Məşum ilin
dərsləri - Xalq yazıçısı Anar yazır
ANAR
Xalq yazıçısı, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin sədri
2017-ci il bir neçə tarixi hadisənin yuvarlaq
ildönümüdür. 1917-ci ilin fevral
çevrilişindən sonra Rusiyanın axırıncı
imperatoru İkinci Nikolay taxt-tacdan imtina etdi, həmin ilin
köhnə təqvimlə Oktyabr ayında isə bolşeviklər
ölkədə hakimiyyəti ələ keçirdilər.
Amma bu il yalnız çevrilişlərin yüz
illiyi deyil, həm də bolşeviklərin özlərinin
“qırmızı terror” adlandırdıqları dəhşətlərin
də yüzüncü ildönümüdür. Çünki “qırmızı terror” Leninlə
Trotskinin hakimiyyətə gəldikləri ilk gündən
başladı. İmperator Nikolay
bütün ailəsiylə birlikdə - arvadı, dörd məsum
qızı, xəstə oğlu, xidmətçiləriylə
birlikdə vəhşicəsinə güllələndilər.
Yüksək rütbəli keçmiş məmurlar,
generallar, zədəganlar, din xadimləri… qaçan
qaçdı, ələ keçənlər qurşuna
düzüldü. Çevrilişin ilk illərində edam olunanların sırasında ziyalılar,
alimlər, şairlər az deyildi. Tək elə
orijinal şair Nikolay Qumilyovu xatırlamaq yetər. Azərbaycanın da 11-ci Qızıl ordu tərəfindən
işğal olunduğu gündən həbslər, edamlar,
sürgünlər baş alıb getdi. Cümhuriyyət hökümətinin görkəmli
xadimləri, milli ordunun generalları (Mehmandarov və
Şıxlinskidən başqa) edam edildilər. Güllələnən
ilk ziyalılar sırasında ədəbiyyatşünas, tənqidçi,
maarifçi Firudin bəy Köçərli və cərrah
Xudadat bəy Rəfibəyli də vardı. Bolşevik-daşnak qatillərinin qanlı əlləri
Fətəlixan Xoyskini, Həsən bəy Ağayevi Tiflisdə,
Behbud xan Cavanşiri İstanbulda yaxaladı. S.Mehmandarovla Ə.Şıxlinski və gənc
Üzeyir Hacıbəylini cəllad Pankratovun caynağından
Nəriman Nərimanov xilas edə bildi, Məmməd Əmin Rəsulzadəni
Bayıl türməsindən Stalin çıxarıb
özüylə Moskvaya apardı. Solovki sürgünlərində
çürüyən həqiqi müsavatçıların
qürurlu və mərd davranışlarına vicdanlı rus
yazarı Oleq Volkov “Zülmətə qərq olma” (Poqrujenie vo tmu) romanına təsirli səhifələr
həsr edib. Yeri gəlmişkən, bu gözəl,
həm də xalqımızın ən yüksək dəyərlərinə
heyranlıqla yazılmış bu roman nədən indiyə qədər
dilimizə çevrilməyib?
Uzun illərdir, Moskva mətbuatında fəlsəfə
elmləri doktoru Alesandr Serqeeviç Tsipkonun (A.S.Tsipko) məqalələrini
izləyirəm. Çox ziddiyyətli müəllifdir.
Hələ bir neçə il əvvəl
2006-cı il 20-26 dekabr tarixli “Literaturnaya qazeta”da Tsipkonun “Tam məhvə
qədər. SSRİ niyə dağıldı” (“Do polnoy qibeli
vseryez. Poçemu raspalsya SSSR”) adlı
yazısı çıxmışdı. Məqalədə
əcaib bir fikir irəli sürülürdü: Rusiya öz
övladlarını talein ixtiyarına buraxa bilməz, nə
rus Sevas topulunda, nə rus Odessasında, nə rus
Bakısında”.
