Zülməti yaranların sırasında:
Əsgərağa Gorani
Neçə
il əvvəl Milli Mətbuat Günü ərəfəsində
Gəncədə keçirilən ənənəvi bir media
toplantısında idim.
Bəzi rəsmi şəxslərin də iştirak
etdiyi həmin toplantıda mətbuatımızın tarixi ənənələri,
dünəni və bugünkü problemləri müzakirə
olunurdu. Əslində, buna müzakirə demək olmazdı,
çünki hər kəs mətbuatla bağlı öz
ağlıkəsən şeylərdən
danışırdı. Söz alıb danışanlar
da, əsasən dünəndən - millətə qəzet
kimi ictimai göz vermiş Həsən bəy Zərdabinin
tarixi xidmətlərindən, ana dilində ilk qəzeti
yaşatmaq üçün çəkdiyi məşəqqətlərdən
ağızdolusu danışır, amma bugünün
mediasına, onun problemlərinə toxunmurdular. Arada hansısa
universitet müəllimi rəsmilərə xoş gəlmək
üçün qəzetlərin bugünkü
“uğurları”ndan söz açmağa cəhd etsə də,
gerçəlikdən uzaq şeylər dediyi üçün
salondakıların istehza ilə əl çalmasından sonra
o da valı dəyişib tarixə üz tutdu...
Tarix, hətta, ən cazibədar yalanı belə sevmir,
saxtakarlığı qəbul etmir, ehtimallara gülür və
yaddaşında yalnız gerçəyi saxlayır. Elə buna
görə də həmişə mötəbər olur.
Toplantıda “Əkinçi”nin fədailəri
və davamçılarından danışan jurnalist dostumuz
Əhməd İsayev gerçəklərdən
danışdığı üçün hamını
tarixin bu cazibəsinə çəkə bildi. Sənədlərə
istinad edən həmkarımız Nəcəf bəy Vəzirovla
birlikdə böyük Həsən bəyin məsləkdaşı
və sağ əli olmuş Əsgərağa Goraninin
adını qürurla çəkdi. İctimai-mədəni
düşüncə tariximizdə bu böyük şəxsiyyətin
xidmətlərindən bəhs edib onun ömür
kitabını ehtiramla vərəqlədikcə, hamı səsini
içinə çəkib bu vərəqlərin sirli
xışıltısını dinləyirdi.
Adı
çox vaxt epizodlarda çəkilən, haqqında ötəri
danışılan, əslində isə M.F.Axundzadə və
H.B.Zərdabinin yaratdığı maarifçi cəbhənin
ön sıralarındadayanaraq, millətin qəflət
yuxusundan oyanıb tərəqqi etməsi, dirçələrək
dünyaya boylanması, elm-ürfan sahibi olub qabağa getməsi
üçün böyük zəhmətlər çəkmiş
Əsgərağa Gorani haqqında bu söhbətlər
çox yerinə düşürdü. Və bir az da bu söhbətlərin təsiri altında
biz jurnalist dostlarla qərara aldıq ki, Gəncəyə gəlmişkən,
gedib millət fədaisinin şəhər qəbristanlığındakı
məzarını ziyarət edək.
lll
Gün qüruba əyiləndə oteldən
çıxdıq. Maşınımız kələ-kötür
yollarda ləngər vura-vura gəlib şəhərin “Səbzikar”
məzarlığına çatdı. İş
günü bitdiyindən fəhlələr
yır-yığış edib getməyə
hazırlaşırdılar. Salam-kəlamdan
sonra girişdə dayanmiş və yayın qızmar günəşindən
üz-gözü qarsımış iki fəhlədən
Goraninin məzarının yerini xəbər aldıq.
Bizi çox təəccüblə qarşıladılar, əvvəla,
bura adamına oxşamırdıq, ikincisi də biz onlardan
düz bir əsr əvvəl dünyasını dəyişmiş
bir adamın qəbrini soruşurduq... Fəhlələr
çiyinlərini çəksələr də, onlara
yaxınlaşmaqda olan nisbətən yaşlı bir kişi əli ilə uzaqdakı türbəni
göstərib “deyəsən, odur” dedi və sonra da təəssüflə
əlavə etdi ki, məzarın lap yaxınına gedə
bilməyəcəksiniz. Səbəbini də
belə izah etdi ki, neçə vaxtdır türbəni anbara
çeviriblər, ora daş-sement yığırlar.
