Əhməd
Ağaoğlu-Əlimərdan bəy Topçubaşov:
problemli dostluq
Vilayət QULİYEV
(Əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
Şübhəsiz,
Hənifə xanımın müəyyən ailədaxili
söhbətlərin, habelə əsasən rusdilli ziyalı
mühitində dolaşan şayiələrin, dedi-qoduların
da əks-sədasını tapdığı məktubu ideya həmkarları arasında
hansısa gözəgörünməz
qarşıdurmanın, sualtı riflərin
mövcudluğundan xəbər verir.
Zahirdə
isə hər şey aydın və buludsuz kimi
görünürdü.
“Həyat”dakı
sakit ayrılışdan sonra da yolları əsas istiqamətlər
üzrə bir idi. 1906-cı
ilin fevralında Qafqaz canişini İ.İ.Vorontsov-Daşkovun
yanında “erməni-müsəlman” münaqişəsi ilə
bağlı keçirilən gərgin müşavirədə
Azərbaycan türklərinin “ağır artilleriyası”
mükəmməl hüquqi təhsilə və böyük
natiqlik qabiliyyətinə malik olan Əhməd bəy
Ağayevlə Əlimərdan bəy Topçubaşov idi.
İlk
müsəlman qurultayında da, Bakıda, öz vətənlərində
sıxışdırılan soydaşlarının təxirəsalınmaz
problemlərinin həlli üçün Peterburq səfərlərində də birlikdə olmuşdular.
Maarifin, mədəniyyətin yayılması ilə
bağlı niyyət və arzuları, mətbuatdakı
yazıları, Bakı
dumasındakı çıxışları eyni hədəfə
vururdu. Bir neçə il ərzində hər ikisi təkcə
Azərbaycan deyil, Qafqazdan Mərkəzi Asiyaya, Sibirə qədər
bütün Rusiya türklərinin düşünən beyni,
danışan dili kimi şöhrət qazanmışdılar.
Bu birgəlik tək Bakıda deyil, digər türk ellərində
də görünür, etiraf olunurdu.
1908-ci il
mayın 2-də Krımda,”Tərcüman”ın nəşrə
başlamasının 25 illik yubileyi
ilə bağlı bir neçə yüz nəfər
müsəlmanın
iştirakı ilə baş tutan camaat namazında Bağçasaray
imamı möminləri islam dünyası
qarşısında böyük xidmətlərinə görə
“mərhum Zaqafqaziya şeyxülislamı Əbdülsalam
Axudzadənin və Həsən bəy Zərdabinin ruhuna
Allahdan rəhmət və şəfqət diləməyə,
publisistlər Əlimərdan bəy Topçubaşov və
Əhməd bəy Ağayevin salamatlığı və
işlərinin rast gətirməsi üçün dua etməyə”
çağırmışdı. Krım-tatar ədəbiyyatı
mütəxəssisi professor İsmayıl Kərimovun
“Qaspralının canlı tarixi. “Tərcüman” qəzetinin
materialları üzrə” kitabında yazdığına
görə sonuncu iki ad çəkilən zaman meydanı
yüzlərlə ağızdan eyni anda eşidilən
“Yaşasınlar!” sədası bürümüşdü.
Başqa
sözlə desək, xalq öz qəhrəmanlarının
kim olduğunu bilirdi. Onları tanıyır, sevir, hətta
şablon ifadə ilə desəm, qoşa qanad sayırdı.
Amma
Bakıdan uzaqlarda ifadə olunan bu ümumxalq sevgisindən bir
neçə gün əvvəl Hənifə xanım dostlar
arasındakı gizli münaqişədən, Əhməd bəyin tanınıb məşhurlaşa
bilməməsində Ə.Topçubaşovu
günahlandırmasından yazırdı.
