"Xəyanət"in üzü və astarı
RAMİZ RÖVŞƏNİN YARADICILIĞINDA MÜHARİBƏ VƏ İNSAN
Ramiz
Rövşənin "Azərbaycan" jurnalında (¹12, 2016)
nəşr edilmiş "Xəyanət" kinopovesti əsərdə
təqdim olunan hadisələrin baş verdiyi tarixdən 17 il
sonra, əsərin nəşr edildiyi tarixdən isə 8 il əvvəl
- 2007-ci ildə qələmə alınıb.
"Xəyanət"in baş verdiyi tarixdən indi bizi
25 ildən artıq zaman ayırır. İlk baxışda əhəmiyyətsiz
görünsə də, bu rəqəmlərin əsərin
oxunması üçün mühüm yeri var.
Ömrümüzdən, taleyimizdən keçən1991-ci il
dünyanın altıda birini əhatə edən və
içində araya-ərsəyə gəldiyimiz, bəzən
"şər imperiyası" kimi yad edilən nəhəng
bir imperiyanın, onun yetişdirdiyi münasibətlər və
dəyərlər sisteminin rəsmən süqut etdiyi,
dağıldığı, onillər boyu insanların
içində oturuşmuş ideologiyanın, əxlaqın
sarsıldığı tarixdir.
1991-ci ilin sonundan yeni era, təzə dövran
başlayırdı...
Elə həmin
vaxt - 1991-ci ildə Azərbaycan torpağının
üstündə müharibə gedirdi, qanlar axırdı:
dövləti, qoşunu, əsgəri olmayan, öz istəyindən
və ixtiyarından asılı olmadan müharibəyə cəlb
edilmiş, azadlıq eyforiyasına qapılmış toplum
yurdunu, torpağını, öz fiziki varlığını
qorumaq məcburiyyətində idi...
Kadr
arxasında və kadrda
"Xəyanət"
kinopovesti keçid tarixinin - 1991-ci ilin dekabr ayında
SSRİ-nin son rəhbəri olan Mixail Sergeyeviç
Qorbaçov "şələ-küləsini Kremldən
yığışdırdığı", dünyanın
Sovet epoxası ilə vidalaşdığı dekabr günlərinin
xəyanət hekayəsini əks etdirir.
Povestdə
dağılan "şər səltənəti", yeni
qurulan dövlət(lər), dünyanı dəyişdirən,
yerindən oynadan siyasi hadisələr, tarixi proseslərin
ortaya gətirdiyi sədaqət, xəyanət, top-tüfəng,
müharibə, torpaq (və insan) alıb-satmaq, od-alov səhnələri
sona qədər kadr arxasında saxlanılır. Kadrda təqdim edilən hadisələr isə
bütün zamanlarda baş verə biləcək
qadın-kişi, ata-oğul, ana-övlad münasibətləridir.
Bu münasibətlərdə sədaqətin
harada bitdiyini, xəyanətin haradan
başladığını, ya da tərsinə - xəyanətin
harada bitdiyini, sədaqətin haradan
başladığını kəsdirmək, qiymətləndirmək
çətindir. Əsərin ən maraqlı cəhətlərindən
bir də elə budur: qiymətləndirmək, yozmaq, xasiyyətnamə
vermək, haqq qazandırmaq, ittiham etmək oxucunun
(tamaşaçının) öhdəsinə
buraxılır. Buna da tam əminəm ki, bu əsərlə
bağlı Ramiz Rövşənin yazıçı
yanaşmasından əlavə, oxucu kimi gördüyü və
qiymətləndirdiyi xeyli fərqli məqamlar var (və bu,
onun yaradıcılıq keyfiyyətlərindən biridir...).
Povestin əvvəlində
Sovet ictimai mühitinin yetişdirdiyi adlı-sanlı
yazıçı İsmayıl müəllimin bağ evini
görür, kimsəsizləşmiş bağ evinə gətirdiyi
məşuqəsi - Suğra ilə tanış
oluruq. İsmayıl müəllim Sovet cəmiyyətinin təmin
olunmuş ziyalı tipidir: maşını, mənzili,
dolanmağa pulu var. Məşuqəsi də öz yerində. Hələ üstəlik cəmiyyətdə
hörmət-izzəti, nüfuzu, şöhrəti. Yüzlərlə (bəlkə də minlərlə)
insan İsmayıl müəllimin bir sözü ilə
könüllü əsgər getməyə, vətən
uğrunda canından keçməyə hazırdır.
