Vaqif şəxsiyyəti və irsi Nizami
adına Ədəbiyyat Muzeyinin ekspozisiyasında
Molla Pənah Vaqif XVIII əsr Azərbaycan
poeziyasının ən qüdrətli simasıdır.
Görkəmli dövlət xadimi, bir sıra elmlərə
bələd olan Vaqif bir şair kimi şöhrətlənib, ədəbiyyat
tariximizdə əvəzsiz irsi ilə iz qoyub. Bu amil nəzərə
alınaraq, Prezident İlham Əliyevin 12 yanvar 2017-ci il tarixli sərəncamı əsasında Molla
Pənah Vaqifin 300 illik yubileyi qeyd olunur. Eyni
zamanda, 2016-2017-ci illərdə YUNESKO-nun yubileylər
proqramı çərçivəsində Molla Pənah
Vaqifin 300 illik yubileyi beynəlxalq səviyyədə
keçirilir.
Bu çərçivədə
iyunun 21-də AMEA Nizami Gəncəvi adına
Milli Azərbaycan Ədəbiyyatı Muzeyində “Molla Pənah
Vaqifin söz dünyası və məktəbi” mövzusunda
elmi sessiya təşkil olunub. Muzeyin direktoru,
akademik Rafael Hüseynov “Azərbaycanın bədii
sözündə Vaqif mərhələsi” mövzusunda məruzə
ilə çıxış edib, dahi sənətkarın Azərbaycan
bədii söz və fikir tarixindəki rolundan
danışıb.
1940-1943-cü
illərdə Nizami Gəncəvi adına
Milli Azərbaycan Ədəbiyyatı Muzeyinin göz oxşayan
binasının eyvanında altı heykəl yerləşdirilib.
Onlardan biri heykəltəraş Cəlal
Qaryağdının ucaltdığı Molla Pənah Vaqifin
heykəlidir. Bununla yanaşı, muzeyin
maraqlı ekspozisiyasında “gözəllik və həqiqət”
şairi M. P. Vaqifin həyat və
yaradıcılığını əks etdirən ekspozisiya
nümayiş olunur. Ekspozisiyada M. P. Vaqifin
şairanə büstünü heykəltəraş Q. Sücəddinov
və A. Mustafayev işləyib. Ekspozisiyada
Vaqifi mədrəsədə şagirdlərlə birgə təsvir
edən rəssam Həsən Haqverdiyevdir. Məlumdur
ki, Rusiya ilə yaratdığı əlaqələrə
görə minnətdarlıq əlaməti olaraq II Yekaterina
Vaqifə üstü qiymətli daşlarla bəzədilmiş
əsa hədiyyə göndərmişdi. Həmin görüşü rəssam Davud
Kazımov qrafik üslubda işlədiyi illüstrasiyada -
“Vaqif gürcü çarı II İraklinin sarayında” təsvir
edib.
1795-ci ildə Şah Qacarın Qarabağa hücumu
zamanı Vaqif özü də Şuşanın müdafiəsinə
qoşulub. Həm də Qarabağ xanı adından Qacara məşhur
cavabı yazıb. “Vaqifin Qacara cavabı”nı
rəssam Nadir Qasımov özünəməxsus sənətkarlıqla
təsvir edib. Ekspozisiyamızın maraqlı və
tamaşaçıların diqqətini cəlb edən
eksponatlarından biri də Qarabağ xanı Pənahəli
xanın gülləbatmaz köynəyi və XVIII əsr
Qarabağ xanlığına məxsus fərmanlardır.
Hörmətli akademik, muzeyimizin direktoru, eyni
zamanda tamaşaçılar tərəfindən heyranlıqla
seyr edilən ekspozisiyanın yaradıcısı Rafael
Hüseynovun 2009-cu ildə “525-ci qəzet”də silsilə
yazıları dərc olunurdu. “Bələkdən
başlanan fərq” başlıqlı məqaləsində
Rafael müəllim milli geyimlərimizin tarixindən
danışıb. Akademik qeyd edib ki,
“dünənimizdən bugünə bir cazibədar köynək
də yetişib. Qarabağ xanlığının
banisi, Şuşa qalasının
yaradıcısı Pənahəli xan Cavanşirin (1760-da vəfat
edib) “gülləbatmaz” köynəyidir. İndi N. Gəncəvi
adına Azərbaycan Ədəbiyyatı Muzeyində
saxlanan o köynəyin üzərinə naxışa bənzəyən
gözəl xətlə “Quran”dan ayələr yazılıb və
Pənahəli xan o ayələrin, bu köynəyin onu
güllədən qoruyacağına inanırmış. Hər halda xanın təhlükəli günlərdə
geydiyi həmin gözəl köynəyə güllə
heç vaxt tuş düşməyib”. Eyni
zamanda, bu məqalədə Rafael müəllim qeyd edir ki, “Pənahəli
xanın xırda və rəngbərəng muncuqlarla bəzədilmiş
nəfis bir əl ağacı da varmış, o əl
ağacı yaraşığı ilə bu köynəklə
ahəngdarlıq yaradırmış”.
