Milli mənəvi dəyərlərimizin təşəkkülündə
müstəsna amil - Azərbaycan qadını
Bəşər sivilizasiyasının meydana gəlməsi və inkişaf edərək müasir səviyyəyə çatmasında kişilərin daimi tərəf-müqabili olan qadınların əvəzsiz rolu və xidmətləri danılmazdır. Həmçinin cəmiyyətin
inkişafı və yeni nəsillərin tərbiyəsində
qadınların rolunu da xüsusi vurğulamaq lazımdır.
Təsadüfi deyil ki, insan cəmiyyətinin
inkişafı tarixində ən uzun və keşməkeşli
bir dövrü əhatə edən matriarxat erası bəşəriyyət
həyatında çox çətin bir mərhələni təşkil
etsə də, bugünkü sivilizasiyanın təməlində
dayanır.
Səbəbsiz deyil ki, olduqca
qədim tarixə və özünəməxsus zəngin
mifik-fəlsəfi dünyagörüşünə, folklora
malik olan xalqımızın yaradıcılıq nümunələrində
ana, qadın obrazı başlıca yeri təşkil edir.
Ümummilli liderimiz Heydər
Əliyev Azərbaycan qadınının ötən əsrlərdə
yüksək mənəvi-intellektual səviyyəsi ilə ali zirvələrə qalxmasını fəxarət
hissi ilə qeyd edərək deyib: "Dünya mədəniyyəti
xəzinəsinə nadir incilər bəxş etmiş Azərbaycan
xalqının mənəvi dəyərlərinin
formalaşması, inkişafı və qorunmasında
qadınlarımızın müstəsna rolu olmuşdur. Böyük fitri istedadı, dərin zəkası və
möhkəm iradəsi ilə seçilən Azərbaycan
qadınları tariximizin bütün dövrlərində səmərəli
fəaliyyət göstərərək, dünya mədəniyyət
xəzinəsinə öz sanballı töhfələrini
vermişlər".
Qadınların cəmiyyətdəki
yeri və rolunun digər mühüm göstəricisi
onların müxtəlif dövlət vəzifələrini
tutmaları və ümumiyyətlə, aktiv əmək fəaliyyəti
ilə məşğul olmalarıdır. Qadın
aktivliyini nümayiş etdirən ən müxtəlif məqamlar
var ki, bu da yerli mentalitet, adət-ənənələr
sarıdan özünü ən rəngarəng şəkildə
büruzə verir. Azərbaycanda qadın
ilk növbədə ailə ocağının qoruyucusu
adı ilə xarakterizə olunur. Azərbaycan
qadınına milli mənliyimizdə dərin kök
salmış ənənələr məxsusdur ki, bu amil
özünü tarix boyu göstərib. Nəciblik,
xeyirxahlıq, fədakarlıq, mətinlik,
qayğıkeşlik, insanpərvərlik - bu keyfiyyətlər
Azərbaycan qadınına xas xüsusiyyətlərdir.
Cəmiyyətin bütün incəliklərini
zərgər dəqiqliyi ilə təsdiq etmiş ulu öndərimiz
Heydər Əliyev qadının rolunu və fəaliyyətini
çox yüksək qiymətləndirir və deyirdi:
"Qadın bəşərə yaraşıq, zinət,
insanlığa şərəf, şan-şöhrətdir. Qadın ucalıq, ülvilik məbədidir, ismət,
qeyrət, qüdrət rəmzidir".
Minnətdarlıq hissi ilə
qeyd etmək olar ki, ulu öndərimiz respublikamıza rəhbərlik
etdiyi illərdə nəinki qadınlarımızın xidmətlərini
yüksək qiymətləndirirdi, həm də onların uca
zirvələr fəth etmələrinə əlverişli
mühit yaradırdı, onları daha məsul vəzifələrə
irəli çəkirdi.
Qadın ana olmaqla bərabər,
eyni zamanda cəmiyyətin əsas dayaqlarından biridir. Ulu öndər məhz Ana
adının və məfhumunun müqəddəsliyini nəzərdə
tutaraq bildirib: "Ana ilahi qüvvə, ulu varlıqdır,
alilik, aqillik zirvəsidir, yaradan, yaşadan, ərsəyə gətirən,
kamala yetirəndi, saf duyğular, zərif hisslər, incə mətləblər
timsalıdır". Qadınlarımız bu
gün ailənin, ocağın sədaqətli
qoruyucularıdır. Azərbaycan
qadınının mərd, qeyrətli, ağıllı və
mədəni nümunəsi xalqımızın
simasıdır. Çünki analar bəşəriyyətin
ilk tərbiyəçiləridir. Qadın
dünyaya yeni nəsillər gətirir, onu böyüdür və
tərbiyə edir.
