Bəxtiyar Vahabzadənin
arzuladığı bəxtiyar gələcək
BÖYÜK
ŞAİRİN İSTİQLAL, VƏTƏN, MİLLƏT
VƏ DİL UĞRUNDA MÜBARİZƏLƏRİ
Rafael HÜSEYNOV
Akademik, Milli Məclisin deputatı
O,
artıq tarixin bir parçasıdır. Hərçənd,
elə sağlığında da canlı tarix idi və sadəcə
istedadlı söz ustası deyil, millətinin varlığı,
taleyi, ruhu ilə qovuşmuş bir yurd fədaisi olmaq məsudluğu
və məsuliyyəti ona cavan vaxtlarından nəsib
olmuşdu.
Bəxtiyar Vahabzadə İkinci Dünya müharibəsindən
sonra ədəbiyyata gələrək elə ilk
addımlarından da diqqətləri cəlb etmiş, söz
sərraflarını diksindirməyi bacarmış parlaq qələm
sahibi idi.
60 ildən artıq bir müddətdə hərarətli
qəlbi, yorulmaz qələmi, buxovsuz və hüdudsuz
düşüncələri ilə millətinə xidmət
etdi.
Bəxtiyar Vahabzadənin ömrünün 60 ildən
çoxu elə bir zaman kəsiyində keçdi ki, Sovetin
qılıncı daim başı üstündə
asılı idi.
Bu nəhəngə tabe olmamaq, onunla hesablaşmamaq
(barışmaq yox!), yeri düşəndə ona əyilməmək
müşkül idi. Lakin bütün bunlara baxmayaraq, sovet
dövrünün şairi Bəxtiyar Vahabzadə sovet
şairinə çevrilmədi.
Əksinə, qələmiylə, sözüylə,
qaynar təbiəti və coşqun təfəkkürü ilə
həmin qəddar rejimin ayağının altını
qazıyanlardan, bu quruluşun çürük mahiyyətini
şüurlara yeritmək yolunda mübarizə aparan azlardan
oldu.
Bəxtiyar
60 il ədəbi aləmdə dikəldi. 60 ilin özü ayrılıqda bir
ömürdür. Həmin 60 il Bəxtiyar
Vahabzadənin yalnız fəal yaradıcılıqla məşğul
olduğu həyat parçası deməkdir.
O, qismətinə
yazılmış bu yaradıcı 60 il
boyunca elə təkrarsız və füsunkar bir söz və
düşüncə dünyası doğurdu ki, bundan sonra
yüzillərlə yaşamasına bəs edər.
Yüzillər və minillərdən gələn bir ədəbi
ənənə, yazılmamış bir qayda var ki, adətən,
hər şair gerçək adından savayı təxəllüs
də götürür. Müasir Azərbaycan ədəbiyyatının
ən qüdrətli yaradıcılarından sayılan Bəxtiyar
Vahabzadənin şairlik təxəllüsü yox idi. Şeirlərini elə öz əsl adı və
soyadı ilə imzalayırdı.
“Bəxtiyar” sözü sevimli şairin həm də təxəllüsü
məqamında idi və ustad bir sıra şeirlərinin
sonunda fikirlərini, qayəsini də bu kəlmənin
anlamına uyğun olaraq ifadə və şərh edirdi. Amma mənası
“xoşbəxt”, “məsud” olan bu sözü bir şairə
aid etmək həmişə çətindir. Tarixin bütün dövrlərində və
dünyanın hər yerində həmişə belə olub.
Çünki şair, xüsusən də Bəxtiyar Vahabzadə
kimi həssas, cəmiyyətin də, insanın da, həyatın
da çox dərin qatlarını görməyi bacaran,
ağrı və acılara biganə qalmayan, həmdərd ola bilmək zərifliyinə malik bir söz sərrafının
tam xoşbəxt adlandırıla bilinməsi təsəvvürəgəlməzdir.
Bəxtiyar Vahabzadə millətini sevən,
xalqının və yurdunun məruz qaldığı
bütün nisgilləri daim qəlbində daşıyan,
misralarına gətirən yazar idi. İlk gəncliyindən
belə olmuşdu, ömrünün sonunadək də o
cür qaldı.
