İrəvan Dövlət Azərbaycan Teatrı: 1882 -
1927-ci illərdə
Teatr - 135
1-ci məqalə
Qədim Azərbaycanın Qarabağ - Zəngəzur, Təbriz
- Ərdəbil, Xoy - Urmu, Bakı
- Şirvan, Gəncəbasar, Talış - Muğan, Quba - Dərbənd, Borçalı,
Naxçıvan və sairə bölgələrində olduğu kimi, İrəvanda da xalq oyun-tamaşaları geniş təşəkkül tapmışdır. Tapmış və xalqın məişətinə
dərindən müdaxilə etmişdir.
Məhərrəmlik ayında,
xüsusən Aşura günündə məscidlərin həyətində,
böyük və geniş meydanları olan məhəllələrdə
şəbih
tamaşaları göstərilib. Məhərrəmlik
ayı qış günlərinə təsadüf edəndə
mərasim varlı adamların böyük mənzillərinin
iri otaqlarında keçirilib.
Təbii ki, bütün
bunlar Azərbaycan peşəkar teatrının XIX əsrin
ikinci yarısında Bakıdan (10 mart 1873) və Tiflisdən
(mart 1873) sonra İrəvanda da təşəkkül
tapmasına zəmin yaradıb. Peşəkar
teatrın təşəkkül tapmasının başqa bir zəmini
də İrəvan mahalında maarifçiliyin tərəqqisi
ilə bağlıdır. XIX əsrin əvvəllərində
İrəvanda mövcud olan mədrəsə təhsil
ocaqları ilə yanaşı, yeni tipli məktəblər də
açılıb. Xüsusən
türk-rus (rus-tatar da deyilib) məktəblərində təhsil
proqramı daha müasir prinsip və formalarda qurulub.
Vaxtilə həmin məktəblərdə oxumuş, əcnəbi
ölkələrdə ali təhsil
alıb qayıtmış və orada dərs verən müəllimlər,
eləcə də yuxarı sinif şagirdləri də İrəvanda
peşəkar Azərbaycan teatrının təşəkkülündə
və tərəqqisində böyük xidmətlər
göstərmişlər.
Müxtəlif tarixi mənbələrdən
əldə olunan məlumatlara görə, güman var ki,
İrəvan şəhərində tamaşa 1880-ci il mart ayının 10-da (təzə təqvimlə
martın 23-ü), Novruz bayramında göstərilib. Düzdür, həmin tamaşanın nə
proqramı, nə afişası əlimizdə yoxdur. Buna
görə də Cəfər Cabbarlı adına
İrəvan Dövlət Azərbaycan Dram Teatrı adı ilə
fəaliyyət göstərən sənət
ocağının təşəkkül tarixini hələ
ki, 1882-ci ilin fevralından götürmək olar. Əgər
gələcəkdə hansısa teatrşünas alim İrəvanda
teatr tamaşası oynanılması barədə daha qədim
tarixi fakt taparsa (mən buna əminəm ki, həmin fakt
tapılacaq), onda tarixi bir az da geriyə
çəkmək olar.
Qayıdıram İrəvanda ilk
teatr tamaşası oynanılan günə: 27 fevral 1882-ci ilə.
İrəvanın tanınmış
möminlərindən
və ziyalılarından olan Məşədi
İsmayılın yazdığı "İrəvan
xanı və Novruz bayramı" məsxərəsi əsasında
tamaşa hazırlanıb və tamaşaçılara
göstərilib. Güman və fərziyələrə
görə bu tarix 1881-ci ilə təsadüf edir. Deməli, bu tarix də İrəvan Azərbaycan
teatrının təşəkkül tapmasının göstəricisi
kimi dəyərlidir. Ancaq yenə təəssüflə
qeyd edirəm ki, həmin tamaşanın da proqram və
afişası əlimizdə yoxdur. Oynanılan
tamaşa barədə mətbuat məlumatı da
rastımıza çıxmayıb.
Arada göstərilən
tamaşalar barəsində səhih məlumat yoxdur. Lakin həqiqət olanı
budur ki, 1882-ci ilin əvvəllərində İrəvan
gimnaziyasının şagirdləri Məşədi
İsmayılın rəhbərliyi ilə Vasaq Mədətovun
"Tamahkarlıq düşmən qazanır" vodevilini
tamaşaya hazırlayıblar. Tamaşa maraqla
qarşılanıb. Fevral ayının
27-də, Novruz bayramının ilk çərşənbəsində
oynanılıb. Elə bu il aprel
ayının 2-də həmin tamaşa ikinci dəfə
göstərilib. Tamaşadan hasil olan gəlir
kasıb tələbələrin geyimlə və məktəb
ləvazimatı ilə təchizatına məsrəf olunub.