Elə
ondaca ona rus dilində cavab yazmışdım və bu
cavabım Moskvada nəşr olunmuş “Bez vas” kitabımda dərc
edilib: “Görəsən haçandan bəri Bakı rus şəhəri
olub? Qız qalası və Şirvanşahlar
sarayı rus memarlığının örnəkləridir,
paytaxtı Bakı olan Şirvan dövləti Rusiyanın
knyazlığı imiş? Bəli,
Bakıda ruslar da yaşayıb və Allah eləsin, bundan sonra
da yaşasınlar. Onlar heç vaxt bu şəhərdə
özlərini yad hiss etməyiblər və bakılılar da
onları yabançı saymayıb. Amma bu məgər
cənab Tsipkoya haqq verir ki, müstəqil Azərbaycanın
paytaxtını rus şəhəri elan eləsin və niyə
məhz o burdakı rusların qaydına qalmalıdır?
Bu məntiqlə müəllif
Bakıdakından dəfə dəfə artıq sayda ruslar
yaşayan Parisi, Nyu-Yorku da rus şəhəri elan edə bilər”.
Məqaləsinin başqa yerində Tsipko Sovet
konstitusiyasında respublikaların ayrılmaq hüququnu təsbit
edən maddəyə təəssüflənir. Ona da heyfislənir ki, sovet rəhbərliyində
Pinoçet tipli bir diktator tapılmadı - müstəqillik arzusuyla hərəkət
elən respublikaları ipə-sapa yatırtsın.
Bu
yazımla tanış olan əziz dostum,
ssenari kurslarında tələbə yoldaşım, görkəmli
Ukrayna şairi İvan Draç məni təbrik etdi: “Mənim
həmyerlimi yaxşı eleyib yerində oturtmusan” - dedi. Onda bildim ki, demə Tsipko ukraynalıymış,
halbuki bütün yazılarında özünü rus kimi qələmə
verir. Amma əsas məsələ bu deyil.
Əsas və çox qəribə məsələ
odur ki, bu illər ərzində Tsipkonun
dünyagörüşündə təməl dəyişikliklər
baş verib və indi ürəkdən
paylaşdığım bir mövqedən
çıxış edir. Bunun ən bariz
nümunəsi A.S.Tsipkonun “Nezavisimaya qazeta” da dərc etdirdiyi
böyük məqaləsidir. Məqalənin elə
adından mahiyyəti aydın olur: “Opravdanie prestupleniy. Kakim u nas predstavləyut 1917 qod v zerkale sovremennoqo
patriotizma”. (Cinayətin bəraəti.
Çağdaş patriotizm güzgüsündə 1917-ci ili necə təsəvvür edirlər”.)
Bu iri məqaləni bir neçə dəfə məmnunluq
hissiylə oxudum. Çünki son zamanlar Moskva qazetlərindən, TV
ekranlarından əndazəsiz təbliğat
kürül-kürül axır - Stalin az
qala mələk sifətində bütləşdirilir, hətta
Beriya kimi cəlladı təmizə çıxarmağa
çalışırlar. Sovet quruluşunun bütün cinayətləri
az qala rus patriotizmi, dövlətçilik
mənafeyi baxımından yenidən təftiş olunur, son dərəcə
müsbət hadisələr kimi qiymətləndirilir,
SSRİ-nin nüvə silahı gücünə görə
bütün dünyaya meydan oxuması öz əhalisinin
hansı məşəqqətləri və məhrumiyyətləri
bahasına başa gəlməsinin heç üstünü vurmaq
istəmirlər. Guya ki heç bir repressiya-filan
da olmayıb (“hər halda bu miqyasda olmayıb” deyirlər).
Rus imperiyası da elə Leninin öz təbiriylə
desək, “Xalqlar məşbəsi” deyilmiş və SSRİ-də
bütün xalqlar hətta öz doğma
yurdlarından-yuvalarından dəbərdilib sürgün
edilmişlər belə qurdla quzu kimi dinc
otlayırmışlar. Heç bir millətin
də ayrılmaq, müstəqil yaşamaq istəyi
olmayıb, bunu yalnız Rusiyanın düşmənləri -
Qərb dövlətləri uydurublar.
