"Dünyaya ürəyi dolu gəlmişdim..."
- Nizami Göydərəlinin 60 yaşına
Şairlər yerdə doğulan göy adamlarıdır, həqiqi istedadların "pasportu" məhz uca Allah tərəfindən əta olunub, talantlarının boyuna görə mirzələr -mələklər tərəfindən onlara ötürülüb.
Bu, məcazdı, sözgəlişidi, bilmirəm, amma
deyilən fikrin bir real görüntüsü mövcuddur ki, dərhal
idrakda tərpəniş yaradır, duyğuları hərəkətə
gətirir. İri nəzm parçaları gərək deyil,
şair bircə dəqiq ifadəsiylə, bitkin misrasıyla, bəndiylə
şairdi və ürəklərdə, yaddaşlarda iz
buraxır. Az qala orta məktəb illərindən
tanıdığım Nizami Göydərəli bütün ərsəyə
gətirdikləri, ortaya qoyduqları ilə təsdiq edib ki,
şairdi: özü də yaxşılarından,
istedadlılarından, Tanrının "pasport" göndərdiyi
talantlılarından. Lerikdə "Zuvand nahiyyəsi"
adlanan saf, büllur sərhədyanı məkanda (İranla -
müəllif), ucqar dağ kəndində istedad
baxımından varlı-karlı doğulmaq təəccüblü
deyil, çünki bu yerlərin təbiəti buna qadirdir.
Nizami imzasının (əgər Nizami Gəncəvi varsa -
müəllif) ağırlığını üstündə
hiss edib şairlik eşqinə düşmək, şeir
yazmaq elə ikiqat məsuliyyətdir. Əlbəttə,
ad şərtidir, Allah-Təala insanın xəmirini necə
yoğurubsa, ona nə veribsə, ondan da yapışmaq
lazımdır. Bu gün Nizami Göydərəli
imzası çağdaş poeziyamızda kifayət qədər
tanınmış, bərkimiş, püxtələşmiş
imzadır və heç bir sələf-xələf
bağlılığı onun üstündən kölgə
salmır, xətt çəkmir.
Dünyaya
ürəyi dolu gəlmişdim,
Özüm
yeridiyim yolu gəlmişdim,
Şeirin,
sənətin qulu gəlmişdim,
Məni qoymadılar şair olmağa.
Xoşbəxtlikdən Nizami yaşının bu vədəsində
belə sinəsinə döymür, bir neçə uğurlu
şeirindən sonra "dahilik" eşqinə
düşmür, "mən filankəsəm, filan şeylər
yazıb-yaratmışam". Həqiqi şair üçün də
təvazökarlıq xasdır və nə yaxşı,
"Azərbaycan", "Ulduz", "Mars" dərgilərinin
qapılarını vaxtilə ürkək-ürkək,
utana-utana, çəkinə-çəkinə döyən, həmişə
qarşısında yaşıl işıq görən bu
dağlar oğlu "ağır oturub, batman gəlməyi"
hələ yenə saxlayıb. Redaksiyalara nadir
hallarda yolunu salır. Bəzi ortabab
şeirbazlar kimi qapıdan qovanda, pəncərədən
girmir. Hərdən bu sətirlərin
müəllifi "Nizami, o gün mənə
yolladığın şeirlərin əksəriyyəti
yaxşıydı, çapa layiq idi. Niyə jurnallara,
saytlara, lap elə hamımızın həvəslə
oxuduğu, bəyəndiyi "525-ci qəzet"ə göndərmirsən,
çap üzü görsün?" - sorğusuyla
müraciət edəndə, "vallah, lap özüm gedib
aparardım, utanıram ey, bu yaşda" deyib susur. Utanmağa isə heç bir səbəb yoxdur.
Nizami Göydərəlinin ənənəvi
heca vəznində qələmə aldığı nümunələr
bəsitlikdən uzaqdır, poetik cəhətdən
dolğundur, bütövdür, qəlbəyatımlıdır,
göz oxşayandır. Onda mövzuya münasibət
obrazlıdır, özünəməxsusluğu ilə
seçilir, diqqət cəlb eləyir:
... Mən
səni görəndə yollarım üstə,
Yasəmən, bənövşə, nərgiz
görürəm.
Mən səni
görəndə, səni sevəndə,
Bütöv
bir dünyanı dəniz görürəm,
Bütöv bir dünyanı təmiz görürəm.
...
Yarısı örtülü, yarısı açıq,
O yaxa təzəmi,
o yaxa tərmi?
O cür
sinələrdən süd əmən uşaq,
Vətənin
əsgəri ola bilərmi?
