Bəs bizim ziyalılarımız haradadır?
Cümhuriyyətə
aparan yollar: ziyalının cəmiyyətdəki mövqeyi
Heç kimə sirr deyil ki,
Azərbaycan Cümhuriyyətinin ideya ataları və
aparıcı qüvvələri milli ziyalılarımız
idi.
Cümhuriyyət süquta uğrayınca ilk hesab verənlər
də onlar oldular - kimi erməni terrorçularının hədəfinə
gəldi, kimi bolşevik cəza maşınının
çarxları arasına düşdü, kimi mühacirət
yolunu tutub son nəfəsinə qədər milli dövlətçilik
uğrunda mübarizəni davam etdirdi. Cümhuriyyətlə,
onun qurum və institutları ilə bu və ya digər şəkildə
bağlılığı olanların sonuncu nümayəndələri
isə 1937-ci ilin “böyük terrorunda” aradan
götürüldülər.
Ziyalının milli-mənəvi məsələlərə
münasibətdə və ictimai həyatdakı yeri, rolu mövzusu
Əhməd bəy Ağayevin publisist fəaliyyətinin əsas istiqamətlərindən birini təşkil edirdi. Müəllif
istər rus, istərsə də ana dilində qələmə
aldığı çoxsaylı məqalə, pamflet və
oçerklərdə dönə-dönə bu mövzunun
üzərinə qayıtmış, onun müxtəlif aspektlərini
bəzən tənqidi, bəzən coşqun-patetik, bəzən
də polemik bir səpkidə
işıqlandırmışdı. Şəxsi
nümunəsi ilə də bütün həyatı boyu
nümayiş etdirdiyi kimi o, ziyalının daim xalqın
önündə olması fikrinin atəşin tərəfdarı idi.
“Kaspi” qəzetinin 1903-cü il dekabr saylarında dərc olunan “Bəs bizim
ziyalılarımız haradadır?” məqaləsi də həmin
prinsipial mövqeyin əksini tapdığı yazılardan
biridir. Müəllifin onlarla digər mətbu
çıxışı kimi bu məqaləni də
xalqımızın, xüsusən də onun yetkin, qabaqcıl
hissəsi kimi milli ziyalıların yaxın gələcəkdə
tutmalı olduğu yola işıq salan sənədlərdən hesab etmək
mümkündür.
XX əsrin ilk illərində
artıq Azərbaycanda Rusiya və Avropa universitetlərində
təhsil almış yeni nəsil ziyalılar yetişməyə
başlamışdı. Lakin onların bir qismi Sabirin məşhur
satirasının qəhrəmanı kimi “İntelligentik, gəzərik
naz ilə” düşüncəsi ilə yaşayır, “avam
müsəlman kütləsinə”
qaynayıb-qarışmır, özünü “qara
camaatın” fövqündə tuturdu. Ayrı-ayrı
ziyalıların xalqdan uzaqlığı, ana dilini, milli adət-ənənələrini
unutması, yaxud saya salmaması ictimai fikrin, mətbuatın
xüsusi ilə ciddi təpki göstərdiyi məsələlərdən
biri idi.
Əhməd bəy Ağayev bir çox məqamları
baxımından
günümüzdə də yetərincə aktual səslənən
məqaləsi ilə ziyalının cəmiyyətdəki
aparıcı rolu üzərinə işıq
salmışdı. Şübhəsiz,
ziyalının xalq və cəmiyyət
qarşısındakı borcunu, məsuliyyətini
bütün kəskinliyi ilə gündəmə gətirən
belə yazılar təsirsiz ötüşməmişdi.
XX əsrin ilk iki onilliyində təkcə Azərbaycan
ictimai-siyasi fikri deyil, onun lokomotivi rolunda çıxış
edən milli ziyalılarımız da qeyri-adi inkişaf yolu
keçmişdilər.
Və həyatlarının sonrakı
gedişindən asılı olmayaraq, mükafatlarını
almışdılar -birgə səyləri ilə Azərbaycan
Cümhuriyyəti qurulmuşdu...
