Şaman şairin qurban duası
RÜSTƏM
BEHRUDİNİN POEZİYASINA BİR BAXIŞ
Rüstəm Behrudi Müstəqillik dövrü Azərbaycan
poeziyasını türkçülük,
turançılıq ruhu ilə dolduran əsərlərin
müəllifi kimi çağdaş ədəbiyyatımızda
özünəxas yerə malikdir.
Şairin şeirləri onun bioqrafiyası haqqında
çox söz desə də, onu tam anlamaq üçün
şairi şəxsən tanımaq mühüm əhəmiyyət
kəsb edir.
Rüstəm Behrudini 18 yaşından tanıyıram, bir dost
kimi həmişə görüşlərimiz olub və dəli-dolu
şairin qəlbindəki enerjinin hələ çox az xərcləndiyinin qənaətindəyəm.
Bununla belə, çağdaş şeirimizdə
Rüstəm Behrudinin bu günə qədər dedikləri poeziya
gülüstanında öz əsrarəngiz rəngləri ilə
seçilən çiçək çələngi kimidir.
Şairin doğulduğu Behrud kəndi və atası rəhmətlik
Hidayət müəllimin həyatı nağıllardakı
kimi bütün möcüzəsi ilə gözlərimin
qarşısındadır. Yəni bir qədər
açıqlasaq, kənd həyatı palçıqlı
küçələri, əyri-üyrü döngələri,
qoyun-quzu mələşməsi, bəzən qapqara, bəzən
ağ nura boyanmış gecələri ilə nağıllar
aləmini xatırladan bir aləm və bu dünyada gənc,
yazıb yaratmaq eşqi ilə alışıb yanan Rüstəmin
əlindən tutub sehrli aləmin sehirli qapılarını
onun üzünə açan və bu yolda hər bir zəhmətə
qatlaşan Hidayət müəllim.
Şair kimi doğulan Rüstəm Behrudinin
formalaşmasında bütün bu amillərin rolu xüsusilə
qeyd edilməlidir. Bəlkə elə ona görə də
Rüstəm Behrudinin poeziyasını oxuyanda
nağıllarımızdakı əfsanələr,
bayatılardakı şirinlik, analarımızın
laylalarının ürək ovudan lətafətini
xatırlayırıq. Bir də Rüstəm
Behrudinin şeirlərində dəli həsrət, yurd sevgisi,
ulularına ehtiram hiss edirsən. Araz
sahilində doğulan şairin Araz qədər də dərdlərinin
olduğu şeirlərində haray salıb
qışqırır, hətta sevgi şeiri yazanda da Araz dərdini,
Vətən həsrətini yadından çıxarda bilmir.
“Sən hardan bilirdin, təkəm, yalqızam,
Tanrımı göndərdi, özünmü gəldin?”
- söyləyərkən həmdərdinə
yenə də Arazı anlatmağa çalışır:
Bu eşqə,
sevdaya çətin sığam mən,
Eşit,
anam məni doğduğu gündən
Araza
deyilmiş qurbanlığam mən,
Tanrımı göndərdi, özünmü gəldin?
Qurbanlıq missiyası Həzrəti İbrahim peyğəmbər
zamanına qədər Allaha deyilmiş insan
qurbanlarının kəsilməsi ilə həyata keçirilən
mərasimlərlə bağlı olubdur. İbrahim
Peyğəmbərin oğlu İsmayılı Allaha qurban kəsmək
istəməsi və bu istəyin böyük Yaradan tərəfindən
qoçla əvəz edilməsindən sonra “insan qurbanı”
düşüncəsi ləğv edilibdir. Lakin görünür, türk təfəkkür
sistemində insanın vətənə qurban deyilməsi ənənəsi
daha qədim zamanlara gedib çıxır və Rüstəm
Behrudinin poeziyasında bu hal genetik olaraq davam etməkdədir.