Tamşada əsas rolları Məşədi
İsmayıl və Mirzə Xəlil Hacıyev ifa etmişlər.
"Tamahkarlıq düşmən qazanır" əsərinin
səhnə həyatında həmçinin Nəzmi (Məşədi Fərəc),
Mirzə Xəlil Hacıyev (Məmmədqulu), Rüstəm xan
Abbasquluxanov (Fətəli Mirzə), Məhəmməd (Həsən)
müxtəlif rollarda çıxış etmişlər.
Alim İsrafil Məmmədovun bu fikri
maraqlıdır ki, "Tamahkarlıq düşmən
qazanır" 1881-ci il martın 16-da İrəvanda Azərbaycan
dilində şəhər məktəbinin müəllimi Məşədi
İsmayıl Hacı Kazımzadənın təşəbbüs
və təkidi ilə yazılmış, sonralar
Zaqafqaziyanın müxtəlif şəhərlərinin səhnələrində
ayrı-ayrı vaxtlarda "Bacı və qardaş"
adı ilə də oynanılmış, nəhayət 1900-cu
ildə elə İrəvanın özündəki Edilson mətbəəsində
ayrıca kitabça şəklində çap edilmişdir. 44 səhifəlik bu kitabçanın naşiri Xəlilov
olmuşdur" ("Sovet Ermənistanı", 14 yanvar 1984).
Bu əsərə yazılmış
ön sözdə hekayətin Məşədi İsmayıl
Kazımzadəyə kim tərəfindən
danışıldığı barədə də məlumat
vardır. Orada göstərilir ki, Məşədi
İsmayılın söylədiyi hekayəti Nəzmi (Vasaq Mədətov)
çox cüzi dəyişiklik edərək Azərbaycan
dilində qələmə almışdır.
İrəvanda 1881-ci ilə
qədər də mədəniyyət sahəsində müəyyən
işlər görülüb və o cümlədən də
teatr tamaşası oynanılıb. Məşədi
İsmayıl Kazımzadə həmin teatr
tamaşalarının ya təşkilatçılarından,
ya da iştirakçılarından biri olub. Onun teatr və dramaturgiya barədə məlumatı
olduğuna görə də hekayəti Nəzmiyə məhz
dialoqlar, yəni pyes şəklində diktə edib.
Çox güman ki, bu işdə kişi
gimnaziyasının müəllim və şagirdləri də
iştirak ediblər.
Görkəmli Azərbaycan
maarifçisi, şöhrətli pedaqoq, milli filologiya elmimizin
banilərindən biri olan Firudin bəy Köçərli
1885-ci ildə Qori Müəllimlər Seminariyasını
bitirib. O, 1985
- 1986-cı dərs ilindən İrəvana işləməyə
göndərilib. Köçərli İrəvan
gimnaziyasında dərs deyib və on il
burada çalışıb. Firudin bəy həm
gimnaziyada, həm də şəhərin ictimai mühitində
teatr sənətinin inkişafı üçün dəyərli
işlər görüb. Onun pedaqoji fəaliyyəti
İrəvan teatrının fəallaşması
üçün geniş zəmin yaradıb.
İrəvan teatrının
peşəkarlıq istiqamətində formalaşmasında
böyük xidmətlər göstərmiş Yunis Nuri
(Süleymanov) məhz Firudin bəyin qayğısı ilə
səhnə sənətinə bağlanmışdır. Köçərlinin
quruluş verdiyi "Müsyö Jordan və dərviş Məstəli
şah" tamaşasında Yunis Nuri Şəhrəbanunun
maraqlı ifaçılarından biri sayılıb.
1898 - 1903-cü illərdə Cəlil
Məmmədquluzadə müəyyən fasilələrlə
İrəvanda yaşayıb. İrəvan
quberniyasının Uluxanlı kəndində dərs deyib.