- Sizin, müsəlmanların öz
ziyalılarınız varmı? - deyə
bir dəfə söhbət zamanı rus tanışım məndən
soruşdu.
- Əlbəttə! - dərhal cavab verdim. - Bakıda, digər
şəhərlərdə çalışan xeyli sayda xalq
müəllimlərini bir kənara qoyuram. Onlardan başqa
çoxlu ali təhsilli mühəndislərimiz, həkimlərimiz, vəkillərimiz
var.
- Xalq müəllimləriniz haqda
müxtəlif yerlərdə eşitmişəm, hətta bir qismi ilə
görüşmüşəm. Bilirəm ki, onların bəziləri
həqiqətən də ciddi çalışır, kütlə
arasında gücləri çatan qədər, rüşeym halında da olsa, mədəniyyət yaymağa
çalışırlar.
Amma bəs dediyiniz ali
təhsilli müsəlmanlar - həkimlər, mühəndislər,
vəkillər, digər yüksək savadlı adamlar
haradadır? Nə üçün gözə
görünmürlər, niyə özlərini göstərmirlər?
Axı doğma xalqın mədəni hərəkatının
başından ilk növbədə onlar dayanmalıdırlar. Bu hərəkata istiqamət verməli, rəng
və ahəng qatmalıdırlar. Amma
ziyalılarınızdan bir səs-soraq eşidilmir. Niyə
belədir?
Doğrudan da niyə belədir?
Qaldırılan məsələ gözlənilməzliyi ilə
məni heyrətdə buraxdı.
- Ziyalılarımız haradadır?
- həqiqətən də bu suala cavab vermək
asan iş deyil.
Şəxsən mən rus
müsahibimin sözlərinin müqabilində bir cavab tapa bilmədim
və sadəcə başımı aşağı salmaqla
kifayətləndim.
Əgər
ziyalılarımızın yalnız öz peşələri ilə məşğul
olduqlarını, təvazökarlıq səbəbindən
ictimai həyat məsələlərindən uzaq
durduqlarını, belə işlərə qarışmaq istəmədiklərini desəydim,
bu onlara münasibətdə heç də xoş təsir
bağışlamayan bir xidmət olardı. Həm də
özümü ziddiyyət burulğanına salıb
namünasib vəziyyətdə qoyardım. Həmsöhbətim
həssas, incə məqamları dərhal sezən adam kimi dərhal
məni öz sözlərimlə tutar və deyərdi: “Siz peşələri ilə
bağlı məsələlərdən başqa heç bir
şey bilməyən, heç nə ilə maraqlanmayan insanları necə ziyalı
adlandırırsınız? Məgər ictimai
fəaliyyət ziyalılığın ümdə şərtlərindən
biri deyilmi? Məgər cəmiyyət həyatı
ilə bağlı məsələlərə nüfuz etmədən,
ictimai işlərlə məşğul olmadan ziyalı
sayılmaq mümkündürmü? Onda ən sıradan
olan bir sənətkarla ziyalının nə fərqi var və
s. və i.a.” Doğrudan da fərq nədədir?
Yalnız diplomda? Əgər diplom öz
sahibinə hər kəsə məlum olan borc hissi,
ziyalını kütlədən fərqləndirən mənəvi
və əxlaqi tələbat aşılaya bilmirsə, onun adi
kağız parçasından nə fərqi var?”
Bir də təkrar edirəm:
bütün bu məqamlar dərhal ağlıma gəldi. Lakin müsahibimdə
də eyni fikirləri oyatmaqdan ehtiyatlandığım
üçün susub başımı aşağı
salmağı və gözümü yerə dikməyi daha
üstün tutdum.
Həmsöhbətim isə, əvvəldə
də vurğuladığım kimi, həssas adam idi. Susmağımın səbəbini başa
düşdü.
- Qətiyyən heç nə anlamıram, -
deyə söhbətə davam etdi.
