"Ləyaqətlə yaşadım" deyə bilmək
xoşbəxtliyi
İkinci Ağamusa Axundov olmayacaq.
Yəni, əslində, hər
insan, hər yaradıcı şəxsiyyət təkdir, təkrarsızdır.
Doğrudur, nə
qədər parlaq olsa belə,gedənlərdən
sonra gələnlərin arasında sələflərin etdiklərini
haradasa bir az yaxşı, bir az pis təkrarlayan, davam etdirənlər
tapılır. Ona görə də riyakarlıqdan xali olmayan,
hətta mayasında müəyyən acıqvericilik yer alan bir qəlp deyiş də yaranıb ki, əvəzedilməz
adam yoxdur.
Necə yəni yoxdur?!Boş sözdür!
Özünətəsəllidən başqa bir şey deyil!
Axı gendən baxan daha ədalətli gözlər həmişə
ağla qaranın təfavütünü dərhal sezir, bəzən
ağı, ya qaranı "elə bu da yarayar" deyib bozla əvəzləyənlərdən
fərqli olaraq,elin tərəzi gözləri
rəngləri dəqiq seçib dəyərləndirməyi
həmişə bacarır.
Söhbət akademik Ağamusa
Axundovdan gedəndə isə onun müstəsnalığını
şərtləndirən, varlığına, ömrünə,
yoluna birbaşa aidiyyəti olan vacibdən-vacib ayrı bir amil
də var ki, yüzdəyüz bir daha nə qayıdacaq, nə
təkrarlanacaq: epoxa, mühit, Ağamusa Axundovun axarında
yaşayıb-yaratmış olduğu zaman.
O, müharibə illərinin
uşağı idi. Təxminən mənim
anamla, dayımla həmyaş idi və eyni məkanda, Kürdəmirdə
böyümüşdülər.
1940-cı illərin əvvəllərinin
o sıxıntıları ki onların haqqında mənə
anam, dayım danışardı, hamısı Ağamusa
müəllimin də taleyindən keçmişdi.
Bir dəfə hər ikimizə
doğma olan bir dostla Ağamusa müəllimi axşam yeməyinə
dəvət etmişdik, isti yeməkləri sifariş etməzdən
əvvəl adət üzrə heç təklif gözləmədən
masanın üstünə soyuq qəlyanaltıları
düzürdülər və tərəvəz
yığılmış qaba baxan Ağamusa müəllimin qəfildən
dalğınlaşdığını görəndə
soruşdum ki, nə oldu?
"Heç! - dedi. - Hər
dəfə süfrədə göy-göyərti görəndə
yadıma dava illərində, qıtlıq vaxtı
aclığımızı toxtatmaqçün çörək
əvəzinə tərə, yemlik, pencər yediyimiz günlər
gəlir".
Həyatın bu cür sərt
üzlərini ağılları dünyanı dərk edən
ilk anlardan duyduqlarından, o nəslin insanları və o
sıradan Ağamusa müəllim də qədirbilən idilər,
neməti yüksək tutan idilər, daxilən daha səfərbər,
məqsədlərinə yetməkdə daha ardıcıl və
inadkar, ömür boyu əsl yaşından daha sinli idilər
(və 70-nin astanasında verdiyi bir müsahibəsində
Ağamusa müəllim, əslində, mənim bu
müşahidəmi təsdiqləyir: "Mənim
dövrümün tələbələri daha vəfalı,
daha səmimi, daha ciddi olublar. Daha dərindən
seviblər, günlərin sevinc və kədəri
önündə daha dözümlü idilər, həm də
ruh yüksəklikləri ilə seçilirdilər" -
"Bakı Universiteti" qəzeti, 25.V.1999).
Uşaqlığından
kitabın, mütaliənin aludəsi olmuşdu və
başqaları bir məktəbi oxuyub başa
çıxmağa çətinlik çəkdiyi halda, o,
eyni vaxtda həm rus, həm Azərbaycan bölmələrində
təhsil almışdı, hər iki məktəbi əla
qiymətlərlə bitirmiş, medala layiq
görülmüşdü.
Ailəmizdə mənə
ilk uşaqlıq, yeniyetməlik illərimdə Ağamusa
müəllimi misal çəkərdilər ki,
çalış onun kimi ol.
Və mən də
çalışırdım ki, olam.
1944-cü ildə Ağamusa
müəllimin "Azərbaycan pioneri" qəzetində məqaləsi
çıxıbmış və o zaman dördüncü
sinif şagirdi imiş.
Kürdəmir elə
böyük yer deyildi ki, həmin dövrdə mərkəzi qəzetdə
bir yerlinin məqaləsi dərc edilsin, ya radioda
çıxışı olsun və şəhərdə
hamı bundan xəbər tutaraq danışmasın.