Onun buraya gəlməsi teatr sənətinin
inkişafına yeni təkan verib. Firudin bəy
1886-cı il fevral ayının 4-də Mirzə Fətəli Axundzadənin
"Müsyö Jordan və dərviş Məstəli
şah" komediyasını tamaşaya hazırlayıb. Tamaşa müxtəlif çətinliklərə
baxmayaraq, oynanılıb. Köçərli "Kəşkül"
qəzetinin 20 aprel tarixli sayında yazır ki,
"darülmüəllimində elm və kamal təhsil edən
müsəlman cavanları hökumət rüsxəti ilə mərhum Mirzə Fətəli
Axundzadənin "Məstəli şah" ünvanlı tərtib
etdiyi komediyanı oynayıb,
cümlənin diqqət və hörmətini cəlb etdilər.
Komediya türk dilində oynanıldı".
"Müsyö Jordan və dərviş Məstəli
şah" tamaşasından sonra məktəbin istedadlı
şagirdi Rzayevin qələmə aldığı
"Könülsüz nikah" məsxərəsi də səhnədə
göstərilib.
Bunun ardınca teatr həvəskarları
Mirzə Fətəli Axundzadənin "Müsyö Jordan və
dərviş Məstəli şah" (1890, 1895, 1896 və
1897), "Hacı Qara" (1894), "Lənkəran
xanının vəziri" (1897), yerli müəllif Rzayevin "Zor ilə evlənməyin
nəticəsi" ("Könülsüz nigah". 1890, 1896
və 1899), Sultanməcid Qənizadənin "Dursunəli və
ballıbadı" (1893), Vasaq Mədətov Nəzminin
"Qırt-qırt" (1893), "Tamahkarlıq düşmən
qazanır" (1899) məsxərə, vodevil və
komediyalarını tamaşaya qoymuşlar.
Həmin dövrdə İrəvanda
göstərilən tamaşaların əksəriyyəti
"Canpoladovlar qardaşlarının teatrı" adlanan,
nisbətən əlverşli və geniş binada göstərilib. Mətbuat səhifələrində,
tamaşaların proqram və afişalarında bu binanın
adı "Canpoladov teatrı", "Canpoladov klubu" kimi
də yazılıb. Klub böyük qardaş
İsay Canpoladovun təşəbbüsü ilə inşa
edilib. Eyni zamanda İrəvan şəhərinin
tanınmış ziyalıları və hörməti
yüksək tutulan izzət və şərəf sahibləri
Pənah xan Makinski, Əli xan Makinski, Qazıyev
qardaşları, Təkinskilər, İrəvanskilər və
başqaları İrəvanda milli teatrın tərəqqisi
üçün müəyyən faydalı və eyni zamanda
cəsarətli işlər görmüşlər. İrəvan Müəllimlər Seminariyası on
doqquzuncu əsrin sonlarında teatr prosesinin inkişafında
diqqətəlayiq rol oynamışdır. Seminariyanın
müəllimləri və yuxarı sinif şagirdləri
tamaşalar hazırlayıb oynamışlar.
Yunis Nuri 1890-cı illərin
sonlarından İrəvanda teatr tamaşaları
oynanılmasında və əsərlərin tamaşaya
hazırlanmasında öncüllüyü ələ
alıb. Onun rejissorluğu ilə hazırlanmış
"Qırt-qırt" tamaşası 1903-cü ilin
yayında Pənah xan Makinskinin evində göstərilib.
Həmin tamaşa məxsusi Makinskinin ailəsi
üçün də oynanılıb. Teatr
həvəskarları ilə belə yaxınlığı və
maarifə, sənətə rəğbəti sayəsində
Makinskinin evi tez bir zamanda teatr mərkəzinə çevrilib.
1903-cü ilin
payızında teatr həvəskarları artıq bir dəstə
şəklində birləşib və ona rəhbərliyi
Yunis Nuri edib.
Həmin dövrdə və ümumiyyətlə iyirminci əsrin
ilk on ilində truppada Yunis Nuri (rəhbər), Kərim Əhmədov,
Mirzəli, Qənnadı Cabbar, Cəfər Əhmədov,
Hüseyn Salmanov kimi fədakarlar
çalışırdılar. Sonralar Rza Şeyxzadə,
Mustafa Rəcəbov, Məcid Rəcəbov, Mehdi Kazımov, Asəf bəy Şəfiyev, Məmmədağa
Şahtaxtlı (Şahtaxtinski), Ayaqçı Sadıq, Məşədi
Hüseynoğlu və başqaları da truppanın
tamaşalarında çıxışlar etmişlər.
