Mir Cəlalın çap olunmayan hekayələrinə
bir baxış
XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının klassikləri sırasında nasirlər xüsusi yer tutur.
Nasirlərimiz epik növün bütün əsaslarında - hekayə, povest və
roman sahəsində böyük uğurlar əldə ediblər. Bütün
yazıçılarımız hekayə yazmaq - hekayənəvislik
sahəsində öz qələmlərini sınayıb, bir
çoxları bədii yaradıcılığa məhz bu
janrla başlayıblar. XX əsr Azərbaycan hekayəçiliyi sahəsində
bir neçə nasirmiz xüsusilə fərqlənir
: C. Məmmədquluzadə, Ə Haqverdiyev, Y.V.Çəmənzəminli
və Mir Cəlal. Bu pleyadada görkəmli ədibimiz
Mir Cəlal Paşayevin öz bənzərsiz yeri var.
Mir Cəlal həm hekayənin
gözəl nümunələrini yaradıb, həm də nəzəriyyəçi
alim kimi P.Xəlilovla birlikdə yazdıqları "Ədəbiyyatşünaslığın
əsasları" kitabında onun janr xüsusiyyətlərini
mənalandırıb: "Müasir, yeni, fəal realist bir
janr olan hekayə quruluşca o qədər də mürəkkəb
bir şəkil deyildir. Xarakter bir hadisə, yığcam bir
süjet, ümumiləşdirici bir mətləb, müxtəlif
şirin, sadə söyləmə, nəql etmə üsulu
hekayə sənətində əsasdır". Məhz bu cəhətlər Mir Cəlalın
özünün hekayələrinin poetik özəlliyini səciyyələndirir.
Professor N. Şəmsizadə
yazır: "Mirzə Cəlilin "Poçt qutusu",
"Usta Zeynal", "Qurbanəli bəy", Ə.
Haqverdiyevin "Şeyx Şaban" və
"Marallarım" silsiləsi, Y. Vəzirin "Cənnətin
qəbzi", Veylabadlılar silsiləsini, Mir Cəlalın
"Anlet Anketov", "Təzə toyun nəzakət qaydaları",
"İclas qurusu"... hekayələri dünya hekayə
janrının inciləri sayıla bilər. Bu
hekayələrdə həm də Azərbaycan xalqının
gülüş mədəniyyəti öz əksini
tapıb".
Bu mülahizədə Mir Cəlalın
hekayələrinə xas daha bir cəhət - olduqca səmimi
yumor hissi, gülüş mədəniyyətimizin mənalı
bədii əksi məsələsi ön plana çəkilir.
Mir Cəlal hekayə
yaradıcılığında daim gülüşün
estetik imkanlarından bacarıqla istifadə edib. Sovet dövrünün ədəbiyyat üzərində
Marksist ideologiyanın müəyyən təzyiqlərini nəzərə
alaraq ədib əsasən yumordan, ironik gülüşdən
bəhrələnib. Yəni həlim və
islahedici gülüş, yumor daha çox gizli mətləblərə
yönəlmiş istehzalı, simvolik gülüş, kinayə
yazının hekayələri üçün xarakterikdir.
Dünyanın məşhur gülüş ustası
Çarli Çaplin yazırdı: "Yumor həyat qabiliyyətimizi
artırır və sağlam düşüncəni
qorumağa kömək edir. Yumorun köməkliyi ilə biz bəxti
dönüklüyə asanlıqla tab gətirə
bilirik".
Gülən adam
güldüyü obyektdən yüksəkdə
dayanmalıdır. Hansı formada olursa olsun
gülüş böyük hünərdir, istedadın, şəxsiyyətin
ən güclü özünü təsdiqidir.
Mir Cəlalın həm
çap olunmuş, həm də kitabların heç birinə
düşməmiş hekayələri məhz belə
yumoristik-kinayəli gülüş zəminində
yazılıb.
Kinayəli gülüş adi gülüş
deyil, fəlsəfi gülüşdür. Ümumiyyətlə, gülüş xalq
idrakının aydınlığını və dərinliyini
ifadə edir. Gülüş mədəniyyəti
kamillik mədəniyyətidir. Gülüş
elə bir zirvədir ki, hər xalq, hər sənətkar
çıxa bilməz. Gülmək
üçün səmimiyyət və saflıq
lazımdır. Gülüş bəşəriyyətin
sübh şəfəqidir.
