Dünya
da, söz də insandan keçir...
Professor Cahangir Məmmədlinin
təzəcə nəşr olunmuş “Dünya sözə
qalacaq...” kitabını oxuduqca onun nə qədər məsuliyyətli
ədəbiyyatşünas, kamil jurnalist, sinkretik
yaradıcılığa malik ziyalı, qələm sahibi
olduğunu gördüm.
Mən onu səviyyəli tədqiqatçı,
məhsuldar alim kimi çoxdan tanıyırdım. Maraqlı elmi-nəzəri,
publisistik məqalələrində, xüsusən
“Jurnalistikanın müasir inkişaf meylləri”,
“Çağdaş Azərbaycan nəsrinin inkişaf meylləri”
monoqrafiyalarında C.Məmmədlinin
müasir və qlobal problemlərlə
maraqlandığının, “Tarixdə insan, insanda tarix”,
“Jurnalist və zaman”, “Sənətkar və vətəndaşlıq
borcu”, “Şəxsiyyət olmağa aparan yollar” və digər
müasir məsələlərə dair fikir və mülahizələrinin
şahidi oldum. Yalnız ədəbiyyatşünaslıq məsələləri
ilə bağlı araşdırmalarına əsasən deyə
bilərəm ki, o, bədii və elmi fikrin müstəqim
amili olan söz, nitq, geniş mənada dil və üslub məsələlərinə
obyektiv yanaşmaları, səmərəli müşahidə
və axtarışları ilə sahibi ulu tanrı olan
dünyaya, fikrin-düşüncənin tərcümanı,
ifadə forması olan sözə xüsusi ehtiyat - məhəbbət
və məsuliyyət hissi ilə yanaşmış,
müasir ədəbi-bədii ehtiyacların tələb və
prinsiplərindən kənara çıxmamışdır.
Etiraf edim ki, mənə C.Məmmədlinin
haqqında bəhs etdiyim kitabını oxudan və o haqda məqalə
yazmağa məni vadar edən kitabın adında olan
“Dünya” və “Söz” ifadələri oldu. Son dərəcə
təbii seçim və tapıntı olan “Dünya sözə
qalacaq...” ifadəsi, əslində çox şey deməkdir.
İlk öncə hər ikisi - Dünya da,
söz də insan faktıdır.
Dünya və söz C.Məmmədlinin
həm jurnalistlik, həm də ədəbiyyatşünaslıq
axtarışlarında əsas mövzulardan olmuşdur. Dünya və
tarixin əlifbası olan söz haqqında müxtəlif
mövzularda tədqiqatlar aparılmış, maraqlı fikirlər
söylənilmişdir. Deyilənlərin
və söylənilənlərin hamısında fikrin,
düşüncənin, bütövlükdə
dünyanın taleyi, insan və bəşəriyyətin məcmusu
olan söz birmənalı şəkildə ideal varlıq kimi
qarşılanmışdır. İndiyə qədərki
“Biz sözü sevdik”, “Söz ürəkdən gələndə”,
“Söz aləminə səyahət”,
“Söz tarixin yuvası” və digər bu qəbildən olan tədqiqatlarda
çox maraqlı mülahizələr söylənilmişdir.
C.Məmmədli daha irəli gedərək
sözün xarakter və funksiyası haqda müasir tələblərə
uyğun orijinal mülahizələri ilə ədəbiyyatşünaslığın
diqqətini cəlb edə bildi.
C.Məmmədliyə görə
dünyanın əşrəfi insan olduğu kimi, insanın
da əşrəfi ağıllı sözdür. Xalq
hikmətlərindən, klassik söz sərvətlərindən
yaradıcı şəkildə bəhrələnərək
sözün varlığı haqda olan düşüncələrini
nümunə kimi seçdiyi ədəbi şəxsiyyətlər
timsalında ümumiləşdirib.
