Həmidə xanım
Doğrudanmı insan öncədən
yazılmış ssenarinin (taleyin!),
düşünülmüş oyunun
ifaçısıdı? Elə isə
özümüzdən asılı olan nədir bəs? Bizə tapşırılanı məharətlə
oynamaq?
İnsan
hisslərinin sərrafı Şekspirin artıq
şablonlaşmış, dillər əzbəri kəlamı
təsadüfən yaranmayıb: “Həyat bir səhnə
imiş, insanlar da aktyorlar!” Bir tərəfdən
din, bir yandan da elm, fəlsəfə bunu deyirsə, ədəbiyyat
da təsdiq edirsə, insan zamanın, taleyin, gedişatın
qarşısında acizliyini duyur. Həm də
ömür sürdükcə, yaşananların dərinliyinə
getdikcə bunu daha artıq anlayır, dərk edirsən.
Necə, hansı amillərə, kriterilərə
əsasən bölüşdürülür bu rollar? Niyə birinə səssiz, sakit, iddiasız, birxətli
ömür, başqasına əbədi bir mübarizə
“tapşırılır”? Görünür,
özümüzdən asılı olan da elə budur. Allah insanın bacarığına, gücünə
görə yazır taleyini, rolunu da bu cür müəyyənləşdirir.
Hələ üstəlik, genlərin, ailənin, mühitin də
əhəmiyyəti az deyil. Böyük
Cavanşirlər nəslinin nümayəndələrindən
biri olan Həmidə xanımın taleyi də bu mənada
çox düşündürücüdü. Xarakteri, həyatı, insanlığı,
gördüyü işlər bu günün meyarları ilə
də heyrətamizdi. Yəni hətta
müasir, azad bir cəmiyyət üçün də Həmidə
xanımın varlığı möcüzədi. XIX əsrin
sonunda “çadraya bürünmüş” bir ölkədə,
xurafatın hakim olduğu cəmiyyətdə,
qadınların buxovlar, qadağalar içində
yaşadığı mühitdə Həmidə xanım kimi
bir insanın, qadının yetişməsi isə
inanılmazdı...
MİRAS...
Həmidə
xanımın taleyi dünyaya gəlməzdən öncə həll
edilmişdi... 1843-cü ildə (Həmidənin
doğulmasına 30 il vardı hələ...) Qarabağlı
Mehdiqulu xan I Nikolaydan əmr alır ki, oğlunu Peterburqa təhsil
almağa göndərsin. Mehdiqulu xanın
oğlu yox idi, bircə qızı vardı, Xurşidbanu Natəvan.
Ona görə o, öz əmisioğlu Cəfərqulunun
övladı Əhmədi göndərir oxumağa. Həmidə
xanımın “Xatirələr”ini oxuduqca həyatın qəribəliyinə
heyrət edirsən... Axı Mehdiqulu xanın oğlu
olsaydı, yaxud Cəfərqulu bəy övladını təhsil
almağa göndərməklə razılaşmasaydı,
Əhməd bəy də əksər həmyaşıdları
kimi mollaxanada oxusaydı... Tamam ayrı cür böyüyəcəkdi
Həmidə! Çadraya bükülü, xurafatın diqtəsi,
qanunların altında, səsi kəsik, gözü
qıpıq... Əhməd bəyin
dövrünə görə yüksək təhsil alması,
açıq fikirli bir ziyalı kimi yetişməsi, üstəgəl
əsilzadəliyi, nəslindən gələn
böyüklüyü övladlarının tərbiyəsinə
də təsir etmişdi. Hətta müsəlmançılığa
“yaraşmayan” işlərinə, hərəkətlərinə
görə ona Urus Əhməd deyirdilər.
Əhməd bəy Cavanşirin təkcə bioloji deyil,
həm də mənəvi davamı idi Həmidə. O, yalnız malını,
mülkünü yox, həm də xasiyyətini, Kişiliyini
qızına miras kimi ötürmüşdü. Bəli,
Kişiliyini! Bu son dərəcə güclü, iradəli,
hökmlü xanımın bioqrafiyasına nəzər
saldıqca insan xislətinin, xarakterinin qadına-kişiyə
bölünməsi, bu cür təsnifatlanması o qədər
bəsit görünür ki! Məsələn,
niyə zəriflik qadına, mərdlik daha çox kişiyə
aid cəhət sayılır? Qadın mərd, dönməz,
yaxud kişi kövrək, həssas, hətta
zərif qəlbli ola bilməzmi? Ola bilər! Həmidə
xanımın zərifliyi, həssaslığı, kövrəkliyi
təbiətdən idisə, iradəsi, gücü, dönməzliyi,
səxavəti, sərtliyi atasının tərbiyəsindən
gəlirdi. Həm də bu, elə-belə,
özbaşına baş verməmişdi. Əhməd bəy məqsədli şəkildə
belə tərbiyə edirdi qızını. Ümumiyyətlə, Əhməd bəyin
qadınlara münasibəti çox fərqli idi. Öz
xanımını da Saybalı kəndindən keçəndə
seçmişdi... Təkcə bir hərəkətinə,
qızın onu görəndə üzünü gizlətməməsinə,
yaşmaq tutmamasına görə. O, qadınları
hüquqsuz, ürkək, zəif görmək istəmirdi. Deyirdi ki, “qızları güclü cinsin əyləncəsi
üçün kukla kimi yetişdirmək olmaz. Bütün haqlarından məhrum olan belə
qadınlar sonradan zəlil, dilsiz-ağılsız, hüquqsuz
bir köləyə çevrilirlər”.