Ciddi bir şəxsiyyət,
ağırtaxtalı kişi, pak və ləyaqətli
türk oğlu olan Mir Cəlalın hekayələri və
bütün əsərləri belə bir gülüş zəminində
yazılmışdır.
1932-ci ildə gənc
yazıçı Mir Cəlalın "Sağlam yollarda"
adlı ilk hekayələr kitabı çap olunub. 1932-ci ildə 1978-ci ilədək
40 ilə yaxın bir dövrdə Azərbaycan ədəbiyyatının
bənzərsiz hekayənəvisi Mir Cəlalın qələmi
işlədi, heç zaman öz şəxsiyyətinə və
bədii söz sənətinə xəyanət etmədi.
O, hekayə janrımızın,
bütövlükdə ədəbiyyatımızın
nüfuzunu qorudu, qalmaqallı XX əsrin qalmaqalsız ədibi,
bütöv şəxsiyyət kimi ümumxalq hörməti
qazandı. Mir Cəlalın
yaradıcılığı haqqında sanballı
monoqrafiyanın müəllifi, ədəbiyyatşünas
Yaqub İsmayılov ədibi təhlil edərək yazıb:
"O, hər şeydən əvvəl, mahir hekayə
ustasıdır. Sovet dövrü Azərbaycan ədəbiyyatında
hekayə janrının inkişafında böyük xidmətlər
göstərmişdir. İnsanda sağlam duyğular,
xoş arzu, ümidlər oyadan, gerçəkliyə
baxışda həqiqət işığı, tənqidi ruh
və ayıqlıq hissi gətirən, haqsızlığa,
nöqsan, eybəcərlik və mənfiliyə qarşı
mübarizə keyfiyyəti aşılayan bədii
gülüş ədibin yaradıcılığında
mühüm tərkib hissə, əsas estetik əlamət və
məziyyətlərdəndir".
Göründüyü kimi tədqiqatçı
alim ədibin hekayələrində qabarıq görünən
iki başlıca istiqaməti ön plana çəkir:
gerçəkliyə baxışda həqiqət
işığı, tənqidi ruh və gerçəkliyə
qarşı mübarizə keyfiyyəti aşılayan bədii
gülüş! Bu o deməkdir ki, tənqidi
realizmlə romantik səmimiyyət vəhdəti Mir Cəlalın
hekayələrinin poetik və estetik konsepsiyasını təşkil
edir.
Azərbaycan Respublikası Milli Arxiv İdarəsində
Mir Cəlal müəllimin şəxsi arxivi çox aydın
və sistemləşdirilmiş vəziyyətdə
saxlanılır. Şəxsi arxivlə tanışlıq
zamanı Mir Cəlal müəllimin ailə üzvləri ilə,
dostları ilə məktublarını, romanlarının
hekayələrinin əlyazmalar variantında, Mir Cəlal
müəllimin xətti ilə olduğu kimi, orijinal vəziyyətdə
oxumaq Mir Cəlal sevər üçün xüsusi bir hissdir.
Mir Cəlal müəllimin istər
sağlığında, istər vəfatından sonra
çap olunan kitabları ilə Milli Arxiv İdarəsində
Mir Cəlal müəllimin şəxsi arxivində
saxlanılan hekayələrlə tanış olduqdan sonra
müqayisə zamanı və ən əsas da 2014-cü ildə
çap olunan 5 cildliklə müqayisə etdikdən sonra
araşdırma zamanı bizə məlum oldu ki, Mir Cəlal
müəllimin nəşr olunmayan 11 hekayəsi var. Bizə
belə gəlir ki, "Yanşaq", "Zirəklik",
"Ölü soyan", "Qayğı", "Ulduz kəndinin
şəfəqləri", "Tərpənir",
"Söylənməyən nitq", "Sorağın gəlsin", "Oturaqlar", "Xallı
muncuq", "Sünbül" hekayələri nəşr
olunmayıb. Mir Cəlal müəllimin tələbəsi
və araşdırıcısı professor Təhsin Mütəllimov
da bu hekayələrin çap olunmadığını qeyd
etdi.
