"Füyuzat"ın
iki yazarı haqqında orijinal tədqiqat
Abid TAHİRLİ
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Professor
Vilayət Quliyevin yazdıqlarına əsasən, Hasan Səbri
Ayvazovun yaradıcılığını 4 dövrə
bölmək olar: "Füyuzat"a qədərki,
"Füyuzat", 1937-ci il həbsinə
qədərki və həbsxana dövrü.
Monoqrafiyanın
əvvəlində Vilayət Quliyev haqlı olaraq belə bir
fikir irəli sürür ki, ədəbiyyat və mədəniyyətimizə
xidmət edən, onu bəlli bir ölçüdə zənginləşdirən
ədəbi simaların, o cümlədən, qədirşünaslığı
ilə seçilən, mədəniyyətimizin zənginliyinə
və uğurlarına heyranlığını gizlətməyən
Hasan Səbri Ayvazovun şəxsiyyət və
yaradıcılığının Azərbaycan ədəbiyyatı
konteksində əhatəli öyrənilməsinə,
qarşılıqlı əlaqələrini, ədəbi irslərini
müqayisəli araşdırmağa ehtiyac var.
Düşünürəm ki,
sanballı tədqiqat əsəri ilə Vilayət
Quliyev örnək addım atmışdır və bu istiqamətdə
daha dərin və əhatəli tədqiqatlar
aparılmalıdır.
Hasan Səbri
Ayvazovla bağlı V. Quliyev əsərin sonunda indiyə qədər
adı İsmayıl Qaspiralı ilə bir sırada
Krım-tatar ədəbiyyatının klassikləri
sırasında çəkilən Asan Səbriyə formal bəraət
verilmədiyini qeyd edir və yazır ki, əslində isə
onu və yüz minlərlə insanları məhvə
sürükləyən sovet rejiminin özü
biabırçı şəkildə tarixin arxivinə
atıldığından, belə bəraətə indi
ümumiyyətlə, lüzum qalmayıb. Bu sətirləri
oxuyarkən xatırlayıram ki, bir neçə il əvvəl-1937-ci
il repressiya qurbanları haqqında məqalə yazarkən biz
də eyni ürəkağrıdıcı məlumatla
rastlaşmışdıq: Ömər Faiq Nemanzadə
başda olmaqla bu
qəbildən bir neçə
tanınmış xadimimiz də bu günədək bəraət
almamışdır...
Qeyd
etdiyimiz kimi, monoqrafiyanın 2-ci hissəsində
"Osmanlı türklərinin ən mükəmməl
mühərrir və şairlərindən" (Əli bəy
Hüseynzadə)
Əhməd Kamalın həyat və
yaradıcılığından söz açılır. Səriştəli
tədqiqatçı Vilayət Quliyev Əhməd Kamalın Bakıya gəlişinədək
həyat və fəalliyyətinə nəzər salır, ilk
təhsili və ilk yaradıcılıq nümunələri barədə məlumat verir, Sultan
istibdadına qarşı
mübarizəyə qoşulduğunu, bunun nəticəsi kimi
bir müddət mühacir həyatı
yaşamağa məcbur olduğunu, nəhayət Əli bəy
Hüseynzadənin dəvəti ilə "Füyuzat"da
işə başladığını, məcmuə
qapandıqdan sonra Balaxanıda pedaqoji fəaliyyətlə məşğul
olduğunu təfsilatı ilə yazır. Yeri gəlmişkən,
qeyd olunmalıdır ki, Vilayət Quliyev Ankaradakı Qazi
Universitetinin dosenti Metin Kayahan Özgilin Əhməd Kamalın
irsi ilə bağlı tədqiqatlarını təqdir edir,
onun qələmə aldığı "Son Jon Türk Kalesi
Ahmed Kamal Akünal" adlı əsərini (İstanbul, 2010,
Kitab evi yayınları, 436 səh.) yüksək dəyərləndirir,
eyni zamanda müəllifin müəyyən mülahizələri,
tarixi həqiqəti əks etdirməyən fikirlərini tutarlı
mənbələrlə inkar edir. Əhməd Kamalın
"Füyuzat"a dəvəti, onun məcmuədə
iştirakı olmadığı dövrlərdə
"Füyüzat"ın
maraqsız və solğunluğu, Əhməd
Kamalın həbsinin Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti Parlamentində "İttihad"
fraksiyasının rəhbəri doktor Qara bəy Qarabəyovun
xəyanəti ilə əlaqələndirilməsi kimi məsələlərdə
V. Quliyev Kayahan Özgülün iddiaları ilə
razılaşmadığını bildirir və mülahizələrini
əsaslandırır.