Burada yəqin
ki, müəyyən həqiqət payı vardı. Təbii
ki, yasaq mövzu olsaydı, əvvəllər
bu barədə danışılmasaydı, Hənifə
xanım da ona toxunmazdı. Məktubun yazıldığı
dövrdə Əlimərdan bəy təkcə öz
xalqının deyil, Rusiya müsəlmanlarının lideri
idi. 1906-cı ildə I Dövlət Dumasına deputat
seçilmiş, qısa müddət ərzində Dumanın
Müsəlman fraksiyasını yaradıb ona rəhbərlik
etməyə başlamışdı. Bir il sonra ilk müsəlman
siyasi partiyasının - “İttifaqi-Müslim”in sədri
olmuşdu. Duma üzvlərinin çara etirazını bildirən
məşhur Viborq bəyannaməsini imzalaması, ardınca
isə əqidəsi uğrunda
məşhur Kresti həbsxanasında
yatması adının ətrafında qəhrəmanlıq
haləsi yaratmışdı. Ümumrusiya hərəkatının
- imperiyanın qeyri-rus xalqlarına muxtariyyət hüququ tələb
edən “Muxtariyyətçilər ittifaqının” sədr
müavini (sədr - polyak P.Lednitski) idi. Seçilmək
hüququnu itirsə də, Dumanın sonrakı
çağırışlarında Müsəlman
fraksiyası Bürosunun işinə rəhbərlik
etmişdi.
Adı
Rusiya imperiyasının hüdudlarından kənarda da məşhurlaşmışdı.
1909-cu ildə İran hökuməti ölkənin hüquq
sistemini müasir tələblər əsasında qurmaq
üçün onu təxminən ədliyyə naziri
statusunda Tehrana dəvət etmişdi. Təkliflə bağlı məsləhət almaq
istədiyi böyük dostu İsmayıl bəy Qaspralı 14
mart 1910-cu il tarixli məktubunda Əlimərdan bəyə
yazırdı: “Tehranın adam axtarması məni çox
sevindirir. Nəhayət, başa düşüblər ki, xilas
yolu diplomatik dəftərxanalarda deyil, insanlardadır. Mən, əlbəttə,
səni Tehranda görmək istərdim, indi orada elə bir fəaliyyət
meydanı var ki, hələlik bizdə yoxdur və yəqin
ki, bir müddət də
olmayacaq. Orada iş çoxdur, həm bu işlər bizə
yad deyil. Dəvəti qəbul edib-etməmək bütün
yaxşı və pis nəticələri ilə birlikdə
şəxsi qərarınla olmalıdır. Lakin bir şey deyə
bilərəm -orada sənin üçün yüksək və tarixi işlər var”.
Lakin
artıq doğma xalqının və Rusiya türklərinin
azadlıq mübarizəsinin lideri statusunu qazanmış
Ə.Topçubaşov Tehran sarayının cazibədar
görünən və doğrudan da fəaliyyət
üçün geniş meydan açan dəvətindən
boyun qaçırmışdı.
Əhməd
bəy isə həmin dövrdə həyatının “qara
zolağını” yaşayırdı. Erməni millətçilərinə
qarşı söz, mətbuat vasitəsi ilə ideya
mübarizəsinin bütün
ağırlığını üzərinə
götürdüyündən panislamizm və pantürkizmdə
günahlandırılaraq öz
sözləri ilə desək,
“şiddətli təqib” olunurdu. “Rusiyada pantürkizm və
islam” kitabının müəllifi, britaniyalı tarixçi
S.Zenkovskinin yazdığına görə bəzən
günlərlə dostlarının evində gizlənməli
olurdu. Eyni zamanda, məşhur Lütfəli bəy Behbudov
hadisəsindən sonra milli ictimai fikrin və mətbuatın
gündəmini zəbt etmiş bədnam, ikrah doğurucu “bakılı-qarabağlı
davasından” da mənəvi əzab çəkirdi. (Aradan illər
keçəndən sonra Yusif Vəzir Çəmənzəminli
Məhəmməd Əmin Rəsulzadə ilə şəxsi
söhbət zamanı ona guya Əlimərdan bəydə
“qarabağlı fobiyası” olduğunu demişdi!). Hətta
İctimai Yığıncaqlar Zalında (indiki Filarmoniya
binası) Bakı qoçularının üstünə
tapança ilə gəldikləri haqda da məlumat
dolaşmaqdadır.