Kitabdan aydın olur ki, C.Məmmədli
ədəbi-bədii söz haqqında klassik deyimlərə
tam bələddir. N.Gəncəvinin “Sözün də su kimi lətafəti
var”, “Düşüncəsiz bir söz kimə gərəkdir”,
M.Füzulinin “Ver sözə əhya ki, tutduqca səni xabu əcəl,
eylər ol saət səni ol uyqudan bidarı söz”,
A.Tufarqanlının “Söz bir olsa zərbi kərən
sındırar” və digər bu qəbildən olan kəlamlar
C.Məmmədliyə haqq vermişdi ki, desin “Dünya sözə
qalacaq...”. Söz insandır, söz dünyadır,
söz tarixdir. O ki qaldı, zaman-dövr-şəraitdən
asılı olmadan “lal duyğulara həyat verən, onları
sinənin dar qəfəsindən çıxarıb, həyatın
sağlam havası ilə qovuşduran”, duymağa,
düşündürməyə, nəticə
çıxarmağa vadar edən kamil bədii sözə
sahib və hakim olmaq, artıq ucalıqdır, əsəri
tanıtmaqdır, klassik olmaqdır. Şirvanşah
Axsitan N.Gəncəviyə “Ey söz dünyasına hakim
Nizami...” deyəndə tamamilə haqlı idi. Bu
baxımdan “Dünya sözə qalacaq...”da XX və XXI əsr
söz xiridarlarından verilən seçmələr
kitabın səviyyəsi, məziyyətləri barədə
xoş təəssüratlar yaratmaqla,
yaşadığımız günlərin ədəbi-bədii
salnaməsini bir daha xatırladır, yada salır, ədəbi
ictimaiyyəti bu günü və sabahı düşünməyə,
nəticə çıxarmağa sövq edir.
Kitab, XX əsrin klassiklərindən
olan ustad Mir Cəlal müəllim haqda oçerklə
başlayır. Kim idi Mir Cəlal, necə oldu ki, o, milli və
bəşəri düşüncənin ictimai, elmi və bədii
fikrinin klassiki oldu? C.Məmmədli bu
suallara ustadın ədəbi-bədii irsindən
çıxış edərək cavab verir, onun
alim-nasir-müəllim-ictimai xadim portretini yaratmağa
çalışır. Yenilikçi,
yaradıcı, istiqamətverici şəxsiyyət
olduğunu, məktəb yaratdığını xüsusi məhəbbətlə
qeyd edir. Lirik-romantik, satirik-xatirə hekayələri,
novellaları ilə yenilikçi nasir olduğunu, iri həcmli
əsərləri, romanları ilə XX əsr bədii nəsrini
zənginləşdirdiyini, elmi-nəzəri fəaliyyəti
ilə müasir ədəbiyyatşünaslığa, ədəbi
tənqidə istiqamət verdiyini vurğulayır.
Mir Cəlal
yaradıcılığının qüdrəti bir də
onda idi ki, o, zamanın ədəbi-bədii ruhunu tuta bilirdi. Müasir ədəbiyyatşünaslıq
elminin tələb və ehtiyaclarını, vaxtında,
düzgün qiymətləndirməyi bacarırdı. Onun “Füzulinin poetikası”, “Azərbaycanda ədəbi
məktəblər”, “Klassiklər və müasirlər” və
digər elmi-nəzəri əsərləri artıq XX əsr
ədəbiyyatşünaslığının nüfuzu
sayılırdı. Onun bütün XX əsr
ədəbiyyatını tədqiqata cəlb etməsi, bədii
nəsrin hüdud və imkanlarını vaxtında görməsi,
düzgün qiymətləndirməsi, xüsusilə klassiklərdən
öyrənməyi təbliğ etməsi, müasir ədəbiyyatın,
sənətin məntiqi inkişafını təmin etmək
arzusu ilə bağlı idi. Mir Cəlal
qüdrətli alim və nasir idi. Ədəbiyyatımızın
bir çox yaradıcılıq sahələri haqda ilk və
cəsarətli hökmlər Mir Cəlalın adı ilə
bağlıdır. Kitabda Mir Cəlal
yaradıcılığına həsr olunmuş oçerk
xüsusi məhəbbətlə yazılmışdır.
