Nəsrimizin
kraliçası
Sabir RÜSTƏMXANLI
Afaq Məsudu 20 yaşından tanıyıram. Azərbaycanın
yaradıcı gənclərinin 1977-ci ildə Zaqatalada
keçirilən seminarınin ən gənc və həm də
ən gözəl üzvüydü. Qardaşı
Eyvazla gəlmişdi.
Elə ilk görüşdən aramızda yaranan səmimiyyətin
bir səbəbi də böyükləri ilə xoş
münasibətim olmuşdu.
Afaqın atası - görkəmli ədəbiyyatşünas-alim
Məsud Əlioğlu doktorluq işini müdafiə edəndən
sonra “Ədəbiyyat və incəsənət” qəzetinə
gəlmişdi və bu barədə yazını mən
hazırlamışdım. Bu, geniş bir söhbət
idi və sualların qoyuluşu, yazının səliqə-sahmanı
xoşuna gəlmişdi. Bundan sonra məni bir-iki dəfə
evindəki ailə, dost məclislərinə dəvət
etmişdi. Afaq o zaman hələ balacaydı.
Tanınmış yazıçı və alimlərin
qatıldığı bir məclisdə
yaşadığım hissləri heç vaxt unutmadım,
çünki başqa yerdə o cür parlaq şeir, sənət,
musiqi ruhu görməmişdim və bu ruhu yaradan da Məsud
Əlioğlunun özüydü. Əli Vəliyev kimi
sistemin yetirməsi olan
tanınmış şəxsiyyətin, sovet
dövrü ədəbiyyatımızın təməl
daşlarını qoyanlardan birinin oğlunun bu dərəcədə
əks fikirli, üsyankar, sovet rejimiylə barışmaz
olması və bunu açıq dilə gətirməsi məni
heyrətləndirmiş və xoşbəxt eləmişdi...
Bütün axşamı Caviddən, Müşfiqdən,
türk poeziyasından örnəklər söyləmiş,
oxuduğu türk mahnılarıyla ortaya qeyri-adi bir
doğmalıq və şənlik gətirmişdi. Heç kim
məclisin başa çatmasını istəmirdi.
Sonralar mən bu keyfiyyətlərin bəzilərini
Afaqın böyük qardaşı, əsgərlik
yoldaşım İlyasda da görmüşdüm.
Onu Biləcəridən Məsud müəllim
özü yola salırdı. İlyasın mənimlə eyni hərbi hissəyə
düşdüyünü biləndə sevindi: “Bir-birinizdən
muğayat olun” - deyərək sanki bizim sonrakı
dostluğumuzun əsasını qoydu.
İlyas da nikbin ovqatı, yumor qabiliyyəti,
hazırcavablığı və zəngin informasiyası ilə
atasına bənzəyirdi, yadddaşında qeyri-adi bir lətifə
ensiklopediyası vardı. Heyf o da, balaca
qardaşı Eyvaz da, ataları kimi həyatdan tez getdilər və
Afaq zərif çiyinlərində bu dərdlərin
hamısını daşımalı oldu.
Afaq Məsud
- ədəbiyyata sanki, babasının ideoloji “məhkumluğunun”,
yəni o vaxtın partiya tələblərinə uyğun
yazmağ məcburiyyətinin intiqamını almağa,
atasının böyük ədəbi ideyalarını həyata
keçirməyə gəlib və məncə, indiyədək
gördüyü işlərlə bu mənəvi vəzifəni
artıqlaması ilə yerinə yetirib, onların ruhunu
sevindirib və sevindirməkdə davam edir.
Bu gün
Afaq Məsud görkəmli nasir, dramatiq, publisist, tərcüməçi,
esseist kimi tanınır, gözəl ədəbi-tənqidi
yazılar müəllifidir, bunlarla yanaşı, onda yüksək
təşkilatçılıq, idarəçilik qabiliyyəti
var; 1991-ci ildən, yaxın dostumuz Aydın Məmmədovun qəfil
və faciəli ölümündən sonra Azərbaycan Tərcümə
Mərkəzinə bacarıqla rəhbərlik edir. Buna qədər Afaq xanım “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasında çalışıb, Azərbaycan televiziya
filmləri studiyasında direktor olub. Yəni
analığın, qadınlığın, çox zaman
yaradıcılığa vaxt, ovqat və hövsələ buraxmayan
doğma yükünü daşımaqla yanaşı,
bütün həyatını mədəniyyətimizin, ədəbiyyatımızın
inkişafına sərf edib.
