Teatr tənqidinin tənqidi
Bu gün ölkəmizdəki teatr həyatına
teatrşünasların, teatr tənqidinin münasibəti elə
bir aktivliyi ilə seçilmir.
Belə ki, ən yaxşı halda ayrı-ayrı
teatrların tamaşalarına yazılan azsaylı resenziyalarla
sanki o, hərdənbir öz mövcudluğunu yada salır.
Bəllidir ki, hər bir teatr öz pərdəli məkanında
mövcud cəmiyyətdəki fəaliyyətinin həqiqətini,
bədii yaşamı boyu estetik axtarışlarını,
itkilərini və uğurlarını hər dəfə təsdiqləyir. O da bəllidir ki, bu zaman
teatr sənətinin çağdaş dövrdəki vəziyyəti
və üz tutduğu yaradıcılıq istiqamətləri,
müşahidə edilən estetik tendensiyalar, getdikcə daha
artıq diqqətçəkən yaradıcı simalar, yeni
formalar və fərdi metodlar, bir zamanlar avanqard sayılıb,
bu gün gözgörəsi köhnələn bədii
üslublar, həmçinin bu sənətin digər əhəmiyyətli
məsələləri teatr tənqidinin diqqət mərkəzində
olmalıdır.
Məhz teatrşünaslıq elminin sayəsində
teatrların yaradıcılıq fəaliyyətlərinin mədəni
mühitlə, milli-mənəvi ənənələrlə əlaqəsini
müəyyənləşdirmək, müasir səhnə sənətinin
bədii-estetik tendensiyalarını səciyyələndirmək,
onların sosial-fəlsəfi qayəsini aşkarlamaq kimi elmi-nəzəri
fəaliyyət ölkənin mədəni həyatının
ahəngdarlığına böyük töhfələr bəxş
etmiş olur.
Çünki cəmiyyətin həyat fəaliyyətinin
inkişafı ən həssas sənət sahəsi olan
teatrın da ideya-estetik inkişafına təkan verir. Həmin bağlılıq sayəsində bədii
proseslər müxtəlif formaların və estetik cərəyanların
təzahür etməsinə yol açır, səhnə ədəbiyyatı
ilə bərabər rejissor və aktyor sənətinin də
ustalıq dərəcəsinə təsir göstərir.
Qeyd etdiyimiz həmin yaradıcılıq həyatı,
onun qanunauyğunluqlarının, tənəzzül və tərəqqi
meyillərinin öyrənilməsi mühüm şərtə
çevrilir. Odur ki, teatrşünaslıq
elminin və teatr tənqidinin fəaliyyəti bu zaman öz səmərəli
bəhrəsini verə bilər.
Cəmiyyət həyatının bu və ya digər təzahürlərinə
münasibətində çaşqınlıq ovqatı
yaşayan kaleydoskopik teatr reallığında tənqidin
öz mövqelərini itirməsi faktı müşahidə
edilməkdədir. O, siyasi-ictimai, iqtisadi, mədəni proseslərin təsiri
yox, təzyiqi altında uduzduğunu etiraf etmək məcburiyyətindədir.
Fəaliyyət miqyası, özünüifadə
imkanları, ən betəri funksional dili qısalmış
teatr tənqidi bir zamanlar aktiv mətbuatın əlavəsi
rolunda görünürdüsə, bizim günlərdə,
internet erasında, o az qala tamamilə
çarəsiz duruma düşmüşdür.
Tarixi-texnoloji fakt olaraq sosial-mədəni həyatımızı
işğal edən internet, kağızın, qələmin əhəmiyyətini
heçə endirməklə davam etdikcə, bədii
yaradıcılığın təsir-əks təsir
funksiyası, əksliklərin vəhdətinin və
mübarizəsinin dialektik təbiətinin ən çox teatr
sənətinin canlı bədii həyatında öz
inikasını tapması da bəlli həqiqətdir.