Bəxtiyar
sözün əsl mənasında və
bütövlüyü ilə o zaman bəxtiyar ola
bilərdi ki, insana möcüzə kimi gələn, gerçəkləşməsi
millətini və yurdunu əsl bəxtiyara çevirəcək
bütün ülvi arzuları onun payına
düşmüş ömür möhləti içərisində
həyata keçsin.
Hər halda bəxt ona yar oldu. Bəxtiyar Vahabzadə “şər
imperiyası” adlandırılan Sovet İttifaqının
dağılmasının ürəkdən tikan
çıxaran fərəhini də yaşadı, Azərbaycanın
müstəqilliyini də gördü, dilimizin, mənəvi dəyərlərimizin
ən ali təntənələrinə də
şahid kəsildi.
Onillərcə dillər əzbəri olmuş şeirlərində
şah damar kimi qan ağlayan vətənçi və millətçi
düşüncələrinin doğrulması asta-asta Bəxtiyarı
bəxtiyarlaşdırırdı, valideynlərinin
bağışladığı ad gəlib həqiqi mənasında
öz yerini tuturdu (elə buradaca bir dəqiqləşdirməyə
ehtiyac var. Bəxtiyar Vahabzadə hər yerdə “Mahmud
oğlu” yazılsa da, əslində, bu onun ata bir, ana ayrı
qardaşının adıdır. Bəxtiyarın
atası, adətən, babası kimi təqdim olunmuş Zəkəriyyədir.
Mahmudun övladı olmadığından o, Bəxtiyarı
kiçik yaşlarından doğmaca balası kimi
böyütmüşdü. Şairin
öz oğluna müraciətlə yazdığı “İsfəndiyar,
sənə verdim qardaşımın adını mən”
misrası bunu bir daha əyani şəkildə sübut edir.
İş ondadır ki, Bəxtiyarın
böyük qardaşı, İkinci Dünya müharibəsində
həlak olmuş İsfəndiyar sənədlərdə elə
“Zəkəriyyə oğlu” kimi qeyd edilmişdir).
Ancaq hələ böyük ustadın yerinə yetməmiş,
ümid olaraq qalan arzuları da var.
Bəxtiyar
Vahabzadə Vətəninin o tayı ilə bu tayını
birləşmiş görmədən getdi, Qarabağ
düyününün çözülməsini görmədən
getdi...
Həmin arzuların hamısı gerçəkləşmədən
Bəxtiyar sonacan necə bəxtiyar olsun?!
Bəxtiyar
Vahabzadə vurğun kəsildiyi M ehmet Akif Ərsoyun “Millət
şərqisi”ndən bu misraları təkrarlamağı
xoşlardı:
Gələcəkdir
bizə vəd etdiyi
günlər Haqqın,
Kim bilir,
bəlkə yarın,
bəlkə yarından da yaxın.
Bəxtiyar
Vahabzadəni yaxşı tanımış və uzun müddət
onunla sıx dostluq telləri ilə bağlı olmuş
görkəmli dövlət xadimi və düşüncə
adamı Həsən Həsənovun müşahidəsi
çox sərrastdır: “Bəxtiyar Vahabzadə siyasətə
gəlmədən siyasətçi, dövlət vəzifəsini
tutmadan bir dövlət xadimi, milli istiqlal hərəkatının
heç bir qurumunda iştirak etmədən həmin hərəkatın
başçılarından biri, daha doğrusu, onun Vicdanı
olmuşdur”.
Bəxtiyar bir Azərbaycan sevdalısı idi ki, uzun
ömrünü yalnız bu məmləkətin içində
yaşamadı, həm də Azərbaycanı hər an elə
bir ürək kimi içərisində daşıdı. Dünyanın
harasına getsə də, orada Azərbaycandan bir iz, bir
işıq aradı.
