Teymur Elçinin
poetik dünyası
(əvvəli ötən
sayımızda)
Teymur Elçin folklor janrlarında yaratdığı əsərlərində
müəllif sehrli uşaq aləminin maraqlarına cavab verən
janrın hüdudlarını genişləndirməyə
müvəffəq olur.
Bu baxımdan "Analar və laylalar" silsiləsi diqqəti
çəkir.
Layla, əslində uşağın eşitdiyi ilk
şeir, həm də mahnıdır. Silsilənin əvvəlində onun
özünəməxsus "açarı" verilir:
Hər
anaya -
Öz
balası,
Hər
balaya -
Öz
laylası...
Hər
biri öz dilində...
Və bu
silsilədə "Turacın laylası",
"Qurbağanın laylası", "Delfinin
laylası", "Kirpinin layası", "Canavarın
laylası" və sonda "Ananın laylası"
şeirlərinin hər biri konkret ifaçının səciyyəvi
xüsusiyyətləri ilə poetik mənalandırılır.
Məsələn, "Kirpinin laylası":
Yat,
körpəciyim,
İynələrin
çox,
Hərəsi
bir ox;
Kim sənə
dəysə,
Gözünə batsın.
Balam tez
yatsın,
Yat,
kirpiciyim,
Yat, körpəciyim.
Gətirilən nümunələrdə məzmun, forma,
lakonik poetiklik ideal bir bütövlük təşkil edir. Bu
bütövlüyə aparan yol sözü duymaq, sözün
dəyərini, sirlərini bilməklə bağlıdır.
T.Elçinin kitablarında hətta dilimizə həsr
olunmuş xüsusi bölmə var: "Sözlər"
(Kök, Alma, Tut, Ləçək, Gözlər, Əl-əlcək
və s.). Oyunvari, məzəli formada (söz
oyunu) yazılan bu şeirlərdə müvafiq sözün
yaddaqalan mənaları açılır. Məsələn,
"Alma":
Sənə
alımmı
Bazardan alma?
-
Bağçamızda var,
Bazardan alma.
T.Elçinin yaradıcılığında folklorumuzun
epik janrlarından da uğurlu istifadə edilir. Məsələn,
"Oğul Buğac" poemasının süjeti
"Kitabi-Dədə Qorqud" dastanındakı "Dirsə
xan oğlu Buğac" boyundan
götürülmüşdür və sadələşdirilmiş
formada , uşaqların səviyyəsinə uyğun nəzmə
çəkilmişdir.
T.Elçinin janrca zəngin poeziyasında aparıcı
motiv, ideya gələcəyimiz olan uşaqlara ümid, inamla
bağlıdır.
Bu
inamı ifadə etmək üçün yazıçı
ahəngdar, cəlbedici, işıqlı obrazlar - bənzətmələrdən
istifadə edir:
Göydə
yox, yerdədir
Bizim
ulduzlar,
Balaca
oğlanlar,
Balaca
qızlar...
Günəşin
dalınca
Gedirlər
hər gün
Dünyanı
zülmətdən
Qurtarmaq
üçün...
Amma bu missiyanı yerinə yetirəcək
uşaqları yetişdirmək, tərbiyə etmək
böyüklərin vəzifəsidir. Bunun üçün
balaca oxucuların sehrli dünyasına sirayət etmək,
onların düşündüklərini anlaşıqlı
poetik dilə gətirmək üçün böyük sevgi
və geniş qəlb gərəkdir. Bu sevgi,
ürək genişliyi şairin uşaqlarla poetik ünsiyyətində
hər zaman duyulur və bu balaca qəhrəmanları
oxucuların dostuna çevirir. Bunlar həyatda
prototipləri olan və olmayan Günay, Humay, Aytən,
Toğrul, Murad, Nezrin, Aysu və başqalarıdır. Bu balaca qəhrəmanlar öz fərdi
davranışı, özünəməxsus
danışıqları, söz yaradıcılığı
(Tənbəlistan, dubalay, dəvəfil, Muratino), dəcəlliyi
ilə canlı obrazlar kimi yadda qalırlar.
T.Elçin
poeziyası mövzu zənginliyi ilə seçilir: onun
şeirləri vətəni, onun təbiətini, müxtəlif
heyvanları, əməyi balacalara sevdirmək, böyükləri
eşitmək, dostluqda vəfalı olmağa, oxumaq həvəsini,
bilikləri artırmağa, qorxaqlığa,
etibarsızlığa, paxıllığa nifrət hissi
yaratmağa xidmət edir. Quru nəsihətçilikdən
uzaq olan bu əsərlərdə təbiətə, insanlara
uşaq gözü ilə baxılır, balacalara məxsus
dillə danışılır. Və buna müvafiq
forma, üslubdan istifadə olunur: nəğmə, oyun,
tapmaca... Məsələn, uşaqlara əməksevərlik,
hər bir sənətə, peşəyə hörmət, həvəs
aşılamaq üçün nəğmə-oyun
janrından istifadə edilir.
