bu yolla on beş
minə yaxın azərbaycanlı gənc sovetlər ölkəsinin
nüfuzlu universitetlərində nadir ixtisaslar üzrə ali təhsil
almışdılar. Bundan əlavə, Ulu öndərin gələcəyə
yönəlmiş müdrik siyasəti nəticəsində hər
il 400-500 azərbaycanlı
gənc keçmiş SSRİ-nin hərbi ali məktəblərində
təhsil almağa göndərilirdi.
Təhsil
naziri vəzifəsinə təyin olunandan sonra günlərin birində Azərbaycanın
keçmiş Ali və Orta İxtisas Təhsili naziri Qurban
Əliyevlə görüşdük. O, bu xüsusda
maraqlı bir məqamı xatırladı:
- Nazirlikdə
işləyən vaxt hər il avqustun
ikinci yarısında Heydər Əliyev məni Moskvaya -
SSRİ-nin o vaxtkı Ali Təhsil naziri Yelyutinin yanına
göndərirdi. Deyirdi ki, Yelyutinlə özüm
danışmışam, əgər ali məktəblərdə
başqa respublikalar üçün nəzərdə
tutulmuş yerlərdən boş qalanları varsa, o, həmin
yerləri Azərbaycana verəcək. Get, onunla məsələləri
müzakirə et.
Məhz
Heydər Əliyevin diqqət və qayğısı sayəsində
qısa zaman ərzində ittifaqın nüfuzlu ali məktəblərində bu xətt üzrə
təhsil alan tələbələrin böyük hissəsi məhz
azərbaycanlılardan ibarət idi. Onu da qeyd edək ki, 1970-ci
ildə ölkədən kənarda ali təhsil alanların cəmi
40 faizi azərbaycanlı idisə, Heydər Əliyevin
apardığı müdrik və uzaqgörən siyasət nəticəsində
1976-cı ildə bu rəqəm 85 faizə, 1980-ci illərin əvvəlində
isə 97,6 faizə yüksəlmişdi.
Onda Ali və Orta
İxtisas Təhsili Nazirliyində bununla bağlı xüsusi
şöbə yaradılmışdı. Biz
abituriyentlər üçün iki elan verirdik. Birinci elan daxili, ikinci elan isə xarici qəbulla
bağlı idi. Xarici qəbulda iştirak
edən abituriyentlər üçün müəyyən
güzəştlər vardı, onlar qəbul
imtahanlarını Azərbaycanda verirdilər. Əsas şərt yüksək rus dili biliyi,
ümumi dünyagörüşü səviyyəsi, ailə
vəziyyətinin uyğunluğu idi. Hər
bir namizəd diqqətlə, yüksək ciddiyyətlə
seçilirdi. Vaxtilə qəbul imtahanını Azərbaycan
Dövlət Universitetində verib, ittifaq ali
məktəblərindən hər hansı birindəsə təhsil
almış şəxslərlə indi də tez-tez
qarşılaşıram. Bir zamanlar onlara bu
cür imkanı yaratmış Ulu öndərin bu
qayğısı haqqında böyük minnətdarlıq
hissi ilə danışırlar.
Onu da xüsusi vurğulamaq istərdim ki, Heydər
Əliyev azərbaycanlı kursantların SSRİ-nin ən
yaxşı hərbi məktəblərində təhsil
almasına da xüsusi diqqət yetirirdi.
