Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 100
illiyi qarşısında
Neçə
min illik dövlətçilik tariximizdə ilk dəfə “Azərbaycan”
adlı müstəqil dövlətimizi - Xalq Cümhuriyyətini
yaratmış, qısa müddətdə olsa da, şərəflə
yaşatmış və dünyaya tanıtmış istiqlal
mücahidlərimiz məcburi fasilə dövründə
mühacirətdə nələr yazmış, nə
düşünmüş, bizlərə nəyi vəsiyyət
etmişlər - oxuyaq, düşünək, bu
günümüz üçün fəxr edək!
Rusiya
köləligində
Qafqasiyalı
mühərrirlərindən biri rus imperializmini tərvic edən
erməni siyasilərinə pək yerində bir isim
vermişdir - rus imperializminin könüllüləri! Böylələrinə, bizcə, eyni haqq və eyni
müvəffəqiyyətlə “Rusiyanın kölələri”
demək də caizdir.
Bu köləligin parlaq bir misalını erməni
mühərrirlərindən A.Hondkaryan vermişdir. Ukraynalı rəfiqimizin
nüktəli bir təbirincə “həqiqi rus” olan bu erməni
sabiq Rusiya ixtilal hökuməti rəisi Kerenski tərəfindən
nəşr olunan “Dni” qəzetəsində “Türkiyə hizmətində”
ünvanı altında bir məqalə yazmışdır.
Məqalə Rusiyada yaşayan məhkum millətlərin
müməssilləri tərəfindən imza olunaraq, Cenevrədə
toplanacağı mütəsəvvür konqreyə aid verilən
bəyənnamə münasibətilə
yazılmışdır.
Parisdə
intişar edən “Prometey” məcmuəsi ətrafında
birləşən Rusiyadan xilas olmaq istəyən millətlərin
bu “separatçı” təşəbbüsü ruslardan ziyadə
rus gəcinin Hondkaryanların həmiyyətlərinə
toxunmuşdur.
Bir kərə
baxınız!! Bu təhəmmül edilir bir
haye isimidir?! Olurmu ki, Ukrayna, Qafqasiya,
Türkistan, Kuban, Krım, Kazan və sairə kibi məmləkətlər
Rusiya əsarətində qalmaq istəmədiklərini,
çıxsınlar da bütün cahana qarşı elan
etsinlər?! İstiqlal istəsinlər?!.
İstiqlal!
Nə qədər kölə ruhlu olsalar,
içlərindən “millətlər məhbəsində”
qalmayı nə qədər canlarına minnət bilsələr
də, Hondkaryanlar bu şüara cəbhədən hücum
etmənin məzərrətini biləcək qədər
kurnazdırlar. Bunu yapmazlar, çünki o
zaman əsrin ən məqbul və ən yüksək məfhumuna
qarşı çıxmış olurlar. Eyni zamanda, bu tərzdə
bir çıxış kəndisinə, nə olsa da, sosialist
süsü verən Kerenski qəzetəsinin zahiri məfkurəçiliginə
də uymaz! Sonra istiqlalçılığa cəbhədən
hücum - Hondkaryanın mənsub olduğu milli məhafildə
dəxi o qədər xoş görünməz.
Çünki sözdə olsa da, bir Ermənistan
istiqlalından bəhs olunuyor!
İştə bu kibi mülahizələrdir ki,
Hondkaryan, bir çevirmə hərəkətilə işi
müğalitəyə tökərək, Rusiyadakı
“separatizmin” səmimi olmadığını isbata
çalışıyor. Bu məqsədlə də o, bəzi
erməni müğalitəçilərinin ötədən
bəri devirib-çevirməyə alışqan olduqları
“panturanizm” mövzunu yakalıyor və silah
arkadaşlarından Zarevand nam birisinin yaxında nəşr
ediləcək “Türkiyə və panturanizm” adlı əsərindən
istifadə ediyor.
Bu əsərdən iqtibas etdigi bəzi parçalarla o,
isbata çalışıyor ki, “Prometey” ətrafında birləşən
separatistlərin kökünü təşkil edən
türk-tatar milliyyətçilərinin istədikləri
istiqlal degil, sadəcə Rusiyadan ayrılmaq və ondan sonra
Türkiyəyə qovuşmaqdır.