Tariximizə bir çox
parlaq səhifələr yazmış Azərbaycan
qadınının milli-mənəvi dəyərlər
sistemimizin təşəkkülündə və
yaşadılmasında müstəsna rolu vardır. Qadın
adını hər bir azərbaycanlı həmişə uca
tutmuş, Ana məfhumunu Vətənin təcəssümü
saymışdır. Azərbaycan qadınının
gözəlliyi, sədaqəti, mərdliyi ana məhəbbətinin
ülviliyi xalq yaradıcılığının nümunələrində,
görkəmli sənətkarlarımızın əsərlərində
dönə-dönə vəsf olunmuşdur. Böyük mədəni irsə malik olan Azərbaycan
xalqı qadının ailədə və cəmiyyətdəki
roluna daim böyük ehtiramla yanaşmışdır. Hər bir ailədə cəmiyyətə vətəndaş
yetişdirilir. Ailə cəmiyyətin
içində kiçik bir dövlətdir. Bu gün dünyaya gələn uşağı milli
ruhda böyütmək, cəmiyyətə layiqli vətəndaş
hazırlamaq baxımından qadınların üzərinə
böyük məsuliyyət düşür.
Milli-mənəvi dəyərlərin
təbliğində qadınların, ələlxüsus da,
anaların üzərinə böyük məsuliyyət
düşür. Çünki xalqa məxsus adət-ənənələr,
milli dəyərlər qorunmalı, hər bir ailədə
dünyaya gələn körpə bu ruhda böyüməli və
tərbiyə edilməlidir. Uşaq və
gənclərin bütün mənəviyyatı bu istiqamətə
köklənməlidir. Qadınlarımız
və analarımız bu müqqəddəs amalın məsuliyyətini
dərindən və bütün incəlikləri ilə dərk
etməli və bir-birlərini maarifləndirməlidirlər.
Çünki qloballaşan dünyada müasir mədəniyyətə
inteqrasiya olmaq öz milli mədəniyyətimizdən
uzaqlaşmaq deyil. Elm və texnikadan
faydalanmaqla yanaşı sosial həyatda milli mentaliteti də
qorumaq lazımdır. Bu isə ana olan
qadınların təbliğatından və inandırma
qabiliyyətindən çox asılıdır.
Azərbaycan qadınının keçdiyi
tarixi inkişaf yolu qloballaşan dünyadakı
çağdaş gender siyasəti ilə başlamır. Biz yuxarıda da tarixə qısa nəzər salaraq
gördük ki, Azərbaycan qadını öz iradəsi və
mərdliyi, saflığı və sədaqəti ilə cəmiyyətimizin
həyatında, xalqımızın milli-mənəvi dəyərlər
sisteminin formalaşdırılmasında müstəsna rol
oynamışdır. Xalq
yaradıcılığı nümunələrində, qədim
əfsanə və dastanlarımızda yüksək mənəvi
sifətlərlə səciyyələnən gözəl
qadın obrazlarının bədii təsviri qadın
haqqındakı düşüncələri bizə təqdim
edir. Mənəviyyatımızın təməl
kitabı olan "Kitabi-Dədə Qorqud"un
Burla xatun, Banu Çiçək və başqaları kimi
qadın surətləri bu gün də öz məziyyətləri
və müsbət keyfiyyətləri ilə bəşəri
idealların təntənəsinə xidmət edir. Azərbaycan gerçəkliyi şair və mütəfəkkirlərə
qadınları həyat mənbəyi və müdriklik
mücəssəməsi kimi vəsf etmək üçün
zəngin tarixi material vermişdir. Dahi Nizami öz əsərlərində
Şirin, Məhinbanu və Nüşabə kimi qadın
hökmdarlar, əfsanəvi Fitnə və Yeddi gözəl,
habelə özünün cəsarəti və mərdliyi ilə
seçilən və hökmdarı haqq-ədalətə dəvət
edən Qarı obrazlarını yaratmışdır ki, bu
ölməz obrazlar yüz illər boyunca bir ənənə
olaraq ədəbiyyatımızda əvəzedilməz rol
oynamışdır. Görkəmli memar Əcəmi
Naxçıvani tərəfindən Naxçıvan şəhərində
ucaldılmış Möminə xatun türbəsi də əzəmətli
memarlıq abidəsi olmaqla yanaşı xalqımızın
qadına göstərdiyi ehtiramın parlaq təcəssümü
kimi hər bir adamı heyrətdə buraxır. Azərbaycan mədəniyyətinin və elminin
inkişafında mühüm mərhələ olan orta əsrlər
dövründə Azərbaycan qadınının fəaliyyəti
xalqımızın milli-mədəni ənənələrinin
qorunub saxlanılması və zənginləşdirilməsinə
xidmət etmişdir.
XII əsr poeziyasının
görkəmli nümayəndələrindən olan Məhsəti
Gəncəvinin şeir məclisləri Azərbaycan
qadınının adını uzaq ellərdə
tanıtdı.
Həmçinin orta əsrlər tariximizdə də
yaşayıb-yaradan qadın sənətkarların adları
da həmişə hörmətlə yad edilir.