Bu düşüncənin nə qədər təhlükəli
və xatalı olduğunu görəsən, anlayırlarmı? Birinci ona görə
xatalıdır ki, beyinlərə və ilk növbədə
rus xalqının şüuruna yenidən SSRİ-ni bərpa
etmək fikri yeridilir, yəni indi BMT üzvü olan on beş
respublikadan on dördü müstəqilliyindən imtina edib on
beşincinin tərkibində xoşbəxt olmalıdır. İkinci, həmin planı bu, ya digər şəkildə
həyata keçirməyə başlayacaqlarsa, buna müqavimət
göstərənlərə qarşı Stalin-Beriya
metodlarıyla mübarizə aparıldığına ideoloji
zəmin hazırlanır. Rusiyanın təhsil
naziri həyasızcasına keçmiş sovet
respublikaları hamısı Kiril əlifbasını bərpa
etməlidir təlimatını irəli sürür.
Daha düşünmür ki, bu xam xəyallara qapılmaqdansa
real təhlükəyə qarşı ayıq
olmalıdırlar - Çinlilər ənənəvi
metodlarından istifadə edərək müharibəsiz,
dava-dalaşsız Ural dağlarına çatdıqları
kimi onları aşıb Moskvaya da doluşa bilər və az
zaman sonra əhalinin əksəriyyətini təşkil edərlər.
Belə olan sürətdə həmin o təhsil
naziri də təcili Çin dilini öyrənməli və
ieroqliflərlə yazıb oxumağa başlamalıdır.
Məhz bütün bu son dərəcə qorxunc təmayyüllərin
fonunda Tsipkonun “Cinayətin bəraəti” yazısı
çağdaş rus mətbuatında müstəsna ayıq
yanaşmasıyla diqqətimi çəkdi. Bu məqaləsində
Tsipko yazır:
“Şübhəsiz, bolşevik Oktyabrının əsas
nailiyyəti - sovet insanını yaratmasıdır. Bu insan yəqin
ki, heç bir vaxt terrorun inqilab rəhbərləri tərəfindən
mənəvi cəhətdən məqbul saymasına
şübhəylə yanaşmayacaq. Eləcə
də öz əhalisini görünməmiş miqyasda məhv
etməyinə haqq qazandıracaq. Oktyabrın
yaratdığı və çekist xofuyla möhkəmləndirilən
öz xalqına siyasi zülm mexanizmi, senzura, SovİKP-nin rəhbər
rolu, “dəmr pərdə” sistemi danosbazlığa əsaslanırdı.
Fransız
İnqilabı zamanı 14 ay ərzində 2607 nəfər
ölümə məhkum edilmişdisə, Sovet
İttifaqında öz əhalisinin on milyonlarla
insanının qətli, sürgünü, həbsi, süni
yaradılan aclıq nəticəsində məhv edilməsi
1980-ci ilə qədər davam etdi. 1917-ci il
İnqilabını Böyük adlandırırlarsa, o
yalnız bir cəhətiylə böyükdür - qurbanların
sayına görə, yaratdığı dəhşətə
görə. Məni bu yazını yazmağa vadar edən odur
ki, 1917-ci ilin bolşevik çevrilişindən yüz il sonra da müasir Rusiya əhalisinin
böyük əksəriyyəti sərsəm utopik kommunizm
ideyası uğrunda bu qədər insanın məhvini təbii
hesab edir. Mənim fikrimcə, abırsız yalan
ondan ibarətdir ki, Lenin və Trotski Oktyabrını Rus
ideyasıyla, rus dəyərləriylə eyniləşdirməkdir.
İndiki patriotlar bir tərəfdən filosof İvan İlyinin
başına and içirlər, o biri tərəfdən də
onun sözlərini qulaq ardına vururlar: “Rus inqilabı dəlilikdən
başqa bir şey deyil”.
Bu cəhətdən Tsipko Lenin-Trotski-Stalin
üçlüyünü bir birindən ayırmaq, bir-birinə
qarşı qoymaq təşəbbüslərinə də
etiraz edir.
Axı sonralar Trotskini Meksikada qatilin əliylə boğazlayan
Stalin 1918-ci ildə yazırdı:
“Oktyabrın praktiki təşkilatçılığının
hamısı Petroqrad Sovetinin sədri yoldaş Trotskikinin şəxsi
rəhbərliyi altında keçirilirdi”.
Leninlə
Trotskinin təmələni qoyduqları “qırmızı
terror” səksən il bundan qabaq - 1937-ci ildə
pik nöqtəsinə, ən yüksək zirvəsinə
ucaldı. Bu ildə məhv edilənlər
konkret insan fərdlərinə yox, rəqəmlərə əsaslanırdı.
