Osman Əfəndinin estetik idrak nəzəriyyəsi
Məmməd ƏLİYEV
Filologiya elmlər doktoru, professor
Aləmin dərindən öyrənilməsində fəlsəfə
elminin möhtəşəm mövqeyi əvəzsiz təsir
gücünə malikdir. Bu elmi yaradan filosoflar insan aləminə
nurlu zəka bəxş etməklə ona şərəf gətirmişlər.
Odur ki, tarix boyu bu müdrik insanlara - filosoflara
sağlam şüurlu insanlar tərəfindən hörmət
və ehtiram bəslənilmişdir.
Belə düşünürük ki, min illərlə
filosoflara ehtiram bəsləmək ənənəsinin bu
gün də qorunub-saxlanılmasına ehtiyac vardır. Çünki
"filosof" adına layiq olan insan
hörmətə layiq tutulmalıdır. Onu da qeyd edək ki,
sosial həyatda "filosof" adı bu sahə ilə məşğul
olan müxtəlif səviyyəli tədqiqatçı
mütəxəssislərə və ya peşə
adamlarına deyil, fəlsəfi idrak sferasında özünəməxsus
yaradıcı mövqe tutmağa qadir olan, ortaya yeni elmi-fəlsəfi
metodlar, konsepsiyalar, qanunauyğunluqlar, meyarlar qoyan, fundamental və
sistemli tədqiqatları ilə elmə yeniliklər gətirən,
əqidəsi və əməlilə özünü
bütöv şəxsiyyət kimi təsdiq edən, həyatda
öz yolu olan insanlara, parlaq zəka sahiblərinə şamil edilir.
Bu dediklərimiz dövrümüzün görkəmli
alimi, fəlsəfə elmləri doktoru, professor Osman Əfəndinin
yeniliklərdən ibarət olan zəngin elmi-fəlsəfi
yaradıcılığı və bütöv şəxsiyyəti
gözümüz önündə canlanır.
Bu fikri
doğuran səbəblərdən biri
dövrümüzün görkəmli elm xadimlərinin onu filosof Osman Əfəndi
kimi tanımasıdır. Akademik A.Aslanovun fikrincə:
"Osman qeyri-adi istedad sahibidir. Onun orijinal elmi
yaradıcılığı və şərəfli həyat
yolu filosofluq amalından bəhrələnir. Filosofluq onun əslindən, kökündən gəlir".
Xalq rəssamı, akademik M.Abdullayev deyir: "Osmana gənc
dostum kimi hörmət edirəm. Lakin ona gənc
və istedadlı filosof kimi daha çox rəğbət bəsləyirəm".
Professor Ə.Məmmədov: "Osman Əfəndinin
varlığı yalnız təfəkkürdən ibarətdir".
Akademik R.Əfəndiyə görə: "O.Əfəndi bir
filosof kimi tanınır və qiymətləndirilir".
Akademik F.Qasımzadənin nəzərincə: "Osmanın
"mən" -
deməyə haqqı var! O, görkəmli alimimiz,
filosofumuzdur". Professor İ.Rüstəmov: "Biz Osman
müəllimi həqiqətən görkəmli filosof kimi
tanıyırıq". Akademik Z.Bünyadov bu qənaətdə
idi: "O.Əfəndi fəlsəfə sahəsinə
yeniliklər gətirməklə yanaşı, digər elmi sahələrdə
də yeni fikirlər söyləyən istedadlı alimdir. O, zəngin
təfəkkürü, ciddi və nəcib
davranışı ilə seçilir. O, filosof təbiətlidir".
Akademik A.Axundov deyib: "Osman hələ gənc
yaşlarından Azərbaycandan xaricdə də
özünü tanıtmışdır. Onun
orijinal elmi yaradıcılığı da, insani münasibəti
də qeyri-adidir. Onun bu qeyri-adiliyi mənə
filosofları xatırladır. Mən onu
filosofumuz kimi tanıyıram". Professor M.Balayev
yazıb: "O.Əfəndinin estetik idrak nəzəriyyəsinə
dair böyük yenilikləri elmi ictimaiyyətdə
mühüm hadisə kimi qarşılandı. Həqiqətən
də fəlsəfə elmində böyük klassiklərin nəzər
saldığı bir sahədə ortaya yeni nəzəriyyə
çıxartmaq məhz filosoflara
məxsus bir işdir". Professor F.Məmmədov
qeyd edir ki: "Çox məşhur alimlərimiz Osman Əfəndinin
görkəmli filosof kimi tanınması və elmi ictimaiyyətdə
seçilən ziyalı olması barədə qiymətli
fikirlər söyləmişlər. Bizim də
bu qiymətli filosofumuz barədə əlavə söz deməyə
haqqımız vardır". Professor T.Əhmədova
görə: "Osman Əfəndinin yeniliklərdən ibarət
olan zəngin yaradıcılığından və müstəsna
elmi fəaliyyətindən biz həmişə qürur
duymuşuq. Cəsarətlə deyirəm və əminəm
ki, onun məşhur və şərəfli adı Azərbaycan
fəlsəfəsinin tarixinə dövrümüzün
filosofu kimi daxil olacaqdır".
