Çətin
söhbət
Publisistika... Yüksək
dünyagörüş, intellekt, ədəbi və siyasi məntiq,
sensualizm burada ən vacib şərtlərdir.
Bunlarsız müasir
publisistikanın bir janr kimi mövcudluğu fantaziyadır,
idillik düşüncə toplusudur. Şübhə yoxdur
ki, ədəbiyyatda və publisistikada pastarolluq müasir oxucu
üçün artıq gülməli əhvalat təsirini
bağışlayır.
Mən əsas məsələyə
birbaşa da keçid edərdim. Ancaq elə məsələlər
var ki, sonralar hər dəfə müqayisələr aparmamaq
üçün müəyyən bir sistemin
ardıcıllığını özünə yoldaş
etməli olursan.
Bu gün Azərbaycan mətbuatında
publisistika populyarlıq baxımından digər janrları
üstələyir. Jurnalistikada az-çox tanınanların əksəriyyəti
məhz bu yorucu marafonun iştirakçısı və
peşəkarı iddiası ilə meydandadır. Əslində isə 15-16 nəfərlik istisna ilə
əksəriyyət "zorən köşə
yazarı" statusundadır. Siyasi, bədii, estetik,
yumoristik... Ancaq o seçilənlər ki ,var
ha, əksər qəzetlər yalnız o müəlliflərə
görə satılır və oxunur.
Mən bu dəfə həmin
publisistlərin heç də hamısı haqqında
ayrıca söhbət açmaq fikrində deyiləm. Ancaq belə
bir yanaşmaya da ehtiyac var. Onun haqqında isə bir qədər
geniş danışacağam. Bunun da əsas
səbəbi çoxlarının onu dərindən tanıya
bilməməsi, ya da indi-indi tanıyaraq
yaradıcılığı ətrafında qeyri-müəyyən
heyranlıqlar göstərməsidir. Onun
liderliyi, həmişə ön sırada olması
bütün yazılarından boylanır. Bu
xanım yazar haqqında yazmaq, danışmaq zərurəti
çoxdan yaranıb. Mənimlə həmfikir
olanlara təşəkkür edərək söhbətimə
davam edirəm. Qaldı ki mənim təşəkkür
etmək imtiyazımla maraqlanan varsa bildirirəm: İradə
Tuncay həmkarım, dostum, başlıcası müasir mətbuatımızın
orijinal bir publisisti olmasındandır.
İradə Tuncay
yaradıcılığından, publisistikasından söz
düşəndə bütün bunları mütləq və
rəsmən nəzərə almalısan. Çünki
bütün ənənələri ən yüksək səviyyədə
qoruyub inkişaf etdirən, publisistikanın ən cazibədar
və modern sistemini (bəli, məhz sistemini) yaradan və quran
İradə Tuncay yaradıcılığı haqqında
danışmaq çox çətin söhbətdir. Hətta
ağır söhbətdir... Ağıl, zəka
və gerçəkliklərin söhbətidir.
Məişət
problemsizliyi, zənginlik, var-dövlət onun xoşbəxtlik
təsəvvürlərini heç zaman tamamlamayıb. Bütün
bunlar cüzi bir təsəlli qədərdir. Məgər
adam nəzakətli, cəfakeş və
lütfkar olanda onu sadəlövh hesab edərlər? Bəs siz onun yazılarını oxumursunuz? Siz
"Leysan özləmi"ni oxudunuzmu?
"Yoldaş Çe"ni necə?
"Bis sextus", "Öz dilimizdə-Amneziya",
"Sevrdən Sürixədək gələn yol",
"Ata olmaq haqqı", "Quo vadis?...",
"İstanbulu dinliyorum gözlərim kapalı", "Ay
ölkəsi", "Sarı odalar", "Yüz cavan
oğlan"... Bu yazıların
hamısının adlarını yadda saxlamaq da çətindir.
Ancaq xatırladıqca ləzzət edir, zövq
verir. Tarix, ədəbiyyat, fəlsəfə
və müasir jurnalistika onun yaradıcılığında
sanki həm qələmlə çözələnir, həm
də yalın əllə yoxlanılır, düzgün
istiqaməti və çarəsi axtarılır. Bu cür sərt, eyni zamanda nəvazişli
müdaxilə - palpasiya çağdaş Azərbaycan
publisistikasının da sağlam naturasına çevrilir.
Beləcə o özünün də
obrazını yaradır.
