Mənəviyyat ocağımızın
işığı və istisi: Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunda ədəbi proses
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Filologiya elmləri doktoru, tanınmış ədəbiyyatşünas
alim, Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı şöbəsinin
baş elmi işçisi İslam Qəribli eyni zamanda istedadla
yazılmış şeirlər müəllifidir.
İ.Qəriblinin 2012-ci ildə "Gecikmiş
görüş" adlı ilk şeirlər kitabı
çapdan çıxıb. Kitaba müəllifin
müxtəlif illərdə yazdığı lirik şeirləri
daxil edilib.
Tanınmış
tənqidçi Q.Bayramovun "Ön söz"ündə
oxuyuruq: "Bu şeirlər-40 ildən çox bir müddətdə
şeir yazan, ilk şeirlərini (tələbəlik illərinin)
APU-nun "Gənc müəllim" qəzetində nəşr
etdirən və sonralar bir daha şeir nəşri məsələsinə
qayıtmayan, yazı-pozuya yaxından bələd olan,
imzası imzalar içində tanınan bir alimin, bir
Hadişünasın,tekstoloqun, publisistin, bir tənqidçi-ədəbiyyatşünasın,
şeirə-sənətə qiymət verən, ədəbi-estetik
təhlilini verən filologiya elmləri doktoru İslam Qəriblinin
şeirləridir! İki-üç hal istisna olmaqla,
heçbir yerdə, heç bir vədə nəşr
olunmayan, amma İslam Qəriblinin ürək kitabında
çin-çin yığılan şeirləridir..."
Həqiqətən
də gözəl deyilib:
Torpaqdan
boy atan körpə bir fidan,
Saxta bir baxışdan dolandı eşqim.
Mən
onu içimdə pünhan saxladım,
Qəlbimin qanına boyandı eşqim.
İslamın şeir yaradıcılığında
sevgi, ana məhəbbəti, təbiət gözəlliklərini
əks etdirən bədii nümunələr çoxluq təşkil
edir.
Xüsusilə də vətənpərvərlik, Qarabağ və
Cənub mövzusunda yazdığı şeirlər poetik
yaradıcılığının əsas leytmotividir:
Aydın
sabahlara göz dikə-dikə,
Gözümüzün
kökü saraldı, Təbriz!
Bir
çıxdıq yollara son döyüş deyə,
Aldı
yolumuzu qar aldı, Təbriz!
İstedadlı yazıçı, şair, ədəbiyyatşünas
Bahar Bərdəlinin (Məmmədova) imzası oxuculara
yaxşı tanışdır. Bahar xanım filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru Müstəqillik
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı şöbəsinin
aparıcı elmi işçisidir.
Şair-publisist
Əlirza Xələfli həmkarı Bahar Bərdəlinin
"Qayıtmısan..." şeirlər kitabına
"Ağrıları yaşadan poeziya" adlı
"Ön söz"də onun
yaradıcılığının bədii-poetik məziyyətlərini
belə səciyyələndirir: "Baharın şeirləri
özünün mənsub olduğu ədəbi nəslin
taleyi ilə və həm də yaşadığı
dövrün, zəmanənin özü ilə
bağlıdır. Elə bəri başdan demək
yerinə düşərdi ki, onun həm poeziyası-bəzən
ağrılı, bəzən düşüncəli, bəzən
müdrik notlarla süslənmiş lirikası öz
yaşından qabağa getmir. Bəlkə
daha çox gənclik, ötüb-keçən
çağların aşıladığı hiss və
duyğuları qoruyub saxlamaq gücündədir. O,
başqa məsələdir ki, şair fəhmi, sənət
duyumu onun
yaşamadığı ömürləri belə
qavrayır, gələcəyin istisini və soyuğunu duyur,
özündə əks etdirir".
Həqiqətən
də B. Bərdəlinin şeirləri
çoxçalarlıdır, hikmətli notlarla
düşündürücüdür:
Əsrlərin
daş yaddaşı,
Tarixlərin
qəm sirdaşı,
Karvanların
köç yurddaşı,
Qədim
Bərdə, yurdum mənim,
Ulu diyar,
Bərdəm mənim!
