Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 100
illiyi qarşısında
Şirməmməd
HÜSEYNOV
Neçə
min illik dövlətçilik tariximizdə ilk dəfə “Azərbaycan”
adlı müstəqil dövlətimizi - Xalq Cümhuriyyətini
yaratmış, qısa müddətdə olsa da, şərəflə
yaşatmış və dünyaya tanıtmış istiqlal
mücahidlərimiz məcburi fasilə dövründə
mühacirətdə nələr yazmış, nə
düşünmüş, bizlərə nəyi vəsiyyət
etmişlər - oxuyaq, düşünək, bu
günümüz üçün fəxr edək!
H.SÜBHİ
BƏYİN ÇOX MÜHÜM BİR MƏQALƏSİ
7 Temmuz (iyul) tarixli “İndam” qəzetəsində
Türk Ocaqları Mərkəz Heyəti rəisi və
İstanbul məbusu-möhtərəmi H.Sübhi bəy əfəndinin
çox mühüm bir məqaləsi nəşr
edilmişdir.
Türkçülügün
tanınmış rəhbərlərindən, Türk
inqilabının atəşli xətibi tərəfindən kəndilərinə
məxsus bir can və həyəcanla yazılan bu məqalə
Türkiyə əfkari-ümumiyyəsinin bilməsi lazım gələn
bir məsələyi bütün əhəmiyyətilə
açmış, milliyyət davası baxışından
“bolşevizmin” nə olduğunu bütün
çıplaqlığı ilə göstərmişdir.
Ümumi
türk mətbuatında ilk dəfə olaraq, bolşevik-rus
siyasəti haqqında şayani-təqdir bir cəsarət və
vüqufla bəhs edən və nəşrilə mətbuat həyatında
mühüm bir hadisə təşkil edən bu məqaləyi,
vəsiqəvi qiymətini qeyb etdirməmək
üçün eynən nəql ediyoruz:
Məmləkətdə
sağlam fikir cərəyanlarının durması, yazı və
qələm kürsülərinin boş qalması, pərdə
arxasında çalışan yabançı qüvvətlərə
ümid və cəsarət verdi.
İzmirdə, əmələ sinifləri arasında təhrikat
yapan bəzi adamlar mühakimə ediliyor, buna bolşeviklərin
mühakiməsi diyorlar.
Konyada “Xalqa doğru” ismində bir məcmuə
çıxıyor, nəşr etdigi bir şeirdə
köylülər, köylü dərisindən firak geyənlər
əleyhinə hücuma dəvət olunuyor. “Yumruqlarını iyi
qaldır, və bütün qüdrətini topla müstəbidin
qafasını parçala!.. Təlqin budur.
Qafası
parçalanacaq adam, Türk vətəni
üstündə, vətən qədər qüdsi bir
adamdır.
İstanbulda “Hərəkət” ismində bir qəzetə
nəşr olunuyor, bu qəzetə Konyada çıxan
şeiri, böyük hərflərlə təkrar ediyor. Şeirin ismi
“Alov yağmurudur”.
Rəsimli
Ayda, Nazim Hikmətin elan hərflərilə
basılmış bir şeirini oxuyoruz.
Burada kələpçə və yağlı ip təqdis
edilmişdir.
Bolşevik şair, yağlı ipə baxaraq
killi və qalın ensəsini məmuniyyətlə
qaşıdığını söyliyor.
Keçən gün, Əbdülhəq Hamidin
bütünü qırmaq istədilər, neçün? Türkə, Namiq Kamala,
Şinasi ilə, Sezayi ilə, vətən verən bir şair
olduğu üçün.
Dün Mehmet Emini ibtal etməyə qalxdılar. “Rəsimli
Ayın” səhifələrində, milliyyət şairinin
qırmızı mürəkkəblə
damğalanmış üzünü seyr etdim neçün?
Türkə milliyyət verən bir şair
olduğu üçün.
Günlərdir
Yaqub Qədrinin, xəstə cigərini satlığa
çıxardılar, soqaq-soqaq, qapı-qapı
dolaşdırıyorlar. Yaqub Qədri, türk nəsrinin misli
olmayan bir sənətkarıdır. İstanbul
kapitalist dövlətlərin istilası altındaykən, o, vətən
mücahidlərinin gözləri yaşararaq vəcd
içində oxuduqları əsil yazılarını Babi-Ali
cəddəsində, düşmən süngülərinin
ortasında basıb nəşr ediyordu.
