Moskvada Anar haqqında
kitab nəşr olundu
Moskvanın "Maska" nəşriyyatı
Xalq yazıçısı
Anar haqqında kitab nəşr edib.
"İllərini sayan
Anar" adlı kitaba yazıçı haqqında məqalələr,
çıxışlar, mətbuat
səhifələrində gedən
müxtəlif rəylər
daxildir. Kitaba rus yazıçısı
Sergey Sibirtsev Ön söz yazıb.
Kitab Anarın 60 və 70 illiyinə Ulu Öndər Heydər Əliyevin, Prezident İlham Əliyevin, Birinci vitse-prezident Mehriban Əliyevanın təbrik məktublarıyla
açılır.
"Anar haqqında söz" bölməsində
Çingiz Aytmatovun, Rimma Kazakovanın, Oljas Süleymenovun, Ukrayna, rumın, alman tədqiqatçılarının,
Azərbaycanın Xalq
şairləri və Xalq yazıçılarının
yazıları daxil edilib.
"Anarın nəsri" bölməsində tanınmış
rus tənqidçiləri
V.Perevedensevin, D.Urnovun,
L.Anninskinin, V.Kovskinin,
A.Latıninanın, A.Boçarovun,
L.Lavrovanın, E.Şklovskinin,
bəstəkar, SSRİ Xalq
artisti Nikita Boqoslovskinin,
görkəmli alim türkoloq Xalıq Koroğlunun və başqalarının "Literaturnaya
qazeta", "Sovetskaya
kultura", "Komsomolskaya pravda", "Trud" qəzetlərində, "Novıy
Mir", "Drujba narodov",
"Yunost", "Oktyabr",
"Zvezda", "Literaturnoe
obozrenie" jurnallarında
çap edilmiş geniş məqalələri
yer alıb.
Anarın
pyesləri əsasında
Azərbaycan, İstanbul,
Moskva, Kişinyov, Daşkənd, Qazan və başqa şəhərlərdə qoyulmuş
tamaşalar haqqında
rus teatrşünaslarının,
azərbaycanlı müəlliflərin
"Pravda" qəzetində, "Teatr", "Sovremennaya dramaturqiya" jurnallarında
dərc olunmuş məqalələri və
resenziyaları kitabın
ayrıca bölməsində
toplanıb.
Kitabın başqa bir bölümündə Azərbaycan
yazıçısının əsərləri haqqında
rus, alman (ADR və AFR), Fransa, İsveçrə, Avstriya,
Macarıstan, Rumıniya,
Türkiyə, İran,
MDB və ərəb ölkələri mətbuatında
çıxmış yazılardan
örnəklər verilib. Məktublar
bölməsində Anara
Rəsul Həmzətovun,
Çingiz Aytmatovun, Eduardas Mejelaytesin, İrakli Andronnikovın,
Viktor Astafyevin, Leonid Zorinin,
Sergey Baruzdinin, Rimma Kazakovanın, Yunna Moritsin, Vladimir Amlinskinin,
Leonid Juxovitskinin, İvan
Draçın, İlya
Averbaxın, Baninin, Şmidenin, Əziz Şərifin, Xalıq Koroğlunun məktubları
dərc edilib. Kitabın bir bölümündə də
Moskva tənqidçisi
və nasiri Lüdmila Lavrovanın Anara həsr olunmuş kitabından Azərbaycanın görkəmli
ədəbiyyat, sənət,
mədəniyyət xadimlərinin
Xalq yazıçısı
haqqında fikirləri
əks olunub.
Kitabın sonunda yazıçının
rus dilində çıxan kitablarının
siyahısı, filmoqrafiya
və bioqrafik məlumatlar dərc olunub. Üz qabığında
Anarın Tahir Salahov tərəfindən
çəkilən rəsmi,
içəridə isə
yazıçının müxtəlif
yaşlarında rus rəssamları Lüdmila
Skubko-Karpasın, Tatyana Selvinskayanın,
Azərbaycan rəssamları
Toğrul Nərimanbəyovun,
Tahir Salahovun yağlı boyayla çəkdikləri portretləri
var.
Nəşrin tərtibçisi Natəvan
Xəlilova, redaktoru Lüdmila Lavrovadır.