Bir
sözlə, uğursuzluqlarında Əlimərdan bəyi nə
dərəcədə günahkar sayıb-saymamasından
asılı olmayaraq, 1908-ci ildə Ə.Ağayev həqiqətən
də Bakıdan getmək istəyirdi. Hənifə
xanımın məktubunda toxunulan Misir söhbəti də qətiyyən
havadan götürülməyib, əksinə, onun kifayət qədər
məlumatlı olduğunun göstəricisidir. Həqiqətən
də Qahirədə Sultan Əbdülhəmid rejiminə
qarşı “İctihad” dərgisini nəşr edən doktor
Abdullah Cövdət (onun haqqında Səməd
Ağaoğlunun türk memuar ədəbiyyatının diqqətəlayiq
nümunələrindən biri sayılan “Atamın
dostları” kitabında “Dinsiz mütəfəkkir” adlı
ayrıca oçerk verilmişdir) 1906-cı ildən
başlayaraq köhnə dostları Əli bəy Hüseynzadə
ilə Əhməd bəy Ağayevi inadla Misirə dəvət
edir, burada ortaq nəşriyyat şirkəti qurub fikirlərini
yayan qəzet, kitab və məcmuələr buraxmağa
çağırırdı. Bəlkə də 1908-ci ilin
yazında Türkiyədə bir çox ideya
dostlarının rəhbərliyində təmsil olunduğu
İttihad və Tərəqqi partiyasının hakimiyyətə
gəlişi ilə nəticələnən “gənc türklər”
inqilabı baş verməsəydi, Əhməd bəy həqiqətən
də Misirə gedərdi.
Nəhayət,
nə qədər xoşagəlməz olsa da, məktubda
keçən “psixopat” məsələsinə aydınlıq
gətirmək istərdim. Təbii ki, Əhməd bəyin bəzi
məqamlardakı ifrat
çılğınlığını nəzərdə
tutan Hənifə xanım burada da tam haqsız deyil. Əhməd Ağayev Şuşada,
özünün dediyi kimi “pədərşahi” (patriarxal) ailədə
böyümüşdü. Həmin ailədə isə “qəbilənin
rəisi” sayılan böyük əminin qohumlar arasında istənilən
adamı tək sözlə, danlaqla deyil, həm də fiziki mənada
cəzalandırmağa ixtiyarı və hökmü
çatırdı. Nə rus gimnaziyası, nə də
Sorbonna təhsili süd və qanla gələn bu patriarxal
genetik kodu dəyişdirə bilmişdi. Atasının onu 20
yaşlı universitet tələbəsi olana qədər
döydüyünü etiraf edən Səməd
Ağaoğlu xatirələrində Əhməd bəyin
çılğınlıq və hövsələsizliyinin bəzən
ailə ocağında necə ağrılı, tragik məqamlara
yol açdığını gizlətməyi də lazım
bilməmişdi: “Doğrudan da atam anamın
qarşısında günahkar idi. Çünki əsəbi,
çılğın, davakar təbiəti hər kəsdən
daha əvvəl və hər kəsdən daha çox anamın başında
çatlayırdı. Nəşə içərisində
oturduğumuz yemək masasında kiçicik bir
ehtiyatsızlığın atamı nə hallara
saldığını, boşqabların, stəkanların yerə
çırpıldığını, şorba
kasalarının üstümüzə-başımıza
dağıldığını sanki indi də görürəm...
Hətta bu dava-dalaşlardan hafizəmdə gülməli səhnələr
də qalıb. Havada uçaraq düz qarşımıza
qonan soyutma toyuq indi də gözlərimin qabağından
çəkilmir. Bişmiş toyuğun bu canlı duruşu
süfrədəki hiddəti bir anlıq yox etmişdi. Biz
uşaqlar qəhqəhə ilə gülərək
atamızdan şapalaq yeməmək üçün hərəmiz
bir tərəfə qaçıb-dağılanda onun
fikirli-fikirli otaqdan çıxdığını
xatırlayıram. Yalnız anam həvəslə
hazırladığı süfrənin pərişanlığı
içərisində səssizcə oturub
ağlayırdı...
Sonra
lüzumsuz qısqanclıqlar, siyasi həyatın atamın
daxilində topladığı mənfi hissiyyatın, hərəkətlərin,
şikayətlərin, sözlərin evin işində
boşaldılması, biri-birini təqib edən həyəcan
və təhlükə dolu hadisələr - bütün
bunlar anamı sürətlə əridir,
çökdürürdü”.