Bu davasını təyid etmək üçün,
köləlik ruhu Hondkaryana əcib bir metod kullandırıyor. Məgərsə kazanlı
bir “tatar” mühərririn “ədəbi zövqünü
türkcə ədəbiyyat və mətbuat oxumaq sayəsində
inkişaf etdirməsi” kəbairdən imiş... Öylə
ha! Hondkaryanca dünyada yalnız bir ilham mənbəyi və
yalnız bir zövq örnəgi vardır - Rusiya! Məgərsə “Türkiyədə məşrutiyyət
elanının bütün türk-tatar məmləkətlərində
sevinc və əlaqə ilə qarşılandığı,
kəza, əfvi caiz olmayan bir günah imiş”. Öylə
ya, əlaqədər olmaq üçün rus məşrutiyyəti,
rus nihilizmi, rus anarşizmi, rus komunizmi varkən bu türk məşrutiyyəti,
bu türk cümhuriyyəti də nərədən
çıxdı!..
İstanbulda
çıxan qəzetələri oxumayı, Türkiyədə
zühur edən hürriyyət hərəkatları ilə
sadə əlaqədar olmayı belə Rusiya vətənsevərliginə
qarşı ihanət tələqqi edən bir adamın
artıq Rusya imperializminə qarşı görülən
düşmənanə vaqeləri nə surətdə
qarşılayacağı təsəvvür edilsin!
Sizmidiniz
müharibə əsnasında Rusiya hüdudlarını candan
müdafiə etməyənlər! Sizmisiniz
rusofil olanları Qafqasiya birligi xaricində sayanlar?! O
halda görürsünüz nəticəyi! Türklərin
ermənilərə yapdığını, rusların da sizə
yapacaqlarını bəkləyiniz!
Hondkaryan köləcə yapdığı bu təhdid
qarşısında yolunu şaşıracaq adamlar təsəvvür
ediyorsa yanılıyor. Biz, istiqlalçılar davamızı əsrin
ən qüvvətli şüarına istinad etdiriyoruz. Rusiya imperializminin qəsb və istila nəticəsində
təəssüs edən hüdudlarını müdafiə
bizim üçün bir qayə olamazdı. Bizi bu qayeyə
sədaqətsizliklə ittiham edəcək Rusiya
imperatorluğu tarixə keçdigi halda Hondkaryanların bu
füzüli davada israrları kölə ruhlu
olduqlarını isbat üçün nə parlaq bir dəlildir!
Papadan
ziyadə katolik buna deyərlər iştə!
Bizim kəndi hüdudları daxilində qalan rus millətinə
qarşı ədavətimiz yoxdur. Biləks ona bu
xüsusda hər dürlü iyi təmənnilərdə
bulunuruz. Fəqət bununla bərabər
bizi istədigimiz şəkildə həyatımızı
qurtarmaqdan və mədəni həyatımıza istədigimiz
istiqaməti verməkdən mən ilə, kəndi gərdunəsinə
taqaraq, istismar və istila əməlində bulunan hər
hansı rus imperializminə bütün
varlığımızla düşmanız. Bunu biz
imperializmin keçmişinə və halına olduğu kibi,
gələcəginə də təşmil etməkdən zərrə
qədər çəkinməyiz! Və əminiz ki, cahan əfkari-ümumiyyəsilə
bərabər, tarix dəxi Avstriya imperatorluğuna
qarşı “ihanət”lə Rusiya cəbhəsinə iltica edən
rexoslavakları ittiham etmədigi kibi, biri də ittiham etməz!
lll
Pantürkizm
məsələsinə gəlincə, fürsətdən
bilistifadə müğalitəçilərin ixfal etmək
istədikləri zümrəyə bir dəfəlik
anlatalım ki, islav millətlərində olduğu kibi,
türk irqinə mənsub millətlərdə dəxi bir
birlik məfkurəsi doğmuş və bu doğuş müəyyən
bir zaman romantik bir dövr yaşayaraq, o vaxta qədər,
dini-islami düşünüş etiyadında bulunan siyasi
türk-tatar əfkarı üzərində daha əsri və
tərəqqi sevərcəsinə bir təsir
yapmışdır.
Fəqət
panslavizmdən daha az real şərait və
imkana malik olan panturanizm, panslavizmin gəldiyi nəticəyə
nisbətən daha az bir zamanda gəlmiş və bu gün ən
kuyi panturanistlər belə sadə bir kültür birligini
mümkün mərtəbə mühafizəyə qeyrət
etməklə iktifa etmişlərdir.
