Məhəbbəti rədd edilən
qadının faciəsi
Dekabrın
14-də Akademik Milli Dram Teatrında görkəmli Azərbaycan
yazıçısı Məmməd Səid Ordubadinin
"Qılınc və qələm" romanı əsasında
dramaturq Çingiz Ələsgərlinin yeni versiyada işlədiyi
"Qətibə İnanc" əsərinin ilk
tamaşası nümayiş etdirildi.
Tamaşanın
quruluşçu rejissoru, xalq artisti Mərahim Fərzəlibəyov,
quruluşçu rəssamı İlham Elxanoğlu, musiqi tərtibatı
Kamil İsmayılov, işıq rəssamı Raəfael Həsənovdur.
Deməliyəm ki, yaradıcı qrup
bütövlükdə qarşılarına qoyduqları məqsədə
nail olaraq, maraqlı və baxımlı bir tamaşa ərsəyə
gətiriblər.
Hər şeydən əvvəl mən yeni səhnə
versiyası haqqında fikirlərimi çatdırmaq istəyirəm. Çünki
peşəkar səhnə versiyası olmadan peşəkar
tamaşadan söhbət belə gedə bilməz. Məmməd Səid Ordubadinin "Qılınc və
qələm" romanı tədqiqat xarakterli, mürəkkəb
bir tarixi əsər olub, Azərbaycanda 12-ci əsrdə
baş vermiş İntibah dövrünə həsr edilib.
12-ci əsr ictimai və siyasi baxımdan Azərbaycanın
çox mürəkkəb bir dövrü olub. İntibah dövrünün dahi şəxsiyyəti
isə, söz yox ki, Şeyx titulu qazanaraq bütün Şərq
aləmində məşhur olan Nizami Gəncəvidir. Nizami Gəncəvi belə bir mürəkkəb
dövrdə yaşayaraq, həm dünya miqyasında qiymətləndirilən
ədəbi şedevrlərini yaratmış, həm də
Atabəylər hökmdarlarının ideoloqu olmuşdur.
Səhnə versiyasında Gəncə hakimi Əmir
İnancın qızı Qətibə İnanc, Qızıl
Arslan, sərkərdə Hüsaməddin, sərkərdə Fəxrəddin,
Sultan Toğrul və sair obrazlar canlandırılıb. Əsər Qətibə İnancın ilk gənclik
illərində Nizami Gəncəviyə bəslədiyi
cavabsız məhəbbətinə həsr olunub. Məhəbbəti cavabsız qalan gözəl
qadında insanlara və xüsusən kişilərə
qarşı məkr, hiddət və qəzəb yaranıb.
Bu obraz Qərb ədəbiyyatında
yaradılmış saysız-hesabsız məkrli qadın
obrazlarını xatırladır.
Dramaturq Çingiz Ələsgərlinin qələmə
aldığı "Qətibə İnanc" pyesini ("səhnə
versiyası" adlandırmağa dilim gəlmir) dramatik hadisələrin
peşəkar düzümünə, konfliktin mükəmməlliyinə
və obrazların möhtəşəmliyinə görə
kamil dram əsəri hesab edirəm. Tamaşa başlanan
andan sona qədər, dramatik hadisələrin gərginliyi daim
tamaşaçını intizarda saxlayır. Əsər
Qətibə İnanca, onun rədd edilmiş, uğursuz məhəbbətinə,
daha dəqiq desək, gözəl bir qadının faciəsinə
həsr olunsa da, əslində, dahi filosofa, dahi şairə,
dünyada mövcud olan bütün elmlərin kamil bilicisinə
Seyx Nizami Gəncəviyə, onun gələcək nəsillərə
ibrət ola biləcək kişilik qürur, dəyanət və
vüqarına həsr olunub. Maraqlı süjeti
ilə diqqətçəkən tamaşa pərdə
açılan andan, səhnə tərtibatı ilə
tamaşaçıları cəlb edir. Əsas pərdə
açılır və adətən ağ
pərdədə seyr etməyə adət etdiyimiz
görüntünu, bu dəfə, fərqli olaraq, qara pərdədə
izləyirik. Günəş batır,
qaranlıq çökən kimi, şər qüvvələrə,
kin və küdurətə meydan verilir.
Pərdə açılan kimi görünən yerə
sancılmış çoxsaylı nizələr təqdim
olunacaq dramatik hadisələrin gərginliyindən xəbər
verir. Dairə və sair konfiqurasiyalarda yerə
sancılmış nizələrin hər biri, əslində,
canlı insan, daha doğrusu, döyüşçülərdir.