1966-cı il idi,
Ağamusa müəllimlə bağlı fəxrlə az qala
Kürdəmirin hər evində söhbət gedirdi, bizim ailədə
isə xüsusən. Qəzetlər,
televiziya-radio xəbər verirdi ki, gənc Azərbaycan alimi
Ağamusa Axundov Qahirənin Eyn-Şəms Universitetində
ingilis dilində Azərbaycan dili və ədəbiyyatından
mühazirələr oxuyur.
Hələ sərhədlərin
qapalı çağları idi, SSRİ-dən kənarda istənilən
azərbaycanlının uğuru az qala
ümummilli iftixara çevrilirdi. Anam, dayım
uşaqlıq dostları Ağamusanın bu müvəffəqiyyətinə
həm bir həmyerli, həm də doğma qardaşın
yüksəlişinə sevinən kimi qanadlanırdılar.
Elə o zaman mənə söyləmişdilər
ki, Ağamusa hələ dördüncü sinifdə oxuyanda
Bakıda qəzetdə məqaləsi
çıxıbmış və o cür ki
başlamışdı, gec-tez belə zirvəyə də gəlib
çatmalıydı.
Bütün bu söylənilənlərin
havası məni necə riqqətə gətirmişdisə,
sakit dayana bilməmişdim. Neçə gün dalbadal şəhər
kitabxanasına getmişdim, rayonda həftədə
üç dəfə nəşr edilən "İrəli"
qəzetinin il-il cildlənmiş köhnə
buraxılışlarını vərəqləmişdim,
baxmışdım ki, nəyi necə yazırlar və qəzet
köşkündə işləyən qadın haqda məqalə
düzəldərək aparmışdım redaksiyaya. 1966-cı ilin 2 oktyabrında həmin məqaləm dərc
edilmişdi və o vaxt mən də dördüncü sinif
şagirdi idim.
Anam o qəzeti görəndə
kövrəlmişdi ki, balam böyüyəndə gedib
Ağamusa kimi Qahirədə dərs deyəcək.
Mənə illər sonra
Qahirədə dərs demək nəsib olmadı. Ancaq daim səy
etdim ki, Ağamusa müəllim və onun kimi örnək
insanların yolundan, həyat dərslərindən öyrənim,
bu qəbil şəxsiyyətlərə və məxsusən
də hər addımımda şəxsən onun özünə
bənzəyim.
(Ağamusa Axundova Kürdəmirdə Azərbaycan dili və ədəbiyyat dərsi demiş unudulmaz Əli İbrahimov mənim də müəllimim oldu. Sənətinin aşiqi olan bu əziz ustad ömrünün axırlarında, məktəbdən ayrılandan, təqaüdə çıxandan sonra Bakıya, uşaqlarının yanına köçmüşdü və bir dəfə onunla Azərbaycan Televiziya və Radiosunun həyətində rastlaşdım. 1980-ci ilin əvvəlləri idi. Yaşı çox olsa da, Əli müəllim xeyli gümrah görünürdü və bunu dərhal dilə gətirdim də. Gülümsündü. Yenicə dissertasiya müdafiə edib təsdiqimi almışdım. Verdiyim bu xəbərə də çox sevindi.
Qayıtdı ki, bilirsən niyə qocalmıram? Və cavanlığında dərs dediyi sevimli şagirdi Ağamusa Axundovun özünün ona söylədiyi bir əhvalatı mənə danışdı. Dedi ki, hələ dördüncü kursda oxuyanda Ağamusa "Kür" sözünün mənşəyinə aid tələbə elmi cəmiyyətində bir məruzə edibmiş. Çox bəyənildiyinə görə həmin araşdırmanın universitetin elmi əsərlərində, müəllimlərin məqalələri ilə bir sırada çapını məsləhət biliblərmiş. Gürcüstanlı məşhur şərqşünas alim akademik Sergi Cikiya bu 5 səhifəlik məqaləni oxuyandan sonra necə təsirlənibmişsə, onun qətiyyən bir tələbəyə məxsus olduğunu ağlına belə gətirmədən Tbilisi Universitetinin "Elmi əsərlər"ində həmin yazı barədə 6 səhifəlik ayrıca təqdiredici məqalə yazıbmış.
Mən xoşbəxt adamam ki, belə yetirmələrim var! Məni yaşadan belə fərəhlərdir!).
Ağamusa Axundov canlı klassik olan böyük müəllimlərdən dərs almışdı. Onun universitet müəllimləri Əli Sultanlı, Mikayıl Rəfili, Həmid Araslı, Mirfeyzulla Qasımzadə, Məmməd Arif, Məmməd Cəfər, Cəfər Cəfərov, Cəfər Xəndan, Mir Cəlal, Məhəmmədhüseyn Təhmasib, Mirzağa Quluzadə, Muxtar Hüseynzadə, Əbdüləzəl Dəmirçizadə, Məmmədağa Şirəliyev, Hadi Mirzəzadə...olmuşdu.
Fitri vergisi, sonsuz əməksevərliyi, kitaba vurğunluğu, bir yandan da hərəsi misilsiz və qızıl bir kitab timsallı belə ustadlarla nəfəs-nəfəsə olması Ağamusaya elə güc vermişdi ki, o, gənc yaşlarından zirvəyə dikəlməyi bacarmışdı.