(Əsərin məntiqi ilə yanaşanda müharibə ilə
bağlı "döyüşmək",
"vuruşmaq", "rəşadət göstərmək"
kimi sözlərdən burada ən yerinə düşəni
məhz "canından keçmək"dir.)
Nə
İsmayıl müəllimin, nə də Suğranın həyatının
bizə təqdim olunan tərəfində 1991-ci ilin siyasi
münaqişələrinin səs-səmiri, əks-sədası
qabarıq göstərilir, burada zamanın təlatümlü
mənzərəsi aydın görünmür. Sadəcə,
Xalq Cəbhəsi İsmayıl müəllimi mitinqlərə
dəvət edir, onun üçünsə mitinqə getməklə
yasa getməyin elə bir əsaslı fərqi yoxdur
(xüsusilə də SSRİ dağılandan sonra).
İsmayıl müəllimdən boşanıb işlədiyi
teatrın baş rejissoruna ərə getmiş aktrisa
xanımın, onun yeni ailəsinin həyatında da əmin-amanlıqdır:
ad günü məclisi, "növbətçi"
zarafatlar, şablon təbrik nitqləri, xəlvəti
öpüş, oğurluq him-cim...
Arvadına
söyəni öldürdüyünə görə səkkiz
il həbsxanada yatıb, Sovet hökuməti dağılanda
azadlığa buraxılan Teymur - Suğranın qanuni əri
üçün də vətən
çağırışı, torpaq harayı eşidilməzdir,
yaddır. Onun, uğrunda canından keçməyə
hazır olduğu yeganə dəyər sevdiyi qadının
"adının təmizliyidir". Özü
demiş, Suğraya "söyən adamın, hürən
itin ağzını cırar..."
Tarixin gətirdiyi təlatüm, siyasi münaqişələr,
müharibə haradasa insanların fərdi həyatının
arxa planındadır. Fərdi həyatlarsa boğazadək xəyanət
bataqlığındadır...
İsmayıl
müəllimin yeməkxanada qarşılaşdığı
köhnə qəhrəmanı - haqqında "Mahmud və
Mariya" dastanı qoşduğu Mahmud kişinin ictimai
mövqeyi bir qədər fərqli olsa da, o da başqaları
kimi Qarabağ müharibəsindən çox-çox
"uzaqdadır": onu daha çox "başıxallı
köpəkoğlunun" - Qorbaçovun Sovet hökumətinə
xəyanəti narahat edir. 1990-cı ilin 20
Yanvarı Mahmud kişinin həyatına bir silkələnmə,
sarsıntı gətirsə də, onun ruhundakı təlatüm
tarixin ritmi ilə xaric səslənir. 20 Yanvardan sonra
arvadı Moskvaya - oğlunun yanına köçən Mahmud kişi əqidə adamıdır,
Böyük Vətən müharibəsinin (İkinci Dünya
müharibəsinin) ordenli-medallı qəhrəmanıdır...
Bu
dünyanın dörd ili -
Dava ili dərd ili...
Ramiz
Rövşən dünyaya gələndə İkinci
Dünya müharibəsinin üstündən il
yarım ötmüşdü. Lakin ədəbiyyata gəlişində
kifayət qədər müqavimətlə
qarşılaşan Ramiz Rövşən 1970-ci illərdə
ədəbiyyatda özünü dava illərinin
ağrılarını, faciələrini əks etdirən
silsilə şeir və hekayələri ilə təsdiq etdi,
"müharibə şairi" kimi tanındı:
Bulud gəldi
göy başına
Dedi: anam,
döy başına.
Hər kənddən
hər öybaşına
Oğul
getdi qayıtmadı...