Sanki bu döyüşçülər baş
verəcək tarixi hadisələrin həm izləyicisi, həm
də iştirakçısıdır. Səhnə
tərtibatında arxa planda verilmiş qala bürcləri və
onların davamı kimi qəbul olunan oturacaqların
qızıl suyunda işləmələri
tamaşaçanı təqdim olunan dövrə
yaxınlaşdırır. Musiqi isə,
baş verəcək hadisələrin gərgin dramatizmindən
xəbər verir. Maraqlı və
baxımlı rəssam tərtibatı, rəngarəng və
daş-qaşla bəzədilmiş geyimlər 12 əsri
gözümüz qarşısında canlandırır. Həm səhnə tərtibatı, həm
obrazların xarakterinə uyğun biçilmiş kostyumlar
yüksək rəssam zövqünün nəticəsidir.
Tamaşanın quruluşçu rəssamı
İlham Elxanoğlunun zövqü, bacarığı və zəhməti
xüsusi qeyd olunmalıdır. Musiqi tərtibatı
da Kamil İsmayılovun istedad və zövqünün nəticəsi
hesab olunmalıdır. Musiqi sanki gərgin
dramatik hadisələrin təqdimedicisi, izləyicisi və
tamamlayıcısı funksiyasını daşıyır.
Demək olar ki, bütün tamaşa boyu musiqi kəsilmir.
Həm Kamil İsmayılov, həm də
quruluşçu rejissor Mərahim Fərzəlibəyov musiqi
seçimində milli anlamdan çıxaraq, bilərəkdən
beynəlxalq anlama yaxınlaşmışlar. Bu isə, Dahi Nizami Gəncəvinin dünya miqyasda
şöhrətinə işarə hesab olunmalıdır.
Az qala
bütün Şərq və dünya ölkələri
Nizami Gəncəvini öz şairi hesab edirlər. Nizami Gəncəvinin isə, bir vətəni, bir
yurdu var, o da Gəncədir, Azərbaycandır. Tamaşa, əvvəldən sona kimi, dəqiq
seçilmiş musiqi parçaları ilə təqdim olunur.
Musiqi elə seçilib ki, bəzən onun
seçilmə və yığılma olduğu belə
unudulur. Bütün bunlar, söz yox ki,
baxımlı və maraqlı tamaşaları ilə hər
zaman tamaşaçıları heyrətdə qoymağı
qarşısına məqsəd qoyan quruluşçu rejissor
Mərahim Fərzəlibəyov istedadının nəticəsi
hesab olunmalıdır. Bəziləri bunu tərif
hesab etsələr də, bu, əslində, çox
böyük bir həqiqətdir. Səhnənin
dairəsi fırlanır və arxası zala tərəf nizələrin
yanında dayanmış on iki iştirakçı
tamaşaçıların qarşısından keçirlər.
Bu keçidi, hardasa baş verəcək hadisələrə
giriş də adlandırmaq olar. Gözümüz
qarşısında bütün vücudu ilə kin
püskürən Qətibə İnanc canlanır. Xalq
artisti Bəsti Cəfərovanın təqdimində Qətibə
İnanc həm sevən, həm atılan qadın, həm yeganə
oğlunu canından artıq sevən ana, həm Mələkəliyi,
kraliçalığı uğrunda mübarizə aparan, bu
yolda qətllər törətməkdən belə çəkinməyən
gözəl qadındır. Onun həyatda iki istəyi
var. Biri yaşadıqca Mələkəliyini saxlamaq, ikincisi,
yeganə oğlunun Vəliəhdliyini təsdiq etmək.
Bu iki istək, onun həyat amalıdır.
Lakin qəlbinin dərinliyində bir tənha məhəbbət
yaşayır və ömrü boyu ona əziyyət verir.
Qətibə İnancın "səmavi
kişi" adlandırdığı, ilk gənclik illərindən
sonsuz məhəbbətlə sevdiyi şəxs isə, hələ
sağlığında əfsanəyə çevrilmiş
Seyx Nizami Gəncəvidir. Yaxşı
bilirik ki, hər bir tamaşa sintetik bir sənət olub,
müxtəlif sənətləri özündə birləşdirir.
Adıçəkilən tamaşanın
bütövlüyünü təmin edən daha bir komponent dəqiq
tapılmış işıq həllidir. Tamaşanın
dəqiq tapılmış işıq həlli Rafael Həsənova
məxsusdur. Düzgün işlənmiş
rəssam işi, musiqi və işıq həlli olmadan
tamaşa bütövlüyündən danışmaq olmaz.
Lakin unutmamalıyıq ki, bütün bunlar
peşəkar rejissor yozumu üçün əlavə
köməkçi vasitələrdir.