Doğma
oğlunun etiraflarından da göründüyü kimi,
Əhməd bəy təbiət etibarı ilə asan adam
olmamışdı. Bu çətinlikdən isə ətrafındakıların
hamısına, ilk növbədə yaxınlarına və
dostlarına yetərincə pay düşmüşdü. Və
aydın məsələdir ki,
onların arasında sakit təbiətli Əlimərdan bəy
də istisna deyildi...
lll
Əgər
1918-ci il mayın 28-də Azərbaycan Cümhuriyyəti elan
olunmasaydı, köhnə həmkarların yolu yəqin ki, bir
daha kəsişməyəcəkdi. Hər halda
yazışmaları, məktub vasitəsi ilə əlaqə
saxlamaları barədə heç bir məlumat yoxdur. Əlimərdan
bəy 1911-ci ildə İsmayıl Qaspralı ilə birlikdə
İstanbula səfər etmişdi. Osmanlı paytaxtında
olduqları günlərdə onlar Türkiyənin hərbçi
Əsəd Paşa, filosof Rza Tofiq, həkim və ictimai xadim Cəlal
Muxtar kimi tanınmış adamları ilə
görüşüb fikir mübadiləsi
aparmışdılar. Lakin həmin dövrdə İstanbul
darülfünunuda türk-tatar tarixi və rus dili-ədəbiyyatı
müəllimi olan Əhməd Ağaoğlu ilə hər
hansı şəkildə ünsiyyət saxladıqları barədə
xəbərə, işarəyə təsadüf edilmir. Eyni
zamanda, yazılı mənbənin
olmaması ümumiyyətlə belə bir görüş və
ünsiyyəti tam şəkildə istisna etmək
üçün də qətiyyən
yetərli deyildir.
1918-ci il
iyunun ortalarında Osmanlı Məclisi-Məbusanın
(Parlament) üzvü Əhməd Ağaoğlu V Qafqaz
İslam Ordusunun komandanı Nuri Paşanın siyasi məsələlər
üzrə müşaviri kimi on illik ayrılıqdan sonra vətəninə
gəldi. Həmin günlərdə Bakıdakı
daşnak-bolşevik cəhənnəminin dəhşətlərindən
bir möcüzə sayəsində xilas olmuş Əlimərdan
bəy Topçubaşov da Azərbaycan Cümhuriyyətinin
müvəqqəti paytaxtında - Gəncədə idi.
Heç şübhəsiz, vətənin,
soydaşlarının taleyinin tükdən asılı
olduğu bu məqamda onlar görüşmüş, gələcəyə
baxışlarını ortaya qoymuşdular. Məsələ
açıq konfrontasiya səviyyəsinə qalxmasa da, burada
iki köhnə həmkarın Azərbaycanın dövlət
müstəqilliyinə münasibətdə fərqli
mövqelərdə dayandıqları aşkara
çıxmışdı. Şəxsi münasibətlərdəki
anlaşılmazlıq və bəyənməzliklərə
ictimai-siyasi çalar da əlavə olunmuşdu. Əslində,
bu çalar 1905-ci ildən sonrakı mövqe və münasibətlərində
özünü davamlı şəkildə, həm də
artan xətt üzrə göstərməkdə idi.
İyunun
4-də Osmanlı hökuməti ilə imzalanmış dostluq
anlaşmasına görə, Nuri Paşa torpaq
bütünlüyünün təmin etməyə və
Bakını işğaldan qurtarmağa can atan Azərbaycana yardım
göstərməli idi. Lakin Fətəli xan Xoyskinin rəhbərlik
etdiyi ilk hökumət kabinəsinin tərkibi Nuri
Paşanın xoşuna gəlməmişdi. Türk alimi,
“Ağaoğlu Əhməd bəy” kitabının müəllifi
Fəxri Sakal yazır: “Paşa solçu,
müsavatçı və rus tərəfdarı olaraq
gördüyü şəxsləri idarəçiliyə gətirmək
istəmir, panislamist və pantürkist kişilərlə bir
Azərbaycan Cümhuriyyəti qurmağı
düşünürdü. 1918-ci il iyunun ortalarında Nuri
Paşa aralarında xoşlanmadığı nazirlər olan
Xoyski kabinetini təsdiq etməyincə ciddi bir böhran
yaşandı. Böhranı həll etmək üçün
gələn Azəri liderlərini dinləyən Paşa
özünün əsgər olduğunu və siyasətdən
çox da baş çıxarmadığını bildirərək
onları siyasi müşaviri Əhməd Ağaoğlu ilə
görüşməyə göndərmişdi”. Nuri Paşa
məramını açıq
bildirməsə də, Azərbaycanı gələcəkdə
çağdaş və demokratik dəyərlərə
söykənən müstəqil türk dövləti kimi
yox, Osmanlı
imperiyasının bir vilayəti
kimi görmək istəyirdi.