Ramiz Rövşən
yaradıcılığının başlanğıcında
görmədiyi müharibənin oğulsuz qoyduğu evlərin
ağılarını yaratdı və həmin
ağıların ədəbiyyatımızda xüsusi yeri
olduğunu bu gün heç kəs inkar edə bilməz. Ramizdən əvvəlsə
müharibə illərinin ağrı və ağı
havasını İsa Hüseynov "Saz"da, "Tütək
səsi"ndə dilləndirmiş, Əkrəm Əylisli
"Adamlar və ağaclar"da canlandırmış, bədii
sözə gətirmişdi. Məmməd İsmayıl
şeirdə müharibənin fərqli havasını yaratmışdı.
İsa Hüseynov da, Əkrəm Əylisli də,
Məmməd İsmayıl da özlərini, öz
gördüklərini, yaşadıqlarını
yazmışdılar. İsa Hüseynovun,
Əkrəm Əylislinin, Məmməd İsmayılın əsərlərindəki
müharibə illərinin uşaqları onların özləri
və ya yaşıdlarıdır. Ramizin qəhrəmanları
isə bunlardan tam fərqlidir. Ramiz
yaşından əvvəlin tuşunu (yuxusunu)
danışırdı. Gözəl, təkrarsız,
bənzərsiz danışırdı. Onun
danışdığı - müharibənin yaddaşlara
çökmüş nağılı idi. Ramizin ilk hekayələrinin və şeirlərinin əksəriyyəti
yaddaşın içindən gəlir, ədəbiyyata eposun,
nağılın dilini, intonasiyasını, havasını gətirirdi.
Burada biz real müşahidələri əks etdirən
detallar, konkret təfərrüatlar əvəzinə,
müharibəni rəmzləşdirən, bəzən
sürrealistik təsvirlərə çevirən ümumiləşdirilmiş
obrazların görüntülərini müşahidə
edirik.
Dörd il oğul yolu gözləyən
Şahxanım nənə üçün müharibə
ayaqları dizdən aşağı kəsilib qayıdan,
dörd il yolunu gözləyən qapının cəftəsinə
əli çatmayan oğul idi. Müharibə Şahxanım nənənin
oğul boyuna uzanıb boşa çıxan qolları idi, ananın
qolları uzanıb-uzanıb dünyanın boynuna dolanır,
dünyanın boynundan boş qayıdırdı...
Ramiz
Rövşənin poeziyası dizinə qədər gəlmiş
oğulun dizdən aşağısını
soraqlayırdı:
Oğul gəlib
dizinəcən
Hanı
dizdən aşağısı?..
Bu suala
cavab tapa bilməyən oxucu üçünsə dünyaya gəlişin
özü bir aldanış kimi qavranılır:
Bilsək,
dünyaya gəlməzdik,
Analar
aldatdı bizi...
Bədii düşüncə tərzi sərbəstliyə
meylli olan Ramiz Rövşənin gəraylı janrında
yazdığı ağılar (sonradan Ramiz Rövşən
bu ağıları "Nəğmələr" adı ilə
ayrıca kitabda nəşr etdirdi) oxucu ilə fərqli bir dildə
danışırdı. Bunu təxminən Vaqif Mustafazadənin elə həmin
illərdə "caz dilində" səsləndirdiyi
muğamların dili ilə müqayisə etmək
mümkündür...
lll
Ramiz Rövşənin müharibəyə həsr etdiyi
hekayələrin və şeirlərin poetikasında
aparıcı amil stilizasiyadır. Həmin
yazıların intonasiyasında daha çox danışıq
üstə verilən nəsrlə ritmik şeirin növbələşdiyi
dastan - epos poetikasının stilizasiyasını
görürük. Bu, "Qapı"
silsiləsində daha aydın müşahidə edilir. "Qapı"dakı nəsr və şeir
növbələşmələri epos yaddaşından gəlsə
də, tamamilə yeni estetik hava yaradır. Burada,
heç şübhəsiz ki, Ramiz Rövşənin mükəmməl filoloji təhsili
və ciddi mütaliəsi, dünya ədəbiyyatına və
incəsənətinə yaxından bələdliyi də
müstəsna rol oynayır...