Usta olduğunu deyən bu adam bizi
tanıyandan, kimliyimizi və niyyətimizi biləndən sonra
yanındakı cavan fəhləni kiminsə dalınca göndərdi.
Biz isə yavaş-yavaş, millət fədaisinin
uyuduğu əbədi məkana tərəf
addımlayırdıq. İçimdə həyəcan qarışıq qəribə
bir hiss baş qaldırmışdı. Heç kim dillənmirdi, yalnız
ayağımızın altındakı bərk qumun
xırçıltısı eşidilirdi. Hamı
damında batmaqda olan günəşin zərif şəfəqlərinin
bərq vurduğu türbəyə baxırdı. Xəfif
bir meh əsməyə başlamışdı...
Yüz il əvvəl Əsgər ağanın
izdihamlı dəfninə böyüklü-kiçikli
bütün Gəncə əhli gəlibmiş. O vaxt
dirçəlməkdə olan Azərbaycan cəmiyyəti onun
ölümünü ağır itki sayıb. Tiflisdə,
Bakıda çıxan bütün qəzetlər bu parlaq
şəxsiyyətin vəfatı haqqında yazılar dərc
edib. Gəncəlilər qısa müddətdə
hamının rəğbətini qazanmış şəhər
qlavasını böyük hörmət-izzətlə
torpağa tapşırıblar. Bu əziz
vətən övladının məzarı üstündə
səslənən hüznlü çıxışlarda onun
millət qarşısındakı əvəzsiz xidmətləri
sadalanıb. Şəhər əhli 53 il
şərəf və ləyaqətlə ömür
sürmüş Əsgər ağanın xatirəsini əziz
tutaraq “Səbzikar”da bu məzar-türbəni inşa ediblər.
Ötən əsrin 50-ci illərinədək “Əsgər
ağa” türbəsi Gəncə əhli üçün
ziyarət yeri, nəcib əməllərə qoyulan abidə rəmzi
olub. Amma
onilliklər keçdikcə, Əsgər ağanın
müasirləri və onların övladları həyatdan
köçdükcə, nəcibliyin yerini zaman-zaman başqa
“dəyərlər” tutduqca, xeyir öz yerini şərə,
haqq nahaqqa verdikcə, adamların işığı
azaldıqca, milli yaddaşı olmayanlar önə keçdikcə
“Əsgər ağa” türbəsi də, böyük millət
fədaisinin adı da, orada kimin uyuması faktı da tədricən
unudulub. Bu nəhənglikdə tarixi şəxsiyyətin
türbəsinin tikinti anbarına çevrilməsi deyilənlərin
acı sübutundan başqa bir şey deyildi...
Bu kədərli mənzərəni seyr etdikcə
türbənin qarşısında dərin hüzn içərisində
boynunu bükmüş dostlarımın da üzü bulud kimi
tutulmuşdu.
Düzü, milli tarixə belə biganəlik, bütün
şüurlu ömrünü xalqa xidmətə xərcləmiş
bir şəxsiyyətə, məzarlığında
uyuduğu bu şəhərin qurucularından biri olmuş
parlaq insanın xatirəsinə bu sayğısızlıq
bizim üçün bir az gözlənilməz
idi (yaxşı ki, sonradan şəhər rəhbərliyi
buranı abadlaşdıraraq layiqli hala gətirib).
Qəbristanlıqdan
üzüaşağı burulub gedən çala-çuxur
yollara, əyri-üyrü evlərə və hasarlara
baxdıqca, türbə və onun ətrafındakı
miskinliyi gördükcə bir vaxtlar Seyid Əzim Şirvaninin
bu millət cəfakeşini vəsf edən misraları dilə
gəlirdi beynimdə:
Məyər
ol Əsgəri-Gorani gələ,
Neçə məktəb gələ dəxi əmələ.