Ayaz
İshaki bəyin türk birliginə və bu birligə
qarşı Türkiyə Cümhuriyyətinin vəzifələrindən
bəhs edən məqaləsini qərəzkaranə surəttə
istifadə edən erməni rusçuları o məqalə
münasibətilə, yenə Ankarada intişar edən
“İnqilab” qəzetəsində yazılan hiddətli
yazıları da görməlidirlər. Və zənn
etməyiz ki, görməmişlərdir. Ötədən
bəri türkçü olaraq yazı yazan mühərrirlərin
iştirakı ilə çıxdığı halda, bu qəzetədə
Əli Heydər Əmirə bəyə rəğmən, Ayaz
bəyin Türkiyə Cümhuriyyətindən digər
türk məmləkətlərinin mənafeini müdafiə
haqqındakı təmənnisinə qarşı şiddətli
müahizələr vardı.
Ton etibarı ilə bu qədər şiddətli
olmamaqla bərabər, türk millətçiligini irq nəzəriyyəsi
sistemindən nasyonalite nəzəriyyəsi sisteminə
keçirən Türkiyə məfkurəçilərinin
müvəffəqiyyəti sadə nəzəriyyəçilik
sahəsində qalmamışdır. Türkiyə
Cümhuriyyətinin yeni həyat əsasları qurulurkən təqib
olunan siyasət müasir demokrasilərdə mövcud milliyyət
məfhumuna tamamilə uyğundur. Dünki
panturanizm düşünüşü ilə bugünki
türkizm arasında çex məfkurəçilərindən
Palatskinin anladığı panslavizm ilə
Çavliçekin anladığı panslavizm arasında
olduğu qədər böyük bir fərq vardır. Palatski böyük qardaş Rusiyanın idarəsi
altında böyük bir islav imperatorluğu təsəvvür
ediyor və çexlərin xilasını ancaq Rusiyadan bəkliyordu.
Halbuki, Çavliçekin bu yüksəkdən uçan bu xəyalə
təlim etdigi məfkurə, islavlığa sadiq qalmaqla bərabər,
bir realist olmaq üzrə, çexlərin bizzat kəndi
qüvvətlərilə xilas olacaqları ümdəsini
ortaya qoydu ki, bugünkü Çexo-Slavak Cümhuriyyəti
iştə bu realist məfkurənin təhəqqüqü deməkdir.
İslav birligi fikri Çekos-Slavak dövlətinin təşəkkülünə
mane olmadığı kibi, türk birligi fikri də Azərbaycanın
Qafqasya Konfederasyonuna girməsinə mane olamaz. Palatski əyarında
bir idealist, bəlkə də günün birində
Çeko-Slavakiya da daxil olduğu halda bütün islav
dövlətlərinin bir siyasi birlik vücuda gətirəcəklərini
düşünməkdədir. Fəqət böylə
bir düşüncənin mövcudiyyəti, şübhəsiz,
Çeko-Slavak Cümhuriyyətinin bir həqiqət
olduğunu inkar edəməz!
Türk birligi üçün də böylədir. Eyni irqi qərabət nəticəsində
yekdigərinə yaxın hars məhsullarına malik olan
türk ellərindəki müştərək qiymətləri
mühafizə etməklə bərabər, ayrı-ayrı
türk millətlərinin birər dövlət və
cümhuriyyət halında istiqlal qazanmaq yolundakı hərəkatlarını
şübhə altına alanlar ancaq rus imperializminin
könüllüləri və yaxud kölələri ola bilərlər!
Azərbaycan istiqlalçılığının
türk birligi fikrindən əzəmi surətdə
mühüm olduğunu inkar etməməklə bərabər,
siyasətdə realizm mütaqidi olan Azərbaycan milliyyətçiləri
üçün bu fikrin sadə hars sahəsində qabili-tətbiq
olacağı aşikardır. Buna görə də
biz müstəqil Qafqasiya Konfederasyonu fikrini zamanın ən
aktual bir tezi olaraq müdafiə ediyoruz.
Qafqasiya
Konfederasyonunu əldə etmək üçün
çalışan təşəkküllərin ancaq Rusiya
imperializminə müariz qüvvətlərdən ibarət
olaraq vücuda gəlməsi haqqındakı mütaliəmizi
Türkiyəyə iltihaq niyəti
daşıdığımıza ətf etmək
üçün ancaq Hondkaryan qədər Rusiya
düşgünü və Türkiyə düşməni
olmaq lazım!
“Rusofilligini”,
yəni rus imperializminin dostu olduğunu etiraf edən Hondkaryan
bu “pərəstişin” istiqlalçılığı
layiqli olmadığına dava ediyor və gülünc olmaq əndişəsini
göstərmədən, “rus ixtilalı Lehistana istiqlal verdi ya!” - diyor. Söyləmək lazımdır ki, Lehistan
istiqlalçılığının rus düşmənligi
üzərinə qurulduğunu bilməyən, beynəlmiləl
hərəkatlar tarixinə az-çox aşina tək bir
münəvvər bulunamaz.