Belə
bir arasıkəsilməyən xidmətin, iş-gücün
və ailə qayğılarının içində
Afaqın Azərbaycan nəsrində öz dəsti-xəttini
yaratması, müxtəlif janrlarda biri-birindən dəyərli
əsərlər yazması və üstəlik, dünya ədəbiyyatından
neçə-neçə mürəkkəb, ağır əsəri
dilimizə çevirməsi əsl qəhrəmanlıqdır.
Afaqın özünü hansı janrda daha
yaxşı ifadə etdiyini demək çətindir.
Çünki onun hekayələri bədii estetika, söz və
ifadə yeniliyi, obrazlılıq, qəhrəmanlarının
bənzərsizliyi və bu günün ictimai-psixoloji
yükünün daşıyıcıları olmaq
baxımından romanları ilə, esseləri ağılla
duyğusallığın harmoniyası və informativlik
sarıdan məqalələri ilə eyni səviyyədə
dayanır və hamısında da yüksək sənətkarlıq,
cəmiyyətin durumunu həssaslıqla görmək vəbədiiliklə
ifadə etmək bacarığı var. Çağdaş həyatımızın
elə bir gizli-açıq mənəvi-ictimai problemi yoxdur
ki, Afaqın gözündən yayınsın, onun əsərlərində
sərt, güzəştsiz bir qələmlə təsvir
edilməsin. “Duyğular imperiyası”ndakı
romantik-fəlsəfi ümumiləşdirmələri hekayələrdəki
sürealizm çalarları ilə zəngin olan dərin
psixoloji təsvirlər əvəz edir. Bunun
sayəsində O, balaca hekayələrində də unudulmaz
surətlər yarada bilir. Lakin bununla yanaşı, əsərlərinin
hamısında həm də cəmiyyətin bütün
ziddiyyətlərini görən, Vətənini taleyi
üçün rahatsız olan, yollar axtaran, yanan, kişi kimi
sözü açıq və mərdi-mərdanə deyən
sərt və əyilməz bir müəllif xarakteri var. Bu
baxımdan onun yaradıcılığı
çağdaş nəsrimizdə özəl bir hadisədir
və ədəbiyyatşünaslara bol material verir; onun
haqqında indiyəcən yazılıb və şübhəsiz,
yenə yazılacaq.
Afaq kitablarından birini “Yazı” adlandırır. Vaxtilə bir
qocaman arxeoloq məni Yazı sözüylə Çöl
sözünün eyni kökdən gəldiyinə
inandırmağa çalışmışdı. Məsələn, Qarayazı-Qaraçöl. Afaq xanımın bu kitabının o qədim
etimoloji bağlılıqla heç bir əlaqəsi olmasa da,
bu adı sadəcə “gündəlik işlərimin,
yazılarımın bir parçası” deyə, iddəasızlıq
örnəyi kimi seçsə də, kitabda, doğrudan da, bir
genişlik var; əsərlərin mövzu
coğrafiyasından başlamış duyğuların
hüdudsuzluğu, düşüncələrin insan
ömrünün bütün sirlərinə,
yaşantılarına söz ömrü vermək cəhdi -
bu nəticəyə gətirir. Buna görə də
kitabın iki bölümü haqlı olaraq “Duyğular
imperiyası” adlandırılıb və burda Afaqın
yaradıcılığının ən dəyərli
nümunələrindən olan və yəqin ki, illər
uzunu, fürsət düşdükcə yazdığı
esselər verilib. Esselerdə duyğuların əlvanlığı,
kaleydoskopu var. Görən, duyan, qiymətləndirən, zaman
və məkan anlayışlarının sərhədlərini
aşan, bu günü keçmişə, keçmişi bu
günə daşıyan, insanlar arasındakı irq, din
çərçivələrini nəzərə almadan
hamını ürək və sevgi diliylə danışdıran esseler Afaq xanımın
iç dünyasının şəklləridir. Duyğular - tonqaldan sıçrayan
qığılcımlar kimi, axan ulduzlar kimi anidən yanıb
sönür; yazıya keçdisə ədəbiləşir,
söz ömrü qazanır. Bu esselər,
şeir kimi, müəllifin həyatının yazıya
köçürülmüş anlarıdır; ruhunun və
hisslərinin ələ keçmiş və söz qəfəsinə
salınmış parçaları, bədii-fəlsəfi əksidir.
Buna görə də Afaq öz imperiyasında
azad və rahatdır. Duyğularını
paylaşmaqdan çəkinmir.
