Qəlblərdə yaşayan Hüseyn
Cavid: əsl vətən və millət fədaisi
Bəbir HÜSEYNOV
Əməkdar jurnalist, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin üzvü
Yaxşı yadımdadır, 1980-ci illərin əvvəllərində
ən çox maraq doğuran, diqqət mərkəzində
olan mövzu dünya romantizminin görkəmli nümayəndəsi,
Azərbaycan ədəbiyyatında romantizm cərəyanının
banilərindən biri, qəlblərdə yaşayan vətən
və millət fədaisi Hüseyn Cavidin qürbətdəki
nəşinin vətənə qaytarılması idi.
Sənətdə
heç kimə bənzəməyən, orijinal yaradıcılıq
yolu olan, lirik əsərlərin, mənzum faciələrin,
tarixi dramların əvəzsiz müəllifi, ustad ədib
Cavidin Sibir torpağına tapşırılmış məzarının
qalıqlarının Vətənə qaytarılmasını
bütün xalqımız intizarla gözləyirdi.
Poeziya və
dramaturgiyada möhtəşəm əsərlər
yaradan,böyük şəxsiyyət, mütəfəkkir sənətkar
Hüseyn Cavidin keçdiyi ibrətli həyat və
yaradıcılıq yoluna bir nəzər yetirərkən
görürük ki, o, 1937-ci ildə iyun ayının əvvəllərində
Azərbaycan K(b)P XIII qurultayından dərhal sonra "gizli
millətçi əksinqilabi təşkilatda
iştirakına" görə bir qrup görkəmli şəxslərlə
bərabər həbs olunub. Qəribədir
ki, bu, Stalinin təkidi ilə ÜİK(b)P
MK katibi A.A.Jdanovun Azərbaycan
K(b)P MK-ya, şəxsən
M.C.Bağırova göndərdiyi məktubdan sonra baş
vermişdi. Həmin məktubda M.C.Bağırovun
əksinqilabçı düşmənlərin, sosializm əleyhdarlarının
tapılıb ifşa edilməsində qətiyyətsizlik
etdiyi göstərilirdi.
Hüseyn
Cavidi sevməyənlər, necə deyərlər, sapı
özümüzdən olan baltalar, ürəklərini iblisə təslim etmiş qələm
yoldaşları hələ onun
1934-cü ildən üzvü olduğu
Yazıçılar İttifaqının
yığıncaqlarında şairi "burjua
yazıçısı" və yaxud "müasir həyatı
əks etdirməyən" ədib kimi
damğalayırdılar. Onun haqqında
"Kommunist", "Gənc işçi" və
"Bakinskiy raboçiy" qəzetlərində
vaxtaşırı donoslar verilirdi. Bildirilirdi ki,
İranda, Dağıstanda, Gürcüstanda olan bütün
Azərbaycan torpaqlarını birləşdirib "burjua təmayüllü
müstəqil Azərbaycan yaratmaq uğrunda gizli fəaliyyət
göstərən pantürkist, əksinqilabçı təşkilatın
üzvləri arasında 9-cu adam Hüseyn
Caviddir". "Kommunist" qəzeti yazırdı: "Biz
ildırım sürəti ilə irəliləyərkən
Cavid tısbağa kimi yürüməyi tərk etmədi".
"Gənc işçi" qəzeti isə şairin Teymurləngdən
bəhs edən əsəri haqqında belə
yazmışdı: "Adı özünə uyğundur: sənətdə
topaldır". "Bakinskiy raboçiy" qəzeti
də yazırdı ki, Hüseyn Cavid Türkiyə ilə
bağlıdır, onun əsərləri Türkiyədə
çap olunur. Bəzi qələm əhli
isə Cavidi müsavatçılarla əlbir olmaqda
günahlandırırdı. Əsl zərbəni isə
M.C.Bağırov vurmuşdu: "Bir baxın Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqında kimlər əyləşmişdi.
Hazırda ifşa edilmiş Hüseyn Cavid,
Mikayıl Müşfiq, Əhməd Triniç və başqa
əclaflar".