Doktorluq dissertasiyasını 32 yaşında müdafiə etmişdi. Bunun özü də nadir hadisələrdən idi, o çağlarda adətən belə cavan doktorlar, professorlar olmurdu. Bütün Sovet İttifaqı boyu belələri barmaqla sayılacaq qədər az idi və o qəbil vunderkindləri adətən əksəriyyət tanıyırdı. Çünki efir, mətbuat məhz belə dəyərləri, belə üstünləri təbliğ və təqdir edirdi. Camaat da gördüyünə, eşitdiyinə iman gətirirdi, belə keyfiyyətlərə, bu cür ülgülərə köklənirdi (indi olmasın!..).
Və Ağamusa müəllim təfəkkürüylə, bilik dairəsinin genişliyi, zəkasının miqyasları ilə - həqiqəti adı ilə deyək - öz məşhur ustadlarını da çox-çox qabaqlamış, ötüb keçmişdi.
O, yeni günün balası idi və yeni zamanın nələri tələb etdiyini, sabahın sifarişlərini də həssaslıqla tez tutmağa qadir idi.
1959-cu ildə onun 27 yaşı vardı, 1 il əvvəl namizədlik dissertasiyası müdafiə edərək alimlik dərəcəsi almışdı, o zamanlar tək və ən nüfuzlu ali məktəb hesab edilən Azərbaycan Dövlət Universitetinin baş müəllimi idi. Hamı ondan danışırdı, şöhrət, uğur onun yanında idi. Lakin həyatı boyu onu tərk etməyən təvazö və zəhmətkeşlik nə o vaxt, nə sonralar bircə an belə imkan vermədi ki, arxayınlaşsın, qürrələnsin, guya hansısa ali mərtəbəyə yetişdiyi gümanına düşsün.
Həmişə elə zənn etdi ki, az bilir, hələ çox oxumalıdır, lazımınca yetkinləşməkçün hələ çox çalışmalı, çox öyrənməlidir.
Həmin 1959-cu ildə də cavan, parlayan alim Ağamusa Axundov təzədən tələbə olmağı özünə əskiklik saymadı. Xarici Dillər İnstitutuna daxil oldu və ingiliscəni mükəmməl şəkildə öyrənməyə başladı. Çünki anlayırdı ki, dünyanın etiraf edəcəyi böyük alim olmaqçün, Azərbaycan dilini dünya səviyyəli alimlər kimi araşdırıb ana dilinin hörmətini elm aləmində bir qədər də qaldırmaqçün yeni üfüqlərə qalxmaq lazımdır. Bununçünsə hansısa Avropa dillərini kamil bilmək gərəkdir (rəhmət sənə, Seyid Əzim: "Bilməsək dil, əlacımız yoxdur!").
Ağamusa Axundov məhz belə yanaşmalarının, bu cür can yandırmağın sayəsində (təbii ki, iti fəhm, fitri-istedad öz yerində) dilçilik elmimizdə ona qədər heç kimin etmədiyi yenilikləri elmimizə gətirdi. Dilşünaslığımızı birdən-birə sıçrayışla onillərlə irəli aparmağa nail oldu.
O, Azərbaycan dilçiliyini ənənəvi sakit axarından çıxararaq dünya dilçiliyinin gur nəhrinə qoşan ilklərdən oldu, çünki birinci dilçimiz oldu ki, linqvistikanın ayrı-ayrı mühüm suallarına məhəlli səviyyədən deyil, Avropa ucalıqlarından baxa bildi. İngiliscəni müstəqil şəkildə yox, bir tələbə kimi ali məktəb proqramı çərçivəsində öyrənməsi sanki onun gözlərini ayrı bir cazibəli tədqiqat aləminə açdı. Yenə öz etirafı idi: "Xarici Dillər İnstitutunda tələbə ikən ingilis dilinin fonetikasından dinlədiyim mühazirələrdən mənə aydın oldu ki, xeyli kitab, məqalə yazılmasına baxmayaraq, dilimizin fonetik quruluşu hələ tamamilə öyrənilməmiş qalır. Deyə bilərsiniz ingilis dilinin Azərbaycan dilinə nə dəxli? Məsələ burasındadır ki, xarici dillərin, xüsusən Qərbi Avropa dillərinin fonetik quruluşu çox dərindən tədqiq edilib. Görkəmli dilçi alim akademik L.V.Şerbanın əsərlərinin ən güclüsü fransız dilinin fonetikasına həsr edilib. Həmin səviyyədən baxanda hər şey aydın görünür" ("Azərbaycan gəncləri" qəzetinə müsahibəsindən, 30.XII.1990).
Dilin səs quruluşunu öyrənən fonologiya elmi linqvistikanın bel sütunu, şah damarı, ali riyaziyyatıdır və Ağamusa Axundov bu sahədəki tacın sahibi, özül qoyan, üfüqlər açan oldu.Azərbaycan fonologiyası Ağamusa Axundovun axtarışları və ideyaları ilə büsbütün yeni və ona qədər tayı-bərabəri olmamış bir ali peşəkarlıq pikinə qalxdı.
