Kim nə miqdar olsa... - İnqilab Həsənli
- 70
Məti OSMANOĞLU
İnqilab Həsənlinin imzası bir zamanlar Azərbaycan
jurnalistikasının gündəliyində fəallığı,
sözünün sanbalı və dəyəri ilə
seçilirdi.
İndi bizdən xeyli uzaqlarda qalmış həmin
vaxtlarda İnqilabın radioda, yazılı mətbuatda
çıxışları maraqla izlənilirdi. O,
şair və nasir kimi ədəbiyyatımız
üçün gələcək vəd edirdi. Lakin dəyişən
zamanının təlatümləri içində
İnqilabın imzası da hiss edilmədən gözdən
itib görünməz oldu...
Aradan az
qala 25 il keçəndən sonra unudulmaz insan - şair və
publisist Tofiq Abdinin “525-ci qəzet”də nəşr etdirdiyi
“Oralarda kimlər var?” silsiləsində soraqladığı
insanlardan biri də İnqilab idi. Tofiqin verdiyi suallardan birincisi
İnqilabın mətbuatdan, yazı-pozu aləmindən uzaq düşməsi ilə
bağlı idi. “Dörd övladım var,
dördü də qızdır və onların uşaqlıq
illəri, yeniyetməlik çağları elə dövrə
düşdü ki, qələmlə çörək qazanmaq
sadəcə olaraq mümkün deyildi. Odur
ki, doxsanıncı illərin əvvəllərində
kiçik sahibkarlıqla məşğul olmağa
başladım. Və çox şükürlər
olsun ki, ailəmi ayaqda tutmağı bacardım... Əlbəttə, birdən-birə qələm yerə
qoyub pul dalınca qaçmağım heç də asan
başa gəlməyib mənə. Gündüzlər
birtəhər başımı qatsam da, gecələr yuxum ərşə
çəkilirdi; yaza bilmədiyim mövzular, deyə bilmədiyim
sözlər içimi göyür-göyür göynədirdi...”
(Tofiq Abdin. “Oralarda kimlər var?”. “525-ci qəzet”,
29 aprel 2013)
Allah tərəfindən müəyyənləşdirilmiş
təyinatı yazıb-yaratmaq olan insanın daxili
dramını aydın ifadə edən bu etiraf İnqilabın
mənsub olduğu nəslin portretinin bir fraqmentidir. Həmin nəslin nümayəndələri
arasında sözə sadiq qalıb, gecə səhərəcən
çörək qayğısı ilə yuxusu ərşə
çəkilənlər də az
olmadı.
...İnqilabla ilk əyani tanışlığım Azərbaycan
radiosunda olub.
Kim nə deyir-desin, necə və hara yozur-yozsun, 1960-70-ci illərdə
Azərbaycan xalqının mədəni həyatının təzələnməsində,
insanların maariflənməsində, ictimai düşüncənin
yeni keyfiyyətlər qazanmasında radio məktəb qədər
böyük rol oynayır, təhsil
sistemi qədər faydalı iş görürdü. Hər
evdə ayrıca yeri olan radionun populyarlığı onun
texnika “möcüzəsi” olmasında deyil, ondan səslənən
sözün ecazkar gücündə idi...
Bakı Dövlət Universitetinin (o vaxt Azərbaycan
Dövlət Universitetinin) filologiya fakültəsində təhsil
alırdım.
Biz tələbə olanda filoloqların yaradıcılıq
imkanlarını sınaqdan keçirmək imkanları məhdud
idi: bir yandan dərs proqramlarının natarazlığı və
ağırlığı, bəzi müəllimlərin əzazilliyi,
bir yandan da içimizdəki çəkingənlik mane olurdu:
“yazdıqlarım birdən bəyənilməsə?..” sualı çox vaxt Ərəbzəngi
kimi qarşımızı kəsirdi.
Maddi ehtiyaclara görə qış mövsümlərində
Bakı Şəhər İcra Hakimiyyətinin binasında
ocaqçılıq edirdim. Bura dərslərə
hazırlaşmaq, kitab oxumaq üçün ideal yer idi:
heç bir fiziki iş görmür, hərdən
başımı kitabdan qaldırıb, təzyiq və
temperatur cihazlarındakı göstəricilərə nəzarət
edirdim...
Jurnalistika fakültəsində mənimlə paralel
oxuyan Taleh Babayev (sonradan Taleh Həmid imzası ilə görkəmli
şair və publisist kimi tanındı - Allahdan rəhmət
diləyirəm) bir gün məni radioya apardı. Uşaqlar
üçün proqramların hazırlandığı və
radio işçilərinin öz aralarında “uşaq
redaksiyası” adlandırdıqları redaksiyada olduq.
İnsanlarla dərhal isti ünsiyyət qurmağı bacaran
Taleh məni redaksiyanın əməkdaşları ilə tanış elədi. Efirdən dəfələrlə
eşitdiyim adlar idi. Eldar Baxışın, Qaçay
Köçərlinin imzasını mətbuatdan
tanıyırdım. Talehin yaxın dostu İnqilab Həsənlinin
“Ulduz” jurnalında “Kişisiz evin kişiləri” hekayəsini
oxumuşdum...