XX əsrin əvvəllərindən
başlayaraq on il ərzində azərbaycanlı
teatr həvəskarları əsasən Canpoladov teatrında,
Camaat klubunda və Pənah xan Makinskinin mülkündə
tamaşalar oynamışlar. Həmin tamaşaların
arasında Mirzə Fətəli Axundzadənin
"Müsyö Jordan və dərviş Məstəli
şah" (1901, 1903, 1904, 1905, 1906), Vasaq Mədətov Nəzminin
"Qırt-qırt" (1900, 1903), "Tamahkarılq
düşmən qazanır" (1903, 1905, 1906), Nəcəf bəy Vəzirovun "Hacı Qənbər"
(1904, 1908), "Ev tərbiyəsinin bir şəkli" (1905,
1906, 1908), Rüstəm xanın "Əqdi biməhəbbət"
(1906), Namiq Kamalın "Vətən" (1908), Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyevin "Bəxtsiz cavan" (1909, 1910) pyeslərinin
səhnə təfsiri peşəkarlıq xüsusiyyətləri
ilə daha çox nəzər-diqqəti cəlb etmişdir. Teatr həvəskarları vaxtaşırı vodevil
və məsxərələr göstərmişlər.
Bu tamaşaların bir qismi 1905-ci ildə
erməni - türk müharibəsində zərər çəkənlərin,
kasıb məktəb şagirdlərinin və İran azərbaycanlılarının
"Əncüməni-xeyriyyə" cəmiyyətinin
açdığı "Xəstəxaneyi-füqəra"nın nəfinə oynanılmışdır.
1912-ci ilin əvvəllərində
teatr truppası dağılmaq həddinə çatıb. Demək olar, tamaşalar göstərilməyib, həvəskar
aktyorlar hərəsi öz işinin dalınca olub. Ancaq may
ayında Yunis Nurinin səyi ilə həvəskarlar Canpoladov
klubunda toplaşıb fəaliyyətlərini yenidən
qurmağa səy göstərdilər. Elə may ayının
ortalarında İstanbuldan gəlmiş Osman bəy, Əli Fəhmi
və Mərziyə xanım irəvanlı həmkarlarının
yaxından iştirakı ilə osmanlı
dramaturqu Namiq Kamalın "Vətən" ("Vətən,
yaxud Silistirə") faciəsini oynadılar.
1912-ci ilin sonlarında Zülfüqar
bəy Hacıbəylinin
"Evliykən subay", "Əlli yaşında cavan"
("Qocalıqda yorğalıq" adı ilə) musiqili
komediyaları Tiflisin aparıcı aktyoru Mirzəxan Quliyevin
başçılığı ilə İrəvan teatr həvəskarları
tərəfindən oynanılıb. Üzeyir bəy Hacıbəylinin "Məşədi
İbad" operettası və "Leyli və "Məcnun"
operası da repertuarda yer tutub.
Teatr dəstəsi oynadığı
əsərlərin mövzu genişliyinə nail olmaq
üçün müəyyən cəhdlər göstərib.
Ancaq truppa monumental səpkili, güclü xarakterli, möhtəşəm
kompozisiyalı
pyesləri tamaşaya hazırlamağa
çalışmayıb. Yunis Nuri 1913-cü ildə
də tamaşalar hazırlamaqda fəallığı əldən
verməyib. Onun quruluşunda Üzeyir bəy Hacıbəylinin "Məşədi
İbad", Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin "Ac həriflər"
komediyası, "Bəxtsiz cavan" faciəsi, Nəcəf bəy
Vəzirovun "Daldan atılan daş topuğa dəyər"
məzhəkəsi, Sultanməcid Qənizadənin "Dursunəli
və ballıbadı", "Xor-xor" vodevilləri
tamaşaçılara göstərilib.