Esse yazmaq bu baxımdan xüsusi bir qabiliyyət istəyir. Esse yazarın iç
dünyasının pərdələrinə qaldırır -
qabında nə var görünür. Afaq Məsud öz
“imperiyasının” maraqlı bir tərifini verir: “Duyğular
imperiyası - addaşı, əfsanəvi gəmi qəzalarıyla,
ölüb getmiş dəniz otları və yosunlarla,
qaranlıq, sirli dərinliklərdə boğulmuş
saysız ölüləri və köpək
balıqlarıyla dolu, ucsuz-bucaqsız okean sahilindən
götürülmüş bir ovuc
balıqqulağıdır”. Təbiətin
də öz hikməti və səxavəti var: okean
toxunulmazdır, ona sahiblənmək olmaz, lakin bir ovuc
balıqqulağının hər birində onun əbədi
uğultusu və nəğməsi yaşayır...
Esse həm də yüksək dil bilgisi və aforistlik
ifadə bacarığı tələb edir. Bunların
hamısı “Duyğular imperiyasında” var.
Əslində, “İzdiham” romanını da Duyğular
imperiyasının bir parçası saymaq olar.
Afaq Məsudun iri həcmli əsərlərindən biri
“Azadlıq” romanıdır. Bu əsərin ilk
variantı “Yazı” kitabında “Yasaq yuxular” adı altında
nəşr olunmuşdu. Yeri gəlmişkən,
deyim ki, yuxu haqqında danışdığımız əsərlərin
əsas xətlərindən, ifadə üsulundan, başqa
sözlə desək, qəhrəmanlarından biridir. Bu əsərlərdə”Azadlıq” sözü ilə
“Yuxu” sözü arasında gizli bir əlaqə
görünür; izdiham da, azadlıq da cəmiyyətin
qarışıq yuxularına bənzəyir. Ancaq indi bu
məsələyə toxunmaq və Afaq Məsud qələmində
obrazların xarakterini açmaqda yuxunun, azadlığa can atan
ruhların nə qədər ciddi yer tutduğunu təhlil etmək
istəmirəm.
“Azadlıq” bir romanın adı olsa da, Afaq Məsudun
bütün yazılarının başlıca
ideyasını təşkil edir. Esselerindən tutmuş hekayələrinə,
romanlarınadək onun bütün əsərlərində
azadlıq ehtirası, mühitindən qopmağa can atan bir
insanın, bir toplumun, bir
xalqın çırpıntıları, mənəvi
üsyanları, mübarizə və faciələri var.
Azadlıq onun üçün bəzən yuxudur, bəzən
özünü aylarla bağ evində həbs edib yazı
yazmaqdır, bəzən sərçələrə
qoşulub uçub getməkdir, bəzən də
ölümdür.
Dəyərli
qələm dostumun yaxın dövr Azərbaycan Müstəqillik
hərəkatına, meydana və meydankılara münasibətinin
bəzi cəhətləri ilə razılaşmasam da (həmin
hadisələrə bu günün gözüylə yox, o
vaxtın imkanı, şəraiti, şərtləri və
ictimai tələbləri müstəvisində qiymət vermək
daha ədalətli olar), küll halında milli mübarizənin
natamamlığı, buraxılan səhvlər haqqında
ağrıları başadüşüləndir; hərəkatı
daha güclü və mükəmməl, sonucunu itkisiz və uğurlu
görmək arzusundan irəli gəlir. Eyni
zamanda, bədii əsərdə müəllif sərbəstliyi
də nəzərə alınmalı, Azadlıqdan yazanın
öz azadlığına toxunulmamalıdır.
Əsərlərində yazıçı Afaq Məsud
tale qəfəsində, mühit və cəmiyyətin
burulğanında çırpınan zərif bir ruh təsiri
bağışlayır. Ancaq o, zərif olduğu qədər də
güclüdür; qəfəsin bütün
anatomiyasını görür, ona kənardan yox, içəridən
baxır.
Onun qadın qəhrəmanı bütün
sıxıntılarına baxmayaraq, ruhən ətrafdakılardan
daha ayıqdır. Cəmiyyətdə baş verən prosesləri
diqqətlə izləyir, yaradıcılıq işlərinin
çətin tələblərinə və rejiminə
baxmayaraq, ailə qarşısındakı borcunu unutmur.
