“Unudulmuş
dahi”mizi layiqincə xatırlayanda...
AZƏR TURANIN
“ƏLİ BƏY HÜSEYNZADƏ” MONOQRAFİYASI HAQQINDA
QEYDLƏR
Mətanət VAHİD
... Hədəfim yenə kitabdır. İnansaq da, inanmasaq da, bu dünyada kitablı cəmiyyət
olmaq, kitabsızlıqdan daha yaxşı, daha doğru, daha
üstündür hər bir halda.
Bu dəfə Azər Turanın “Əli bəy
Hüseynzadə” kitabını hədəfləmişəm. Aylar öncə
bu monoqrafiyanı oxuyarkən haqqında deyiləcək,
yazılacaq o qədər çox sözüm vardı ki.
Bununla belə, həmişə bu kitab
haqqında yazmaq istəsəm də, cürət etməmişəm,
“bu qədər mətləbləri bu miqyasda əhatə edən
bir əsərə hansı yöndən işıq tutsam, az
qalacaq” - deyə narahat olmuşam. Lakin uğurlu bir iş
haqqında əhatə edə bilməməkdən
ehtiyatlanıb susmaqdansa imkan daxilində bəhs etmək daha ədalətlidir,
yəqin.
Son zamanlar məni ən çox düşündürən
məsələlərdən biri də budur ki, elmimiz xalqdan həddən
artıq ayrı düşüb. Bunun səbəbini yazılan əsərlərin
dili və üslubunda aramaqla yanaşı, həm də “əlçatmazlığında”,
satışa verilməməsində, insanları daha çox
məlumatlandırmamaqda, bu kitabların kifayət qədər
təbliğ olunmamasında görürəm. Nəticə
etibarilə, əksər elmi nəşrlərdən nəinki
geniş oxucu auditoriyasının, heç bütün ədəbiyyatşünasların
belə xəbəri olmur, ən yaxşı halda, sadəcə
kitab haqqında ümumi məlumata malik oluruq. Bu baxımdan, fikrimcə, bu cür fundamental əsərlərin
gərəkliliyini nəzərə alaraq onlar haqqında
mümkün qədər çox bəhs etmək
lazımdır ki, hər kəs öz qəhrəmanlarını
tanısın.
1990-cı illərdə Rəfiq Zəka Xəndan Əli
bəy Hüseynzadəni “Unudulmuş dahi”
adlandırırdı. Nə yaxşı ki, unudulmuşları
da xatırlayan, onları öz xalqına qaytaran, qazandıran
azlar var və o azlardan biri, Əli bəy Hüseynzadənin həyat
və yaradıcılığı haqqında layiq olduğu
miqyasda araşdırmanı ərsəyə gətirən Azər
Turan oldu.
Monoqrafiyanın
əvvəlində Əli bəyin yadigarı Feyzaver Alpsar
Turanın İstanbuldan müəllifə yazdığı məktubu
yer alır: “...Babam Hüseyinzade Ali Turan fikir ve eserlerinin
bugünlere aktarılıp yeni nesil tarafından
öğrenilip benimsendiğini görmek beni ayrıca mutlu
etmiştir. Babam çox mütevazi bir
insandı ve bu özelliğinden dolayı bizlere kendisi ile
ilgili çok fazla şey anlatmazdı. Bunca
yıl sonra bu bilgilerin hafızamda tazelenerek ortaya konulması
ve bir kitap haline getirilmesi bana onur vemektedir. Azer
bey, senin bu gayretlerin babamın Türk kültürüne olan
katkısını da canlı tutmaktadır. Sana tüm
çabaların ve emeklerin için ailem adına
gönülden şükranlarımı sunuyorum.” Əminəm ki, təvazökar Ə.Hüseynzadənin
çoxtərəfli fəaliyyətinin əhatəsi
haqqında heç ailəsi də bunca məlumatlı deyildi.
Əli bəy Hüseynzadə haqqında digər dəyərli
əsərlər də yazılıb. Amma o işlərin
heç birində bu miqyas, elmi əhatəlilik yoxdur, bu
kitabdakı sevgi duyulmur. Bu sanballı
monoqrafiya Azər Turanın Ə.Hüseynzadə şəxsiyyəti
və irsinə böyük eşqi kimi meydana gəlib. Məncə, istənilən araşdırma öz obyektini
oxucuya sevdirə biləndə daha da dəyərli olur.