Hadisələrin
canlı şahidlərinə əsaslanan “Azərbaycan istiqlal
mücadiləsinin tarixi” kitabının müəllifi,
mühacir-tarixçi Hüseyn Baykaranın
yazdığına görə, həmvətənləri
Ağaoğlundan yardım görəcəklərini
düşündükləri halda tamamilə əks mənzərə
ilə üzləşmişdilər - Əhməd bəy
onlara istefaya getməyi və Nuri Paşaya hökuməti istədiyi şəkildə
formalaşdırmağa imkan yaratmağı məsləhət
görmüşdü.
Nəhayət,
kompromis variant kimi Milli Şura buraxılmış və Fətəli
xan Xoyskinin rəhbərliyi ilə yeni kabinə qurulmuşdu.
Avqustun 18-də Əlimərdan bəy Azərbaycan Cümhuriyyətinin
Osmanlı dövləti yanında fövqəladə və səlahiyyətli
naziri kimi İstanbula yola düşmüşdü. Baş
nazir Fətəli xan Xoyskinin imzası ilə ona verilmiş təlimat
məktubunda qarşısında istər Osmanlı
sarayında, istərsə də digər ölkələrin təmsilçiləri
ilə görüşlər zamanı Azərbaycan
Cümhuriyyətinin müstəqil daxili və xarici siyasət
yürüdən, heç kimin tərkibinə qatılmaq istəməyən
azad, suveren dövlət olduğunu bütün mümkün
vasitələrlə diqqətə çatdırmaq vəzifəsi
qoyulmuşdu. Əslində, Əlimərdan bəy də bu
düşüncəni tam şəkildə
paylaşırdı. Və Birinci rus inqilabından sonra Əhməd
bəy Ağayevlə siyasi fikir ayrılıqlarının mərkəzində
də liberal-demokratik düşüncənin tərəfdarı
olması dayanırdı.
Fikrimcə,
Hüseyn Baykaranın aşağıdakı müşahidələri
ilə razılaşmaq lazımdır ki, “Ə.Ağaoğlu
və Ə.Hüseynzadədən fərqli olaraq, Ə.
Topçubaşov islamçılıq və
türkçülük kimi utopik axınların heç
birində iştirak etməmişdi. Dərin bilikli
hüquqşünas olan Əlimərdan bəy bütün həyatı
boyu realist və uzaqgörən bir şəxs kimi
tanınmışdır”, yaxud “Ə.Topçubaşovda
Ə.Ağayevin geniş və dərin teosentrik panislamizmi yox
idi. Sanki o, belə bir ideyanın uğurla başa
çatmayacağını qabaqcadan hiss etmiş və
anlamışdı. Bu məqsədlə də o, 1905-ci il
inqilabının gətirdiyi nemətlərdən Azərbaycan
xalqı üçün daha çox pay qoparmağa
çalışmışdı”.
Nəticədə
ilkin mərhələdə bir qədər
üstüörtülü şəkildə də olsa, İstanbuldan
Azərbaycanı Osmanlı imperiyasına ilhaq etmək təlimatı
ilə göndərilən Əhməd bəy Ağayevdən
fərqli olaraq Əlimərdan bəy Topçubaşov
İstanbula azərbaycanlıların bundan sonra da Anadolu
türkləri ilə qardaş, lakin müstəqil
Cümhuriyyətin vətəndaşı kimi qalmaq niyyətini,
əzm və iradəsini bəyan etmək üçün
getmişdi.
lll
1925-ci
ilin aprelində Parisdə yaşamağın
günü-gündən çətinləşdiyini görən
Əlimərdan bəy kürəkəni Ələşrəf
Sultanovu (Kürdəmir), qızı Saranı, sevimli nəvələri
Gülnar və Zərifəni Türkiyəyə, İstanbula
göndərmək qərarına gəlmişdi. Əgər
uğurla yerbəyer ola bilsəydilər, 3-4 aydan sonra ailənin
qalan üzvləri də
onların yanına gedəcəkdi. Son mərhələdə
isə şəraitdən və yaranmış vəziyyətdən
asılı olaraq özünün də birdəfəlik
İstanbula köçüb ictimai-siyasi fəaliyyətini
orada davam etdirmək imkanını istisna etmirdi. Bu barədə
dostu Əli bəy Hüseynzadəyə 28 aprel 1925-ci il tarixli
məktubunda məlumat vermişdi.
Türkiyəyə
köç ideyası birdən-birə yaranmamışdı.