Əvət, Hondkaryan əfəndi panturanizmin dünki
romantik müməssillərinə Qafqasiya Konfederasyonunun
türk fikri üçün maneə təşkil etmədigini
söylədigimiz kibi, sizə də rus pərəstligin
Qafqasiya istiqlalçılığı ilə təlifi qabil
olmadığını söyləməliyiz. Və sizin bir
“günahlı” kibi göstərdiginiz türk dostluğu isə
buna qətiyyən bənzəməz. Rus imperializmi ilə
mücadilə halında ikən, siz də qəbul ediniz ki,
qafqasiyalılar üçün “rusofillik” pək də
müsbət bir dəstək olmasa gərək! Halbuki, Rusiyanın kəndi milli hüdudu daxilində
qalmasına candan tərəfdar olmaları lazım gələn
qonşu dövlətlərə Türkiyə ilə İrana
qarşı qafqasiyalılar tərəfindən göstəriləcək
təvəccöhün mənası tamamilə başqa və
müsbətdir. Hondkaryanların istədigi kibi Türkiyə
düşmənligi üzərinə təəssüs edən
Qafqasiya birliginin bugünki Sovetlər İttifaqına daxil Mavərayi-Qafqaz
federasyonundan başqa bir mənası olamaz! Bu məna Hondkaryan
düşünüşündəki bəzi erməni siyasilərini
təzmin və onun rus əfəndilərini məmnun edərsə
də xəta etməyiz ki, qafqasiyalı digər millətlərə
mənsub siyasi təşəkkülləri, hətta erməni
millətinin həqiqi və həyati mənfəətlərini
dərk edən ağlı başında mütəfəkkirləri
belə məmnun etsin!
lll
Qeyd
etdigimiz kibi, şimdi artıq, sırf hars sahəsinə
çəkilərkən mövqeini tamamilə türk millətləri
realistinə tərk edən siyasi panturanizm həyatı üzərində,
rusçuluq taktiki naminə ispekülasyon yapan “həqiqi rus”
erməniləri, nədənsə, daşnaksütyun mətbuatının
meydana atdığı yeni çıxan “panarmyanizm”dən
heç də bəhs etmiyorlar. Daşnaksütyun
firqəsinin rəsmi naşiri-əfkarı bulunan
“Droşak”ın “aryan ocağı” və “aryan mərkəzi”
təşkili haqqındakı məruf təklifini A.Hondkaryan hər
halda görmüş olsa gərəkdir. İşbu
“ocak” və “mərkəz” ətrafında “Droşakın” rəyincə
“nəcib farslar, cəngavər kürdlər, cəsur beluclar,
cəngəlli gileklər və açıq göz ermənilər,
hətta əfğan və hindlilər aryan cinsindən
bütün millətlər toplanmalı və birləşməlidirlər”.
Bu birligin qayəsi nədir? “Aryan
qövmlərinin qan içici düşmənləri (?)
turanilərə qarşı aryan millətlərindən
mütəşəkkil bir birlik təsisi, öylə bir
birlik ki, Yegikiyanın, əlbəttə İranı sevdigi
üçün degil məhza hiyləli bir manevra kollanmaq
üçün bəyan etdigi təcəvvürüncə
“İranın bu birlikdəki rolu Prusyanın Almaniya birligində
oynadığı roldur”.
(Bu xüsusdakı nöqteyi-nəzərimiz mühərrirlərimizdən
M.B.Məmmədzadə bəy tərəfindən yazılan
“Ermənilər və İran” nam risalədə izah və təsbit
edilmişdir.
İstanbul, 1927)
Daşnaksütyun təqdisyenləri aryen birligindən bəhs
edərkən bu böyük planın Rusiyaya şamil
olacağından heç də bəhs etməmişlərdir. Əcəba
bu sükut - Hondkaryanın bizə tətbiq ettigi metod üzrə
- Ermənistanın Rusiyadan ayrıldıqdan sonra İranla
qovuşmasını icab etməzmi?
Etməz!
Çünki “Droşaqçılar”ın da,
Hondkaryanların da məluf olduqları müştərək
bir xəstəlik vardır ki, o da təqib etdikləri
yanlış yol nəticəsində, üzərində inad
göstərdikləri türk düşmanlığı və
qonşu bədxahlığından ibarətdir.