Vaqifin ölümündən sonra onun yazıları
yandırılır. Şairin bu günümüzə qədər
gəlib çatmış poeziya nümunələri
xalqın yaddaşında hifz olunmuş əsərlərdir.
Onun yaradıcılığında “Badi-səba, bir xəbər
ver könlümə”, “Bayram oldu”, “Görmədim”, “Gözlərin
cəlladdır, baxışın yağı”, “Durnalar”,
“Heyran olmuşam” və digər şeirləri xüsusi yer
tutur. Vaqif irsini toplamaq işini ilk dəfə
Mirzə Yusif Nersesov görüb. Şairin
Qarabağ dövrü haqqında XIX əsr tarixçi və
təzkirəçilərindən Mirzə Cəlal, Mir Mehdi Xəzani,
Əhmədbəy Cavanşir məlumat veriblər. 1908-ci ildə Haşım bəy Vəzirov Vaqifin məlum
şeirlərindən ibarət kitabça nəşr etdirib.
Şairin əsərlərinin tədqiqi və nəşri
sahəsində F.Köçərlinin, H. Araslının, S.
Mümtazın əvəzsiz xidmətləri vardır. A. Dadaşzadə Vaqifin həyat və
yaradıcılığı haqqında monoqrafiya çap
yazıb. Ə. Şərif, A.Zamanov kimi alimlərin
şairin əsərlərinin nəşri və xarici mətbuatda
çapı işində böyük rolu olub. H.Ə.Qayıbov
şairin şeirlərini toplayıb. Görkəmli
ədəbiyyatşünas F. Köçərli “Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixi materialları” əsərində
Vaqif poeziyasından nümunələr verib. XX əsrin əvvəllərində N.Vəzirov
şairin şeirlərini ayrıca kitab halında çap
etdirib. Ekspozisiyanın kitab vitrinində adını
sadaladığım ziyalılarımızın kitabları
ilə yanaşı, professor A. Zamanovun imzası ilə muzeyə
təqdim etdiyi, tədqiqatçı S. Mümtazın müəllifi
olduğu “Azərbaycan Ədəbiyyatı Molla Pənah Vaqif”
(Bakı, üçüncü beynəlmiləl Dövlət
mətbəəsi, 1925) kitabı da nümayiş olunur. Yubiley günlərində də bir çox kitablar
çap edilmişdir. Bunlardan akademik Nizami Cəfərovun
şairin 300 illik yubileyi ilə əlaqədar “Molla Pənah
Vaqif “ adlı yeni kitabını qeyd etmək
istərdim. Vaqif dovrü və
yaradıcılığı, dil-üslub texnologiyaları
bölmələrindən ibarət bu kitab M. P. Vaqifin yubileyinə
dəyərli töhfədir. Vaqif irsi hər
zaman öz dünyəviliyi, xəlqiliyi, nikbin ruhu, realizmə
güclü meyli ilə seçilib. Azərbaycan
şeirində tam bir mərhələ olub.
Eyni zamanda, poeziyamızın inkişafına əhəmiyyətli
təsir göstərib. M. P. Vaqif Şərq poeziyasının əksər
klassik formalarından istifadə edib. Onun
irsi heca vəznli şeirin inkişafında xüsusi əhəmiyyəti
olan qoşmalardan, eyni zamanda təcnislərdən, əruz vəznində
yazdığı qəzəl, müxəmməs, müstəzaddan
ibarətdir. Özündən əvvəlki
ənənələrə çox bağlı olsa da, Vaqif
poeziyası özünəməxsus xüsusiyyətləri ilə
seçilir. Yaradıcılığında
əsasən qoşmalara üstünlük verən şairin
şeirlərində təbiilik, səmimilik, obrazlılıq
daha çox diqqəti çəkir. Vaqif
şeirlərində həyata vurğundur, gözəlliyə
vurğundur. Şair Azərbaycan gözəllərini
vəsf edir. Onların görkəmini,
geyimini, davranışını, əxlaqi normalarını,
estetik baxışlarını dövrə uyğun formada təqdim
edir. Vaqif şeirlərində zahiri gözəllik
daxili gözəlliklə birgəlik təşkil edir. Vaqifin poeziyasında təsvir olunan gözəl real və
həyati olduğu kimi, onun hissləri də tamamilə real və
həyatidir. Onun şeirlərinin hər
misrası xalq ruhundadır. Məhz buna
görə də klassik irsdən bəhrələnən
Vaqifin poeziyası bir çox rəssamların, heykəltəraşların,
tətbiqi sənət ustalarının diqqətindən
yayınmamışdır. Bizim
ekspozisiyanı M.P.Vaqifin qəzəllərinə - gözəllərinə
rəssam Nəcəfqulu və Fəxrəddin Əliyev tərəfindən
çəkilmış göz oxşayan illüstrasiyalar bəzəyir.
Bunlarla yanaşı, rəssam Mikayıl
Hüseynov “Pəri” qoşmasına çəkdiyi
illüstrasiyada şairin misralarındakı gözəli
gözlərimiz önündə əlvan boyalarla
canlandırır.
