Teatr rəssamlığımız:
dünən və bu gün
1873-cü il martın 10-da Bakıda M.F.Axundzadənin "Sərgüzəşti-vəziri-xani Lənkəran" komediyasının tamaşaya qoyulması ilə başlanan milli teatr tariximiz nədənsə həmin günü səhnənin tərtibatını həyata keçirən adamın adını özündə yaşatmayıb.
Bunun obyektiv və subyektiv səbəblərlə
bağlı olması da ən azı ehtimal olunandır. Belə ki, o vaxt bu
tərtibat klassik tutuma malik olsaydı,
yəqin ki, icraçı-rəssamın adı
tarixə düşər
və zaman-zaman xatırlanardı. Olub-olmamağı sona qədər
dəqiqləşdirilməyən həmin tərtibatın zamanında tamaşanın
ümumi estetikasına
hansı əlavə bədii-estetik dəyər
bəxş etməsi nə qədər qaranlıq qalsa da, müasir dövrdə teatr tamaşasını tərtibatsız
təsəvvür etmək
sadəcə mümkünsüzdür.
Bu gün tamaşanın
çox vaxt uğurunu şərtləndirən
yaradıcılıq məsələlərindən
biri məhz onun tərtibatıdır,
desək, yanılmarıq.
Rəssamların da iştirakı
ilə ərsəyə
gətirilən bir çox tamaşaların yüksək mükafatlara
layiq görülməsində
də onların tərtibatlarının daşıdıqları
estetik yükün duyulası rolu olmuşdur. Bu gün
ali təhsil
ocaqlarında teatr-dekorasiya
sənəti sahəsində
çalışacaq rəssamların
hazırlanması da səhnəqrafiyanın əhəmiyyətinin
duyulmasının ifadəsidir.
Teatr-dekorasiya sənəti tariximizin arxada qalan illərini
xatırlamalı olsaq,
onda əvvəlcə
teatr tamaşalarında
rəssamın iştirakı
barəsində ilk məlumatın
1908-ci ildə Üzeyir
Hacıbəylinin "Leyli
və Məcnun" operasında baş rolu oynamış Hüseynqulu Sarabskinin verdiyini qeyd etməliyik. O, müasirlərinə
həmin tamaşanın
tərtibatının, sonralar
həm də rəssam kimi tanınacaq, Əli bəy Hüseynzadə
(1864-1940) tərəfindən yerinə yetirildiyini söyləmişdi. Sonradan
Tiflisdə professional təhsil
alan Bəhruz
bəy Kəngərli
(1892-1922) Naxçıvana qayıtdıqdan
sonra buradakı teatr tamaşalarının
tərtibatı ilə
məşğul olmuşdu.
İyirminci illərdə Bakıda
rəssamlıq məktəbi
açılandan sonra
isə Azərbaycanda bu sahədə davamlı fəaliyyət göstərən rəssamların
sayı çoxaldı.
Həmin
dövrdə Bakıya
Rusiya teatrlarından dəvət olunan və bu sahədə
təcrübəsi olan
əcnəbi rəssamlar
da çalışırdılar.
İyirminci əsrin birinci yarısında bu sahədə fəaliyyət göstərənlər
arasında Ə.Əzimzadə,
R.Mustafayev, S.Yefimenko, H.Mustafayev, daha sonrakı dövrdə isə N.Fətullayev, İ.Axundov,Y.Toropov, İ.Seyidova,
B.Əfqanlı, S.Şərifzadə,
Ə.Almaszadə, Ə.Fətəliyev,
R.Məmmədov və
s. rəssamlar olmuşlar.
Ə.Əzimzadənin "Ölülər" (C.Məmmədquluzadə)
komediyasına, R.Mustafayevin
"Koroğlu" operasına
(Ü.Hacıbəyli), "Danabaş kəndinin məktəbi" (C.Məmmədquluzadə)
və "1905-ci ildə"
pyeslərinə, İ.Seyidovanın
"Sevilya bərbəri"
(C.Rossini) "Sevil"
operalarına (F.Əmirov),
Ə.Almaszadənin "Gülşən"
Baletinə (S.Hacıbəyov),
Ə.Fətəliyevin "Aşıq Qərib" (Z.Hacıbəyov) və
"Əsli və Kərəm" (Ü.Hacıbəyli)
operalarına, N.Fətullayevin
"Vaqif" (S.Vurğun)
pyesinə, İ.Axundovun
"Hacı Qara"
(M.F.Axundzadə) komediyasına
verdikləri bədii tərtibatlarda dramaturq və rejissor yozumunun təsirini artıra biləcək bədii-emosional məziyyətlərin
qabarıqlığı tamaşaların
duyulası rəğbət
qazanmasını şərtləndirmişdir.
XX əsrin
ikinci yarısında rəngkarlıq və qrafika ilə məşğul olan rəssamların teatr-dekorasiya
işlərinə cəlb
olunması, tamaşalara
yeni və özünəməxsus estetik
məziyyətlər bəxş
etmişdir. M.Abdullayev, T.Salahov, T.Nərimanbəyov
və E.Aslanovun teatr tərtibatları bu baxımdan maraq doğurur. T.Salahovun "Koroğlu"
operasına (Ə.Fətəliyevlə
müştərək), V.Şekspirin
"Hamlet" və "Antoni
və Kleopatra", C.Cabbarlının "Aydın"
pyeslərinə verdiyi
tərtibatlarda "sərt
üslub"un estetikası
ilə səsləşən
əzəmət və
romantikanın tamaşanın
emosionallıqla qəbuluna
güclü təsiri
olub. M.Abdullayev və E.Aslanovun
"Leyli və Məcnun" (Ü.Hacıbəyli)
operasına çəkdikləri
dekorasiyaların isə
nakam məhəbbət
dastanının lirik-psixoloji
məqamlarının tamaşaya
duyğulandırıcı tutumda çatdırılmasında
əvəzsiz rolu vardı. F.Əmirovun
"Nəsimi dastanı"
və "1001 gecə",
Q.Qarayevin isə "Yeddi gözəl" baletlərini T.Nərimanbəyovun
tərtibatı olmadan
təsəvvür etmək
sadəcə mümkünsüzdür,
desək, yanılmarıq.
Ötən əsrin
səksəninci illərində,
eləcə də müstəqillik dövründə
bir çox gənclərin - N.Bəykişiyev,
E.Məmmədov, Q.Məmmədov,
T.Tahirov, S.Haqverdiyeva, E.Sərxanoğlu, N.Səmədova,
M.Əliyev, T.Qorçiyev
və İ.Məmmədov
kimi yaradıcıların
respublikanın müxtəlif
teatrlarında səhnəyə
qoyulan əsərlərin
bədii tərtibatlarında
iştirakları həmin
tamaşaların geniş
tamaşaçı rəğbəti
qazanmasında rolu böyük olub. Bu tərtibatlarda isə artıq səhnəqrafiyanın
ənənə və müasirliyin
qovşağını özündə əks etdirən bədii
ifadə vasitələrinin tətbiqini görmək mümkündür. Bunlar müasir cəmiyyətin estetik
tələbatına və zövqünə cavabın ifadəsi
olaraq, həm də teatra
yönəlmiş olan tələblərə
adekvat olan bədii-mənəvi
qaynaq kimi qəbul olunurlar.
Ziyadxan
ƏLİYEV
Əməkdar
incəsənət xadimi,
sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.
- 2017.- 10 mart.-S. 7.