Aryen birligindən bəhsləri dəxi bu xəstəliyin
müzmün avarizindən başqa bir şey degildir. İranlıları
kəndi qonşuları, əzcümlə qafqasiyalı azərbaycanlılar
əleyhinə təhrik məqsədilə uydurulan bu nəzəriyyəyə,
zənn etməyiz ki, kəndiləri dəxi müsbət bir
qiymət verirlər. Konşu bədxahlığının
burada yeganə müəssir amil olduğu, bizcə, uzun boylu
izaha möhtac degildir.
Fəqət bu yolun erməni millətinə çox
bahaya mal olduğu artıq bütün cahana məlumdur. Yanlış yolun nərəsindən
dönülürsə kardır!..
Millətlərdən
ziyadə, kəndi zövq və mənfəətləri saiqi
ilə hərəkət edən erməni siyasilərindən
bir qismi millətdaşlarını, bərabər yaşamaq məcburiyyətində
bulunduğu qonşuları əleyhində macəracuyanə
çıxmazlara sövq etməkdən saqınılarsa, bizcə
kəndi irqdaşları hesabına, çox ağıllı
və çox həmiyyətli bir hərəkətdə
bulunmuş olurlar!..
M.Ə.Rəsulzadə
”Odlu-Yurd”,
dekabr 1929, ¹ 10
Kəçrov
- yolunu azmış
Nüktə
- incə məna, lətifə
Həmiyyət
- şərəf hissi, qeyrət
Məzərrət
- zərər vermə, ziyan
Məhafil
- yığıncaq
Müğalitə
- həqiqətə əsaslanmayan
Əcib -
əcaib, təəccüblü, qəribə
Kəbair
- böyüklər
İxfa -
gizlətmə, məxfiləşdirmə
Kuyi -
böyük yol
İktifa
- arxasınca getmə, təqib etmə
Əyar -
meyar
Qərabət
- yaxınlıq, qohumluq
Hars - mədəniyyət
Müariz
- etiraz edən, zidd çıxan
İltihaq
- birləşmə
Ətf -
meyl
Məluf
- adət etmiş
Müsavatçılar
və komunistlər
II
Rəsulzadə
Məhəmməd Emin bəy əfəndinin: “Bundan sonra Azərbaycana
hakim olacaq qüvvət “Müsavat” olmaya bilir, fəqət onun
“müsavatçı” olması zəruridir...” tərzindəki
pər doğru olan hökmlərini alaraq, söyləndigi
gündən bir il əvvələ tətbiq
etsək, meydana böylə bir nəzəriyyə
çıxara biləriz.
Azəri
cəmiyyətinin harsı inkişaf və hərəkatının
məntiqi bir nəticəsi olan istiqlal hərəkatı
“Müsavat” firqəsinin malı olmaya bilirdi, fəqət məzkur
harsi hərəkat mütləqa “müsavatçı” bir
siyasi təşəkkül meydana gətirəcəkdi... ki, o
cəmiyyətin həyəcanlarını, dilək və istəklərini
təmsilən onun hürriyyət, istiqlal və hakimiyyəti-milliyyəsi
üçün vaqe olan mücadilənin başında
duraydı.
“Müsavat” firqəsinin təşəkkül və fəaliyyətilə
istiqlal hərəkatına təqəddüm edən illərdəki
azəri harsi və fikri hərəkatı tədqiq olunursa, bu
fəaliyyət zamanı bilxassə “Müsavat”ı yaradan və
idarə edən münəvvərlərin əsərləri
nəzərdən keçirilirsə “Müsavat”ın və
28 Mayısın ictimai və harsi təməlləri tamamilə
aydın olur.
Biz bu dövrü vaxtilə “Azərbaycan Misaqi Millisi” adlı
risaləmizdə imkanımız daxilində tənvir etmiş
olduğumuzdan burada təfsilata girişmədən 27 nisandan
etibarən, rus süngüsünə istinadən Azərbaycanı
idarə edən bolşeviklərin təşəkkül və
zühurinə nə kibi ictimai və fikri
hazırlığın təqəddüm etdigindən bəhs
etmək istərdik.
27 nisan
1920 sənəsi hadisələrinin rus istilası degil də
mütləqa Azərbaycan bolşevik firqəsinin sövq və
idarəsilə vaqe olan “proletar inqilabından” ibarət
olduğunda israr edib duran Azərbaycan bolşevik
yazıçılarına biz vaxtilə “Yeni Qafqasiya”, “Azəri
Türk” və “Milliyyət və bolşevizm” səhifələrində
sənədlərlə cavab vermiş, 27 nisan hadisələrinin
rus istilasından ibarət olduğunu, yenə rus mənbələrinə
istinadən göstərmişdik.