Osman Əfəndiyə ünvanlanmış belə qiymətli
fikirlər digər məşhur alimlərmiz tərəfindən
də dilə gətirilmiş və mətbuat səhifələrində
işıqlandırılmışdır. Onun elmi fəlsəfi
yaradıcılığı çox cəhətliliyi, məna
dərinliyi, orijinallığı, üslub gözəlliyi,
obyektə sistemli yanaşma qabiliyyəti, nəzəri
ideyalarının tətbiqinə nail olmaq bacarığı
ilə səciyyələnir. Onun fəlsəfi-estetik
yaradıcılığını təşkil edən elmi
yeniliklərinin bəzi cəhətlərinə diqqəti cəlb
edək.
O.Əfəndi fəlsəfə-estetik fikir tarixində
ilk dəfə olaraq idrak nəzəriyyəsinin yeni bir sahəsini
- "estetik idrak nəzəriyyəsi" sahəsini ortaya
çıxarmışdır. O, estetika nəzəriyyəsi sahəsində yeni
qanunauyğunluqlar", "təzahür formaları" və
"spesifik ifadə vasitələri" və s.
aşkar edən yaradıcı
alimdir. İlk dəfə olaraq çox saylı
fəlsəfi estetik "qanunauyğunluğ"u estetik idrak nəzəriyyəsinə
daxil etmişdir. Məlumdur ki, XX-XXI əsrlərdə
estetika elmində fəlsəfi-estetik mahiyyətdən
doğan "qanunauyğunluqlar"ın meydana
çıxarılmasına çox az hallarda təsadüf
olunmuşdur.
Elmdə hər hansı bir anlayışa "tərif"
verilməsinin müstəsna hal kimi qiymətləndirilməsi
təəccüb doğurmur. Çünki anlayışa tərif
vermək müəllifdən həmin sahənin geniş təfərrüatına
əqli cəhətdən sahib olmaq, obyektin bütün adi və
mücərrəd cəhətlərinə dərindən bələd
olmaqla yanaşı, yaradıcı təxəyyülün fəallığına
da güvənmək
tələb olunur. İşin çətinliyi
də bundadır. Bu çətinlik fəlsəfə
sahəsində, xüsusilə, estetika sahəsində daha
ağır görsənir. Heç də
təsadüfi deyil ki, XX-XXI əsrlərdə fəlsəfi-estetik
anlayışlara verilən tərifləri barmaqla saymaq
mümkündür. Nümunə və ya müqayisə
üçün qeyd edə bilərik: XX əsr rus estetikləri
bu sahədə yalnız dörd anlayışın tərifini
ortaya qoymuşlar. Filosof O.Əfəndi fəlsəfi-estetik
fikir tarixində ilk dəfə olaraq aşağıdakı
anlayışlara orijinal tərif vermişdir:
"Ülvilik", "Eybəcərlik", "Estetik
hiss", "Estetik zövq", "Estetik həyəcan",
"Estetik təxəyyül", "Estetik təfəkkür",
"Naqislik", "Gözəllik hissi", "Simmetrik
gözəllik", "Harmonik gözəllik", "Rəzillik",
"Şücaət", "Qəhrəmanlıq".
Professor Osman Əfəndinin elmi
yaradıcılığında estetik kateqoriyaların sistemli
tədqiqi geniş yer tutur. Qədim dövr Yunan fəlsəfəsindən
bu günə qədər dünyanın məşhur
filosofları tərəfindən işlənilən bu sahədə
də O.Əfəndi yeni fəlsəfi mövqe ortaya
qoymağa nail olmuşdur. O, "Ülvilik", "Estetik
ideal", "Estetik idrak", "Gözəllik",
"Eybəcərlik", "Komiklik", "Estetik
zövq" və s. estetik kateqoriyaların sistemli tədqiqini
parlaq bir orijinallıqla ortaya qoymuşdur. Bundan əlavə,
estetik fikir tarixində bir sıra "qeyri-əsas estetik
kateqoriyalar" məhz onun tərəfindən estetika elminə
daxil edilmişdir: "Şücaət", "qorxu",
"naqislik", "ehtisas", "estetik təlatüm"
və s.