Stalinin tərtib etdiyi və imzaladığı kvotalara əsasən
- filan qədər adam filan respublikada, filan qədər
başqasında, aralarında filan qədər filan millətdən,
filan qədər başqasından, filan qədər bu peşə
sahibləri, filan qədər digər peşə sahibləri,
filan qədər bitərəf, filan qədər köhnə
kommunist olmalıydı, konkret adamların günahkar
olub-olmamalarının heç bir əhəmiyyəti yoxdu. Kvota doldurulmalıydı. Tarixdə
görünməmiş insan faciələrinin arxasında
canlı insanlar yox, rəqəmlər dururdu. Diri insanları ölüyə çevirən rəqəmlər.
İmkan
olsaydı Tsipkonun bütün yazısını dilimizə
çevirərdim və bu vacib işi öhdəsinə
götürən birisi olsa, məmnun qalardım.
Mən isə bu yazımla keçən yazımda
qaldırdığım bir məsələni “qum saatı” bənzətməsini
ayrı şəkildə davam etdirmək istədim. Qum saatı vaxtı tamam
olanda tərsinə çevrilir, alt üstə, üst alta dönür. Yəni
bütün əvvəlki dəyərlər dəyişir.
Dəyişməyən yalnız insan xislətində
olan paxıllıq, rəzillik, qəddarlıq, kin və nifrətdir.
Təsadüfi deyil ki, Tsipko da Lenin, Trotski, Stalin sisteminin
əsas bəlalarından birini donosbazlığı
vurğulayır.
37-ci il
faciəsi haqqında düşünəndə görürsən
ki, rejimin qəddarlığı, siyasi ideolojiyanın
amansızlığı, cəza orqanlarında işləyənlərin
şəxsi patoloji əzazilliyiylə birlikdə elə hər
peşədə çalışan həmkarların bir-biri
haqqında verdikləri danosların da önəmli yeri var. Hər
millətdə olduğu kimi, bizim millətdən olanların
arasında da bu müdhiş xəstəliyə yoluxanlar az
deyil. Görürsən müəyyən bir
peşəyə meyl edir, qurşanır, amma sevdiyi sahədə
uğur qazanmağa qabilliyyəti, ağlı, səviyyəsi
çatmır. Mərəkə onda
başlayır, məsələn elə ədəbiyyat sahəsində
ən kəmfürsət, nadürüst, paxıl və
qisasçı adamlar baş tutmamış şairlər,
yazıçılardır. Cızmaqaraçı
qrafomanlıq şəxsi yox, ictimai bəladır. Hər qrafoman cızmaqarist öz
iqtidarsızlığının heyfini az-çox uğur
qazananlardan çıxmaq, bəzən qisasını
bütöv bir təşkilatdan almaq istəyir, Sovet sistemində
bu süni rəqabətdə üstun çıxmağın
ən asan yolu danos vermək idi.
Amma insaf naminə deməliyik ki, bu danosbazlıq azarı
yalnız sovet dönəminin hadisəsi deyil. Hələ X1X əsrdə
Həsən bəy Zərdabi gileylənirdi ki,
“Əkinçi”ni nəşr etməyə başlayanda ondan
kimlərə danos verməyiblər - jandarm polkovnikinə,
qubernatora, sərdara. XX əsrlə Mirzə Cəlil
yazırdı: Şeytançılıq yarışları
keçirilsə, biz birinci yerə çıxarıq və
Sabir də onun sözünə qüvvət verirdi:
Qeyrətli
danosbazlarımız iş bacarırkən
Tənbəl dəli şeytanları neylərdin,
İlahi?
Üzeyir bəy hələ gənc yaşlarında
deyirdi ki, Dümanı çarın əmriylə
bağladılar, “Molla Nəsrəddin”i çara verilən
danoslar əsasında. Bəli, bu “gözəl” ənənə
sovet illərinlə də davam etdi və 37-ci ildə
“qızıl dövrünü”, çiçəklənib
pardaxlanma çağını yaşadı. Danosbazlığın məntiqsiz “məntiqi” ondan
ibarətdir ki, çox vaxt danos verənlərin aqibəti də
haqqında danos verdiklərinin aqibəti kimi olur. Dünən
güllələyənlər, sabah
güllələnə də bilərdilər.