İradə Tuncay çevik
jurnalistdir. İlk baxışda bütün bunlar onun, belə
demək mümkündürsə, televiziyadan qəzetə
transferini müəyyənləşdirir. Lap dəqiqi
"Mən harda olsam, İradə Tuncayam" gerçəkliyini
funksionallaşdırır. İlk əvvəllər
həqiqətən müəyyən yazılarında
telepublisistika daha qabarıq görünürdü. Yəni mövzunun süjeti bu cür
qavranırdı. Sonralar həmin üslubu
qəzet variantında ənənəvi aparıcılıq
modern diskussiya nümunələri ilə əvəzləndi.
Səhifələr, başlıqlar, abzaslar, incə
keçidlər zərgər dəqiqliyi ilə oturuşdu.
Fikirlər, düşüncələr əslində
bir-birinin bəzəyini, gözəlliyini tamamlayan kavarsəni
xatırlatdı. Çoxları nə
baş verdiyini zahiri əlamətlərlə müəyyənləşdirmək
çərçivəsindən uzağa gedə bilmədi, əvvəl-əvvəl.
Bilən, bilməyən mədhiyyələr
qoşmağa tələsdi. Zövqlü
oxucularsa bu yeni və bənzərsiz yazarı gerçəkdən
sevdi.
Mənim də bu mövzu
üzərində fantaziyalarım var. İradə Tuncayın
bir çox yazılarında mən onun öz obrazını
da görürəm. Bəzən də müəyyən bir köşədən
başqa bir bədii əsərə keçid edərək
dost yazarın özünü obrazlaşdırıram. Sevinci bölüşmək asandır, əzabların
birgə yaşanması da buna bərabər təsəllidir.
Biz həmkar və dost olmaqla
yanaşı, həm də oxucuyuq. Mən indi
İradə xanım haqqında danışarkən daha
çox sıravi oxucu kimi davranmağa
çalışıram. Görürəm ki, bir az uzaqda dayanıb İradə Tuncayı daha
yaxşı görə bilirəm. Yazılarını
zövqlə oxuyuram. Bir də
görürsən onu İndira Qandiyə oxşadıram.
Həmidə xanıma, Bənazir Buhuttoya, Anna Axmatovaya, Marina
Svetayevaya,tonqalaqədərki Janna DArka, Roza Lüksemburq, Klara
Setkinə, lütfən təəccüblənməyin, Məhəmməd
Hadiyə, Pirosmaniyə, Müşfiqə, Avrora Düpona,
düz 20 dəqiqədir fikirləşib adını tapa bilmədiyim
XV əsr Venetsiya şairəsinə, Balzakın Delfinasına
yox, Ejen de Rastinyakına oxşadıram. Mənə elə gəlir
ki, aradan 150-160 il keçməsinə baxmayaraq əyalətdən
Parisə tələbə kimi gələrək Senjermen gecələrində
elə ilk təmasdaca kübarları öz zəkası ilə
heyrətə gətirən Ejen de Rastinyaklar bu gün də
Parisdə, Bakıda, Monrealda, Vyanada, Romada ola bilər. İradə Tuncay da dünyanın harasına getsə
özünü itirməz, sanki bir vaxtlar
yaşadığı yerlər kimi.
Mən o qədər də
sentimental deyiləm. Bir vaxtlarsa olmuşam. Ancaq
bəzən indi də könüllü şəkildə qəliz
düşüncələrin əsirinə çevrilməkdən
qorxmuram, çəkinmirəm. Duyğusallıq
psixolojinin çox məqamlarında yaşanır. Çe Gevarranı oxuyarkən, ilk əvvəl
"Əlvida silah!"ı xatırladım. Ancaq burada Hemenquey o qədər də əl vermədi.
Birdən Etel Lilian Voyniç !
Artur-Cemma-OVOD! Yox, neyləsən də padre bu fəlsəfəyə
birbaşa daxil ola bilmir. Faciəyə qədərki
həyat tamam başqadır . Və
çox qəribədir ki, mən burada, yəni guya ki, uzaq
"Çe Gevara" əhvalatında müəllifi məhz
" Ovod" əsəri ilə
obrazlaşdırıram. Doğrudur, bir qədər
çətin məsələdir. Müəllif mənim
üçün burada həm Etel Liliandır, həm Arturdur,həm Çemmadır, həm də ... Arturun
"özüdür"-Ovoddur. Bir yazıçını və
3 obrazı eyni vaxtda (müəyyən şərtiliklərlə
təbii ki,) özündə - bir canda, bir ruhda birləşdirmək
faciəvidir, yoxsa ki, fantastika?Bütün
bunları mənə kim açıqlayar ki?