Həyatı,
insanları ülvi məhəbbətlə sevən,
dünyanı, bəşəriyyəti azad, səadət və
rifah içində görmək arzusunda olan, ümumbəşəri
problemlərin işıqlandırılmasına həmişə
xüsusi diqqət göstərən, "Mən fəqət
hüsni-Xuda şairiyəm, Yerə enməm də səma
şairiyəm",
"Kəssə hər kim tökülən qan
izini, Qurtaran dahi odur yer üzünü" deyərək zirvədən
uca səslə hayqıran ədibə qara yaxırdılar.
Nəhayət, 4 iyun 1937-ci ildə Hüseyn Cavid həbs
olundu. Onun həbs olunduğu gecə həyat yoldaşı
Müşkünaz xanım, oğlu Ərtoğrul,
qızı Turan böyük sarsıntı keçirmişdilər.
Onlar bu qara buludun haradan gəldiyini belə bilmədilər.
Gecə evə soxulanlar Cavidin kitablarını, əlyazmalarını
və başqa dəyərli əşyaları ələ
keçirmişdilər.
Cavidə "Gizli millətçi əksinqilabi təşkilat"da
iştirakı bəhanəsi ilə 8 illik həbs cəzası
verilir. O, iki il Keşlə və Bayıl həbsxanalarında
ağır zindan həyatı sürəndən sonra 1939-cu il
iyul ayının 4-də antisovet təbliğatında iştirakı
ittihamı ilə təqsirləndirilərək Sibirə -
Maqadana sürgün edilib. 21 sentyabr 1941-ci ilədək
orada, 17 noyabrdan 5 dekabra kimi Tayşet rayonunun Şevçenko kəndində
məhbus həyatı sürüb. Böyük ədib
1941-ci il dekabrın 5-də İrkutsk vilayətinin
Tayşet rayonunun Şevçenko kəndindəki Əlillər
evində dünyasını dəyişir və orada
torpağa tapşırılır. Yalnız 41
ildən sonra Hüseyn Cavidin cənazəsinin qalıqları
vətənə qaytarılır. Bu, Ulu
Öndərimiz Heydər Əliyevin təşəbbüsü
və prinsipial mövqeyi nəticəsində mümkün
olub. Ədəbiyyatımızın, mədəniyyət
və incəsənətimizin böyük qayğıkeşi
olan Heydər Əliyev Hüseyn Cavidin cənazəsinin
qalıqlarının Uzaq Sibirdən Azərbaycana gətirilməsi
üçün Sov.İKP MK-nın Baş katibi L.İ.Brejnevə,
həmçinin SSRİ Dövlət Təhlükəsizlik
Komitəsinin sədri Y.V.Andropova müraciət etmişdi.
Əvvəldə vurğuladığım kimi,
şairin cənazəsinin qalıqlarının Azərbaycana,
onun doğma yurdu Naxçıvana gətirilməsi o vaxt
ictimai-siyasi mühitdə böyük hadisəyə
çevrilmişdi.
Hələ, Heydər
Əliyev Azərbaycan KP MK-nın birinci katibi ikən 1981-ci ildə
"Hüseyn Cavidin anadan olmasının 100 illiyi
haqqında" qərar qəbul etmişdi. Həmin tarixi qərarda, görüləcək bir
sıra işlərlə yanaşı, Bakı və
Naxçıvan şəhərində Hüseyn Cavidə abidələrin
qoyulması, Bakıda 1920-ci ildən 1937-ci ilədək yaşadığı
və işlədiyi evin fasadına xatirə lövhəsinin
vurulması və üzərində H. Cavidin portreti olan xatirə
medalının hazırlanması nəzərdə
tutlmuşdu. Bu qərardan sonra 3 oktyabr
1982-ci ildə Naxçıvana səfəri zamanı Heydər
Əliyev böyük şairimizin cənazəsinin qalıqlarının
Uzaq Sibirdən vətənə gətirilməsinə xeyir-dua
vermişdi.
