Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 100
illiyi qarşısında
Neçə
min illik dövlətçilik tariximizdə ilk dəfə “Azərbaycan”
adlı müstəqil dövlətimizi - Xalq Cümhuriyyətini
yaratmış, qısa müddətdə olsa da, şərəflə
yaşatmış və dünyaya tanıtmış istiqlal
mücahidlərimiz məcburi fasilə dövründə
mühacirətdə nələr yazmış, nə
düşünmüş, bizlərə nəyi vəsiyyət
etmişlər - oxuyaq, düşünək, bu
günümüz üçün fəxr edək!
ÇÖHRƏMİZ
O sizə
yabançı olmasa gərək!
“Odlu-Yurd” - bu iki söz türkcə kəlmənin “Azərbaycan”ın
müqabili olduğunu söylərsək, məsələ
yarı-yarıya anlaşılmış olur.
Yarı-yarıya
diyoruz, çünki hal-hazırda bir degil, iki Azərbaycan
vardır: rus istilasına pərdəlik rolunu oynayan
“qızıl Azərbaycan” ilə qəlbində hürriyyət
və istiqlalın sönməz odunu daşıyan Milli Azərbaycan!
“Odlu-Yurd”
- Milli Azərbaycan firkinin mürəvvici olaraq intişar
ediyor. Bu intişar ilə o, kəndisindən əvvəl “Yeni
Qafqasiya” ilə “Azəri Türk” məcmuələri tərəfindən
gedilmiş ideal yolunu boylamaq əzmindədir.
Qızıl
istilanın, tökdüyü məsum qanlarla söndürmək
istədigi bu ideal, bu müqəddəs od,
Azərbaycan torpaqları altında saqlı bulunan oda bənzər!
Gah yanar
bir dağ, gah parlayan bir su, çox kərə atəşdən
bir sütün və daima bəyaz şölələri ilə
tütən bir nur halında həyata sıcaqlıq və
işıq verən bu maddi atəş kibi “od yurdu” gənclərinin
iztirabla çarpan qəlblərini sıcaqlığı ilə
isidən və işığı ilə parladan bu mənəvi
atəş dəxi qarartılamaz və söndürələməz
bir atəşdir: hürriyyət və istiqlal atəşi!
Qəzetəmizin başında Azərbaycanın - əski,
yeni - maddi çox bulunan işıq və odlarını
göstərən lövhədə bu, hər tərəfə
nur saçan bir ulduz şəklində göstərilmişdir. 8 guşəli
ulduz, Milli Azərbaycan ulduzudur.
Bu ulduz hilal ilə birlikdə mavi, qırmızı və
yaşıl rənglər üzərinə gəlincə
Milli Azərbaycan bayrağını təşkil edər.
Milli Azərbaycan
bayrağı - iştə bizim çöhrəmiz!
lll
Duyuşumuzu nəql üçün şu sətirlər
kafi gəlsə belə, anlayışımızı ifadə
üçün fikrimizin aydınlaşdırılması
lüzumunu hiss ediyoruz.
Milliyyət və istiqlal davası əsrin ən qüvvətli
və ən hakim bir şüarıdır. Başda
Cümhuriyyət Türkiyəsi olmaq üzrə bütün
Şərq bu böyük yola girmiş yürüyor. Bu şanlı tarix qafiləsinin ilk
yolçularından biri də Azərbaycan türkləridir.
Bu türklər 1918-də kəndi
istiqlallarını elan eyləmiş və 2 qüsur sənə
müstəqil bir həyatla yaşadıqdan sonra yalanların ən
böyügünü irtikab edən qəsib bir qüvvət
tərəfindən təkrar istila altına
alınmışdır. Milli Azərbaycan
bu gün iştə şu istilayı başından atmaq və
çalınmış istiqlalını geriyə almaq qayəsilə
çalışıyor və o ümidlə yaşıyor.
İstiqlal,
iştə Azərbaycan milliyyətçilərini məşğul
edən ən aktual bir məsələ!
Milli Azərbaycan
hərəkatının müdafiə etdigi istiqlal tezini
tamamilə anlaya bilmək üçün müxtəlif
zamanlarda müxtəlif mənalar ifadə edə bilən bu kəlməyi
bir az daha izah etməliyiz.
