Ədəbi tənqiddə Seyid
Hüseyn nümunəsi
Görkəmli
ədibimizin və müqtədir tənqidçimizin 130 illiyi
bugünlərdə tamam oldu
Seyid Hüseynin Cəfər
Cabbarlı yaradıcılığına həsr etdiyi
"Açıq tənqid" sərlövhəli bir məqaləsində
(1919) Cabbarlının realistmi, yoxsa romantikmi olduğunu şərh
etməyə çalışmışdı.
"Romantik
mühərrirlər heç bir qanuna tabe olmaq istəməzlər. Onlar, romantiklər, öz
düşüncə və mühakimələrində sərbəstdirlər. Onlar hər şeydə
gözəlliyi görürlər və bu yolda hissiyyati-şədidəyə
namütənahi
bir surətdə qapılırlar. Hələ
bəziləri tarixi simalara istədikləri təbiət və
xasiyyətləri vermək, tarixin xilafına hərəkət
etdirib söz söylətmirmək səlahiyyətinə də
malik bulunurlar. Kimsə onları məsləelərindən
dolayı tənqid etməz. Romantiklər həyatı
istədikləri təcəllidə görmək istəyirlər,
onu bir takım rəngarəng əlbisələr ilə
süslərlər, bu, onların təbiətləridir".Əlbəttə,
burada romantizmə verilən tərif tam və dolğun deyildi,
amma hər halda həmin dövr üçün səciyyəvi
idi. Nəzəri fikir tam
formalaşmamışdı.
Seyid Hüseynin ən
çox sevdiyi sənətkarlar var idi və bu sənətkarlar
sırasında heç şübhəsiz, Mirzə Ələkbər
Sabir birinci idi.
Sabirin ölümündən səkkiz il
sonra ona həsr etdiyi bir məqaləsində böyük vətənpərvərlik
hissi ilə yazırdı: "Ə.Sabirin qiymətini indiyə
kimi bizim millət bilməyib. Əgər belə şair
özgə millətdə olsaydı, ona heykəl
qoyardılar, onun əsərləri min-min tirajlarla nəşr olunardı, onu hər
bir əcnəbi dilə tərcümə edərdilər, hər
il ona yadigar axşamlar, müsamirələr edərdilər,
onun adını ucaldardılar, vird edərdilər. Qonşu və əcnəbi millətlərə
göstərərdilər ki, onların da milləti dahilər
yaratmağa qabildir. Bizim ən böyük
milli eyiblərimizdən biri budur ki, biz öz şairlərimizi,
ədiblərimizi, millətsevəçrlərimizi qiymətləndirə
bilmirik, onlara laübalı, bəzən mərhəmətsiz
baxırıq. Geniş intişara layiq olan
Ə.Sabirin kitabı heç bir yerdə tapılmır.
Qoqol hər bir rusun sevimlisi olduğu kimi, indi
Sabir də hər azərbaycanlının sevimlisidir".
Bu yazı yazıldığı vaxt doğrudan
da Sabirin əsərləri küll halında çap
olunmamışdı, ona heykəl qoyulmamışdı.
Ümumiyyətlə, klassik ədəbiyyata və klassiklərə
münasibətdə Seyid Hüseynin vətənpərvərlik
hissi daha qabarıq nəzərə çarpırdı- o,
Vaqifin və Vidadinin dilini "Azərbaycan şeirinin dili
budur" deyə təqdir edirdi- Seyid Əzimin həcvlərinin
çapını isə təqdir eləmirdi, yazırdı
ki, məktəbdə oxuduğu zaman Qafqazda şair olaraq
yalnız bir Seyid Əzimi tanıyırmış, Seyid
Əzim gözəl lirik şair və qəzəldə
ustadi-əzəmdir, onun həcvlərini çap eləmək
isə "mətbuata yaraşmayan" bir hərəkətdir.
Seyid Hüseyn
Füzulini "Azərbaycan şairlərinin"
başçısı adlandırır və yazırdı
ki: "indi bizdə hər kəs Füzuli olmaq istəyir,
onun əşarına nəzirələr yazıyor, halbuki, bu
gün Füzuli kimi qəzəl yazmaq bir o qədər də
böyüklük olamaz. Füzuli şeirləri
ancaq zamanına görə qiymətlidir".