Həmidə Əhməd bəyin ilk övladı idi. Amma ondan
başqa iki oğlu da vardı, Məhəmməd və Mehrəli.
Bununla belə, Əhməd bəy qeyri-adi bir
uzaqgörənliklə, “Mənim qızım elə
olmalıdır ki, biz kişilər ölüb getsək, bizi
şərəflə əvəz edə bilsin” - demişdi.
Belə də oldu...
İTKİLƏR...
Əhməd bəy Cavanşir təkcə xeyriyyəçi,
yenilikçi, azad fikirli ziyalı kimi yox, həm də qələm
adamı kimi qalıb tarixdə. O, Mirzə Fətəli Axundzadə,
Həsən bəy Zərdabi ilə məktublaşırdı.
“Kavkaz”, “Novoe obozrenie” qəzetləri ilə əməkdaşlıq
edirdi. “1747-1805-ci illərdə Qarabağ
xanlığının siyasi mövcudluğu” adlı ciddi
tarixi əsərin, “Xan sarayının əyanlarından olan
Molla Pənah haqqında” hekayənin müəllifi idi. Bundan əlavə, Puşkindən, Lermontovdan, Jukovskidən
tərcümələr etmişdi. Azərbaycan
və rus dillərində bir-birinin qarşılığı
olan atalar sözlərini toplamışdı. Eyni zamanda,
Şura Bəy Komissiyasının üzvü idi... Nüfuzundan, əlaqələrindən istifadə
edib uzun sürən mübarizədən sonra Ağcabədiyə,
Kəhrizliyə su çəkdirmişdi. Bütün
bunları sadəcə, fakt olaraq sadalamaqda niyyətim bu
qeyri-adi insanın xarakteri haqqında ümumi təsəvvür
yaratmaqdı. Həmidə xanım atasının xasiyyətini
bircə cümlə ilə ifadə edirdi: “Atamı tanıyan
onu ya sevir, ya da ona nifrət edirdi, ona ortabab münasibətdə
olmaq mümkün deyildi”. Məsələ burasındadır
ki, Əhməd bəy bütün xeyirxahlığına rəğmən
həm də xasiyyəti çətin adam
idi... Ona görə düşmənləri də az deyildi, bədxahları da kifayət qədərdi.
Düzdü, özünəməxsus mübarizə
üsulları ilə zərərsizləşdirirdi maneələri.
Amma! Amma bu ağır xasiyyətin, qəliz
xarakterin böyük bir fəsadı da oldu. Həmidənin
və qardaşlarının həyatında...
Həmidənin anası yetim bir qızdı,
dayısı Məhəmmədhəsən bəy saxlayıb
böyütmüşdü onu. Əhməd bəyin
isə Məhəmmədhəsən bəyin qaçaq
oğlanlarına görə bu ailə ilə münasibəti
pozulmuşdu, xanımına da dayısıgilə getməyi
qadağan etmişdi. Və günlərin
birində dayısı arvadının dəfninə icazəsiz
getdiyinə görə xanımını, Həmidənin
anasını evdən qovdu. Bundan sonra Həmidə
daha heç vaxt anasının üzünü görmədi.
Kiçik qardaşı Mehrəli anasıyla
qalmışdı, Məhəmməd bir neçə dəfə
qaçıb gedib görmüşdü anasını... Həmidə
isə... Özü bu böyük əzabını belə
yazır: “...Onların ayrılması övladlarına
çox böyük acı, nisgil yaşatdı. Bunu təsvir eləmək mümkün deyil.
Bir uşağın anası sağ ola-ola onu görə bilməməsinin,
qucaqlaya, öpə bilməməsinin nə qədər
böyük bədbəxtlik olduğunu bilmək
üçün belə bir həyatı şəxsən
yaşamaq lazımdı”. Ağrının bu
cür içdən gələn, səmimi, açıq ifadəsini
oxuduqca Həmidə xanımın gücünə heyrət
edirsən. Anasının itkisini
böyük bədbəxtlik kimi yozur - biz ömürlük bədbəxt
olduq - deyir. Doğrudan da, bu hadisə onlar
üçün böyük sarsıntı olub və
qardaşları buna dözə bilməyiblər. Kiçik qardaşı Mehrəli elə
anasının yanında xəstəlik tutub
ölmüşdü, böyük qardaşı Məhəmməd
isə Petrovski Akademiyada yaxşı təhsil almasına
baxmayaraq, yenə qarandinməzdi, özünə
qapanmışdı. Yevlax stansiyasında
özünü qatarın altına atıb öldürdü.
3 il sonra, 1903-cü ildə isə Əhməd
bəy sətəlcəm oldu, zəif ürəyi xəstəliklərə
tab gətirmədi, əbədi yumdu gözlərini.
Həmidə xanımın həyatını qısaca ifadə etmək lazım gəlsə belə, yenə itkilərindən, əzizlərinin ölümündən danışmalı olarıq. Anasını, qardaşlarını, həyat yoldaşını, sonra isə atasını itirməyi onun yükünü bir az da ağırlaşdırdı. Daha dəqiq söyləsək, elə Əhməd bəyin bir vaxt dediyi kimi - kişilər ölüb getdilər və Həmidə onları şərəflə əvəz etməli oldu...
DAVATDAROVSUZ “Xatirələrim”...