Əli Rəhimzadə (Məhzun)
və Əsgər Axundov rəsmi dairələrdən icazə
alaraq 1913-cü ildə bir dram şirkəti yaradıblar. Dəstə
mart ayında toplanıb və "İrəvan islam dram
şirkəti" adlanıb. "Şirkət"in
truppasında Mir Abbas, Əli Məhzun (Rəhimzadə), Asif bəy
Şəfibəyov, Mehdi Kazımov, Yunis Nuri, Məcid Rəcəbov
xüsusi fəallıq göstərmişlər. "Şirkət"
aprel ayının 29-da
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin "Ac həriflər"
və "Kimdir müqəssir?" pyeslərini, mayın
16-da "Sevgili övlad" və Əlipaşa Hüseynzadənin
"Millətpərəstlər" ("Millətpərəstlər,
yaxud ürəfa qiyafəsində səfehlər")
dramlarını, oktyabrın 18-də Haşım bəy Vəzirovun
"Döymə qapımı, döyərlər
qapını" məsxərəsini, noyabrın 15-də
osmanlı ədibləri Hüseyn Bədrəddin və Məhəmməd
Rüfətin "İbrahim bəy, yaxud istibdad
qurbanı" faciəsini tamaşaya hazırlayıb. Dəstənin
həvəskar aktyorları il ərzində
daha bir neçə məsxərə və dramı
tamaşaya qoyublar. Onlar repertuar seçərkən
yerli müəlliflərin məzhəkələrinə də
xüsusi diqqət yetiriblər.
İrəvan teatrının
yeni peşəkarlıq mərhələsinə keçidi
ilk növbədə "İrəvan islam dram şirkəti"
təminatlandırıb. Bu truppa ətrafında birləşən
həvəskarlar peşəkar teatrın tnkişafında daha
məqsədyönlü işlər görə biliblər.
Bir sıra vacib teatrdaxili qaydalara (məsələn,
məşqlərin müəyyən qrafiklə, müntəzəm
və səmərəli aparılması, tərtibatdan məqsədyönlü
istifadə, geyim atributlarının pyesdəki hadisələrə
və dövrə uyğun seçilməsi və sairə) əməl
olunmasında ciddilik artıb. "İrəvan islam dram
şirkəti"nin adı müxtəlif mətbuat səhifələrində
"İrəvan dram şirkəti", "İslam dram
şirkəti", "Şirkət" kimi də verilib.
İrəvandakı teatr
qüvvələrinin "Şirkət"in ətrafında
cəmləşmələri ümumilkdə şəhərin
teatr prosesinə canlanma verib. Hətta hazırlanan
tamaşaların bədii səviyyələrində yüksəlmə
də hiss edilib. Lakin repertuarda müəyyən
təkrarlar, lüzumsuz pyeslərə müraciət
halları hələ aradan tam götürülməmişdi.
İfaçılıqda
ştampçılıq hökm sürürdü və bu
hal truppanın əksər aktyorlarını mürəkkəb
səhnə personajı yaratmaqdan uzaqlaşdırırdı.
Yunis Nuri 1914-cü ildə
"İrəvan islam dram şirkəti"ndə rejissorluq və
aktyorluq fəaliyyətini bir qədər də səfərbərlik
və coşqunluqla davam etdirib. Onun rejissorluğu ilə Canpoladov
klubunda Jan Batist Molyerin "Zorən təbib" (24 yanvar),
Üzeyir bəy
Hacıbəylinin "Məşədi
İbad" (31 yanvar), Əli Məhzunun benefisinə
Əlipaşa Hüseynzadənin "Millətpərəstlər"
(27 fevral), Rza Quluzadənin "Pul, yoxsa Allah?" (16 mart) tamaşaları göstərilib.
Müxtəlif aktyor-rejissorların quruluşlarında həvəskar
aktyorlar Mirmahmud Kazımovskinin
"Daşım-daşım", tərcümə
edilmiş "Mən ölmüşəm", "Sevgili
övlad" vodevillərini
tamaşaçılara təqdim ediblər. Teatr
dəstəsi bir neçə tamaşadan əldə olunan vəsaiti
"Ləklək" jurnalının çapı
üçün verib. Çinovniklər klubunda isə
avqustun 25-də yaralı rus əsgərlərinin nəfinə
Üzeyir bəy
Hacıbəylinin "Məşədi
İbad" musiqili komediyası oynanılıb. Tamaşada səhhətləri nisbətən
gümrah olan əsgərlər də iştirak ediblər.
"Məşədi İbad"
tamaşası 1914-cü il sentyabrın 4-də
və 8-də Əli xanın evində qadınlar
üçün göstərilib. Buradan əldə
olunmuş pul isə Birinci Dünya müharibəsində
yaralanan insanlara qayğı göstərən
"Qırmızı xaç" cəmiyyətinə
verilib. Ümumiyyətlə, İrəvandakı
azərbaycanlı teatr həvəskarları humanizm tədbirlərinin
həyata keçirilməsində həmişə öndə
olublar.