Rus
ruletkası adlanan məşum bir oyun - mərc var.
Tapançanın xəzinəsinə beş
yox, dörd patron qoyulur, baraban hərlədilir,
tapançanın lüləsini gichaşına dirəyib tətiyi
çəkirsən - ya bəxt - anında ölə də
bilərsən, qurtula da. 37-ci ilin məntiqi ruletka məntiqi
idi, günahsızlar da
məhkum olunurdu, onların boynuna günah qoyanlar
da. Böyük Hüseyn Cavid də həbs olundu, ona göz
verib işıq verməyən Əhməd Triniç də…
“Oxu tar” yazan Müşfiq də,
tarı Konservatoriyada qadağan edən komissar da, Əhməd
Cavad da, ona qan udduran “qızıl tənqidçilər” də…
Xalqımızın bolşevik istilasına qarşı
qürur timsalı
olan Gəncə üsyanını qan içində
boğanlar, “Gəncədə bir başı papaqlı
qoymadım” deyə qürrələnən bolşevik
komissarları da repressiya qurbanı oldular. Cümhuriyyət Parlamanının son
iclasında Qızıl ordunun gəlişini səbirsizliklə
gözləyənə Məmməd Əmin Rəsulzadə
tarixi sözlər deyir: belə həvəslə
çağırdığın və yolunu gözlədiyin “yoldaşlar” səni bir gün
güllələyəndə mənim sözlərimi
xatırlayarsan, Görəsən “yoldaşların”
ölümə məhkum etdikləri həmin adam qətl
anında Məmməd Əminin bu pəyğəmbəranə
sözlərini yada salıbmı?
Aşkarlıq
dövrü başlayanda bəzi köhnə çekistlər
etiraf etməyə və hətta yazmağa başladılar: o
cümlədən, bizim ailədən, atamdan, anamdan, məndən
verilən danoslar
barədə eyhamlar vururdular. Nədən danos
vermirdilər ki: Ensiklopediyada
millətçi ruhdan, Rəsul Rzanın şeirlərində türk
sözlərindən, Nigar Rəfibəylinin Türkiyə səfəri
haqqında yazısından, “Yaxşı padşahın
nağılı”ndan, “Molla Nəsrəddin 66”dan, “Qobustan”
toplusundan...
-
Yaxşı, bu qədər vaxt ötüb, o danos verənlərdən
birinin adını bilək də...
- Bəyəm
bir nəfər idi ki?
Yəqin
bu da bir siyasətdi, müəyyən adları faş etmirlər
ki, bəlkəm hələ lazım oldular, kara
gəldilər.
Bir də o var ki, axı konkret adları bilmək bəlkə
də heç vacib deyil, vacib odur ki, bu danoslar hələ də
başqa şəkildə davam edir.
O
vaxtın danosçuları mərdüməzarlıqdan,
qısqanclıqdan, ya bir şey qazanmaq naminə danos verirdilərsə,
indikilər üçün bu bir növ dilxoşluqdur. Qurbanəli
bəy demiş: “molodes sobak”.
Bir vaxtlar yazıçılara cəsarət dərsi
verməyə cəhd edən qəzetin siyasət dişlərini
çıxardandan sonra protezlə yazıçıları
dişləməyə rüsxət veriblər. Bununçün
qapılarında bir “yazıçışünas” da
saxlayırlar.
Bu zatın işi-peşəsi Yazıçılar
Birliyinin hər işinə burnunu soxmaqdı. Nədən çərənləyir-çərənləsin,
dəxli oldu-olmadı, hökman gərək gərək bir
ağız yazıçıların ünvanına
…hırıldasın...
Bu qəzetin səhifələrində
Yazıçılar Birliyinin bir faydalı işi haqqında,
bir yazıçının yaxşı əsəri, uğuru
haqqında bircə kəlmə məlumata belə rast gəlməzsiniz.
Amma elə
həmin o yazıçışünas qəzetin mart, may və iyun saylarında Yazıçılar
Birliyi haqqında danosu danosa calayır. Hərzə sözlərə,
zəvzək “zarafatlara”, səfeh atmacalara cavab verməyə dəyməzdi.