Ramiz
Rövşənin 1970-71-ci illərdə qələmə
aldığı hekayələr ("Yağışlı
bir günün günortasında", "Hamı oğul
böyütmüşdü", "Belə-belə işlər")
məzmununa və strukturuna görə İsa Hüseynovun və
Əkrəm Əylislinin müharibə povestlərindən
xeyli fərqlidir. Ramiz ənənəvi nəsr əvəzinə,
müharibə barədə düşünməyə, ibrət
götürməyə vadar edən pritça yaratmağa nail
olmuşdu. Hekayələrdə müharibənin konkret,
görümlü insan mənzərələrini əyaniləşdirən
realist tablolarından daha çox, müharibə və insan
barədə eyhamlara, rəmzlərə üstünlük
verilir...
Ramiz
Rövşənin hekayələrində müharibənin rəmzi
illüstrasiyalarını görürük: müharibəyə
oğullar, atlar gedir, müharibədən, qara kağızlar,
ölüm xəbərləri gəlir. Bir də
bir dəstə "nemes pleni" gətirilir. Dörd il əyilib oğullar gedən tərəfə
boy atan insanların "nemes plenlərini" görəndə
başa düşdükləri isə bircə şey olur:
"...bu nemeslər hər nəydilərsə, adam idilər..."
Mövzuya
təpədən dırnağa məhəbbət və mərhəmət
işığı ilə yanaşan Ramiz Rövşən
özünün görmədiyi müharibənin bütün
bəşəriyyətə ağrı verən cizgilərini
yaratmağa üstünlük verir və həmin cizgilərlə
ağrının hamıya tanış
üzünü ədəbiyyat dilinə çevirir. Həsən
kişinin dili ilə. "Həsən
kişi nə deyirdi? Deyirdi ki, bu
külleyi-aləm ibarətdi xırda-xırda dünyalardan.
Yəni hər adamın öz balaca
dünyası var. Özü də bu dünyalar üçtərəfli-üçtərəflidi.
Bir tərəfində adam özü durur,
bir tərəfində ölüm, bir tərəfində də
kəhər at".
Beləliklə, Ramiz Rövşən müharibənin
çoxtərəfli "adam yönünü"
görüb göstərdi, oxucunun və ədəbiyyatın
yaddaşında müharibənin "adam yönündəki"
ölümləri, ağrıları, həsrətləri,
ananın gözündən oğulun alnına düşən
göz yaşlarını tutub saxlamağa,
tablolaşdırmağa, əyaniləşdirməyə
müvəffəq oldu.
Bu hekayələri təhlil etmək üçün istənilən
qədər yozum, müxtəlif mövqelərdən
interpretasiyalar irəli sürmək, mətnaltı mənalar
oxumaq mümkündür. Əslində, bunu bizə mətn, mətnin
quruluşu və Ramiz Rövşənin təqdimat tərzi,
üslubu təklif edir...
"Xəyanət"ə
qədər...
Ramiz
Rövşənin kinorejissor Şamil Nəcəfzadə ilə
birgə yazdığı ssenari əsasında 2008-ci ildə
çəkilmiş "Qala" filminin mövzusu da "Xəyanət"in
baş verdiyi zamanı - "Qarğalar" kəndinə (ad
təsadüfi seçilməyib, filmdə izahı var) ilk
qaçqınların gəldiyi, az sonra isə kəndin əhalisinin
"təhlükəsizlik" məqsədilə
köçürüldüyü, "şəhid"
adlandırılan ilk ölünün dəfn edildiyi
zamanı əhatə edir...
Valideynlərinin
evlənməyə razı olmadığı rus
qızını götürüb qaçdığı,
övladlarının dünyaya gəldiyi qonşu ölkədən
qovulmuş, ata yurduna qaçqın kimi qayıtmış
Osman doğma torpaqda ürək tutmasından ölür və
onun dəfnində Ramiz Rövşənin
"Qapı"sından gələn ağı səsləndirilir:
Göydə
bulud dolar gedər,
Quşlar
qanad salar gedər,
Oğulları
alar gedər,
Analara
ölüm gəlməz...