-Doğrudanmı ziyalı adamlar dörd bir yanlarında
baş verənlərə əsla iztirab keçirmədən
uyğunlaşırlar, yaramazlıqlarla barışırlar? Doğrudanmı bütün bu məktəblər,
elmlər, kitablar, universitetlər hamısı yanlarından elə-belə,
izsiz-soraqsız ötüb keçib? Onlarda heç bir
yeni hiss, yeni düşüncə, yeni tələbat
doğurmayıb?
- Bir dəqiqə, icazə verin... - etiraz etməyə
çalışdım.
- Heç nəyə izin verməyəcəm.
Çünki gətirəcəyiniz dəlilləri
əvvəlcədən bilirəm. Deyəcəksiniz ki, bu adamlar peşələrinə
son dərəcə bağlıdırlar, öz sahələrində
çox mükəmməl, bəlkə də əvəzsiz
mütəxəssisdirlər. Deyəcəksiniz
ki, fikrən müasir mədəniyyətlə yaşayır,
nəfəs alırlar. Çoxlu mütaliə
edirlər, müxtəlif elm sahələri ilə
maraqlanırlar. Ola bilsin ki, həqiqətən də belədir.
Lakin bütün bunlar həm ziyalı şəxslərin
özləri, həm də mənsub olduqları cəmiyyət
üçün çox azdır. Gəlin
məntiqi və ardıcıl mülahizə yürüdək. Mövcud vəziyyətdə iki şeydən biridir: ya
keçdikləri məktəblər, öyrəndikləri
elmlər onlara
möhürünü vurub, bu insanlarda bəlli mədəniyyət
duyğuları, tələbat, zövq, instinkt əmələ
gətirib, ya da sadaladıqlarımın heç birini
aşılaya bilməyib. İkinci hal üzərində
ətraflı dayanmaq fikrim yoxdur. Söyləyəcəklərim
qısa olacaq: bu cür “ziyalıların” nə mənim, nə
sizin, nə də içərisində yetişdikləri cəmiyyətin
nəzərində heç bir müsbət dəyəri ola bilməz. İctimai
baxımdan isə onlarla sadə peşə adamları
arasında hər hansı fərq mövcud deyil. Əslində cəmiyyət üçün
faydalı bir peşənin qulpundan yapışan sənətkar
daha lazımlı və gərəklidir. Çünki o, işinin nəticələri
ilə insan icmasının həyatında daha
görümlü şəkildə iştirak edir, fiziki əməyi
ilə ətrafdakılara konkret töhfələr verir. Cəmiyyətdən
təcrid olunan mücərrəd ziyalı isə əslində
zaman keçdikcə insanların nəzərində
mövcudluğu hiss edilməyən bir heçliyə
çevrilir.
İndi ikinci
ehtimalımın üzərinə gəlirəm. Əgər keçdikləri
məktəblər, aldıqları biliklər bu insanlara
öz möhürünü həqiqətən də, hər
hansı şəkildə
vurubsa, onlarda mədəni tələbat, yüksək zövq
və yeniliklərə can atmaq duyğusu
formalaşdırıbsa, o zaman nə üçün gözləri
önündə hər gün cərəyan edən mənzərələrdən
əzab çəkmirlər? Sözlərim sizi
təəccübləndirir? Əbəs yerə! Əgər
özlərini ziyalı sayan insanlarda yuxarıda
sadaladığım keyfiyyətlər olsaydı, mütləq
əzab çəkməli idilər. Heç
bir əzabkeşin üzləşmədiyi ağır, dəhşətli
iztirablara məruz qalmalı idilər.
- Lütf edin, bir dəqiqə icazə
verin: bu insanlar əzab çəkirlər. Dəfələrlə
öz iztirablarını dilə gətiriblər. Yeri düşəndə bu barədə yenə
söz açırlar.