Sözün aktual mənası ilə istiqlal,
şübhəsiz, başlı-başına bir qayədir. Fəqət
bizim üçün bu qayə kəndisindən ayrılmaz
digər şüarlardakı ülvi mənaları içərisinə
almadıqca bir qayə olamaz. Sözün
demokratik mənasilə İstiqlal, milli hakimiyyət xaricində
var degildir. Milli hakimiyyət isə ancaq
xalq naminə və xalq vasitəsilə icra olunur. Bunu təmin edən sistem də hürriyyət əsasları
üzərinə qurulan demokrasi sistemdir. Bu
mənada müstəqil millət demək, xalq hakimiyyətinə
dayanan milli dövlət deməkdir.
Milli
dövlət - iştə müstəqil olan hər millət
idarəsinin olması zəruri bulunan bir şəkli: kəndi
kəndinə bir qaye olmaqla bərabər, bu şəkil, bizim
nəzərimizdə, xalqın həqiqi ehtiyaclarını
gördügü zamandır ki, olğundur. Demokratik
hökumət, dövlət təşəkkülündə
qayeyi təşkil edən fərdi hürriyyəti
böyük ölçüdə təmin etməklə bərabər,
bu hürriyyətin cəmiyyətdəki istehsal qüvvətlərini
müşkülləşdirəcək dərəcədə
həddini keçməsinə təhəmmül edəməz.
Dünki liberalların mütləq surətdə
müdafiə etdikləri nəzəriyyə ekonomi politikin son
sözü olaraq qəbul olunamaz. Nitəkim
daha ziyadə yarınki deyəcəgimiz sosialist-kollektivistlərin
müdafiə etdikləri komun nəzəriyyələri də
əsri hökumət məfhumu ilə doğru gəlməz.
Əsri demokrat hökumətin vəzifəsi cəmiyyəti
tüfeyli zümrələrin şərrindən qorumaq surətilə
fərdləri himayəsinə almaq və müstəhsil
siniflərə hörmətlə də cəmiyyət
şirarəsini vəqayə etməkdən ibarətdir.
Bu vəzifə isə ancaq ictimai solidarizm və
siyasi radikalizm sisteminin tətbiqilə gözəl ifa olunur.
Əsri dövlət quruluşundan məqsəd iqtisadi və
mədəni rifahdır. Bizim kibi, harsi və ictimai inkişaf nəticəsində
milli şüurunu dərk və əsri metodlarla müstəqil
bir dövlət halına gəlmək niyətilə cəhd
edən millətlər üçün bilxassə
mühümdür. Bu gün “Avropa” sifətilə
anılan bəşəri mədəniyyəti almaq, orta zaman
mədəniyyətindən sıyrılaraq əsri mədəniyyətə
girmək hərəkətində bulunan Şərq millətləri
üçün həyati bir zərurət hökmündədir.
Milli Azərbaycan, bu zərurəti çoxdan duymuş və
anlamış cəmiyyətlərdəndir. Fəqət
o, bəşəri mədəniyyəti alırkən bu mədəniyyətə,
milli harsını işləmək surətilə, bir
şeydə vermək istər. Azəri
türk harsının Avropayı bir üsul ilə təzhibini
alqışlarkən, biz, bir tərəfdən xalq, digər tərəfdən
də fənnilə səmimi bir irtibat və ünsiyyətdən
ayrılmamasını istəriz. Bizcə,
demokratik bir milliyyətçilikdən ibarət olan bu metodla əsrin
mükəmməl texnikini xalqın əsrlərdən bəri
bəslədigi ən səmimi duyğu və
ehtiyaclarını tətmin üçün
kullanmalıdır.
Milli Azərbaycan,
mədəniyyət bəhsində müasir cahanla rabitəsini
qəviləşdirməklə bərabər, milli hars
xüsusunda da bütün türk dünyasilə olan əqrabalığını
ihmal etmək istəməz, bu onun üçün eyni zamanda
siyasi bir əhəmiyyətə dəxi haizdir. Qızıl
bolşevizm kisvəsindəki rus harsına qarşı milli
mövcudiyyət və istiqlalının şu surətlə
daha qüvvətlə müdafiə edilə biləcəgi
mühəqqəq degilmidir?!