Bunu edirəmsə, yalnız bir məqsədlə edirəm,
indiki nəsillər 37-ci ilin şər, böhtan
ab-havasını bilmək istəyirlərsə, belə
müasir danoslarla tanış olsunlar. O
vaxt məhz belə iftira, yalan, nifrət dolu yazılarla
insanları bada verirdilər. Fərq yalnız ondadır ki, o
vaxtlar gizli şəkildə verilən danosları indi açıq
mətbuatda dərc olunan xəbərçiliklər əvəz
edib. Uzağa niyə gedək. Həmin qəzetin
3 may tarixli nömrəsində “Şeyxin Finlandiya səfəri”
adlı yazıda belə bir danos verilir:
“Mən Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin sədri hörmətli Anar müəllimin İslam həmrəyliyi Oyunlarına münasibətini bəyənmədim (pah atonnan! altını mən cızdım - A.). Jurnalist sual verib ki, siz bu oyanlara baxacaqsınızmı? Anar müəllim deyib: “Mən idmançı deyiləm. Amma tamaşaçı kimi dəvət olunsam, gedəcəyəm”. Bildiyiniz kimi, bu oyunlar Bakıda olacaqdır, hər bir zəhmətkeşimiz də bu önəmli dövlət tədbirinə diqqətlə yanaşmalıdır. Xalqın yazıçısı isə deyir mən idmançı deyiləm. Nə dəxli var?.. Dəvət gözləyirmiş... Olmadı ki... Ta millətin qabaqda gedəni bu cür yarışa belə dırnaqarası, laqeyd münasibət göstərirsə, qara camaatdan nə umasan? Gözləyək, məncə, hələ vaxt var, AYB oyunlara münasibətini ciddiləşdirməyə borcludur”.
Bu sayaq sitatları davam etdirmək də olardı, amma məncə, elə bu parçadan da danos verənin ağlı və səviyyəsi haqqında təsəvvür almaq mümkündür. Danos verilən ünvan da məlumdur: Əlaqədar təşkilatlar! Sırf yaradıcılıq təşkilatının işlərini 37-ci ildə olduğu kimi “əlaqədar təşkilatlar” vasitəsiylə şərləməyə cəhd edilir.
İyunun 22-də yenə yazıçılar təşkilatına böhtanlarını davam etdirərək içinin bütün xıltını boşaltdıqdan sonra danos ünvanını bir daha dəqiqləşdirir: “Bax indi söz həqiqətən əlaqədar təşkilatlardadır, çünki AYB-dən bundan artıq yazmaq alınmır”.
Adamın yazığı gəlir vallah, özü boynuna alır ki, daha Yazıçılar Birliyindən yazmağçün böhtan ehtiyatları tükənib, indi ümid ancaq əlaqədar təşkilatlaradır. İllər boyu “yaradıcılıq” fantaziyası “Tələsmə Zaur” yazmaqdan bir qarış o yana getməyən biçarə başına nə çarə qılsın ki, aldığı tapşırıqları yerinə yetirə bilsin? Amma yazıq onu da bilmir ki, indi dövr o dövr deyil, bu cür ucuz danoslara məhəl qoyan da yoxdur. Nə əlaqədar, nə əlaqəsiz təşkilatlarçün belə danosların bir qara qəpik əhəmiyyəti qalmayıb.
Mən heç kəsə, o cümlədən, elə bu adama da ümidsiz baxmıram. Gec-tez ağlı başına gələcək, anlayacaq ki, bütün müasir Azərbaycan ədəbiyyatına, yazıçıların hamısına - cavanına da, qocasına da nifrət bəsləməklə cəmiyyətdə heç bir nüfuza sahib olmaq mümkün deyil. Şübhəsiz, bir gün peşman olub əməllərindən xəcalət çəkəcək. Amma... Arabir yazılarına uydurma xalq məsəllərindən epiqraf qoyan müəllifə bir neçə həqiqi atalar sözünü xatırlatmaq istəyirəm: “Yazılana pozu yoxdur”, “Sonrakı peşmançılıq fayda verməz”, “Daldan atılan daş topuğa dəyər”.
Sayğılarımla.
525-ci qəzet 2017.- 1 iyul.- S.10;11.