- Siz də lütf edin və mənə
haqqında söz açdığınız iztirabların səmimiliyinə
inanmamağa icazə verin. Həqiqi iztirab sözlərdə
deyil, hərəkət və əməllərdə ifadəsini tapır. Yəqin
ki, fikrimlə razılaşarsınız: kimlərsə
aclıq, yaxud susuzluqdan iztirab
çəkəndə, bədənimizin
bir hissəsi kəsilib
atılanda, gözlərimiz önündə
yaxınlarımıza, doğmalarımıza işgəncə
veriləndə keçirdiyimiz acıları sadəcə
olaraq hansısa patetik sözlərlə, sentimental ifadələrlə
dilə gətirmək və bununla öz işini bitmiş
saymaq gülünc işdir, hətta deyərdim ki, səfehlikdir!
Boş təsəlli sözləri
demək əvəzinə belə təsadüflərdə əməli
iş görməliyik: aclıqdan, yaxud susuzluqdan ölənə
dərhal çörək və su tapmalıyıq. Sevdiyimiz
adamın müdafiəsinə qalxmalıyıq! Qəti qənaətim
belədir ki, həqiqi iztirab, yəni ürəyin, qəlbin dərinliklərindən
gələn iztirab daha böyük təsir gücünə
malikdir. O, insanı mütləq əməli fəaliyyətə
təhrik etməlidir. Əsla mümkün olan iş deyil ki, adam ətrafında baş verənlərdən
həqiqətən iztirab çəksin və bununla belə
bütün ömrü boyu sadəcə hansısa sözlərlə,
çağırışlarla kifayətlənsin, vəzifəsini
bitmiş saysın! Sizdə çox vaxt məhz belə
olduğuna görə
ziyalılarınızın həqiqi iztirab hissi
yaşadıqlarına inanmıram. Əgər onlar
gördüklərindən, şahidi olduqlarından həqiqətən
də iztirab
çəksəydilər, o zaman mütləq hərəkətə keçərdilər.
Əgər hər şeyi görür və yenə də əllərini
ağdan qaraya vurmurlarsa, deməli hansısa iztirab, vicdan əzabı
haqda danışmağa əsas yoxdur!
Amma çevrilib ətrafınıza
baxın - üzülmək, qüssəyə dalmaq
üçün nə qədər əsas, nə qədər
səbəb var! Ürəyin,
qəlbin istəkləri yerinə yetməyəndə,
qarşıya qoyduqları məqsədə çatmayanda
onlar həqiqətən də ağrıyır. Gəlin
açıq danışaq: ziyalılarınızın
yaşadıqları mühit özünü ziyalı
adlandıran adama azacıq da olsa məmnun qalmaq, həzz almaq
üçün hər hansı imkan verirmi? Kütlənin
dərin, sonsuz cahilliyi, ailənin və cəmiyyətin bərbad
vəziyyəti, ictimai həyatın ən kiçik
işartısının belə mövcud olmaması - məgər
bütün bunlar hətta ən iddiasız ziyalını da
narahat etməyə, narazı salmağa yetərli deyilmi? Əgər
narazılığa bu qədər əsas varsa, o zaman
ziyalılarınız nə üçün bu şəraitlə
mübarizə aparmırlar?
Nə üçün yarıtmaz həyatın əsaslarını
zövq və tələblərinə uyğun
şəkildə yenidən qurmağa can atmırlar?
Daim bu çevrədə
dolaşdığımdan mənə elə gəlir ki,
zövq və tələblərinin acı gerçəkliklə
qarşı-qarşıya gəlməsi, toqquşması
ziyalıların ürəklərində, beyinlərində
bir an da olsun toxtaqlıq tapmayan ağrı yaratmalıdır.
Elə isə nə
üçün susurlar? Nə üçün fəaliyyətsiz
dayanırlar? Nə üçün ətrafda
baş verənlərə münasibət bildirmirlər?
- Bəlkə onlar sadəcə
gücsüzdülər?
- Nə? Gücsüzdülər?
Nədə? Cahilliklə,
ictimai mühitin yaramazlıqları ilə mübarizədə?