Bu hekayələrdən
birini - "Tərpənir" hekayəsini sizin nəzərinizə
çatdırmaq istəyirəm. "Tərpənir" hekayəsində
hekayə bir nəfərin dilindən danışılır:
"Səhər tezdən həmişəki kimi həyətdən
müxtəlif səslər eşidilirdi. Kimisi
gilas, kimisi göyərti, kimisi ərik satırdı. Bu səslər içərisində bir kişinin
"tərpənir" var, "yaxşı tərpənir
var" deməsi məni təəccübləndirdi. Düşündüm ki, yəqin təzə
balıq gətiriblər. Pəncərədən
boylandım ki,
- De görüm tərpənən nədir?
Niyə tərpənir? Necə
tərpənir? Balıq neçiyədir?
Kişi dedi:
- Balıq yoxdu, yoldaş!
-Təzə pənir gətirmişəm!
- Nə?
-Pənir? Yəni təzə
pendir.
-Tərpənir deyirsən, biz də
elə bilirik nəsə tərpənir.
Kişi matahını
satıb həyətdən getdi, amma onun səsi hələ də
mənim qulağımdadı".
3 səhifədən ibarət
hekayədə təkcə bir ləhcənin ifrat işlənməsinin
tənqidi deyil, həm də dilə münasibətin tənqidi
verilib.
Olduqca lakonik novellaları -
konkret və gözlənilməz sonluqla bitən bu hekayə
bir qövmün xarakterini dəqiq səciyyələndirir.
Nəzəriyyəçi alim
yazır: "Avropalılar hekayəyə novella deyirlər. Mənşəyi qədim olsa da novella XIII-XIV əsrlərdə
formalaşa bilib. Novella öz
mövzularının xalq arasında yayılmış əhvalat
və sərgüzəştlərdən qəbul edilib.
Novella sözünün lüğəti mənası
yeni xəbər deməkdir. Sürətlə
inkişaf edib, gözlənilməz sonluqla bitən hekayəyə
novella deyilir.
Dünya ədəbiyyatında
novellanın ən yaxşı nümunələrini məşhur
"Dekameron" əsərində XIV əsrin italyan
yazıçısı C. Bokaçço, fransız
yazıçısı Mopassan, rus ədibi A. P. Çexov, Azərbaycan
yazıçıları Ə. Haqverdiyev və Mir Cəlal
yaradıb. Onun çap olunmamış 11 hekayəsinin bəzilərini
nəzərdən keçirək: "Zirəklik" ədibin
miniatür hekayələrindəndir. Onu novella
da adlandırmaq olar. İncə yumorla
yazılmış bu novella Mir Cəlal müəllimə
doğma bir mövzudadır. Novellada bir ədəbiyyat müəlliminin -
Mehralı müəllimin "Zirəkliyindən" bəhs
olunur. Hekayə ədəbiyyat müəllimi
işləyən yazıçının ciddi mülahizələri
ilə başlayır. "Zirəklik
özü böyük bir qabiliyyətdir. Hər
kəsdə olmaz. O adamın ki, zatında qoyulmayıb,
ha çalışa, zirək ola bilməz.
Lap bizim ədəbiyyat müəllimi ola. Bunun zirəkliyinin vəsf üçün bircə
söhbət kifayətdir. Ədəbiyyat
müəllimliyi də adamın allahı var, çox çətin
işdir; qədimdən çətin işdir. Gərək
yüzlərlə kitab oxuyasan, illah da indi; müəllim bir
yazıçının tərcümeyi-halını keçənədək,
bir də görürsən avtorun iki romanı
çıxdı... Hardan alsın boş
vaxtı ki, oturub cild-cild romanları oxusun." Burada hələ gülüş, yumor yoxdur, alim Mir
Cəlal ədəbiyyat müəllimi haqqında xəfif
eyhamlı mülahizələr var.
Mehralı müəllim belə bir fənn
işlədir: yazıçı Bəxtiyarovun
"Ağrılar" romanını tələbələrə
oxudub sual-cavab yolu ilə onlardan romanın mövzusu, surət
və tipləri, xarakteri, qəhrəmanın şəxsiyyəti,
əsərin əsas ideyası, dili barəsində məlumat əldə
edir. Birdən bir tələbə Mehralı müəllimə
gözlənilməz sual verir: "Müəllim, orada Nadir
obrazı var ha, Nadir fəhlə sinfinin əleyhinədir, yoxsa
lehinə?" Mehralı müəllim bu əngəl sualdan
qaçmağa çalışır: "Mən səndən
soruşuram: Nadir necə adamdır?