C.Məmmədli özünəməxsus
üsluba, deyim tərzinə malik alimdir. “Dünya
sözə qalacaq...” publisist üslubda yazılsa da, əsrin ədəbi-bədii
salnaməsi haqda aydın təsəvvür
yaratdığı üçün maraqla oxunur.
Mir Cəlal haqqında
yazılan oçerk bir də ona görə diqqəti cəlb
edir ki, C.Məmmədli burada ədibdən bəhs edən
çoxsaylı yazılardan nümunələr verir, Mir Cəlal
tədqiqatının sistemli, əbədi olaraq davam etdirilməsini
xatırladır.
Kitab seçmə məqalələrdən
ibarət olduğu üçün C.Məmmədlidən daha
başqa ustad sənətkarlardan bəhs etməyi tələb
etmək olmaz.
Mir Cəlal haqqında yazanlar və yaxşı
yazanlar çoxdur. Bu, xüsusi, ayrıca təhqiqat
mövzusudur. C.Məmmədli isə daha
çox özünə məlum olan əsərlərlə,
tədqiqatlarla ədibin elmi-nəzəri irsinə aydın
münasibətini bildirir.
C.Məmmədlinin ədəbi
proseslərdən seçimi də, əsasən,
düzdür, səviyyəlidir. Kitabda onun iyirmi səkkiz adda məqaləsi
toplanmışdır... Deyə bilərəm
ki, məqalələrin hər biri, haqqında söhbət
gedən obyekt haqda aydın təsəvvür yaratmaq səviyyəsindədir.
Məqalələrə adların verilməsi də
mətləbə, materialın xarakterinə uyğundur.
Məsələn, “Sənətkarın estetik ideallar sistemi”,
“Anar yaradıcılığı zaman, mühit və talelər
kontekstində”, “Elçinlə ədəbiyyat söhbəti”
ətrafında söhbət”, “Yollara yağan
yağışın poetik ovqatı”, “İşığa gedən
yolun roman taleyi”, “Afaq Məsud - bütün cizgiləri ilə”,
“Dəlicəsinə sevmək ovqatı”, “Mikrovətən
haqqında makro düşüncələr” və s. kimi sərlövhələrin
həm bədii, həm də publisistik üslubu göz
qabağındadır.
Kitabda mənim diqqətimi
xüsusi cəlb edən Xalq yazıçısı
Elçin və Anar haqqındakı oçerklər oldu. “Elçinlə
ədəbiyyat söhbəti” ətrafında söhbət” və
“Anar yaradıcılığı zaman, mühit, talelər
kontekstində”. Hər iki yazıda C.Məmmədlinin ədəbiyyata,
sənətə hörməti və məhəbbətilə
yanaşı, Elçin və Anar simasında həqiqi vətəndaş,
qələm sahiblərinə, yaradıcı, ustad sənətkarlara,
müasir ədəbi prosesə xüsusi hörmət və məhəbbət
ifadə olunur. Hər iki oçerkdə, hər
iki sənətkarın yaradıcılığına
aydın münasibət və qayğı, sənət naminə
fədakarlıqla yanaşı məsuliyyət hissi, ədəbiyyata
sevgi vardır. C.Məmmədli haqlı
yazır ki, “Anar heç vaxt tükənən
yazıçı deyil. Hətta informasiya
texnologiyasının, internet dünyasının bədii
sözə yaratdığı etinasızlıq
çağında belə Anar “Ağ qoç, qara qoç”
romanını yazmaqla bu etinasızlığa meydan oxudu”.
Və yaxud “Elçin bir yazıçı və
bir ədəbiyyatşünas kimi Azərbaycan ədəbi
mühitində fenominal hadisədir”. Hər
iki oçerkə C.Məmmədlinin görkəmli alim-sənətkarlara;
Y.Qarayev, akademik İ.Həbibbəyliyə və digərlərinə
istinad etməsi, yaxşı mənada bəhrələnməsi
oçerklərin uğurlu alınmasına müsbət təsir
göstərmişdir.