"İnoqorodnik"lərlə
tarixi görüş
Təhsil naziri təyin edildiyim gün Ulu öndərlə
təhsil sisteminin bütün pillələrini əhatə edən
və mənim üçün unudulmaz olan söhbətimiz
bir saatdan çox çəkdi. Təhsilin ən ümdə problemlərinə
toxunan Söhbət zamanı o, vaxtiylə SSRİ-nin ali məktəblərinə təhsil almağa
göndərdiyi gənclərlə maraqlandı. Mənə tapşırdı ki, dərs ilinin əvvəlində
onlarla görüşünü təşkil edim. 1998-ci ilin avqustun 31-də indi Heydər Əliyevin
adını daşıyan sarayda bu tarixi görüş
baş tutdu. Həmin görüşdə
Heydər Əliyevin dərin məzmunlu
çıxışı indi də yaxşı
yadımdadır. Çıxışında həmin
illəri xatırlayaraq dedi: - "Bütün bunların
hamısı o vaxtlar Azərbaycanın gələcəyi
üçün yeni-yeni mütəxəssislər
hazırlamaq məqsədi daşımışdır. Bu işə biz 1970-ci ildən
başlamışdıq. Mən bu gün
çox böyük məmnuniyyət hissi ilə qeyd edirəm
ki, bu, şəxsən mənim təşəbbüsümlə
olmuşdur. Mən hələ o vaxtdan
ölkəmizin gələcəyi barədə
düşünmüşəm, həmin illərdən
başlayaraq gələcəyimizi
düşünürdüm. Zaman
keçdi, artıq biz XX əsrin son illərini
yaşayırıq. İndi isə sizinlə
görüşərək və bu problemlərlə daim
şəxsən məşğul olaraq Azərbaycanın XXI əsri
haqqında düşünürəm".
Heydər Əliyev kafedra müdiri olmuşdumu?
Heydər Əliyevin fenomenal yaddaşa malik bir şəxsiyyət
olduğu hamımıza məlumdur. 20-30 il əvvəl
baş vermiş və çoxunun unutduğu hadisələrin,
epizodların iştirakçılarını böyük rəhbər
ad-soyadına qədər xatırlayırdı. Bəzən, özünün birbaşa məşğul
olmadığı xüsusi sahələr haqqında o qədər
mükəmməl bilik və təcrübə nümayiş
etdirirdi ki, yaxından tanımayan insanlarda onun fəaliyyət
sahəsi haqqında bəzən müsbət mənada
yanlış təsəvvür yaranırdı. Buna ötən əsrin 80-ci illərində Moskvada
iştirak etdiyim bir tədbirdə şəxsən şahid
olmuşam. Ümumi söhbətimiz zamanı mənim azərbaycanlı
olduğumu bilən və həmin tədbirdə iştirak edən
alimlərdən biri gözlənilmədən sual verdi ki, Heydər Əliyev kafedra müdiri vəzifəsində
neçə il işləyib?!
Heydər Əliyevin nəinki kafedra müdiri vəzifəsində,
ümumiyyətlə təhsil sistemində heç zaman
çalışmadığını deyəndə həmsöhbətim
təəccübləndi. Cavab verdi ki,
SSRİ Ali və Orta İxtisas Təhsili Nazirliyinin kollegiya
iclasında Heydər Əliyevin bir
çıxışını dinləyib.
- Heydər
Əliyev ali təhsil sistemində
mövcud olan problemləri o qədər yüksək peşəkarlıqla,
incəliklə təhlil etdi ki, biz onun uzun illər təhsil sahəsində
məsul vəzifələrdə
çalışdığını düşündük.
Bu cür nümunələrdən çox yada salmaq
olar. Heydər
Əliyevin böyüklüyü onda idi ki, istənilən tədbirə,
görüşə, səfərə, müzakirəyə,
çıxışa yüksək məsuliyyət hissi ilə
hazırlaşırdı. Düşünürəm ki, Ulu
öndərin hər bir hərəkəti, jesti, həyata və
insanlara münasibəti, təhsil müəssisələrinə
gedişi, valideynlərlə, müəllimlərlə, xüsusən
şagirdlərlə görüşü
bütün nəsillər üçün nümunədir.