Tamaşanın ən əsas komponenti dəqiq
düşünülmüş rejissor yozumu və bu yozumun dəqiq
ifadəçisi olan aktyor oyun tərzidir. M. S. Ordubadinin
"Qılınc və qələm" romanı və o
cümlədən, "Qətibə İnanc" dramı
tarixi janrdadır. Demək, Mərahim Fərzəlibəyovovun
rejissor yozumunda aktyor ifaları məhz bu janra köklənməlidir.
Tamaşa Qətibə İnancın-Bəsti Cəfərovanın
təqdimi ilə başlayır. Hər bir
insanın, xüsusən sevən qadının məhəbbəti
bir anda məkrə çevrilə bilər. Akrisanın hərəkət-mizan toplusu, mimika və
diksiyası bir-birinin davamı kimi təqdim olunur. Onun hissləri qəzəb, nifrət, qisas, qorxu, kədər
və sair hisslərin qarışığıdır.
O, müxtəlif səhnələrdə və müxtəlif
adamlarla görüşərkən təklif olunmuş vəziyyətə
uyğun dəqiq oyun tərzi nümayiş etdirir. O, sevgisində
də, mübarizəsində də, qisasında və məğlubiyyətində
də ifa bütövlüyü nümayiş etdirir. O, Nizami
Gəncəvi və Qızıl Arslandan başqa, onu əhatə
edən hər kəsi, öz məqsədləri
üçün istifadə edə bilir. Qətibə
İnanc-Bəsti Cəfərova Mələkə
obrazının xarici və daxili dünyasının təsvirində
mükəmməl ifaya nail ola bilir. Nizami Gəncəvi-Əməkdar artist Sabir Məmmədov
Qətibə İnanci yaxşı tanısa da, onun gözəlliyinə
qiymət versə də, məkrindən də xəbərdardır.
Aktyor təqdim və təklif olunmuş vəziyyətdə
dəqiq ifa toplusu nümayiş etdirir. O, Qətibə
İnancın ağlına da, bacarığına da yüksək
qiymət versə də, ehtiyatı əldən vermir. O, məğrurluq
və kişilik nümunəsi olan dahi şəxsiyyətin
möhtəşəm obrazını dəqiqliklə təsvir
edir. Dramatik vəviyyətə uyğun mizan-hərəkət
toblusu Şeyx Nizami obrazını tamlıqda
gözümüz qarşısında canlandırır. Qızıl Arslan-Rüstəm Rüstəmov
obrazın daxili dünyasını, keşməkeşli həyatını,
şübhə ilə dolu daxili
çırpıntılarını inandırıcı
boyalarla təsvir edir. Qızıl Arslan
şücaətlərlə zəngin bir döyüş yolu
keçmiş hökmdardır. Bütün
bu keyfiyyətlər aktyorun ifasında dəqiqliklə bilinir.
Tamaşaçı
inanır ki, Qızıl Arslan kimi tarixi şəxsiyyət, məhz
bu paltarda, bu davranışda və bu xarakterdə ola bilər. Xarici portret daxili
portretlə üst-üstə düşür. Sərkərdə Hüsaməddin-Rövşən
Kərimduxt oyun tərzində sevən və aldanan, lakin sonda
səhvini anlayan aşiq obrazını dəqiq cizgilərdə
təqdim edir. Adətən sevən insan
sevdiyinin səhvlərini görə bilmir. Elə bir hadisə baş verməlidir ki, onun sevgidən
kor olmuş gözləri açılsın və ətrafında
baş verən fitnə-fəsadı görsün. Sərkərdə
Fəxrəddin-İlyas Əhmədov obrazın portret cizgisi
ilə daxili dünyasının vəhdətini taparaq, dramatik
vəziyyətin hərəkət dinamikasının təsvirinə
nail ola bilir. Tamaşaçı
İlyas Əhmədovun Fəxrəddin obrazında aktyor
ifasının dəqiqliyinə inanır və onu maraqla izləyir.
Tamaşaçı aktyorun daxili
çırpıntıları və
çılğınlığının əyani təsvirinin
şahidi olur. Sultan Toğrul
obrazının təsvirində Ayşad Məmmədov
emosional plastik oyun tərzi nümayiş etdirərək, aktyor
diapozonunun aydınlığını nümayiş etdirir.
Aktyor obrazın təsvirində səs tonu ilə hərəkət-nizan
toplusunun dəqiqliyinə nail olur. Şəhla
Əliqızının təqdimatında Səba maraqlı,
baxımlı və rəngarəng bir obrazdır. Bu obraz dramatik vəziyyətə uyğun, bir anda dəyişən,
həm tanınan, həm də tanınmayan bir qadındir.