O, elmimizə yeni anlayışlar, təzə tədqiqat metodları gətirdi. Azərbaycan elmi onun şəxsində dünyanın ən sakit, dinc, hay-küysüz bir inqilabçısını tapmış oldu və bu gerçəyin bütöv mənzərəsini biz ötən illərin nəticələrini dərindən təhlil etdikcə gələcəkdə bəlkə daha dolğun seyr edə biləcəyik.
Hələ 1960-cı illərin əvvəllərində tətbiqi və riyazi dilçilik metodlarından bəhs edən Ağamusa Axundov linqvistikamızda bu səmtdə araşdırmaların əhəmiyyətini önə çəkəndə bu, çoxlarına qeyri-adi gəlirdi. Amma hələ o vaxtlarda Ağamusa Axundov bu və bu qəbil cəsarətli, günündənirəli mülahizələri ilə dilçiliyimizin yeni günündən xəbər gətirən kimi yüksəlir, elmimizi dünya araşdırıcılığının yeyin templəri ilə ayaqlaşmağa dəvət edirdi.
Və hələ 1979-cu ildə bu istiqamət məktəbə çevrilsin deyə "Riyazi dilçilik" adlı dərslik də yazmışdı.
Qurucu, bani necə olur?!
1973-cü ildə Ağamusa Axundovun şah əsəri "Azərbaycan dilinin fonemlər sistemi (fizioloji, akustik, statistik, fonoloji tədqiqat təcrübəsi)" monoqrafiyası işıq üzü görəndə mən tələbə idim və xatirimdədir ki, bu əsər Azərbaycanın elm mühitində bir şimşək kimi parlamışdı. O əsər açıqca söyləyirdi ki, Ağamusa Axundov Azərbaycan dilçilik elminin indiyəcən misli olmamış fenomeni, şəriksiz lideridir.
Onillər sovuşub, XXI əsrdəyik, artıq Ağamusa müəllim də yoxdur, dilçilik elmimiz də o zamanlara nisbətən çox irəli gedib. Amma hanı dilçiliyimizdə o siqlətdə bir əsər? Və ən mühümü - qətiyyən köhnəlməyib, yenə yüksək dəyərini, hər an açılıb oxunmağa, öyrənilməyə layiqliyini hifz edib.
Dilçiliyimizi dünya arenasına çıxaran, beynəlxalq aləmdə tanınıb qəbul edilən, dünya dilşünaslığının elitası arasında sözü keçən birinci böyük linqvistimiz də Ağamusa Axundov oldu.
Ağamusa müəllim sözün klassik mənasında filoloq idi və o, dilçiliyin bütün sahələri və istiqamətləri üzrə səriştəli söz deməyə qadir universal alim idi. Bunun sübutu qrammatikadan tutmuş onomastikaya, ümumi dilçilikdən başlamış leksikologiyayadək, dialektologiyadan ta semiotikayadək, müqayisəli dilçilikdən dilin estetikasınacan fərqli mövzulardakı bir-birindən sanballı əsərləridir.
Lakin Ağamusa Axundov həm də hazır ədəbiyyatşünas idi.
Sözü incəliklə duyduğundan (qələmindən çıxmış hekayə və şeirləri hələ bir qırağa qoyuram) onun ədəbi təhlilləri də son dərəcə sərrast, kəsərli, mahiyyəti dürüst ifadə edən idi. Açın onun "Dil və üslub", "Dilin estetikası", "Dil və mədəniyyət", "Şeir sənəti və dil" kitablarını və möhtəşəm bir dilşünasla ədəbiyyatşünasın heyrətli vəhdətini görün.
1987-ci ildə mənim ilk böyük kitabım, Azərbaycan cəmiyyətində yetərincə geniş əks-səda oyadan "Vaxtdan uca" nəşr edildi.
Haqqında çox danışıldı, çox yazıldı və ilk nüsxələrdən birini də Ağamusa müəllimə aparmışdım. Ömrü boyu hər uğuruma sevinirdi və o kitabı da hələ heç oxumamışdan sevinclə qarşıladı. Çox tez oxudu və əsərdə az qala təhlilçilərin hamısının nəzərindən yayınmış xeyli incə məqamları da görə bildi.
Həmin kitaba iki əsər
daxil idi.
Hüseyn Cavid və ailəsinin keşməkeşli qismətindən
bəhs edən "Cavidlər" və Müslüm
Maqomayev haqqındakı "Yaşıl yarpaq". Oxuyanların hamısı diqqəti "Cavidlər"ə
yönəldirdi, istər-istəməz bu nəsli qarabaqara izləmiş
müdhiş faciələr silsiləsinin təfərrüatları
barədə ilk dəfə ifadə edilən qəmli əhvalatların
təsirinə qapılırdı. Bəziləri
hətta mənə deyirdi ki, nahaq Müslüm Maqomayev haqda
yazını bura daxil etmisən.