XX əsrin əvvəllərində
Azərbayjan nəsri öz inkişafının yeni bir mərhələsinə
qədəm qoymuşdu, Mirzə Cəlil, Ə.Haqverdiyev və
Y.V.Çəmənzəminli üçlüyü bu nəsrin
irəlici qüvvəsini təşkil edirdi və
S.Hüseynin məqalələrində Azərbaycan hekayəsinin o zamankı mənzərəsi ilk dəfə
öz əksini tapırdı. O, təqdir etdiyi, haqqında
söz açdığı hekayələrdə Azərbaycan
məişətinin və həyatının doğru, dürüst təsvir
edilməsini vacib sayırdı, buna görə də
Y.V.Çəmənzəminlini və Ə.Haqverdiyevi o,
"müqtədir" yazıçılar hesab edirdi.
Seyid Hüseynin tənqidçilik
fəaliyyətində Azərbaycan romanı ilə
bağlı məsələlər də geniş əks
olunmuşdu və deyək ki, bu problemlə ən çox
maraqlanan tənqidçi Seyid Hüseyn idi. Roman Azərbaycan
ədəbiyyatı "səhnəsinə" yenicə daxil
olurdu və əlbəttə, əsrin əvvəllərindən
Şura inqilabına qədər təxminən iyirmi beşdən
artıq əsasən kiçik həcmli romanlar yazılıb
çap olunmuşdu. Azərbaycan oxucusu artıq belə
bir janrın mövcud olduğunu hiss edirdi.Seyid Hüseyn
romanın ədəbiyyatımız üçün gərəkliliyini
belə izah edirdi: "Romançılıq ədəbiyyat aləmində
bir sənətdir. Bizim ədəbiyyatımız
sair müsəlman olan millətlər ilə bərabər
şeir babində çox irəliləmişdir... Nəsr babində qeyrilərə
nisbət geridə qaldığından romançılıq
sənəti bizdə bir halətdədir.
Halbuki, romanın
təhzizi-əxlaq üçün əhəmiyyəti
çoxdur. Bu cür fikri söyləmək
üçün romandan gözəl bir alət olmaz.
Roman vasitəsilə bir millətin həqiqət kimi qəbul
etdiyi nöqsanlarını elə
tənqid etmək olar ki, oxucu onu şirin oxumaqla, öz
nöqsanlarını düşünə bilər"
Seyid Hüseyn Azərbaycan
romanının ilk mərhələsində yaranan bu
kiçik romanların bir çoxuna məqalələr həsr
etmiş, o əsərlərin məziyyətləri və
qüsurları barədə fikrini çəkinmədən
söyləmişdir. O dövrün ədəbi həqiqəti bu idi ki,
romanda gərək həyat, təsvir edilən hadisələr
və obrazlar reallığı əks etdirsin. S.Hüseyn
M.S.Ordubadinin "Bədbəxt milyonçu" əsərini "bütün
həqiqətləri ilə bir roman"
adlandırırdı. Romanın əsas konfliktini İran istibdadı ilə
demokratik qüvvələr arasında münaqişədə
görürdü.Təsvir edilən müsbət obrazların
hərəkətlərini təqdir edən tənqidçi,
onların yaşadığı mühitdə maarifçiliyi
təbliğ etmələri, lakin həm ailə, həm də
ictimai mühitdə bədbəxtliyə düçar
olmalarını faciə hesab edirdi. Amma əsas
odur ki, bu romanla Ordubadi artıq realist bir sənətkar kimi
inkişaf edir. S.Hüseynin bəyəndiyi romanlardan biri
də A.Divanbəyoğlunun "Can yanğısı əsəri
idi. Bu əsəri o, dilinin təmizliyinə, səlisliyinə,
obrazların təbii surətdə təsvir edilməsinə
görə bəyənirdi. Əlbəttə,
Seyid Hüseynin həmin romanlara həsr etdiyi məqalələrdə
çatışmayan cəhətlər də yox deyildi,
xüsusilə, həmin əsərləri təhlil edərkən