"Bizim era başlayırmı və
yaxud Anno Domini", "Martın birinci yarısı",
"İnsan", "Birinci", "Ə,sənən
döyüləm?!", "Sezon finalı",
"Qırmızı gün"... Bir-birindən
fərqli bir-birindən doyulmaz yazılar. Ancaq
hamısında İradə Tuncay üslubu, özünəməxsusluğu.
Ən yaxşısı bilirsən nədir?
Özün də inanırsan ki, bu məqalələr
çox güclüdür və lazımlıdır. İnanırsan ki, bunları bu cür yalnız sən
yaza bilərsən. Yaradıcılıq
qüruru və xoşbəxtliyi - bu hissləri sərbəstcə
yaşamaq eqoizm deyil.
Sənin müəyyən qədər
qaydasız davam edən bu yarış-mübarizədə
liderliyin heç də asan görünmədi. "Yəqin
elə belə də olmalı idi" kimi qeyri-müəyyən
faktlar da möhtəşəm yazıların dərinliyində
itib batdı. Bəzən səni elə-belə,
yaxud da bilərəkdən başa düşmədilər də.
Xaraktercə, istedad və dünya görüş
baxımından zəif, paxıl olanlar, az
qala ürəklərində inkvizisiya tələb edirdilər.
Nədi, nədi Azərbaycan - Türk satira ənənəsi
üzərində (C.Məmmədquluzadə, Əziz Nesin...)
yeni bir yumoristika yaranmışdı. "Ə, sənən
döyüləm"dəki zırramalar, digər məxluqatlar
guya ifrat boyalarla təsvir edilmiş, tanış
qoxuların ört-basdır edilməməsindən qəzəblənmişdilər.
Alleqorik bir qürur təpkisi
çağlayırdı. Təbii ki,
balbes təfəkkürlülər belə düşünməli
idilər və sən də onları təkrar-təkrar
müşahidə etməli idin. Gəlsənə,
keçək Nuşiç sarkazmına. Qoy
əlləşə-əlləşə qalıb baş
açmasınlar, lap yorulsunlar və yersiz irad tutmağa
halları qalmasın heç.
Bildim, mətləbdən bir az uzaq düşürəm. Bəlkə
də mənə belə gəlir. Ancaq qoy bunu da deyim:
indi hər müəllifi və hər yazını oxumurlar. Onda qala hələ heyranlıq bildirələr.
Və həm də anlayalar, müəllif səviyyəsinə
yaxınlaşalar. Sənin bu cür
oxucuların da çoxalmaqdadır. Jurnalist
üçün bundan qiymətli nə ola
bilər?
Mən ki, səni
yaxşı tanıyıram. Gör neçə
illərin dostu, arkadaşıyıq. Mən
bu fikri başqa bir vaxt kiminsə haqqında demişdim. Demişdim ki, onu nəsrdə, poeziyada, tarixdə, fəlsəfədə
təəccübləndirmək çox çətindir.
Əslində səni nəzərdə tutub həmin
"yüzlüyü" xırdalamışdım. Gerçəkdən də belədir, hətta biz
bildiklərimizdən də ötədir. Səni
yalançı sevgilər, yalançı göz
yaşları, yalançı təriflər, çələnglər
aldatmaz. Ədəbiyyatda, yazı mədəniyyətində
heç bir simulyasiya da sənin gözündən qaçmaz.
Sadəcə sən üstündə heç
vaxt sarı və ya qırmızı vərəqlər gəzdirmirsən.
Arzulayırsan ki, bunlara heç vaxt ehtiyac
olmasın. Spikerliyin də belə...
Biz hamımız Məmməd
Arazı, Əli Kərimi, sonralarsa Vaqif Vəkilovu, Ramiz
Rövşəni, Vaqif Cəbrayılzadəni doğma bir
qürur hissi ilə oxuyuruq. İndi sən özün de,
etiraf et görək Ramiz Rövşənin
"Canavar ovu" poemasını İradə Tuncay səviyyəsində
təqdim etmək mümkündürmü? "Canavar
vaxtı" ... Fantastik üslub, fantastik təhlil! Əsərin öz səviyyəsi bərabərində
skeptisizm.
İradə Tuncayın istər 10 il bundan əvvəl düşündüklərini
və yazdıqlarını, istərsə də indi qələmə
aldıqlarını müşahidə edərkən fikrin
saflığı, ucalığı, dilin, sözlərin ritm
və konsonans düzümü səni bəlkə də
anlamaqda çətinlik çəkdiyin mövzu mürəkkəbliyində
azmağa qoymur. Oxucu doğma və təvazökar
bir yazarla söhbət etdiyindən nəyisə başa
düşməyib pərt olacağından da çəkinmir.