Ağamusa müəllim mənə
Müslüm Maqomayev haqqında hissəni daha çox bəyəndiyini
söyləyən yeganə adam oldu. Qayıtdı ki, bizdə şairlər,
yazıçılar haqqında yazanlar çox olub. Amma ilk dəfədir ki, bir Azərbaycan bəstəkarının
belə dolğun, real portreti yaradılır. Həm də sən onu Avropanın böyük bəstəkarlarının
həyatından bəhs edən əsərlər tipində
yazdığından, yıpranmış qəlibləri də
sındırmağı bacarmısan.
Sonra başladı paralellər gətirməyə,
eyni illərdə yaşamış Cavidin və Maqomayevin
taleyində zahirən bənzəməyən, amma mahiyyətcə
eyni olan məqamları sadalamağa: "Cavidi və onun kimi
neçələrini həbs ediblər, sürgünə
yollayıblar, bu üsulla məhv ediblər. Müslümü
və onun kimi neçələrini həbs etməyiblər,
sürgün etməyiblər, güllələməyiblər.
Amma o da 1937-ci ildə ölüb. Vərəmdən ölüb. Qəddar
dövr birini çərlədib öldürürdü, bir
başqasını cəza maşınından keçirib
öldürürdü. Sən bunu göstərə
bilmisən. Hər bir əsərdə isə
vacib olan sənin birbaşa demədiyin, ancaq oxucunun sətirlər
ardında aydın görə bildiyi belə cəhətləri
çatdıra bilmək ustalığıdır!"
(İllər sonra Hüseyn Cavidlə
bağlı araşdırmalarımın daha mükəmməl
bəhrəsi sayılası "Əbədi Cavid"
kitabımın, eləcə də ondan sonrakı daha bir
neçə monoqrafiyamın elmi redaktoru Ağamusa müəllim
oldu).
Elə gətirdi ki, biz
Ağamusa müəllimlə birgə işlədik də. O, Azərbaycan Elmlər
Akademiyası İctimai elmlər bölməsinin akademik katibi,
mən isə onun nəzarət etdiyi qurumlardan biri olan Nizami
muzeyinin direktoru.Hər yaxşı tədbirimdə onu ən
başda əyləşən qonaq kimi dəvət edirdim. Çünki onun gəlişiylə, dediyi lap
iki-üç kəlmə sözlə istənilən fikir məclisinin
çəkisi artırdı, hüsnü
başqalaşırdı.
Onu da hiss edirdim ki, öz səlahiyyətləri,
imkanları daxilində ən müxtəlif xəbis
sancmalardan, əlaltdan edilən riyakar həmlələrdən,
paxılbadalaqlardan çox zaman heç özümə
bildirmədən məni necə qoruyur.
Son dərəcə saf, əxlaqlı,
mənəviyyatca zəngin olduğundan, daxili
çürüklərin belə tərpənişlərindən,
bu cür insan naqisliklərindən necə narahatlıq
keçirdiyini, hər belə cılızlığı necə
ağrıyla qarşıladığını hiss edirdim.
Və o anlarda daim Ağamusa
müəllimə çox minnətdar idim.
Məni müdafiə etməsindən,
havadarım, xeyirxahım olmasından daha əvvəl məhz
belə olduğuna, köksündə belə nəcib ürək
daşıdığına görə!
(O öz məktəbini də
yaratdı, 40-a yaxın gənc alim onun birbaşa rəhbərliyi
ilə yetişmişdi və Ağamusa müəllim
bütün tələbələrinə, xüsusən
qabiliyyətinə inandıqlarına doğmaca balası kimi
qayğıkeş münasibət bəsləyirdi.
2 nəfərə isə
onun məhəbbəti və nəvazişi tam başqa idi. Kamal Abdullaya və
mənə. Bizə ən doğma
adamları kimi həm güvənirdi, həm hər
uğurumuza qəlbən sevinir və öyünürdü, həm
də elmdəki bir çox arzularını gerçəkləşdirəcəyimizə
inanırdı).
Ömrünün lap bitəcəyində
qulağı nisbətən ağır eşitməyə
başlamışdı.
Bir dəfə dedim ki, xaricdən
yaxşı həkim gəlib, tanışımdır, gedək
sizi müayinə eləsin.
İstəmədi, "Mənim
ağır eşitməyim vaxtdandır", - dedi.
Bəlkə də
başqası yaşdandır, qocalıqdandır deyərdi.
Əslində,
filosofcasına düz deyirdi.
Koroğlu kimi, daha onun da zəmanəsi
deyildi.Əsrlər, minillər ayrıcında zəmanə zəlzələsi
qopmuşdu, çox dəyərlər, çox münasibətlər,
baxışlar, zövqlər dəyişmişdi.