Onun cigərini neçün kəatlara qoyub bir müddətdən
bəri tərəf-tərəf gəzdiriyorlar? Çünkü
o türk vətəninin vətən və millət fikrinə
sadik bir fikir və sənət qüvvətidir.
lll
Bütlər
nasıl qırılır (Məqalə “Bütləri
qırıyoruz” serisinə cavab olaraq “Bütlər nasıl
qırılır” ünvanını daşıyor) Bunu sizə
anlatacağam: bir dinin tikdigi bütləri, digər bir dinin
salikləri əgər müvəffəq olurlarsa,
parça-parça edər və atarlar və yerinə kəndi
dinlərinin bütlərini tikərlər, o halda yeni din
hankisidir? Yəni vətən və milliyyət dininin tikdigi
bütləri qıranlar, bunların yerinə hankı dinin
bütlərini tikəcəklərdir, bunu bilmək lazım:
-
Bolşevik dininin bütlərini! Halbu ki,
qırılmaq istənən bütlər, Misirdəki
Ebulhöl heykəlləri kibi, Sultan Əhməddəki Bizans
yadigarları kibi, qeyb olmuş bir millətin, qapanmış
bir dövrün metrukatı degildir. O bütlərin ətrafında
vətən və millət məfkurəsi üçün
daha dün yüzminlərcə övladını qurban kəsmiş
yaşayan bir millət var.
Gecənin boş bir saatında, bir soqaq ortasına
dikilmiş heykəli qırmaq, devirmək mümkündür,
zor qırılanlar, içimizdəki heykəllərdir.
Fəqət bəncə bu məmləkətdə
Əbdülhəq Hamidin, Mehmet Eminin heykəllərindən bəhs
etmək əbəsdir. Onlar, vətən məbədini tutan dirəklərdir,
sərt dirəklər, sərb və yalçın dirəklər
ki, 3-5 gün üçün degil, vətən və millət
denən ədəbiyyat harcından* yoğrulmuş, yüzlərcə,
minlərcə sənə üçün tikilmiş
sağlam dirəklər.
Əcnəbi əlilə xaşxaş uddurulmuş bir
çocuğu məbədin boş sanıldığı bir
saatda içəri göndəriyorlar, “bu dirəkləri
qır!” diyorlar, çocuq uğraşıyor, əlindəki
balta qırılır, qolları qırılır, o dirəklər
qırılmaz.
Qarşımızdakilər kimlərdir? Bunu sizə tərif edəyim:
Türk-Rus dostluğunun pərdəsi arxasında
çox fəci bir oyun cərəyan ediyor. Nərədə
rusların bir ticarəti xariciyyə təşkilatı varsa,
orada para, propağanda və gizli fəaliyyət vardır.
Biz, uğursuz bir cərəyanın məmləkətin
hər köşəsində emarələrini və əkslərini
gördügümüz halda get-gedə təhlükəli
olmaya başlayan bir dostluq xatiri üçün, susuyor və
susturuyoruz.
Halbu ki, onlar susmuyorlar. Bir tərəfdən
rus topraqlarında türk münəvvərlərini imha etməkdə
davam ediyorlar, digər tərəfdən Türkiyənin
türk əmələsini Sovet təşkilatının ən
sadik əzası kibi bənimsiyorlar və təhrik ediyorlar.
Moskvada 13 kanuni əvvəl (dekabr) 1927-də Buxarin kibi
mühüm bir şəxsiyyətin XV komunist konqresi
dolayısı ilə söylədigi nitq, bu günkü vəziyyəti
anlamaq üçün çox faydalıdır.
“Hətta Şərq məmləkətlərində
milli hərəkat istiqaməti əmələ sinfi əleyhinə
təvəccöh edər, Komunist firqəsinin hürriyyəti
təqyid olunur, komunistlər təqib olunursa, o məmləkət
bizim nəzərimizdə irticai bir hökumətdir, və
Avropanın kapitalist hökumətlərindən fərqi
yoxdur”.
“Pravda” qəzetəsinin
15 gündən bir intişar edən
“Bolşevik” ünvanlı bir əlavəsi vardır. Bu nüsxə, Komunist firqəsinin əzası
üçün nəşr olunur. Bu qəzetənin 30
eylül 1927 tarixli nüsxəsində Kitayğorotskinin
imzası ilə “Mustafa Kamal Türkiyəsi” ünvanı
altında bir məqalə oxumuşduq.