Qarşınızda cəsarət göstərib
əminliklə söyləyə bilərəm ki, fikriniz qətiyyən
həqiqətə uyğun deyil. Yaxşı, lütfən
mənə deyin, ziyalılarınız fərqli
düşündüklərini elan etmək, etirazlarını
bildirmək üçün nə vaxtsa kiçicik də
olsa bir cəhd, bir təşəbbüs göstəriblərmi?
.....
Rus tanışımla
söhbətimizi davam etdiririk.
- Deyirsiniz ki, ziyalılarınız
gücsüzdür, - o, yenidən bayaqkı mülahizəmə
qayıtdı. Bağışlayın, amma buna
inanmıram. İşarə vurduğunuz
gücsüzlük ziyalılarınızın həyatdan
uzaqlığını, ölgünlüyünü, hətta
deyərdim ki, onlarda daşıdıqları ziyalı
adına uyğun hiss və duyğuların
olmadığını əyan eləməmək üçün arxasında
gizləndikləri ucuz və rahat pərdədir,
şirmadır. Əvvəla, mən apriori (təcrübi
- V.Q.) olaraq heç zaman işığın, biliyin, elmin
cahillik, avamlıq və qaranlıq qarşısında
gücsüz qalması fikrini qəbul etmərəm. Ziya, elm və bilik harada meydana çıxırsa,
sonda mütləq qələbə çalır. Sadəcə, onların xidmətində dayanan
insanlar sarsılmaz əqidə sahibi kimi
tanınmalıdırlar. Nəcib və cəsur
olmalıdırlar. Seçdikləri yolda
dözümlülük, səbat göstərməlidirlər.
Fikrinizlə qismən razıyam - ziyalılar yalnız bir halda gücsüz, köməksiz ola bilərlər: bu da çeşidli sınaqlardan çıxan, çətinliklər yaşayan cəmiyyətin süquta uğramağa, çürüməyə başladığı dövrdə mümkündür. Bu elə məqamdır ki, artıq düzlük, nəciblik toxumlarını səpməyə yer yoxdur. Tarla gücdən düşüb, insanların ürəyində təpər qalmayıb. Hisslər kütləşib, üstəlik də o qədər eybəcərləşib ki, artıq heç bir qüvvə onları tədricən üzü aşağı yuvarlandıqları ümumi simasızlıq girdabından xilas edə bilməz. Necə düşünürsünüz - indiki müsəlman cəmiyyətinə belə yarlıq yapışdırmaq mümkündürmü? Özüm rusam. Amma sizin millətlə müəyyən tanışlığım var. Onun dilini, tarixini, məişətini bilirəm. Adət-ənənələrinə bələdəm. Ona görə də deyərdim ki, xalqınız hələ yaşamağa başlamayıb. O, uşaq kimi sadəlövh, körpə kimi tər-təmizdir. İnsanlarınızın daxilinə nüfuz etməyə çalışın. Kəndlərə, şəhərlərə gedin. Görəcəksiniz ki, xalqınızın əksər hissəsi məişət baxımından hələ cəmiyyət həyatının ilkin mərhələsi sayılan köçərilikdən o yana keçməyib. Onun övladlarının böyük qismi hələ mədəniyyətin dağıdıcı təsiri altında pozulmayıb. İlkinliyini, hətta deyərdim, vəhşiliyini qoruyub saxlayıb. Sözümə fikir verin: mən vəhşi deyirəm, barbar demirəm. Bu iki ifadəni, təəssüflər olsun ki, çox tez-tez qarışıq salırlar. Əslində isə aralarında böyük fərq var. Barbar üçün hər şey keçmişdən qalıb. Sivilizasiyanın izafiliyindən mənəviyyatı pozulub. Çox şeyini həmişəlik itirib. Gur, dolğun, mənalı həyat ondan ötəri artıq dünənki gündür. Qarşıda onu heç nə gözləmir. Sıxılmış lumuya bənzəyən ürəyi yalnız olduqca qüvvətli, sarsıdıcı hissləri qəbul etməyə qadirdir. Mahiyyət etibarı ilə dağıdıcı gücə malik həmin hisslər barbarın sonunu - həyat səhnəsindən birdəfəlik yoxa çıxmasını sürətlə yaxınlaşdırır. Sizin xalqa gəldikdə isə o, maarifsiz olsa da, əsla barbar deyil. Çünki kütləvi şəkildə heç bir dağıdıcı sivilizasiyanın təsirinə məruz qalmayıb. Kəndlərə gedin. Burada yaşayan müsəlmanlar nə ərəb, nə fars, nə də hər hansı başqa bir sivilizasiyanın təsirini öz üzərində hiss edib. O, əsrlər öncə taleyin Şərqi Türküstandan bura gətirib çıxardığı şəkildə qalıb. Bu insanlar nə qədər münbit, nə qədər bərəkətli tarladır! Belə tarlada hər şey becərmək mümkündür. Təki ürəkli əkinçilər olsun! Güclülük, yaxud gücsüzlük haqda yalnız mübarizəyə qoşulandan, qüvvəni sınayandan sonra danışmaq məqbuldur.
