Teymur Elçinin poetik dünyası
Qasım
bəy Zakir, Seyid Əzim Şirvani, Mirzə Ələkbər
Sabir, Cəlil Məmmədquluzadə, Abbas Səhhət,
Süleyman Sani Axundov, Abdulla Şaiq kimi korifeylərin uşaq ədəbiyyatının
təşəkkülü ilə bağlı
yaratdıqları ənənələrin görkəmli
davamçıları sırasında Teymur Elçin, yaradıcılığının
əsasını uşaq ədəbiyyatına həsr
etmiş azsaylı şairlərdən idi.
Teymur Elçin yaradıcılıq irsini yüzlərlə
poeziya nümunəsi ilə yanaşı, həmçinin
dünya poeziyasından etdiyi tərcümələri, elmi-tənqidi,
publisistik məqalələri, bir çox yadda qalan mahnı mətnləri
təşkil edir.
Teymur
Elçinin 70-ci illərdə antifaşist mövzuda
yazdığı "Osvensim", "Fəryad"
poemaları və 90-cı illərdə qələmə
alınmış Qarabağ mövzusunda "Qarabağ dəftərindən",
"Qarabağ şikəstəsi", "İvana məktublar"
şeirlər silsilələri xüsusi əhəmiyyətə
malikdir.
"Fəryad" və "Osvensim" əsərləri
janr baxımından orijinal təəssürat
bağışlayır. "Fəryad" poeması XX əsrin
istedadlı şair, dramaturq, musiqiçi, rəssamı,
İspaniyada Franko rejiminin ilk qurbanlarından olmuş Federiko
Qarsia Lorkanın son günlərinə, onun böyük ürəyinin
yaşantılarına həsr olunub.
Lorkanın
həyatının son günləri, bunları təsvir eləyən
müəllifin həyəcanının ifadəsi
üçün təsiredici kompozisiya
düşünülmüşdür: proloq, üç nəğmə,
nəğmələrin arasında həbsxanada hadisələrin
təsviri və epiloq. Hər hissənin yüksələn
xətt üzrə leymotivi səslənir. Proloqun
leymotivi: "Yatır Qranada, Qranada yatır". Sərv
ağacına xitab; I nəğmədə təkrarlanır:
"çal gitara... çal yavaş.... ağla, gitara".
II nəğmədə: "ürək də
üşüyərmi, ürək də oxuyarmı?.. ürək də çağırarmı?"
III nəğmədə: "sərv ağacı, sərv
ağacı, yatma, oyan!" Epiloqda - şairin
düşüncələri - "qarşımda Lorkanın
kitabı"... "qarşımda
Lorkanın gözləri"... qarşımda Lorkanın
ürəyi - alışıb sönməyən bir ocaq".
Poetik fikrin səmimiliyi və Lorkanın həbsdə keçirtdiyi
hisslərinin ifadəsi onunla birlikdə həbsdə olan qoca
Pedro ilə deyişmələri, gözətçinin sərt
replikaları və s. əsərin dramatizmini gücləndirir
və onu dramatik poema kimi təsnif etməyə əsas verir.
Şairin digər antifaşist əsəri
("Osvensim") müəllifin özünün müəyyənləşdirdiyi
janrda poema-reportajdır. Söhbət milyonlarla insanların həyatına son
qoymuş və indi muzey kimi saxlanılan Osvensim konsentrasion
düşərgəsindən gedir ki, müəllif bu muzeydə
gördüyü kamera, baraklar, divardakı yazıları seyr
edərkən xəyalında burada faşistlərin törətdiklərini,
işgəncələrə məruz qalan müxtəlif millətlərdən
olan insan surətlərini canlandırır:
Milyon-milyon
insanın,
Neçə-neçə
millətin
Məzarsız
qəbiristanı - Osvensim!
Baş əyirəm önündə.
Və bu fonda dəhşətli düşərgə həyatının
təxmin etdiyi ayrı-ayrı epizodlarını həyəcanla
təsvir edir. Sanki buradan reportaj aparır. 11 epizod. Məsələn, III
("Qızlar") və IV ("Nəğmələr gecəsi")
bölmələrdə dünyanın müxtəlif ölkələrindən
gətirilmiş qız-gəlinlərin Osvensimdəki işgəncəli
həyatından bəhs olunur: Vika, Vlasta, Lüdmila, Xumar.... və
bu dözülməz şəraitdə gecələrin birində
vətən həsrəti ilə yaşayanlar soyuq barakda
doğma nəğmələri çağırır köməyə.