Sanki müdrik Vaxt istəmirdi
günün çox-çox köntöy, yöndəmsiz,
nahamvar və Ağamusa müəllim kimi pak elm pirinin dinləməsinə
layiq olmayan kəlmələr, səslər ona eşidilsin.
Təpədən dırnağa
kübarlığın, əsilzadəliyin, təmiz ruhun,
böyük alimliyin rəmzi olan akademik Ağamusa Axundov bu
seçkin keyfiyyətləri ilə il
üstünə il gəldikcə, səksənə
çatıb doxsana doğru irəlilədikcə elə bil
daha artıq tənhalaşırdı, qəribləşirdi.
Və 2015-ci il
sentyabrın 5-də getdi.
"Çıxmaq olmaz əmrdən!.."Neyləyəsən ki, bu
da bir ayrı qaçılmaz həqiqətdir.Canlı klassiklərimizdən
olan daha bir böyük insanı və əvəzsiz alimi
itirdik. Akademik Ağamusa Axundovla əbədi
ayrılıq anı gəldi.
O, hamımız üçün ən
qiymətli sərvət olan ana dilimizin alimi idi.O, alim
olduğunu əlavə dəfə elan etməyə ehtiyac
olmayan zəka sahiblərindən idi.Bu ikicə kəlmə -
"Ağamusa Axundov" elə "qüdrətli alim"
demək idi.
Onillər boyu Bakı
Dövlət Universitetinin Filologiya fakültəsində dekan
oldu, kafedra müdiri işlədi, akademiyanın Dilçilik
İnstitutuna, İctimai və humanitar elmlər bölməsinə
rəhbərlik etdi.
Bütün bu vəzifələr
onunla bir az da şərafətləndi.
Neyləməli ki, özü ilə
titullarının və zəbt etdiyi kürsülərin
uyğunsuzluğu rişxənd oyadanlar da az
olmur.
Ağamusa müəllim o
azlardan idi ki, şəxsiyyətinin ağır çəkisi,
alim bəsirətliyi, əskik olmayan ziyalı nuru ilə
daşıdığı vəzifələrin də
sanbalı və hörməti artırdı.
Alimlikdə əvəzsiz
olduğu kimi, insanlıqda da ən yüksək təriflər
və sevgilər ona yaraşırdı.
Sadəliyin,
saflığın, təmizliyin, gözütoxluğun,
düzlüyün örnəyi idi.
Hamımız gedəcəyik. Yandıran odur ki, Ağamusa
müəllim kimi nadirlərin gedişi ilə nəhənglər,
parlaqlar, şəxsiyyətlər epoxasının bitdiyini
növbəti dəfə bütün kədəri ilə
duyuruq.
Bu yaş nəslinə mənsub
seçkinlərin daxili tükənməzliyi, mənəvi
büllurluğu, təkrarsız koloriti, hətta onların
indikilərin nitqinə bənzəməyəcək qədər
sadə, şirin, çoxrəngli, cəlbedici, məzmunlu
danışığı, özünəməxsus
düşüncə və təhkiyə tərzi gedişləri ilə sanki
keçmişləşir.
Bir dəfə unudulmaz Əkrəm Cəfər
mənə dedi ki, Ağamusa tələbəm olub, elə ilk
gəncliyindən onda bir işıq görmüşəm və
sonra illər ötdükcə həmin işıq durmadan
artıb. Azərbaycandan kənarlarda da illərcə
yaşayıb-işləmişəm. Saysız
elm adamı ilə oturub-durmuşam. O müdriklik nurunu, o
siqləti isə yalnız başqa bir alimdə müşahidə
etmişəm. Müəllimim, dahi dilçi alim Nikolay
Yakovleviç Marr da belə idi!..
Ağamusa Axundov həm də
müəllim idi. 40 ilə yaxın bu yolun yolçusu oldu.
Kim ki Ağamusa müəllimin
tələbəsi olub, onun mühazirələrini dinləyib,
həmin dərs saatlarını məmnunluqla, minnətdarlıqla
xatırlayır. Əlbəttə ki, onun müəllimliyinin, universitet
illərinin faydaları çox olub və Ağamusa enerjisindən
az, ya çox dərəcədə hər
tələbəsinə pay düşüb. Onların
arasında elələri də olub ki, elə əziz müəllimləri
kimi, dilçiliyi elmi məslək seçib, bu səmtdə
irəliləyib, bir qisminin elmi rəhbəri də Ağamusa
müəllim özü olub.
Nədirsə, mən
bütün akademik məziyyətləri ilə Ağamusa
müəllimi universitetdən daha əvvəl akademiyada
görürdüm. Düzdür, 1990-cı ildən birbaşa akademiya ilə
bağlanaraq Nəsimi adına Dilçilik
İnstitutuna rəhbərlik etməyə başladı.Lakin hər
halda yaradıcı ömrün əsas hissəsini -1958-ci ildən
1990-a qədər universitetdə işlədi.
O dövrdə bir çoxları
akademiyadan daha çox universitetə can atırdı.