"Məktəbi-İslamiyyə"nin
şagirdləri 1914-cü ilin may və iyun aylarında Məmmədəli Nasirin "Millətpərəstlikmi,
şərabxorluqmu?", "Zorən izdivac" və
"Rüşvətxor qazı" dramlarını
tamaşaya hazırlayıblar. Toplanan pul məktəbin
kasıb şagirdlərinin ehtiyaclarına xərclənib.
"İrəvan İslam dram şirkəti"
də Məmmədəli Nasirin adları sadalanan və "Bədbəxt
ailə" dramlarını öz repertuarına tez-tez daxil
edib. Truppa 1915-ci ildə demək olar ki,
keçən ilki repertuarına təzə tamaşa əlavə
etməyib. 1916-cı ildə
isə "Şirkət"in repertuarında Mirzə Fətəli
Axundzadənin "Hacı Qara" (3 fevral), Nəriman Nərimanovun
"Nadanlıq" (19 may), Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin "Dağılan tifaq" (26 may), Anton
Çexovun "Qız istəmək"
("Elçilik") və imzasını gizli saxlayan yerli
müəllifin "İran faciələri" (20 iyun),
Üzeyir bəy
Hacıbəylinin "Arşın mal alan" (11
sentyabr), Mirməmməd Mirfətullayevin "Kefçil və
kefçillər" pyeslərinin tamaşaları
mühüm yer tutub. Həmin tamaşaların əksəriyyəti
ayrı-ayrılıqda bir neçə dəfə göstərilib
ki, bu da bir növ dəstənin yaradıcılıq fəaliyyətində
yeni cəhd idi. 1916-cı ildə Məmmədəli
Şahtaxtlı (Şahtaxtinski), qadın rollarını oynayan
Ayaqçı Sadıq, Məşədi Hüseynoğlu,
gimnaziyanın son sinif şagirdi Mirzə Bağırbəyov
"Şirkət"in truppasında aktyorluq ediblər.
"Şirkət"in
repertuarında 1917-ci ildə yeni tamaşalar da yer tutub. Bunlardan Mehdi bəy
Hacınskinin "Zülm və istibdadın axırı",
Rzayevin "Könülsüz nigah" əsərlərinin
tamaşaları nisbətən uğurlu alınıb.
1915 - 1917-ci illərdə göstərilən tamaşaların
əksəriyyətinin quruluşçu rejissoru Yunis Nuri olub.
1918-ci ilin mart ayında
daşnak ermənilər Bakıda və İrəvan şəhərində
kütləvi qırğınlar törətməyə
başlayıblar. Bu kütləvi qırğınlarla
bağlı İrəvanın həvəskar
aktyorlarının böyük bir qismi, başda Yunis Nuri
olmaqla, İranın Xoy şəhərinə mühacirət
ediblər. Həmin truppa üç ilə
qədər orada qalıb. 1920-ci illərin
sonlarından başlayaraq İrəvanda yaşayan azərbaycanlı
teatr həvəskarları tədricən yenidən bir yerə
cəm olmağa başlayıblar. 1921-ci ilin əvvəllərində
şəhərdə Məşədi Əzizbəyov adına klub təşkil olundu. Həmin
vaxt Yunis Nuri və şəhərin əsas teatr fədailəri
İranın Xoy şəhərində idilər. Əzizbəyov klubunda dram dərnəyi də
yaradılmışdı. Dərnəyin
yaradılmasında və onun fəaliyyət dairəsinin
genişləndirilməsində Bala Əfəndiyev səylə
çalışmış, hətta özü də
tamaşalar hazırlamış, müxtəlif rollar
oynamışdır. Bu dram dərnəyi təkcə
1924-cü ildə 45 tamaşa vermişdir. 1924-cü
ilin əvvəllərində dərnəyə rəhbərlik
etmək üçün Əbdülsəməd Rzayev
Naxçıvandan İrəvana dəvət edilmişdir.
Əbdülsəməd Rzayevin rejissorluğu ilə
repertuarda maraqlı tamaşalar yer tutmuşdur. Bu dərnək 1923-cü ildən sonra əsasən
Yunis Nurinin dram dəstəsi ilə bir yerdə
çalışmışdır.
Sənət fədaisi Yunis
Nurinin başçılığı ilə 1922-ci ildə
teatr dəstəsi yenidən coşqun fəaliyyətə
başladı.