Hökumətin mədəni bə harsi funksiyonunu qəbul
etməklə bərabər ictimai funksiyonunu da qeyd etdik. Biz milli
davanın yalnız ümumun faidəsinə yarar ictimai islahat əsaslarının
həyata keçirilməsilə qüvvətlənəcəgini
və həqiqi istiqlalın ancaq şu surətlə paydar
olacağına qaneyiz. Komunistlərin
müzür təlimatlarına və müfrit ümdələrinə
qarşı mücadilə etdigimiz kibi, əsrin icab etdigi
şeylərə qiymət verməyən geri
görüşlərə də üsyan edəriz. Sinif təhəkkümlərinin hər
növünü rədd ilə ictimai sülh və milli təsanüt
əsasını tərvic eyləriz. Əksəriyyətlə
rus məktəblərində hökm sürən utopi və
anarşizmdən qaçar, müvazinə və itidalları
ilə mümtaz Avropa mütəfəkkirlərinə
qoşarız!...
lll
Məfkurəmiz zamanın ən əsri fikirlərindən
mülhəm bir mənzumə halındadır. Taktikamızda
dəxi real və metodik olmaq istəriz. Xəyahlə
bilxassə bu sahədə yer vermək niyətində degiliz.
Dünki həqiqətlərə nəzərən
Rusiyanın dillərdə dastan olan qorxunc “xəyalından”
diksinmədigimiz kibi, onunla say müqaisəsinə qalxınca
kəndi başına çox kiçik bir rəqəm təşkil
edən Azərbaycanın bu “gövdəyə” tək
başına qarşı qoya biləcəgini təsəvvür
etmək “xəyalından” da uzağız.
Hesabımız
tam başqadır: bir kərə yarınki Rusiya dünki
Rusiya olmayacaq. Bugünki Rusiya belə dünki
Rusiya degildir. 140 milyon!.. Əvət bu doğrudur, fəqət bu qorxunc rəqəm
bölünməz bir rəqəm degildir. İşbu
məcmui təşkil edən rəqəmdə 30 milyon
Ukrayna, 13 milyon Türkistan, 12 milyon da Qafqasiya vardır. Xalis rus ünsürü 80 milyonu belə bulmaz.
Ümumi hərb nəticəsində Avropada doğan yeni millətlərlə
hal-hazırda müşahidə olunan milli cərəyanlara
baxılır və Rusiyadakı milli təşəkkül və
hərəkatlar tədqiq olunursa, Rusiyanın cahan tarixində
Avstriya və Osmanlı imperatorluqlarının düçar
olduğu aqibətə giriftar olmayacağına hökm etmək
üçün məqul bir səbəb yoxdur.
Kəndi istiqlallarının geri alınması yolunda hər
türlü həqiqi imkanları istifadə etmək zərurətində
olan azərbaycanlıların əhəmiyyət verdikləri,
təfsilatına pək də lüzum görmədigimiz,
siyasi imkanlardan birisini burada bilxassə qeyd etmək istəriz
ki, o da Qafqasiya Konfederasyonundan ibarətdir. Haiz olduğu
coğrafi, qövmi və bilxassə iqtisadi əhəmiyyətilə
Azərbaycanın da daxil olduğu müstəqil bir
konfederasyonun Yaxın Şərqdə pək mühüm bir
sülhüsəla kamili olacağı bedihidir. Bu bedəhatın hər yerdən ziyadə
Qafqasiyanın qonşuları olub Rusiya imperializmindən ən
ziyadə dərbələr yemiş bulunan Türkiyə ilə
İranda anlaşılacağı aşikardır.
İştə
ana xətlərilə Çöhrəmiz! Milli hakimiyyəti
uğrunda çarpışan, çalınmış
istiqlalını geriyə almaq üçün
çalışan bir millətin çöhrəsi!
Bu çöhrə eyni zamanda türkdür və
Türkiyədədir. Bunun üçün də o, ərz
etdigi irtisamların səmimiyyətlə
anlaşılacağına əmindir. Ona
bu əmniyyəti verən tarixdir. Həm kəndi tarixi,
həm də Türkiyə Cümhuriyyətinin tarixidir!..
