Bakı
küçələri
ANAR
Xalq yazıçısı, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin sədri
Zaman etibariylə Bakı mənimçün bir yox, bir
neçə şəhərdir. Keçmiş Bakı
var, o şəhərdən çox fərqlənən indiki
Bakı var və mənim xəyallarımda
canlandırdığım gələcəyin Bakısı
var.
Arzularımda
canlandırdığım gələcəyin Bakısında bulvarları, parkları,
binaları və abidələri mən bir qədər başqa cür görürəm. Küçələri
və onların adlarını da... Dağüstü
park nə deməkdir? Dağın zirvəsi, yamacı, ətəyi olar.
Bu, rus dilindən
“naqornı park”
sözlərinin kalkası - hərfi tərcüməsidir.
Mən buranı “Şəhidlər dağı”
adlandırardım, “dağ” sözünün hər iki
anlamında - yüksəklik mənasında da, “sinəyə
dağ çəkmək” mənasında da. Haçansa çoxdankı təklifimin həyata
keçəcəyinə - burda Şəhidlər muzeyi
yaradılacağına da inamımı itirməmişəm.
Yeri gəlmişkən, “dənizkənarı bulvar” da
rus dilindən kalkadır - “primorskiy bulvar”. “Sahil bulvarı”, yaxud “Xəzər bulvarı” daha gözəl səslənməzmi?
Urbanistik xəyallarımın bir qismini “Ağ qoç,
qara qoç” povestimin birinci nağılında ifadə
etmişdim.
Bakı
küçələri... İlk həyat təəssüratlarımdan
biri haçansa Krivoy adlanan küçəylə
bağlıdır - Nizami muzeyindən indi kitabdan əsər-əlamət
qalmayan Kitab passajına qədər
uzanan küçə. Bu küçəylə gəmi illüminatorları
kimi dairəvi pəncərələri olan dikt divarlı kafenin, çiçək
dükanının yanından anamla birlikdə keçirik.
Anamın başında beret var. Soruşuram:
- Mənim
neçə yaşım var?
Anam:
-
Üç - deyir.
Bu barədə
“Sissiz” xatirə romanımda yazmışdım və Moskvada
yaşayan köhnə bakılı, dramaturq Leonid Zorindən məktub
almışdım: “Bu sizin uşaq yaddaşınızda necə
qalıb? Mən də Nigar xanımı bu beretdə
xatırlayıram”.
İndi Fontanlar meydanı olan bu rayon
yadımda xüsusi qalıb. Haçansa burda “Azərbaycan”
yay kinoteatrı yerləşirdi, ona bitişik bütün
divarları sarmaşıqla örtülmüş
yaşayış binası vardı. Binanın
pəncərələrindən kinoteatrın ekranı
görünürdü. O evin sakinlərinə həsəd
çəkirdik - hər axşam mənzillərindən
çıxmadan filmlərə baxa bilirdilər.
O
kinoteatrda “Azadlıq ordusunun kapitanı” (əsl adı “Viva
Vilya!”dır, Meksika
üsyançısına həsr olunub), “Zorro nişanı”
filmlərinə baxmağım yadıma gəlir.
Kinoteatrın yanındaca qəribə bir attraksion
qurmuşdular - siyah
pərdələr və güzgülər vasitəsiylə
bədəni olmayan canlı qadın başı boşluqdan
asılıb qalmışdı. Bir az yuxarıda “Araz”
kinoteatrının yanında başqa bir attraksion vardı - təndir
kimi dairəvi
binanın divarlarıyla motosikletçi spiral şəklində
motosikletini üfüqü sürüb hər çevrədə
daha ucaya yüksəlirdi. Yanında idman meydançası yerləşirdi.
O meydançada basketbol oynayanların arasında sonralar bağ
qonşumuz olan bəstəkar Azər Rzayev, sonralar
bacanağım olan aktyor, musiqiçi, telerejissor Tofiq Mirzəyev
yadımda qalıb.
Müharibə
vaxtının bomba dalğalarından müdafiə
üçün çarpaz kağızlarla “qorunan”,
qaranlıqlaşdırılmış pəncərələrini,
qara dairəvi radio-boşqabdan dinlədiyimiz məşum xəbərləri
xatırlayıram. Anam gecə növbəti
üçün damımıza çıxanda mən də
özüylə aparırdı. Bu gecə
növbətlərinin mənasını indiyə qədər
başa düşə bilməmişəm. Hava hücumu olsaydı, anamla mən damda bunun
qarşısını necə ala bilərdik?