Türk təfəkküründə Vətənin müqəddəsliyinin
qorunması naminə ər oğullara “xınalı quzu” deyilməsi,
bu günün özündə oğulları hərbi xidmətə
yola salan anaların övladlarının başına xına
yaxması ənənəsinin davamı
düşündürücüdür:
Mənim
andım “Ya bütövlük, ya qandı”,
Zalım dostlar, qəbul edin bu andı.
Qara
başım bu yol üstə qurbandı,
Vətən!
Rüstəm
Behrudi yurd həsrəti ilə “ canını
qurban” deyən şairdi. Yuxularında
gül-çiçək görmür, mələklərlə
eşq yaşamır, yaşadıqları, duyduqları bəs
nədir? Yuxularında şair nə
görür? Gündüzlər həsrətilə
yaşadığı, ürəyindən keçən
bütövlük arzularının parça-parça
dağıldığı vətənin sönmüş
ocaqlarının tüstüsü gecələr yuxularında
da şairi rahat buraxmır:
Hər
gecə, hər gecə yuxularımda
Çadırı
dağılmış, ocağı sönmüş,
Tanrı
qarğışıyla taleyi dönmüş,
Taleyi
dönəndən qəm sərhəddinin,
Bir ucu
günbatan, biri gündoğan -
Dağından,
çayından, adamlarından,
Hətta
otundan da qəriblik yağan,
Qara
torpağına nə toxum əksən,
Yenə də
baharda ayrılıq bitən,
Bölünə-bölünə
yox olub itən -
Sevgili bir
yurd...
Şairi narahat edən, gecələr yuxularında belə
yadından çıxmayan Altaydan, Yeniseydən Ağrı
dağa qədər parçalanmış yurdumuzun
azmış kimi üstünə bir Qarabağ dərdi də
gəldi. Bu böyük millətin böyük dərdi yenilməzmi
oldu?! Çarəsiz şair bu boyda dərdin
içində nə edə bilər ki? Şair
düşünür. Şairin
yuxularında gördüyü orduların önündən
boz qurdlar keçir, qan yaddaşında qurdlar ulayır. Çarə özünə qayıtmaqdımı?
Əslinə, kökünə
qayıtmaqdımı? Bəli, şairin qənaəti
belədir:
Eşidirsinizmi?!
Qara
qazlıq atların
Kişnərtisi gəlir misralarımdan.
Nə olsun səsimə yox qulaq asan?
Dalınca
getməyə hazır durmuşam,
Səni gözləyirəm, Boz qurd, hardasan?!
Boz qurdunu səsləyən şair nə vaxtsa haqqın
səsinin eşidiləcəyi ümidindədir. Bir Şaman nəvəsi
kimi yurd yerini tərk etməyən, üzü göylərə
duaları ilə yatan qeyrəti oyatmağa
çalışır. Səbrin də bir hüdudu
vardır, səbr kasası dolanda gələcəkdə nələr
ola biləcəyini Tanrı da bilir,
Şaman nəvəsi də...
Mənim
bu qurbanlıq canımdan keçən,
Şaman
duası tək titrədib məni,
Ruhumda
dolaşıb qanımdan keçən,
Titrəyən
əlimdə, əsən dizimdə...
Gözümdə
oynayan, dilimdən qopan,
İçimdə gömülən qeyrətsən, nəsən?!
Bir ümid işığının arxasınca gedərkən
hərdən şair öz gücsüzlüyünə təəssüflənir. Tarixi
keçmişini xatırlayıb məyus olur. Əvvəllər,
hətta pıçıltılarının da Tanrıya
çatdığını düşünərkən indi
hayqırsa da, gücünün özünə, sözünə
də çatmadığını da hiss edir, belə
yaşadığına təəccüblə nəzər
salır:
Min il pıçıltım da Tanrıya
çatdı,
İndi hayqırıram, özümə çatmır.
Bu gün
mən piyada, istəyim atlı,
Gör
necə tükənib qüvvətim, gücüm,
Düşmənim
bir yana, sözümə çatmır.
Ataların
bir sözü var: “Çıxmayan cana ümid çoxdur”.