Azəri xalqının qanlı üsyanlarla
qarşıladığı bu istiladə millətimizin qətiyyən
əlaqədar olmadığı, Azərbaycanda komunist və
sosialist ixtilalı mövcudiyyətini göstərəcək
heç bir nəşriyat və ədəbiyyata malik
bulunulmadığı Bakı komunistlərini
düşündürmüş olacaq ki, Rathauzer kibi
professorların yardımına müraciət olunmuşdur. Sovet istilasının 8-ci ildönümü münasibəti
ilə Bakıda çıxan türfkcə “Bolşevik” məcmuəsində
yazdığı tədqiqi bir məqaləsində pr.
Rathauzer nisan hadisəsini hazırlayan tarixi müqəddimələri
azəri köylüsünün ağır bir həyat
sürdügündə görüyor və fikirlərini bir alimə
yaqışır şəkildə “dokumentlər” yapmaq
üçün “Müsavat” firqəsi ilə Milli Cümhuriyyət
arxivlərindən çoxca sənədlər
götürüyor. Pr. Rathauzer çarlıq dövrü ilə
“Müsavar dövrü” adlandırdığı “Milli
Cümhuriyyət” dövrlərini müqayisə edərkən
Romanov çarlarının məmurlarına Milli Cümhuriyyət
məmurlarından, bilxassə köylü məsələsində,
daha ziyadə qiymət verməgə çalışıyor.
Fəqət möhtərəm professor unutuyor
ki, çar məmurlarının guya mücadilə etdikləri
Azərbaycan dərəbəyləri rus
çarlığının yaratdığı və
yaşatdığı və yalnız rus
çarlığına lazım olan bir zümrə idi.
XIX əsrin sonlarına doğru inkişafında müdhiş
bir şəkil alan “torpaq bəyligi” və
“mülkədarlıq” XVIII əsr Azərbaycanında əsla
mövcud degildi. Torpaq əlaqələri
nöqteyi-nəzərindən Azərbaycan xanlıq
dövrü rus çarlıq dövrü ilə müqayisə
edilməyəcək dərəcədə yüksək bir
mövqedə idi. Torpaq köylünün
idi. Rus çarlığı Azərbaycan
xanlıqlarını qaldırdıqdan sonra, daimi bir istinadgah
olmaq üzrə, xanların əski qapı qullarını birər
torpaq dərəbəgi yaparaq, torpaqları onların
mülkiyyətinə və azəri xalqını da
onların “rəiyyət”liginə verdi.
Bilxassə 1861 qanunu ilə Rusiya köylüləri “krepostnoy”
əsarətindən xilas edilirkən, bu qanun Azərbaycana təşmil
edilmədi, rus çarlığının birər məmurları
olan dərəbəglər azəri köylüsünü
istismarda davam etdilər.
Pr. Rathauzer bilxassə köylü məsələsini
almaqda isabət etmişdir. Torpaq münasibətilə
köylü məsələsi gərək keçmişdə,
gərəksə şimdi Azərbaycan müqəddəratında
pək müəssir bir amildir. Fəqət
millətimizin 75%-ni təşkil edən bu yaradıcı, əməkçi
xalq kimin lehində və kimin əleyhində müəssir
olmuşdur? Biz bolşevik istilasına təqəddüm
edən zamanlarda bolşeviklər lehində nədən
köylü hərəkətinə şahid olmadıq? Bütün diqqətilə pr. Rathauzer nədən
bizə, Milli Cümhuriyyət dövründə flan yerdə
köylü üsyanı oldu, deyəcək bir sənəd
çıxarmıyor? Əksinə olaraq,
biz istilanın ilk sənəsindən etibarən bu günə
qədər bolşevik rejimi əleyhində qanlı
köylü hərəkatına şahid olduq. Martın
6-da açılan Azərbaycan komunist firqəsi qurultayında
Qarayev köylülərdən olan komunistlərin komunizm əleyhində
bir təhlükə təşkil etdiklərini komunist firqəsindəki
“sağ cərəyanın” işbu köylü komunistlərin
təmsil etdigini, komunist firqəsinin mövcudiyyətini
mühafizə etmək üçün firqədən
köylüləri tamamilə çıxarmaq icab etdigini
söyləməkdədir. Nədən?
Halbuki, köylü məsələsilə torpaq münasibəti
komunizm məfkurəsi, komunizm rejimi və nəhayət
komunizm ixtilalı üçün bir əsas təşkil etsəydi,
biz əksi hərəkatlara şahid olmalı idik və bu hərəkat
komunist firqəsi təşkilatına məfkurəvi bir “baz”
olmaq üzrə az-çox iləriləmiş bir ədəbiyyata
malik olmalıydı.