Məzmunca bir-birinə yaxın iki şeirdən - "Mən
səni görəndə" və "Qoruyun
yaxaları"ndan gətirdiyim bu misallar fərqli mənzərə,
fərqli ovqat yaradır. Birinci poetik nümunə
göründüyü kimi, gənclik dövrünün,
ikinci hikmətli parça isə müdrik dövrünün
məhsullarıdır. Yasəmən-bənövşə
qoxulu, nərgiz ətirli ömrün yaz fəslini kim həyəcanla, köks ötürə-ötürə
xatırlamır ki? O da ki, ola sevən-sevilən
şair ürəyi. "Qoruyun yaxaları"
şeiri abır-ismət pərdəsini yırtan,
açıq-saçıq geyinib yüngül həyat tərzi
yaşayanlara sərt şair iradı, bir ata ittihamıdır.
Nizami zabit paqonu çiynində gəzdirsə də,
hökm vermir, sadəcə şairanə etirazını
bildirir ki, o dəb azərbaycanlı mentalitetinə yaddır,
axı, namus, qeyrət, ilk növbədə ana südü ilə
balalarımızın damarına axır, onları ruhən
böyüdür, mənən formalaşdırır. Kim radikallıqda qınasa da, mən şeirdə
ifadə olunan məzmunun tam tərəfkeşiyəm.
Ümumiyyətlə, Nizami Göydərəlinin
yaradıcılığında lirizm ayrıca kövrək xətdir
və təəssüf ki, şairin bu istiqamətdə xeyli
sayda şeiri ədəbi tənqidin diqqətindən kənarda
qalıb.
Doğrudur, Vaqif Yusifli, Allahverdi Eminov kimi ədəbiyyatşünaslar
haqqında bəhs elədiyimiz müəllifdən dolğun məqalələr
yazıblar, şeirlərini təhlil obyektinə çəkiblər.
Bu, bəlkə də çağdaş
dövrümüzün paradoksudur: nə Nizami diqqət
göstərib, əsərlərini lazımi ünvana
çatdırmayıb, nə də bədii məhsullar ədəbi
orqanlarda dərc olunmayıb, necə deyərlər, kimlərinsə
hədəfinə tuş gəlsin. Eyni dərəcədə
bəstəkarlar da həmin həzin, lirik parçalara
yaxşı musiqi yaza bilərdilər. Bu məqamda
şairin "Sənin gözlərin" adlı şeiri yada
düşür. Vaxtilə Lənkəran Dövlət
Dram Teatrının aktyoru, əməkdar artist, bənzərsiz
qiraətçi və əvəzsiz dost Əli Salahlı
Nizaminin şeirlərini bülbül avazıyla, şövqlə
oxuyurdu və bu məftunluq, vurğunluq dinləyicinin də
içini işıqla, nurla doldururdu.
Sənin
gözlərinə baxa bilmərəm,
Sənin gözlərinin dəli vaxtıdır.
Sənin
saçlarına əl uzatmaram,
Sənin saçlarının zəli vaxtıdır.
Və
yaxud "Üzümün dönən vaxtında"
nümunəsinin iki bəndinə diqqət yetirək:
Üzümə
yağışlar yağmır,
Üzümün dönən vaxtında.
Üzümə
küləklər əsmir,
Üzümün dönən vaxtında.
...Budaqda
quşlar da ölür,
Dostlar, qardaşlar da ölür.
Üzümə
düşmənlər gülür,
Üzümün dönən vaxtında.
Dünyanın bütün ayrılıqlarını,
ölüm-itimlərini sitəmlərini, iztirablarını,
səfa və cəfalarını, uçqunlarını,
sevgilərini hər yaxşı qələm adamı
özündən keçirə-keçirə yazır. Ən
böyük süzgəc, ən həssas ələk şair
ürəyidir. Çünki sözün
xası ordan süzülür, sözün təmizi ələkdən
keçir. Qalır şairin fəhlə işi, yəni
sözləri muncuq kimi ipə-sapa, ağ
varaqlara düzməyə. Əlbəttə,
yaşadığımız həyat, mühit xoş tərəfləri
ilə bahəm, namərdliklərdən, əclaflıqlardan
da xali deyil, Nizaminin "Dostlar, unutmayın məni bu gecə"
şeirinin bir bəndində məzmununu tapdığı
kimi:
Nə gələn,
nə gedən, nə zəng çalan var,
Nə
könül küsdürən, nə də alan
var,
İçimdə
elə bil əfi ilan var,
Bağrımın
başını deşir gizlicə,
Dostlar unudublar məni bu gecə.