Atam
Krım cəbhəsindən azərbaycanlı əsgərlərin
şücaəti haqqında AzTAQa yazılar göndərirdi və
hər yazının sonunda “Nigara salam” yazırdı ki,
sağ-salamat olduğunu bizə çatdırsın.
Bu reportyor yazılarında da,
“Leytenant Bayramın gündəliyi” oçerkində də, “Vəfa”
pyesində də azərbaycanlıların igidliyinin xüsusi
vurğulanması onunla bağlı idi ki, Moskvanın yüksək rütbəli məmuru Mexlis kimi bədxahlarımız
döyüşçülərimizin səriştəsizliyini,
cəsarətsizliyini, hətta fərariliyini qabartmağa
çalışırdılar. Neçə-neçə müsəlman xalqını
sürgün edən Stalin rejimində bunun Azərbaycan
üçün də təhlükə təşkil etdiyi
aydındı...
1942-ci ildə
sovet qoşunları Krımı tərk edəndə ordu qəzetində
çalışanlar - Cəfər Cəfərov, Abbas Zamanov,
Nəsir İmanquliyev, İbrahim Novruzovla birlikdə Rəsul
Rza da Bakıya qayıtdı. 4 yaşım
vardı, amma o günü yaxşı xatırlayıram.
Anam evdə yox idi, xəbəri ata nənəm
Məryəm xanım almışdı. Kitab
passajı üstündəki evimizdən passajın girişinə
çıxdıq. Nənəm:
- Sən
bu tərəfə bax - dedi - bəlkə, tramvayla gəldi, mən
də bu tərəfə baxım - maşınla gəlsə.
O vaxt tramvay “9 yanvar”
(indiki Xaqani) küçəsiylə gəlib Korqanov (indiki Rəsul
Rza ) küçəsindən Yefim Saratovets (indiki Nigar Rəfibəyfli)
küçəsinə burulurdu. Elə istəyirdim
ki, atam tramvayla gəlsin, onu birinci mən görüm və nənəmə
deyim. İstəyim çin oldu. Atam hərbi geyimdə tramvaydan düşüb bizə
tərəf gəlməyə başladı. Yüyürüb qucağına atıldım.
Bu səhnə dünən olmuş kimi gözlərimin
qarşısındadır.
Atamın qayıtdığını eşidən
dostlar, qohumlar, tanışlar bizə
yığışmağa başladılar. Nənəm
plov bişirirdi. Məni çağırıb bir
qaşıq həlim düyü uzatdı:
- Bir bunun
dadına bax, gör çox duzlamamışam ki?
-
Özün niyə baxmırsan?
- Əhd eləmişəm ki, Rəsul qayıtsın,
aş bişirib özüm bir qaşıq da yeməyəcəm.
Atamı kinostudiyaya müdir təyin etdilər. Bilmirəm
hardan ağlına gəlmişdi, mənə general paltarı
tikdirmişdi. Bir dəfə anamla o
vaxtkı Kommunist (İndi ki İstiqlaliyyət) küçəsiylə
gedirdik. Nizami muzeyinin yanından keçəndə
qarşıdakı binanın - oranı hərbi hospital eləmişdilər
- pəncərəsindən bir yaralı rus
bağıra-bağıra bizi
söyməyə başladı: Uşağa hərbi paltar niyə
geydirmisən? Heç bilirsən müharibə
nədir?
O yerdən
tələsik uzaqlaşdıq və Heydər Hüseynova rast
gəldik, anamla salamlaşdı, ayaq saxladı, mənə
baxıb: Hə, şalvarı düşük general, necəsən?
- deyə zarafat etdi. O gündən daha o
general paltarını geyindirmədilər mənə.
Yadımdadır, həyətimizə bıçaq itiləyənlər
gəlirdi, bülövlədikləri bıçaqların
qığılcımları ətrafa səpələnirdi. Nimdaş satanların
cır səslərini xatırlayıram: “Starı veş
pokupayu, starı veş pokupayu...” “Lombard”
sözü də o vaxtdan yadımda qalıb. Gərək ki, bizimkilər də hansısa
xalçamızı lombarda qoymuşdular.