“Odlu-Yurd”,
1 mart 1929, ¹ 1
Müqabil
- əvəz, ekvivalent
Maddi -
cismani, mənəvi olmayan
İrtikab
- pis bir iş görmə
Şirar
- pis, yaman
Vəqayə
- qoruma, mühafizə, himayə etmək
Təhzib
- tərbiyə, təlim, öyrənmə
Kisvə
- qiyafə, xarici görünüş
Harsi -
qoruyucu
Müfrit
- ifrat dərəcədə olan
Təhəkküm
- hakim olma, idarə etmə
İrtisam
- rəsmli olma
Məcmuənin ilk nömrəsinin bu baş məqaləsi
bizcə məcmuənin baş mühərriri M.Ə.Rəsulzadənindir
- Ş.H.
QARDAŞ
SƏSİ
Azərbaycan
istiqlal günü münasibətilə “Yaş
Türkistan”ın mühüm bir məqaləsi
Parisdə,
Türkistan istiqlal hərəkatının rəhbəri
Çokay oğlu Mustafa bəyin baş mühərrirligi ilə
türkcə Türkistan milli istiqlal davasının nürəvvici
olmaq üzrə intişar edən “Yaş Türkistan” (Gənc
Türkistan) məcmuəsi (Mayıs 1931 nüsxəsi) Azərbaycan
elani istiqlalının 13-cü il dönümü münasibətilə
“Azəri qardaşlarımıza” və “28 Mayıs Azərbaycanın
Milli istiqlal günüdür” başlıqları altında
bir baş məqalə dərc etmişdir. Azərbaycan
istiqlalının və Azərbaycan istiqlal hərəkatının
müxtəlif Türk ellərində nə kibi duyğularla
qarşılandığını göstərən məqaləyi,
əhəmiyyətindən dolayı eynən alıyoruz:
“- Azərbaycan
xalqı, bundan 13 il əvvəl kəndi
istiqlalını elan etdi və Türk xalqları tarixində
ilk Cümhuriyyəti təsis eylədi. Azərbaycan
Cümhuriyyəti ancaq iki ilə qədər davam etdisə də,
bu az vaxt içində Azərbaycanlı
qardaşlarımız müstəqil dövlət həyatına
ləyaqətlərini isbat edə bildilər.
1918 və
1919 sənələri...
Əvət, bu illərdə Qafqaz dağlarının
ötə tərəfində, rus xalqının kəndi milli
toprağında, insan qanı nəhr kibi axmaqda idi. Qızıl və ağ ruslar eyni heyvanlıq vəhşətilə
kəndi qardaşlarını öldürməkdə idilər.
Qafqaz dağlarının bəri tərəfində, Azərbaycanda
isə bu əsnada dinc və yaradıcı bir həyat
hökm sürməkdə idi. Azərbaycan xalqı
dinc həyatın bütün nemətlərindən
faqdalanmaqda idi. Nüfuzca kiçik olan Azərbaycan
xalqı bir dövlətin böyük işlərində
qabiliyyətini göstərdi. Azərbaycan
xalqı içində məbusluq və nazirlik kibi
böyük məsuliyyətli rolları şərəf və
ləyaqətlə ifa edən insanlar bulundu.
Hökumətdəki
mərhum Fətəli Xan Xoyski və Yusifbəyli Nəsib bəylər,
Azərbaycan parlamentosundakı doktor Həsən bəy Ağa
oğlu və hal-hazırda bər həyat bulunan Məhmət
Emin bəy Rəsulzadələr, Sülh Konfransında gənc
azərilərdən mürəkkəb heyətləri,
bunların fəaliyyət və məharətləri Azəri
qardaşlarımızın siyasi cəhətdən
yetişmiş olduqlarını göstərən parlaq dəlillər
idi.
Fəqət Azərbaycan milli istiqlalının
düşmənləri, bir zamanlar rus müstəvliləri tərəfindən
işğal edilmiş olan bu ölkədə, rus xalqından
başqa bir xalqın da kəndi başına yaşaya
bilişini və dinclik ilə kəndi dövlət işlərini
irəlilədə bilməsini görmək istəmədilər.