Bir vaxtlar
əleyhinə olanlar da tərəfdarına çevrilirdilər
1990-1993-cü illər cəmiyyət həyatının
digər sahələri kimi, Azərbaycanın təhsil sistemi
üçün də çox çətin dövr idi. Vəziyyətin müxtəsər
təsviri üçün təkcə bir faktı qeyd edim ki,
cəmi üç il ərzində Xalq Təhsili
Nazirliyində (o vaxt Təhsil Nazirliyi belə adlanırdı)
bir neçə nazir dəyişmişdi. 1992-ci
ilin əvvəlində bu nazirlikdə nazir müavini vəzifəsində
çalışırdım. Əbülfəz
Elçibəy hakimiyyətə gələndən sonra məni
bu vəzifədən kənarlaşdırıb əvəzində
iki təklif verdilər. Fəaliyyətimi
ya Gəncə Dövlət Pedaqoji İnstitutunun rektoru, ya da
BDU-nun prorektoru kimi davam etdirə bilərdim. Rektorun təkidi ilə ikinci təklifi seçib
"Alma mater"ə - BDU-ya qayıtdım. Ümumiyyətlə,
bir məqamı yada salım ki, Azərbaycan Xalq Cəbhəsinin
rəhbərləri, əsasən, universitet və Elmlər Akademiyası
mühitindən çıxdıqlarına görə, ilk
dövrlərdə bu mühitdə onların sosial bazaları
güclü idi. Amma tədricən hiss olunurdu ki, bu adamlar bir
vaxtlar səmimi-qəlbdən dəstək verdikləri AXC
hakimiyyətinin uğursuzluqlarından məyus olub,
bacarıqsız rəhbərlərin acizliyini, yüksək vəzifələrə
təyin edilən təsadüfi adamların uyğunsuz
davranışlarını görüb mövqelərini dəyişirdilər.
Bu insanların əksəriyyəti Heydər
Əliyevin tərəfdarına çevrilirdi. Nə
vaxtsa onun əleyhinə olmalarına baxmayaraq artıq anlayırdılar ki,
ölkənin nicatı yalnız belə güclü bir
dövlət adamının hakimiyyət rəhbərliyinə
qayıdışındadır.
Bir
qovluğun tarixçəsi
BDU-nun rektoru təyin olunana qədər Heydər
Əliyevlə birbaşa görüşüm
olmamışdı. Amma AXC hakimiyyəti dövründə həyatımda
Heydər Əliyevlə bağlı maraqlı bir hadisə
baş verdi ki, sonralar rektor təyinatında
da ola bilər, həmin hadisənin müəyyən rolu
olmuşdu.
1992-ci ilin sonları idi. Bir neçə ay idi,
BDU-nun prorektoru vəzifəsində işləyirdim.
Adını, təəssüf ki, unutduğum, soyadı isə
Qafulova olan, universitetin arxivində işləyən bir əməkdaşımız
günlərin birində ehtiyatla mənə
yaxınlaşıb, arxivdə Heydər Əliyevlə
bağlı bir qovluğun olduğunu və AXC hakimiyyəti təmsilçilərindən
kimlərinsə o qovluğu axtardıqlarını dedi. Qadın qovluğu heç kimə verməyib seyfdə
gizlətmişdi, amma hiss olunurdu ki, möhkəm qorxur və
bu qovluqla bağlı nə edəcəyini bilmir. Dərhal sürücümü Qafulova ilə arxivə
göndərib həmin qovluğu gətirməsini
tapşırdım. Düzü, özüm də ehtiyat
edirdim ki, görəsən, orada hansı sənədlər ola bilər. Amma onu axtaranların
da xoş niyyət güdmədikləri bəri başdan məlum
idi. Çünki ölkədə Heydər
Əliyev tərəfdarlarının sayı getdikcə
artırdı. AXC hakimiyyəti Ulu öndərin
hakimiyyətə doğru yolunu müxtəlif üsullarla əngəlləməyə
çalışırdı. Ola bilsin,
qovluqdan Heydər Əliyevə qarşı istifadə edə
biləcəkləri hansısa sənədin
çıxacağına ümid edirdilər.