Universitetdə ünsiyyət
çox idi, tanınmaq imkanı geniş idi, xətir-hörmət
qazanmaq fürsəti artıq idi və tələbə qəbulu
məsələsi vardı ki, bəziləri buna çörək
ağacı kimi baxırdı.
Ağamusa müəllimsə digərləri
kimi nə o qəbullardan nəsə mənfəət uman idi,
nə də şan-şöhrət,xətir-hörmət
acı.
Universitet, müəllimliksə, əgər
bu işə ürəkdən bağlanırsansa, adətən
sənin bütün gününü əlindən alan, ciddi elmlə məşğul
olmağına qısqanc yanaşan bir sevgili kimidir. Bu mənada universitetdə ötən onilləri
Ağamusa müəllimin bioqrafiyasında müəyyən mənada
elmdən qoparılmış parça hesab edirəm. Zənnimcə,
tədrislə yox, elə mütəmadi olaraq bilavasitə elmlə
məşğul olsaydı, bildiyimiz potensialı, əngin təfəkkürü
ilə Ağamusa Axundov bizə irs qoyub
getdiyindən ikiqat-üçqat çox əsər yarada bilərdi.
Müəllimlikdə bu və ya digər
səviyyədə kiminsə onu əvəz etməsi
müşkül deyildi, elmdə,
araşdırıcılıqda isə o,nadir,
tam bənzərsiz idi.
(Özü isə həyat yolunun
sonlarına yaxın bir başqa etiraf da etmişdi: "Təzədən
başlamaq imkanım olsaydı, həkimliyi seçərdim".
Əminəm ki, təbabətə
bağlansaydı, Ağamusa müəllim orada da ən
üstünlərdən, birincilərdən olardı. Çünki
öndə getmək, ən yaxşı olmaq keyfiyyəti onun
mahiyyətində idi).
Ağamusa müəllim
aydınlıqda və irilikdə olan hər ulduzun sönməsi
ilə onsuz da tamamlanmış dəyərli bir epoxanın son
parıltıları da sozalır!..
İnsan dünyaya gələn andan həm
də böyük ölçüdə ölümünə
hazırlaşır.Bəxtiyar o insandır ki, elə
yaşayır, elə çalışır, yaddaşlara,
ürəklərə elə hopur ki, dünyadan ayrılanda da
hansı yaşda olmasına baxmayaraq, hər kəs onun
gedişinə heyifsilənir.Və könüllərdən
minnətdarlıq duyğusu keçir ki, nə yaxşı
vardınız, nə yaxşı ki, məhz belə
olmağınızla, belə ömür sürməyinizlə
dünyanı bir qədər də gözəl etdiniz.
...Mənim hələ dünyaya təşrif
gətirməyimdən əvvəl, 1950-ci illərin
başlanğıcında hər ikisi - Kürdəmirdən
paytaxta ali təhsil almağa gəlmiş
Ağamusa müəllim və dayım Ağabala ilk tələbəlik
illərində Bakıda eyni mənzildə kirayənişin
yaşamışdılar. Ağamusa müəllimlə eyni
vaxtda Tibb İnstitutuna qəbul edilmiş dayım nağıl
eləyirdi ki, tələbəliklərinin ilk aylarında
günlərdən birində Ağamusa çox dilxor
halda: "İstəyirəm ərizə
yazıb universitetdən çıxım. Uzaqbaşı bu
ili başa çıxaq, gələn il sizin instituta imtahan verərəm",
- söyləyibmiş.
Sən demə, o, dəhlizdə
başıpapaqlı dayanıbmış, rektoru da üzdən
tanımırmış. Rektor yanından keçəndə
Ağamusanın bu hərəkətini öz aləmində
saymazlıq, ədəbsizlik kimi qiymətləndirir və tələbəni
şiddətli töhmətlə cəzalandırır. İşin tərsliyindən o günlərdə bir
töhmət də Hərbi Komissarlıqdan gəlir.
Lakin Ağamusanın kurs
işini oxuyub heyran qalan müəllimi Muxtar Hüseynzadə
çılğın gəncin bu bədbin niyyətindən xəbər
tutunca onu sakitləşdirir, istedad dolu tələbəsini
alır qanadının altına və xeyirxah bir mələk
kimi sonra illərcə bütün təsadüfi narahatlıqlardan
qoruya-qoruya irəliləyişlərinə addım-addım
yol açır.
Fəqət bütün bu
olmuşlardan Ağamusa hər halda mühüm bir ibrət dərsi
alır.
Özü üçün birdəfəlik müəyyənləşdirir
ki, bir an belə
sayıqlığını itirməməli, həmişə
tək öz gücünə, öz
çalışqanlığına bel bağlamalı,
nümunəvilərin nümunəvisi olmalıdır ki, təsadüfi
zərbələr belə onu düz yolundan sapdıra bilməsin.
Sonacan da belə qaldı!
Bir dəfə Hüseyn
Cavidin qızı Turan xanımdan soruşmuşdum ki,
atanızın irsini sizdən gözəl bilən olmaz. Hansı sətirləri
ən çox qəlbinizə yatır, sizinçün həyat
meyarı olub?