Nizaminin
şövkətidir,
İsgəndərin
heyrətidir,
Nüşabənin
hikmətidir,
Qədim
Bərdə, yurdum mənim,
Ulu diyar, Bərdəm mənim.
Yuxarıdakı
poetik bəndlər və bir çox digər nümunələr
göstərir ki, Bahar Bərdəlinin şeir
yaradıcılığında vətənpərvərlik mövzusu üstün
yer tutur. Onun yaradıcılığında
şəhid analarına ithaf etdiyi şeirləri diqqəti
daha çox cəlb edir. "Yurdum mənim",
"Şəhidlər xiyabanı", "Vətən
bayatıları", "Vətən", "Heykəl
analar" kimi poetik nümunələr bu silsilədəndir.
"Şairin sənətkarlığı ondadır ki,
bu ağrı-acıları ürəkyanğısı ilə
ünumiləşdirərək poetikləşdirir və
bütün dərdlərin fövqünə qaldırır. Çünki
bu acılar tək-tək fərdlərin, ayrı-ayrı
şəxslərin deyil, ümumən vətənin
yaralarıdır, vətənin ağrılarıdır.
Vətənə atılan güllələr bu
şəhidlərdən keçib torpağa
sancılıb.Onların qanı ilə suvarılan məkanı
əbədi məşəl qızdırır,
gül-çiçəklər bəzəyir" (Mərziyyə
Nəcəfova).
Bu yerdə
əbədi bir məşəl yanır,
Şənbə
gecəsinin dərd-möhnətindən,
Bu yerdə
boy atıb güllər, boylanır,
İgid oğulların məhəbbətindən.
Tənqidçi,
ədəbiyyatşünas, estetik, tərcüməçi,
Ədəbiyyat nəzəriyyəsi şöbəsinin
aparıcı elmi işçisi, Azərbaycan
Yazıçılar və Jurnalistlər Birliklərinin
üzvü Rasim Nəbioğlu (Qurbanov) on beş ədəbi,
elmi, publisistik, tərcümə kitabının (o cümlədən,
"Hüseyn Cavidin estetik idealı" monoqrafiyasının)
müəllifi, tərtibçisi və mütərcimidir. Onun
"Dərəzarat" kitabına, eyni adlı və "Xatəmül-Ənbiya" poemaları,
şeirləri, esseləri, hekayələri və ingilis dilindən
tərcümələri daxil edilmişdir. Kitab ədəbi-tənqidi
fikrin diqqətini cəlb etmiş və tanınmış qələm
sahibləri Adilxan Bayramov, Qurban Bayramov, Əli Rza Xələfli
və Cingiz Qurbanoğlu əhatəli resenziyalarında onun təhlilini
vermişlər.
Rasimin
şeirlərini oxuduqca bir məsələnin şahidi oldum ki, onun
çoxşaxəli elmi-ədəbi tədqiqatı qədər
bədii təfəkkürü də zəngindir:
Dam
üstündə bürünərdik, yatardıq,
Miçətkəni üstümüzdən atardıq.
Yuxumuza şirin nağıl qatardıq.
İndi hanı bürüncəyim, köynəyim?!
Dərəzarat,
kəndim mənim, ürəyim!
Professor Məhərrəm
Qasımlının "Ruhunu danışdıran adam"
"Ön söz"ündə deyildiyi kimi: "Bu
misralardakı poetik ruh dədə Şəhriyarın
"Heydərbabaya salam"ıyla eyni ovqatı paylaşsa da,
Rasim Nəbioğlunun həm kövrək könüllü
bir qardaş kimi, həm də əhli-qələm kimi
birbaşa özüdür. Xəlqi kolorit,
doğulduğu torpağın, elin folklor və etnoqrafiya dəyərlərinə
bağlılığı da Rasim Nəbioğlunun
yazılarına təravət gətirən əsas yaradıcılıq
cizgilərindən sayılmalıdır".