Kitaba yazılmış
Ön sözü oxuculara təqdim edirik.
HƏLLEDİCİ
İŞTİRAK
Sergey
SİBİRTSEV
Bu fundamental kitab kiməsə
görünə biləcək
qədər sadə deyil. Gözəl Azərbaycan yazıçısı
Anarın yaradıcılığı
və şəxsiyyəti
haqqında məqalələr,
fikirlər, rəylər
kitabı ilk baxışda
oxucu üçün
bayram kimi qavranıla bilər.
Çünki oxucu başqalarının, nüfuzlu
tənqidçilərin, ictimai
xadimlərin, musiqiçilərin,
rəssamların, rejissorların
təəssüratları vasitəsiylə
yenidən sevimli müəlliflərinin yaradıcılıq
aləminə daxil ola biləcəkdir.
Kimsə
onu özüyçün
yenidən kəşf
edəcək. Anarın yazıçılıq
ustalığı, vətəndaşlıq
və həyat mövqeyi haqqında dəyərləndirmələr və mülahizələr
güzgüsündə böyük
sənətkarın sirrini
açmaq, onun Sözünün nədən
yarandığını bilmək
mümkün olacaq.
Əlbəttə, belə bir baxış
da məqbuldur. Amma bu
lap üz qatda belədir. Bu məqamda mən Anarın gizli və incə ironiyasını duyuram.
Sonra elə bu kitabda onun
dostu, şair Fikrət Qocanın fikriylə rastlaşıram
və başa düşürəm ki, məşhur ədəbiyyatşünasların,
tənqidçilərin mətnlərinə
rəğmən Anar irsinin asan mənimsənilməsi
aldadıcı ilyüziyadır,
yaradıcılığını - nəsrini, filmlərini, tamaşalarını, tədqiqatlarını,
esse və məqalələrini əhatə
etmək və deməli, müəllifi
tam tanımaq imkansızdır.
F.Qoca etiraf edir: "Elə bilirsiniz ki, Anarı tanıyırsınız?" Amma
mən deyərdim:
"Anar o şəxslərdən
deyil ki, onu tanımaq asan olsun. İlk baxışda
hamıya açıqdır,
amma eyni zamanda, öz içinə qapanıb.
Ünsiyyətlidir, çoxlu dostu,
tanışı var, amma eyni zamanda,
çox tənhadır.
Bu, dəhşətli deyil, Allah da tənhadır".
Bax belə... Nə qədər cəhd
olunsa da, yazıçını ən
dərin və parlaq rəylərin toplusuyla da dərk
etmək mümkün
olmayacaq. Deməli,
bu kitabla tanış olan hər kəs
Anar yaradıcılığına
açarın sorağında
maraqlı bir səyahətə çıxır,
ayrı-ayrı fraqmentlər
əsasında əlvan
və çoxcəhətli
Anar adlı freskayla tanış olur. Kədərli olsa da, etiraf edim ki,
bazar ədəbiyyatıyla
tərbiyələnmiş müasir
oxucu üçün
bu ilk baxış kifayət etməyəcək.
Bu kitabı oxuyarkən
qəlibləşmiş ehkamlardan
ayrılmaq gərəkdir. Sovet ədəbiyyatı
və "altmışıncılar"
ehkamlarından uzaqlaşıb
dərinlərə varmaq
lazımdır. Anar şəxsiyyətinin
formalaşdığı qəliz
və ziddiyətli Zaman haqqında düşünməlisən. Onun müəllimləri və
tarixi şərait, ailəsinə və dünyagörüşünə təsir edən amilləri nəzərə
almalısan, onu qüdrətli milli zəmində yetişdirən
və eyni zamanda, dünyanın insanı kimi püxtələşdirən səbəbləri
araşdırmalısan. Kitabdakı yazılardan birində dəqiq deyildiyi kimi, Anarın varlığında Azərbaycan
milli xarakterinin ən yaxşı cəhətləri dünya
insanının cizgiləriylə
üzvü şəkildə
birləşir. Bir rus yazıçısı kimi
mənə Anarın rus mədəniyyəti və ədəbiyyatına
münasibəti çox
qiymətlidir. O yazır:
"Rus dili bizim də sərvətimizdir,
bu dilin vasitəsiylə biz azərbaycanlılar
da, tatarlar, qazaxlar, özbəklər,
türkmənlər də
dünya mədəniyyətinə
və öz-özlüyündə
çox zəngin olan rus mədəniyyətinə
qovuşuruq".