Həmidə xanımın “Xatirələrim” əsərini oxuduqca bu qeyri-adi qadının həm taleyi, xarakteri, yaşadıqları, həm də bütün bunları necə qələmə alması, nasir dəqiqliyi ilə duyması insanı yaxşı mənada təəccübləndirir. Əslində, Həmidə xanım bu əsəri atası Əhməd bəyin bioqrafiyası kimi yazmağa başlamışdı. Sonralar isə Mir Cəfər Bağırovun sifarişi ilə əsərin davamını, Mirzə Cəlil haqqında bölümünü qələmə aldı. Lakin Mir Cəfər Bağırov o zamanlar Yazıçılar İttifaqının sədri olan Mirzə İbrahimovun vasitəsiylə ondan “alovlu inqilabçı Bağırovun da Qarabağdakı bolşevik fəaliyyətindən” yazmasını xahiş edəndə Həmidə xanım qısa və birbaşa cavab verir: “Mən görmədiklərimi yaza bilmərəm...” Və elə bu cavabla da əsər arxivə atılır, təxminən 30 ildən çox işıq üzü görmür. Yalnız 1967-ci ildə Abbas Zamanovun redaktəsi (dövrə, senzuraya uyğun “əl gəzdirməsi”) və ruscadan tərcüməsi ilə memuarın Mirzə Cəlil haqqında bölümü çapdan çıxır. Əsər bütöv halda işığa çıxmasını çox gözləməli olur...
2011-ci ildə yazıçı-publisist Mehriban Vəzirin tərcüməsi ilə Həmidə xanımın “Xatirələrim” əsəri işıq üzü gördü. Mehriban xanım kitaba yazdığı ön sözdə əsərin Əlyazmalar İnstitutundan tapılması, artıq köhnəlmiş kağızların, görünməz olan yazıların bərpası üçün çabalarından danışır. Həm texniki, həm maddi, həm də mənəvi cəhətdən son dərəcə çətin olan bu işi görməsi heç şübhəsiz ki, Həmidə xanıma böyük sevgidən irəli gəlir. Mehriban Vəzir özü bunu belə ifadə edir: “Bütün arzuların qanadı eşqdir. İstəklər eşqlə gerçəkləşir. Beləcə, Həmidə xanıma olan böyük sayğım məni 80 ilə yaxın arxivdə yatan “Xatirələrim”ə yönəltdi, ona qovuşdurdu”.
Əsər təkcə Həmidənin həyatı, ailəsi, ömür-gün yoldaşı, övladları haqqında deyil. Burda sadəcə Əhməd bəy Cavanşirin, Həmidənin özünün, Mirzə Cəlilin yox, bütöv bir dövrün portreti var. Həmidə xanım hadisələri tarixçi dəqiqliyi və nasir istedadı ilə yazır. Yaşadıqlarının fərqində olan müdrik, tox, təmkinli bir Qadın kimi yazır... Həm də həyatında rol oynamış iki kişiyə - atası Əhməd bəyə və həyat yoldaşı Mirzə Cəlilə elegiya kimi yazır... Onlara sevgiylə, sayğıyla yazır... Dərdlərini, ağrılarını duyaraq, yanaraq yazır... Və birinci əri polkovnik İbrahim bəy Davatdarov haqqında heç nə yazmır!
İbrahim bəy Davatdarov Rusiyada yaşayırdı, rus ordusunun zabitiydi. Amma evlənmək üçün vətənə gəldi və Əhməd bəyin ağıllı, savadlı qızına - Həmidəyə aşiq olub, onunla ailə qurdu. Həmidəni uzaqlara apardı. O vaxtlar Rusiya imperiyasının tərkibində olan, indiki Türkiyənin Qars şəhərində yaşayırdılar. İbrahim bəy bu şəhərin qarnizon rəisi vəzifəsində çalışırdı. İki övladları dünyaya gəldi - qızları Mina və oğlanları Müzəffər.
1902-ci ildə İbrahim bəy Davatdarov vəfat edəndən sonra Həmidə xanım uşaqlarını da götürüb Kəhrizliyə qayıdır. Bu, elə bir vaxt idi ki, qardaşı Məhəmməd intihar etmişdi, atası Əhməd bəy xəstəydi... Amma yenə də...HƏYAT qarşıda idi!
ERADAN SONRA...
Həmidə xanımın ömründə yeni bir dövrün, təptəzə bir eranın başlanğıcı idi Mirzə Cəlil. Amma bununla belə, bir az dərinə gedəndə anlayırsan ki, Mirzə Cəlil Həmidənin mübarizəsinin davamı kimi gəlmişdi onun həyatına. Nədən ibarət idi bu mübarizə? Həmidə xanım aclıqla mübarizə aparırdı... Kasıb camaata çörək verirdi... Xəstəliklərlə döyüşürdü. Öz hesabına peyvənd lifləri gətirib vururdu xəstə uşaqlara... Millətini tox, rahat, sağlam görmək istəyirdi. Bunun üçün həm öz vəsaitini, həm də nüfuzu hesabına əldə etdiklərini xərcləməkdən usanmırdı... Qadının azad olmasını arzulayırdı! Sanki Həmidənin arzularının, amallarının güzgüdəki əksidi Mirzə Cəlilin ideyaları... Əlbəttə, daha böyük, daha ilahi səviyyədə! Axı, Mirzə Cəlil də aclıqla mübarizə aparırdı - mənəvi aclıqla! Axı o da zəngin görmək istəyirdi millətini - ruhən, mənən zəngin! O da sağaltmaq istəyirdi xalqını - xurafatdan, gerilikdən, nadanlıqdan sağaltmaq! Qısası, Mirzə Cəlillə Həmidə xanımın həyat amalları ideal şəkildə tamamlayırdı bir-birini... Amma buna rəğmən Həmidə xanım Mirzə Cəlilin evlənmək təklifinə “yox” - deyə cavab verdi ilk dəfə...