1919 sənəsində bəyaz rus ordusu komandanı
Denikin, Azərbaycanın Ermənistana hücumu (?!) kibi
ağla sığmayan bir yalana istinadən Azərbaycana hərb
elan etdi. Bu hərəkəti ilə Denikin qurdla quzunun hekayəsini
xatırlatıyordu.
1920 sənəsində Sovet hökumətinin
qızıl ordusu Azərbaycana keçdilər və bir
qaç Azərbaycan bolşeviklərinin xainanə
iştirakı ilə rus bolşevikləri bu dinc məmləkəti
Nisanın 18-ndə istila etməgə müvəffəq
oldular.
O zamandan
bəri bizim müştərək milli faciəmizə bu
gün dəxi əlavə olundu.
Bununla bərabər 28 Mayıs Azərbaycan
xalqının milli bayram günü olaraq qalmaqdadır.
Bu gün biz Türkistanlıların Azəri
qardaşlarımızla bir səfdə bulunmamız və bu
gün bizim də milli bayramımız olduğunu kəndimizə
təkid etməmiz lazımdır.
Azad və müstəqil Azərbaycan biz
türkistanlılar üçün də yurd ədd
olunmaqdadır.
Ey Azəri
qardaşlarımız!
Unutmayınız ki, biz türkistanlılar hər zaman və
hər yerdə, tarixin hər dönüşündə sizinlə
bərabəriz. Sizin istiqlal bayrağınız sizin
üçün müqəddəs olduğu kibi bizim
üçün də müqəddəsdir.
Biz hər zaman və hər yerdə sizinlə bərabər
istiqlal bayrağınızı əlimizdən gəldiyi qədər
müdafiə edəcəgiz.
Yaşasın
hürr və müstəqil Azərbaycan!
Yaşasın həpimiz üçün qiymətli olan
milli azadlıq və istiqlal məfkurəsi uğrundakı
milli mücadilə cəbhəsində qardaş birligimiz!”
“Odlu-Yurd”,
Həziran (iyun) 1931, ¹ 4(29)
Bərhəyat
- sağlam həyat
MİLLİYYƏT
MƏSƏLƏSİ TƏZAHÜRLƏRİNDƏN
Keçən aylar əsnasında Avropada şayani-diqqət
hadisələrə şahid olduq. Bu hadisələr bizə
milliyyət məsələsi cərəyanının mənidar
birər təzahürü kibi göründü. Milli dava üzərində israr edən bizim
üçün bu “hadisə”ləri tədqiq faidəsiz
degildir.
lll
Bu təzahürlü hadisələrdən birisi
Yuqo-Slovakiyadakı vaqeədir. Yuqo-Slavya müharibədən
əvvəlki Serbistan krallığının, müharibədən
sonra aldığı ismdir. Bunun digər
bir ismi də Serb-Xarvat-Sloven krallığıdır.
Serb radikal firqəsinin müəssisi ixtiyar Paşiçin
siyasi əməgilə, parçalanan Avstriya
imperatorluğundan ayrılan Xırvatstandan, Slovaniyadan,
Bosna-Hersekdən və Qaradağ ərazisindən ibarət
olaraq təşəkkül edən bu krallıq “Cənubi Slav
milləti”nin müxtəlif qismlərini
toplamış bir növü “milli vəhdət” tipi kibi
göstəriliyordu.
Halbuki həqiqət bu rəsmi görüşlə pək
də müvafiq gəlmiyordu. Serblər, kəndilərini
qan qardaşlarının xilaskarı kibi görüyor və
bunun üçün də onların kəndilərinə
qarşı minnətdarlıq hissi duymalarını
umuyorlardı.