Rəsulzadə
Məhəmməd Emin bəyin hərbi-ümumidən əvvəl
“Şəlalə”, “Dirilik”, “İqbal”, “Açıq söz” səhifələrində
yazdıqları “Dil, ictimai bir amil”, “Yeni lisançılar və
türkçülər”, “Milli dirilik” və s. kibi əsərlərilə
“Müsavat” ümdə və prinsiplərini müqayisə edərkən,
görüyoruz ki, Məhəmməd Emin bəyin əsərləri
Azərbaycan fikri və harsi hərəkatına bir xülasə
verməkdən, o fikri hərəkatı formula edərək,
müəyyən bir istiqamətə sövq etməkdən
ibarət olmuş və yazdıqlarını tamamilə “Müsavat”
proğramında oxuyoruz. Azərbaycan komunist firqəsini
sövq və idarə edən və Azərbaycan bolşevikləri
içərisində “Şərqin dahisi, Qərbin daisi”
(Şərqin dahisi - Qərbin duaçısı - Ş.H.)
ünvanilə yad olunan Nəriman Nərimanovun əsərlərilə
komunist ideya və prinsiplərinin bir bənzəyişləri
varmı əcəba?
Nərimanovu hər kəs teatroçu kibi tanır və
bilxassə “Nadir şah” dramilə mərufdur. Azərbaycan mətbuat aləmində
Nərimanovun rus ixtilalından əvvəlki əsərləri
bunlardır: 1 - “Tibb və İslam”; 2 - “Orucluğun tibbi faydaları”;
3 - “Hacı Zeynalabdin haqqında bir mədhiyyə”; 4 -
“Quzğunlar” - “İrşad” qəzetəsində sosializmin tənqidi
və sosialist Bebelin təhkirini təhqirini mütəzəmmin
məqalə.
Nərimanov bu əsərlərində islamiyyəti
elmin, fənnin, əsri mədəniyyətin fövqündə
tutan bir dindar - klerikal kapitalistlərə tapan bir qapıqulu və
sosializmi rədd edən bir kapitalist ideoloqudur. Halbuki, Azərbaycan
xalqçı mətbuat və ədəbiyyatı o zaman orta əsr
dərəbəyligi, dini mövhumat, cəhalət və s. ilə
ciddi surətdə mücadilə ediyordu. Sabir kibi
xalqçı dahilər yetişən bu dövrdə
köylü və torpaq məsələsində hakim fikri təsvir
edən Sabir köylünün arzularına tərcüman
olaraq:
“Torpaq
özüvün, güc öküzün,
toxum
özümünki
əgzadələri, xanları neylərdin ilahi?!...”
deyə
Allaha müraciət ediyordu.
Köylü, üzərində
çalışdığı torpağın sahibi olmaq
istiyordu. Onun
bu istəgini də “Müsavat” firqəsi qavramış və
kəndi proğramına qeyd edərək: “Torpaq parasız
olaraq alınacaq və parasız olaraq əkinçilərə
veriləcəkdir” diyordu. Torpağına, məhsuluna,
yurduna və ocağına sahib olmaq istəyən ufaq
mülkiyyətçi azəri köylüsünü
“Müsavat”ın bu proğramı tamamilə tətmin ediyordu.
İstilanın ilk ilində bolşevik firqəsi
torpaqları yalnız mülkərdarlardan degil, köylülərdən
alaraq, sosializə etdi və əkinçi xalq ücrət
müqabilində çalışan muzdur vəziyyətinə
düşdü. Əskəri komunizm adlanan bu yeni rejimin
Rusiyada olduğu kibi Azərbaycanda dəxi köylünün
nasıl müdhiş bir əksüləməlinə məruz
qaldığı və bunun nəticəsində Leninin “nep” -
yeni iqtisadi siyasət” - deyə nasıl rücət əmri
verdigi hər kəscə məlumdur. Bu
“nep” şəraitində köylünün mülkiyyət
haqqı tanındı, və Buxarinin təbirilə
köylüyə zənginləşmək imkanı verildi.
7 ildən bəri davam edən bu “ufaq burjua şəraiti” nəticəsində
yalnız torpaq və köylü məsələsində
degil, komunizm və sosializm prinsipləri, mülkiyyətdən
nəşət edən ictimai həyatın hüquq, əxlaq,
ədəbiyyat, sənət, iqtisadi münasibət, ailə
v.s. kibi sahələrdə dəxi tətbiq edilmədən
iflas etdi və mütəsəvvir “komunizm dünyası” yerinə,
Azərbaycan komunistlərinin iddia etdikləri kibi
“demokratik-kooperativ cümhuriyyətə” doğru inkişaf edən
ufaq burjua cəmiyyəti təəssüs etdi.