Şairin də qənaətində ölməyən bir ruhun
yenidən dirçələcəyinə inamı var:
Necə
yaşamışam min il beləcə?!
Ancaq
ölməmişəm - bu da ki bir sirr...
Bu necə qisasdır, necə imtahan?
Bəlkə
neylədiyin Tanrı da bilmir
Div kimi
min ildir bu yurdun ruhu,
Uyuyur
şüşədə özgə bir bağın,
Sarı çiçəyinin ləçəyi üstə.
Şaman
nəvəsiyəm mən yurd yerində,
Ruhum bu tilsimi sındırmaq istər.
Təbii ki, nağıllardan gələn “divin canı
şüşədə olar” tilsimini sındırmaq istəyən
şair ruhunu köməyə çağırır. Bu ruh ilə
yaşayan şair çox gözəl bilir ki, şüşəni
sındırmaq nağıl qəhrəmanlarının
qazandığı uğurlar kimi o qədər də asan məsələ
deyil, amma şairin bir inamı var. Bu inam ümumtürk gəncliyinə
əxz edilməli və mübarizlik simvoluna çevrilməlidir.
Hər ağac payızda donunu soyunub yazda yenidən
çiçəklədiyi kimi, hər sönmüş
ocağın külündə qor gizlənir. Türk gəncliyinin ruhunda ölməzlik,
mübarizlik simvolları nəql edilir.
Sovet
rejimi sistemində şaman duası ilə özünün
qurban duasını oxuyan şair yolundan sapmadı, dönmədi,
bu gün də həmin yol ilə davam etməkdədir:
Yurd yerində
dayanıb
Sönən
ocaqların mən
İçində
qor saxlayan
Külünə inanıram.
Şair
bu inamla, bu sevgiylə hər gecə göy üzünə -
Göy tanrısına dualar oxuyur:
Şaman
kimi gözlərdən
Mən tale toxuyuram.
Ürəyimdə
səksəkə,
Ruhumda bir
zəlzələ,
Hər
gecə göy üzünə
Mən dua oxuyuram.
Şairin dualarında Vətənini bütöv və
azad görmək arzusu, Turan yurdlarının sərhədlərinin
toxunulmazlığı istəyi vardır. Kimsənin torpağında
gözü olmayan, kimsənin bədbəxtliyi üzərində
öz xoşbəxtliyini qurmaq istəməyən Qoca
Türkün dünyaya ismarıcı xoş niyyətlidir və
bu yolda özünü xınalı quzular kimi qurban deyən
xınalı qurbanlıq şair dar ağacına salam verməyi də unutmur.
Yenə də
türk təfəkkür qaynağından doğan, hətta
dara çəkilmək məqamında “dar ağacını
salamlamaq” mərifəti şairin əsas qayəsini ortaya
qoyur:
Qırğızam,
özbəyəm, qazax, türkmənəm,
Başqırdam, kərkükəm, elə görk mənəm.
Sənin
gözlədiyin qərib türk mənəm,
Salam dar
ağacı,
Əleyküm
salam.
Rüstəm Behrudi üzü göylərə
Böyük Turan sevdası ilə öz müqəddəs
duasını oxumaqdadır. Bu dua, bəlkə bu
gün çox məqamlarda eşidilmir, dünyanın
yüksək kürsülərində oturanların, hətta
bəzən türk adı daşıyanların da
qulağına çatmır. Amma
düşünürük ki, bir zaman gələcək
Şaman şairin duaları uca türk millətinin
ucalığını dünyaya göstərə biləcəkdir.
Şair duasını oxumaqda israrlı və
güvənclidir. Biz də bir dua oxuyaq: Tanrı səni
hifz eləsin, xınalı Şaman şairim!