Vətənə qayıtmaq imkanlarının get-gedə xəyala
çevrildiyini görən Əlimərdan bəy övladlarının və nəvələrinin
dil, din, mentalitet baxımından daha uyğun, doğma
mühitdə yaşamaları üzərində ciddi
düşünürdü. Eyni zamanda, özünün siyasi
mübarizəsinin uzaq və yad Parislə müqayisədə
Azərbaycanla həmsərhəd Türkiyədə səmərəli
effekt verəcəyi qənaətində idi. Aralarındakı
münasibətin çox da sıcaq olmadığını
bildiyi halda bu düşüncələri barədə hələ
1923-cü ilin avqustunda Ankaraya, Əhməd bəyə
yazmışdı. Lakin Əli bəy Hüseynzadəyə 28
aprel tarixli məktubunda da şikayətləndiyi kimi doqquz ay ərzində
ondan heç bir cavab almamışdı.
Müraciətinin
Əhməd Ağaoğluna ünvanlanması təsadüfi
deyildi. Əhməd bəy 1923-cü il avqustun 11-də Karsdan
II dönəm Türkiyə Böyük Millət Məclisinə
deputat seçilmişdi. Hakim elitaya və Qazi Mustafa Kamal
Paşaya yaxınlığı ilə tanınırdı.
Yeni türk cəmiyyəti ilə müəyyən əlaqələr
qurmuşdu. Başqa sözlə desək, real kömək
göstərməyə, işgüzar məsləhət verməyə
qadir idi. Bu dünyanın adamı olmayan Əli bəylə
müqayisədə konkret yardım edə bilərdi.
Amma həyati
əhəmiyyətli bir məsələ ilə bağlı
dostcasına müraciətinə uzun müddət cavab
almadığına görə inciyən, əsəbiləşən
Ə.Topçubaşov Əli bəyə 14 may 1924-cü il
tarixli məktubunda Əhməd Ağaoğlunu “prinsipsiz adam”
adlandırmışdı. Əli bəy isə nədənsə
“məktubun məzmununu hələlik heç kimə
açıqlamaq lazım deyil” - xəbərdarlığına
baxmayaraq, onu oxumaq
üçün “prinsipsiz adamın” özünə, habelə
bəzi başqa tanışlara vermişdi. Haqqında işlədilən
xoşagəlməz ifadə Əhməd bəy
üçün ünvanına göndərilən məktubu
nə üçün cavabsız qoymasının alibisinə
çevrilmişdi. Səni açıq şəkildə
“prinsipsiz” hesab edən birisinə, hətta köhnə dost
olsa belə, nəyə görə cavab yazmalısan?
Sual
oluna bilər -
Ə.Topçubaşov məsləhət, kömək
üçün müraciət etdiyi adamı nə
üçün “prinsipsiz” adlandırırdı? Tutarlı
bir əsası vardı, yoxsa sadəcə incikliyini bu yolla
bildirirdi? Əlimərdan bəyin Ə. Ağayevə məktubunun
mətni əldə olmadığından ortaya çıxan
suallara dəqiq cavab vermək mümkün deyil. Lakin Əli bəyə
yazdığı sətirlər bəzi mətləbləri
aydınlaşdırmağa kömək edir.
“...İkincisi,
deyirsən ki, Əhməd bəy özü də inciyib, amma
yenə də xeyirxahım olaraq qalır.
Üçüncüsü
(özü də bu əsas məsələdir!), həmin
15 may tarixli məktubda belə münasibətimin səbəbini
izah etmişdim və yazmışdım ki, Əhməd bəy
hamıdan əvvəl və çox asanlıqla haqqında sənin
məktubunda söz açılan şayiələrə
inanmışdır. Mənə münasibətdə məhz
belə hərəkət etməsinin dəlil-sübutu əvvəla,
səndən aldığım axırıncı (28 noyabr 1924
tarixli) məktubdur, digər tərəfdən isə indiyə
qədər cavab verməməsidir. Burada iki məsələdən
biridir -ya haqqımda xüsusi məkrliliklə yayılan
söhbətlərə əsaslanıb məni prinsip
etibarı ilə həqiqətən
də heç bir fəaliyyətə qabil olmayan adam sayır, ya da deyilənlərə
inanıb... Əgər prinsipial və xeyirxah münasibət bəsləsəydi,
əvvəlcə hər şeyi özü yoxlamalı, ilk
növbədə isə mənim fikrimi soruşmalı idi. Bu
prinsip pozulubsa, deməli açıq-aşkar prinsipsiz
adamdır. Bir də hər kəs “prinsipial” olmağa borclu
deyil. Uzun illər birgə fəaliyyətimiz əsnasında həmin
Əhməd bəy dəfələrlə prinsipiallıqla bir
araya sığmayan oppotunizm meyllər nümayiş etdirib. Bu
barədə daha danışmaq istəmirəm, mövzunu
qapanmış sayıram. Yeganə
olaraq yalnız Əhməd bəy istərsə məndən
bəzi mətləbləri aydınlaşdırmaqla
bağlı izahat tələb edə bilər...”