Kitabda xoş məramla yazılan səviyyəli oçerklər çoxdur. “Yollara yağan yağışın poetik ovqatı”, “İşığa gedən yolun roman taleyi”, “Şəxsiyyətin və yaradıcılığın uyarlıq məqamı”, “Yenidən yaşanan ömür yolu: Vaqif Səmədoğlu “Kaspi”də” məqalələrindən alınan təsiri də mən minnətdarlıqla qəbul etdim. Bu oçerklərin hər birində C.Məmmədlinin publisist gücünün təsirini, poeziyaya olan duyumunun, sevgisinin işığını gördüm. Onun müasir, istedadlı qələm sahibi olduğuna şübhəm qalmadı. Öz-özümə dedim ki, nə yaxşı ki, belə yaradıcı istedadlar var.
Kitabda C.Məmmədlinin gənc istedadlara Pərvin kimi yazıçı və ədəbiyyatşünasa, Yaşar Əliyev kimi yazıçı-jurnalistə və başqa tədqiqatçılara müasir ədəbiyyat və sənət naminə minnətdarlıqla münasibət, ümid bəslədiyini gördüm. Bu, əsl alim, sənətkar yolu, ziyalı münasibətidir.
Nəzərimi cəlb eləyən tədqiqatlar içərisində “Milli ədəbiyyatımızın Azərbaycannaməsi” və “Akademik İsa Həbibbəylinin yaradıcılıq dünyası” oçerkləri oldu. Hər ikisini həvəslə oxudum. İsa Həbibbəylinin Azərbaycanşünaslıqla bağlı yaradıcı, yenilikçi xidmətləri bir-bir yaddaşımdan gəlib keçdi. Onu da bilirəm ki, İsa Həbibbəyli daima axtarışda olan, yenilikçi, yaradıcı alimlərdəndir. Mən onun tədqiqatlarının əksəriyyətinə bələdəm. C.Məmmədquluzadə haqqında çox yazılsa da, İsa Həbibbəyli heç kimi təkrar etmədən böyük M.Cəlilin ədəbi-bədii portretini daha dolğun yaradan, son dərəcə istedadlı alimlərdəndir. C.Məmmədlinin İsa Həbibbəyli haqqında oçerki məni bir daha bu fədakar alimin ədəbi irsini varaqlamağa məcbur etdi. Bu oçerkdə İsa Həbibbəylinin yaradıcı alim portretini gördüyüm üçün C.Məmmədliyə yeni-yeni uğurlar arzulayıram.
Əlbəttə, mən “Dünya sözə qalacaq...” kitabının bütün oçerklərini təhlil etmək, onlar haqqında mülahizələr söyləmək fikrində deyiləm. Diqqətimi cəlb edən əsas məsələlərdən biri budur ki, C.Məmmədli hər bir oçerkində tədqiq etdiyi mövzunun özəlliklərini önə çıxarmağı, təqdim etməyi bacarır. Məsələn, akademik İsa Həbibbəylinin, AMEA-nın müxbir üzvü, istedadına hamımızın sevgi bəslədiyimiz Nizami Cəfərovun kamil yaradıcılıq axtarışlarının müasir ədəbiyyatşünaslıq elmi üçün dəyərini nümayiş etdirə bilir. C.Məmmədli göstərir ki, İsa Həbibbəyli “Cəlil Məmmədquluzadə: mühiti və müasirləri” monoqrafiyası ilə bu böyük ədibə həsr olunmuş çoxsaylı əsərlərin həqiqi qiymətini verir, səviyyəli polemika mədəniyyətilə bu sahədə özünü göstərən mübahisəli məsələlərə aydınlıq gətirir və ən əsası, isə Mirzə Cəlil mühitini, bu mühitin ədəbi dünyasını birər-birər yeni nəsil oxucuya təqdim edir”. Belə təqdimat forması C.Məmmədlinin bütün yaradıcılığına xas olan uğurlu cəhətlərdəndir.
“Dünya sözə qalacaq...” məqalələr toplusu müasir Azərbaycan ədəbiyyatı və mədəniyyəti ətrafında söhbət açan səviyyəli bir nümunədir. Bu yolda C.Məmmədliyə daha yeni uğurlar arzulayıram.
Abdulla ABASOV
Filologiya elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet.-
2017.- 4 fevral.- S.14.