Nizami
MURADOĞLU
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, AMEA Folklor İnstitutunun
şöbə müdiri
Şaman
şairin qurban duası
RÜSTƏM
BEHRUDİNİN POEZİYASINA BİR BAXIŞ
KİVDF
Layihəsi
Oxunub: 123
dəfə
Facebook Twitter
MySpace Google a - A +
17.12.17 17:36
Şaman
şairin qurban duası<b style="color:red"></b>
Rüstəm Behrudi Müstəqillik dövrü Azərbaycan
poeziyasını türkçülük,
turançılıq ruhu ilə dolduran əsərlərin
müəllifi kimi çağdaş ədəbiyyatımızda
özünəxas yerə malikdir.
Şairin şeirləri onun bioqrafiyası haqqında
çox söz desə də, onu tam anlamaq üçün
şairi şəxsən tanımaq mühüm əhəmiyyət
kəsb edir.
Rüstəm Behrudini 18 yaşından tanıyıram, bir dost
kimi həmişə görüşlərimiz olub və dəli-dolu
şairin qəlbindəki enerjinin hələ çox az xərcləndiyinin qənaətindəyəm.
Bununla belə, çağdaş şeirimizdə
Rüstəm Behrudinin bu günə qədər dedikləri
poeziya gülüstanında öz əsrarəngiz rəngləri
ilə seçilən çiçək çələngi
kimidir.
Şairin doğulduğu Behrud kəndi və atası rəhmətlik
Hidayət müəllimin həyatı nağıllardakı
kimi bütün möcüzəsi ilə gözlərimin
qarşısındadır. Yəni bir qədər
açıqlasaq, kənd həyatı palçıqlı
küçələri, əyri-üyrü döngələri,
qoyun-quzu mələşməsi, bəzən qapqara, bəzən
ağ nura boyanmış gecələri ilə nağıllar
aləmini xatırladan bir aləm və bu dünyada gənc,
yazıb yaratmaq eşqi ilə alışıb yanan Rüstəmin
əlindən tutub sehrli aləmin sehirli qapılarını
onun üzünə açan və bu yolda hər bir zəhmətə
qatlaşan Hidayət müəllim.
Şair kimi doğulan Rüstəm Behrudinin
formalaşmasında bütün bu amillərin rolu xüsusilə
qeyd edilməlidir. Bəlkə elə ona görə də
Rüstəm Behrudinin poeziyasını oxuyanda
nağıllarımızdakı əfsanələr,
bayatılardakı şirinlik, analarımızın
laylalarının ürək ovudan lətafətini
xatırlayırıq. Bir də Rüstəm
Behrudinin şeirlərində dəli həsrət, yurd sevgisi,
ulularına ehtiram hiss edirsən. Araz
sahilində doğulan şairin Araz qədər də dərdlərinin
olduğu şeirlərində haray salıb
qışqırır, hətta sevgi şeiri yazanda da Araz dərdini,
Vətən həsrətini yadından çıxarda bilmir.
“Sən hardan bilirdin, təkəm, yalqızam,
Tanrımı göndərdi, özünmü gəldin?”
- söyləyərkən həmdərdinə
yenə də Arazı anlatmağa çalışır:
Bu eşqə,
sevdaya çətin sığam mən,
Eşit,
anam məni doğduğu gündən
Araza
deyilmiş qurbanlığam mən,
Tanrımı göndərdi, özünmü gəldin?
Qurbanlıq missiyası Həzrəti İbrahim peyğəmbər
zamanına qədər Allaha deyilmiş insan
qurbanlarının kəsilməsi ilə həyata keçirilən
mərasimlərlə bağlı olubdur. İbrahim
Peyğəmbərin oğlu İsmayılı Allaha qurban kəsmək
istəməsi və bu istəyin böyük Yaradan tərəfindən
qoçla əvəz edilməsindən sonra “insan qurbanı”
düşüncəsi ləğv edilibdir. Lakin görünür, türk təfəkkür
sistemində insanın vətənə qurban deyilməsi ənənəsi
daha qədim zamanlara gedib çıxır və Rüstəm
Behrudinin poeziyasında bu hal genetik olaraq davam etməkdədir.