Onun qorxusu da, məhəbbəti də,
etibarı da inandırıcı təsir
bağışlayır. Obrazın daxili
dinamikası ilə xarici təsviri vəhdət təşkil
edir. Elnur Qədirovun Qutluğ obrazı təklif
olunmuş vəziyyətə uyğun təsvirində
inandırıcı təsir bağışlayır.
İnanırıq ki, Mələkənin, əsərdə özünün dediyi kimi, fərsiz oğlu, ancaq belə ola bilər. Aktyor Qutluğ obrazınıqorxusunu, həyəcanını, əyyaşlığını əxlaqsızlığını və digər mənfiliklərinn inandırıcı təsvir vasitələri ilə canlandıra bilir. Mirzə Ağabəyli Vəzir obrazında maraqlı və baxımlıdır. Onun ağır hərəkətləri, amiranə danışıq tərzi Vəzir və Qızıl Arslan münasibətlərinin mürəkkəbliyindən xəbər verir. Bu tamaşada daha bir maraqlı ifa haqqında yazmaq istəyirəm. Əsərdə Yaşlı Qətibə obrazının xəyalı, gəncliyi, daxili məni olan bir obraz da var. Gənc Qətibə obrazını Bəsti Cəfərovanın qızı Fidan Cəfərova canlandırır. O, həm xəyal, həm güzgüdəki əks, həm ötüb keçmiş gənclik, həm də daxili səsdir. Fidan Cəfərova istər güzgülərlə, istərsədə kənarda təklif olunmuş vəziyyətə uyğun ifalarla tamaşaçıya təsir edə bilir. O, həm həqiqət, həm də xəyal olub, yaşlı Qətibənin yatmış vicdanını oyatmağa çalışır. Qeyd etməliyik ki, Fidan Cəfərova ixtisasca teatr rejissorudur. Bu tamaşaya və məhz bu rola dəvət etməklə, quruluşçu rejissor Mərahim Fərzəlibəyov ana ilə qızın xarici oxşarlığından daha çox hisslərin oxşarlığına ümid edib və istəyinə nail olub. Deməliyik ki, bu təqdim və təsvir forması tamaşaçılar tərəfindən maraqla qarşılanır.
Cümşüd Zeynalov Zindan keşikçi obrazında sarsaq kişi surətinin maraqlı və baxımlı ifasına nail olub. Məzahir Cəlilovun Qazı və Əlvida Cəfərovun Saray əyanı obrazları da dramatik hadisələrin düzüm xəttinə və konfliktə uyğun təqdim olunub. Əsərin ideyası adları çəkilən obrazların məhz bu şəkildə təqdim və təsvirini tələb edir desək, yanılmarıq. Maraqlı və baxımlı tamaşa haqqında fikirlərimizi əsərin finalı ilə bağlı fikirlərimlə tamamlamaq istəyirəm. Tamaşa Nizami Gəncəvinin xalqına ünvanlanmış arzuları ilə bitir və şair onun üstünə tuşlanmış iki işıq topasını zala, yəni millətinin və insanların üzərinə səpir. Zalda əyləşmiş insanlar işıq selinə bürünürlər.
Tamaşada iki əks qütbdə, bir-birinə qarşı olan Qutluğ-Elnur Qədirov və Fəxrəddin-İlyas Əhmədov hərəsi yerə sancılmış nizələrdən birini çıxararaq səhnə önünə qoyulmuş qalxanın üzərinə çarpaz şəkildə qoyaraq, bununla da bütün münaqişə və müharibələrə son deyirlər. Bu isə bütün dünyaya sülh, insanlığa barış mesajı deməkdir. Dram əsəri və tamaşa haqqında düşündüklərimi bitirib, fikirləşdim ki, oxucular və teatrsevərlər yazımı təriflə başlayıb, təriflə bitməyimi mənə irad tuta bilərlər. Düşünərlər ki, yəni böyük bir tamaşada irad tutulası heç nə yoxdur? Mən bu suala belə cavab verirəm. Hər bir tamaşada olduğu kimi, bu tamaşada da bəzi xırda çatışmazlıqlar var. Lakin tamaşada mövcud olan xırda-para çatışmazlıqlar yüksək peşəkarlıqla işlənmiş, maraqlı və baxımlı tamaşada görünməz olur. Sadəcə olaraq tamaşanın müsbət tərəfləri xırda-para çatışmazlıqları görünməz edir. Daha dəqiq desəm, maraqlı bir tamaşada, sadəcə olaraq, mən onları görmək istəmirəm. Tamaşanın geniş tamaşaçı audidtoriyasının marağına səbəb olacağına mən çox inanıram.
Arif MƏDƏTOV
Dramaturq
525-ci qəzet 2017.-
27 dekabr.- S.6.