“Qəzəl de ki...”
Azərbaycan poeziyası
tarixində iki janr yalnız xüsusi populyarlığı
ilə fərqlənməmiş,
həm də bu janrların adları milli poeziyanın iki üslubi istiqamətinin simvoluna çevrilmişdir
ki, biri qəzəl, digəri qoşmadır...
Qoşma milli poetik təfəkkürün
“arxaika”sından gəlirdi,
qəzəl isə orta əsrlər müsəlman mədəniyyətinin
yeniliyi idi.
Qəzəl yaradıcılığı XII-XIII əsrlərdən etibarən
Azərbaycanda elə bir vüsət aldı ki, orta
əsrlərin sonu yeni dövrün əvvəllərinə qədər
bədii şüura hökm etdi. XVIII əsrdə Vaqif, XIX əsrdə isə Zakir bu hökmə
tabe olmayıb qoşmanın orta əsrlər boyu “pozulmuş” hüququnu bərpa etdilər. Lakin Füzuli nüfuzunu sındırmaq
elə də asan deyildi, Seyid
Əzim Şirvaninin şəxsində yenidən
zühur edən qəzəl yaradıcılığını
XIX əsrin sonu XX əsrin əvvəllərində
bir sıra istedadlı sənətkarlar
yeni tarixi şəraitin ideya-estetik tələblərinə uyğun
olaraq davam etdirdilər ki, onlardan biri də
Səməd Mənsur
idi.
Əlabbas Müznib
yazır:
“Təbi-şeirə
malik olduğundan gənc ikən Şair şairlərə
qoşularaq qəzəl
yazmağa başlamışdır. Lakin qəzəllərinin
bütün üsul- üslubunda Ağakərim
Salik təsiri üstün olduğu aydın surətdə görünür. Hətta onun
Salikin şagirdi olması tam mənasilə
hökm edilir”.
Əlbəttə, Səməd
Mənsur, sözün
geniş mənasında,
nə Salikin, nə də hətta Seyid Əzimin şagirdi ola bilməzdi;
onun əsas ustadı dahi Füzuli idi. O Füzuli ki, vaxtilə məsləhət
görmüşdü:
Qəzəldir səfabəxşi-əhli-nəzər,
Qəzəldir güli-bustani-hünər.
Qəzəl de ki, məşhuri-dövran ola,
Oxumaq da, yazmaq da asan
ola...
Səməd Mənsur
neçə il neçə qəzəl yazıb, bilmirik; ancaq onu bilirik ki,
istedadla, məharətlə
yazıb:
Tiri-qəmzən dili-zarımla
tutub ünsü əlaiq,
Əksi-hikmətdir ol şey ki, ola eşqə müvafiq.
Çeşmi-məstinlə verən
mərdümünə oldu
müqəllid,
Əqli-nabaliğimiz kəsb edə ta rəmzi-dəqaiq.
Dili-üşşaqi ki sədparə qıla tiği-məlamət,
Paralar nuru, əcəbdirmi ola
göylərə faiq.
Səməd Mənsur, bir tərəfdən, dahi ustadın məsləhətinə
əməl edib, qəzəl yazmışdı;
digər tərəfdən
isə, əməl etməyib, asan yox, “çətin” yazmışdı. Çünki bu dili XVI əsrdə
olduğu kimi XX əsrin əvvəllərində
də anlayan çox deyildi:
Mərəzi-eşqə müalic
olu, qabilmi təbabət,
Tiri-eşqin hədəfi olmağa gər sinədü şaiq.
Tərki-tən qıl,
olasan kişvəri-dildarə
mühacir,
Şəmü pərvanə hədisin oxu, ey aşiqi-sadiq.
Qabil olmazdı mühim can verə əmvata Məsiha,
Verməsəydi ləbin ecazı belə əmrə rizalıq.
Bizə hicran odu, əğyarə vüsal olsa da qismət,
Min təşəkkür
ki, bu müştaqın
olub cövrünə
layiq.
Məsələ yalnız dilin, ifadə tərzinin qəlizliyində deyil, məzmun-mətləb də
xeyli mücərrəddir. Və gənc şairin məqsədi özünü,
öz hisslərini ifadə etməkdən çox, məharətini göstərməkdən, ustadlarla
yarışa girməkdən
və tezliklə onların səviyyəsinə
yüksəlməkdən ibarətdir:
Saqi, əksin mərdümi-çeşmimə gər göstərsə
cam,
Badəxar olmaz meyi-təlxindən hərgiz təlxnam.
Bilmədin, könlüm
ki, tirəndaz kimdir dəhrdə,
Lacərəm zəxmindən, eylərsən
fəğan hər sübhü şam.
Əndəlibi-zarın əfğanı
gülə qılmaz əsər,
Ol nəzakətzat
gülzar içrə
olmuş xarə ram.
Səməd Mənsurun
istedadı, üslubu klassik qəzəl şeirinin ənənəvi
funksional tələblərinə
cavab verir, bununla belə həmin istedad və üslub ənənəvi poetik standartları aşıb öz modelini, stilizasiyalarını və
ya variasiyalarını
yarada bilmir:
Səbr qıl,
Mənsur, kim
sabir tapar rahi-nicat,
Vəzi-dövran qalmamış yeksan, həp qalmaz müdam.