Bilirsənmi mən kiməm?
Balaca bir həkiməm.
Trubkanı
qulağıma
Bax, beləcə
taxaram,
Xəstələrə,
bax beləcə,
Bax, beləcə baxaram.
Həmin qaydada davam edən nəğmədə peşələr
bir-birini əvəzləyərkən, uşaq
özünü xəyalən bağban, neftçi, dərzi,
xarrat... kimi təsəvvür edir, onda müxtəlif peşələrə,
sənətlərə maraq oyanır. Ümumiyyətlə,
nəğmə T.Elçinin folklordan bəhrələndiyi
janrlardan biridir. Bəzi şeirlərin adında da bu
işarələnir ("Torağayın nəğməsi",
"Bip-bipin nəğməsi", "Bakı
mahnısı"...)
Bir
sıra hallarda şeirin içində cəlbedici tapmaca
priyomundan istifadə olunur (oyun elementi):
Çoxdur
mənim hörmətim,
Tapın, nədir sənətim?
Dramatik
dialoqdan istifadəyə daha çox təmsillərdə
("Pişik və sərçə", "Dovşan,
tülkü, canavar", "Qarğanın məktəbində",
"Qarğa niyə qarr eləyir?", "Qonaqlıq",
"Qara leylək") və s. rast gəlinir ki, bu
"söhbətlərdə" hər heyvanın xalqın
təsəvvüründə olan özünəməxsusluğu
onun davranışında, işlətdiyi təqlidi sözlərdə
açılır (qarr-qar, bip-bilit, cik-ki-cür və s.). Alleqoriyadan mahir istifadə, heyvan obrazlarında
insanlara məxsus keyfiyyətlərin qabardılması təbii
tərbiyəvi əhəmiyyətə malikdir. Bu baxımdan "Qarğanın məktəbində"
əsəri xüsusi diqqətəlayiqdir.
Bir
gün yığıb quşları
Az-çox
oxumuşları,
Dil
öyrədirdi Qarğa...
...Daha gələn
olmadı;
Məktəbdə
Qarğa qaldı,
Bir də
tutuquşları;
Onların
bir-birindən
Çox
gəlirdi xoşları
Təbii ki, "dərsə" gələn nə sərçə,
nə bildirçin, nə bülbül, nə dolaşa,
qarğaya məxsus olan səsi tələffüz edə
bilmirdi.
Məlum oldu ki, tutuquşulardan başqa heç bir
quş qarğanı qane etmədi, çünki "müəllim"
"qarr" səsindən başqa heç nəyi öyrətməyə
qadir deyildi. Deməli, balaca oxucu anlayır ki, heç kəs
başından yuxarı attanmamalıdır. Əks halda, hamı ondan üz çevirər.
Uşaqların
biliklərinin artırılmasına xidmət edən orijinal
janrlarda yaradılan əsərlərin içində əlifbaya
həsr olunmuş oyun üslubunda yazılmış
yanıltmacvari miniatürlər ("Əlifba
günü", "Fe" "Əlifba" bayramında),
yaxud oyun-tapmaca formasında qurulan əsas riyazi əməlləri
cəlbedici obrazlarda (Üstəgəl,
Çıxıcı, Vurucu, Bölücü) təqdim edən
şeir-nağıl xüsusi diqqətəlayiqdir...
T.Elçinin şeirlərində uşaqların
maraqlarının predmeti kimi həm real hadisələr,
onları əhatə edən həmyaşıdları,
böyüklər, heyvanlar, ağaclar, quşlar və s., həm
də fantastika ilə bağlı xəyalları təsvir
olunur. "Qızulduz, Yaşar və Nur nənə" mənzum
nağılda Yaşar yuxuda Aya uçur və Günəşin
uşaqlarına Yerdəki insanların göstərdiyi qəhrəmanlıqdan
söyləyir, Ayda ağac əkməyi arzulayır. Yaxud "Səyahət" nağıl-poemanın qəhrəmanı
balaca Elşən sehrli qayığı ilə Afrika sahillərinə
səyahət edərkən özü ilə bu qitədə
bağ salmaq üçün toxum aparır. Bu tipli nağıl janrında
yazıldığı əsərlərdə müəllif
balaca oxucuların maraqları, dünyagörüşü,
arzularının genişləndirilməsi haqda söhbət
aparır. Bu silsiləyə peyklərə həsr olunmuş
"Bip-bip", "Bip-bipin söhbəti", "Bip-bipin nəğməsi"ni
də aid etmək olar.