Professor
Adilxan Bayramov isə Rasimin bədii
yaradıcılığını belə səciyyələndirir:
" Bu etüd və esselər lirik qəhrəmanın
dilindən söylənilsə də, bədii-fəlsəfi
ümumiləşdirmələrə meyl göstərən və
öz etik-estetik platformasından çıxış edən
tədqiqatçı yazarın şəxsi qənaətləridir.
Bu əsərlərdə müəllifin
insanlıq, şəxsiyyət, özünüdərk və
özünəqayıdışla bağlı mülahizələri
ilə tanış oluruq".
Ədəbiyyatşünas
alimlərimizin şeir yaradıcılığı
haqqında fikrimizi yekunlaşdıraraq deyə bilərik ki,
onların yaratdıqları poeziya nümunələrinin əksəriyyəti ictimai-siyasi mühitlə nəfəs
alan, bu mühitin bədii təcəssümünə nail
olan, yaşadıqları dövrün hadisələrinə
çevik, mütəmadi reaksiya verən, vətənpərvərlik
duyğuları ilə coşub daşan, milli və əcnəbi
ədəbi prosesləri izləyib onlara cavab verməyə,
uyğunlaşmağa çalışan müəlliflərin
əsasən dəyərli əsərləridir. Bu müəlliflərin
yaradıcılığında istər tarixi, istər sosial,
istər təbiət, istərsə də dini-fəlsəfi
mövzuda və məzmunda şeir nümunələrinə rast
gəlmək mümkündür.
Tədqiqatçı-alim və ədəbiyyatşünaslarımızın
bir çox bədii-poetik qələm məhsulları milli ədəbiyyatımızın,
ədəbiyyat tariximizin tərkibinə daxil olmağa, onun
üzvü bir hissəsinə çevrilməyə layiq ədəbi
prosesi təşkil edən sənət əsərləridir.
lll
Ədəbiyyat İnstitutunda çalışan elmi
işçi heyətinin nəsr əsərlərinə nəzər
saldıqda görürük ki, onların əksər hissəsində
süjet və təhkiyə real həqiqətlərə
söykənir. Bu qələm məhsulları ideya və
qəhrəman, janr və üslub, məzmun və bədii təcəssüm
baxımından epik növün tələblərinə xeyli
dərəcədə və lazımi səviyyədə cavab
verən, ürəkaçan, qənaətbəxş
nümunələrdir.
SSRİ-nin dağılmasından və istiqlal
qazanmağımızdan, Qarabağın işğalından
sonra dövrün meydana gətirdiyi yeniliklər,
münaqişə, müharibə atmosferi, beynəlxalq
böhran, mənəvi təbəddülatlarnəsr əsərlərində
də özünü büruzə verir.
İnstitutun
Cənubi Azərbaycan ədəbiyyatı şöbəsinin
baş elmi işçisi, filologiya elmləri doktoru,
tanınmış tənqidçi-ədəbiyyatşünas
Rəhim Əliyev, eyni zamanda nəsr və publisistika ilə də
məşğul olur. Nəsr əsərlərindən
ibarət iki kitab müəllifi olan Rəhim Əliyevin
dövri mətbuatda, sosial şəbəkələrdə
mütəmadi olaraq hekayələri dərc olunur. Onun
2014-cü ildə çap olunmuş və əsas qəhrəmanı
qadınlar olan "Zülmətdə çəhrayı"
kitabında qadınlar "Çəhrayı", kişilər
isə "Zülmət" başlığı altında
təqdim olunur. "R. Əliyevin "Çəhrayı
dünyası"na məxsus qadınlar idealsız, məqsədsiz
yaşayır, nə istədiyini bilmirlər. Burada
qadının ana kimi, övlad, dost, vətəndaş kimi
mahiyyəti oxucu üçün qaranlıq qalır, ailədəki,
cəmiyyətdəki yeri, ictimai statusu,
dünyagörüşü bir çox hallarda pərdəarxası
məqama çevrilir. O,metafizik
başlanğıcı, sirri, dərkolunmazlığı ifadə
etmir, əksinə, bu qadınlar demək olar ki, həmişə
gözlənilən addımı atır,
çıxış yolunu eyni nöqtədə
tapırlar" (Mətanət Vahid).