“Türkiyə, milli demokrat bir cümhuriyyət degil,
burjua, liberal bir cümhuriyyətdir. Köylü bu rejimdən
qeyri məmnundur. Əmələnin vəziyyəti
isə qeyri qabili təsəvvürdür. O, səfil və
pərişandır. Bugünkü Türkiyənin
siması zəhmət çəkən xalqın
qanlarını əmən haris, qəddar, mürtəce və
çıplaq bir burjua hakimiyyətindən ibarətdir”.
Dünki
“Milliyyət” qəzetəsində isə “Pravda” və
“İzvestiya” qəzetələrinin Türkiyə türk əmələsi
haqqında yazdıqlarını (“Pravda”nın
bu məqaləsi qismi-məxsusimizdə qeyd olunmuşdur)
oxudunuz.
Demək bolşevik Rusiya, komunistlər əleyhinə hərəkət
etdigi üçün Avropanın kapitalist hökumətlərindən
bir fərqi olmayan Türkiyə həqqində tədbir
almağa məcburdur. Fəqət dünya bilir ki, bolşeviuk
Rusiya çarlıq dövrünün son paralarını, son
mənbələrini qullanan bir propağanda təşkilatından
başqa bir şey degildir. İçəridə qəhrü-cəbr
və dışarıda propağanda!
Sovet
Rusiyasının, türk əmələsi və türk
köylüsü üçün ağlaması bihudə
degildir. Bozqırlarda yeyəcək ət və ot
qalmadı, aclar sürüsünə yeni topraq və yeni
süfrə lazım.
Bolşevik propağandası taleini bir çox məmləkətlərdə
denədi. Bizim bir qism zavallıların qovuşulması
lazım bir cənnət deyə təsəvvür etdikləri
bolşeviklik aləminə qarşı rusları çox
yaxından tanıyan və əsrlərcə onların ruhunu
ta içindən görmüş olan bəzi millətlər,
nə vəziyyətdə bulunuyorlar, ögrənmək
faydasız olmaz. Şimali Litvaniya və
Estoniya kibi ufacıq bir taqım millətlər dişlərinə
qədər silahlanmış bolşevik hüdutlarında,
qızıl təhlükəyə qarşı nöbət bəkliyorlar.
Finlandiya başdan-başa silah altındadır.
Sovet Rusiyanın qızıl ordularını Lehistanın
milli orduları təpələdi və geri çevirdi.
Macarıstanda Bela Kun ismində bir sərsəri
macar millətinin başında bir Lenin rolu oynamaq istəmişdi.
Orada faciə uzun sürfmədi. Vətən məhəbbətini və iradəsini
qeyb etmiş olan Macarıstan Bela Kunu maiyyəti və cinayət
arkadaşları ilə bərabər rus topraqlarına dəf
etdilər.
Son dəfə Rusiya Avusturyaya eyni Bela Kunu müsəllət
etdi. Yağma və qital peyğəmbərini
yaxaladılar və təkrar həmcinsi olan qızıl
qardaşların vətəninə göndərdilər.
İtaliyada aldatılmış əmələ
zümrələri gözəl İtalyayı bir xarabaya
çevirəcəklərdi. Təhlükə
baş göstərmiş, bu hərəkat qorxunc bir mahiyyət
almışdı. Milliyyət-pərvər
İtalya, rus emisiası olan bu bolşevik fikirlərini dəmir
yumuruğu altında əzdi və İtaliyayı Rusiya kibi
bir viranə olmaqdan qurtardı. Bolşeviklik,
alın tərilə əkməgini yemək istəyən millətlərin
toprağında yer tutmuyor. Bolşevikligi
Amerikada arayınız, İngiltərə, İsveç,
Norveç, Şimal millətlərinə istiqrar içində
namuskaranə bir səyi əməlin gətirdigi əkməyə
razı olan millətlərə sorunuz. Bu məmləkətlərdə
bolşeviklik yer turtarmı?
Çarlar Rusiyası 1876-1877 müharibəsindən
sonra Kars qalasını dünyanın ən böyük
mühümmat depolarından biri halına qoymuşdu. Hərbi-ümumiyə
qədər çarlığın bütün xəzinələri
İskəndərin yollarını açacaq bu depoya silah və
mühümmat daşıdı.
Bolşevik Rusiyada Ağ dəniz sahillərini istiyor və
eyni yolu təqib ediyor. Yalnız silahları və
mühümmatı başqadır. Şimalda
və Qərbdə yapılan təcrübələr nəticə
vermədi.