...Həmidə atasının uşaqlar üçün yazdığı əsərlərinin əlyazmasını “Qeyrət” mətbəəsinə, Ömər Faiq Nemanzadə və Mirzə Cəlilə təqdim edir. Çap olunmasını istəyir. Mirzə Cəlil son dərəcə qeyri-adi, savadlı, azad qadına biganə qala bilməzdi. Həmidə xanım Mirzə Cəlilin ona marağını belə ifadə edir: “Mirzə Cəlil az danışırdı. Ancar arada uzun-uzadı suallar verirdi...” Nədənsə bunu oxuyanda yazıçının heyrətini, təəccübünü hiss elədim. Görünür, uzun-uzadı sualların da səbəbi bu qarşısındakı “naməlum obyekti”, möcüzəni anlamaq, dərk etmək olub. Çünki o zəmanədə, qadınların kişi görəndə yaşmandığı bir dövrdə atasının əsərini çap üçün mətbəəyə gətirən, xalqın maariflənməsinin vacibliyindən danışan, müstəqil fikir yürüdən Qadın doğrudan da möcüzə idi... Ona görə Mirzə Cəlil Həmidə xanımın rəfiqəsi Sofiya Şahtaxtinskaya vasitəsiylə evlənmək təklifi göndərir ona. Həmidə xanım əsl ziyalı, sivil Qadın kimi verir yox cavabını: “...yüksək dəyərinə görə minnətdaram, ancaq ona ərə gedə bilmərəm, çünki bizim yollarımız müxtəlifdir; mən atamın vəsiyyətinə əməl etməli, onun kənddəki mədəni quruculuq işlərini davam etdirməliyəm”.
Amma Mirzə
Cəlil də inadkar idi... İkinci dəfə
Tiflisdə Sofiya xanımın evində görüşəndə
yenidən evlilik təklifi edir. Bu elə bir zaman idi ki, Həmidə
Sofiya xanımla birgə (1905-ci ildən) Tiflisdə Qafqaz
Müsəlman Qadınlarının Xeyriyyə Cəmiyyətini
yaratmışdı və uğurla fəaliyyət göstərirdi...
Qarabağda aclıq, xəstəlik hökm
sürürdü... Çəyirtkə, əkini məhv
etmişdi... Həmidə dərin bir depresiyya
içində idi. Amma bununla belə, “Molla
Nəsrəddin” dərgisi hər nömrəsi ilə Həmidəni
heyran edirdi. Və bütün bu faktlar, yaranmış
şərait Həmidənin dilinə “Hə” cavabını gətirirdi...
“Həmin
günlərdə Mirzə Cəlil “Molla Nəsrəddin” məcmuəsinin
19 may 1907-ci il 20-ci nömrəsində çox böyük
hay-küy qoparmış və az qala, özünün məhvinə
səbəb olacaq “Erməni və müsəlman
qadınları” başlıqlı məqalə
yazmışdı. Bu məqalə mənim ona verəcəyim
cavaba öz təsirini göstərdi...”
Qəribə
bir “mühafizə” ovqatı yağır bu CAVABdan... Sanki Həmidə
təkcə Mirzə Cəlilin qadınlara münasibətindən,
yəni qadını azad və üstün bu varlıq kimi
görməsindən yox, həm də mollaların ölüm
fətvasından, nadanların anlamazlığından təsirlənib
və bu böyük sənətkarı qorumaq istəyib! Amma məgər o, Mirzə Cəlili sevmirdimi?
AĞ
BULUD... SEVİR-SEVMİR?
Mirzə
Cəlilin “Qara buludlar” felyetonunda belə bir fikir var: “Həmişə
hava bir halətdə qalmaz və heç bir şey yoxdur ki,
bir halətdə qalsın. Yay vaxtı
yağış yağmır və hər vaxt hava
açıq olur, amma payız fəsli yetişən kimi qara
buludlar yavaş-yavaş başlayırlar havanı tutmağa.
Sonra yenə hava açılacaq...” Əlbəttə,
yazıçı bu fikirləri adını çəkdiyim
felyetonunda ayrı kontekstdə işlədir. Amma
bunları onun özünün həyatına şamil etsək,
bioqrafiyasını, mübarizəsini göz önündən
keçirsək, deyə bilərik ki, Mirzə Cəlil həmişə
ömrünü payız fəslində yaşayıb... Qara buludlar alıb həmişə
başının üstünü. Amma
havanın açılacağına, ağappaq buludların səmada
parlayacağına da inamını itirməyib. Elə Həmidə
xanım da ağ bulud kimi gəldi onun
ömrünə. Qoruyucu Mələk kimi! Arxa, dayaq, yoldaş
kimi... Bəs Qadın? Sadə bir qadın sevgisi
ilə sevirdimi onu?
Həmidə xanımın xatirələrində bircə
yerdə də romantik etirafa rast gəlmirik. Yəni o, Mirzə Cəlil
üçün darıxdığını, onu necə
sevdiyini, yaxud onsuz yaşaya bilmədiyini demir. Amma! Sevgi o qədər
çoxqatlı, o qədər fərqli bir hissdir ki...
Mirzə Cəlilin xasiyyəti çox mürəkkəb
idi.
İş otağının qapısında: “Xahiş edirəm
salamlaşarkən əl verməyin və uzun-uzadı söhbətlərlə
vaxtımı almayın...” - yazmışdı. Xoşlamadığı adamla əl verəndən
sonra gedib əlini yuyurdu. Saatın səsinə belə
dözmürdü, kəfkirini dəsmalla
bağlayırdı... Üstəlik, qayğıları,
“Molla Nəsrəddin”in başından çəkilməyən
bəlalar, ictimai problemlərə göz yuma
bilməməsi, gördüklərini ürəyinə
salması onu bir az da qaradinməz, tündxasiyyət etmişdi...