Halbuki həqiqət heç də bu mərkəzdə
degildi. Serb krallığına yeni rəbt olunan məmləkətlərdə
mərkəzdən qaçma və ayrılma hərəkatları
meydan alıyordu. Böyük serb
krallığının bir növü “Bismarkı” bulunan
Paşiç zamanında belə, olduqca iləriləmiş
olan bu hərəkat onun vəfatından sonra Yuqo-Slavya birligini
təhlükəyə qoyacaq ələni bir hərəkat
şəklinə girdi. Avstriya imperatorluğundan
ayrılıb da Serbistana birləşdirilən vilayətlərdə
Belqrad siyasətinə qarşı şiddətli bir
müxalifət başladı. Bu müxalifətin
başında xarvatlar və onlar arasında təşəkkül
edən köylü firqəsi duruyordu. Bu
firqənin rəisi məmləkətdə pək
böyük bir nüfuz və etibara malik bulunan Radiç idi.
Radiçin firqəsi Serbistan mərkəziyətçiliginə
qarşı cidal açmış bulunuyordu. O, bu
cidalında yalnız xarvatları degil, yeni ilhaq olunmuş məmləkətlərdən
slavonyalılarla, bosna-hersiklilərdən mühüm bir
qismini dəxi kəndisilə bərabər buluyordu. Bosnalı
müsəlmanlar da serb siyasətinə
müxalif olan bu cərəyanla ittifaq halında idilər.
Yeni təşəkkül edən Cənubi Slav
krallığında zühur edən siyasi dava serb-xarvat
duellosu şəklini almışdı. Xarvatlar, məmləkətin
sıxı bir mərkəziyyət və əskəri
metodlarla idarəsini müstəlzim “dovidan” qanuni əsasının
dəgişdirilərək, məmləkət idarəsinin
federasyon əsası üzərinə tədil olunması
kibi, Xırvatıstan üçün də muxtariyyat
istiyorlardı.
Bir tərəfdən sentralist və vəhdətçi serblər, digər tərəfdən də federalist və iftirakey xarvatlar arasında gündən-günə alovlanan bu mücadilə nihayət Belqrad skupçinasındakı qanlı hadisələrə müncər oldu. Bu hadisələr nəticəsində Radiç ilə arkadaşları öldürüldü. Bu fəci hadisə üzərinə Xarvatstan mərkəzi Zaqrebdə toplanan xarvat məbusları kəndi başlarına bir Məbusan Məclisi təşkil etdilər. O zaman Almaniyada yığılan beynəlmiləl parlaman əzaları konqresinə müraciətlə Belqrad hökumətinin və parlamanının Xarvatstanı təmsil edəməyəcəgini elan edəcək qədər irəlilədilər.
Xırvatıstan istiqlalının elanına adəta bir rəməq qalmışdı. Serbistan krallığı bilqüvvə olmasa da bilfeil parçalanmış bulunuyordu. Anarşi başlamışdı. “Bəyaz əldivən” namını daşıyan əskəri saray təşkilatına istinadla qanuni-əsəsasiyi ləğv edərək, kəndi diktatorluğunu təşkil etmək surətilə, kral Aleksandr şimdilik bu dağılma hərəkatının önünə keçmiş kibi görünüyorsa da serb-xarvat münaqişəsinin bu kibi tədbirlərlə həll ediləcəginə ümid etmək doğru olmaz. Hadisələri doğuran amilləri bir azacıq tədqiq edəcək olursaq, bu hökmün nə dərəcədə doğru olduğunu təqdir edəriz.
İkisi də Slav, həm də Cənubi Slav irqindən və, məruf vəchilə, bir millətdən olduqları halda və hərbi ümumi kibi tarixi bir fürsət nəticəsində, milli bir səltənət içərisində birləşmiş ikən xarvatları bu “geriləmə” hərəkatına, bu qədər şiddət və israrla sövq edən səbəb nədir?
Tədqiqə dəgər bu suala məqtul İ.Radiç tərəfindən nəşr olunan bir məqalədən aldığımız cavab, xülasətən bundan ibarətdir:
Serblər bütün tarixlərində daima hərb və zərblə məşğul olmuşlar, hürriyyət və istiqlallarını da ancaq şu surətdə əldə etmişlərdir. Serbistanı idarə edən iki sülalənin tarixində daxili islahat, vətəni hürriyyət və mədəniyyət üçün mübarizəyə təsadüf olunamaz. Serb ədəbiyyatının ən böyük motivi türklər və müsəlmanlara qarşı nifrət saçan kuyü şovinizmdən ibarətdir. Bu ədəbiyyatda böyük ictimai islahat prinsiplərini müdafiə edən bəşəri mövzulara rast gəlinməz.