Bu cəhd nə qədər çətin olsa
da, əsl qeyrət və cəsarət tələb edirdi və
nə yaxşı ki, səhnə fədailəri bunu vicdanla həyata
keçirdilər. Tezliklə dəstənin
yaradıcılıq potensialı artdı. Truppaya Bala
Əfəndiyev, A.Axundov, Əkbər Rzayev, M.Rzayev, Yusif Ziya daxil idilər.
Hökumət işində çalışan rəhbər
işçilərin arvadları Fatma Əfəndiyeva və
Firəngiz Rzayeva, dəri zavodunun fəhləsi Gövhər
xanım truppanın tamaşalarında çıxış
edirdilər. Gövhər xanım "Arşın mal alan" operettasında Gülçöhrənin
ariyasını məharətlə ifa edib.
Şəhərin mədəni
həyatını canlandırmaq, əhalini kütləvi
şəkildə maarifçiliyə sövq etmək
üçün 1923-cü ildə Pənah xanın evində
Qadınlar klubu təşkil olundu. Bir müddət
"Müsəlman Qadınlar klubu" adlanan bu mədəniyyət
mərkəzi sonralar Klara Setkinin adını daşıyan
klub kimi fəaliyyət göstərirdi. Klubda
müxtəlif dərnəklər, savad və peşə
kursları, kitabxana vardı. Qərbi Azərbaycanın Həqiqət
Abbasova, Bülbül Kəngərli, Tacirə Bağırova,
Sona Bağırova, Zərri Rəcəbova, Tərlan Rəcəbova
kimi məşhur ziyalı qadınları bu klubun mədəni-maarif
həyatı ilə sıx bağlı olmuşlar. Onlar və daha neçə-neçə azərbaycanlı
qızı çadralarını məhz bu klubun mədəniyyət
tədbirlərində atmışlar.
Qadınlar klubunun yaranmasından bir il sonra isə şəhərdə Azərbaycan
klubu açıldı. Hər iki mədəniyyət
ocağında teatr tamaşaları göstərilirdi. 1923-cü ildə teatr prosesinin əlamətdar hadisələrindən
biri odur ki, truppa bir neçə dəfə bölgələrə
gedərək kəndlərdə də tamaşalar
oynamışdır. Bu cəhd get-gedə
gücləndi və sonrakı illərdə, hətta
teatrın dövlət statusu ilə fəaliyyət göstərdiyi
dövrlərdə ənənəyə çevrildi. Sonra bu iki klubun dram dərnəyi birləşərək
daha samballı truppaya çevrildi.
1924-cü ildə İrəvanın
teatr prosesində məktəblər də fəallıq
göstərmişlər. Xüsusilə şəhərdəki
10 saylı Azərbaycan məktəbində müəllimlərin
rəhbərliyi ilə şagirdlərin tamaşalar
hazırlayıb göstərmələri ənənə
halını alıb. Yunis Nurinin rəhbərlik
etdiyi truppanın aktyorları bu işdə şagirdlərə
yaxından köməklik göstəriblər, bir növ
onları hamiliyə götürüblər. Belə gecələrdə orijinal və tərcümə
pyeslər, məzhəkələr, vodevillər, iri həcmli əsərlərdən
parçalar oynanılmışdır. 1924-cü il teatr prosesinin maraqlı hadisələrindən
biri o olub ki, "azərbaycanlı Mirkazım ağanın
qızı Fatma xanım Əfəndiyeva ilk dəfə İrəvanda
səhnəyə çıxıb. Gənc
qız "İki yol və yaxud Məhəmmədəmin Azəri"
pyesində Gülsüm rolunda oynamışdır"
("Yeni fikir", 3 mart 1925). Fatma
xanımın əri məsul hökumət işçisi
olub.
İrəvanın teatr həvəskarları
Hüseyn Cavidin "İblis" faciəsini tamaşaya
qoymuşlar (30 dekabr 1924). "İblis" kimi
mürəkkəb pyesi, poetik teatr estetikasının incəliklərinə
əsaslanan faciəni oynamaq truppa üçün çətin
idi. Hər halda bu tamaşa Hüsen Cavid
dramaturgiyası ilə tanışlığın
reallaşıb daha da dərinləşməsi
baxımından təqdirəlayiq hadisə kimi dəyərlidir.