- Müəllim, bilsəm sizdən
soruşmaram ki...
Müəllim üzünü tələbələrə
tutdu:
- Yaxşı kim deyər, Nadir necə
adamdır?
Uşaqlar cavab verdi
ki, Nadir geridə qalmış adamdır. Müəllim dedi:
- Deməli, Nadir fəhlə
sinfinin ziddinədir".
Bu cavabla da romanın məzmunundan
bixəbər olan Mehralı müəllim özünü
möhkəm dolaşdırır.
"Ön cərgədən bir tələbə
etiraz elədi:
-Yox, müəllim, Nadir fəhlə
tərəfdarıdır, ancaq savadı yoxdur. Müəllim
tələbələrə tünd baxdı.
-Bəs mən nə deyirəm, kilsəyə
söymürəm ki..."
Müəllimin zirəkliyi
bununla bitmir. O "Ağrılar" romanı haqqında sizə
məlum təhlillərini bir tələbəyə
"Ağrılar" romanı haqqında mülahizələrim"
adlı məqalə tərzində yazdırıb çap
üçün redaksiyaya göndərir.
Yazıçı bu novellada: mövcud təhsil sistemini
lağa qoyur, ziyalılıqdan uzaq, məsuliyyətsiz müəllimi
tənqid edir. Verilən parçalardan da
göründüyü kimi hekayənin dili sadə, lakonik və
koloritlidir. Mir Cəlalın hekayələrində
çox nadir hallarda mürəkkəb cümlələr
işlənir, o sadə və obrazlı üslubun əvəzsiz
ustasıdır. "Mir Cəlal
yaradıcılığının müvəffəqiyyətli
cəhətlərindən biri də onun dilinin yorucu
olmaması və dinamikliyidir. Müəyyən
bir fikrin sadə və xırda cümlələrlə ifadəli
verilməsi, dialoqların təbii ölçüdə, qayda
ilə qurulması, nəhayət, danışığın
tiplərə müvafiq və onlar üçün xarakterik
olması Mir Cəlalın dilinin bədii xüsusiyyətini təşkil
edir.
Mir Cəlal, gənc nasirlərimiz
arasında yoldaşlarına bənzəməyən müstəqil
bir yazıçıdır. Oxucular Mir Cəlalı
əsl sənət nümunələrilə daha da irəliləmiş,
sosialist realizmi yollarında daha böyük müvəffəqiyyətlər
əldə etmiş bir yazıçı kimi görmək istəyir".
1930-cu illərin sonunda gənc
yazıçının ilk əsərləri haqqında tənqidi
Orucəli Həsənovun uzaqgörənliklə
yazdığı bu sözlər sonralar özünü
doğrultdu. Dolayısı ilə əmək,
istehsalat mövzusunda yazılmış "Sünbül"
hekayəsi bədii cəhətdən bir qədər zəif
olsa da Mir Cəlal üslubunun,
yaradıcılığının maraqlı nümunəsi
sayıla bilər. Burada əbədi yaddaşda qalan
ecazkar uşaqlıq dövrünün sehrli romantikası ilə
bərabər, Mir Cəlal üslubunun sadəliyi və təbiiliyi
də var: " İnsanın ən
yaxın dostu, sirdaşı, uşaqlıq
yoldaşıdır. Bu dostluğun heç bir
başqa niyyəti, məqsədi olmur. Sünbül ilə
bir məktəbdə, bir partada oturmuşuq. Bir müəllimdən dərs almışıq.
Gündəlik normamızı bir yemişik, bir
sevinmişik. Sünbüldən 10-12 yaşında
ayrıldım..."
Mir Cəlal müəllimin
yaşlı müasiri, XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
klassiki Abdulla Şaiq yazırdı ki, "Mən
yazıçılığıma görə müəllimliyimə
borcluyam". Bu
sözləri Mir Cəlal barəsində də demək olar.