XVIII əsrin sonu XIX əsrin
əvvəllərində Füzuli ədəbi məktəbinin
davamçılarından, klassik Azərbaycan
poeziyasının tanınmış nümayəndələrindən
biri də, Kəngərlilər ailəsində dünyaya
göz açan həmyerlimiz Heyran xanım idi. O, gənc yaşlarında
doğma yurddan ayrılmış ömrünün
axırınadək Vətən həsrətli şeirlər
yazmışdır. Təmiz, insani məhəbbətin
tərənnümü, ayrılıq dərdi, hicran aləmi,
vüsal arzusu onun şeirlərinin əsas mövzusu
olmuşdur. Böyük sələflərinin
yaradıcılıq yolunu davam etdirən Heyran xanım gözəlliyi
tərənnüm edir, müasirlərini mənəvi-əxlaqi
təmizliyə çağırırdı. Şairənin incə qadın qəlbinin dərinliklərindən
süzülüb gələn fikrlərinə görə həqiqi
gözəllik ağılla ölçülməlidir. "Gözəlliyin birinci meyarı
ağıldır", "Camalı gözəl olanların
ağlı, kamalı da gözəl olmalıdır" kimi fəlsəfi
düşüncələri bu gündə ibrətamiz səslənir.
Yaradıcılığı
XIX əsrin ortalarına təsadüf edən Ehsan xanın
qızı Qönçəbəyim də parlaq istedad sahibi
olan xanımlarımızdan biridir. Onun ölməz ədəbi
nümunələrində sevgi və sədaqət hisslərinin
aydın təcəssümü Azərbaycan
qadınının parlaq simvolu kimi diqqəti cəlb edir.
Bütövlükdə, XIX əsr
Azərbaycanın həyatında qadınların fəallığı
və böyük yaradıcılıq uğurları ilə
səciyyələnir. Bu mənada Xurşidbanu Natəvanın, Ağa Bəyim
ağa Ağabacının, Fatma xanım Kəminənin,
Şahnigar xanımın, Qəmərbəyim Şeyda
Qarabağinin və başqalarının
yaradıcılığı böyük maraq doğurur. Həmin
əsrdən Azərbaycanda baş verən siyasi, iqtisadi və
mədəni proseslər qadınların maariflənməsi və
ictimai həyatda daha fəal iştirak etməsinə
güclü təkan verdi. Dünyəvi
teatrın, demokratik mətbuatın, anadilli məktəbin,
qız məktəblərinin və qadın
gimnaziyalarının yaradılması Azərbaycan
qadınlarının hərtərəfli inkişafı
üçün yeni üfüqlər açdı.
Müasir dövrümüzdəki
qadın şairlər də bu gün qədim poeziya ənənələrini
davam etdirərək bədii və ədəbi
yaradıcılıqları ilə söz dünyamızın
ən uca zirvələrini fəth etmişlər. Məhz
onların əsərlərinə xas olan bəşərilik,
nəciblik, Vətənə sonsuz sədaqət, xalqa fədakar
xidmət məktəbi olmuşdur.
Azərbaycan xalq yaradıcılığının digər nümunələrində də qadının adı daim kişi ilə yanaşı çəkilmişdir. Dahi şair Hüseyn Cavid öz yaradıcılığında qadına böyük dəyər vermiş, xalqımızın məfkurəsində onu bir daha bəşəri səviyyəyə qaldırmış, "sürüklənən bəşəriyyət qadınla yüksələcək" deyə qadının cəmiyyətdəki əvəzolunmaz yeri və xidmətlərini bədii şəkildə ehtiva etmişdir. Nizami Gəncəvi, Məhəmməd Füzuli, Hüseyn Cavid, Cəfər Cabbarlı və Azərbaycanın digər yaradıcı şəxslərindən olan Fikrət Əmirov öz əsərlərinin adında (Sevil, Afət, Almaz və s.) qadın adlarından istifadə edərək qadına olan ehtiramı daha parlaq formada izhar etmişlər.
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin sənətkar və yaradıcı insan kimi yüksək dəyərləndirdiyi Azərbaycan qadını haqqında deyirdi: "Şair və sənətkarlarımıza ilham verən Azərbaycan qadınları ana dilimizi, xalq yaradıcılığının ən gözəl nümunələrini qoruyub saxlamaqla milli mədəniyyətimizin inkişafında misilsiz rol oynamışlar".
Həqiqətən bütün Azərbaycan mədəniyyəti əslində həssas qadın qəlbini, qadın zəkasını və nadir qadın müdrikliyini əks etdirən güzgüdür. Bu gün Azərbaycan qadını öz ağılı, biliyi, istedadı, milli-mənəvi keyfiyyətləri ilə dünya qadınları arasında yüksək yer tutur. İnanırıq ki, qeyrətli Azərbaycan qadınları bu mövqeyi qoruyub saxlayacaq, öz keyfiyyətləri, uğurları ilə dünyanı həmişə heyrətə gətirəcək.
Beynəlxalq Qadınlar Günü münasibətilə bütün qadınlarımızı ürəkdən təbrik edir, onlara cansağlığı, xoşbəxtlik, firavanlıq və ailə səadəti arzulayırıq.
Zülfiyyə İSMAYIL
AMEA Naxçıvan Bölməsinin böyük elmi
işçisi,
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.-
2017.- 8 mart.- S.6.