Çağdaş dövrümüzdə ictimai-mədəni
həyatın bir çox sahələrində olduğu kimi,
teatr tənqidində də öz ənənələrindən
uzaqlaşma meyilləri müşahidə edilir. Belə ki,
yeni texnologiyaların inkişafı tənqidin üslubunu və
fəaliyyət məramını dəyişməyə
sövq edir. Amma onu xüsusi qeyd etməliyik
ki, bu zaman həvəskarlığın peşəkarlığa
meydan oxuması faktı da diqqət çəkir. Teatr haqqında, onun bədii təbiəti və
mahiyyəti ilə bağlı təxmini bilgiləri olan həvəskarlar,
yaradıcılıq həyatı, yaxud konkret tamaşa ilə
əlaqədər yazıları ilə tənqidçi sahəsini
zəbt edirlər. Bəzən bəzəkli
ifadələr, haradansa götürülən aforizmlərlə
baş girləyən həvəskarlar reytinq həşirində
nə etdiklərinin fərqində olmayıb, sənətin
canlı hüceyrəsini zədələyirlər. Bloknota yazılmış, bəzən təkcə
özlərinə bəlli olan, sısqa məntiqli fikir müəllifləri
qərəzli mövqeləri ilə də seçilirlər.
Meyarların, baxışların və
mövqelərin qarışdığı məqamlardan
yararlanan bu sayaq jurnalistika öz səthi səviyyəsi ilə
çox zaman peşəkar tənqidi çətinliyə
salır, nəticə etibarilə onun sosial-estetik və sənət
funksiyası, tamaşa və onu ərsəyə gətirənlərlə
subyektiv dialoqu zəifləyir.
Etiraf etməliyik
ki, bir küll halında götürsək, ölkəmizdəki
teatr həyatını peşə vəzifəsi olaraq tədqiq
etməli olan teatrşünaslığımızın, bu
gün teatr sənəti sahəsində aparılan
araşdırmaların, yumşaq desək, təkmilləşməyə
ehtiyacı var. Belə ki, dünya teatr elminin uzun illər
bundan öncə, elmi və praktik faydası baxımdan
perspektivsiz hesab etdiyi mövzular, qəribə görünsə
də, bu gün bizim ölkədə hələ də əhəmiyyətli
hesab edilir, hətta dissertasiya mövzuları kimi işlənilir.
Praktik
teatr həyatının kifayət qədər ciddi aktual
problemlərini araşdırmalı olan teatrşünaslıq
elmimizin meydanının daralması, bu sahədə tədqiqata
ehtiyacı birə beş artan sənət
məsələlərinin teatrətrafı nimdaş
mövzularla əvəz edilməsi, teatr jurnalistikası kimi
meydana çıxan fəaliyyət, professional teatr tənqidinin
məhdud ifadə dalanında ara-sıra görünməsi
faktı təəssüf doğuran və çətin
anlaşılan gerçəklikdir.
Halbuki, bədii prosesin yazılmamış
qanunlarından bəlli olduğu kimi, tənqid teatrla
yanaşı addımlamalı, onun cari məsələləri
ilə bərabər hər hansı yenini, yaxud köhnəni
elmi-nəzəri təhlildən keçirib müəyyənləşdirməli,
aşkarlamalıdır. Təəssüf ki, tarix təkrar olunur.
Bir zamanlar mədəniyyət mövzusunda yazan
jurnalistlərin, ən yaxşı halda ədəbiyyatşünasların
fəaliyyət göstərdiyi teatr meydanında
teatrşünaslara yer yox idi. İnsaf
xatirinə demək lazımdır ki, teatrşünasların
özləri də həmin meydana girməyə tələsmir,
obrazlı desək, “ərazi bütövlüyünün
pozulmasına” qibtə ediləsi təmkinlə dözürdülər.
