Əbülfət Mədətoğlunun
poeziyası: hecayla sərbəstin qovuşuğunda
Əbülfət Mədətoğlunun misralarındakı,
bəndlərindəki poetik
biçimlər, fikri
ifadə tərzi özünəməxsus konstruksiyada
olub, çeynənmiş
deyil. Çünki Əbülfət həyata da, şeiriyyətə də
öz səsi, öz nəfəsi, öz orijinal dəst-xətti ilə gəlib, özü kimi də görünməyə
çalışıb.
İndiyə qədər araya-ərsəyə
gətirdiyi kitablarında
oxucularla öz dili ilə danışmağı
bacarıb, düzə
düz olmaqla, haqqı nahaqqa qurban verməyib, sevdiyi insanlarla baş-başa olmağı
hər şeydən üstün tutub. Onun yaradıcılığının bu cəhətini bütün yazdıqlarından,
xüsusən “Allah, məni
unutma” kitabında, yer
almış
nümunələrdə qırmızı xətt kimi keçir və elə buna görə də -
Dünyamız o qədər kiçik
ki, dar ki,
Taleyin o
qədər oyunu var ki,
Sən məni özünlə götür apar ki,
Həmişə gözünün önündə
olum -
deyə özü ilə onu istəyənlər
arasında ülfət
yaradır.
Əbülfət ömür və
söz qarşısında
özünü məsul
etmiş şairlərimizdəndir:
Mənə heç kim söz deməsin,
Qalmışam sözün altında.
Ömrümü girov qoymuşam
-
Mən qaşla-gözün
altında.
Əbülfət poetik sözü oynadanda elə maraqlı kalamburlardan istifadə edir ki, onları sənətkarın poetik tapıntısı kimi dəyərləndirmək olar. Nümunə
gətirdiyimiz bu şeirin başqa bir bəndində görün şair bunu necə təqdim edir:
Hər bəxtə düşmür
ki, yatır
Yatır
üstündə dərd
yatır,
Bilmək
olmur nələr batır -
Hər fərdin,
özün altında.
Əbülfət dərdi içində yaşadıb, onu lənətləməyi bacaran
fikir daşıyıcısıdır. O, dərdlə
vuruşlardadır, əlbəyaxadır,
lakin heç bir halda dərdə
təslim olmaq fikrində deyil.
Qəribədi, indicə
dərdlə
əlbəyaxaydım
Vuruşurdum,
yaxamı
əlindən qoparmağa
(Dərddə güc göstərirdi
özüylə aparmağa).
Lakin elə hallar da olur ki,
o, dərd əlindən
bezar olub, “artıq adam”
olmayıb “yığışıb
köçüb” getmək
istəyir bu dünyadan. Çünki başqalarına “dərd danışa bilmədi”yindən belə
qərar verməyi üstün tutur. “Deməyin ki...” şeiri bu tezisi
yaxşı təsdiqləyir:
Mən heç kimlə görüşüb
dərd danışa bilmədim.
Boğdum
dərdi içimdə,
Bərk
danışa bilmədim
Qaldım
dərdlə başbaşa,
Şərt danışa bilmədim.
Görürsünüz, şair dərdi içində necə yaşadır, bu dərd onu cəzanə
gətirsə də,
o, bundan usanmayıb dərdləri içinə
yığır. Allahı göydə, dərdi
canda görür.
Dərdlə doğmalığından,
tanışlığından söhbət açır
və -
Bu qapıdan kim
keçəcək içəri
Dərdə tanış, dərdə doğma tək mənəm.
Ay atını tumarlayan köçəri,
Mən dərdinin
örüş yeri, təknənəm - deyir.
Bəzən isə şair insanlardan bir az kənarlaşmağa,
gen durmağa, dəryalara
baş vurmağa üz qoysa da,
onun bu şücaəti
layiqincə dəyərləndirilmir:
Günah
gəzməyin izimdə
hər şey yazılıb üzümdə.
Qalmışam dərya üzündə
-
Kənardan üzmək sayılıb.