Belə bir insanın yanında olmaq, onun
qayğısına qalmaq, hər qəliz xasiyyətinə
dözmək sadə məsələ deyildi. Həmidə xanım Mirzə Cəlilin
üçüncü həyat yoldaşı idi. Birinci xanımı Həlimə vəfat etmişdi,
ondan bir qızı vardı - Münəvvər. İkinci xanımı Nazlı xanım Kəngərlidə
dünyadan vaxtsız köçmüşdü. Mirzə
Cəlilin bacısı Səkinə qardaşının qəliz
xasiyyətini, qadınlarına münasibətini belə təsvir
edərmiş: “Onun arvadları çox yaxşı
qadınlar idi, onu qəlbən sevirdilər, ancaq
qardaşım heç vaxt öz xoşbəxtliyinin qədrini
bilməyib, bu qadınları da bədbəxt edib”.
Mirzə
Cəlil özü də tez-tez ailə adamı
olmamasını etiraf edirmiş: “Mən ailə həyatı
üçün yaranmamışam. Mahiyyətcə
dərvişəm. Xasiyyətim
ağırdır. Əsəbiyəm.
Başa düşürəm ki, mənimlə yaşamaq
çətindir... “ Bu faktları, həm Mirzə Cəlilin
özünün, həm də bacısının fikirlərini
gətirməkdə niyyətim Həmidə xanımın
münasibətini, ərinə sevgiylə, sayğıyla, səbrlə
yanaşmasını, bu böyük yazıçının
dahiliyini dərk etməsini göstərməkdi... Sanki Həmidə xanım Mirzə Cəlilin
bütün qəliz cəhətlərini, görünən
ya görünməyən “günah”larını
böyüklüyünə bağışlayıb. Onu
qorumaq, yaşatmaq, ona dayaq olmaq missiyası boynuna
götürüb:
- “Molla Nəsrəddin”də dindarların
“şaxsey-vaxsey”ini ələ salan karikatura çıxır və
bundan hiddətlənən mollalar Mirzə Cəlili
öldürəcəklərinə and içirlər. Həmidə xanım
silahlanır və yola çıxan Mirzə Cəlili Yevlax
stansiyasına kimi təhlükəsiz çatdırır...
- Mirzə
Cəlil “kaş mənim jurnalım beşcə il
çıxaydı... Ondan sonra heç nə
istəmirəm...” - deyirmiş. Həmidə xanım jurnalın
beş yaşı olanda redaksiyaya divar
saatı hədiyyə edir...
- Mirzə
Cəlil kamança çalmağı öyrənmək istəyir...
Həmidə xanım adam göndərib ən
bahalı, sədəfə tutulmuş kamança
aldırır. Üstəlik, Mirzə Cəlilə
kamança öyrətmək üçün ən
istedadlı müəllimləri dəvət edir...
- Mirzə
Cəlil “Anamın kitabı” pyesini yazıb bitirir. Və Həmidəyə
oxuyur: “O, çox təsirli oxuyurdu. Pyes məni
alıb aparmışdı, sanki hər şeyi unutmuşdum.
O, qiraəti bitirəndə mən yaş dolu gözlərimlə
oturmuşdum, bir müddət dinib-danışa bilmədim.
Özümə gəldikdən sonra onu xeyli təriflədim,
təşəkkür etdim...”
Bu tezislər şəklində sadaladığım
faktlar (belə detallar yüzlərlədi!) Həmidənin
ilahi münasibətinin, sevgisinin ifadəsidi. Axı sevgi
sadəcə romantik deyişmələrdən, incə
etiraflardan, şıltaqlıqdan,
küsüb-barışmalardan ibarət deyil... Sevgi elə
budu! Yanındakı adamı anlamaq,
böyüklüyünü dərk etmək,
gördüyü işi dəyərləndirmək, sevincinə
sevinib, kədərinə şərik olmaq... Ürəyinin
ağrısını, ani bir kefsizliyini canında duymaq.
Sadə bir arzusunu unutmamaq... Həmişə,
hər
yerdə - burdayam, yanındayam - demək! Səni başa
düşürəm - söyləmək! Həmidə
xanım isə həmişə yanında idi... Hər
şeyi anlayırdı... Hətta xəyanəti belə!
“DAHİYANƏ”
GÜNAHLAR...
Mirzə
Cəlil-Həmidə birliyindən, ailəsindən
danışıb artıq folklora çevrilmiş rəvayətlərə
toxunmamaq düz olmaz... İnsan
psixologiyasının qəribəliyidi bu. Böyük
adamların həyatının səhnəarxası məqamları
daha çox yadda qalır, daha çox müzakirə olunur.
Bəlkə indi Mirzə Cəlilin bircə əsərindən
xəbəri olmayan, Həmidə xanımın xeyriyyəçiliyindən
heç nə bilməyən adamlar da bu hadisəni - Həmidənin
ərinə güllə atmasını bilir, arabir hadisənin
“şahidi” kimi qımışaraq danışır. Amma bunu son dərəcə dəqiq və
istedadlı şəkildə, həm də cəsarətlə
deyənlər, yazanlar da olub.