Mübarizə aparmadan nəyəsə qadir olmamaq barədə bəhs açmaq tamamilə yersiz, əsassızdır. Yalnız əli titrəyən qocalar, bir də qorxaqlar savaşa atılmadan gücsüzlüklərini etiraf edə bilərlər. Sizlərdən hansınız mübarizə meydanına atılmısınız? Hansınız toxum səpmək istəyib, amma uğursuzluğa düçar olub? Kim əlindən məşəl, ürəyində sevgi zülmətə bürünmüş xalq həyatının dərinliklərinə nüfuz etmək istəyib, amma ruhlandırıcı çağırış səsləri eşitməyib? İnanın mənə, xalqın ürəyi çox həssasdır. Əgər ziyalılardan belə hərəkət görsə, dərhal səslərinə səs verərdi. Göstərdikləri yolla gedərdi. Ancaq bildiyimə görə, ziyalılarınız indiyə qədər bu məsələ ilə bağlı əllərini ağdan qaraya vurmayıblar. Onlar sadəcə ədabaz bir tərzdə özlərinin iddialı, heç kəsi və heç nəyi bəyənməyən xarakterlərini nümayiş etdirməklə kifayətləniblər. Doğma xalqdan, gerçək həyatdan uzaqlaşıb qılaflarına giriblər. Bütün bunlardan sonra həmin ziyalıların xalqı, kütləni durğunluqda, cahillikdə, ziyalı kəsimin zövq və tələblərinə uyğunlaşmamaqda günahlandırmağa ixtiyarı varmı? Bunun müqabilində kütlənin ziyalılara soyuq, hətta daha dəqiq desəm, istehzalı-inamsız münasibəti tam ədalətli və əsaslandırılmış deyilmi? Axı, siz ziyalılar da o kütlənin içərisindən çıxmısınız. Axı, hər birinizin bu günkü yerə, səviyyəyə, mövqeyə çatması üçün ən azı on beş-iyirmi il kimlərinsə yorulmadan çalışması lazım gəlib. Onlarla müəllim və professorun əməyi, ibtidai, orta və ali məktəblərin, mədəniyyət cəmiyyətlərinin zəhməti keçib. Müsəlman əhalinin əksər hissəsi isə bütün bunlardan məhrumdur. Ziyalılarınız isə heç nə ilə hesablaşmadan tələb edir ki, kütlə onları anlasın, istək və zövqlərinə uyğunlaşsın. Yəqin düşünürlər ki, bütün bunlar sehrli çubuğun bir hərəkəti ilə, sizin istək və iradənizlə başa gələ bilər. Amma bilməlisiniz ki, bu cür fikrə düşmək o insanlara münasibətdə sadəcə ədalətsizlik deyil, daha çox ağılsızlıqdır!
- Axı bizim sadə adamlar, ümumən müsəlman kütləsi təbiəti etibarı ilə ləng və astagəldir. Üstəlik fanatikdirlər. Ziyalının çağırışını eşitmək belə istəmirlər.