Bu misralar heçdən yaranmayıb. Əsgərağa
ömrünün son beş ilində Gəncə
şəhər qlavası (bələdiyyə sədri)
seçilib və indiki dillə desək, şəhərin
simasının dəyişməsi üçün
böyük işlər görüb. O, təkcə
maarifçilik fəaliyyəti ilə deyil, həm də
quruculuq və xeyriyyəçilik əməlləri ilə
tarixə düşüb. 1909-cu ildə öz
cibinin puluna Gəncədə ilk qız məktəbini
açıb, bundan başqa daha üç məktəb
tikilib. Onun təşəbbüsü ilə sahil
bağı salınıb, bir xəstəxana tikilib, yollar və
küçələr abadlaşdırılıb, yeni binalar
inşa edilib,su çəkilib, təzə
yollar salınıb. Bir də şeyx Nizami Gəncəvinin məqbərəsi
təmir olunub...
lll
Böyük publisist, yazıçı, görkəmli
maarifçi və ictimai xadim Əsgərağa Adıgözəlov
Gorani (1857-1910) Azərbaycan xalqının milli-mənəvi
yaddaşında parlaq iz qoymuş böyük bir nəslin təmsilçisidir. Babası milli
tariximizin önəmli səhifəsini yazmış
“Qarabağnamə” əsərinin müəllifi Mirzə
Adıgözəl bəy olub. Milli
düşüncəmizin inkişafında böyük rol
oynamış işıqlı zəka sahibi olan babanın
yandırdığı alovun şölələri nəvəsinin
də həyat yolunu işıqlandırıb.
Rus istilasını tarixi reallıq kimi qəbul edən nəslin
ağsaqqalları cəmiyyətdə mövqe tutmaq
üçün təhsilin gücünə inanıblar. Ona görə
də Əsgərağanı bu yola yönəldiblər.
Yelizavetpolda şəhər rus məktəbində
ibtidai təhsilini aldıqdan sonra 12 yaşında Bakıya gəlib
və realnı gimnaziyasına daxil olub. Bax,
bu gimnaziyada onun bəxtinə gün doğub, H.B.Zərdabi ilə
tanışlığı sonradan mənəvi dostluğa
çevrilib. Böyük maarifçi
sevimli şagirdləri olan Nəcəf bəy Vəzirov və
Əsgərağa Gorani haqqında həmişə sevgi ilə
danışıb.
Hələ gimnaziya tələbəsi olan 15 yaşlı
Əsgərağa müəllimi Həsən bəyin təşəbbüsü
və rejissorluğu ilə M.F.Axundzadənin tamaşaya
qoyulmuş komediyalarında baş rolları ifa edib. Azərbaycan milli
teatrının yaranması faktı kimi tarixə
düşmüş, 1873-cü ilin martın 10-da oynanılan
“Hekayəti-vəziri-xani-Lənkəran” tamaşasında
Teymur ağa, bir qədər sonra, aprelin 17-də göstərilən
“Hekayəti mərdi xəsis”də isə Hacı Qara
rollarını ifa etmiş Əsgərağa Gorani həm də
ilk səhnə aktyorlarımızdan sayılır.
Müsəlmanların teatra maraq göstərməməsi,
imkansız uşaqlarin təhsilinə yardım
üçün açdığı xeyriyyə cəmiyyətinə
yaxın durmaması Zərdabini məyus edir, lakin ruhdan
salmır. Böyük maarifçi bu dəfə millətin
gözünü açmağın, onu öz taleyinə biganəlikdən
qurtarmağın, elm-təhsil yiyəsi edib inkişafda olan
dünyaya qovuşdurmağın yolunu qəzet açmaqda
görür. Uzun yazışmalara, çar məmurlarının
üzücü bürokratik maneələrinə baxmayaraq, Həsən
bəy “Əkinçi”nin nəşrinə
nail olur və təxminən iki il müddətində
xalqın ictimai şüurunun oyanmasında, özünü dərk
etməsində, maarifçilik toxumlarının səpilməsində
misilsiz rol oynayır. Bütün bu milli
missiyanın gerçəkləşməsində Ə.Gorani
və N.B.Vəzirov Həsən bəyin yanında olublar, ta
Moskvaya təhsil almağa gedənədək. Amma onlar oxuduqları müddətdə də
“Əkinçi” ilə sıx əlaqə saxlayıb, qəzetə
davamlı yazılar göndəriblər.