Şair cismani ömrünü itirə-itirə bitirir. Təkcə
söz adamı üçün yox, bəlkə də
hamı üçün ən dəhşətli an ata-ana
itkisidir. Yalnız valideynin vəfatından sonra hiss edirsən
arxan boşalıb. Qələm adamının mənəvi
ömrü isə yaratdıqlarında,
yazdıqlarındadır ki, yaxşı kəlamın, ilahi
sözün ölümü olmur. Nizami Göydərəlinin
mərhum atası, ömrü boyu Lerikin ucqar dağ kəndlərində
müəllim işləmiş Balaca Salmanova bir neçə
şeiri var. Müəllif ata ölümündən nə qədər
sarsılırsa, bədbinlik, ruh düşkünlüyü
ürəyini sıxırsa, sonda təsəllini yenə
adına qoşduğu, ona həsr etdiyi nəğmələrdə
tapır. Yenə başa düşür,
şairin son sığındığı məkan söz
meydanıdı.
Nizaminin yaxınlarda dünyasını dəyişdiyi
anasına yazdığı "Yuxumda uçuram anama
sarı" şeiri də sızıltıdan, iniltidən
uzaqdır. O,
kənddə-kəsəkdə hansı əşyaya əl
vurur, anasını xatırladır, həyət-bacada kimi
görür, ona anasından danışır.
Yuxumda
uçuram anama sarı,
Külək
pıçıldayır: anan ölməyib.
Özüm
əllərimlə qoydum məzara,
Ürək
pıçıldayır: anan ölməyib.
Heca şeiri nə qədər ənənəvi şeir
kökümüz sayılsa da, bu janrda yazmaq asan görünsə
də, çətinliyi, mürəkkəbliyi daha çoxdur. Bəli,
söhbət yaxşı şeirdən, əla nümunədən
gedir, basmaqəliblərin poeziyaya əsla dəxli yoxdur. Nizami Göydərəlinin şeirlərinin
mayası da ana dilimizin alt, dərin qatlarından baş
götürüb gəlir. Hər bir
xalqın dilinin alt qatları isə münbit, şirəli
qatlarıdır və tapdağdan uzaqdır. Zərb-məsəlimiz
isə əbəs yerə yaranmayıb: "bulaq gərək
dibindən qaynaya". Bədii söz, mətləb
həmişə mənbədən mənsəbə doğru
durula-durula, arıtlana-arıtlana, təmizlənə-təmizlənə
yol başlayıb.
Nizami
Göydərəli xeyli müddətdir k i, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin üzvüdür, "Durna
harayı" (1987), "Mən bir payız
mahnısıyam" (2003), "Mən də uçacağam
Tanrıya sarı" (2007) və s. adda şeir
kitablarının, bir sıra publisistik nəşrlərin, eləcə
də tərcümələrin müəllifi kimi
tanınır. Ancaq təkrar qeyd eləməyi
lazım bilirəm, o qədər təvazökar insandır,
bir dəfə belə üzvü olduğu birliyin
qapısını şəxsi məqsədi naminə döyməyib.
Halbuki yazarlar var, Natəvan klubunda tədbir
üçün sino gedir, növbəyə durur, bir-birlərinə
badalaq gəlməkdən çəkinmirlər. Bəli, məhz
yaradıcılıq yolu təvazödən, əxlaqdan, tərbiyədən,
mədəniyyətdən keçir ki, bu da Nizaminin
qanında-canında var, yetişdiyi coğrafi mühit
uşaqlıqdan onda bu cəhətləri
formalaşdırıb.
Lerikdə dağın bir tərəfində mənim
doğulduğum kənddi, o biri üzündə Nizamini yetirən
Göydərə. Göydərədən çıxan
xeyli ziyalı tanıyıram, onlar mənim dostlarım,
şair Nizami Göydərəlinin qohumları, pərəstişkarlarıdır.
Eləcə də o eldə-obada qohumlarım var. Həmişə Zuvanda baş çəkərkən Göydərəni seyr eləməyi unutmuram, çılpaq dağ yamaclarından Savalana, Ərbədilə baxmağı yaddan çıxarmıram. Bir də Nizaminin nurani əmisi vardı, mərhum Hacıbaba müəllim, aləm kişiydi, şeir-sənət vurğunu. Eyni zamanda sadə, qonaqpərvər, alicənab. Heç bilmirəm, o cür kişilərin indi ardıcılları o kəndlərdə qalıb, ya yox? Onu bilirəm ki, zuvandlılar ədəbiyyatı, şeiri sevirlər. Axı, onların yaşı gəlib 60-a çatmış Nizami Göydərəlisi var. Şair pasportunu Tanrı vermiş şairi...
Ağacəfər
HƏSƏNLİ
525-ci qəzet 2017.- 23 iyun.- S.8.