Türk təfəkküründə Vətənin müqəddəsliyinin
qorunması naminə ər oğullara “xınalı quzu” deyilməsi,
bu günün özündə oğulları hərbi xidmətə
yola salan anaların övladlarının başına xına
yaxması ənənəsinin davamı
düşündürücüdür:
Mənim
andım “Ya bütövlük, ya qandı”,
Zalım dostlar, qəbul edin bu andı.
Qara
başım bu yol üstə qurbandı,
Vətən!
Rüstəm
Behrudi yurd həsrəti ilə “ canını
qurban” deyən şairdi. Yuxularında
gül-çiçək görmür, mələklərlə
eşq yaşamır, yaşadıqları, duyduqları bəs
nədir? Yuxularında şair nə
görür? Gündüzlər həsrətilə
yaşadığı, ürəyindən keçən
bütövlük arzularının parça-parça
dağıldığı vətənin sönmüş
ocaqlarının tüstüsü gecələr yuxularında
da şairi rahat buraxmır:
Hər
gecə, hər gecə yuxularımda
Çadırı
dağılmış, ocağı sönmüş,
Tanrı
qarğışıyla taleyi dönmüş,
Taleyi
dönəndən qəm sərhəddinin,
Bir ucu
günbatan, biri gündoğan -
Dağından,
çayından, adamlarından,
Hətta
otundan da qəriblik yağan,
Qara
torpağına nə toxum əksən,
Yenə də
baharda ayrılıq bitən,
Bölünə-bölünə
yox olub itən -
Sevgili bir
yurd...
Şairi narahat edən, gecələr yuxularında belə
yadından çıxmayan Altaydan, Yeniseydən Ağrı
dağa qədər parçalanmış yurdumuzun
azmış kimi üstünə bir Qarabağ dərdi də
gəldi. Bu böyük millətin böyük dərdi yenilməzmi
oldu?! Çarəsiz şair bu boyda dərdin
içində nə edə bilər ki? Şair
düşünür. Şairin
yuxularında gördüyü orduların önündən
boz qurdlar keçir, qan yaddaşında qurdlar ulayır. Çarə özünə qayıtmaqdımı?
Əslinə, kökünə
qayıtmaqdımı? Bəli, şairin qənaəti
belədir:
Eşidirsinizmi?!
Qara
qazlıq atların
Kişnərtisi gəlir misralarımdan.
Nə olsun səsimə yox qulaq asan?
Dalınca
getməyə hazır durmuşam,
Səni gözləyirəm, Boz qurd, hardasan?!
Boz qurdunu səsləyən şair nə vaxtsa haqqın
səsinin eşidiləcəyi ümidindədir. Bir Şaman nəvəsi
kimi yurd yerini tərk etməyən, üzü göylərə
duaları ilə yatan qeyrəti oyatmağa
çalışır. Səbrin də bir hüdudu
vardır, səbr kasası dolanda gələcəkdə nələr
ola biləcəyini Tanrı da bilir,
Şaman nəvəsi də...
Mənim
bu qurbanlıq canımdan keçən,
Şaman
duası tək titrədib məni,
Ruhumda
dolaşıb qanımdan keçən,
Titrəyən
əlimdə, əsən dizimdə...
Gözümdə
oynayan, dilimdən qopan,
İçimdə gömülən qeyrətsən, nəsən?!
Bir ümid işığının arxasınca gedərkən
hərdən şair öz gücsüzlüyünə təəssüflənir. Tarixi
keçmişini xatırlayıb məyus olur. Əvvəllər,
hətta pıçıltılarının da Tanrıya
çatdığını düşünərkən indi
hayqırsa da, gücünün özünə, sözünə
də çatmadığını da hiss edir, belə
yaşadığına təəccüblə nəzər
salır:
Min il pıçıltım da Tanrıya
çatdı,
İndi hayqırıram, özümə çatmır.
Bu gün
mən piyada, istəyim atlı,
Gör
necə tükənib qüvvətim, gücüm,
Düşmənim
bir yana, sözümə çatmır.