Elə o gündən mənim həyatımın
jurnalistlik yolu açıldı. Baş redaktor Rafiq Savalanın
xeyir-duası ilə İnqilab mənə redaksiyanın ilk “sifarişini”
verdi. Onda 1979-cu il idi. İnqilab Həsənli
ilə dostluğumuz elə o gündən başladı....
İnqilab
Həsənli “uşaq redaksiyası”nın
yeniyetmə məktəblilərə ünvanlanan “Ulduz”
proqramının redaktoru idi. Jurnalistika fəaliyyətinə
bu proqramda başlamaq mənə bir də ona görə
çox maraqlı idi ki, o zaman “istedadlı gənclər” kimi
ədəbi ictimaiyyətin diqqət mərkəzində olan
Kamil Vəliyev (professor Kamil Vəli Nərimanoğlu), Rafael
Hüseynov (indi akademik), qeyri-adi istedad sahibi olan Natiq Səfərov,
şair Dilsuz Mustafayev bu redaksiya ilə əməkdaşlıq
edirdilər. Filologiya fakültəsində məndən
aşağı kursda oxuyan Nizami Cəfərov (indi akademik) da
bir qədər sonra bu cərgədə öz yerini
tutacaqdı. “Ulduz”un həm taleyi, həm
də yaradıcılığı ilə çox maraqlı
bir müəllifi də vardı: Mehdi Bayramov. Sonradan
Mehdi Bəyazid imzası ilə məşhurlaşdı.
Adlarımız və soyadlarımız uyğun
olduğuna görə (Mehdi Bayramov - Məti Bayramov) bəzən
bizi dəyişik salır, onun ünvanına çatacaq təbrikləri
və təşəkkürləri mənə
çatdırırdılar. Mehdinin radioda səslənən,
demək olar ki, bütün yazıları əks-səda
verir, ictimai reaksiya oyadırdı...
Bu cür müxtəlif səsli, fərqli maraq çevrəsi
olan insanların bir araya gətirilməsi İnqilab Həsənlinin
elmi və ədəbi mühiti yaxından
tanımasının, eləcə də o vaxtın
aparıcı kütləvi təbliğat vasitəsi olan
radionun təyinatını ictimai və milli maraqlara yönəldə
bilmək bacarığının səmərəli nəticəsi
idi. Açığını desək, radioda səsləndirilmək
üçün yazılan yazılarla bağlı müəlliflərin
“çörək qazanmaq” mülahizəsini inkar etmək
çətindir. Bir dəfə (ən
yaxşı halda iki dəfə) “havaya üfürüləndən”
- efirə veriləndən sonra həmin yazılar öz
funksiyasını yerinə yetirmiş olurdu. Lakin bu da
danılmazdır ki, “havaya üfürülən” yazılardan
qazanılan çörək halal çörək idi: radio
dalğalarından istedadla deyilən halal söz insanların
düşüncəsində öz havasını yaradır,
yaddaşlarda iz salırdı... İnqilabın
da təmsil etdiyi Azərbaycan radiosunun indi xoş xatırlanan
sirri, yəqin ki, bu halallığında idi.
O vaxt
hüquq fakültəsinin tələbəsi, hazırda təqaüddə
olan polis polkovniki Tapdıq Osmanovla mənim kirayədə
qaldığımız mənzil İnqilabın yenicə
köçdüyü mənzil ilə qonşu idi. Tezliklə bir-birimizin evinə ayaq açdıq. Bu gediş-gəlişlərdə
mən özümü Havva nənənin - İnqilabın
anasının övladı kimi hiss etməyə
başlamışdım. O da diqqətimdən
yayınmırdı ki, İnqilabın oturub-durduğu,
çörək kəsdiyi adamların hamısı onun evinə
Havva nənənin övladı kimi gəlib-gedir...
Bu yaxınlarda “525-ci qəzet”də İnqilabın “Bəyaz
gecələrin soyuğu” adlı bir hekayəsini oxudum. 1987-ci ildə qələmə
alınmış hekayə
“altmışıncılar” ənənəsinin davamı kimi
lirik-romantik ab-havası ilə diqqəti cəlb edir. Müəllifin
bədii fantaziyasının məhsulu olan, nəsrin şeirləşdirildiyi
bu hekayədə
mən Həvva nənənin - uzaq şəhərdə tələbə
övladının üşüdüyünü hiss edib
qızınmaq üçün kənddən ona odun göndərmək
arzusunda olan ananın doğma obrazını gördüm.