Komunizm prinsiplərinin qeyri-həyati olduğunu göstərən
bu hal, komunist firqəsini də inhilala və iflasa
yaxlaşdırdı. Komunizmin yerində təsis olunan ufaq burjua
cəmiyyətinə və bu şəraiti himayə və
davam etdirən rəsmi komunist hökumətinə
qarşı qüvvətli bir “sol cərəyan” yarandı.
“Trotskizm” ünvanını alan bu cərəyanın
Azərbaycandakı əkslərini eşitdik. Ufaq burjua
mülkiyyəti ilə bərabər sosializm iqtisadiyyatı
quracağına qane olan hakim zümrəyə qarşı
mövcud “nep” şəraitini daimi və yeganə bir rejim
olaraq müdafiə edən bir “sağ cərəyan”
yarandı və bu gün biz “nep” dövründə meydana gələn
ufaq köy və şəhər burjuaziyasına istinad edən
bu “sağ cərəyana” qarşı Azərbaycanda
müdhiş mücadilə açılmış olduğuna
şahid oluyoruz.
“Komunistlərə
görə milliyyət və milli hars keçmişə aid və
məhv olmağa məhkum bir məfhum ikən “sağ cərəyan”
üçün biləks, milliyyət son və ali bir həqiqətdir.
Komunistlər üçün milliyyət, milli
hars və milli hakimiyyət proletar interesinə tabe əhəmiyyətsiz
bir məsələ ikən “sağ cərəyan”
üçün bu məsələ əksinədir” (“Zarya
Vostoka”, ¹ 238, Jukovun məqaləsindən).
Biz görüyoruz ki, Rathauzerlərin iddialarına rəğmən
köylü məsələsi və torpaq münasibəti Azərbaycanda
degil ki komunizm ixtilalına bir əsas təşkil etmişdir,
bəlkə bu münasibət komunizmin məzar daşı
olmuşdur.
Azərbaycan
komunistləri mülkiyyəti, ailəyi, milliyyəti, milli
hars, din və ənənələri, milli tarix və hakimiyyəti,
demokrasiyi, iqtisadi demokratik sistemləri, ticarət və sairəyi
rədd edən prinsipləri tətbiqə məcbur ikən,
bu gün bunları təbilən nə kibi islahat ilə məşğul
bulunuyorlar?
Çarşaf məsələsi, papaq məsələsi, hürufat məsələsi, kooperativ məsələsi, ümumi təhsil məsələsi, industrializasion və sosialzm ziraəti məsələsi... Və bütün bu məsələlərdən yalnız sosializm tətbiqatıdır ki, baş tutmuyor. Ötəki məsələlər isə daha XIX əsrdə başlayan, Milli Cümhuriyyət dövründə təqviyə və formula edilmiş, “Müsavat” proğramının prinsiplərini təşkil edən və hər hanki bir burjua cəmiyyətinin məşğul bulunduğu demokratik islahat hərəkatından başqa bir şey degildir. Komunistlər, hakimiyyəti əllərindən qaçırmamaq üçün cəmiyyətin təbii ehtiyacları ilə hesablaşmaq və burjua reformları ilə məşğul olmaq məcburiyyətini hiss ediyorlar. Bu məcburi gediş onların arasından hər il sağa, sola və ortaya on minlərlə “təmayülçülər” ayırıyor. Və bu gediş ilə komunist firqəsi əriyor, təhəvvül ediyor, ya mülkiyyətçi, demokrat milli bir firqə olmaya və yaxud mövqeini böylə bir firqəyə tərk etməgə məcbur oluyor. Çünki Azərbaycana hakim olacaq firqə “Müsavat” olmaya bilir, fəqət “müsavatçı” olması zəruri və məcburidir.
Mirzə
Bala (Məmmədzadə)
“Odlu-Yurd”,
27 nisan (aprel) 1929, ¹ 3
Təqəddüm
- irəlidə olma, irəli keçmə
Təşmil
- şamil etmə
İşabət
- düzgün fikir yürütmə
Müəssir
- amil, iş görən
Dai - dua
edən, duaçı
Mütəzəmmin
- əhatə edən
Mütəsəvvir
- fikrə gətirilən, təsvir olunan
İnhilal
- biri-birindən ayrılma
(Ardı var)
Şirməmməd
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2017.- 3 iyun.- S.20-21.