"İblis" tamaşasında rolları Əbdülsəməd
Rzayev (İblis), Əkbər Rzayev (Arif), Yunis Nuri (İxtiyar),
Fatma Əfəndiyeva (Rəna) ifa edirdilər. Tamaşaya
quruluşu Əbdülsəməd Rzayev vermişdi. Tamaşa 1925-ci ildə də bir neçə dəfə
göstərilib.
1924 - 1928-ci illərdə illərdə
İrəvan aktyorları Süleyman Sani Axundovun
"Laçın yuvası", "İki yol", Nəriman
Nərimanovun "Nadir şah", Mirzağa Əliyevin
"Orada elə, burada belə", İsmayılovun
"Sosializm uğrunda", S.Axundzadənin "Molla Nəsrəddin",
Süleyman Rüstəmin "Çimnaz xanım
yuxudadır", Rza Quluzadənin "İran və
ingilis", Sultan Muradovun "Kəblə Xudu", Sultanməcid
Qənizadə "Axşam səbri xeyir olar" pyeslərini,
təbdil edilmiş "Hiyləgər arvad", "Bizim
kirayənişin özünü öldürdü",
"Mən ölmüşəm" vodevillərini
tamaşaya hazırlayıblar.
Şəhərdə teatr
prosesinin canlanmasında məktəb şagirdləri və
müəllimləri ilə yanaşı, müxtəlif
texnikumlar da coşqun həvəslə
çalışırdılar. Fəhlə
fakültəsinin (Rabfak) Azərbaycan şöbəsində təhsil
alan tələbələr 1926-cı il
mart ayının 9-da Hüseyn Cavidin "Şeyda"
dramını tamaşaya hazırlayıblar. Əsas
rollarda Məşədi Rzayev (Şeyda), Fatma Əfəndiyeva
(Roza), Abdullayev (Qara Musa) çıxış ediblər.
Gündən-günə
güclənən teatr truppası iri həcmli pyeslər də
oynayırdı. 1926-cı ilin yazında demək olar bir-birinin ardınca
Hüseyn Cavidin "Şeyda" faciəsini (18 mart. Quruluşçu rejissor Yunis
Nuri) və Jan Batist Molyerin "Zorən təbib"
komediyasını (12 may. Quruluşçu
rejissor Yunis Nuri) tamaşaya hazırlayıb. İlin birinci yarısında oynanılan, dəfələrlə
göstərilən tamaşalar içərisində "Məşədi
İbad" (Üzeyir bəy Hacıbəyli) musiqili
komediyası xüsusi yer tutub. Əsərə
quruluşu Yunis Nuri verib və ilk tamaşa mayın 16-da
göstərilib.
Azərbaycan Dövlət Dram
Teatrı (bugünkü Akademik Milli Dram Teatrı) 1926-cı il iyun ayının 2-dən 11-ə qədər
İrəvanda böyük uğurla keçən qastrol səfərində
olub. Hüseyn Cavidin "İblis", Cəfər
Cabbarlının "Aydın" və Uilyam Şekspirin
"Otello" pyeslərinin tamaşaları oynanılıb. Təcrübəli sənət ocağının bu
səfərindən sonra İrəvanda fəaliyyət
göstərən Azərbaycan teatr truppasının
yaradıcılıq cəhdləri daha da güclənib.
Kollektiv "dövlət" statusu almaq
üçün yaradıcılıq
axtarışlarını daha inamla, daha səmərəli səylə
artırıb. 1927-ci ilin iyun ayında akademik teatrın
İrəvana yaradıcılıq səfəri haqqında
söhbət gedən prosesə sanki canlanma və şövq verdi. Bakı aktyorları bu gəlişlərində
İrəvanda "Hamlet" və "Otello" (Uilyam
Şekspir), "Müfəttiş" (Nikolay Qoqol),
"Qaçaqlar" (Fridrix Şiller), "İki yetimə"
(Adolf D'Enneri və Germon), "Qaçaq Kərəm" (Vano
Mçedaşvili) tamaşalarını göstərdilər.
Kütləvi səhnələrdə və bəzi
tamaşaların epizod rollarında İrəvan aktyorları
da çıxış edirdilər.
İlin sonlarından teatr
truppası dövlət statusu almaq üçün daha əzmlə
çalışmağa başladı.
İlham
RƏHİMLİ
525-ci qəzet.-
2017.- 1 mart.- S.6.