Tramvaylar sumağ rəngindəydi. Ağzınacan
dolu olurdular, cavan uşaqlar qapılarından asılıb
gedirdilər. Tramvaya “na xodu” (hərəkədə
olarkən) atılıb minmək xüsusi şücaət
sayılırdı. Anamın dayısı nəvəsi
Sabutay da bax beləcə, tramvaya atılmaq istərkən, bir
ayağı təkərlərin altına
düşmüşdü, təcili xəstəxanaya aparıblar. Təsadüfə, ya qismətə bax ki, əməliyyatı
atası, cərrah İsmayıl İmanov eləməli olub.
İndi ikisi də
rəhmətlikdir. Sabutay bir ayağını itirsə də, çox nikbin, həyatsevən
gənc idi. Bu günlərdə uzun ömrü boyu ərini,
qardaşlarını,
üç övladını itirmiş doxsan
yaşlı Sənubər xanım da
rəhmətə getdi. Son Norvuz bayramında ona telefon
etdim: Səniş, bayramın mülarək - dedim. Dəstəyə sükut çökdü, sonra
hıçqırıq eşitdim. Sənubər:
“Altmış ildi heç kəs məni “Səniş”
çağırmırdı” - dedi. Anamın
dayısı qızıydı.
Ömrünün
son günlərində anam heç kəsə etmədiyi
gileyini Sənubərə edibmiş: Neçə
aydı xəstəyəm, Rəsul bir dəfə də gəlmədi.
Nə biləydi ki, Rəsul artıq neçə
aydı dünyasını dəyişib.
Xatirələr baş alıb gedir, cilovlayıb toparlamaq
çətindir. “Kommunist” küçəsiylə
üzüaşağı gələn tramvay bir dəfə
relsdən çıxmışdı, Nizami muzeyinin
divarına çırpılarkən bir ədəbiyyatşünas
alimi tələf etmişdi. Bu xatirələr hardan dolur yaddaşa?
Müharibədən sonra, mən artıq məktəbli
olarkən tez-tez atamla stadiona gedərdik. Bütün ölkə
futbolçularının adlarını nəinki əzbər
bilirdim, ondardan o qədər danışırdım ki, adlarını
anam da bilirdi. Müxtəlif şəhərlərdə
keçirilən futbol yarışları haqqında
reportajları radioyla dinləyirdik. O vaxt televiziya yox idi.
Məşhur futbol icmalçısı Vadim Sinyavski
matçı elə canlı təqdim edirdi ki, sanki biz də o stadionda
oyunu izləyirdik.
Bakıda stadion vaxtilə “Azərbaycan”, indi “Hilton”
adlanan hotelin yerində idi. Sonra stadionu Razin
qəsəbəsinə keçirdilər. Ora getmək
artıq bir az çətindi. Daha sonra
indiki Tofiq Bəhramov stadionunu “Gənclik” metrosunun yanında tikdilər.
O vaxt bura da
bizə şəhərin
çox uzaq kənarı kimi görünürdü. O vaxtdan
məsafə ölçüləri də sanki büs-bütün dəyişib.
Ana nənəm Cəvahir xanımgilə, Şors (indi Bəşir
Səfəroğlu) küçəsinə gedərkən
sanki başqa bir şəhərə getmişəm kimi gəlirdi
mənə.O küçədə iri qır
qazanlarını xatırlayıram, çöpə bənd
olunmuş balaca şirin xoruz-
konfetləri xatırlayıram. Nənəmlə anam: nəbadə
o xoruzları alıb yeyəsən - deyirdilər - onları satan uşaqlar doyunca yalayandan sonra satırlar. Nənəmin evi keçmiş Sovetski küçəsinin
(indi Nərimanov prospektinin) ətəyində idi.
O vaxtlar
Sovetski şəhərin ən kriminal məhəlləsi
sayılırdı. Burda kiminsə cibinin
soyulması, kiminsə bıçaqlanması haqqında rəvayətlər
dolaşırdı. Komediya artistlərimizdən
birini belə soymaq istəyəndə, “soyun” deyəndə
“Begem bura hamamdu?” - cavabını
verib soyğunçuları güldürmüş,
canını qurtarmışdı. Sovetskinin
hamamları, kisəçiləri də məşhur idi.