Yazıçı-publisist İradə Tuncayın bir
vaxtlar televiziya məkanında ən səviyyəli layihələrindən
birinin - “Bir içim insan” verilişinin Həmidə xanıma
həsr olunmuş buraxılışında həmin bu
“güllə atma” məsələsi şərh edilir. Daha doğrusu, İradə
xanım bunu özünəməxsus şəkildə nəql
edir: “Mirzə Cəlilin evdəki xidmətçi
qadınlardan biri ilə bir az yumşaq desək, “səmimi”
münasibətləri dedi-qodu sevən kənd əhlinin də
nəzərindən qaçmır. Söz-söhbət
xanımın da qulağına çatır. Şübhələndiyini bildirmədən
Şuşaya getmək bəhanəsiylə faytona minir, evdən
uzaqlaşır. Bir az sonra evə qayıdır, pəncərəyə
yaxınlaşır və...” Həmidə
xanım sərras atıcı idi, silahı ərinə
tuşlayır, atır. Və əgər faytonçu
özün yetirib silahı yuxarı qaldırmasaydı...
Mirzə Cəlilin qadınlarla bağlı bu cür “zəiflik”lərini
Həmidə xanım təmkinlə
qarşılayırdı. Hətta əsərində bir məqamda
buna yumorla eyham vurur... Turşsuda yayda dincələrkən
qulluqçuları, yuxa bişirən Telpəri ilə Mirzə
Cəlilin zarafatını yazır. Mirzə Cəlil “Ay
Telpəri, gəl səni aparım Bakıya dişlərini
düzəltdirim” - deyəndə Telpəri iti bir cavab verir:
“Eeey, ay Mirzə, canım da saa qurbandı... Amma qorxuram
Bakıda sən mənim dişimi yox, işimi düzəldəsən...”
Görünür,
Telpərinin bu zarafatyana cavabı əbəs deyilmiş, Cəlilin
müəyyən “reputasiyasından” gəlirmiş, heç Həmidə
xanımın bunu yazması da elə-belə deyil... Amma bununla
bərabər, məncə Mirzə Cəlil
böyüklüyündə, ucalığında Kişiyə,
sənətkara bu cür hadisələrin içərisindən
baxmaq, onu belə dedi-qoduların qəhrəmanı kimi yozmaq,
yaxud bekar, bəsit evdar qadınların mətbəx söhbətləri
“rakursundan” təhlil etmək cılızlıq olar... Elə Həmidə
xanım da ona “iri planda” baxırdı, böyük işlərini
görürdü, lupa ilə günah axtarmırdı! Bir vaxt
hələ təzə evlənəndə Həmidənin
atasının dostu doktor Kərim bəy Mehmandarov da bunu məsləhət
görmüşdü: “Ziyalı qadınlar, adətən, ərlərinə
qarşı çox tələbkar olurlar, hər bir hərəkətinə
görə hesab sorurlar, bu isə onları sıxır və
bədbəxt edir. Bir az ehtiyatlı olun.
Onu qorumaq və çox şeylərin üstündən
keçmək lazımdı...”
Həm də
axı Mirzə Cəlil çox istedadlı idi... İstedadlı kişinin isə qadının
könlünü alması da dahiyanə olur.
“Ölülər” pyesinin Bakıda Tağıyevin
teatrında səhnəyə qoyulduğu günlərdə
Mirzə Cəlillə Həmidə xanım küsülü
idilər. Pyes çox böyük uğur qazanır. Və
Mirzə Cəlil Həmidə xanıma imzasız məktub
göndərir:
“Pyes qeyri-adi uğur qazandı. Teatrda iynə atsan, yerə
düşməzdi. Hər fasilədə
tamaşaçılar müəllifi gurultulu
alqışladılar...”
Bu
qısa teleqrama bir hekayəlik mahiyyət
sığışıb əslində... Kişi
qadını ilə küsülüdü, amma yenə
uğurunu, sevincini bölüşmək istəyir. Mən beləyəm - deyib bir azca qürurlanmaq,
qadının heyranlığını duymaq istəyir.
Quruca da olsa, məlumat verir, soyuq dillə də olsa,
çatdırır sevincini... Amma ən
maraqlısı sonra olacaq. Şuşada Həmidə
ilə görüşəndə xanım sakit, təmkinli
şəkildə təbrik edəcək onu, “Sənin bu qədər
məşhurlaşmağına sevinirəm” - deyəcək.
Mirzə Cəlil bircə cümləylə cavab verəcək:
“Sənə layiq olmağa çalışıram”... Şərhsiz!
No komment! Yorum yok!
QADIN
İDEALI
Mirzə Cəlilin Həmidə xanım kimi qadına
biganə qala bilməyəcəyini artıq vurğuladım. Məsələ
burasındadı ki, bu böyük yazıçı
qadınların hüquqsuzluğundan, acizliyindən yaza-yaza həm
də öz Qadın qəhrəmanını yaratmaqda idi.
Əslində, istər nəsrində, istər dram əsərlərində,
istərsə də felyetonlarında qaldırdığı
problemlərlə, yazdığı hadisələrlə
qadın hüquqsuzluğundan danışa-danışa, bir az kinayə ilə, amma yanaraq, acıyaraq
oxucusunu “Qadın necə olmalıdır?” - sualı
ətrafında düşündürürdü...
Görkəmli alim, akademik, Mirzə Cəlilşünas
İsa Həbibbəyli “Danabaş kəndinin əhvalatları”
povestinin qəhrəmanı Zeynəbi Azərbaycan ədəbiyyatında
ilk cəsarətli qadın adlandırır. Axı həqiqətən
Xudayarın evlilik təklifinə - “Qoy Xudayar bəy
anqırsın tayını tapsın” - deyə bilən
qadını necə cəsarətsiz saymaq olar?! Yaxud yenə
İsa müəllimin təbirincə desək, “üç
qardaşın komediyası, Ananın faciəsi,
Gülbaharın dramı” olan “Anamın kitabı” pyesində
xalq, milli birlik ideyalarını məhz Zəhrabəyim
ananın, Gülbaharın vasitəsiylə
çatdırırsa, bunun özü Qadına olan ilahi
münasibətdən, inamdan, güvənc hissindən irəli
gəlir. Elə Həmidə xanıma
bağlılığının da kökündə bu
güvənc, bu inam dururdu. Mirzə Cəlil Həmidənin
gücündən ilham alırdı... Hətta Həmidə
xanımın Tiflisdə Zaqafqaziya
pambıqçılarının 13-cü qurultayında
çıxış edəcəyini eşidəndə
zarafatla “A kişi, arvad da doklad eləyər?!”
