Milli Dram
Teatrında ilin ilk premyerası: “Almaz” tamaşası
Ötən həftə Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram Teatrında
144-cü mövsümün sayca dördüncü,
2017-ci ilin isə ilk premyerası düzənlənib.
Böyük ədib,
Azərbaycan dramaturgiyasında
sosialist realizminin banisi Cəfər
Cabbarlının “Almaz”
pyesi əsasında yeni quruluşda hazırlanmış
eyniadlı tamaşa sənətsevərlərə təqdim
olunub. Əslində tamaşaçılar çoxlarına
tanış olan bir səhnə əsərinə yenidən
baxmaq şansı
qazanıblar.
Qeyd olunmalıdır
ki,bu yeni tamaşanın quruluşçu
rejissoru və rəssamı,həmçinin
səhnələşdirmə müəllifi Xalq artisti Azər Paşa Nemətov, rejissorları Anar Sadıqov və Əlif Cahangirli, elmi məsləhətçisi AMEA-nın
müxbir üzvü, professor
Nizami Cəfərov,
bəstəkarı Xalq
artisti Siyavuş Kərimidir.Yeni səhnə redaksiyası əməkdar incəsənət xadimi Əli Əmirliyə məxsusdur. Tamaşaçıların
alqışları ilə
keçən premyerada
Mədəniyyət və
turizm naziri Əbülfəs Qarayev,
dramaturqun yadigarı-qızı
Gülarə Cabbarlı
və ailə üzvləri iştirak etmişlər.
Xatırladaq ki,bu əsərin hələ ədibin sağlığında, 1931-ci il
13 aprel tarixində tamaşaya qoyulması (quruluşçu
rejissorlar A.Tuqanov və C.Cabbarlı, bəstəkarı
Ə.Bədəlbəyli) Azərbaycan
teatrının ideyaca
yetkinləşdiyini göstərən
bir hadisə idi. Almaz obrazını Sona Hacıyeva ifa
etmişdi. Sənət
ocağı həmin əsərə 1936, 1943 və 1957-ci ildə yenidən müraciət etdi, müvafiq olaraq, quruluşçu rejissorlar
Ağəli Dadaşov,
Səftər Turabov və Əliheydər Ələkbərovun təfsirində.
Əminliklə demək
olar ki, dərin ictimai fikir
ifadə edən bu səhnə əsəri də böyük aktyor və rejissor nəslinin yetkinləşməsində
önəmli rol oynamışdı.
Bəs, Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinin sifarişi ilə hazırlanan ikihissəli
dram tamaşaçılara nəyi təlqin etdi? Məlumdur
ki,
sosializm quruculuğunun
əsas ictimai məsələlərindən biri
kənd təsərrüfatının
kollektivləşdirilməsi idi. Tamaşaçılar quruluşçu
rejissorun yozumunda 30-cu illər
Azərbaycanının mövhumat,
cəhalət hökm
sürən
ucqar bir kəndində əhalinin yaşam tərzi ilə tanış olurlar.
Yəqin ki, orta yaşlı tamaşaçılar Almaz
obrazını müxtəlif
vaxtlarda xalq artistləri Barat Şəkinskaya
və Leyla Bədirbəylinin ifasında yaxşı xatırlayırlar.Günümüzün “Almaz” tamaşasında isə baş rolun ifası gənc aktrisa, respublikanın Əməkdar
artisti Məsmə Aslanqızına həvalə
olunub. Aktrisanın yaratdığı
Almaz obrazı
ilə sosializm cəmiyyəti üçün səciyyəvi
olan mübariz bir gəncin surəti göz önündə canlanır.
Ali təhsilini başa vuran gənc qızın azad və gözəl həyat haqqındakı arzuları
doğulduğu kəndin
yoxsul, zəhmətkeş
camaatını irəliyə,
firavan yaşayışa,
işığa doğru
aparmağa köklənib.
Almaz insanların
ağır vəziyyətini,
cəmiyyətin yoxsullara
və varlılara bölündüyünü görür
və bütün bunlara öz münasibətini bildirir. Aftil kimi cəfakeş,
ailəsini güclə
dolandıran kəndlilərin
çıxılmaz vəziyyəti
onu daim düşündürür.
Baş qəhrəmanın
kütlə qarşısındakı
hər alovlu çıxışı M.Aslanqızının
keçirdiyi daxili həyəcanın, həm
də onun düşüncələrinin, aktyor tapıntılarının
nəticəsi kimi meydana çıxır. Almazı və komsomolçu dostu
Baratı daim önə çəkən
qüvvə ictimai həyatda fəal iştirak etmək ehtiyacı, maarifçilik
təşəbbüsləridir. Daim hərəkətdə
olan Almaz bəzən yol verdiyi səhvlərin
üzərindəcə özünü
islah etməyə çalışır, tək
yox, birgə mübarizə aparmağın
vacibliyini dərk edir.Sadə kənd müəllimi uşaqlara dərs deməklə kifayətlənmir,
qızları və qadınları savad kurslarına cəlb edir. O, başqa sözlə, yeni cəmiyyət, yeni insan, yeni ailə
və əxlaq normalarının carçısıdır.