Dostum tarixi-fəlsəfi
mövzuları özünəməxsus üslubda yazıb
inkişaf etdirməkdədir. Bu yazılarda heç
doğma tariximizə də güzəşt yoxdur,
yalançı bəzək-düzək qəbul olunmur. Fikirlər, düşüncələr sərbəstdir.
Ancaq daxili bir dinamizm hökm sürür, arzular
sətraltı mövqelərdən alovlanır.
Uzaqlardasa "Avninin atları"...
İradə Tuncayın köşələrində
və köşə kimi təqdim olunub da bu çərçivələrə
sığmayan yazılarında ("Yüz cavan
oğlan", "Bis sextus...", "Sevrdən Surixədək
gələn yol", "Türk məsələsi")
inadkarlıqdan və mənəmlikdən uzaq məhrəm bir
eristika mədəniyyəti duyulur və görünür.
Bax yenə də yadıma
Cemma düşür. Göz yaşlarımı güclə
saxlayıram. O qızın günahı nəydi, ilahi? Bəs sən özün niyə ağlamaq istəyirsən?
Hanı, deyirdin Mehribanı
da götürüb uşaqlıqdan indiyəcən xatirələrində
yaşayan Bakı küçələrini, doğma yerləri
gəzəcəkdin? Getdinmi? Getmə.
O hava, o işıq, o duyğular ki var,
çalın-çarpaz yollarda, göydələnlərin
zirzəmilərində, qırılan-budanan bağlarda,
onların üstündəki marketlərdə çoxdan dəfn
olunub, bircə işartısını belə saxlamayıb. Bu şəhər öz koloritini deyəsən
İçəri şəhərdə də itirməyə
başlayıb. Bu şəhər daha o
şəhər deyil, boşuna vurnuxma, canım. Hər şey gözəlləşib, ancaq heç
nə qalmayıb. Kinoteatrlardakı
şüşəli kassaların arxasında dodaqları
qıpqırmızı boyanmış biletsatan rus və yəhudi
qadınları da heç demə bu şəhərin
azacıq koloriti imiş. Peraşki satanlar da, orda - burada
saqqız, siqaret satanlar da... Evdə,küçədə
rusca danışıb, meydançada azərbaycanca oynayan
"Neftçi"də. Milləti satanlar da !
... Adam hərdən
"Gün keçdi" filminə tək-tənha oturub
baxmaq istəyir.
Bizim şəhər daha
yoxdur. Xatirələr də bir-bir qopub düşür.
Acısıyla, şiriniylə...
Uzaq Vyanada 300 il
bundan əvvəl "itmiş" bir adam bu gün öz
şəhərində qəfil peyda olarsa heç nəyə
təəccüblənməz. Səbəbini bilirsən, nə
səni yorum, nə də özümü .
... Hə, o vaxt sən hara gedirdin ki,
atan qoymadı ? Sənin ki, familiyan Kamikadze
deyildi!
O vaxtlar quş kimi qanadlanıb da bu nəhəng
imperiyadan can qurtarmaq mümkün olmayan işdi. Doroteya cəmi 150 metr uçub qonşu həyətin
çəmənliyinə düşmüşdü. Elə bilmişdi arzuları qollarında qanad
açacaq. Gözəl qızcığaz alma kimi parçalanmışdı.
Daha bu dünyaya, bu şəhərə də inanma, İradə! Heç kimə, heç nəyə inanma. O gözəl xatirələri ayaqlar altına salıb kirləndirən bu şəhərin doğmalığına daha mən də inanmıram. Qoy Ramizin poemasından sənə o qərib misraları pıçıldayım:
Mənim balam,
nə baxırsan alnımdakı qırışa,
bir vaxt mən də uşaqdım - sən yaşında.
İllər ötdü, öldü-getdi o uşaq,
basdırdım o uşağı
alnımın qırışında.
O uşağa heç kəs yas saxlamadı,
Heç doğmaca anam da
ağlamadı.
Heç özüm də
ağlamadım, özüm də -
Heç bilmədim,
o uşağın əli haçan
qopub düşdü əlimdən,
o uşağın üzü
haçan
itib batdı üzümdə...
Daha vaxtdır, yazını
burada bitirmək lazımdır.
Məzahir
ƏHMƏDZADƏ
525-ci qəzet.-
2017.- 8 mart.- S.4.