məzmunçuluq edir, təhlilləri bəzən üzdən
aparırdı. Ancaq elə romanlar vardı ki, Seyid Hüseyn haqlı
olaraq onları kəskin tənqid atəşinə tuturdu. Məsələn, Bağır
Cabbarzadə adlı bir müəllifin "Bir yetimin naləsi, yaxud
qardaş qardaşa etdiyi xəyanət", Rza Zaki adlı
başqa bir müəllifin "Fədai-eşq"
romanlarını o, saxta, süni, qurama yol ilə
yazıldığını, bundan oxucuların
zövqünün korlanacağını söyləyirdi. Mərhum
ədəbiyyatşünas Əflatun Məmmədovun "Azərbaycan
bədii nəsri-XIX əsrin sonu-XX əsrin əvvəlləri"
monoqrafiyasında
Seyid Hüseynin bu tipli romanlara qarşı
yazdığı tənqidi məqalələrdən söz
açılır, xüsusilə Rza Zəki adlı müəllifin
aşiqanə-macəra tipli romanlarına tənqidi münasibəti
geniş şərh olunur. Bu romanların əksəriyyəti
osmanlı müəlliflərindən
iqtibas edilmişdi.
Seyid Hüseyn hər cür
naturalizmin, çılpaq həyat səhnələrinin təsvir
edilməsinin əleyhinə idi. O, fransız yazıçısı
Emil Zolyanı bir qüdrətli sənətkar kimi qiymətləndirirdi,
onun realist mövqeyini müasir yazarlara nümunə göstərirdi,
amma naturalist təsvirlərini nöqsan hesab edirdi. Tarixi hadisələri
kopiyalamağı da qüsurlu sanır, yazıçılardan
fotoqrafçılığa enməməyi tələb edirdi.
Maraqlıdır ki, o, gənc Cəfər
Cabbarlının "Ədirnə
fəthi" və "Bakı müharibəsi" pyeslərini
də bəyənməmiş, onları naturalist əsərlər
adlandırmışdı, S.Hüseynin fikrincə,
Cabbarlı istedadlı
dramaturqdur, amma bu iki əsərdə
tarixi hadisələri üzdən təsvir edib.
Seyid Hüseynin ədəbi-tənqidi
görüşlərini şərh edərkən belə bir
fikri vurğulamaq lazımdır ki, o, sənətdə realizm
tərəfdarı idi. Olsun ki, onun realizm metodu və prinsipləri
ilə bağlı fikir və mülahizələri yetərincə
əsaslandırılmamışdı, amma ilkin halda, hələ
nəzəri fikrin tam formalaşmadığı bir dövrdə
bu mülahizələr maraq doğururdu. "Hər şeyi olduğu kimi
kopiya edən naturalizmin əksinə olaraq "həqiqiyyun"-realist
ədəbiyyat yazıçının daxili aləmini, hadisələrə
münasibətini göstərmək üçün də imkan verir. Bir müəllif bir vəqəni, bir tarixi
özünə mövzu qərar verər, orada kəndi
fikrini, kəndi ruhunu irəli çəkər, kəndisindən
oraya bir çox şeylər əlavəsilə onu sənətkaranə
bir hala qoya bilər".
Seyid Hüseyn tərcümə, təbdil,
milli kolorit, tipiklik, ideyalılıq və s. ədəbi
problemlər barədə də müəyyən fikirlər
söyləmişdi və çox təəssüf ki, biz
Seyid Hüseyni yalnız gözəl hekayələr müəllifi
kimi tanımışıq, onun tənqidçilik fəaliyyətini
lazımınca şərh etməmişik. Bu mənada,
onun ədəbi-tənqidi fəaliyyətini əks etdirən
yazılarının geniş nəşrinə və təbliğinə
böyük ehtiyac duyulur.
Vaqif
YUSİFLİ
Filologiya elmləri
doktoru
(Əvvəli
ötən sayımızda)
525-ci qəzet.- 2017.- 1 fevral.-
S.4.