Anar haqqında
yazan ən yaxşı tənqidçilərin
uzaqgörənliyini qeyd
etməmək olmaz. Onun nəsrinin
ideya-mənəvi təməllərini
- hərisliyi, acgözlüyü,
hər şeyi qamarlamaq ehtirasını damğaladığını vurğulayırlar,
qeyd edirlər ki, yazıçı daima mənəviyyatsızlığa,
saxta öyüdçülüyə
qarşıdır. O şeylər
ki, insanın daxili aləmini çökdürür, "vətəndaş
məqsədləriylə şəxsi
səadət" arasındakı
tənasübü pozur.
Anar nəsri "etik cəhətdən tələbkardır"
(L.Poşexonov). Böyük sələfi
Cəlil Məmmədquluzadə
kimi, Anar da boş-boş möüzə oxuyanlara, bəlağətli boşboğazlara
nifrət bəsləyir.
Xəstəni müalicə
etmək əvəzinə
onun nəbzini yoxlayıb getməyə tələsən "həkimlər" ...
Belə "həkimlər" mənə üzdəniraq "postmodernistləri" xatırladırlar. Əsas məqsədləri muzdlarını almaqdır, oxucunu hansı mənəvi "qidayla" doydurmaq istədikləri isə onlarçün vacib deyil.
Bununla belə, klassiklərin humanist tövsiyyələrinə əməl edən Anar sırf ifşaçılıq mövqeyində də dayanmır. Qeyd edir ki, ədəbiyyat həmişə bəraət qazandırır, hətta məhkum edəndə də... Çünki anlamağa çalışır. İttiham edərək həm də müdafiə edir... Yazıçı da Allah kimi çoxlu müxtəlif adamlar tanıyır, o cümlədən, çox pis adamları da, amma hər bir insanda, hətta ən pis insanlarda da o özünü axtarmalıdır.
Anar miqyaslı sənətkar kimi XX əsri adladı. "İllərini sayan Anar" kitabı bir daha sübut edir ki, onun Azəbaycan ədəbiyyatında varlığı - həlledicidir. Amma türk dünyasının ədəbiyyatı da Anarın təsirindən xali deyil. Ümid edək ki, Anarı uzun illər boyu maraqla oxuyan, əsərləri haqqında dərin məqalələr yazılan Rusiyada da onun Sözü eşidiləcək. "Drujba narodov" jurnalında Anarla geniş müsahibənin və onun yeni əsərinin - parlaq və sirli "Göz muncuğu" povestinin dərc olunması bunun əlamətidir.
Anar formal əllaməçilik arxasında gizlənənlərdən deyil. Hələ "Kommunizmə işıqlı ümidlər" dövründə o, cəsarətlə qarşıdakı ağır gələcəyin təlaş doğuran işarələrini görmüş və göstərmişdi. Bunun ən əyani nümunəsi "Gecə düşüncələri"dir" - əsrin övladının sarsıdıcı etirafı. Bu səmimi etiraf müəllifin öz özüylə açıq söhbəti, çoxyönlü istedadın qəlbinin aynasıdır.
Anarın bizlərə, bugünkülərə, həm də yalnız yazıçılara deyil, hamıya ən böyük dərsi öz işinə, yaradıcılığına namuslu yanaşmaq dərsidir. Onunçün yaradıcılıq oyun deyil, məşhur olmaq, tanınmaq, teleekranlarda, dəbdə olan təqdimatlarda görünmək deyil.
Anarçün yaradıcılıq sirli-sehrli bir aləmdir, insanı bütünlüklə yandırıb yaxan təbiət hadisəsidir. Həyatın elə bir həddidir ki, şair demişkən "burda sənət bitir, torpağın, taleyin nəfəsi gəlir".
525-ci qəzet 2017.- 18 iyul.- S.7.