Qafqaz ətəklərindən Tuna və Prut boylarına
qədər yüzlərcə müharibə meydanında
tanıdığımız rus siması qızıl
maskanın arxasında duruyor.
İçəridə türk qövmlərini
parça-parça bölüyorlar. Saysız ismlər bu
qorxunc macəranın şahidləridir.
Qırğızıstan,
Özbəkistan, Başqırdıstan, Tatarıstan, Türkmənistan,
Tacikistan, Qazaxıstan, Acaristan, Moğolistan, Azərbaycan, hətta
Naxçıvan ətrafında Türkiyə və Əcəmistan
kürdlərini ovlamaq üçün mümtaz bir kürd
vilayəti, hətta Qarakalpak hökuməti və sairə. Yəni hökmüran olmaq üçün, əzmək
üçün, parçalamaq üçün.
Bununla iktifa etmiyorlar, türk ləhcələrini
mütamadiyən bir-birindən ayırıyorlar,
ufaltıyorlar.
Moskvanın, Leninqradın Şərq
institutları bu işə məmurdur.
Müstəşriklər, türk ləhcələrini
didikləməklə məşğuldur. Burada elm vəhşi
bir siyasətin hizmətinə girmişdir. Yağma, qital
və təqsim! Bolşevizmin türklük
haqqındakı bilançosu bundan ibarətdir. Fəqət bu kafi degil. Türklügü
bir də Türkiyə daxilində boğmaq lazım.
Buna kim vasitə ola bilir? Nə
qəribdir ki, bizdəki əmələ və köylü
üçün göz yaşı tökənlər kapitalistlərlə
müzakirə halında bulunuyorlar. Fordun sərmayəsinə
əl açtılar. Nəticə
haqqında elan, məlumatımız yoxsa da müzakirənin
başladığını və davam etdigini biliyoruz. Rusiya ormanlarını alman sərmayəsinə təklif
etdilər. Qafqaz mənbələri
içində Diterdinğin məruf və zəngin şirkətilə
təmas və müzakirə halındadırlar.
Türk milliyyətpərvərlərinə diqqətə
alınması lazım gələn başqa bir nöqtəyi
işarət ediyorum.
Sıxı bir mühafizə altında İstanbula iltica
etmiş Trotski daxili, xarici bir fəlakət günümüzdə
partlıyacaq bir bolşevik hərəkatının baş
komandanı olmaya müsaid bir şəxsiyyətdir. Onun
çaldığı bütün Avropa qapılarını
şiddətlə üzünə qapadılar. Əcəba
bizim aramızda dişi və dırnağı
sökülmüş, ziyanı toxunmayacaq bir adam
kibi otura bilirmi?
O halda təkrar
soruyorum, qarşımızdakılar kimlərdir?
Məmləkətin hərb günlərində
topraqlarımız istila altında ikən, məmləkətin
bütün dəliqanlıları hərb cəbhələrinə
damarlarındakı qanı gətirərkən, vəzifə
saatında dövlət büdcəsindən iğfal ilə
aldıqları paralarla bolşevik topraqlarına qaçanlar,
yəni, əskər və vətən qaçaqları hər
qandan ziyadə türk qanına bulaşmış
qızıl loğma ilə bəslənənlər.
Qarşımızdakılar kimlərdir?
Bolşevik
qəzetəsinin işarət etdigi kapitalist Türkiyəyi, zəhmətkeşlərin
qanını əmən burjuva hökumətini yola gətirməgə
məmur edilən kimsələr...
Keçənlərdə Moskvada Türkistan komunistlərindən
Xıdır Əliyev ismində biri intihar etmişdi. Əl
yazısı ilə buraxdığı bir məktub bizə
intiharının səbəblərini anlatıyor.
“Moskva Türküstana müsəlləh mühacir
qrupları sövq ediyor.
Bu mühacirlər, türk rəncbərlərin evini,
barqını, ərazisini qəsb ediyorlar. Qarşı gələnlər
olursa müsəlləh mühacirlər tərəfindən
öldürülüyor. Türkistan
komunistləri isə bu hərəkət qarşısında
acizdir. İləridə bir müharibə
çıxarsa Türkistan rəncbərləri sovetlərə
əsla müvinət etməyəcəklərdir. Bəlkə əllərində son silahları olaraq
qalan sapanları ilə onlara qarşı mücadilə edəcəklərdir.
Bən məmləkətimin rəncbərləri
içində keçirdigim günlərin verdigi intiba ilə
xəstəyəm. İntiharımın səbəbi budur.