1982-ci il oktyabrın 12-də Naxçıvan Vilayət
Partiya Komitəsi Hüseyn Cavidin məzarınınn
tapılması, cənazəsinin Azərbaycana gətirilməsi
ilə bağlı qərar qəbul edib, qərarın
icrasını komitənin katibi Həmid Cəfərova
tapşırır. Bu qərardan Həmid Cəfərov
çox razı qalır. Çünki o, neçə
illər idi ki, Hüseyn Cavidin ədalətsiz yerə həbs
olunması, Uzaq Sibirə sürgün edilməsi, orada
dünyasını dəyişməsi, məzarının
uzaq ellərdə qalması və bu məzarın qalıqlarının
vətənə gətirilməsi barədə
düşünür, rahatlıq tapmırdı. Onun Hüseyn
Cavidin nəşinin axtarışlarına başlaması,
Maqadan və İrkutsk partiya komitələrinə məktublarla
müraciət edib cavablar alması, hazırda öz evində
"Mənim nurlu Hüseyn Cavid ocağım..." guşəsini
təşkil etməsi Həmid Cəfərovun böyük
şair və dramaturqumuza, onun irsinə və ailəsinə
böyük ehtiramının təcəssümüdür.
Oktyabrın
13-də Həmid Cəfərov Muxtar Respublikanın daxili
işlər nazirinin sabiq müavini, polkovnik Telman Əliyev və
Babək rayonundakı daş üzlük kombinatının fəhləsi,
SSRİ Ali Sovetinin deputatı Zakir Nəsirovla birlikdə
Moskvadan birbaşa İrkutsk şəhərinə uçub. Orada, 20 oktyabr 1982-ci ildə VPK-nın katibi E.N.
Antipin müqəddəs missiyanı yerinə yetirmək
üçün gəlmiş nümayəndə heyətini qəbul
edib. Nümayəndələr şəhərin
rəhbər işçiləri ilə görüş
zamanı öyrəniblər ki, Hüseyn Cavid Tayşet
rayonunun Əlillər evində vəfat etdikdən sonra
Şevçenko kəndindəki qəbirstanlıqda 59
saylı qəbirdə torpağa tapşırılıb.
Müəyyən tədbirlər görüldükdən
sonra nümayəndə heyəti və ekspertlər polkovnik
Yuri Qriqoreviçin müşayiəti ilə Tayşetə
üz tuturlar.
Onlar 21 oktyabr 1982-ci ildə vilayətin Tayşet
rayon İcraiyyə Komitəsinə gəlib, cənazənin
çıxarılıb aparılması barədə sərəncam
əldə etdikdən sonra şəhərdən 75 km
aralıda yerləşən Şevçenko kəndinə
gedirlər. Onlara bu səfərdə
partiya, inzibati orqan və səhiyyənin məsul
işçiləri, habelə əslən Ağdamın
Qaradağlı kəndindən olan Azər Musayev, Namiq Rəsulov,
bərdəli Qəhrəman Qurbanov qoşulurlar. Tanınmış ictimai xadim və cavidşünas
Həmid Cəfərov "Hüseyn Cavid. Vətənə
qayıdış" kitabında ürəyinin qanı ilə
yazdığı "Vətənə qayıdış"
məqaləsində göstərdiyi kimi əsas ümid
1941-ci ildə Cavidin olduğu islah əmək düşərgəsində
keşikçi dəstənin rəisi işləmiş, məhbusları
tanıyan 72 yaşlı Dorafey Tradaykola qalır... Onunla bir çox məsələlərə
aydınlıq gətirilir. 40 min insanın dəfn
olunduğu qəbirstanlıqda 59 saylı qəbrin
axtarışı qarlı-şaxtalı gündə iki
saatdan çox davam etdikdən sonra rayon prokurorunun
"tapdım" sözü ilə başa çatır. Prokuror qəbrin açılmasına sanksiya verdikdən
sonra Cavidin qəbri qazılır və onun nəşi
götürülür. Ulu Öndərimiz
Heydər Əliyevin tapşırığına əsasən,
Cavidin nəşi Sibirdən Moskvaya, oradan da Bakıya gətirilir.
Şairin cənazəsi 1982-ci il
oktyabrın 26-da Bakı hava limanında layiqincə
qarşılanır. Cavidin yadigarı -
qızı Turan xanım da qarşılayanların arasında
olur. Tabutun önündə Nazirlər Soveti sədrinin
müavini Fikrət Əhmədov, mədəniyyət naziri
Zakir Bağırov, böyük şairimiz Bəxtiyar Vahabzadə
və Cavidin nəşini çox çətinliklə, zəhmətlə
Bakıya gətirən Həmid Cəfərov geniş nitq
söyləyirlər.
Sonra cənazəni aparan maşın karvanı və
yüzlərlə cavidsevər Şirvanşahlar sarayına
yollanır.