Yalnız
iki nəfərə bəlli olan məsələlər
haqqında, həm də müəyyən dərəcədə
Ezop dili ilə yazılmış məktuba aydınlıq gətirməyə
çalışaq. Belə məlum
olur ki, kimsə və ya kimlərsə Türkiyədə
Əlimərdan bəy haqqında xoşagəlməz şayiələr
yayır, onu dünəndə qalmış, fəaliyyət
limiti tükənmiş adam kimi qələmə verməyə
çalışır. Şəxsini
uzun illər birgə fəaliyyət nəticəsində
çoxlarından yaxşı tanıyan köhnə dostu
Əhməd bəyin “prinsipsizliyi” isə bu şayiələrin
qarşısını almamaqda, hətta daha pisi - ola bilsin ki,
onlara inanmaqdadır.
Türkiyə
Cümhuriyyət elan olunandan sonra yalnız Əhməd
Ağaoğlu, yaxud Yusif Akçura kimi “köhnələr”
deyil, bolşevik inqilabının vətənlərindən
didərgin saldığı bir sıra “yeni” türk-tatar əsilli ictimai-siyasi
xadimlər, öz sahələrində ad
çıxarmış görkəmli mütəxəssislər,
ziyalılar yeganə türk cümhuriyyətinə xidmət
amalı ilə Atatürkün çevrəsində yer
almışdılar, yaxud buna can atırdılar.
Görünür, ailəsinin ardınca Türkiyəyə gəlməyi
düşünən Əlimərdan bəy də burada bilik və
təcrübəsinin imkan verəcəyi bir sahədə
çalışmaq niyyətində imiş. Lakin hələ
hansısa konkret bir işlə bağlı namizədliyi ortaya
qoyulmamış onu qaralamağa başlamışdılar.
Əhməd bəy isə həqiqi prinsipiallıq göstərərək
nəinki köhnə dost və həmkarını müdafiə
etmiş, hətta müraciətinə cavab verməyi lazım bilməmişdi.
Əli bəyə
məktubdan sitat gətirəcəyim aşağıdakı sətirlər
hadisələrin daha çox
belə bir məcrada cərəyan etdiyini inamlı söyləməyə əsas
verir:
“Səni və Əhməd bəyi əmin edə bilərəm ki, onun xeyirxahlığına zərrəcə şübhəm yoxdur. Çünki məni tanıyan adamlardan, xüsusən də dostlarımdan özümə başqa cür münasibət gözləmirəm və başqa münasibət ümumiyyətlə olmamalıdır. Çünki heç bir fövqəladə hal və çətin şərait doğma xalqımın yolunda bacardığım xidmətləri göstərmək işində əngəl ola bilməz. Düşünürəm ki, məni tanıyan adamlardan, xarakterimə bələd olan dostlardan mənəvi yardım gözləməyə haqqım var. Sədri Maksudovun nümunəsi gözünüz önündədir və Yusif bəy Akçuranın ondan ötrü elədiklərindən də xəbərdarsınız. Sədri Maksudova görə çox sevinirəm, o, siyasətdə mənim tələbəm olub. Yusif bəy Akçuraya da çox minnətdaram”.