- Yalandır! Böhtandır! - həmsöhbətim sanki öz-özündən hiddətlənərək səsini ucaltdı. - Bir də təkrar edirəm: ağ yalandır! Dediyiniz müsəlman kütləsini mən də yaxşı tanıyıram. Uzun müddət xalqınızın arasında yaşamışam. Heç yerdə belə üzüyola camaata, fanatizmdən bu qədər uzaq insanlara rast gələ bilməzsiniz. Özünüz fikirləşin: fanatizm ənənəvi dini institutların güclü olduğu, mütəşəkkil ruhanilərin fəaliyyət göstərdiyi, xalq ruh və mayası ilə bağlandığı inanclardan heç vəchlə əl çəkmək istəmədiyi yerdə meydana çıxır. Nə kəndlərinizdə, nə müsəlman əhalinin toplu yaşadığı şəhərlərdə belə vəziyyətə təsadüf etmək mümkündür. Mən həmişə sadə müsəlmanı hər kəsdən fərqləndirən qeyri-adi dözümlülüyə, hər məsələdə çox asanlıqla yola gəlmək bacarığına heyran qalmışam. Nə barədə danışmaq istəməyinizdən asılı olmayaraq, o həmişə səbir və təmkinlə sizə qulaq asmağa hazırdır. Lütfkarlığı və marağı hər cür iddiadan, mənəm-mənəmlik hissindən o dərəcədə azaddır ki, inandırıcı dəlillər gətirdiyiniz təqdirdə onlarla dərhal razılaşa bilər. Necə düşünürsünüz - bəzi dini təriqətlərin müsəlman əhali içərisində özünə asanlıqla yer tapmasının səbəblərindən biri də xatırlatdığım nəcib lütfkarlıq hissi deyilmi? Baxın, son dərəcə qısa müddət ərzində dindaşlarınızın arasında babilik, şeyxilik, rükni-rabilik kimi hətta biri-birini qarşılıqlı şəkildə istisna edən ifrat təlimlər də özünə yer tapa bilib. Hələ onu demirəm ki, bu təlimlərin bəziləri ümumilikdə islamın müəyyən ehkamlarını rədd edir. İnanın mənə, belə təlimlər kobud fanatiklərin, qeyd-şərtsiz məddahların mühitinə heç cür yol tapa bilməzdi. Onların sizin din qardaşlarınız arasında asanlıqla yayılması isə bir tərəfdən bu insanların islamın həqiqi mahiyyəti ilə yetərincə tanış olmadıqlarına dəlalət edirsə, o biri tərəfdən könüllərinin açıqlığını, yeni təsirlərə etinasız, qapalı qalmadıqlarını, kor fanatizmdən uzaq dayandıqlarını göstərir. Ziyalılarınız xalqın bu nadir keyfiyyətlərindən asanlıqla yararlana bilərdi. İnandırım sizi ki, belə olduğu təqdirdə kütlə içərisində çağdaş həyatla ayaqlaşmayan, gerilikçi təlimlər yayan fanatiklərdən qat-qat böyük uğur qazanar, güclü və nüfuzlu olardılar.
- Axı, bu dediyiniz uğurları hansı yolla qazanmaq mümkündür?
- Əlbəttə, evdə oturub giley-güzar etməklə, yumruğunu sinəsinə döyüb qara camaatın “sizi qəbul etməməsi”, “başa düşməməsi” haqda şikayətlənməklə, “kütlənin fövqündə dayanmağınız” barədə özünüzə təskinlik verməklə heç nəyə nail ola bilməzsiniz. Aydın məsələdir ki, belə pozalar onu alan üçün asandır, belə sözlər onu deyən üçün rahatdır. Bu yolla özlərini hətta bir az da bizim Peçorinə (rus yazıçısı M.Y. Lermontovun “Zəmanəmizin qəhrəmanı” romanının baş personajı - V.Q.) bənzəirlər. Amma bütün bunların həqiqi işə heç bir dəxli yoxdur. Başqa xalqların təcrübəsi ilə tanış olun, ondan yararlanın. İlk növbədə tərcümə ədəbiyyatı məsələsini sahmana salın. Qoy, hər kəs bu sahədə bacardığı işin qulpundan yapışsın.