Burasını da qeyd etməyə ehtiyac vardır ki, teatr tənqidimizin
uzun illər davam edən bu sayaq “səbr” nümayişinin mənfi
təsirləri Azərbaycan teatr həyatının indiki
dövründə də özünü aydın şəkildə
büruzə verir.
Teatr tənqidinin ötən illərdə tutduğu bu
sayaq bitərəf mövqenin labüd olaraq, onu geriliyə
düçar etdiyini ayrıca sübut etməyə lüzum
yoxdur. Bu günün özündə belə, teatr tənqidi
liberallığı, sözünün kəsərsiz, həm
də sərrast olmaması üzündən nüfüzunu
itirmək üzrədir. Odur ki, ictimai rəydə obrazlı
desək, onsuz da (tənqidsiz də) “dünyanın işi
keçərmiş”(Ö.Xəyyam) qənaəti
formalaşmaqdadır.
Tənqidimizin fəaliyyət səviyyəsi
teatrımızın bədii-estetik səviyyəsindən də
aşağıdır, odur ki, bu gün səhnədə
görülən işlərə boylanıb baxsa da, bir
şey görə bilmir və o teatrın gündəlik
yaradıcılıq həyatını əsasən
müşahidə edir və hələ ki, onun bu mövqeyi hər
iki tərəfi qane edir. Buna görədir ki, bu gün Azərbaycan səhnə
sənətində baş verənlərə,
tapıntılara, yaxud uğursuzluqlara öz münasibətini
bildirməyə nə dili var, nə sözü... Ən yaxşı halda tənqidin giley-güzarı,
iradları dəhlizlərdə, məhrəm söhbətlərdə
edilir. Halbuki, teatr sənətçiləri
cəsarətli, obyektiv, savadlı, professional tənqidi
xoşlayır və belə tənqidə ehtiyac duyurlar.
Bu gün teatr tənqidinin funksional fəaliyyət
imkanlarının məhdudlaşdırılmasının
bütövlükdə teatr həyatının
deqradasiyasına yol açması narahatlıq doğurmaya bilməz. Belə ki,
dünya teatr tənqidçilərinin yekdil qənaətinə
görə, hər bir ölkənin teatr sənətinin
inkişaf meyilləri, birmənalı şəkildə, onun
teatr tənqidi ilə əməkdaşlığı sayəsində
faydalı nəticələr verə bilər.
Dünyanı ağ-qara görənlərə, baş
verən hadisələri elə beləcə dəyərləndirənlərə
sözümüz yoxdur. Amma teatr sənəti ağ-qara deyil və ola da bilməz. Odur ki, səhnə aləmini və
burada baş verənlərin rəngarəng təbiətini
bilən teatr tənqidi “dünyanın səhnə,
insanların aktyor” (V.Şekspir) olduğunu az
qala postulat kimi qəbul edir, bu sənətin onilliklərlə
dəyişilməyə məruz qalan fəlsəfəsini təmkinlə
dəyərləndirməyə cəhd edir. Və
bu zaman, yəni cəmiyyətin dialektik dəyişməsinə
müvafiq olaraq dəyişən teatr və onun tənqidi ilə
məşğul olan mütəxəssislərin
baxışlarının, metodlarının, mövqelərinin
və təhlil üslubunun da dəyişməsi labüdləşir.
Bu isə hər şeydən əvvəl, teatr sənətinin, onunla bərabər tənqidin öz yaradıcılıq sferasını və ifadə arsenalını yenidən dəyərləndirməsini tələb edir. Cəmiyyət həyatının ovqatını müəyyən edən “ictimai rəyinizlə gecikməyin” (G. Tovstonoqov) yolverilməz olduğu üçün həmin ictimai rəyi formalaşdıran tənqidin bu gün sakit limana çəkilib milli teatr sahəsində baş verənlərə susqun, ən yaxşı halda söz deməyə ehtiyatlandığını, yaxud açıq-aşkar mövqesizliyini müşahidə etmək təəssüf hissi doğurur. Halbuki, bu gün teatrşünaslıq elmimizin və praktik teatr tənqidinin öncülləri olan professorlar Məryəm Əlizadə, İlham Rəhimli, Aydın Talıbzadə, sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru Vidadi Qafarov kimi usta qələm sahiblərinin arxasınca cavan nəsli təmsil edən Aliyə Dadaşovanın, Könül Əliyevanın, Elçin Cəfərovun, Aygün Süleymanovanın bu sahədə diqqətçəkən fəaliyyətlərini təqdir etsək də, eyni zamanda onların malik olduqları istedad potensialını tam şəkildə realizə etdiklərini söyləmək çətindir.