Bu misraları demişdi:
Kimsədən bəkləmə
yardım əsla,
Yalnız kəndinə kəndin
ağla!
Dayım belə bir epizodu da
xatırlayırdı ki, pullarının tamam tükəndiyi
gecələrdən birində neçə gündən
qalmış quru çörəyi bıçaqla döyəcləyərək
içərisindən nisbətən dişbatan bir-iki tikəni
çıxardıqları, beləcə yavan çörək
və su ilə aclıqlarını sovuşduraraq səhərədək
dərs oxuduqları saatlar da olmuşdu.
Yəni naz-nemət içində
böyüyərək qayğıyla, nəvazişlə əhatə
olunan gənclik yaşamamışdı, həyatda hər
şeyə Ağamusa müəllim kiminsə köməyinə
ümid bəsləmədən, kiminsə arxa
duracağına bel bağlamadan zəhməti, alın təri
ilə, çətinlikləri aşa-aşa nail
olmuşdu-bunu da ixtiyar çağlarında özü
söyləyirdi ki, tələbəlik və gənclik illəri
tam macərasız keçib. Çünki
kitab-dəftərdən, oxuyub-yazmaqdan savayı marağı,
məşğuliyyəti olmayıb.
Bir dəfə həmin quru
çörək əhvalatını xatırlatdım ona.
Qəribsəyən kimi oldu. Gözü yol çəkdi:
"Elə bil dünən olub, nə tez keçdi vaxt", -
dedi.
...Vaxt keçdi. Onu saxlamaq
mümkün deyil.Amma siz qalırsınız,
qalacaqsınız, əziz Ağamusa müəllim!
İnsan dünyadan
apardığı ilə deyil (onsuz da heç nə apara
bilmir), dünyada qoyub getdikləri ilə güclüdür. Ömür boyu ölümə
hazırlaşmaq, məncə,elə bu deməkdir.
Vaxt hər şeyi əskiləşdirməyə,
heysizləşdirməyə, yox etməyə qadir olsa da, təkcə
İşığa və Sözə bata bilmir.
Qələminizdən
çıxmış, kitablara çevrilmiş Sözləriniz
və ürəklərdə, düşüncələrdəki
Nurunuz həmişə təzə, diri qalacaq.
Bir şərəfli ömrün
bundan artıq nə qazancı ola bilər
ki!
...Qaçılmaz sona yaxınlaşdıqca möhlətin bitəbitdə olduğunu duyan hər kəs içəri dünyasında vaxtaşırı öz-özüylə dərdləşir, sürülmüş ömrün hesabatını hökmən verir. Ən həssas adam da, lap ən arsız da.
Daha nəyisə dəyişməyə nə macal var, nə zaman. Olan olub, keçən keçib. Ayrılıq astanasında isə insanı daha tez-tez yanıqlı təəssüflər, ləngimiş peşmanlıqlar, ürək ovan xiffətlər çuğlayır.
Nicatsız mərəzə tutulmuş, əbədi gedişin lap yaxında olduğunu qəti anlayan Vaqif Səmədoğlu ömrün həmin nigaran günlərində insanı israrla təqib edən üzücü xatirələrdən gileylənirdi: "Axı yaxşı xatirələr də çoxdur. Amma elə ki xoş bir məqamı yada salmaq istəyirsən, dərhal iki daşın arasından acı, heç yada salmaq istəmədiyin, beynindən qovmağa çalışdığın bir xatirə ilan kimi başını qaldırıb sanki çalır səni, bütün ovqatını zəhərə döndərir..."
Səksəninin hündürlüyündən Ağamusa müəllim də geri qanrılıb yaşanmış illərə baxırdı, öz-özünə hesabatını verirdi və qəlbində dönə-dönə baş vermiş həmin vicdan məhkəməsi qarşısında yekun sözünü bir dəfə kamera qarşısında da söylədi, həmin qənaəti lentdə də qalır: "Ömür də bir tarixdir. Demirəm ki, mənim də ömrüm tarixdir. Ancaq hər halda pozulmayan bir yazıdır. Düzdür, sonrakı illərin xoşbəxtliyi heç vəchlə gəncliyi əvəz edə bilmir. Amma ötən illərə baxarkən mənim üçün vacib olan budur ki, ləyaqətlə yaşaya bilmişəm".
Doğmalarından,
sevdiklərindən və sevənlərindən, uzun onillərcə
yol yoldaşı olduğun dünyadan ayrılanda, səndən
sonra haqqında danışacaq kəslərin
qarşısına çıxıb özünə bəraət
qazandırmağa daha heç vaxt imkanın olmayacağı sənsiz
illərin ərəfəsində könül
arxayınlığı ilə "ləyaqətlə
yaşadım" deyə bilməkdən böyük səadəti
mən təsəvvür etmirəm!
525-ci qəzet.-
2017.- 23 fevral.- S. 4, 7.