Rusiyada təhsil
alan Əsgər ağanın
“Əkinçi”də 40-a yaxın məqalə və məktubu
çap edilib. Bunların əksəriyyəti
millətin maariflənməsi, elm sahibi olması, irəlidə
gedən xalqların sırasına qoşulmasının
vacibliyi haqqındadır. Yaranmaqda olan
müasir baxışlı milli ziyalı təbəqəsinin
öncüllərindən olan Əsgər ağanın məqalələri,
Həsən bəyə və dostlarına yazdığı məktubları
onun maarifçi-tərəqqipərvər fikirlərinin, millət
sevgisinin gözəl nümunələridir. Bu məktublardan aydın görünür ki, Əsgər
ağa xalq arasında maarif işinin gücləndirilməsi
üçün ciddi planlar cızır, hətta məktəblər
üçün riyaziyyat, tarix, coğrafiya və əlifba
kitabları tərtib etmək barədə
düşünür. O, Gəncəyə dönərkən
burada jurnal nəşr etmək niyyətini də bu məktublarda
ifadə edib.
Moskvada
Petrovski-Razumovski adına Kənd Təsərrüfatı
və Meşəçilik Akademiyasında
torpaqşünaslıq üzrə ali təhsil alan Ə.Gorani
burada da “dinc” dayanmayıb. Bu illərdə
Əsgərağa rus maarifçi demokratların həyatını
öyrənir, onların əsərlərini oxuyur, milli
problemləri həll etmək üçün
çıxış yolları axtarırdı. Dövrünün başqa maarifçiləri kimi
Ə.Gorani də problemdən çıxış yolunu millətin
maariflənməsi və təşkilatlanmasında
görürdü. Elə bu məqsədlə də
onlar Həsən bəyin tövsiyyəsi ilə Rusiyanın
qabaqcıl məktəblərinə təhsil almaq
üçün üz tutan gənclərə yardım məqsədi
ilə “İmdadiyyə” adlı dərnək statuslu bir cəmiyyət
də yaratmışdılar. Cəmiyyətin mərkəzi
kimi əsas məkan olaraq Bakıda çıxan
“Əkinçi” qəzetinin redaksiyası nəzərdə
tutulurdu. Yekdil razılıqla H.B.Zərdabinin
mənəvi rəhbər seçildiyi həmin cəmiyyətin
üzvləri “məqsədimiz zülmü kökündən
kəsmək üçün çoxlu mübariz əllər
hazırlamaqdır. Biz ziyalı qüvvəsiyik,
silahımız birlikdir” fikrini (Z.Göyüşov) özlərinə
əsas məram kimi seçmişdilər.
Rusiyada
inqilabi hadisələrin cərəyan etdiyi, inqilab
alovlarının şahə qalxdığı bir vaxtda, əlbəttə,
sanki ziyansız görünən belə bir təşkilat
yaradıb idarə etmək asan deyildi, çünki çar xəfiyyələri
daha çox inqilabi sinif sayılan fəhlələrə və
bir də qısa müddət ərzində təşkilatlanmağa
qadir olan tələbələrə daha ciddi nəzarət
edirdilər. Hətta, xeyriyyə cəmiyyəti
kimi təsis edilən hər hansı bir dərnəyə belə
inqilabi təşkilat kimi baxırdılar. Bu səbəbdən də “İmdadiyyə” təşkilatının
təsisçilərindən biri kimi Əsgərağa Gorani
də gizli polis nəzarəti altına
düşmüşdü.
Heç bir nəzarət millətə xidmət yolunu
tutmuş Əsgərağa kimi məsləkli gəncləri
yolundan döndərə bilməzdi. Həm də bu yol,
silahlı üsyan, inqilab və zorakılıq yolu deyildi.
Bu, ağıl və zəka, elm və təhsil,
maariflənmə yolu idi. Bu məsələni Ə.Gorani
özü “Əkinçi” qəzetindəki (17 fevral 1877) məqaləsində
çox səlis ifadə edirdi: “Əlhəqq, zəmanə dəyişilib.
İndi güc və igidlik əyyamı deyil,
elm əyyamıdır”.
O, nədən
yazırdısa-yazsın məsləkinə uyğun olan bir təəssübkeşliklə
fikri milli mənafeyə yönəldirdi. Məsələn,
millətin dərdlərinin başından
aşdığı bir zamanda ona-buna həcv yazan Ağa Mirzə
Ələsgər adlı qələm əhlinə tövsiyə
edirdi ki, heç bir əhəmiyyəti, faydası olmayan qəzəllər
yazmayın, çünki bu işə çəkilən zəhmət
hədərdir. “Ondan nə bizə və nə
bizim övladımıza bir nəf yoxdur. Belə
zəhməti öz millətinizin yolunda çəkin ki,
malı yoxdur, elmi yoxdur, elm tapmaq ona müşküldür”.