Vika məşhur "Tyomnaya noç" mahnısını,
Lüdmila - "Vstavay, strana oqromnaya....", Xumar isə
"Aman ovçu"nu səsləndirir.
"Qaraçılar gecəsi"ndə: "Öz
köçündən, ocağından"/ /Ayrılmayan
qaraçılar/ Osvensimə köç salıb"...:
"Daşyonanlar"da. "Daşyonanlar gedir
işə/... Bu insanlar/ Məhbəs tikir/
özlərinə". Neçə
aydır "Osvensimlə həmsöhbət" olan şair
keçmişi unutmamağa çağırır. Çünki "Yeni hərb meydana gəlir",
"Yeni hərbin obaları yanmasın gərək!"
- bəyan edən şair dünyanı
yaşadan "günəşin övladları",
"ulduzlara qohum" olan yeni nəslə ümid
bağlayır.
Nə biləydi ki, 15 ildən sonra müharibənin
addımları onun Vətən torpağına gələcək. Qarabağ hadisələri
ilk günlərindən şair qəlbinin
sarsıntıları bir-birinin ardınca yaradılan əsərlərdə
ifadə olunur: Vaqif Adıgözəlovun bəstələdiyi
"Qarabağ oratoriyası"nın mətni (1989),
"Qarabağ dəftərindən" şeirlər silsiləsi
(poemadan parçalar, 1988, 1990), "Gecənin bətnindən
doğulur səhər" poeması (1991),
"Şuşanın dastanı" (1993) və s.
Təbii
ki, Şuşa motivi "Qarabağ dəftərindən"
şeirlər silsiləsində də ağrılı yara
kimi keçir. Özü də "Miatsum"
yallısını Şuşada rəqs edən
"saqqallı şeytanlar"a nifrətlə yanaşı
"müəllif" özümüzdə də günah
axtarır: /Uzağı görmədi rəhbərlərimiz/
İndi də altını/ Biz çəkirik, biz/"
"Xankəndi" şeirində qədim şəhərə
müraciətlə yazılmışdır. Tarixə baş
vuran şair şəhərin adının dəyişməsi
məsələsini qabardaraq istehzayla deyir: Adın
yadındamı/ sənin, Xan kəndi/ Necə dönüb
oldun/ Stepan kəndi?/ Biz hara, xan hara/ Xan
yurdu hara/ Çoxdan son qoymuşuq/ Zalım xanlara..... Stepan - qaçaq/ Salıb bu şəhəri/ eradan
qabaq/ Kert oldun/ yarandı/ daşnak yuvası". Bu
silsilədə artıq Mərkəzin rolu vurğulanır və
bu siyasi oyunun iştirakçıları olan Genrix Poqosyan, Zori
Balayanla yanaşı, Arkadı Volski və digərlərinin də
adları çəkilir və Mərkəzin obrazı
görünməyə başlayır.
Daha
qabarıq Mərkəzin rolu "İvana məktublar"da
(1991) aşkarlanır ki, bu 4 məktubda artıq Qorbaçov,
Yazov, Mikoyan, Krüçkov, Bakatin, Starovoytova, Bonerin adları
çəkilir. Qorbaçovu, Yazovu cəllad adlandıran
müəllif yanıqlı və qəzəbli
suallarını Mərkəzə ünvanlandırır, tarixə
nəzər yetirməyi "Bakıda talan"ı tarixin ən
qanlı bir faciəsi adlandırır və sual verir: "Nə
idi Bakının günahı, İvan?" Demək olar ki, bu
"məktub"larda Qarabağ hadisələri ilə
bağlı Mərkəzə ünvanlanan suallar ritorik səciyyə
daşııyır: baş verənlərin mahiyyəti elə
bu sualların qoyuluşunda və bir sıra faktların
vurğulanmasında açıqlanır: öz rəhbərlərimizin
səbatsızlığından Kremlin fitnəverici siyasəti
və birbaşa iştirakı, bura axışan bəzi xarici
elçilərin ermənipərəst şərhlərinə
kimi. Kremlin mövqeyi ikicə sətirdə
açıqlanır: "Həmişə yanında məsləhət
verən/ Ermənidir, ya da ermənibazdır".