"Füyuzat"da
həm şair, həm də publisist-tənqidçi kimi
çıxış edən Əhməd Kamalın
yaradıcılığından söz açan V. Quliyev
göstərir ki, şairin məcmuədə dərc olunan
poetk nümunələri daha çox fərdi həyəcan və
duyğularının ifadəsi təsiri
bağışladığından, ictimai məna kəsb etmədiyindən,
xüsusən isə dilinin ağırlığından
şeirlərinin oxucu dairəsi məhdud idi. Bununla belə, tədqiqatçının
fikrincə, şairin "Füyuzat"ın 18-ci nömrəsində
"Gözəlim, açma maziyi" misraları
ilə Şekspirin bir sonetinə yazdığı nəzirə
Azərbaycan ədəbiyyatında yeni hadisə olmaqla
yanaşı, Fars poeziyasında da bu janrın yaranmasına zəmin
olmuşdur: Səid Səlmasi bu nümunədən təsirlənib
fars dilində bir sonet yazmışdır.
Əhməd
Kamalın publisistikasını gözdən keçirən
Vilayət Quliyev onun Əli bəy Hüseynzadənin
yazdığı "Qaf və Simurq" məqaləsindən
təsirlənərək qələmə aldığı və
məcmuənin 18-ci nömrəsində çap olunan
"Simurqun qanadları altında" adlı
yazısını gələcək fəaliyyətinin
proqramı, yaradıcılığının ideya-istiqaməti,
arzularının anonsu adlandırır. Əhməd Kamal
Bakıda mədəniyyət və azadlıq mübarizəsi
aparmaq, Qərbdə
olduğu kimi ədəbi tənqiddə fikir rəngarəngliyini,
müxtəlifliyini formalaşdırmaq niyyəti ilə gəldiyini
bəyan edir. Əhməd Kamalın "Füyuzat"dakı
fəaliyyətini izləyən V.Quliyev onun milli ədəbiyyatdan,
çağdaş ədəbi mühitdən xəbərsiz,
müraciət etdiyi əsər və müəlliflərin əhatə
dairəsinin isə məhdud olduğunu, tənqidin vəzifəsinin
yetərincə bilmədiyini, yalnız Osmanlı türkcəsini,
Osmanlı ədəbiyyatını qəbul etdiyini
vurğulayır, bu qənaətə gəlir ki, bütün
bunlara görə Əhməd Kamal "dövrün ədəbi-bədii
fikrinin dərinliklərinə nüfuz edərək
ümummilli mahiyyət qazana bilməmişdi". Bununla
yanaşı, V. Quliyev Əhməd Kamalın
uğurlarını da
qədirbilənliklə təqdir edir. Tədqiqatçı
Əhməd Kamalın
günümüzlə səsləşən
və çox aktual olan Avropa ilə münasibətlər
mövzusuna həsr etdiyi "Avropalılarla
anlaşalım" adlı məqaləsinin təhlilinə
xeyli yer ayırır və yazır: "Əhməd Kamal
milliyyətçi və türkçü kimi Qərb dəyərlərini
qeyd-şərtsiz qəbul etmir, Qərb qarşısında
dilsiz heyranlıq ona yad idi. Türklərin tarixdəki
yerini bilir və bundan qürur duyurdu. Lakin
eyni zamanda, Avropa xalqlarının keçdiyi tarixi inkişaf
yolunun uğurlarını mənimsəmək, köhnə
qitədə meydana gəlmiş dünyəvi, mütərəqqi
meylləri öyrənmək və onları milli həyata gətirməyin
qızğın tərəfdarı kimi çıxış
edirdi". Tədqiqatçı bu fikri əsaslandırmaq
üçün məqalədən yerli-yerində sitatlar gətirir,
dediklərini konkret nümunələrlə əsaslandırır.
Əhməd Kamalın publisistikasında səciyyəvi məqamlara diqqəti çəkən
V.Quliyev müəllifin həyəcanının,
nigarançılığının mənbəyi
haqqında fikirlərini də bölüşür. Qeyd edir
ki, "Əkinçi"ni yaşada bilməyən,
onilliklər boyu yalnız iki vərəqlik "Tərcüman"ın
ümidinə qalan çoxmilyonluq türk-müsəlman
xalqlarının dünyada böyük dəyişikliklər
baş verdiyi bir dövrdə də mətbuata laqeyd münasibət,
"Mətbuat bir millətin lisanı, samiəsi, nəzəri,
beyni deməkdir, mətbuatsız millət söyləyəməz,
eşidəməz, görməz" deyən Əhməd
Kamalı dərindən qayğılandırırdı. Əhməd Kamal problemi göstərməklə
kifayətlənmir, o, Avropa qapısını açmaq
yollarını da göstərirdi. Yazırdı
ki, biz bağıra-çığıra bu həriflərin
aralarına, qaibeyi-ictimaiyyələri içinə hər nə
sürətlə olursa olsun, girməyə
çalışmalıyız. Bizi aləmdə
istədikləri kimi tanıtmamaları üçün daima
gözlərinin önündə olmalıyıq.