1959-cu ilin dekabrında, hələ sovet adamının həyatında
hansısa xarici ölkəyə səfər etməyin
fövqəladə hadisə sayıldığı
çağlarda bir dəstə qələm dostu ilə ona
İraqa getmək nəsib oldu. Bağdadı, Bəsrəni, Kərkükü
ilk dəfə gördü, sözün tanrısı kimi qəbul
etdiyi dahi Füzulinin məzarını ziyarət etdi.
Bağdadda Qəsr-i Abbasi muzeyinə də baş çəkmişdilər.
(Kim bilir, 1180-ci ildə tikilmiş o bənzərsiz
memarlıq abidəsi və sənət ocağı indi
salamatdırmı, görən saysız bombardmanlar o sarayı
da yerlə yeksan etməyib ki?).
O qəsrdə
də Bəxtiyar Vahabzadə Azərbaycan tapmışdı. Otaqlardan birində divara orta əsrlərdə 8
misralıq azərbaycanca şeir həkk edilibmiş. Sovuşan yüzillər bəzi misraları oxunmaz
edibmiş. Bəxtiyar hələ oxuna bilən 5
misranı köçürmüşdü, səfərdən
sonra yazdığı məqaləsinə də daxil
etmişdi ki, Azərbaycan poeziyasının Bağdaddakı o
itkin qəlpəsi də bizlərə bəlli olsun,
kağızın yaddaşında əbədiləşsin:
Bu
yadigaridən qərəzim bir nişanədir,
Bir məhliqadən olmadı xali zəmanə də.
Əskik
deyil çiraği, əcəb asitanədir,
...Fərhadın
etdiyi buna nisbət zəbanədir,
Hadi,
cahanda qeyr-i tamam
bir bəhanədir.
Tarixdə
qalan söz sehrkarı ədiblərimiz az
olmayıb. Lakin o mahir qələm sahiblərinin
heç də hamısı bütöv milləti birləşdirə
biləcək şəxsiyyət əzəmətinə və
cazibəyə malik olmayıb.
Bəxtiyarı müstəsna edən ən bariz keyfiyyəti
onun rəmzə çevrilməsi idi.
O, millətin
ümid, inam yerinə dönmüş azman şəxsiyyət
idi.
1980-ci illərin sonunda yüz minlərlə azərbaycanlı
müstəqillik çağırışları ilə
meydanlara axışanda Bəxtiyar Vahabzadə xitabət
kürsüsünə doğru insan selinin çiyinlərində
irəliləyən bir Xalq Qibləgahı idi.
Yalana,
riyaya nə qədər uyduq,
Biz Qızıl orduya abidə qoyduq.
Ona ad da
verdik: “Xilaskar ordu”.
Adını
doğrultdu, el xilas oldu
Yenicə
tapdığı azadlığından,
“Ölüyə azadlıq, diriyə zindan”.
1990-cı
ilin qara yanvarında, Bakı küçələrində
Sovet ordusunun dinc insanları qanına qəltan etdiyi
müdhiş günlərdə ölüm qorxusunu unudaraq
Kreml cəlladları ilə mərd-mərdanə üz-üzə
dayanan, Azərbaycan Televiziyasının dəhlizində xunta
generalının sifətinə sözün birbaşa mənasında
tüpürən, millət yasına qəlbinin qanı ilə
mərsiyə qoşan da Bəxtiyar idi:
O şənbə
gecəsi, o qətl günü, -
Mümkünə döndərdik çox
namümkünü.
Xalqın
qəlbindəki qorxu mülkünü
O gecə
dağıdıb sökdü şəhidlər.
Tarixi
yaşadıb diləyimizdə,
Bir yumruğa döndük o gecə biz də.
Yıxıb
köləliyi ürəyimizdə
Cəsarət mülkünü tikdi şəhidlər.
Dözdü
hər zillətə, dözdü hər şeyə,
“Dünyada
mənim də haqqım var”, - deyə
Kütləni
xalq edən müqaviləyə
Qanıyla qolunu çəkdi şəhidlər.
İnsan
insan olur öz hünəriylə,
Millət millət olur xeyri, şəriylə.
Torpağın
bağrına cəsədləriylə
Azadlıq tumunu əkdi şəhidlər.
(Ardı var)
525-ci qəzet 2017.- 29 iyul.- S.15.