Rəhim Əliyevin təsvir etdiyi qadınlar ədəbiyyatımızdakı
ənənəvi qadın obrazlarından fərqlənir. Yazıçı-alimin
bu səpkili bütün hekayələrində qadınlar
onları atmış kişilərin
ayrılığından iztirab çəkir, talelərindəki
boşluğu kiminlə oldu, doldurmağa
çalışırlar.
Müstəqillik
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı şöbəsinin
aparıcı elmi işçisi filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru Mənzər
Niyarlı tanınmış
yazıçılardandır. Mən hələ
radioda çalışdığım illərdə Mənzər
xanımın böyük xanəndəmiz Seyid
Şuşinskiyə ithaf etdiyi "Qızıl qaval" hekayəsini
efirdə musiqi fonunda dinləyicilərə təqdim
etmişdim. Bu hekayə ilə də radio
tarixində musiqili hekayə janrının əsası
qoyulmuşdu.
Mənzər xanım 40 ildən çoxdur ki,
yazıb-yaradır. Yazıçı-alimə xanımın
nəsrinin özəlliyi ondadır ki, o gerçək həyat
materiallarına realistcəsinə çox istinad edir. Mənzər xanımın hekayələrində bir
cazibədarlıq, harmoniya var. Hekayələrinin süjet xətti
dinamik şəkildə inkişaf edir, oxucunu həvəslə
finala yetişdirir.
Onun povest və hekayələri öz təhkiyəsi və
şirinliyi ilə oxucunu ələ alır. Müəllifin
nəsrində psixoloji məqamlar üstünlük təşkil
edir. Eyni zamanda Mənzər Niyarlı
qadın psixologiyasına, qadın aləminə dərindən
bələddir.
Yazıçının "Yola dikilən gözlər",
"Yarımçıq məzuniyyət" və "Səhv
atılan addımlar" povestlərində biz fikrimizin əyani
şahidi oluruq.
Mənzər xanımın bütün hekayələri
insan qəlbinə, ruhuna təsir edir. Xüsusilə də
"Elə bil çay da susmuşdu" hekayəsi. Bu hekayədə obrazın keçmişi ilə bu
günü üz-üzə qalır. İnsan bir vaxt səhv
buraxır və bu səhvdən doğan günah onun həm özünü, həm
də başqalarının taleyini korlayır.
Tənqidçi-ədəbiyyatşünas
Aygün Bağırlı Mənzər xanımın nəsrinin
özəlliklərini belə səciyyələndirir: "Mənzər
Niyarlının əsərlərinin xoş təsir
bağışlayan xüsusiyyətlərindən biri, bəlkə
də birincisi yazıçının adi həyat gerçəklərini,
hər gün rastlaşdığımız, çevrəmizdə
baş verən, bəzən də yanından etinasız
ötüb keçdiyimiz hadisələri yüksək bədii-estetik
duyumla sənətə gətirə bilməsidir. Müəllifin
maraqlı ifadə və üslub tərzi,təhkiyəsi
hekayəçilik ənənələrimizin, bədii nəsrin
mövcud ədəbi təcrübəsinin uğurlu davamı
olmaqla yanaşı, həm də onun rəng palitrasına yeni
bir çalar, yeni bir ştrix əlavə etmişdir".
Mərziyyə Səlahəddin (Nəcəfova) Müstəqillik
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı şöbəsinin
aparıcı elmi işçisi, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent, AYB-nin üzvüdür. Bir neçə elmi və
bədii kitabların müəllifidir.
Qarabağda doğulan Mərziyyə xanımın istər
elmi işinin (namizədlik), istərsə də bədii yaradıcılığının
ana xətti Qarabağ mövzusudur. Mərziyyənin povest
və hekayələrində xalqımızın başına
gətirilən bəlalar, bu bəlaların törətdiyi
faciələr bədii boyalarla təsvir edilir.