Ataların
bir sözü var: “Çıxmayan cana ümid çoxdur”.
Şairin də qənaətində ölməyən bir ruhun
yenidən dirçələcəyinə inamı var:
Necə
yaşamışam min il beləcə?!
Ancaq
ölməmişəm - bu da ki bir sirr...
Bu necə qisasdır, necə imtahan?
Bəlkə
neylədiyin Tanrı da bilmir
Div kimi
min ildir bu yurdun ruhu,
Uyuyur
şüşədə özgə bir bağın,
Sarı çiçəyinin ləçəyi üstə.
Şaman
nəvəsiyəm mən yurd yerində,
Ruhum bu tilsimi sındırmaq istər.
Təbii ki, nağıllardan gələn “divin canı
şüşədə olar” tilsimini sındırmaq istəyən
şair ruhunu köməyə çağırır. Bu ruh ilə
yaşayan şair çox gözəl bilir ki, şüşəni
sındırmaq nağıl qəhrəmanlarının
qazandığı uğurlar kimi o qədər də asan məsələ
deyil, amma şairin bir inamı var. Bu inam ümumtürk gəncliyinə
əxz edilməli və mübarizlik simvoluna çevrilməlidir.
Hər ağac payızda donunu soyunub yazda yenidən
çiçəklədiyi kimi, hər sönmüş
ocağın külündə qor gizlənir. Türk gəncliyinin ruhunda ölməzlik,
mübarizlik simvolları nəql edilir.
Sovet
rejimi sistemində şaman duası ilə özünün
qurban duasını oxuyan şair yolundan sapmadı, dönmədi,
bu gün də həmin yol ilə davam etməkdədir:
Yurd yerində
dayanıb
Sönən
ocaqların mən
İçində
qor saxlayan
Külünə inanıram.
Şair
bu inamla, bu sevgiylə hər gecə göy üzünə -
Göy tanrısına dualar oxuyur:
Şaman
kimi gözlərdən
Mən tale toxuyuram.
Ürəyimdə
səksəkə,
Ruhumda bir
zəlzələ,
Hər
gecə göy üzünə
Mən dua oxuyuram.
Şairin dualarında Vətənini bütöv və
azad görmək arzusu, Turan yurdlarının sərhədlərinin
toxunulmazlığı istəyi vardır. Kimsənin torpağında
gözü olmayan, kimsənin bədbəxtliyi üzərində
öz xoşbəxtliyini qurmaq istəməyən Qoca
Türkün dünyaya ismarıcı xoş niyyətlidir və
bu yolda özünü xınalı quzular kimi qurban deyən
xınalı qurbanlıq şair dar ağacına salam verməyi də unutmur.
Yenə də
türk təfəkkür qaynağından doğan, hətta
dara çəkilmək məqamında “dar ağacını
salamlamaq” mərifəti şairin əsas qayəsini ortaya
qoyur:
Qırğızam,
özbəyəm, qazax, türkmənəm,
Başqırdam, kərkükəm, elə görk mənəm.
Sənin
gözlədiyin qərib türk mənəm,
Salam dar
ağacı,
Əleyküm
salam.
Rüstəm Behrudi üzü göylərə
Böyük Turan sevdası ilə öz müqəddəs
duasını oxumaqdadır. Bu dua, bəlkə bu
gün çox məqamlarda eşidilmir, dünyanın
yüksək kürsülərində oturanların, hətta
bəzən türk adı daşıyanların da
qulağına çatmır. Amma
düşünürük ki, bir zaman gələcək
Şaman şairin duaları uca türk millətinin
ucalığını dünyaya göstərə biləcəkdir.
Şair duasını oxumaqda israrlı və
güvənclidir. Biz də bir dua oxuyaq: Tanrı səni
hifz eləsin, xınalı Şaman şairim!
Nizami MURADOĞLU
Filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, AMEA Folklor İnstitutunun şöbə müdiri
525-ci qəzet.-2017.-16 dekabr.-S.16.