Burada və Elmlər Akademiyasının rəyasət heyətinin
binasında böyük şairlə vida mərasimi
keçirildikdən sonra noyabrın 1-də Cavidin cənazəsi əvvəlcə
bir vaxt şairin yaşadığı binaya, noyabrın 2-də
isə doğma Naxçıvana yola salınır. Orada da hava
limanında, ev-muzeyində, C.Məmmədquluzadə adına
Naxçıvan Dram Teatrında matəm mitinqləri təşkil
edilir, nəhayət, 41 ildən sonra vətənə
qayıdan Cavid əfəndi vaxtilə çox sevdiyi tut
ağacının altında torpağa
tapşırılır.
Ulu
Öndərimiz ikinci dəfə siyasi hakimiyyətə
qayıtdıqdan sonra da böyük şair və dramaturqumuz
Hüseyn Cavidin ədəbiyyat və mədəniyyətimizdəki
xidmətlərini,onun böyük irsini
yüksək qiymətləndirir. Cavidin məqbərəsinin
yaradılmasına nail olur. O, 29 oktyabr 1996-cı ildə
Naxçıvanda Turan Cavidin də iştirak etdiyi Hüseyn
Cavidin məqbərəsinin
açılışındakı parlaq nitqində demişdi:
"Mən çox məmnunam, sevinirəm ki, 15 il bundan əvvəl
qəbul etdiyim qərar həyata keçir. Mənim
arzularım həyata keçir. Mən sizi
də, özümü də bu münasibətlə təbrik
edirəm. Hüseyn Cavidin məqbərəsi
Naxçıvanın memarlıq tarixində yeni bir səhifədir.
Naxçıvanda böyük milli-mənəvi
memarlıq abidələrimiz var. Bu abidə də həmin ənənələrin
davamıdır. Ümidvaram ki,
"Möminə Xatun" abidəsi kimi bu abidə də əsrlər
boyu yaşayacaqdır. Güman edirəm
ki, gələcək nəsillər bu günü
xatırlayacaq və bu abidəni yaradanları
unutmayacaqdır".
Heydər
Əliyev şairin qızı Turan xanımın xahişini nəzərə
alaraq, 1996-cı il sentyabrın 13-də
Müşkünaz xanımın məzarının
Bakıdan, oğlu Ərtoğrulun məzarının isə
Naxçıvandan Cavid türbəsinə gətirilməsinə
göstəriş verir. Turan xanım da 13 sentyabr
2004-cü ildə vəfatından sonra öz
doğmalarının yanına gətirildi. Beləliklə, Cavidlər ailəsi əbədi
qovuşdu.
Ulu Öndərimizin Cavidlə bağlı tarixi xidmətləri
unudulmazdır.
"Hüseyn Cavidin 120 illik yubileyi
haqqında" sərəncamı, yubiley günündə
şairin ev-muzeyinin lentini kəsməsi də deyilənlərə
sübutdur.
Möhtərəm
Prezidentimiz İlham Əliyev də Cavid irsinə böyük
önəm verərək, onun anadan olmasının 125 və
130 illik yubileylərinin keçirilməsi haqqında 2007 və
2012-ci illərdə sərəncamlar imzalamışdır.
Söz yox ki, bu sərəncamlardan sonra şairin
yaradıcılığının
araşdırılması, əsərlərinin nəşri,onların müxtəlif dillərdə tərcümə
edilməsi sahəsində çox əhəmiyyətli
işlər görülmüşdür.
Naxçıvanda
Hüseyn Cavid məqbərəsinin
açılışı münasibəti ilə qələm
adamlarının yazdıqları poetik nümunələr - Bəxtiyar
Vahabzadənin "Hüseyn Cavidə", Fikrət Qocanın
"Cavid gəlib, aç qoynunu", Şahmar Əkbərzadənin
"Yas içində toy", Vaqif Bayatlı Ödərin
"Hüseyn Cavidə şeirlər", Zəlimxan Yaqubun
"Cavid əfəndi", Sabir Rüstəmxanlının
"Bir abidə üstündə" şeirləri, səhnə
əsərləri, filmlər və Cavidlərə həsr
olunmuş çoxsaylı rəsmlər xalqın böyük
ədibə və onun ailəsinə sonsuz məhəbbətinin
göstəricisidir.