Başqa bir kimsə ölümümdən məsul
degildir”.
Türk
köylüsünü, böylə bir tale üçün
qiyama dəvət ediyorlar!
Tarixin bir dövrü yoxdur ki, ismaillilər kibi
udduqları bir növi mənəvi xaşxaşla “Cənnətə
giriyoruz!” deyə uçurumlara atılanları bizə
göstərməsin.
Qarşımızdakılar kimlərdir?
Bolşevik
qapısının müsəccəl kölələri!
Bütləri qıranlar bunlardır.
Türk
Ocaqları Mərkəz Heyəti rəisi: Həmdullah
Sübhi
”Odlu-Yurd”,
Ağustos 1929, ¹6
Xətib
- natiq
Nüquf
- bilmə, xəbərdar olma
İbtal
- ləğv etmə, puç etmə
Təqyid
- zəncirləmə, şərt bağlama
Vəcd -
cuşa gəlmə, coşma, sevinc
Salik -
müəyyən təriqətə inanan
Metruka -
yaranma, anadan olma vaxtı sənədindən
çıxarış
Harc - kirəc
ÜSYANLAR
HAQQINDA
Xalqdakı səbir və təhəmmül kisəsi
daşdı.
Başqanın məbədinə kəndilərinə məxsus
qanlı ayinlərlə soxulan qızıl imperyalistlərin
rus xüsusiyyətindən mülhəm iştirak sisteminin
“Köy iqtisadiyyatını kollektivizə” adilə məruf
çılqınca tətbiqatı Azərbaycanda və
ümumiyyətlə Qafqasiyada qanlı hadisələrlə
qarşılandı.
Artıq
milli bir xalq üsyanı, qanlı bir istixlas hərbi şəklini
alan bu hadisələrin bilxassə Azərbaycanda
nə kibi məhşər mənzərəsi göstərdigini
burada təkrar edəcək degiliz. Qaç
nüsxədir “Odlu Yurd” bu “mənzərəyi” bütün
böyüklügü ilə təsvir etməkdədir.
Bu mənzərə həqiqətən böyükdür,
çünkü bir millətin diri bir vücud olduğunu
göstərən, onu hər türlü təcrübəyə
təhəmmül edər bir heyvan olmadığını
isbat edən bir lövhədir. Müqavimət edəməz
bir hala gətirildigi zənn olunan xalqın qiyam və
üsyanı Kremlin tiranlarının belə təsəvvür
etmədikləri bir dərəcəyi bulmuşdur.
Moskvadan vaqifanə yazılar yazması ilə məruf “S.
Vestnik” müxabirinin söylədiginə görə hadisələri
tədqiq üçün Moskvadan Qafqasiyaya göndərilən
Molotov, səyahətindən dönüşdə “panik bir surətdə
böylə dəlicəsinə bir sovet düşmənliyinin
mövcud ola biləcəgini heç bir
zaman təsəvvür etməmişdim” diyormuş. Onunca dağlarda üsyan hala davam ediyor, digər səmtlərdə
üsyan yoxsa bunu hər halda əhalinin istəmədigi ilə
izah etmək doğru olmazmış.
Həqiqətən
də təsəvvür olunsun: 5-6 aydan bəri məmləkət
üsyan halındadır. Dağlar atəşlər
içərisində, nəhrlərdə su degil, qan
axıyor. Şəhərlər asilər
tərəfindən tutuluyor, qızıllar tərəfindən
bombardman olunuyor. Əskərlər üzə duruyor, kəndi
millətinə qurşun atmam diyor! Tam müharibə! Toplar, metralyozlar, təyyarələr, zirehli qatarlar.
Hətta... hətta zəhərli qazlar! Körpülər
atılıyor, yollar duruyor. Fabrikalar
yandırılıyor, köylər yerlə yeksan oluyor!
Miqdarı 10 minə varan asilər! O miqdardan azalmayan tutulanlar,
sürülənlər, qurşuna düzülənlər!
Başını götürüb gözü
gördügü tərəfə qaçanlar da başqa!
İştə
bütün dəhşətlərilə bir hərb, bir
istixlas hərbi, bir millət qiyamı! Məmləkətin
düşməndən boşaldılması, milli hakimiyyət
və istiqlalın geri alınmasını, mülkiyyət və
hürriyyətin köklənməsini Qafqasiyanın qafqasiyalılara
qalmasını istəyən bir mücadilə!
