Nəsrimizdə uğurlu
addım: "Baba ocağı"
Azərbaycan romanının özünün inkişaf tarixi,
inkişaf meylləri var. Bu inkişaf tarixinin bir ardıcıllığı,
mərhələsi və
silsiləsi var.
Uzun müddət-70-80 il biz sosializm-realizm prinsiplərini doğrultmağa
çalışmışıq, amma buna baxmayaraq,
Azərbaycan ədəbiyyatı
öz şərəfli
yolunu keçə bilib, öz sözünü deyə bilib. Bu baxımdan
yazıçı Nizami
Muradoğlunun "Baba ocağı"
romanı tarixi mövzulara qayıdış
nöqteyi-nəzərindən xeyli əhəmiyyət kəsb edir.
Əsər çox mürəkkəb
ictimai-siyasi dövrə
həsr olunub. Bu o dövr idi ki,
XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycanda çox
keşməkeşli, mürəkkəb,
ictimai-siyasi vəziyyət
vardı. Əsərdə bu tarixi faktlara
geniş yer verilir. Orada çox gözəl qeyd olunur ki,
Bakıya gözəgörünməz
yollarla gəlib çıxmış ermənilər
artıq Bakının
sənaye sahələrində
böyük üstünlüklər
qazana bilmiş, Bakının neftini ələ keçirmişdilər.
Əsəri oxuduqca şahidi
oluruq ki, bu məkrli siyasətin nəticəsi
idi. Ermənilərin Azərbaycana yerləşməkdə
prinsipləri vardı.
Onlar Azərbaycansız
Bakı, Bakısız
Azərbaycan ideyasına
toplaşmışdılar. Roman həm bu
tarixi dövrü əks etdirməsi baxımından, həm də o dövrün öz real tarixi hadisələrini canlandırması
baxımından çox
maraqlıdır. N.Muradoğlu bu işin öhdəsindən
layiqincə gələ
bilib. Əsərdə baş qəhrəman
Dadaşın - Rövşənin
Ordubada və doğulduğu kəndə
- Əylisə qayıtması,
onların bu planlarından öncədən
duyuq düşməsi
və gözlənilən
iğtişaşların qarşısının
alınmasına kömək
etmək məqsədi
daşıyırdı. Həmin vaxt baş verən
hadisələri bədii
təsvirlərlə vermək,
oxucuya ordakı milli və yerli
koloriti göstərmək,
bütün detalların
təfərrüatlara varılması
baxımından əhəmiyyətli
idi.
N.Muradoğlunun bir sıra əsərləri
- şeirləri, povestləri,
hekayələri, publisistik
yazıları və digər dram əsərləri
ilə tanış
olmuşam. Deyə bilərəm ki,
N.Muradoğlu yaradıcılığında
"Baba ocağı" romanı
mühüm yer tutur. Qeyd edək ki, bu əsər Azərbaycan klassik romançılığının tarixi janrda yazılmış
bir nümunəsidir.
Burada bəzi başqa yazıçılarda olduğu
kimi nə modernizm, nə postmodernizm, nə sürrealizm, nə də başqa cərəyanlar axtarmaq yersizdir. Oxucuya xoş gələn odur ki, bu
roman Azərbaycan tarixi
romanının klassik
nümunələrini yerli-yerində
saxlayan, ənənələri artıran, inkişaf etdirən bir əsərdir. Düzdür
bu N.Muradoğlunun ilk yaradıcılıq təcrübəsi
deyil, amma burada onun püxtələşmiş
bir yazıçı
kimi yetişməsinin
şahidi oluruq. Qeyd etdiyim kimi, roman tarixi hadisələri əks etdirmək baxımından xeyli maraqlıdır. Əsərin bir üstün cəhəti də ondan ibarətdir ki, N.Muradoğlu o tarixi günləri bilavasitə yaşamış
insanları tapıb, onların xarakterlərini öyrənmiş, şəxsiyyəti
haqqında müfəssəl
məlumat əldə
etdikdən sonra onu oxucuya təqdim
etmişdir.
Əsərdə N.Muradoğlu iki erməni obrazı ilə baş qəhrəmanını Bakıda
qarşılaşdırır. Onlardan biri
Stepan, digəri isə Aşotdur. Aşot dəmiryol vağzalında
restoran sahibidir. Bu tiplərin dilindən
eşidilən sözlər,
baş qəhrəmanın
ermənilərə cavabı
artıq hansı hadisələrin baş verəcəyindən xəbər
verirdi. N.Muradoğlu baş verənləri
təsəvvüründə canlandırmış, o səhnələri
çox diqqətlə
izləyib əsərə
daxil etmiş və bədii obrazlar vasitəsilə oxucuya çatdıra bilmişdir. O, tarixi hadisələri tarixi faktlarla yerində əsaslandırmışdı. Ermənilərin 1928-ci ildən, Türkmənçay
müqaviləsindən sonra
Azərbaycana axıb gəlməsi, Bakıya yerləşməsi, Qarabağı
tutmaları faktlarla, tarixi sənədlərlə
orda göstərilir.
Biz hamımız az da olsa
bu tarixi hadisələrdən məlumatlıyıq.