Teymur Elçinin məcazları, bənzətmələri
içərisində ən çox təsadüf olunan obraz
"ulduz", "ulduzlar"dır ("Balaca ulduzlar",
"Qızulduz, Yaşar və Nur nənə" və b.). Böyüklərin
sevinci, ümidi olan əlçatmaz səmavi ulduzlara bənzədilən
yerdəki ulduzlar - "balaca oğlanlar, balaca qızlar".
Günəşin
dalınca
Gedirlər
hər gün,
Dünyanı
zülmətdən
Qurtarmaq üçün.
Teymur Elçinin zəngin ədəbi irsində tərcümələri
xüsusi yer tutur. Yazıçının tərcümələri sayəsində
Azərbaycan oxucusu həm müxtəlif xalqların xalq
poeziyası, həm dünya uşaq ədəbiyyatının
korifeylərinin yaradıcılığı ilə tanış olur. K.Çukovski,
S.Marşak, A.Barto, N.Zabila, T.Hofman, A.Tudoras və b. məşhur
yazıçılardan etdiyi tərcümələr Azərbaycan
ədəbiyyatını xeyli zənginləşdirmişdir.
Fərqli strukturlu dillərdə olan əsərlərin
bədii-estetik gözəlliyini, poetik ifadə və ahəng
orijinallığını saxlamaq, balaca oxucuda maraq oyatmaqla onu
inandırmaq asan vəzifələrdən deyil. Məsələn,
K.Çukovskinin məşhur "Muxa-muxa sokotuxa"
poemasında tez-tez təkrarlanan "sokotuxa"
sözünün qarşılığını tapmaq və
onunla qafiyələnən sözlərdə alleterasiyanı
saxlamaq məsələsi asan vəzifə deyildi. Xalq yazıçısı Elçinin qeyd etdiyi
kimi, rus yazıçısı "uşaqların dilindən
milçəyə müraciətdə bir mehribanlıq
yaratmaq üçün rus dilində olmayan bir söz
"sokotuxa" sözünü yaradıb". Tərcümədə
leymotiv kimi təkrar-təkrar səslənən:
"Muxa-muxa
sokotuxa"
Pozoloçennoe
bryuxo"
misraları belə səslənir:
"Milçək-milçək,
vizilçək,
Qarnı qızılı dibçək".
"Vizilcək" sözü T.Elçin tərəfindən
yaradılan neologizmdir. Amma "Vizilcək"
"vızıldayan" felindən yaradılıb.
Orijinalda
olmayan "dibçək" sözü də yerindədir:
milçəyin "qarnı" (bryuxo) dibçəyə
oxşadılır və bənd ritm-qafiyə, həm
obrazın əyaniçiliyi baxımından (uşaqların
qavrayışında) uğurlu tamamlanır. Tərcümədə
orijinalın oyunvari, nəğməvari tonallığı,
ritmi saxlanılıb.
T.Elçin məcazın işlənməsinə
xüsusi diqqət yetirir, çünki sözün məcazi
mənada işlədilməsi uşaqların
dünyagörüşünün genişlənməsini
stimullaşdırır. Şair epitet, təşbeh, müqayisələrdən
ustalıqla istifadə edir.
Qızılsaçlı,
alyanaqlı şəfəqlər,
Alagözlü, güldodaqlı şəfəqlər.
Göy
üzündən yavaş-yavaş endilər,
Gülüşdülər, danışdılar, dindilər.
Ritm və ahəng yaradan vasitələrdən biri də
qoşa sözlərdir (nağıl-nağıl, nəğmə-nəğmə
və s.)
Bundan başqa alliterasiya, mübaliğə, təzad, bədii
sual və bu kimi sintaktik fiqurlar şairin
yaradıcılığında bol-bol işlədilən bədii
vasitələrdir.
T.Elçinin
uşaq yaradıcılığı ilə
tanışlıq prosesində ədəbiyyatın bu vacib sahəsinin
əsas xüsusiyyətlərini görmək olur:
yaratdığı obrazların əyaniliyi, cəlbedicilik
(maraqlılıq), səmimi lirizm, oynaqlılıq, poetik ahəng,
emosionallıq, ritmik və zəngin dil və s. Burada məqsəd
uşaqlara yeni bilikləri və əxlaq normaları
aşılamaq, əmək, təfəkkür, müşahidəçilik,
oyun fəallığını inkişaf etdirməkdir. Bu keyfiyyətlərə görə Teymur Elçin
balaca (və böyük) oxucuların ən sevimli şairlərindən
olaraq qalır.
Qeyd: Bu
yazının hazırlanması üçün verdiyi qiymətli
məsləhətlərinə görə Teymur Elçinin
qızı Qumru xanıma təşəkkürümü
bildirirəm.
Sara OSMANLI
Filologiya üzrə
elmlər doktoru
525-ci qəzet 2017.-
14 iyun.- S.6.