Eyni zamanda, o, estetika elmində "qeyri-əsas"
estetik kateqoriyalar cərgəsinə daxil olmuş "Estetik
ideal" kateqoriyasını ilk dəfə olaraq estetikanın
əsas kateqoriyaları sırasına daxil etmişdir. Onu da qeyd edək
ki, Hegel estetikasından sonrakı dövrlərdə O.Əfəndi
"estetik ideal" kateqoriyasının mahiy-yətini
açmaqda və fəlsəfi sferada onun obyektiv mövqeyinin
təyin olunmasında parlaq orijinallıq nümayiş etdirdi.
O, estetik fikir tarixində ilk dəfə olaraq, estetik idealın
mahiyyətindən doğan beş estetik
qanunauyğunluğu, bir çox estetik təcəssüm
formalarını, spesifik ifadə vasitələrini və
estetik idealın digər "ideal" formaları ilə
qarşılıqlı əlaqələrini ortaya
çıxartdı. Eyni zamanda, bu
kateqoriyanın digər kateqoriyalarla dialektik əlaqələrinə
dair çox saylı yeni mövzuları ilk dəfə olaraq tədqiqata
cəlb etmişdir.
Qeyd dək
ki, estetika elmində geniş işlənilən "gözəllik
hissi" ifadəsi ilk dəfə O.Əfəndi tərəfindən
müstəqil mövzu kimi işlənilmiş, onun estetik təbiəti
dərindən araşdırılaraq bir qeyri-əsas
anlayış kimi estetik idrak nəzəriyyəsinə daxil
edilmişdir. Onun tərəfindən ortaya
çıxarılan bu anlayış daha sonralar digər tədqiqatçılar
tərəfindən də işlənilmişdir.
O.Əfəndinin fəlsəfi-estetik
yaradıcılığına zənginlik gətirən alimlərdən
biri də onun tərəfindən yeni elmi metodların idrak nəzəriyyəsinə
daxil edilməsidir.
O.Əfəndi banilik anlamında dörd yeni elmi sahənin
əsasını qoymuşdur.
O.Əfəndi
ortaya qoyduğu yeni nəzəri ideyalarının, mülahizə
və mühakimələrinin doğruluğunu sübuta yetirmək
məqsədilə bir çox elmi sahələrə və bədii
şüurun müxtəlif formalarına müraciət
etmişdir. Bu sırada psixologiya, etika, teologiya,
fiziologiya, təbiətşünaslıq, filologiya, tarix, məntiq,
mifologiya elmləri ilə yanaşı, musiqi, təsviri, tətbiqi
sənət növlərinin adlarını çəkə
bilərik. Lakin O.Əfəndinin estetik
idrak nəzəriyyəsinə həsr etdiyi yeni
ideyalarının tətbiqinə ən geniş şəkildə
dünya və Azərbaycan folkloru obyekt seçilmişdir.
Bu məqsədlə o, Azərbaycan folklorunun
sirlərinə dərindən bələd olmaqla
yanaşı, dünyanın doxsan altı xalqının
folklorunu və şərq-qərb mifologiyasını öyrənməyə
ciddi səy göstərmişdir. Məhz
bunun sayəsində o, ortaya qoyduğu estetik idrak nəzəriyyəsinin
tətbiqində folklor və mifologiya sahəsinə daha
çox üstünlük vermişdir.
Dünya folklorunun və mifologiyasının incəliklərini
və məna dərinliklərini dərindən duyan O.Əfəndi
bu sahəyə yalnız ilk dəfə olaraq irəli
sürdüyü ideyalarının tətbiqi
üçün empirik material kimi baxmamışdır. Bununla
yanaşı, o, bu şüur sahələrinin məzmun cəhətlərinə,
daxili-mahiyyət tərəflərinə nüfuz edərək
onlara dair yeni mühakimələr irəli
sürmüşdür. Belə ki, mifologiya elminin indiki
durumunda mif anlayışının bəzi nəzəriyyəçilər
tərəfindən arxaik şüur forması və ya
mifoloji obrazların çox qədim dövrlərə məxsus
insanların düşüncə tərzini əks etdirən
folklor yaradıcılığının bir tərəfi kimi
mənalandırılmasına və ya bunun elmi-məntiqi nəticə
kimi qəbul olunmasına qarşı çıxaraq, mifoloji
şüurun müstəqil ictimai şüur forması kimi
mövcud olduğuna, onun folklor şüurunun keçmişə
məxsus arxaik düşüncə forması
olmadığına, hələ də hər ikisinin bədii
obrazlar sahəsində ciddi və real dialektik əlaqələrinin
mövcud olduğuna, hər iki şüur formasını
aydın şəkildə fərqləndirən spesifik keyfiyyətlərin
qabarıq olduğuna və s. dair yeni elmi metod ortaya
qoymuşdur. Bundan əlavə filosof O.Əfəndi
mifologiya elmində geniş yer tutan "totem"
anlayışının yanlış nəzəri durumuna tənqidi
yanaşaraq, onun obyektiv məzmununu açmağa və bu məzmunu
təşkil edən fəlsəfi-mifoloji amilləri ortaya
çıxartmağa nail olmuşdur.