İndi evimin evyanından günbəgün Sovetskinin
sökülməsini seyr edirəm. Sökülən evlər bir-bir yoxa çıxır,
yerlərində yarıuçuq divarlar... Xarabalığın
sürrealist mənzərələrində sanki bir bayquş səsi
çatışmır. Yuxarı mərtəbəsi sökülmüş
binanın olmayan ikinci mərtəbəsinə qalxan pilləkan...
şüşələri sınmış pəncərələr... hər tərəfdən
divarları dağılmış, oboyları
cırılmış, açıq qalmış
otağın mənasızlığıyla gözə
çarpan bağlı qapısı... Köhnə mənzildə
atılmış, güzgüsü sınıq şifoner,
yaylı dəmir çarpayı, tayayaq kətillər, bir
vaxtlar ailəni başına toplayan televizorların
qırılıb havadan asılan boşqab antennaları,
paltarsız zivələr...
Yarısökülmüş
evin
divarında kimsə iri hərflərlə
“Əlvida Sovetski!” sözlərini yazmışdı. Sonuncu
sökülən evlərdən birinin - divarında iri saat olan birmərtəbənin
pəncərələrindən gecələr uzun zaman
işıq gəlirdi. Bir səhər onu da
yerli-dibli yox olmuş gördük. İndi böyük
boş sahənin ayrı-ayrı yerlərində bir-birindən
aralı düşmüş ağaclar qalıblar. Haçansa, kimlərinsə
həyətlərinə kölgə salan, indi pərən-pərən
düşən ağaclar çöllükdə tənhalıq
timsalı kimi görünürlər.
Deyilənə görə, burada park salınacaq və bu
ağaclar da başqa, təzə ağaclara qarışıb
onların arasında itəcəklər. Hərdənbir
sökülmüş evlərin boşalmış yerinə gəlib
burda sərgərdan dolaşan adamları görürəm, hərdən
keçmiş yurd yerlərində tonqal qalayıb bir müdət
ətrafında fikirli-fikirli dayanan yaşlı kişiyə
diqqət edirəm. Köhnə,
sınıq-salxaq, rahatlıqları olmayan evlərin
sökülməsi təbii və labüdd işdir. Amma...
Amma illər boyu burada qapı qonşusu kimi
yaşamış, bir-birinə isinişmiş, dalaşanda
dalaşmış, barışanda barışmış
sakinləri düşünəndə onların hansı hisslərlə
buraları tərk etmələrini təsəvvür edirəm.
Evlərin birində göyərçin
saxlayırdılar, ara-sıra göyərçinlər
göyə pərvazlanırdı. Onları
üçbir-beşbir buraxırdılar, dəstələr
bir-birlərindən aralı uçur, kəpənəklər
kimi qanad çalırdılar. Mavi səmanın fonunda
sinəsi çəhrayı ağ göyərçinlər sanki havada rəqs
edirdilər. Bəlkə də boş qalmış
çöllüyün üstündə belədən belə
uçaraq
buralarla vidalaşırdılar...
Gəncliyimin Bakısını xatirələrimdə
canlandıranda o da yadıma düşür ki, şəhərin
bütün böyük parkları, bağları çəpərlər
içinə salınmışdılar, oralara keçmək
imkansızdı. Qubernator bağı, Qızıl ordu bağı,
Parapet, Səməd Vurğun heykəlinin önündəki bağ - hamısı çəpələnmişdi.
Evimizin yanındakı Malakan bağı da dəmir
qəfəs içindəydi, ora uşaq
baxçasının çocuqlarından, işçilərindən
başqa kimsə keçə bilməzdi. Bütün
bu bağları dəmir hasarlardan Bakının əfsanəvi
meri Əliş Ləmbəranski azad etdi. Vaxtilə bu dəyərli
şəxsə həsr
etdiyim yazını da elə
“Əfsanə insan” adlandırmışdım. Ləmbəranskinin
mer işlədiyi vaxtda küçə səkilərində balaca rəngbərəng oturacaqlar (skamyalar) qoyuldu və
xalq onları “ləmbəranka” adlandırdı. Telefon budkaları, qəzet və su köşkləri
şux rənglərlə süstləndi. Sanki boz,
solğun, rəngsiz həyat əlvanlığını qaytarırdı.