Şairin dahi sələfinə məhəbbəti
özünü yalnız
qəzəllərində yox,
ona təxmişlərində
də bilavasitə nümayiş etdirir:
Gəl, gəl,
ey lalərüxüm,
bülbüli-şirinsüxənim,
Ömr bağında
xəzan oldu gülüm, yasəmənim,
Çak-çak oldu qəza tiği ilə bəs ki tənim;
“Pənbeyi-daği-cünun
içrə nihandır
bədənim,
Diri olduqca libasım budur, ölsəm kəfənim”.
...Demə Mənsurə ki, həp nalədürür
göftarın,
Nalədən qeyri nə göftarı olar bimarın,
Nə qədər
yetsə mənə sərzənişi əğyarın;
“Edəməm tərk, Füzuli, səri-kuyin yarın,
Vətənimdir, vətənimdir, vətənimdir,
vətənim”.
Füzulinin məşhur
“Söz” qəzəlinə
cavab-nəzirə olaraq
qələmə alınan
aşağıdakı qəzəldə
isə müəllifin
ideya-məzmun axtarışlarını
hiss etməmək mümkün
deyil:
...Natiq öz nitqində izhar eyləyər idrakını,
Çünki hissü qəlb təşxisindədir meyar
söz.
...Söz fünununda məharətsiz
gərək etsin sükut,
Həm müxərrəbdir könül
mülkünə, həm
memar söz.
Söz eşit,
Mənsur, ta təkmil edə idrakını,
Zərreyi-xaki qılar əlmasi-qiymətdar
söz.
Və klassik standartlardakı bu yenilik Səməd Mənsurun digər bir qəzəlində özünü daha aydın göstərir:
Ehrazi-məqamat üçün
alat qələmdir,
Həm aləti-təhsili-kəmalat qələmdir.
Övraqi-vücud üzrə
çəkən nəqşeyi-məna,
Nəqqaşi-dili-əhli xəyalət qələmdir.
Əbnayi-bəşər feyzi-qələmdən
olu faiz,
Bəxş eyləyən afaqə füyüzat qələmdir.
Göründüyü kimi, şair qələmin qüdrətini orta əsrlərə məxsus
mücərrəd obrazlarla
deyil, maarif və mədəniyyətin
geniş vüsət aldığı, insanın,
cəmiyyətin ruhuna
“feyzlər” verdiyi bir dövrün “terminologiya”sı ilə tərənnüm edir. Eyni zamanda qələmin gücünün, ziyasının
İlahidən gəldiyini
zikr etməklə yeni dövrün ictimai-intellektual ovqatına
o qədər uyğun
olmasa da, onu müqəddəsləşdirir.
Və beləliklə,
qələm (maarif, mədəniyyət!..) barədəki təsəvvürün
ənənəsi ilə
bu günü arasında mükəmməl
bir assosiasiya yaradır:
Təqrir qılan
dideyi-nasuti olursa,
Gər məskən ona çeşmeyi-zülmat qələmdir.
Bişübhə, qələm
şəşəyi-qəlbi-bəşərdir,
İnsanlar üçün fəxri-mübahat
qələmdir.
Çün tərbiyeyi-növi-bəşərdir
ona möhtac,
Vazeh bu ki, ümmül-ədəbiyyat
qələmdir.
Ayati-ilahidən imiş
xilqəti, həqqa,
Kim, qüdrəti-xəllaq
üçün isbat
qələmdir.
Və Füzuli
sənətinə ehtiramın
bir təzahürü
də ona nəzirələridir:
Nə cibimdə
parə, nə evdə çörək var, ey həkim,
Nəbzimi bihudə sıxma, çəkmə azar, ey həkim.
Ət yemək
pəhrizini əmr etmə kim,
bazarda
Hər qədər axtarsa ət, tapmaz xridar, ey həkim.
...Qəlbini sıxma deyirsən, ac qalıbdır külfətim,
Olmuşam mən onların fikrilə bimar, ey həkim...
Yaxud:
Əhli-fəqrəm, ol səbəb on rublə əksikdir pulum,
Az da olsa, rəhm elə, al, etmə israr, ey həkim.
On manatçın
eyləmək bimarını
evdən kənar,
Söylə caizmi sənə bir böylə rəftar, ey həkim?
Hansı bir millətdə doktor baxmaz öz fəqr əhlinə,
Qeyrə bax, gəl qeyrətə, həm eylə bir ar, ey
həkim...
Lakin nəzərə almaq lazımdır ki, bu nəzirələr, bir tərəfdən, Füzuli sənətinə
ehtiramdırsa, digər
tərəfdən, artıq
Sabir satira məktəbinə mənsubluqdur.
Sabir Füzulidən gəlmiş, yeni üslub yolu açmışdı...
Səməd Mənsur
da böyük ədəbiyyata o yolla gəldi... Və həmin yol
onun öz üslubunu formalaşdırdı,
məram-məqsədini ifadə
etmək üçün
özünəməxsus poetexnologiyasını
müəyyənləşdirdi, dilini xalq üçün
son dərəcə anlaşıqlı
etdi.
Nizami CƏFƏROV
525-ci qəzet.- 2017.-11 fevral.- S.19.