Əbülfətin içində indiki
zamandan gələcəyə
ürəklə getmək
istəyi var. O, bununçün
-
Vaxtı
döyə-döyə
Sıxmışdım küncə
Ölçüb-biçmişdim
hər anı
İndi
isə elə bil
vaxtı qoymuşam
dincə
Xəzəl tək
dörd tərəfə
səpirəm mən zamanı! - deyir.
Əbülfət vaxtı döyə-döyə
ona görə küncə sıxır ki, qocalmağa gecikmək istəyir. Bunun özünəməxsus naxışları
“Gecikim qocalmağa” şeirində uğurlu vurulub:
Başın qarışsın hər
an,
Yaddan çıxsın qəm,
kədər
Sənlə birgə olmağa
Vaxt qazanım bir qədər -
Gecikim qocalmağa...!
Əbülfət Mədətoğlunun şeirlərindən
gətirdiyimiz nümunələr
nəinki şairin yaradıcılığı, onun
mövzuları, həm
də sənətkarın
fərdi poetik “mən”i haqqında təsəvvürlər yaradır. Şairin
qələmə aldıqlarında
duyğusallıq, təbii
hisslər, real həyat
hadisələrinin lövhələri
görümlü yaradılır:
İçimdəki dərdin
dişi kütləşib
tay sancmır...
ürəyimlə -
ayaq-baş yatıb,
bəxtəvərdi ürəyim.
Vurulubdu
dərdimə -
Əvvəlki tək
ondan tay qaçmır.
Deyəsən,
Arzusuna çatıb
ürəyim! - deyir.
Əbülfət Mədətoğlunun yaradıcılığına
ümumi kontekstdə nəzər saldıqda, onun şairlik stixiyasının özəl
xətlərinin yalnız
xalq şeiri ənənələrini ardıcıl
davam etdirən sənətkarlardan olduğunu
görmərik. Çünki Əbülfətin öz üslubu, öz poetik ölçüləri, sözü
öz ülügüsüylə
biçmə və mənalandırma bacarığı
var. Çünki şairi
mətnaltı ibarələr,
ifadələr daha çox düşündürür.
O, ənənənin əsəri
deyil, novasiyanı isə başqalarının
qəlblərindəki kimi
ortaya qoymağa səy göstərmir, fərdi təfəkkürünün
künc-bucağında olanların
köməyi ilə öz poetik fikrini reallaşdırmağa çalışır:
Məndən inciməyin
mən bu şəhərdə
sıra nəfəriyəm,
bəlkə də
heç kiməm.
Sözüm evimdə keçir,
Günüm veyillənməkdə...
Məndən inciməyin
Məni
bu şəhərdə
bir dilənçilər
tanıyır,
bir də
qələmlə işləyənlər...
Birincilər
Ərklə yolumu kəsir,
ikincilər
işləri düşəndə...
Əbülfətin şeirlərində hər şey təbii, öz axarında və bir az da özəl biçimlidir. Bunu “Olmadı” şeirindən gətirəcəyimiz parça
da yaxşı sübut edir:
Özümə bəsdi öz dərdim,
Ömrüm uzunu söz dərdim.
Hamıya
kömək göstərdim,
Özümün odam olmadı.
Əbülfətin “Allah, məni unutma” kitabında təqdim olunmuş əsərlərində
çağdaş Azərbaycan
şeirinin mənzərəsi
aydın görünür. Bütün qeyd
etdiklərimiz sübut
edir ki, Əbülfət Mədətoğlu
ədəbi tənqidimizin
diqqətini öz mövzuları ilə daha çox cəlb etməyə yönlü şairlərimizdəndir.
Çünki yazdıqlarına nəzər salıb, onları təhlillər çəkdikdə Əbülfətin
təqliddən kənar
olub, öz yolunu seçmək istəyində bulunduğu
görünür. Əbülfət Mədətoğlu yaradıcılığından
danışdıqda onun
fərdi, şəxsi
cizgilərini yaradıcı
ampluası ilə eyni kontekstdə götürmək zəruridir.