Ölkəmizin teatr həyatındakı yaradıcılıq işlərinə (uğurlu, ya uğursuz, fərq etməz) bu və ya digər teatrın fəaliyyətində müşahidə edilən sənət hadisələrinə həməncə reaksiya verilməsi, hər teatr mövsümünün sonunda icmal-məqalələrin yazılması, xüsusilə bölgə teatrlarının sənət həyatı ilə (buranın reperturarından tutmuş, sənətçilərin fərdi yaradıcılığına qədər məsələlərlə) bağlı təhlillərin aparılması işi yox dərəcəsindədir. Bundan başqa, çağdaş dövrümüzdə aktuallığı ilə seçilən, teatr antropologiyası, teatr sosiologiyası, teatr menecmenti, teatr iqtisadiyyatı kimi mövzularda ciddi araşdırmalar da mətbuatda görünmür. Ölkəmizin dövlət müstəqilliyi illərində, təqribən 500 gənc teatrşünaslıq ixtisasına yiyələnib, müvafiq diplom alsa da (halbuki, cəmi 27 teatrı olan ölkə üçün bu, olduqca çoxdur -İ.İ), dövlətin vəsait sərf edib təhsil verdiyi həmin mütəxəssislərin peşə fəaliyyəti bəlli deyil. Yəni mövcud mənzərə, nə təhsilimizin, nə də teatr fəaliyyətinin səmərəsindən bəhs etməyə imkan vermir. Başqa sözlə desək, ölkəmizin teatr həyatının hansı sayda teatrşünasa ehtiyacı olduğu vaxtında nəzərə alınmalı idi.
Bu qeydlərimiz indiyədək
görülən işləri dəyərdən salmaq, kiminsə
çəkdiyi zəhmətə xor baxmaq yox, zamanın tələbləri
və teatr həyatının nəzəri-estetik məna
qazanması işinin yükünü daşımalı olan
teatr tənqidinin professionallıq məsuliyyətini
xatırlatmaqdır. Hər birimiz unutmamalıyıq ki, bəzən
giley-güzar etdiyimiz Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi
dövlətin mədəniyyət siyasətini həyata
keçirən icra orqanıdır. Onun həmin siyasətin
yönəldilməsinə nəzarəti və tənzimləmə
funksiyası ayrı, praktik teatr həyatının cari estetik
problemlərinin nəzəri təhlil işi tamamilə
ayrı məsələdir. Odur ki, bu gün teatr tənqidi
elmi-yaradıcılıq prioritetlərini dəqiq müəyyənləşdirməli,
öz professional missiyasını yerinə yetirməlidir. Qədim çin atalar sözündə deyilən
“qoy, yüz bahar olsun, yüz qızılgül yetişsin”
hikmətini düşündükcə, milli teatr mədəniyyətimizdə
yalnız münbit yaradıcılıq şəraitinin
yaranması ilə neçə-neçə nadir istedad
sahibinin boy verib görünməsinə, streotiplərin
üstündən xətt çəkib, heç nəyə
yaramayan “daşlaşmış” ənənələri
alt-üst edən fərdi metodların meydana gəlməsinə
ümid edə bilərik.
İsrafil
İSRAFİLOV
Sənətşünaslıq
üzrə elmlər doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2017.- 3 iyun.- S.18.