Türk idarəsində bulunduğu zaman Serbistan şəhərləri serbli ünsürdən məhrumdu. Belqrad da daxil olduğu halda, Serb şəhərlərindəki əhali yunanlı, erməni və türklərdən ibarət bulunuyordu. Türklər çəkildikdən sonra şəhərlərə gələrək yerləşən bəzi serb ağaları isə daha mənfi birər tip təşkil ediyorlardı. Serb münəvvərləri əksəriyyətlə sırplaşmış rum papaslarından və “papoviç” namını daşıyan bu nəsil evladından ibarətdir. Mədəni mərkəzlərinin (şəhərlər) möhtəkir, mütəğəllib və qeyri milli ünsürlərdən mürəkkəb olduğuna nəzərən, serb zübterilə xalqı arasında Radiçə görə dərin bir uçurum vardır. Köylü Belqraddan qorxarmış, milli sülalədən çəkdiyini serb köylüsü bəlkə müstəvli türklərdən belə çəkməmişdir. Türk idarəsi zamanında Serb xalqı kəndi kəndini idarəyə yarar bəzi ictimai müəssisələrə malik bulunuyordu. Krallar onu bundan da məhrum etmişlərdir. Rus çarı I Aleksandr Serbistan istiqlalının elanından sonra Rudofinikin adında bir yunanlıyı tədqiq üçün Belqrada göndərmiş. Çara təqdim etdigi raporunda Rudofinikin serb kralının idarəsini “burada gördüklərimi bu vaxta qədər bildigim heç biri ilə tərif edəməm. Bu nə mütərəqqiyyətdir, nə də istibdad. Burası nə Türkiyə, nə də Əfqanıstana bənzər. Bu daha əmsalı dünyada görülməmiş bir məmləkətdir, bir məmləkət ki, orada bir adam nə adət, nə din, nə qanun, nə də kəndi təəbəsindən qorxu hissilə hesablaşmaz və hər istədigini bilatərəddüd yapar” sözləri ilə anlatmışdır.
Bu halatı-ruhiyyə serb sarayı ətrafında hala yaşamaqda imiş. Serb parti politiklərini ictimai islahat proğramından ziyadə əlaqədar edən şey hökumət iqtidarına və millət xəzinəsinə sahib olmaq qayəsidir. Boyuna hərb və zərblə keçinən və bu keşməkeşdə ictimai islahat əndişəsinə vaxt bulamıyan Serbistan cahan hərbində tarü mar oldu. Serb köylüsü soyularaq soğana döndü. Bu köylünün müzəffər hərb nəticəsindəki ruhi-haləti də soğana döndü. Bu köylünün müzəffər hərb nəticəsindəki ruhi-haləti də qəribdir. Milyardlarla alınacaq hərb təzminatı köylülərə dağıdılacaq və bununla o, qeyb etdiklərini təlafi edəcəkmiş. Bəklədigi milyardları almamışsalar da, əksəriyyətlə əskər və məmur keçinən serblər böyüyən Serbistanı kəndi malikanələri kibi görüyorlar. Zabitlik, hüdud mühafizligi, polis məmurluğu, jandarma hizməti və sairə, adəta onlara münhəsirdir. Yuqo-Slavyadakı nüfusun ancaq 30%-ni təşkil etdiklərindən məmuriyyət almaq üçün pək o qədər müşkülat da görmüyorlar.
Xarvatlara gəlincə, bunlar tamamilə başqa bir tarix və tərzi-həyat məhsuludurlar. Bir kərə Xırvatıstan mərkəzini təşkil edən Zaqreb ilə həvalisi nə Venedik, nə Türk, nə də Macar idarəsində bulunmamış. Avstriya imperatorluğu zamanında dəxi sadə bir vilayət hökmündə degil, muxtar bir şəkildə idarə olunmuşdur. O dərəcədə ki, kəndisinə məxsus ordusu ilə sikkəsi belə varmış. XII əsrdən etibarən Şimali Xırvatstan mədəni bir həyatla yaşadığı kibi, ondan əvvəldə Dalmaçya Xırvatstanı olduqca mütəna bir mədəniyyətlə yaşamışdır.