- desə belə, özü məruzəni
redaktə edir. Sonralar da boynuna alır ki, bəzi fikirləri
nahaq ixtisar edib... Və şübhəsiz ki,
Qafqazda qurultay məruzəçisi olan ilk qadınla - Həmidə
ilə qürur duyub.
Mirzə
Cəlilin qadına münasibətindən
danışdığım bu məqamda zaman-zaman müzakirə
olunan bir məsələyə aid fikrimi bildirmək istərdim...
Həmidə xanımın bəy qızı
olması, atasının mülkünə, əkin, torpaq sahələrinə
sahib olması, təsərrüfatını davam etdirməsi,
həm də maddi cəhətdən təminatı heç kəs
üçün sirr deyil. Amma Mirzə Cəlilin
Həmidəyə münasibətində bunları həlledici
saymaq ən azından haqsızlıqdı. Bəzən “Molla Nəsrəddin” dərgisinin Həmidənin
hesabına çıxması, yaxud Mirzə Cəlilin maddi
firavanlıq naminə bu qadınla evlənməsi kimi səhv
fikirlərlə rastlaşırıq. Bunun yanlış
olmasını sübut edən çoxlu sayda faktlar var...
Mirzə
Cəlillə evləndikləri il (1907)
çəyirtkə bütün əkini məhv etmişdi. Həmidə özü də ciddi maddi çətinliklərlə
üz-üzə idi. Və elə “Xatirələrim”
kitabında da qeyd edir ki, məhz Mirzə Cəlilin maddi
köməyi ilə, təsərrüfatına aid bir çox
yükləri öz boynuna çəkməsi ilə bu cür
problemlər aradan qalxdı.
Ömrünün
sonuna doğru isə Mirzə Cəlil artıq Bakıda
yaşayırdı və Kəhrizliyə təsərrüfatını
bərpa etməyə getmiş xanımına məktub
yazıb onu geri çağırırdı:
“İşdir qocalıb əldən düşsəm
bilirəm ki, bir tərəfdən saysız-hesabsız pərəstişkarların
diqqətindən kənarda qalmayacağıq, başqa tərəfdən
isə öz uşaqlarımız köməyimizə
çatacaqlar.
Ona görə düşünmə ki, biz elə
o dəyirmanın və bağ-bağçanın bəhrəsindən
gələn gəlir hesabına yaşamalıyıq. Hətta düşünürəm ki, əsərlərimin
çapı övladlarımıza geniş imkanlar verəcəkdi.
İndi soyuqdan qorxursansa, heç olmasa Novruz
bayramında gəl”.
Gətirdiyim
bu məktub iki cəhətdən təsirlidi; həm Mirzə
Cəlilin əsl kişi xarakteri, həm də
inamı... Əsərlərinin ona böyük gəlirlər
gətirəcəyinə, övladlarına imkanlar verəcəyinə
inanırmış!!!
RAHATLIQ
VARMI? YOX...
Mirzə
Cəlil artıq Bakıda yaşayanda məktublarından
birində yenə Həmidəni Bakıya
çağırır, birgə yaşamağı
arzuladığını deyir və yazır: “Axırı ki,
sən də rahat yaşamalısan, ya yox?! ... Bircə
arzum var ki, yay bitənə qədər uşaqları da
götürüb gələsən, axır ki, bir yerdə
olaq!”
Məktubun
ayrı-ayrı hissələrindən götürdüyüm
bu iki cümlə Həmidə xanımın əbədi
narahat həyatını o qədər dəqiq ifadə edir
ki... Doğrudan da istər Həmidə xanımın “Xatirələrim”ini,
istər Mirzə Cəlilin “Xatiratım”ını, istər
felyetonlarını, “Molla Nəsrəddin” dərgisindəki
mübarizəsini oxuyanda heyrət edir adam. Sanki bu iki
insanın taleyinə rahatlıq, asudəlik, arxayınlıq,
ümumiyyətlə, yazılmayıb... Qısa
bir müddət işlər qaydasına düşsə də,
yenə hansısa “gizli əl” vurub dağıdır o
rahatlığı. Dərd isə gələndə
batmanla gəlir... Məsələn, təkcə elə 1911-ci
ilin yayına nəzər salsaq...
Həmin il Həmidənin Mirzə Cəlildən ikinci
oğlu Ənvər (birinci övladları Midhət idi)
dünyaya gəlməli idi. Amma Həmidə ağır xəstələnmişdi,
qanı zəhərləndiyi üçün keyidicisiz əməliyyat
olunmalıydı...
“Mən Cəlili çağırdım və
ölümün gəlişinə hazır olmaq
üçün vəsiyyətnaməmi yazdırdım. Onun gözlərindən
yaş sel kimi axırdı. Cəlil danışa
bilmirdi, dinməz-söyləməz əlimi
sığallayırdı...”
Həmidə xanım uzun sürən müalicələrdən
sonra çətinliklə də olsa, sağalır. Amma iyul
ayında Mirzə Ələkbər Sabir vəfat edir.