Əli bəy Hüseynzadənin bir mücadilə
uğrunda keçən həyatı və
yaradıcılığı həmin idealların bir başqa
sevdalısının qələmində gün üzünə
çıxır. Fikrimcə, onun hamıdan çox
haqqı vardı Ə.Hüseynzadə haqqında yazmağa.
Səbəb yalnız Əli bəy kimi Azər Turanın da
ensiklopedik bilgilərə malik olması, ədəbiyyatla
yanaşı, hər birinin “şünası” olacaq dərəcədə
kino, teatr, musiqi, rəssamlıq sənətinə yaxından
bələdliyində deyil, sələfinin irəli
sürdüyü, həyatını adadığı ideoloji
düşüncəni davam etdirməsindədir - həyatı,
amalı və bütün yaradıcılığı ilə.
Əli bəy
Hüseynzadə haqqında bu ensiklopedik kitab dahi şəxsiyyətin
kimliyi, yaradıcılığı, ictimai və siyasi fəaliyyəti,
yaşadığı dövrü, məkanı, mühiti və
şəcərəsini ətraflı şəkildə əhatə
edir və hər mövzuda müəllif yalnız faktlara və
sənədlərə, məktublara, yaddaşlardan
süzülüb gələn xatirələrə əsaslanır.
Burada Əli bəy Hüseynzadənin ideoloq,
yazıçı, redaktor, rəssam, siyasətçi kimliyi,
yaradıcı qabiliyyətləri ətraflı araşdırılır.
Bəllidir ki, sovet dövrünün ideoloji silahı
millətin, xalqın bütövlüyü,
böyüklüyü, dövlətimizin müstəqilliyi
naminə çarpışan mütəfəkkürlərimizin
unudulmasında, gözdən salınmasında, yaxud
yaddaşlarda yanlış iz buraxmasında maraqlı idi. Bu səbəbdən bəzi
elmi tədqiqatlarda dövrün tələbindən
çıxış edilərək meydana gələn
yanlış faktlar, gerçəyə uyğun olmayan iddialar
yer alır ki, “Əli bəy Hüseynzadə”
monoqrafiyasında müəllif bu iddiaların doğru
olmadığını sadəcə qeyd etməklə
qalmır, bir deyil, bir neçə dəlil gətirərək
əksini, yanlışlığını sübut edir. Azər
Turanın Əli bəyin həyat və
yaradıcılığının öyrənilməsi ilə
bağlı hətta
kiçik bir detalla bağlı faktın əldə
edilməsi üçün dəfələrlə səfərlər
etdiyindən, nə cür əziyyətlərə
qatlandığı, bəzən bir məktub, bəzən bir
sənəd dalınca başqa ölkəyə üz
tutduğu, günlərlə arxivlərdə işlədiyindən
çoxumuz xəbərdarıq.
Hüseyn
Cavidi, Əli bəy Hüseynzadəni əsl kimlikləriylə
bizlərə qaytarmağa, yaxınlaşdırmağa
çalışan bir tədqiqatçının işlərinə,
təəəssüf ki, hələ də bəzən,
hansı səbəbdənsə, dırnaqarası
yanaşırıq. Bu müəlliflərdə
Azər Turanı cəlb edən yalnız
yaradıcılığı deyil, özünün də
dediyi kimi, taleyi və ədəbi kimliyidir.