N.Muradoğlu isə araşdırmalar
apararaq, tarixi sənədlər əsasında
əldə etdiyi faktlara söykənərək,
əsərə faktiki
məlumatlar əlavə
etmişdir. 1828-ci ildəI çar Nikolay ermənilərin Azərbaycana gəlməsi
və burda onlara sığınacaq verilməsiylə bağlı
fərman imzalamışdı
ki, bunların üstündən qul sozü götürülsün.Yəni
o vaxt hamı hər yerdə erməniləri qul ləqəbi ilə çağırırdı. İlya Çarçavidze, Veliçko
öz əsərlərində
bu məsələyə
toxunmuşlar. Hətta
böyük rus şairi Puşkin özü də ermənilərə müraciətlə
yazırdı: "Tı
rab... Tı vor... Tı armenin..."
Həmin bu qul sözünün
onların üstündən
götürülmə məsələsinin
tarixini N.Muradoğlu əsərdə bədii ümumiləşdirmə apararaq
göstərmişdir. O, qeyd edir ki, ermənilərdə
köləlik xisləti
var. Onlara azadlıq verərsənsə, onlar hədəqələrindən çıxar,
dünyanı alt-üst
etmək niyyətinə
düşərlər.
Eyni zamanda romanda xoşa gələn cəhətlərdən
biri də ondan ibarətdir ki, burada tarixi
faktlarla yanaşı,
həm də N.Muradoğlu bir folklor mütəxəssisi,
Azərbaycan folklorunun
müxtəlif janrlarına
yaxından bələd
olan bir insan kimi, bir
yazıcı kimi yeri gələndə onlardan istifadə edərək, əsəri
daha da maraqlı
etmişdir.
Əsərdə bir Ağ Dədə
obrazı var. Bu obraz özü də göydəndüşmə deyildir. Demək
istəyirəm ki, bizim rayonda - Qubada Şeyx Zirəddin türbəsi
var. Yüksək dağların
arasında əlçatmaz
bir yerdədir və orada, çox mömin bir insan yaşayıb
yaradıbdır, orada
qəbri də var. Şeyx Zirəddin əslində Şeyx Səviyyəddinin kiçik
qardaşıdır. Əsərdə təsvir edilən Ağ Dədə obrazı Şeyx Zirəddini yada salır. Yəni onun haqqında
bir çox rəvayətlər var. Bu rəvayətlər
yarı həqiqət,
yarı əfsanəvi
şəkildə olsa
da, əsərdə onlardan ustalıqla istifadə edilibdir.
Nizami Muradoğlunun çox bacarıqla istifadə etdiyi elementlər əsərin bədiiliyinə, oxunaqlığına müsbət təsir göstərmişdir. İndi keçək əsərin əsas obrazına. "Baba ocağı" romanının əsas obrazı Rövşən ictimai siyasi vəziyyətin kəskinləşdiyi bir dövrdə Ordubada qayıdır. Burada qeyd etmək istəyirəm ki, daha doğrusu vəziyyətin ermənilər tərəfindən şiddətləndiyi dövr idi. Həmin vaxt hadisələrin qarşısı alınmaz məcraya tərəf gedirdi. Belə bir zamanda Rövşən Ordubadın Əylis camaatı üçün əlindən gələni edir. Romanda istər erməni, istər azərbaycanlı obrazları müəllif tərəfindən çox dolğun şəkildə yaradılıb. Hadisələrin axarında görürük ki, bu insanların həyatı, taleyi bir-birinə oxşardı. Əsərdəki digər obrazların -Sonyanın, Güllübəyim ananın xasiyyətlərindəki eynilik və yaxud, Ayka ananın - baxmayarak ki, erməni obrazıdır, bənzər xarakterlərə malik insanlardı. N.Muradoğlu bu insanların sadə, zəhmətkeş insanlar olduğunu, onlar arasında heç bir düşmənçiliyin olmadığını göstərir, səbəbi də bu idi ki, çünki onlar uzun illərdi bir yerdə yaşamışdılar, bir süfrədə çörək kəsmişdilər, bir-birilərinin xeyirində-şərində iştirak etmişdilər. Bu qarşılıqlı hörmətin, islam mədəniyyətinin verdiyi tərbiyənin nəticəsində, ömrünün son günündə Ayka ana xristianlıqdan dönüb, müsəlmançılığı qəbul edir. Molla Nurməmməd ona şəhadət gətirməyi öyrədir, qadın onun dediklərini təkrarlayır və bir müsəlman kimi dünyasını dəyişir. Onu müsəlman qaydaları ilə dəfn edirlər. Əsərdə bu kimi xırda detallarla N.Muradoğlu çox maraqlı bədii lövhələr yaradır.
Roman haqqında
çox danışmaq
olar. Əsərdə Ordubad zəngin,
gözəl təsvirlərlə,
bədii lövhələrlə
işıqlandırılıb. Bu əsər həm
bədii əsər kimi, həm də tarixi roman kimi oxucunun diqqətini
çəkir. Odur ki, müəllifə uğurlar
arzulayıram və ondan yeni romanlar
gözləyirəm.
Məmməd ƏLİYEV
Filologiya elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet.-
2017.- 10 mart.-S. 7.