Daha öncə bir müddət Həmidə xanımgildə
qalıb müalicələr alsa da, sağalmır Sabir... Mirzə
Cəlil Sabirin, məsləkdaşının, həmkarının,
dostunun ölümünə yanıb-yaxılır. Eyni vaxtda
Naxçıvanda bacısı Səkinə xəstələnir
və bir müddət sonra o da dünyasını dəyişir...
Üstəlik, “Molla Nəsrəddin” dərgisindəki problemlər!
Bütün bunlar sadə insanın çəkə biləcəyi
yüklər, dərdlər deyil... Amma Mirzə
Cəlil də, Həmidə xanım da fövqəladə
güc sahibi idilər. Birgə isə daha güclü
idilər! Çox güclü!
MİRZƏNİN
QİSASI...
Ölkədə baş verən hadisələr Mirzə
Cəlilin də, Həmidə xanımın da həyatına
təsir edirdi.
Bu insanlar üç rejimdə yaşamalı,
çalışmalı olmuşdular. Çar
Rusiyası, Cümhuriyyət höküməti və Sovet
rejimi... 1920-ci ildə Sovet höküməti qurulanda Mirzə
Cəlil Həmidə xanımla birgə qardaşı, bir vaxt
Səttarxan hərəkatında iştirak etmiş Mirzə
Ələkbərin bələdçiliyi ilə Təbrizə
getməli olur. “Molla Nəsrəddin”i də bir müddət
orda buraxır... Həmidə xanım Təbrizə
gedişlərini bir film kimi təsvir edir.
Mirzə Cəlilin bioqrafiyası və bəzi əsərləri əsasında çəkilmiş “Qəm pəncərəsi” filmində yazıçı xanımı ilə dərdləşir, bölüşür. Ssenari müəllifi və rejissoru Anar olan bu filmin sonluğu xeyli düşündürücüdü. Məhəmmədhəsən əminin oğlu Əhməd Xudayar bəyin əməllərindən sarsılır, yatağa düşür və ölür. Sonda vəsiyyət edir: “Cəlil, çıx mənim hayfımı Xudayardan. Söz ver ki, hayfımızı alacaqsan ondan”. Və filmin sonunda “Danabaş kəndinin əhvalatları” əsərinin müəllifi Mirzə Cəlil Əhmədi gözünün önünə gətirib: Hə, Əhməd, sənin istədiyini yerinə yetirdim - deyir və məmnun-məmnun gülümsəyir... Mirzə Cəlilin bütün bu cür adamlardan - Xudayarlardan tək bir qisas metodu var, onlardan yazmaq, onlara güzgüdəki əkslərini göstərmək... Elə Təbrizə gedəndə də Mirzə Cəlili də, kiçik oğlu Ənvəri də faytonda xanımlarla yanaşı oturmağa qoymayanda Mirzə - “eybi yox, vaxt gələr, bunun əvəzini çıxaram” - deyir. Əvəzini çıxmalı, yazmalı məsələ isə çox idi, lap çox...
SON...
Genişliyə, rahat evə alışmış bəy qızı Həmidə xanım ömrünün sonunda Bakıda Mirzə Cəlilə hökümət tərəfindən verilmiş evdə yaşayır... Həm “Molla Nəsrəddin” dərgisinin burda çapa hazırlanması, həm də uşaqları, onların dostları, qulluqçuları...bir sözlə darısqallıq sıxır onu. Amma səbrlə dözür, heç nəyə etiraz etmir. Amma bir yandan da Mirzə Cəlilin xəstəliyi, skleroz problemi, ömrünün son günlərində keçirdiyi ruh düşkünlüyü... “Məryəm xanım” felyetonunda yazıçı ölümünü təxmin edib yazırdı: “Vallah mənim yəqinimdir ki, bu xəbəri eşidən deyəcək: Lənət...” Həmidə xanım da son günlərində yazıçının pessimistliyini, kamança çalıb kədərlənməsini, əlyazmalarını sobaya atıb yandırmasını yazır. Əgər bütün bunlar bir tərəfdən böyük yazıçının xəyal qırıqlığını, faciəsini göstərirsə, digər tərəfdən də Həmidənin ağrısını, əzablarını ifadə edir. Axı əlindən nə gəlirdi Həmidənin?! Hətta son anda belə, Mirzə Cəlilin “təslim olacağına” inanmırdı... Qızı Mina da intihar edəndə bu qədər sarsılmamışdı Həmidə... “Mirzə Cəlilin ölümünə inanmırdım, inadla onun əllərini ovuşdurur, alnının tərini silirdim” - yazır... Və “öldü” sözünü işlətmir onun haqqında...
“Birdən Mirzə Cəlilin üzü ağappaq oldu. Sinəsindən sonuncu nəfəs çıxdı və əbədi olaraq sakitləşdi...”
Məhz “sakitləşdi”! Ayrı necə
sakitlik, rahatlıq tapa bilərdi ki, Mirzə Cəlil kimi
insan?! Yalnız ölümlə... Elə Həmidə
özü də... Onun isə sakitliyinə hələ
çox vardı... Mirzə Cəlildən sonra 23 il
yaşadı Həmidə... Hələ oğlu Midhətin
ölümü kimi böyük faciəyə, dərdə də
dözməli oldu... Qalan ömründə Mirzə Cəlilin əsərlərini
çevirtdirdi, xatirələrini yazdı, ictimai işlərini
davam etdirdi... Heç nə, heç nə sındıra, əyə
bilmədi onu... Öz missiyasını dərk etdiyi
üçün! Allahdan verilmiş o baş qəhrəman
rolunu anladığı üçün!
PƏRVİN
525-ci qəzet.- 2017.- 3 iyun.- S.14-15;17.