Bu, qətiyyən Şərq didaktikası deyil, mentor tonundan
da uzaqdır, bir millətin gələcəyinə
yanğının, bu gələcəkdən
narahatlığın ifadəsidir.
1877-ci il mayın 12-də “Əkinçi” onun Moskvadan
göndərdiyi bu məzmunda bir məktubu dərc etmişdi:
“Əsgər Gorani yazır ki, əgər Badkubədə
müsəlman məktəbxanası açmaq
üçün icma bina olsa, məni də ol icmaya calis hesab
edin. Mən mədyun oluram bu işdən
ötrü hər ildə yüz manat göndərim”.
Əslində, bu məktub “pulunu qara sandığa
yığıb üstündə möhkəm-möhkəm
oturan” (Zərdabi), millətin tərəqqisi üçün
pul xərcləməyə can çəkən, xəsis
tacirləri və bəyləri qınayan 24 yaşlı millət
övladının, özünəməxsus
çağırışı idi. Həmin millət
övladı yaşadığı qısa ömrü boyu
xalqının tərəqqisi üçün canını
da, malını da səxavətlə xərclədi.
lll
Moskvada ali təhsilini sona çatdırıb bir müddət Tiflis və Kutaisdə işləyən, sonra Gəncəyə qayıdaraq burada bir sıra dövlət vəzifələrində çalışan Əsgərağa qələmini yerə qoymadı, bu dəfə iri həcmli bədii əsərlər yazmağa başladı. Bizdə çox az adam bilir ki, yüksək ədəbi zövqü olan Əsgərağa A. S. Puşkin və M. Y. Lermontovdan tərcümələrin müəllifidir. Eyni zamanda, Ağa Məhəmməd Qacarın Qafqaza yürüşündən bəhs edən “Qara yel” tarixi romanı, “Qocalıqda yorğalıq” pyesi və “Hənək, hənək, axırı dəyənək” vodevili də onun qələminin məhsuludur. Sonuncu iki əsərin mövzusu “cəhalət və nadanlıq, dini fanatizm, mövhumat, cadugərlik, məhərrəmlik təziyadarlığı, qadın hüquqsuzluğu, çoxarvadlılıq, əxlaq və məişət pozğunluğu, sələmçilik, xəyanət və satqınlıq, çar divanxalarındakı qanunsuzluqlar, rüşvətxorluq, feodal zorakılığı, Şərq despotizmi və sair ictimai eyib və bəlalar əheyhinə mübarizə” (F.Qasımzadə) ilə bağlıdır.
15 yaşından bu millətin ictimai və mədəni dirçəlişinə xidmət göstərməyə başlamış Ə.Gorani bütün ömrü boyu ictimai ideallara sadiq qaldı. Bu idealların qığılcımları onun nəsil şəcərəsindən gəlirdi, Zərdabi ilə tanışlıq bu qığılcımları alova çevirdi, “Əkinçi” və tələbəlik “İmdadiyyə”si isə onu bir məşəl kimi millətin başı üzərinə qaldırdı. O, bütün ömrü boyu “İmdadiyyə”nin məramnaməsində yer almış “biz cəhalət, nadanlıq, avamlıq əleyhinə mübarizə aparmalıyıq. Biz Şərq dünyası ilə Qərb dünyasını bir-birindən ayıran pərdəni aradan qaldırmaq istəyirik. Biz maarif günəşini və onun şüalarını öz tərəfimizə çevirməyə səy edərik ki, onun həyat bəxş edən hərarəti ilə isinib yaşayaq” fikirlərinə sadiq qaldı.
Əsgərağa Gorani bu həyata
gözlərini yumana qədər millətin tərəqqisinə
sipər çəkən qaranlığa qarşı
çıxdı,həmişə zülməti yaranların,
bu xalqın zehninə işıq, mənəviyyatına
güc və qüvvət gətirənlərin
sırasında oldu.
Qulu MƏHƏRRƏMLİ
Professor
525-ci qəzet.- 2017.- 10 iyun.-
S.12;24.