Bu
mücadilənin böyüklügünü onunla
ölçəlim ki, sovetlər ona sadə qüvvət və
həm də məhəlli qüvvətlə faiq gələmədilər!
Hər şeydən əvvəl bu müdhiş qiyam
qarşısında Moskva “kollektivizasyon” siyasətinin “qəbahətini”
mahallardakı arkadaşların “müvəffəqiyyətdən
gicələn” başlarına atdı, elan etdigi
proğramı dururdu. Sonra Qafqas ordusu
komandanlığında dəgişmələr yapdı.
Və Rusiyanın hər tərəfindən
Qafqasiyaya yeni, kəndinə sadiq əskər qitələri
çəkdi. Başqa çıxarı
yoxdu. Yerli əskərlər sözə
baxmıyor, azərilər asilərə iltihaq ediyor, ermənilərlə
gürcülər dəxi hərəkət etmək istəmiyorlardı.
Nasıl istərlər ki, erməni,
gürcü partizanları da azərbaycanlılarla omuz-omuza hərb
ediyorlardı. Qafqasiya birləşmişdi.
Qafqasiyanın istilaçı rus əleyhində birləşməsi
- iştə hürriyyət və istiqlalın millətimizə
tarixçə vəd olunmuş günü
yaxınlaşdıran bir hadisə. Bir hadisə ki,
düşmənləri ən həssas nöqtəsindən
vuruyor. Bundan bir az əvvəl məruf
Kerenski Parisdə nəşr etdigi “Dni” nam məcmuəsində
Azərbaycan üsyanlarına aid bir vaqeədən yana-yaxıla
bəhs ediyordu. Göyçay hadisəsi əsnasında
çekist Martınovun imdadına göndərilən 500
qızıl ordu nəfərindən türk, erməni,
gürcü kibi yerlilərin qitələrindən
ayrılıb da azərbaycanlı asilərlə birləşmiş
və onlarla birlikdə geri qalan 400 rus nəfərini kəsmişlərdi.
Bunu yanıqlı bir lisanla qeyd etdikdən sonra,
Kerenski qafqasiyalı köylülərə qarşı rus
köylüsü göndərən Stalin siyasətini tənqid
ediyor, bax bolşeviklər işi nərəyə
vardırdılar ki, şimdi “erməni köylüsü belə
türk köylüsü ilə birləşərək rus
köylüsünü kəsiyor!” - deyə
fəryad qoparıyor.
Kerenskiyə
görə Qafqasiyada Rusiya ilə birlikdə qalmaq istəyən
münəvvərlər az degilmiş,
yalnız bu münəvvərlərdə xalqda mövcud
qüvvətli ayrılma cərəyanına qarşı
kürək çəkmək imkanı yox! Köylü
qiyamını basdırmaya rus qızıl ordusu köylülərini
göndərməklə Stalin Rəsulzadələrin
qafqasiyalılara vüqu bulan xitabını qüvvətləndiriyormuş.
Bu xitab nəymiş? “Panrusizm
təhlükəsinə qarşı birləşiniz!”
Rus istilasına qarşı birləşmək. Velikorusları kəndi milli
hüdudları daxilində tutmaq! Kerenski buna
seperatizm proğramı diyor. Onunca Velikorus
deyilən bir mövcud yoxdur. Var olan
Rusiyadır. Millətlərin səadəti
bu varlığı tanımaqda, onun daxilində qalaraq, bir
avtonomiya ilə qənaətlənməkdə imiş.
Kerenski rus sosyal-demokratları qədər olsun iləriləmiyor. Onlar heç
olmazsa sözdə millətlər üçün istərlərsə
Rusiyadan ayrılmaya varıncaya qədər “bir haqq
tanıyorlar”. Fəqət bu haqdan istifadə
etməməgi onlara tövsiyə ediyor və haqlarını
almaq üçün hərbə əcnəbi müdaxiləsinə
müraciət taktikini isə qətiyyən təcviz
etmiyorlar. Onlarca bolşevizm diktatorluğu tədriclə
likvidə edilməlidir. Çünki əksi
təqdirdə “ixtilal müktəsəbatının qeyb edilməsi
təhlükəsi vardır”. Kerenski II
İnternasyonalın bolşevik rejiminə qarşı göstərdigi
bu etidalı əsasən rədd etməklə bərabər,
bu taktikin milliyyət və Rusiyadan ayrılma hərəkətlərinə
aid olan qismindən məmnundur. Çünki
istixlası real vasitələrə müraciət etməmək
şərtlərinə bağlanan bir haqqı tanımaqla
tanımamaq arasında fərq olmadığını bilməz
degildir.