Təbiət elmləri mütəxəssisi təbiətşünaslığa, tarixçilər tarixə, müəllimlər pedaqoji sahəyə aid əsərləri, yazıçılarla şairlər isə bədii ədəbiyyat nümunələrini dilinizə çevirsinlər. Təbiətin sirləri, digər xalqların maraq və idealları, tərbiyədə təfəkkürün rolu və elmi metodların faydası haqda əsərlər hər bir xalqı təkamül yolu ilə, amma köklü şəkildə dəyişməyə qadirdir. Bir, ən çoxu iki nəsil dəyişimindən sonra inkişaf baxımından tanınmaz hala düşəcəksiniz. Çünki xalqınızı tanıyıram. Onun maraq genişliyinə bələdəm. Hər şeyi suçəkən kimi özünə hopdurmağı bacardığını bilirəm. Yalnız belə şəraitdə kütlənin arasına getmək, xalq həyatına müdaxilə etmək olar. İnanın mənə, təkamül heç vaxt yuxarıdan gəlmir. O, hər zaman aşağılardan, xalq həyatının çeşmə kimi qaynadığı, münasibət və əhval-ruhiyyənin, mənəvi özülün formalaşdığı küçə və bazarlardan, məhəllə və meydanlardan, cümə məscidləri və digər yığıncaq yerlərindən başlanır. Hər xalqın həyatında belə bir əhval-ruhiyyənin mövcudluğu son dərəcə vacibdir. Ziyalılarınızın sayca indikindən də qat-qat çox olması mümkündür. Lakin say çoxluğuna baxmayaraq, xalqın əhval-ruhiyyəsi sizin zövq və ideallara uyğun gəlməyəcəksə, insanlar yenə də bu ideallarla tam ziddiyyət içərisində olan bir həyat yaşamaqda davam edəcəklər.
Həmişə sizin ziyalıların xalq həyatının daxilinə, dərinliklərinə müdaxilə edə bilməməsinə təəccüblənirəm. Ən azı Bakını götürək. Burada müsəlman ziyalılarını demək olar ki, heç yerdə görmək mümkün deyil. Cəmiyyətin bütün digər təbəqələri yaşayır, fəaliyyət göstərir. Onlar müxtəlif tədbirlər keçirir, mühazirələr oxuyur, müsamirələrin, xalq əyləncələrinin təşkilinə qüvvə və imkanları daxilində yardım göstərirlər. Müsəlman şəhərinin bu ümumi həyatında yalnız müsəlman ziyalılarının iştirakı nəzərə çarpmır. Bəyəm o da başqalarının gördüyü işləri görə bilməzdimi? Əgər ziyalılar təşəbbüslə ortaya atılsaydılar, onların təşkil etdikləri tamaşalara, müsamirələrə, mühazirələrə daha çox insan gələrdi. Həm də daha böyük şövq və həvəslə! Siz hansı fikirdə olsanız da, mən bu apatiyanın, fəaliyyətsizliyin əsil səbəbini bilirəm. Yeganə səbəb ziyalılarınızda həqiqi ziyalılığın azlığı, çatışmamasıdır. Bəlkə də fikrim sizə bir qədər ziddiyyətli görünür. Amma həqiqətən də belədir!
Özümə, dost və yoldaşlarıma bəraət qazandırmaq üçün heç bir söz tapa bilmədiyimdən başımı aşağı saldım.
“Kaspi”, 3,6 dekabr 1903-cü il, ¹¹ 259, 262.
Əhməd bəy AĞAYEV
Rus dilindən tərcümə edən: Vilayət
Quliyev
525-ci qəzet.- 2017.- 18 fevral.- S. 10-11.