Çünki onun ədəbiyyata yanaşmasında
böyük bir gözlənti var: ədəbiyyat ideoloji olanda
yox, ondan yüksəkdə dayanaraq ideologiyaları yaradanda
böyük olur. Odur ki, Azər Turanın ədəbiyyat
sevgisinin içində Hüseyn Cavid, Məhəmməd Hadi,
Əli bəy Hüseynzadə... var. Bu sevgi köklü,
bağlıdır; bu əsərləri sanki bu ömrü
onlarla paylaşıbmış kimi yazıb. Onların həyat
və yaradıcılığını, fəaliyyətini
araşdırmaq Azər Turanın həyat tərzidir -
yazıb bitirmək, bir mərhələni arxada qoymaq
amaclı deyil: yorulmadan, usanmadan hər zaman onlardan,
ideyalarından, həyatlarından şövqlə bəhs
edir - yazılarında da, söhbətlərində də. O,
hər zaman Hüseyn Cavid, Əli bəy Hüseynzadə
sevgisinin yaranmasında atası İmamverdi Əbilovun
böyük rolu olduğunu xatırlayır: uşaqkən evlərinin
divarındakı şəkildən Ə.Hüseynzadəni
tanıdığını, əzbərlədiyi ilk şeirin
Cavidə məxsus olduğunu danışır. Onun sevdiyi və
araşdırdığı mütəfəkkirlərin
hamısını bir tale birləşdirir: böyük zəhmət,
mənəvi ucalıq, ali vətəndaşlıq
mövqeyi və əqidə... bununla yanaşı, layiq
olduqları qədər etiraf olunmamaları.
XX əsrin əvvəllərində axtarışlarla zəngin
Azərbaycan ədəbi, mədəni, ictimai fikri konkret
konsepsiyalar kontekstində inkişaf edir, dünya mədəniyyətinə
inteqrasiya istiqamətində çabalar göstərilirdi. M.Ə.Rəsulzadə,
Ə.Topçubaşov, Ə.Hüseynzadə,
Ə.Ağaoğlu və digərləri kimi öncül
ziyalıların ədəbi, ictimai, kulturoloji
görüşləri yalnız çağdaş Azərbaycanın
deyil, bütünlüklə türk dünyasının yeni
mərhələyə qədəm qoymasına yönlənmişdi.
Özündən öncəki yolları ayaqlamaqdan
saqınan, yeni cığırlar açan, ardınca millətini
aparmağa çalışan ziyalı olaraq Əli bəy
Hüseynzadə əsrinin ideologiya öncülü idi. “Millətə
onun milli kimliyini xatırladan, Azərbaycanı rus və fars
assimləsindən xilas edib onu özünə, öz məhvərinə
yönəldən” Əli bəy Hüseynzadəni
bütün təhriflərdən arınmış şəkildə,
layiq olduğu miqyasda təqdim edərək olduğu kimi
tanıdan isə bu monoqrafiya oldu.
Azər Turan bu monoqrafiya ilə Əli bəy Hüseynzadə
fenomeninin, ayrı-ayrılıqda əsərlərinin ilk
baxışda nəzərə çarpmayan, alt qatlarına
işıq tutur, fikirlərinin obyektiv şərhini verir,
özündən öncəki tədqiqatçıların
ilgisini çəkməmiş, ya da qəsdən
gözardı edilmiş məqamlara diqqət yönəldir,
tarixi, siyasi əhəmiyyətini mənalandırır. Odur ki, kitab 2014-cü ildə
AYB-də təqdim olunduğu zaman Xalq yazıçısı
Anarın onu “Bu dəyərli nəşr Əli bəy
haqqında indiyə qədər yazılanların ən qiymətlilərindən
biri, bəlkə də birincisidir... “ şəklində
dəyərləndirməsi təsadüfi deyildi.
Bu monoqrafiyanı Əli bəy Hüseynzadə
haqqındakı digər əsərlərdən fərqləndirən
əsas xüsusiyyət miqyası, əhatə dairəsi,
detallı araşdırma mənbəyi olması, ikincisi isə
heç bir fikrin əsaslandırmasız deyilməməsidir. Hətta hər
hansı bir fikri digər tədqiqatçılara istinadən
ifadə etdikdə belə, mənbələrin diqqətlə
araşdırılıb, yoxlanıldığı göz
önündədir.