Bir neçə dəqiqədən sonra qovluq artıq məndə
idi. Axşam işdən gedəndə onu özümlə
evə apardım. Burada Heydər Əliyevin
Naxçıvan Pedaqoji Məktəbini bitirməsi haqqında
attestat, universitetə qəbulla bağlı rektorun adına yazdığı ərizə,
bütün yazılı işləri və imtahanlardan
aldığı qiymətlər haqqında sənədlər
toplanmışdı. Başqa bir maraqlı sənəd
isə Heydər Əliyevin apellyasiya imtahanı tələbi
idi. O, universitetin tarix fakültəsinə qəbul
zamanı bütün fənlərdən "əla" qiymət
alır. Yalnız rus dilindən
yazdığı inşaya "yaxşı" qiymət
verdiklərinə görə etirazını bildirir. O
zaman Heydər Əliyev artıq DTK-nın mayoru idi, görkəmli
ədəbiyyatşünas alim Cəfər Xəndan isə
universitetin rektoru vəzifəsində
çalışırdı. Məsələ
rektora da çatır. Cəfər Xəndan
onu qəbul edir, məsələni aydınlaşdırmaq
üçün qəbul komissiyasının məsul katibini
yanına çağırır. Rektor
öyrənir ki, Heydər Əliyev artıq universitetə qəbul
olunub. Yəni qiymətin "əla" və
ya "yaxşı" olmasının nəticəyə
heç bir təsiri yoxdur. Belə olanda
Heydər Əliyevin apellyasiya tələbinə təəccüblənir.
Amma Heydər Əliyev xahiş edir ki,
verilmiş qiymətin apellyasiya olunmasına şərait
yaradılsın. Nəticədə
apellyasiya komisiyası həmin imtahandan "yaxşı"
qiyməti "əla" ilə əvəz etməli olur.
Heydər
Əliyev ömrü boyu hər işdə mükəmməlliyə,
haqqın-ədalətin bərpa olunmasına ən yüksək
səviyyədə can atan və ona nail olan dahi bir şəxsiyyət
idi. Qovluqdakı sənədləri vərəqlədikcə
buna bir daha əmin olurdum. Yeri gəlmişkən, Azərbaycanın
keçmiş daxili işlər naziri Arif Heydərov da onunla
bir qrupda oxumuşdu və yalnız bu iki tələbə
bütün dövlət imtahanlarından əla qiymətlər
almışdılar.
1996-cı ilin oktyabrında BDU-nun rektoru, professor Murtuz
Ələsgərov Milli Məclisin spikeri seçildiyindən
rektor vəzifəsinin icrası prorektor kimi mənə həvalə
edildi.
1997-ci ilin 17 fevralında rektor vəzifəsinə təsdiq
edilmək üçün məni Prezidentin qəbuluna
çağırdılar. Ulu öndər söhbətə
birinci o qovluqdan başladı:
- Necə
olub ki, bu sənədləri qoruyub saxlaya bilmisən. Mən onları neçə illər
axtarmışam. Xüsusən, Naxçıvanda
aldığım attestatın bu qovluqda olması məni
çox sevindirdi.
Həmin
qovluqdakı sənədlər əsasında sonralar biz
professor Əli Əhmədovla "Heydər Əliyev və
Bakı Dövlət Universiteti" kitabını nəşr
etdirdik.
Bir sual,
iki cavab
Rektor vəzifəsində qısa müddət
çalışsam da, bu müddətdə Ulu öndərlə
mütəmadi əlaqələrimiz vardı. Bir neçə dəfə
qəbulunda olmuşdum, Heydər Əliyev bir il
ərzində dörd dəfə universitetə gəlmişdi.
1997-1998-ci illərdə Azərbaycanda rəsmi səfərdə
olan bir neçə ölkənin prezidentinə BDU-nun fəxri
doktoru diplomunun
və fəxri adının verilməsi mərasimində şəxsən
iştirak etmişdi.