Fəqət bizim Kerenski zehniyyətində
anlıyamadığımız bir nöqtə vardır. Əcəba Qafqasiyayı
Sovetlər ittihadı daxilində tutmaq üçün rus
mujiklərinin qüvvətinə müraciət edən Stalini
tənqid edən bir zati-şərif Rusiyadan başqa məfhum
anlamadığı təqdirdə və ayrılma cərəyanının
əsasən əleyhində bulunduğu halda, nə zənn
ediyor, nərdənsə mövcudiyyətlərini xəbər
aldığı və çift bir tək rusofil münəvvər
qüvvətləmi istiqlal cüşü xurişda bulunan
Qafqasiyayı Rusiya daxilində tutacaqdır? Əcəba
bu zehniyyətdə qaldıqca zənn etmiyormu ki, o da Stalin kibi
- istər-istəməz - rus köylüsünü Qafqasiya
köylüsünə qarşı sövq etmək və
Tambovlu anaları gözü ağlar vəziyyətdə
buraxmaq zərurətində qalsın?!
lll
Ermənilərin
Azəri türklərlə birlik edib rus
istilaçılarına qarşı bərabər hərb
etdiklərini Kerenski Təbrizdəki erməni müxabirindən
alaraq, yuxarıda qeyd etdigimiz yanıqlı məqaləsini
yazmışdı...
Bizim bilavasitə aldığımız məlumat dəxi
Kerenskiləri güldürdəcək mahiyyətdə
degildir.
Erməni köylüsünün qonşu türk
köylüsü ilə birlikdə Moskva qüvvətinə
qarşı mücadilə etdigi olmuş bir işdir. Aldığımız məlumata
görə sadə köylülər degil, bilavasitə
onların və kütləvi hərəkatın təsirində
bulunan Təbrizdəki bəzi erməni mühatilində belə
macəra siyasətindən əl çəkərək, dibi
yox rus oryantasyonundan göz çevirərək Qafqasiya birliginə
və qafqasiyalılarla təşriki mesai siyasətinə təvəssül
etmək meyli görülüyor və Qafqasiya konfederasyonu
fikrinə qarşı bir əlaqə oyanıyormuş. Hali-hazırda bu təsir altında bulunanlarla Qafqasiya
xaricində bəxt arayan rəsmi macəra siyasətinin
müməssilləri arasında münaqişələr davam
ediyormuş.
Fəqət, bu münaqişələrin rəsmi
daşnaqsütyun taktiki üzərində çarçabuk
bir təsir yapamıyacağını erməni kütləsinin
belə rus əleyhdarlığı tərəfinə təvəccöh
göstərdigini təəssüflə xəbər verən
“Dni” qəzetəsindən ögrəniyoruz. “Erməni mətbuatının
istiqlalçı “Promete”yə cavabı” ünvanı
altında Kerenskinin qəzetəsi 92 nömrəli nüsxəsində
Parisdə intişar edən erməni qəzetəsi
“Araç”ın bir məqaləsini iqtibas ediyor. Bu iqtibasa görə daşnaqsütyun firqəsinin
orqanı erməni köylüsünün üsyanlardakı
iştirakından, erməni xalqında “Dni”nin təbirincə,
“Rus əleyhdarı cəbhədə” olduğu mənasını
çıxarmanın doğru olmadığına işarət
ediyor.
Kerenski məmnun!
Qafqasiyadakı istiqlalçılıq cərəyanına
qarşı zəif də olsa, kürək çəkənlər
var.
Fəqət
bu kürəgin nə qırıq bir kürək olduğunu
hadisələrdən anlayanlara sor!...
lll
Parisdə, Rusiyada milliyyət məsələsi üzərinə
cərəyan edən bir münaqişə əsnasında
natiqlərdən Fişer Sovetlər ittihadında
hali-hazırda 2 inkişafın bərabər getdigini qeyd eyləmişdir. Bu
inkişaflardan birisi idari mərkəziyyətdir ki, komunist
diktatorluğundan doğar, digəri isə milli kültür
istiqlaliyyətçi-ligindən ibarətdir ki, hər gün
yeni bir qüvvətlə böyüyən milli hərəkatların
mövcudiyyətindən və onların dərinləşməsindən
gəlir. Birinci inkişafın qüvvətlənməsi
şübhəsiz, ikinci inkişafı
sıxışdırıyor ki, bu da rus olmayan milli xalq
kütlə-lərində ümumi dövlət mərkəzinə
qarşı bir etimadsızlıq və onun
yürütdügü milliyyət siyasətinə
qarşı bir şübhə doğuruyor.