Bəlkə də dostlarından yardım umurdu, onlara S.Maqsudovun (Türkiyəyə yerləşdikdən və soyadı qanunundan sonra Sədri Maksudi Arsal kimi tanınırdı) nümunəsini buna görə misal gətirirdi. Kazan tatarı, Sorbonna məzunu, hüquqşünas S.Maksudov (1878-1957) II və III Dövlət Dumasına seçilmişdi. Dumanın Müsəlman fraksiyası və “İttifaqi-müslimin” partiyasının MK üzvü kimi Əlimərdan bəyin yanında ikinci rollarda çalışmışdı. Kazan tatarlarının qısa ömürlü İdil-Ural Cümhuriyyəti adından Paris sülh konfransına gəlmiş, bolşevik işğalından sonra Fransada mühacir həyatı yaşamağa başlamışdı. 1924-cü ildə Yusif Akçuranın binagüzarlığı ilə Atatürk onu Ankaraya dəvət etmişdi. Burada Əhməd Ağaoğlu ilə birlikdə Ankara Hüquq Məktəbinin təşkilində çalışmış, İstanbul Universitetində türk hüququ professoru olmuşdu. Türk Dil Qurumu və Türk Tarix Qurumu kimi elmi cəmiyyətlərin yaradılmasında yaxından iştirak etmişdi. IV, V və IX dönəm TBMM üzvü seçilmişdi. Bu nümunə təsadüfi gətirilməmişdi. Çox güman ki, Əlimərdan bəy hansısa bir yolla Türkiyədəki dostlarının, ilk növbədə isə Əhməd bəyin də onu Atatürkə təqdim etmələrini istədiyinə işarə vururdu...
Amma nəzərə almaq lazımdır ki, Əhməd Ağaoğlu da hər şeyə qadir deyildi. Üstəlik, bəzən məzələnmək üçün onu “Ağayof” çağıran, hətta əsəbi vaxtlarının birində Türkiyəyə sığındığını üzünə deyən Atatürkdən qürurunu ayaqlayaraq nə isə xahiş etmək də görünür, onun üçün asan deyildi...
Yaxşı münasibətləri, birgəlik illərinin xoş xatirələrini qorumaq isə mümkün idi. Parisin gözdən uzaq, yoxsul Sent Klu adlı ucqarında kədərli mühacir həyatı keçirən Əlimərdan bəydən ötrü bu mənəvi amil, dostlarının, həmkarlarının diqqətli münasibətini hiss etmək, onu xoş bir sözlə andıqlarını bilmək hər şeydən vacib idi. Əli bəyə ünvanlanan və Azərbaycanda bolşevik işğalının 5-ci ildönümünə təsadüf edən 28 aprel 1925-ci il tarixli məktub da həmin hisslərin öz əksini tapdığı kədərli sonluqla bitirdi: “Yazmasan da, məlumatım var ki, indi əvvəlki ilə müqayisədə xeyli yaxşılaşmısan, özünü normal hiss edirsən. Sağlamlığının tam bərpasını ürəkdən arzulayıram. Yəqin, Ankara yaxınlığında, kənddə olmağın faydası dəyib. Əgər oradan ikiniz də - həm sən, həm də Əhməd Ağaoğlu məni xatırladığınız, məni də yanınızda görməyi istədiyiniz haqda bir-iki kəlmə yazsaydınız çox məmnun qalar, sevinərdim. Bu müddət ərzində mən də xəstə olmuşam - daimi baş ağrılarından, ürək çatışmazlığından, qara ciyər fəsadlarından, barmaq (xüsusən də sağ əl barmaqları) əzələlərindəki revmatik ağrılardan əzab çəkmişəm”.
1925-ci il Əlimərdan bəyin onsuz da çətinliklərə dolu həyatının nisbətən sakit keçən sonuncu ili idi. Növbəti, 1926-cı il fəlakətlərlə dolu oldu. Nümayəndə heyətində şəxsi katibi, oğlu Rəşid Topçubaşov 26 yaşında vəfat etdi. Yaxın dostu, mühacirətdəki Gürcüstan hökumətinin başçısı N.S.Çxeidze həyatına intiharla son qoydu. Milli mühacirət hərəkatında qopma və parçalanmalar, ziddiyyət və qarşıdurmalar davam edirdi. Maddi ehtiyac Damokl qılıncı kimi hər zamankından daha kəskin şəkildə başı üzərindən asılmışdı. Xəstəliklər onu üzüb əldən salırdı. Ailəsinin, uşaqlarının təmin olunmamış həyatı ən böyük iztirab mənbəyi idi...
1925-ci ildən sonra Əhməd bəylə münasibətlərini qaydaya salmağa bir də heç vaxt cəhd göstərməmişdi. Ən gözlənilməzi və yəqin ki, ən ağrılısı isə çox vaxt iki köhnə dostun qarşılaşmaları zamanı ildırımötürən funksiyasını üzərinə götürən, hər iki tərəfi dinləməyə və ziddiyyətləri yumşaltmağa çalışan Əli bəy Hüseynzadə ilə də bütün əlaqələrinin kəsilməsi idi...
Budapeşt
525-ci qəzet $g 2017.- 1 iyul.- S.16-17.