Xarvatlar çalışqan və əksəriyyətlə köylü bir xalqdır. Milli burjua və milli münəvvər zümrəsinə malik olan bu xalq serb xalqına nisbətlə daha mütərəqqidir. Oxuma-yazma bilməyən xarvatlarda 33 %-ikən, serblərdə 93%-dir. Xarvat münəvvərlərindən bir çoxu ya almanca və yaxud italyanca bilirlər. Serblərdə monarşist və dini bir ənənə yaşadığı halda, bunlarda biləks demokrasi ənənəçisi və cümhuriyət meylləri yaşıyor. Ümumi hərb əsnasında Amerikadan gələrək Serbistan ordusu kadrolarına girən xarvatlar oradan buraya cümhuriyyət qayələrini gətirmişlərdir. Radiçin təşkil etdigi Xarvat Köylü Firqəsi radikal fikirlərlə məşbu bir firqədir.
Əksəriyyətlə müstəhlik məmurlar zümrəsindən ibarət olub komanda etməyə alışqan serblərə müqabil, əlinin məhsulu ilə yaşayan müstəhsil xarvat köylüsünün durduğunu görüyoruz ki, ixtilafın əsil səbəbini də burada aramalıyız. Xarvat köylüsü yeni dövlətin siyasi vəhdətini pozmamaqla bərabər istiyor ki, kəndi həyatına bizzat kəndisi hakim olsun. Milli idarənin yabançı Avstriya səltənətindən daha muziyə və qeyri mədəni olması onu müxalifətə çəkiyor, o muxtariyyət tələbinə qalxışıyor. Bu muxtaqriyyəti verməzlərsə o, Serb-Xarvat-Sloven krallığından ayrılmağa belə hazırdır.
Bütün bunlara xarvatların katolik, serblərin ortodoks olduqlarını da əlavə edəlim. Xarvatlar latın hərflərilə, serblər isə kiril hərflərilə yazıyorlar. Birincilər nə olsa da alman mədəniyyətinin, ikincilər isə genə Radiçin təbirilə Osmanlı idarəsinin təsiri altında yetişmişlərdir. Demək ki, aralarında mədəniyyət və zehniyyət fərqi də vardır.
Sonra xarvatlar Belqradda tətbiq olunan xarici siyasətdən də məmnun degildirlər. Məsəla, İtaliya ilə münasibətini serb sarayı Xırvatıstan hesabına tıənzim eyləmişdir. Belqrad kabinəsi tərəfindən İtalyaya təslim olunan Fiyume, Cənubi Xırvatıstan və yaxud Dalmaçyanın ən mühüm limanını təşkil edər. Xarvatlar Fiyumenin tərkilə həyati mənfəətlərinə mühüm bir dərbə endirildiginə qanedirlər. Nitəkim İskupçanın bu xüsusdakı müahideyi xarvat məbusların şiddətli və nümayişkaranə protestolarına rəğmən təsdiq eyləmişdir və bu protestonun serb-xarvat qavqasının alovlanmasında çox böyük təsiri olmuşdur.
Arada bu dərəcədə həyati və əsaslı mənfəət, zehniyyət və hissiyyat fərqi varkən bu iki cəmiyyəti vahid bir millət kibi tələqqi edərək, bir mərkəzdən və bir tərzdə idarə etmək üçün serb imperializminin “bəyaz əldivənli” istibdadı zənn etməyiz ki, kafi gəlsin!
M.Ə.Rəsulzadə
”Odlu-Yurd”, Nisan 1929, ¹ 2
Ələni - aşkar, meydanda olan
Müstəlzim - səbəb olan, səbəbkar, bais
Rəməq - bir az
Məqtul - qətl edilmiş
Kuyu - istiqaməti
Mütəğəllib - qalib, qələbə çalan
Zübte - qaymaq, üzdə olan
Tərif - ətraflı izah edib anlatma
Müstəhlik - istehlak edən, işlədən
Müzie - usandırıcı
(Ardı var)
Şirməmməd
HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2017.- 24 iyun.- S.20-21.