Jurnalistikanın,
ümumiyyətlə, sözlə işləməyin üzdə
olan cəhətləri var: məsələn, hər hansı
bir radio proqramı üçün janr seçimi, dramaturji tələblərin
yerinə yetirilməsi, müəllif mətni ilə
iştirakçıların nitqinin düzgün əlaqələndirilməsi,
müvafiq musiqi tərtibatı və s. kimi amillər
mühümdür. Bir də sözün üzdə olmayan,
gözlə görünməyən sirləri var: bu eynilə
İnqilabın dostlarının özlərini Həvva nənənin
övladı hiss etmələri qədər izahı çətin
olan məsələdir. Bunun izahı
üçün Füzulinin təbirincə desək,”yoxdan var
olan” sözün dərinliklərinə baş vurmaq,
sözün ənginliklərini hiss etmək, oxumaq lazım gəlir.
Bu sirli aləmin tərifini Füzuli dəqiq ifadə edib: “Kim
nə miqdar olsa, əhlin eylər ol miqdar söz...”
İnqilab Həsənli radiodan sonra uzun müddət “Sovet kəndi” qəzetində çalışdı, fəaliyyətində ideoloji təbliğata deyil, kəndin problemlərinin təhlilinə üstünlük verdi. Onun mətbuatda nəşr olunan publisistik yazıları da radioda yayımlanan verilişləri kimi sözün enerjisinə, yaddaşın ənginliklərindən gələn tutumuna görə seçilir. Jurnalistikada, xüsusilə də onun bir qolu olan publisistikada sözün düzünü demək, fakta sədaqət göstərmək əsas şərt olsa da, oxucunu “fəth etmək”, sözü ünvanına yetirmək üçün kifayət deyil. Bunun üçün həm də özünün, öz içinin “nə miqdar olduğunu” ortalığa gətirməlisən. Onda dərinlik-dayazlıq məsələsi də tam ölçüləri ilə ortaya çıxır. Sözü yazan adamın içindəki tutum, yaddaşının mənəvi miqyasları onun yazdıqlarında və dediklərində ifadə olunur və cəmiyyətə təsir göstərir.
1979-cu ildə İnqilabın “Azərbaycan” jurnalında bir publisistik məqaləsi nəşr olunmuşdu və həmin yazı dərhal respublikanın ictimai həyatının hadisəsinə çevrilmişdi. “Tərtər rayonunun doğulub boya-başa çatdığım Hüləbətli kəndinin çatışmazlıqlarını, problemlərini qələmə almışdım... Yeri gəlmişkən xatırladım ki, o vaxt respublikanın rəhbəri olan rəhmətlik Heydər Əliyev yazıçıların filarmoniyada keçirilən qurultayında həmin məqaləni tərifləyib demişdi ki, bu yazıda təkcə kəndin sosial problemləri deyil, onun həlli yolları göstərilib...
Ancaq hələ nə qurultay keçirilmişdi, nə də ölkə başçısı bu sözləri dilinə gətirmişdi... Jurnalın 1979-cu il dekabr nömrəsi işıq üzü görən kimi rayon rəhbərliyi bütün aidiyyəti qurumları məqalədə qaldırılan problemlərin həllinə yönəltdi: kəndimizdən dəfələrlə böyük olan kəndlərə işləmədiyi halda bizim kəndə avtobus marşrutu açıldı; cəmi 10-15 gün ərzində kəndimizə qaz xətti çəkildi; respublika avtomobil yolları naziri rəhmətlik Rafiq Xələfovun tapşırığı ilə yolumuza ilk dəfə, üstündən otuz, otuz üç il keçməsinə baxmayaraq, bu gün də yaxşı vəziyyətdə olan keyfiyyətli asfalt salındı; bir-iki il əvvəl qonşu kənddə şagird kontingentini artırıb orta məktəb yaratmaq xatirinə bizim məktəbin dördüncü sinfini bağlayanlar çox az vaxt ərzində əvvəlcə 8 illik, daha sonra isə orta məktəbə çevriləcək böyük bir məktəb binasının tikintisinə başladılar”... (Tofiq Abdin. “Oralarda kimlər var?”. “525-ci qəzet”, 6 may 2013)
Burada respublika rəhbərliyinin qaldırılan məsələyə həssas münasibəti, yerli məmurların mətbuatın yazdıqlarına operativ reaksiyası məsələnin bir tərəfidir və çox ciddi tərəfidir. Lakin bir jurnal məqaləsinə (o vaxt da indiki kimi qəzet və jurnallarda hər ay yüzlərlə məqalə nəşr edilirdi) dövlət rəhbərliyi səviyyəsində belə bir həssaslığın göstərilməsinə, kəskin ictimai reaksiyanın verilməsinə başlıca səbəb sözün tutumu, söz sahibinin ortaya qoyduğu “miqdar”, çəki idi...
Jurnalistikamızın örnək
simalarından olan İnqilab Həsənlinin 70 yaşı
tamam olur. Bu münasibətlə köhnə
dostumu ürəkdən təbrik edirəm və belə
düşünürəm ki, bir yazıçı və
publisist, bir redaktor kimi fəaliyyətinə ara verəndən
30 il sonra onun imzasının xoş təəssüratlarla
xatırlanmasının başlıca səbəbi, heç
şübhəsiz ki, “miqdar” amili ilə
bağlıdır.
525-ci qəzet 2017.- 1 iyul.- S.14.