Vaqifin qoşmalarına müraciət edən rəssamlar
istədikləri obrazı yaratmaqda, demək olar ki, çətinlik
çəkmirlər. Saray əyanı olmasına baxmayaraq, Vaqif
öz şeirlərində xalqın istək və
arzularını, yoxsulların zəmanədən şikayətini
də ürək ağrısı ilə təsvir edir.
“Bayram oldu” şeiri buna misal ola bilər. Şair humanist insan idealını bir çox
şeirlərində əks etdirir. Onun
“Bax” rədifli qəzəli şərin acınacaqlı məhvinə
bir işarədir. “Görmədim” müxəmməsi
də Vaqif yaradıcılığında xüsusi
seçilir. Fəlsəfi məzmuna malik olan bu əsərin
Azərbaycan ədəbiyyatında öz yeri var. Vaqifin ictimai
məzmunlu əsərləri içərisində onun
böyük müasiri, özündən yaşca çox
böyük olan Molla Vəli Vidadiyə yazdığı məktublar
da var. Rəssam Davud Kazımov həm dost, həm də qohumluq
əlaqələri olan bu iki sənətkarı “Kür sahilində” durnaları seyr
edərkən təsvir edib.
1968-ci ildə Molla Pənah Vaqifin 250 illik yubileyi geniş
miqyasda keçirilmişdi. Nazirlər Sovetinin 1970-ci il 30 yanvar
tarixli 29 nömrəli qərarına əsasən Qazax
rayonunda M.P.Vaqifin xatirə muzeyi yaradılmış, 2002-ci ildə
isə həmin muzey “M.P.Vaqif və M.V.Vidadinin xatirə muzeyi”
adlandırılmışdı. Nizami muzeyində
də M. P. Vaqifin 250 illik yubileyi ərəfəsində
işlənmiş müxtəlif əl işlərindən
ibarət hədiyyə guşəsi və şairin surəti
işlənmiş medalyon tamaşaçılarımızın
diqqətindən yayınmır. Ulu öndər
Heydər Əliyev klassik ədəbiyyatı sevən, dərindən
bilən və qiymətləndirən böyük şəxsiyyət
idi. Heydər Əliyev hələ 1967-ci
ildə Şuşada olarkən Heydər Əliyev Vaqifin məzarını
ziyarətə getmiş, lakin məzarı tapa bilməmişdi.
Sonradan onun göstərişi ilə məzar
tapılmış və Ulu Öndər tanınmaz halda olan
dağılmış məzarı ziyarət etmişdi.
Ulu Öndər nitqlərinin birində isə
gördüyü bu məzarın Vaqifə layiq
olmadığını bildirmişdi. Sonralar
Ulu öndər Heydər Əliyevin göstərişi ilə
Vaqifin məzarı üstündə 1980-1981-ci illərdə
abidə-türbə tikilib. 1982-ci ilin
soyuq, şaxtalı qış günündə, yanvar
ayının 14-də Ulu Öndərin iştirakı ilə
Molla Pənah Vaqifin məqbərəsinin təntənəli
açılışı olub. Açılışda
ulu öndərlə yanaşı Azərbaycanın görkəmli
ədəbiyyat və incəsənət xadimləri
iştirak ediblər. Məqbərənin
açılışı ilə yanaşı, Ulu Öndər
H. Əliyev Şuşada Poeziya Evinin ac?ılışında
və orada keçirilən “Vaqif poeziya günləri”ndə də
olub.
Məhz həmin
tarixdən etibarən hər il avqust
ayında “Vaqif poeziya günləri” keçirilirdi. Vaxtilə bu bayram tədbiri Qazaxdan başlayıb
Şuşada yekunlaşardı. Lakin mənfur
düşmənlərin torpaqlarımızı işğal
etməsi nəticəsində uzun illərdir ki, bu tədbiri
Şuşada keçirmək olmur. 1992-ci il
may ayının 8-də Ermənistanın silahlı quldur dəstələri
işğala məruz qoyduqları Şuşada bütün
beynəlxalq hüquq normalarını pozaraq mədəniyyət
nümunələrini, tarixi-memarlıq abidələrini
dağıdıb məhv etmiş, eləcə də
Xurşidbanu Natəvanın, Üzeyir Hacıbəylinin,
Bülbülün ev muzeylərini və Molla Pənah Vaqifin məqbərəsini
dağıtmışlar. Təəssüf hissi
ilə deyərdim ki, həmin məqbərəni seyr etmək
indi yalnız ekspozisiyada mümkündür. Vaqifin Şuşada Cıdır düzündə qəbri
üzərində tikilmiş məqbərənin maketinin
müəllifi Əbdülvahab Salamzadədir. Böyük ümid və inam hissi ilə qeyd etmək
istərdim ki, yaxın zamanlarda torpaqlarımız düşmən
tapdağından azad olacaq, Vaqifin də narahat ruhu dinclik
tapacaq.
Sevinc AYAZQIZI (HEYDƏROVA)
Nizami Gəncəvi adına Milli Azərbaycan
Ədəbiyyatı Muzeyinin əməkdaşı
525-ci qəzet.- 2017.- 8 iyul.- S.23.