O.Əfəndi
folklorşünaslıq sahəsində bəzi ədəbi
janrların ("Əsatir", "Əfsanə",
"Nağıl", "Bayatı", "Rəvayət")
qəbul olunmuş elmi-nəzəri durumuna tənqidi
yanaşaraq bu janrların obyektiv məzmununa dair yeni nəzəri-təqdimat
ortaya qoymuşdur.
O.Əfəndi ilk dəfə olaraq folklorun fəlsəfi-estetik
tədqiqinin əsasını
qoymuşdur. Görkəmli elm xadimləri,
tanınmış mütəxəssislər onu bu sahənin
banisi hesab edirlər.
Akademik
A.Aslanov yazır: "Estetik fikir tarixində folklorun fəlsəfi
estetik tədqiqi Osmanın adı ilə bağlıdır. Bu sahəyə girişənlər çox oldusa da,
lakin işin çətinliyini görüb geri çəkildilər.
Bu sahədə böyük uğur qazanmaq,
yalnız ona nəsib oldu. Onun bu
uğurları yalnız bizim folklorumuzun deyil, dünya
folklorunun fəlsəfi cəhətdən öyrənilməsinin
ilk nümunəsi kimi qiymətlidir. Onun tərəfindən
ilk dəfə tədqiqata cəlb olunan problemlər dünya
folklorunun fəlsəfi məzmununun öyrənilməsinə
bir örnək mənbəyidir. Bu o deməkdir ki, onu bu sahənin
banisi kimi tanımağımızda haqlı olduğumuza şübhə yeri qalmır".
Professor Q.Namazovun rəyincə: "Bu danılmaz bir həqiqətdir
ki, O.Əfəndi folklorumuzun fəlsəfi-estetik tədqiqinin banisidir".
Professor M.Həkimova görə: "İndiyə qədər
folklorumuzun fəlsəfi cəhətlərinin öyrənilməsi
unudulmuşdur. Lakin bu boşluq, bir filosof kimi
O.Əfəndi tərəfindən aradan qaldırıldı.
Bu iş adi bir iş deyil, Azərbaycan elminin, fəlsəfəsinin,
mədəniyyətinin tarixində bir parlaq hadisədir".
Fəlsəfi-estetik
fikir tarixində "Folklorun estetik idrakı",
"Folklorda estetik idealın təcəssümü",
"Folklorda ülvilik", "Folklorda faciəvilik",
"Folklorda ülvi məhəbbət" "Folklorda
komikliyin estetik təzahürü", "Folklorda eybəcərliyin fəlsəfi-estetik mahiyyəti",
"Folklorda təbiətin estetik idrakı", "Folklorda
gözəllik kateqoriyasının təcəssümü",
"Folklorda dini və estetik idealın vəhdəti",
"Folklorda ülvilik anlayışının təcəssüm
formaları", "Folklorda qəhrəmanlığın
estetik mahiyyəti", "Dədə Qorqudun fəlsəfi
idrakı", "Aşıq poeziyasının estetik problemləri",
"Bayatıların bədii və estetik idrakı",
"Folklorda gözəl cəmiyyət idealı",
"Folklorda mənəvi gözəlliyin təcəssümü",
"Folklorda gözəl insan idealı", "Folklorda
ülvi məhəbbət idealı", "Folklorda təbiət
və insan gözəlliyinin vəhdəti", "Folklorda
ülvilik vasitəsilə estetik idealın təcəssümü",
"Folklorda mənəvi və zahiri gözəlliyin
harmoniyası" və başqa
problemlər Osman Əfəndi tərəfindən ilk dəfə
olaraq tədqiqata cəlb olunub.
O.Əfəndi bədii və estetik idrakın
dialektikasına dair yeni konsepsiya irəli
sürmüşdür. Qeyd edək
ki, indiyədək "Qorqudşünaslıq" elmi sahəsi
dünya alimləri tərəfindən filoloji cəhətdən
geniş tədqiq olunsa da, onun fəlsəfi cəhətdən
tədqiqat sahəsindən kənarda qalmışdır.