Hər şeydən əvvəl
o, əsərlərinə də
özünün abır-həyasını
hopdurur və özünün xarakterik xüsusiyyətlərini fərdi
cizgilərini də əsərlərinin mahiyyətinə
qarışdırır. Əbülfətin bir fərqli
keyfiyyəti haqqında
da danışmaq da zəruridir ki, o, öz yaradıcılığını hiperbolalaşdırmağa, gözə
soxmağa meyilli deyil. O, nə özünü ənənəçi,
nə novator, nə modernist, nə
postmodernist, nə sürrealist,
nə də neorealist hesab edir.
Poeziyamızdakı vəznlərdən imkanları
daxilində və səmərəli yararlanır. Elə buna
görə də onun hecada və
sərbəst vəzndə
yazdıqları da kifayət qədər təbii alınır.
Sözün, fikrin zorlanmasını
qafiyə, rədif xatirinə məqbul saymır, öz yolu ilə gedir,
uğurları da göz qabağındadır.
Sərbəst düzüm üçün səciyyəvi olan ritm, intonasiya, ahəng və melodiya və estetika şairin poetik tonunun ifadəçisi kimi çıxış etməkdədir. Əbülfət, ümumiyyətlə, qəzəl, qoşma havasında pərvazlansa da (çünki onun böyüyüb boya, başa çatdığı Qarabağımızda bu vəznlər daim işlək və mükəmməl olmuşdu), o, sərbəst vəznə özünün içindən gələn səsi ilə ilham vermişdi və elə uğur da özünü çox gözlətməmişdir. Biz Əbülfət Mədətoğlunu sərbəst vəzndə nə qədər sərbəst görürüksə, qoşmada da onun qələmindən çıxanların ülgüsü diqqət çəkəndir. Yuxarıda adını çəkdiyimiz kitabda şairin bu vəzndə xeyli nümunələri təqdim olunmuşdur. Bu baxımdan onun “Baxıb qəhərlənmə, biraz mətin ol”, “Tər tökdüm bu uzaq yolu”, “Özün şeytan, dilin bal”, “Bəxtəvərlik göydən yağır”, “Nahaq sevdin sən məni”, “Mənə heç kim söz deməsin”, “Olmuşam”, “Quzu kəsim”, “Baxmır”, “Qoşma”, “Məndən başqa”, “Gedəcəyəm”, “Hayındayam”, “Tanrım”, “Gəlmir”, “Bircə xöşbəxtlik”, “Üzü bəri”, “Nəyim qalar”, “Ondan sonra” və s. şeirləri səciyyəvi və diqqətə layiqdir. “Olmuşam” qoşmasından nümunəyə baxaq:
Təntiyib nəfəsim, əsir dodağım,
Nisgilli ünvandır çadır otağım.
Dərdini daşıyır canım o dağın -
Bu dağa tor basmış
yolaq olmuşam.
Demərəm mən buna heç vədə qismət,
Dərd də tanımıram dərdimə nisbət.
Bir də nə fərqi var, mənfi, ya müsbət
Hələlik neytral zolaq olmuşam
Əbülfətin bu tipli şeirlərində xalq poeziyasından rişə alıb kükrəmə şairin, ona fərdi bucaqdan yanaşması özünü göstərməkdədir. “Allah, məni unutma” kitabında təqdim olunmuş şeirlər sənətkarın uğurlu duyum tərzini, diqqət mərkəzinə çəkdiyini mövzunu fəlsəfi, psixoloji və estetik rakurslardan doğru-düzgün mənalandırma ustalığını ortaya qoymaqdadır. Bütün bunlar hiss və duyğularını yığcam və lakonik şəkildə çatdırmağı bacaran müəllifin indən belə də oxucularla uğurlu görüşlərinin şahidi olmaq ümidimizi daha çox közərtməkdədir.
Nizami
TAĞISOY
Professor
nizami.mamedov@mail.ru
525-ci qəzet.- 2017.- 24 iyun.- S.23.