Real həyat həqiqətlərini canlandıran müəllifin
nəsr əsərləri oxucu üçün dərin maraq
doğurur. Mərziyyə
xanımın bədii
yaradıcılığında ümumilikdə bir dərin kədər
var. Nasirin "Şəhid anası", "Bir ovuc
torpaq", "Buz heykəl", "Qapı ağzında
ölüm" hekayələrini, "Ata ocağı" və
"Bağışlanmaz günah" povestlərini həyəcansız
oxumaq qeyri-mümkündür. Onun
yaradıcılığında humanizm, vətənpərvərlik
ruhu çox güclüdür.
Vaxtilə
-15 il öncə unudulmaz görkəmli sənətkar
Əlibala Hacızadə Mərziyyənin kitabına
yazdığı "Ağrılı yazılar" adlı
"Ön söz"də onun nəsrinə yüksək dəyər
verirdi: "İstedadlı, sözə hakim olmağı
bacaran, gələcəyinə böyük ümidlər bəslədiyim
Mərziyyə xanım qardaşının adını öz
adının yanına yazmasını alqışlayıram. İndi Mərziyyə xanımın tək öz
adından yox, Səlahəddinin sözləri və
arzuları ürəyində qalmış o nakam cavanın da
adından danışır və danışacaq da. Mərziyyə xanım ağrılı-acılı
yazıları ilə özünə də, qardaşına
da, heykəl qoymaq kimi əbədiyaşar bir işlə nəşğuldur.
Bu, sənət hekayəsidir. Sənət hekayəsini isə hətta zaman da
yıxıb uçura bilmir".
Şahbaz Şamıoğlu (Musayev) mənim tələbə
yoldaşımdır. Tələbə vaxtı ən gözəl
dilçi-tələbə kimi nüfuz qazanmışdı.
Tale elə gətirdi ki, peşəkar,
istedadlı ədəbiyyatşünas alim oldu. Ədəbiyyat İnstitutunda Mühacirət ədəbiyyatı
şöbəsinin aparıcı elmi işçisi, filologiya
üzrə fəlsəfə doktorudur.
Şahbaz vətənpərvərlik mövzusunda
Qarabağın işğalına həsr etdiyi bir hekayəsini
mənə mütaliə və fikir bildirmək
üçün təqdim edib. Hekayəni birnəfəsə
oxudum. Müəllifin gözəl dili,şirin
təhkiyəsi var.
Onun təbiət təsvirləri ənənəvilikdən
gəlsə də orijinallıq və simvolik yeniliklərlə
zəngindir. Şahbaz Şamioğlunun hekayəsi "Əsrdən
uzun gecənin səhəri" adlanır. Şahbaz gərgin süjet quraraq hekayədə erməniyə
nifrəti açıq-açığa yox, real tarixi
olayların bədii əksinə nail olmaqla verə bilib.
Çörəyimizlə böyüyən erməni
Axsaq Nişanın satqınlığını, naxələfliyini
bədii boyalarla təsvir edə bilib. Hekayənin
qəhrəmanı Sənəm arvaddır.
Sənəm arvad əsl Azərbaycan türk
qadınıdır. Mərd, ölümdən qorxmayan bir
xanımdır. Gəlini öz namusunu
qoruyaraq intihar edir. Sənəm arvad
düşmənlərin şərtinə saxta vəd verərək
gəlinin dəfninə razılıq alır.
Yeganə sağ qalan qoca Heybət kişi qəbri qazır, gəlin mafi-qayda ilə dəfn olunur.
Ermənilər məşhur professorun Qarabağda gəbərən oğlunun xalçasını toxumağı Sənəm arvadla vədələşirlər. Hamı Sənəm arvadı nifrətlə süzür. Mərasim vaxtı Sənəm arvadın xalçası təqdim olunur və ermənilər bir-birinə dəyir: Sənəm arvad erməni dığasını yox, xalçada üç rəngli bayrağımızı təsvir etmişdir.
(Ardı var)
Vüqar
ƏHMƏD
Filologiya
elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2017.- 14 mart.- S.6.