Müəyyən fikirlər var ki, onları hətta bu gün belə ifadə etmək cürət istər. Əli bəy Hüseynzadənin şəxsiyyəti, fəaliyyəti haqqında fikirlər yürüdən müəllif ən az tədqiqat obyektinin özü qədər cəsarət nümayiş etdirərək fərqlənir: istər gətirdiyi sitatlarda, onlara verilən şərhlərdə olsun, istərsə də digər qənaətlərində. Monoqrafiya boyunca yeri gəldikcə özündən öncəki tədqiqatçılarla dialoqa, bəzən mübahisəyə girən Azər Turan heç bir etik çərçivəni aşmadan tədqiqatçı cürətini, işə vicdanla yanaşdığını nümayiş etdirir. Qeyd edim ki, monoqrafiya yalnız ədəbiyyatşünaslıq elmi üçün deyil, Əli bəyin ictimai-siyasi görüşlərinə yaxından bələd olmaq baxımından da böyük əhəmiyyət kəsb edir.
Əli bəy Hüseynzadənin Azərbaycan-türk düşüncəsinin formalaşması və inkişafındakı rolu danılmazdır. Monoqrafiyada bəlli dönəmlərdə türk tarixinin ən ciddi və dərin problemlərinə münasibətdə millətinin zərərinə olan mövqe nümayiş etdirənlərdən fərqli olaraq Əli bəy Hüseynzadənin düşüncə və fəaliyyətinin türk genefondu, tarixi, etnoqrafiyası, xüsusilə dilinə yönəldiyi ətraflı şərh olunur. Çox sonralar çağdaş tarixçiliyin tədqiqat obyektinə çevriləcək ümumtürk tarixinin əksər hadisə və tarixi fiqurları haqqında ilk qeydlərin Ə.Hüseynzadəyə aid olduğu isbatlanır.
Monoqrafiyada Ə.Hüseynzadənin “Tatar” adına etiraz kimi “Türklər kimdir və kimlərdən ibarətdir?” cavab yazıları ilə Azərbaycan türkoloji elminin qurucusu olduğu vurğulanır. Müəllif Hilmi Ziya Ülkenin bu yazının “modernləşdirmə tariximizdə ilk dəfə hümanizm eğitimi haqqında sistemli bir görüşü müdafiə etdiyini” qeyd etməkdə haqlı olduğunu önə çıxarmaqla yanaşı, onun digər müəlliflərin bu mövzuda Əli bəydən öndə gəldikləri iddiasını absurd hesab edərək inkar edir. Azər Turan adıçəkilən həmin müəlliflərin yazılarını şərh edərək, V.Tomsen, Vamberi, Radlov, Eyveld və digərlərinin simasında türkolojinin mövcud olduğu, lakin “o aləmdə türklərin özlərinin yox” olduğu bir zamanda Əli bəy Hüseynzadənin “Türk kimdir?” sualına zamanı üçün yeni sayılan cavablar verdiyini yazır: “Əli bəyin tarixçiliyi müasir olduğu qədər də elmi, təxminlərə deyil, faktlara istinad edən və ilk dəfə türkşünaslıq terminolojisinə rəvac verərək yaranan tarixşünaslıq idi”. Azər Turan Əli bəy Hüseynzadənin türklərin kimliyi haqqındakı suala cavab verərkən ilk növbədə türk siyasi genefondunda uydurma etnik sindromlardan qurtuluş yollarını araşdırdığını, təfərrüatlara enmədən yaddaşları oyatdığını yazır.
Maraqlıdır ki, Azər Turan osmanlıçılıqda ittiham edilən Əli bəyin bu addımını “siyasi gediş” adlandırır və yazır: “Sadəcə, bu osmanlıçılığın millətimiz üçün çıxarı XX yüzilin əvvəllərində həyatımıza bütün sferalarda müdaxilə edən rusçuluğun sıradan çıxarılmasını təmin etməsiydi”.
Bəzən açıq-aydın, bəzən isə sətiraltı fikirlərlə türklük düşüncəsinə bu zamana qədər verilməkdə olan zərərlərdən, bu gün də çözümünü tapa bilməyən vahid türk dili anlayışının bünövrəsinin dağıdıldığından, vaxtilə (1904-1905) buna Azəraycanda Əli bəyin, Krımda (1912) İsmayıl bəy Qaspıralının ilk etiraz səslərini ucaltdığından, onların bu sahədə konkret addımlarından bəhs edilir.
(Ardı var)
525-ci qəzet 2017.- 15 iyul.- S.23.