"Dünya məhvərindən qopur elə bil"
şeirində də müəllifi narahat edən həmin məsələlər
daha geniş kontekstdə - Azərbaycanın taleyi miqyasında
- sanki araşdırılır. "Dünya məhvərindən /
qopur elə bil, / Dəyişir ölkələr, dünənki
deyil/ Dağılır, qurulur/böyük məmləkət/").
Və leymotiv kimi: "Nə qədər inanaq/Mərkəz
deyənə?/İşi dolaşdıran Mərkəzdir
yenə!/ Mərkəz mərkəz olsa/ dinc yaşar Vətən..."
Bu ovqat uşaqlara ünvanlanan əsərlərdə də
görünməkdədir. Yalnız poetik ovqat,
poetik dil dəyişir - sehirli uşaq dünyasına
müraciətlərdə.
T.Elçinin
uşaqlar üçün yazdığı əsərlər
janr baxımından çox zəngindir: şeirlər, nəğmələr,
poemalar, nağıl-pyes, nağıl-poema, laylalar,
nağıllar, təmsillər, tapmacalar, yanıltmaclar... Göründüyü kimi, şairin
yaradıcılığında şifahi xalq ədəbiyyatı
ənənələri mühüm yer tutur. Folklor janrlarından istifadə, folklorla
bağlılıq balacaların sehrli dünyasına ən
uğurlu yol tapmağı, ən səmimi ünsiyyəti gerçəkləşdirir.
Folklordan istifadədə xalq
yaradıcılığı ənənələri ilə
yanaşı, həm də bir çox Avropa və Asiya
xalqlarının şifahi xalq ədəbiyyatından dilimizə
etdiyi tərcümələrin də, sözsüz ki, xidməti
olmuşdur.
Folklor janrlarını yazılı ədəbiyyata gətirmək
məhz janrın cəlbediciliyindən istifadə edərək
balaca oxucularla müxtəlif mövzularda xalq dilində səmimi
söhbət aparmaq arzusundan irəli gəlir. Öz müdrikliyi, poetikliyi
baxımından T.Elçinin nağılları,
tapmacaları və s. təbiiliyinə görə heç də
folklor nümunələrindən seçilmir. Məsələn,
"Qar qız" (1955), "Pekin zəngi" poeması
müəllifin ilk əsərlərindəndir, hər ikisi
nağıldır.
"Qar qız" nağıl-poemasına da məşhur
rus nağılının süjeti eynilə təkrarlanır,
amma sonralar müəllif bu süjetə bir daha qayıdır. Onu həm milliləşdirir,
milli personajlarla zənginləşdirir, dramatikləşdirir.
Belə ki, onun bütün tərtibatı -
iştirak edən personajların siyahısından tutmuş
süjetin dialoqlar əsasında qurulması, pərdələrə,
şəkillərə ayrılması, remarkaların verilməsi
və s. qədər-qarşımızda nağıl-pyesin
olduğuna şübhə qoymur. Məşhur rus xalq
nağılına yeni personajların (Qış baba, Külək,
Lalə, Bənəfşə, Ayaz, Bayaz, Küpəgirən
qarı, Qarğa-Cumbul) əlavə olunması süjetin
dolğunlaşdırılması, yeni xarakter, konfliktlərin əmələ
gəlməsi, dramatik intriqanın inkişaf etdirilməsi əsəri
məzmunca və həcmcə yeni süjet xətlərin
hesabına xeyli genişləndirir və "milliləşdirir".
Əslində, rus nağılının əsasında
yeni, milli bir əsər yaradılır.
T.Elçinin folklordan gələn, folklor janrları ilə
bağlı şeirləri balacalarda düşünmək
qabiliyyətinin, müşahidəçiliyin, təbiətə,
ətraf mühitə marağın,
hazırcavablığın, nitqin inkişaf etdirilməsinə
xidmət edir.
Tapmacalardan:
Bu
quşa bax, qapqara,
Səsi
düşüb bağlara;
Bircə
sözü varr, varr
Hey
danışır: qarr, qarr.
(Qarğa)
Deyir, nə
vaxt
Əriyir
qar,
Baş qaldırır
Yaşıl otlar.
(Yazda)
Yanıltmaclardan:
Cücülər:
Cücüləri cücələrə
Tapşırdılar cücülər.
Cücüləri bircə-bircə
Aşırdılar cücələr.
(Ardı var)
Sara OSMANLI
Filologiya üzrə elmlər doktoru
525-ci qəzet.- 2017.- 13 iyun.- S.6.