Bulvarda tikilən “Mirvari”
kafesi, qarşısı rəssam Qorxmaz Əfəndiyevin
freskasıyla bəzədilmiş yarıaçıq səhnə göz oxşayan boyalar
bayramı idi. Az sonra başlanacaq “buzların ərimə”
dövrünün - ömrü nə yazıq ki çox qısa sürən
ictimai baharın - ilk qaranquşları idi.
Tək Azərbaycanda deyil, SSRİ miqyasında da
ilk dissidentlər yazıçılar yox, musiqiçilər
oldu. Maksim Qorkinin “yekəqarınların musiqisi”
adlandırdığı caz Moskvada açılmış
müzik hollda, Bakıda Bakportda, Dənizçilər klubunda,
“Nizami” və “Vətən” kinoteatrlarının foyelərində
seansqabağı səslənsə belə, hələ də düşmən təxribatı
sayılırdı. “Bu gün caz
çalırsan, sabah vətəni satırsan” günün
şüarı kimi bu musiqinin həvəskarlarına ciddi
siyasi xəbərdarlıq idi. Bakıda ilk
caz orkestri Niyazi ilə Tofiq Quliyev yaratmışdılar.
Tofiq Quliyevin “şinelindən çıxmış”
üç musiqiçi - Bakıda, Tbilisidə, İrəvanda caz orkestrlərinin
rəhbərləri oldular -
Bakıda Rauf Hacıyev, Tbilisidə Konstantin Pevzner, İrəvanda
Konstantin Orbelyan. Məşhur
caz musiqiçilərindən ağır cəzalar alanlar, həbs
olunanlar da oldu - Eddi Rozner, Oleq Lundstrem. Bir müddət sonra onlar azad olub yenidən sevimli
peşələriylə məşğul oldular. Bakı cazmeni, ecazkar saksafon ifaçısı Pərviz
Rüstəmbəyovun aqibəti daha faciəvi oldu, həbsdə
məhv edildi. Yadımdadır, Tofiq Quliyev “Qobustan”
toplusuna verdiyi müsahibəsində deyirdi ki, hələ də
əsərlərində saksofon partyasını yazanda ürəyimdə
və qulaqlarımda
Pərvizin ifasını eşidirəm... Əvvəldə
adını çəkdiyim
Tofiq Mirzəyev etiraf edir ki, Sovet İttifaqı
haqqında hər şeyi “Günəşli vadinin
serenadası” adlı Amerika filminə baxandan sonra dərk edib
başa düşüb ki, harda həyat var, harda yoxdu.
Bazar
günləri gecə on ikidən sonra gələn həftə
gedəcək xarici filmi ilk dəfə “Vətən” kinoteatrında göstərirdilər.
Bu günü və bu saatı səbirsizliklə
gözləyirdik ki, hansısa filmə ilk olaraq baxaq.
Bu gün
nə qədər ağlasığmaz görünsə də,
o vaxt “stilyaqa” adlandırılan
cavanların dar balaqlı “butulka şalvarlarını” da ideoloji təxribat sayırdılar.
Ayıq-sayıq komsomol fəalları belə cavanların
şalvarlarının balaqlarını hamının
gözü qarşısında qayçıyla
doğrayırdılar...
“Stilyaqaların” əziz gəzinti yeri Torqovı (indiki
Nizami) küçəsi idi, burdan bir neçə
küçə keçib bulvara çıxırdılar. Burda dama, şahmat oynayan, nərd
atan təqaüdçülərin öz xiyabanı, şər
qarışanda skamyaları zəbt edən gənc aşiq-məşuqların öz
xiyabanları vardı.