Sovetlər
ittihadı seyrinin bu 2 tipik inkişafı hadisəsinə
gözəl rəmz təşkil edən bir hadisə keçənlərdə
“Odlu Yurd”un da səmimiliginə qeyd
olunmuşdu. iki rus tələbə - nə yapacayız biz bu
türkcəyi, Bakı Azərbaycan degildir - demiş,
qapıları vuraraq imtahan odasını tərk etmişlər,
iki türk tələbə də - burası türk məmləkətidir,
nədən bizə elmləri türkcə oxutmazlar! - deyə eyni şiddətlə qapıları
vurmuş getmişlərdir.
Darülfünun idarəsi hər iki tərəfin də
milliyyətçilik və şövenliginə hökm edərək
fakultələrdən tərdlərinə (qovulmalarına) qərar
vermişdir.
Bu qərar ilə darülfünun məhkəməsi,
bizcə, təbiətin səsini boğmağa yönəldilmişdir. Bakıda intişar
edən sovet qəzetələri böylə düşünən
tələbələrin hətta bol olduğu, yəni hadisənin
tipikligini qeyd ediyorlar.
Tələbələrin bu qavğası Fişerin tərif
etdigi iki inkişafın zəruri təsadümlərini
canlandıran tipik bir hadisədir. Hadisədə bir tərəfin
rus, digər tərəfin türk olduğu ona daha canlı və
daha ifadəli bir əda veriyor.
Diqqətimizi darülfünun sıraları arasında cərəyan
edən bu hadisədən sovet rejimi altında yaşayan
“ittihadın” bütün xüsusatına çevirirsək
görəcəgimiz həyat qavğası səhnələrinin
ifadə edəcəkləri məna aydındır. Həyatın hər sahəsində
harsi, iqtisadi və siyasi həp bu qapını çırpan
iki tələbənin ədaları hakim!
Komunizm -
rus hakimiyyətinə qarşı milli demokrasi
istiqlalçılığı - iştə hadisələrin
yeganə mənası!
Bu həqiqəti
Kerenskilərin isterik avazları təsirindən daha qurtulmayan
Parisdəki “Araç” mühərrirlərindən Qarabağ,
Gədəbəydə və Naxçıvan və Vedi tərəflərində
kəndisilə həmdərd türk köylüsü ilə
bərabər bulunan erməni köylüsü qaliba daha ziyadə
anlamaqdadır!...
lll
Komunist diktatorluğu böhranı inkişaf etdikcə - heç şübhəsiz - bu iki inkişaf arasındakı təsadüm həmlələri qüvvətlənəcək və Molotovları panikə düşürən “Qafqasiya üsyanları” gündən-günə artacaqdır və o zaman şimdiki halda dağların xaricində arzularına rəğmən sakin qalan obalar dəxi içərilərindəki qiyam ehtiyacını tət-min edəcəklərdir. Vay düşmənə qarşı o gündən ki dağ ilə oba birləşsin!
Bu birləşmənin səadətli zamanını bizə kim xəbər verir?!..
Bu mübəşşirin bir şəxs degil, bir ruh və bir psixoloji olduğunu müadənizlə xəbər verəyim. Qafqasiyalıların ümumi düşmənə qarşı, ümumi mücadilələri qüvvətləndikcə siyasi müqəddərat birligindən doğan bir ruhun tərbiyəsilə müştərək düşmənə qarşı müştərək mücadilə qənaəti bütün ağıllarda yer tutacaq və get-gedə bu qənaət hər türlü igfalları yenən bir şüur halına gələcəkdir!
Bu xilaskar şüuru tərbiyə - iştə hadisələrin bizə təlqin etdigi vəzifə!
Azəri (M.Ə.Rəsulzadə)
“Odlu-Yurd”, Temmuz (iyul) 1930, ¹18
İstixlas - xilas olma, qurtarma
Təcviz - mümkün hesab etmə
Müktəsəb - qazanılan, əldə edilən
Etidal - mötədillik
Cüşü xuriş - qaynama, coşma
Mühatil - əhatə
İğfal - aldatma
Mübəşşir - xəbər verən, muştuluqçu
(Ardı var)
525-ci qəzet 2017.- 15 iyul.- S.20-21.