Afaq Məsudun
hekayələrinin hər biri ayrıca incələnməyə
layiq əsərlərdir; həm də təkcə mövzu və
ya göstərdiyi mənəvi-ictimai bəlalar
baxımından deyil, sənətkarlıq, canlı, bədii
və dop-dolu dil, orijinal yanaşma və bədii vasitələrin
mükəmməlliyi baxımından...
Alman səfirliyində
xırda bir qrand üçün günlərlə
sorğu-suala tutulan Mərkəz işçisinin nəhayət
dözməyib bu şübhələrə, pedantlığa
üsyan qaldırmasının; Akademiyada yeni bir “yardım kampaniyasında”
böyük alimlərin xaricdən gəlmiş
uşaq-muşaq önündə əzilməsinin yüksək
vətəndaşlıq ruhu ilə təsviri Afaqın
bütün yaradıcılığına xas olan mövzu və
ifadə vəhdətini göstərir...Onun qəhrəmanları ehtiyacdan,
soyuqdan, zülmətdən, sevgisizlikdən, qayğılardan,
duyğusuz adamlardan və başını itirmiş cəmiyyətdən
azadlığa can atırlar. Bu anlamda Afaq Məsudun
yaradıcılığı Mirzə Cəlilin,
Ə.Haqverdiyevin hekayələri kimi sarkazm və
ağrıyla doludur. Yeri gəlmişkən
deyim ki, onun görkəmli sənət adamları, dostları
haqqında məqalələri dəgözlənilməz
yanaşmalarla, xarakteri açan qeyri-adi müşahidələrlə
zəngindir.
Dünya ədəbiyyatında
elə nəsr əsəri var ki, dialoq üstündə
qurulub, qəhrəmanların iç aləmini, xarakterini səhifələrlə,
fəsillərlə davam edən söhbətlərlə
açmağa çalışırlar. Afaqın
əsərlərində dialoq azdır, çünki, o daha
çox özü-özüylə danışır. Özü də, qəhrəmanları da
danışmaqdan çox düşünürlər. Diləgətirilməyən şeyləri də
fikirləşirlər; ağrıyırlar, qorxurlar, əzab
çəkirlər, yol axtarırlar; qapalı bir mühitdə
olsalar da, cəmiyyətin bütün acıları onların
içindən və səssiz duyğularından
keçır. Buna görə də onun ən
balaca hekayə və essesi də ruhsal mahiyyəti ilə
yanaşı, həm də ictimai pafos
daşıyıcısıdır.
Yazıçı
Afaq Məsud sərtdir, amansızdır, ən gizli nöqtələrə
toxunmaqdan, insan təbiətinin örtülü cəhətlərini
dilə gətirməkdən, cəmiyyəti rəzil və
düşkün vəziyyətə salan bəlaların ən dərin
köklərini göstərməkdən çəkinmir. Təhkiyyəsindəki çevik keçidlər,
dilin və təsvirlərin çoxqatlılığı,
insan psixologiyasını böyüdücü şüşə
altındakı kimi araşdırmaq onun nəsrinin seçilən
cəhətləridir. Afaq qadın, kişi
nəsri anlayışını çoxdan
dağıtmışdır, onun əsərlərindəki “Mən”
bir çox kişilərə cəsarət, mərdlik,
dürüstlük, dünyaya ayıq baxmaq, sevgi və
yorulmadan çalışmaq dərsi verə bilər.
Bugünlərdə Afaq xanımın yubileyi oldu. Mən onu - nəsnimizin kraliçasını, Duyğular imperiyasının hakimi olan xanım həmkarımızı, həmişəbahar dostumuzu ürəkdən təbrik edir və ona yeni yaradıcılıq uğurları, bundan sonra da dinclik bilmədən çalışmaq imkanı arzulayıram...
Afaq sözü qədim türkcədə Ap ağdır! İlk tanışlığımızda onu adının qədim deyilişinə bənzətmişdim: təmiz, gözəl siması ilə o mənə alma çiçəyini xatırlatmışdı. İllər keçıb, onu çox seyrək görürəm, ancaq rastlaşanda yenə o ilk təəssürata qayıdıram və elə bilirəm Afaq işin, idarəçiliyin, qayğıların, amansız yaradıcılıq əzablarının, ara verməyən düşüncələrin, zamanın sıxıntılarının arasında nə qədər əzilsə də, yazılarında nə qədər tünd boyalar olsa da, ruhən yenə Ap ağdır...İşığın azalmasın, Xanım!
8 iyun, 2017
525-ci qəzet 2017.- 17 iyun.- S.14.