Onun maarif, məktəbdarlıq mövzusunda
yazdığı hekayələrinin qəhrəmanı məhz
maarifpərvər ədibin özüdür. Dahi şairimiz M.Ə. Sabirə
ithaf olunmuş
"Ulduz kəndinin şəfəqləri"
hekayəsi bu baxımdan nümunə ola bilər: "Mən
müəlliməm, ömrümü uşaqlara dərs verməklə
keçirmişəm. Özü də o yan-bu yana
qaçmamışam. Həmişə bir kənddə
- dağların qoynunda yerləşən Ulduz kəndində
işləmişəm.
Bəzi yoldaşlar
oturub-durub öz peşəsindən narazılıq edirlər. Biri deyir müəllimlik
ömür çürüdən şeydir, biri deyir uşaq
ilə çənə-boğaz olmaq çətin peşədir,
biri deyir indi uşaqlar dərs oxumur, üzə dururlar...Mən
müəllimliyə müqəddəs bir sənət kimi
baxıram..."
Bu hekayənin bədii məziyyətlərindən
çox, ideyası maraqlıdır. Müəllim peşəsinin,
müəllim əməyinin lazımınca dəyərləndirilmədiyi,
fəqət müəllim şəxsiyyətinin təkcə
təhsildə yox, millətin tarixi taleyində mühüm əhəmiyyət
kəsb etdiyi dövrümüzdə Mir Cəlalın bu tipli
hekayələri müasirlik kəsb edir.
"Oturanlar" hekayəsi təqaüdə
çıxıb boş-bekar qalan, səhərdən-axşamadək
idarədə oturub məsul işçi dostlarına göz
işığı verməyən, öz mənasız
söhbətləri ilə baş ağrıdıb vaxt alan
üzdəniraq insanların ifasına həsr olunub. Hekayə Mir Cəlala məxsus kinayə və qəzəblə
yazılıb.
"Sorağın gəlsin"
Mir Cəlalın cəbhə hekayələrindəndir. Gözəl
Şirvan elində böyük sevgi, səy və əsl
müəllim ilə dərs deyən Hacıbaba müəllim
bir yay məktəbi qoyub cəbhəyə getməli olur.
Onu sevgilisi əvəz edir, Hacıbaba müəllimə
layiq olmağa, onun şagirdlərini sevməyə
başlayır. Hacıbaba Məmmədov da İsrafil Məmmədov
kimi qəhrəmanlıq göstərir, zabit rütbəsinə
yüksəlir.
Qədim və orta əsrlər
Azərbaycan ədəbiyyatında işıq fəlsəfi məzmun
daşıyan mənbəyi ilahidən gələn gözəl
obrazdır. "Avesta" abidəsində, "Məlik Məmməd"
nağılında, İşraqilik fəlsəfəsində
(Sührəvərdi) işıq gözəllik, xeyir, nəciblik,
mənəvi güc kimi vəsf olunub. Hürufilər
"insan həqdən qopmuş nur parçasıdır"
deyirlər. Mir Cəlal
haqqında xatirələrin birində deyilir: "Mir Cəlal
müəllimi yaxından tanıyanların hamısı
yaxşı bilir ki, o, işığı çox sevirdi. Həm öz evlərində, həm də qonaq
getdiyi yerlərdə içəri girən kimi bütün
otaqlarda işıqları yandırardı. Çünki işıq, nur onun qəlbində,
varlığında yaşayırdı, əsas, dəyişməz
hobbisi idi. Onun üçün ilahi gözəlliyin
mənbəyi, varlığın əsası idi. O,
yaxşı bilirdi ki, işıq, nur insana daxili hərarət,
inam mənbəyi, gözəllik bəxş edir. İşıqsız, nursuz gözəllik həyatda
təzahür etməzdi, gizli qalardı və insanlıq bu
ülvi nemətdən, əvəzsiz zövq mənbəyindən
həmişəlik məhrum olardı, bir bioloji varlıq kimi
başqa canlılardan seçilməzdi, kor qalardı".
Fikrimizcə, Mir Cəlalın sadəlik
və müdriklik üstə köklənmiş, bədii
elmi, pedaqoji fəaliyyəti öz enerjisini məhz bu
işıqdan alır, zülmətləri dağıdıb
işığa doğru can atır. Aləmi nura qərq
etmək istəyir. Onun çap
olunmamış hekayələri də sadəlik
işığında yazılıb.
Aytən
HÜSEYNOVA
AMEA Füzuli
adına Əlyazmalar İnstitutunun əməkdaşı
525-ci qəzet.-
2017.- 16 mart.- S.7.