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin ictimai-siyasi məsələlər üzrə köməkçisi, tarix elmləri doktoru, professor Əli Həsənovun təşəbbüsü və "Kaspi" qəzeti - Kaspi Təhsil Mərkəzinin layihəsi əsasında "Hüseyn Cavid. Əsərləri" (ilk Türkiyə nəşri, 2013) kitabının İstanbulda nəşr olunması böyük hadisəyə çevrilmişdi. Kitabın təqdimatında bu nəşrin möhtəşəmliyi və dəyəri xüsusi qeyd olunmuşdu. Sonra bu mövzuda konfranslar keçirilmiş, görkəmli alimlər, Cavidşünaslar böyük ədib haqqında maraqlı məruzələr etmişdilər. Tanınmış alim, şair və yazıçı Sona xanım Vəliyevanın tərtibçi, redaktor və ön söz müəllifi olduğu "Hüseyn Cavid. Vətənə qayıdış" kitabında isə "Kaspi" qəzetinin keçirdiyi yazı müsabiqəsinə göndərilən məqalələr toplanmışdı. Qeyd edək ki, Hüseyn Cavid yaradıcılığının tədqiqində, əsərlərinin nəşrində filologiya üzrə fəlsəfə doktoru S.Vəliyevanın əvəzsiz xidmətləri var. O, H.Cavid haqqında çıxışlarının birində deyib: "Cavid minilliklərin yazarıdır. Cavid kimi sənətkarlar bəşəriyyət üçün doğulanlardır. Bəşəriyyət üçün doğulanların isə hər zaman nəşrə ehtiyacı var, hər zaman təkrar-təkrar öyrənilməyə ehtiyacı var..."
Bəli, Hüseyn Cavid təkcə yaşadığı dövrün deyil, sonraki dövrlərin də böyük filosof-şairidir. Odur ki, Cavidi yaşatmaq və əbədiləşdirmək üçün Cavid mövzusuna dönə-dönə müraciət edilməlidir.
Bugünlərdə Nərimanov rayon Ağsaqqallar Şurasında "Heydər Əliyev - irsi Azərbaycan xalqının tərbiyə məktəbidir" mövzusuna həsr edilmiş tədbirin iştirakçıları Hüseyn Cavidin yaradıcılığını, onun nəşinin Uzaq Sibirdən vətənə gətirilməsini əks etdirən "Hüseyn Cavid: vətənə qayıdış" foto sərgisinə böyük maraqla baxdılar. Tədbirdə Ulu Öndər Heydər Əliyevin və möhtərəm Prezidentimiz cənab İlham Əliyevin Hüseyn Cavidin xatirəsinə, onun irsinə və Cavidlər ailəsinə göstərdikləri ehtiramdan, diqqət və qayğıdan söz açılıb, bu ali münasibət yüksək qiymətləndirilib. Onlar bu sərgini təşkil edənlərə, Hüseyn Cavidin cənazəsinin qalıqlarını Uzaq Sibirdən vətənə gətirənlərə, şəxsən həmin nümayəndə heyətinin rəhbəri Həmid Cəfərova xüsusi minnətdarlıq bildiriblər. Sərgiyə baxandan sonra Nərimanov rayon Ağsaqqallar Şurasının sədri, professor Miri Həsənov deyib: "Hüseyn Cavidə hörmət ona görə böyükdür ki, o, dünənin, bu günün və gələcəyin şairidir. XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının inkişafında misilsiz rol oynamış qüdrətli sənətkardır. O, Azərbaycan poeziyasında yeni zirvə fəth edən filosof-şairdir. Hüseyn Cavidin üstün cəhətlərindən biri də odur ki, o, əsərlərində insanları vətənpərvərliyə, insanpərvərliyə, maarifə, mədəniyyətə, elmə çağırır".
Ümidvarıq ki, Azərbaycanın
görkəmli mütəfəkkiri, unudulmaz millət fədaisi,
böyük filosof, şair və dramaturq Hüseyn Cavidin
qarşıdan gələn yubileyi də yüksək səviyyədə
keçiriləcək, onun ölməz əsərləri
bundan sonra da nəşr olunacaq, oxucular tərəfindən
sevilə-sevilə oxunub öyrəniləcək.
525-ci qəzet 2017.- 21 iyul .- S.4.