Bütün bunlar isə ağrı-acısız ötüşmür. Almazın
Hacı Əhmədin
meyvə bağlarını
ictimailəşdirib, yoxsulların kollektiv təsərrüfatına çevirmək
təklifi kəndin bu ən varlı
şəxsi tərəfindən
az qala top-tüfənglə qarşılanır.
Elə hər şey,bütün münaqişələr də bundan sonra başlayır. Bəzən yazıq görkəmi alan, əslində yoxsulların
qənimi, qolçomaq
Hacı Əhmədin yırtıcı
xisləti üzə çıxır.
Öncə Almazla dil tapmaq, daha
sonra rüşvət
verməklə onu ələ almaq cəhdləri baş tutmayanda, o, gənc müəllimə şər
atmaqdan belə çəkinmir,kəndin avam camaatını tovlayıb ona qarşı çevirmək
üçün dəridən-qabıqdan
çıxır. Hacı
Əhməd obrazının
xarakterini ustalıqla açan Xalq artisti Nurəddin Mehdixanlının ifası
təbii və inandırıcıdır.
Teatrda uzun illər bənzərsiz obrazlar qalereyası yaratmış istedadlı
aktyor üz cizgiləri, jestləri, səsinin enib-qalxması ilə
ətrafdakılara, çevrəsindəki
olaylara münasibətini
açıq-aydın büruzə
verir.
Səhnə əsərinin maraqlı aktyor ansamblında digər ifaçıların
da oyunu diqqəti çəkir.
Xalq artistləri
Rafiq Əzimov (Mirzə Səməndər),
Hacı İsmayılov
(Aftil), Firəngiz Mütəllimova (Kərbəlayı
Fatmansa), əməkdar
artistlər Sabir Məmmədov (Şərif),
Kazım Abdullayev (İbad), Aslan Şirin (Barat), Əli Nur (Baloğlan), Əjdər Həmidov (Balarza), Ayşad Məmmədov (Ocaqqulu), Elşən Cəbrayılov
(Fuad), aktyorlar Rada Nəsibova (Yaxşı), Mətləb
Abdullayev (Sədr) və başqalarının
fərqli manerası, oyun tərzi, çevik, dinamik ifası yaratdıqları
obrazların təbii halını, məsləkini,
həm də rejissorun çözümünə uyğun
ritmi saxladıqlarını
göz önündə
canlandırır. Feodal
adətlərin daşıyıcıları,
canını yenilik qorxusu bürümüş İbad və Balarza kimilər açıq-aşkar,
az-çox təhsil görmüş Baloğlan,
Şərif, Mirzə
Səməndər kimilər
isə maskalanaraq, Hacı Əhmədin, necə deyərlər, dəyirmanına
su tökür, yeni kənd quruculuğuna, əhalinin savadlanmasına cidd-cəhdlə
mane olurlar.
Xalq artisti F.Mütəllimova Kərbəlayı
Fatmansanın iç üzünü açan ifa nümayiş etdirir,çevik, duzlu, komik “performansı”
ilə bu obrazın bütün çalarlarını
- yalançılığını, aravuranlığını, əxlaqsızlığını
sərgiləyir.
Tamaşada qadın
azadlığı məsələsi
də mühüm yer tutur, despot ərinin,qaynının hər cür təhqirlərinə məruz
qalan Yaxşı kimi bədbəxt taleli qadınlara öz hüquqlarını
bilmək çağırışı səslənir. Aktrisa R.Nəsibova
qəhrəmanını donmuş vəziyyətdə
yox, tamaşa boyu təkamül və inkişafda canlandırır.
Yaxşı tədriclə insanlıq ləyaqətini dərk edir, hətta onu və günahsız körpəsini
ölümdən qurtarmaqla,
öz şərəf
və ləyaqətinə
ləkə düşməsindən
belə qorxmayan Almaza qarşı məhkəmədə bu açıq fikirli xanımın müdafiəsinə
qalxır. Əsas açar səhnəsi olan məhkəmə iclasında
Almazın və Yaxşının əsl həqiqəti üzə çıxaran çıxışları yalan,
zülm dünyasına,nadanlığa qarşı bir ittiham kimi
səslənir.
Quruluşçu rejissorun
təfsirində
mürəkkəb hadisələrlə
çulğaşan dövrün
həqiqətləri, qaranlıq və işıqlı cəhətləri,
köhnəliklə yeniliyin mübarizəsi münaqişəli
situasiyalarda əks etdirilmişdir. Mövzuya uyğun gərginlik
yaradan vəziyyətlər,
fərqli ideyaların
toqquşması, dramatik
nüanslar rejissor üçün əsas olmuşdur.
Məlumdur ki, ədəbi yaradıcılığa şeirlə
başlayan C.Cabbarlı
sonralar öz dram əsərlərinə münasib
bildiyi nəzm nümunələrini əlavə
edirmiş. Söz açdığımız dramın
final səhnəsinə bir anlıq lirika qoşulması və tamaşanın Almazın dilindən səslənən:
Bu görünən
səndin,
axır gəldin
sən,
Axır səni
buldum,
ey Dan ulduzu! -
misraları ilə bitməsi yaradıcı heyətin uğurlu tapıntısıdır və ədibin sevimli
qəhrəmanının gələcək xoş
günlərə ümid və
inamını ifadə edir.
Zemfira MƏHƏRRƏMLİ
525-ci qəzet.- 2017.- 4 fevral.- S.12.