Filmdə şeirin mətnində kiçik dəyişiklik
edilib, son misradakı "analara" sözü
"atalara" sözü ilə dəyişdirilib. Və çox aydın
görünür ki, "Qala"da səsləndirilən
ağı "Qapı"nın mətnində
yaratdığı poetik əhval-ruhiyyəni filmdə yarada
bilmir. Burada birinci səbəb filmin bədii səviyyəsinin
"Qapı"dan xeyli aşağı olmasıdırsa,
başqa bir ciddi səbəb də var. Çünki qonşu
ölkədən qaçıb yenidən ata-ana yurdunun -
"Qarğalar"ın üstünə gələn
Osmanın taleyi ilə Şahxanım nənənin,
tanımadığı torpaqlar uğrunda müharibədən
dizdən aşağı gəlmiş oğulunun faciəsini
eyniləşdirmək, hər ikisinə eyni tarixi qiymət
vermək, hər ikisinin dərdini eyni ağı ilə
ağlamaq, sadəcə, yerinə düşmür. Məsələnin
incə tərəfi isə budur ki, Şahxanım nənənin
oğlunun iştirak etdiyi müharibənin qurbanlarına bəslənilən
sonsuz məhəbbət və mərhəməti
"Qala"da Ramiz Rövşənin bir şeirində
deyildiyi kimi, "təpədən dırnağa hirs" əvəzləyir...
Gəldik
"Xəyanət"in üstünə
Kinopovestdəki hadisələrin üst qatında xəyanət
toru var və ictimai mövqelərindən asılı olmayaraq
insanlar bu tora düşüb çapalayırlar. İsmayıl
müəllimin Suğra ilə münasibəti öz ailəsinə
xəyanətdir. İsmayıl müəllimin
arvadı ilə arvadın təzə əri - rejissor da xəyanət
üstündə ailə qurub. Rejissorun qızı Kəmalənin
nişanlısının qulağının dibində İsmayıl müəllimin
oğlu Ceyhuna imrənməyi xəyanətdir. Suğra namus üstündə
türmədə can çürüdən ərinə xəyanət
edir. Ceyhunun öz atasının sevgilisinə
münasibətində xəyanət motivi görməmək
mümkün deyil. Ömrünün son
günlərini sayan Mahmud kişinin rus arvadının 20
Yanvardan sonra Bakını tərk etməsində xəyanətin
izi var.
Mahmud
kişini himayə eləyən, ölüsünə sahib
çıxan qonşu oğlanın münasibətində xəyanət
olmasa da, məkr, qərəz və minnət var: Mahmud
kişinin ölümünü gözləyir ki, ikiotaqlı
mənzili ona qalsın..
Mahmud kişi üçün vətən
öldüyün yerdir, onun söylədiyi ən səmimi
tost "vətəndə ölməyin
sağlığıdır". (Yeri gəlmişkən,
Ramiz Rövşənin şeiri "Ölməyə vətən
yaxşı" fəlsəfəsini inkar edir: "Ölməyə
yox, ilahi, yaşamağa vətən ver!..")
Mahmud kişi canını vətəninə bağışlayır
- Bakıda ölür...
Teymur üçün xəyanət hər şeyin sonu
deməkdir, arvadının xəyanətini dəqiqləşdirəndən
sonra onun daha bu dünyada dayanacağı bir söykək,
söykənəcəyi bir dayaq qalmır. Qisas almağın da mənası
yoxdur, onun üçün heç nə dəyişməyəcək.
Xəyanətin qurbanı olan Teymur intihar edir...
İsmayıl müəllimin oğlu Ceyhun
atasının çağırışı ilə
müharibəyə - Qarabağ uğrunda "canından
keçməyə" gedən gənclərlə birlikdə
cəbhəyə yola düşür. Onun müharibəyə getməsinin
də bir ucu xəyanətlə bağlıdır: Ceyhun üçün
atasının apardığı mitinqdən birbaşa
müharibəyə getmək, bəlkə də
yaşadığı mühiti sarmış xəyanətdən
qurtuluşun bir yoludur.