Bu toxunulmamış sahəyə ilk münasibət
filosof Osman Əfəndi tərəfindən bildirildi. Belə
ki, o, ilk dəfə olaraq "Kitabi-Dədə Qorqud" - əsərini
elmi tədqiqata cəlb edərək, onun fəlsəfi mahiyyətini
açmağa nail oldu. Bu elmi nailiyyət Tehran
şəhərində nəşr olunan "Kitabi-Dədə
Qorqudun fəlsəfi idrakı" - adlı monoqrafiyasında
öz əksini tapdı. Bu monoqrafiya elm
xadimləri tərəfindən yüksək qiymətləndirildi.
Profesor E.Əlibəyzadənin fikrincə: "Çox
yüksək şəkildə yazılmış "Kitabi-Dədə
Qorqudun fəlsəfi idrakı" əsəri
Qorqudşünaslıq elmində ilk dəfə olaraq tədqiq
olunur. Başqa sözlə, bu əsər
Qorqudşünaslıq fəlsəfəsinin öyrənilməsində
yeni nümunə mənbəyidir".
Bundan əlavə, bütün türk xalqlarına məxsus
olan aşıq yaradıcılığı yalnız filoloji
cəhətdən araşdırılmış, onun fəlsəfi-estetik
cəhətdən araşdırılması isə tamamilə
diqqətdən kənarda qalmışdır. Lakin O.Əfəndi
ilk dəfə olaraq, bu sahənin fəlsəfi-estetik tədqiqinin
əsasını qoydu. Onun bu sahənin banisi olmasına dair
geniş ictimai-elmi fikir mövcuddur. Onun "Aşıq
poeziyasının estetik problemləri" kitabı elmi-ictimai fikirdə
yüksək qiymətləndirilmişdir. AMEA-nın müxbir
üzvü, professor Z.Göyüşov bu kitaba həsr etdiyi
(kommunist qəzeti) məqaləsində yazır: "İlk dəfə
ortaya çıxarılan "Aşıq poeziyasının
estetik problemləri" - kitabı fəlsəfi fikir
tariximizin yeni səhifəsini açmışdır".
Bütün bunlardan əlavə, o, digər elmi sahələrdə
də yeni ideyalar ortaya qoymuşdur. Məsələn, psixologiya elmində,
bu sahənin bəzi anlayışlarına ("duyğu", "emosiya",
"hiss", "həyəcan", "təxəyyül",
"təfəkkür" və s.) dair yeni fikir və
mülahizələr söyləmişdir. Professor Ə.Baxşəliyev deyib:
"O.Əfəndini biz psixoloqlar öz həmkarımız
hesab edirik, ona görə ki, onun zəngin elmi
yaradıcılığı psixologiya ilə də ciddi əlaqəlidir.
O, müxtəlif psixoloji anlayışlara yeni münasibət
bildirir, yeni şərhlər verir, yeni fikirlər söyləyir.
Onun bu fikirləri psixologiya elmi üçün
əhəmiyyətlidir. Mən bir psixoloq
kimi estetika ilə çox maraqlanmışam. Nə bizim, nə də rus dilində estetikaya dair
çap olunan əsərlərin heç birində O.Əfəndinin
əsərlərində olduğu kimi, psixologiya sahəsi ilə
belə geniş və ciddi bağlılığa rast gəlməmişəm.
Onun əsərləri təkcə biz psixoloqlar
tərəfindən deyil, eyni zamanda, sənətşünas,
mədəniyyətşünas, ədəbiyyatşünas,
tarixşünas alimlərimiz tərəfindən də
yüksək qiymətləndirilir".
O, fəlsəfə
tarixi sahəsində yeni müddəalar və mülahizələr
irəli sürmüşdür. Bunlardan biri də
fəlsəfə tarixində "Estetika" elminin
yaranması tarixinə aiddir. Belə ki,
Estetika elminin XVIII əsrdə alman filosofu (A.Baumharten) tərəfindən
yaranmasına dair dünyada qəbul olunmuş duruma
qarşı çıxan O.Əfəndi bu elmin yaranma tarixinin
XI əsrə (Bəhmənyara) aid olmasına dair yeni əsaslı
müddəalar ortaya qoymuşdur.
Osman
Əfəndi ömrünün müdrik çağına qədəm
qoysa da, ruhən
çox cavandır, qəlbi yazıb-yaratmaq eşqi ilə
döyünür. Biz də ona uzun ömür,
cansağlığı, yeni uğurlar arzulayırıq.
525-ci qəzet 2017.-
28 dekabr.- S.8.