Kitabda Əhməd Kamal-İbrahim Tahir münasibətlərinə
xeyli yer ayrılmışdır. İlk baxışda elə
görünə bilər ki, daha çox şəxsi-qərəzlikdən,
bəyənməzlikdən yaranan və dedi-qodu təəssüratı yaradan, bəzən də əndazəni
aşan, etik çərçivədən, ədəbi
diskussiyadan uzaq "qələm dueli"nin bir elmi-tədqiqat əsərində
geniş işıqlandırılmasına ehtiyac yoxdur. Amma məlum
olur ki, iki yazar arasındakı kəskin münasibət
heç də yalnız şəxsi münasibətlərdən
qaynaqlanmır, digər tərəfdən isə onların
"söz davası"ı dövrün ədəbi, mədəni,
mətbu mənzərəsini, bir sıra ağrılı
problemləri ilə dərindən tanışlığa
imkan verir, ictimai məzmun daşıyır:
- bu
yazılar həm Əhməd Kamala, həm də İbrahim
Tahirə xas bir sıra şəxsi xüsusiyyətləri
üzə çıxarmaqla yanaşı, həm də
onların dilə, ədəbiyyata, sənətə
münasibətlərini ortaya qoyur, əsərlərinin
mövzu, üslub, sənətkarlıq problemləri
haqqında təəssüratı genişləndirir, zənginləşdirir;
- ictimai-siyasi mövzularda çox
ayıq-sayıq olan senzuranın şəxsi təhqirlər,
təhdidlər zamanı susması, bir növ
qızışdırıcı mövqedə olması
faktı kimi, bu yazıları dərc edən
"Füyuzat"ın mövqeyi də diqqəti çəkir;
-
yazışmaların təhqirlərlə dolu dili,
bayağı üslubu dövrünün bir sıra xadimlərinin,
o cümlədən, İsmayıl Qaspiralının və Sənəttüla
İbrahimovun kəskin etirazlarına səbəb olur və
onlar bu gün də çox aktual olan prinsipə - mətbuat
polemikası zamanı tərəfləri ədəb və mərifətə
riayət olunmasına dəvət
edirlər.
Əsərin sonunda Vilayət Quliyev araşdırma zamanı "Son Jon
Türk Kalesi. Ahmet Kemal Akünal" kitabına dönə-dönə
müraciət etdiyini göstərir,
kitabın müəliffi M.Kayahan Özgilin Əhməd
Kamal haqqında pərişanlıqla yazdığı "Böyle biri hiç
yaşamadı ki... Onu
ne Türkiye tanıyor, ne de Azerbaycan... Ne edebiyyat tarihlerine
girdi, ne de siyasi tarihlere... Ne mezar taşı var, ne de
ölüm tarihini hatırlayan" - cümlələrini üzülərək sitat gətirir
və qədirbilənliklə bildirir ki, bu
unutqanlığın aradan qaldırılmasında, fikrimcə,
türk müəllifi öz kitabı ilə mövcud
boşluğu xeyli doldurmuşdur. Əsər V.
Quliyevin öz tədqiqatına təvazökarlıqla işarə
vuraraq yazdığı bu cümlə ilə bitir "Əhməd
Kamalın Azərbaycanla əlaqələrinin aşkara
çıxarılması və müəyyən sistemə
salınması baxımından isə təqdim olunan
araşdırmanın müəyyən təsəvvür
yaradacağına ümid etmək istərdim".
Şübhəsiz
ki, görkəmli alim V,Quliyevin bu araşdırması iki
tanınmış yazarın - Hasan Səbri Ayvazovun və
Əhməd Kamalın həyat yolu və yaradıcılıq
yolunun, "Füyuzat" məcmuəsinin, ümumiyyətlə
mətbuat tariximizin öyrənilməsinə, mövcud tədqiqatların
daha da zənginləşdirilməsinə böyük və təqdirəlayiq
töhfədir. "Füyuzat"ın öyrənilməsi
isə Ofelya Bayramlının sözləri ilə desək,
xalqın milli istiqlal uğrunda mübarizə tarixini,
azadlıq, həqiqət yollarını, böyük bir millətin
təfəkkür xəzinəsini öyrənməkdir.
525-ci qəzet 2017.- 5 iyul.- S.4.