O da yadımda qalıb ki, hər gecə evimizin qarşısndakı küçədən - Kitab passajıyla Çiçək passajının arasından bərkdən ariya oxuya-oxuya bir kişi keçirdi. Özü də həmişə eyni bir ariyanı “Şah İsmayıl” operasından Aslan şahın ariyasını peşəkarcasına ifa edirdi. Kim idi, nəçiydi, niyə hər gecə yarısı eyni ritualı eyni yerdə icra edirdi, indiyəcən bilmirəm, özünü də görə bilməmişdim, amma bütün ətrafa yayılan gür səsi hələ də qulaqlarımdadır. Ümumiyyətlə, Bakı Neapol, Vyana, Paris, Şuşa kimi musiqi şəhəri idi. Filarmoniyada - qış, ya yay salonlarında Şostakoviçin müəllif konsertinə, Rixterin, Qilelsin, Oystraxın, Van Klibernin, köhnə bakılı Rostrapoviçin konsertlərinə bilet tapmaq mümkün deyildi. Bu konsertlərə mən də gedirdim, amma uşaqlıq dostum Araz Dadaşzadə musiqiçi yox, ədəbiyyatçı olsa da, bir simfonik konserti də buraxmazdı. Solistləri müşayiət edən orkestrimizə əvəzsiz olaraq Niyazi dirijorluq edirdi.
Yay axşamlarında hər evin açıq pəncərəsindən musiqi sədaları yüksəlirdi. Radiodan, televizorlardan, maqnitofonlardan... muğamlar, xalq mahnıları, bəstərakarların nəğmələri küçələrə yayılırdı.
Çox-çox sonrakı illərin olayları artıq mənim gənclik dövrümün xatirələriylə bağlıdır. Axşamlar bulvarda “Sahil” adlanın, bizim isə “Marokko” adlandırdığımız çayxanada yığışırdıq. Yusif Səmədoğlunun ssenarisi əsasında çəkilmiş “Yeddi oğul istərəm” filmində “Marokko” adlı bir at varmış, çəkiliş zamanı tələf olub. Bu atın şərəfinə Yusif bu çayxananı Marokko adlandırmışdı və hamımız bu adı qəbul etmişdik. Rusiyadan gələn qonaqlar inanmırdılar ki, bu qədər cavan oğlan saatlarla oturub çay içir, söhbət edirlər. Elə bilirdilər ki, alkoqolla mübarizə zamanı biz çay adıyla stəkanlara konyak töküb içirik, olurdu ki, özləri bizim çayımızı içib yoxlayır, daha da təəccüb qalırdılar. Amma əsla içki içməməyimizi də deyə bilmərəm. Gecə yarısından, Marokko bağlanandan sonra bulvarın o biri başına - Venetsiyaya keçirdik. Tayqollu qaravulçu İbad dayı bizə qayqanaq bişirir, araq tapırdı və bəzən səhərə qədər bala-bala araq vura-vura, amma heç vaxt sərxoş olmadan, sözünü-danışığını itirmədən uzun-uzun söhbətlər edirdik. İndi mənə çatılmaz arzu kimi gəlir ki, hansısa dostuma zəng vurum, görüş təyin edək, görüşək. Dostlar da daha lap az qalıb axı... Bir dəfə acı etiraf etdiyim kimi, dostlarımın bir qismini ölüm apardı, bir qismini həyat. O vaxtlar, uzaq gənclik illərimizdə isə demək olar ki, hər axşam zəngləşib görüşürdük. Lap elə zəngləşmədən bəlli yerə gəlirdik, qəti bilirdik ki, dostlardan ən azı bir neçəsi orda olacaq.
Yusif və Vaqif Səmədoğlular, Emin Sabitoğlu, Araz Dadaşzadə, Toğrul Nərimanbəyov, Fuad Seyidzadə, Həsən Turabov, Arif Babayev, Rasim Ocaqov, İbrahimbəyov qardaşları, Fikrət Qoca, Əkrəm Əylisli, Elçin, Rəhman Bədəlov, Ruslan Şahmalıyev, Oqtay Mirqasımov, Eldar Quliyev... hərəsiylə bir dəstədə, bir yerdə, ya ayrı-ayrı Bakı küçələrini, bulvarı o qədər hadırlamışıq ki... Marokkoda çay içib, “Venetsiyada” gecəni tamamlamışıq...
Xalq nə gözəl deyib: Keçən günə gün çatmaz, calasan günü günə... “Çatmaz” sözünün hər iki anlamında - “yetmək”, “yetişmək” mənasında da, “tayı-bərabəri olmayan” mənasında da...
18 iyul
2017
525-ci qəzet 2017.-
22 iyul.- S.11-12.