Bir dəfə
universitetdə olarkən, "Heydər Əliyev məktəbi"-nin divarından
asılmış portretlərə baxıb soruşdu ki, bu
insanlar kimlərdir? Biləndə ki, onlar universitetin
keçmiş rektorlarının portretidir, növbəti
sualını verdi:
- Deyə
bilərsənmi, BDU-nun ən yaxşı rektoru kim olub?
Düzü,
bir az çətinə düşdüm. Amma anidən qərara gəldim ki, Faiq
Bağırzadənin adını çəkim. Faiq
müəllim 17 il universitetin rektoru
olmuşdu. Tam məsuliyyətimlə deyirəm
ki, o, uzun illər universitetə bacarıqla rəhbərlik
etmişdi. Bununla belə, hiss etdim ki,
cavabım Heydər Əliyevin o qədər də xoşuna gəlmədi.
Növbəti dəfə BDU-da görüşəndə
artıq nazir idim. Yeni Azərbaycan Partiyası idarə heyətinin
üzvü, Milli Məclisin deputatı, professor Səfiyar
Musayev vəfat etmişdi. Onunla vida mərasimi
universitetin akt zalında təşkil olunmuşdu. Dəfn mərasiminə Prezident də gəlmişdi.
Onu universitetdə mən qarşıladım.
Yenidən həmin portretlərin qarşısından keçəndə
Heydər Əliyev köhnə sualını bir də
təkrarladı:
-
Universitetin ən yaxşı rektoru kim
olub, dedin?
Bu dəfə
"Yusif Məmmədəliyev", - dedim.
Heydər
Əliyev gülümsündü: "Bax, bu,
düzdür".
Deməli, artıq bəraət qazanmışdım.
Tabaşiri
cibimizdə gəzdirirdik
Qəbulunda olarkən, eləcə də BDU-ya gələrkən Prezidenti universitetlə bağlı hər şey maraqlandırırdı: universitetdəki vəziyyət, pedaqoqların əhval-ruhiyyəsi, şəxsən tanıdığı ayrı-ayrı alimlərin nə işlə məşğul olması. Əsas tapşırığı isə o idi ki, kadrların xaricə axınının qarşısını mümkün qədər alaq. O zaman çox çətin dövr idi. Ciddi sıxıntılarımız vardı. Universitet auditoriyaları təmirsizlikdən pis vəziyyətə düşmüşdü. Adi lövhə, parta çatışmırdı. Rektora az qala yalvarırdım ki, axşam şöbələrinin tələbələrinin auditoriyalarda məşğul ola bilməsi üçün elektrik lampaları aldırsın. Hələ bu nədir ki? Biz müəllimlər təbaşiri cibimizdə gəzdirirdik, çünki o da defisit idi. Müəllimlər kütləvi surətdə iş arxasınca xaricə üz tuturdular.
O çətin vaxtlarda biz universitetdə "Heydər Əliyev Muzeyi" və "Heydər Əliyev Məktəbi" yaratdıq, orada Ulu öndərin tarixi irsinin tədrisi üzrə açıq dərslər keçirilirdi. Sonralar Təhlükəsizlik Şurasının üzvlərindən biri mənə dedi ki, iclasların birində kimsə Prezidentə barəmdə mənfi informasiya çatdırıb onda mənim haqqımda rəy yaratmaq istəyib. Prezident onu dinləyəndən sonra iclas iştirakçılarına hələ 1996-cı ildə Bakı Dövlət Universitetində ölkədə ilk "Heydər Əliyev Muzeyi"-i və "Heydər Əliyev Məktəbi"-ndə təşkil olunan dərsləri xatırladıb. Bütün bunları məhz Misir Mərdanovun təşkil etdiyini onların diqqətinə çatdırıb.
Bununla da söhbət tamamlanıb.
(Ardı var)
525-ci qəzet.-2017.-13
dekabr.-S.4.