Ceyhun müharibədə - Daşaltı
döyüşündə daha böyük və amansız xəyanətin
- Vətənə xəyanətin qurbanı olur. Tanımadıqları bələdçi
yol göstərmək əvəzinə, könüllü olaraq torpaq
uğrunda canlarından keçməyə gedən
döyüşçüləri güdaza verir:
"Sağa-sola güllə ata-ata əlindəki
avtomatın darağını boşaltdı, amma ürəyindəki
hirsi, acığı soyumadı ki, soyumadı.
Onu öldürən güllə də düz ürəyinin
başından dəydi.
Üzüqoylu yıxıldı. Ürəyinin
isti qanı soyuq qarı əridə-əridə axıb getdi.
Sönən gözləriylə qana
bulaşıb qızaran qara baxdı, baxdı. Sonra əlini
uzadıb tərtəmiz, ağappaq qardan bir az
götürdü. O qarı güclə ağzına sarı
apardı. Bəlkə son nəfəsində
ürəyinin hirsini, acığını o qarla soyutmaq istədi.
Amma əli
açıldı və qar yerə səpələndi..."
Ssenari bu
təsirli sonluqla bitir və Ramiz Rövşənin
ustalıqla canlandırdığı bu mənzərə uzun
müddət göz önündən çəkilmir...
Filmin sonu
və əvvəli
Ssenarinin son
cümlələrində "hirs", "acıq"
sözlərinin iki dəfə yanaşı işlənməsini
heç də təsadüf saymıram: bu sözlər əsərin
semantik strukturu və ümumiyyətlə, müəllifin
yaradıcılıq mövqeyi ilə üzvi şəkildə
əlaqəlidir. Bu, yazıçının
mövzuya münasibətindən, ictimai ağrını ifadə
tərzindən gəlir. Ceyhunun ölüm səhnəsinin
təsviri Ramiz Rövşənin illər əvvəl
yazdığı şeirindən qaynaqlanır:
Təpədən
dırnağa hirs içindəyəm
Dönmüşəm
dustağa hirs içindəyəm
Bu hasar
içində, bu hirs içində
Ürəyim
özünə yer tapa bilməz
Bir
çiçək qoxusu, bir quş qoxusu
Daha
ürəyimə yol tapa bilməz...
Təbii ki, təpədən dırnağa hirs
içində dünyanı, dünyanın üstündəki
"bir tərəfində adamın özünün, bir tərəfində
ölümün, bir tərəfində də kəhər
atın durduğu üçtərəfli-üçtərəfli
dünyaları" məhəbbət və mərhəmət
gözü ilə görmək çətindir. Dünyanın və onun
üstündəki dünyalarınsa məhəbbətə və
mərhəmətə çox böyük ehtiyacı var. Elə
vətənin də: "üstündə neft ləkəsi",
"təpədən dırnağa günah içində"
olan "milyonçular ölkəsinin, dilənçilər vətəni"nin də!
Azərbaycanın ən yeni tarixində, xüsusilə də
ustalıqla cəlb olunduğu və içindən
çıxa bilmədiyi müharibə ilə bağlı xəyanət
amilini inkar etmək mümkün deyil. Ramiz Rövşən kinopovestdə
xəyanətin tarixini ustalıqla, böyük sənətkar
qələmi və vətəndaş yanğısı ilə
sənətə çevirib...
Bunu da
heç birimiz inkar edə bilmərik ki, yeni tariximizin "hərəkətverici
qüvvəsi" yalnız xəyanətdən, neft ləkəsindən,
qaz üfunətindən, itirilmiş bərəkətdən və
bəkarətdən ibarət deyil. Bizim hamımızın
varlığından keçən bu proses görünməmiş
dərəcə dramatik bir tarixdir, həmin dramın
daşıyıcısı üçtərəfli-dördtərəfli-beştərəfli
dünyaları olan insan taleləri ilə doludur. İndi xəyanətin
xronikasından daha aktual olan ən böyük iş
İNSANIN TALEYİNİ yaratmaqdır...
"Ustad" dərgisi, ¹2, 2017
Məti Osmanoğlu
525-ci qəzet.- 2017.- 28 fevral.- S.7.