Paris - könülü və xəyalı
fəth edən şəhər
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Fransa televiziya kanalları əsas diqqətlərini daxili
siyasətə yönəldirlər, beynəlxalq hadisələrə
o qədər də əhəmiyyət verilmir.
Sağlar arasında praymeriz seçkilərində
keçmiş prezident Nikolya Sarkozinin biabırçı məğlubiyyəti
günlərlə müzakirə mövzusu oldu. Həm də kanallar ikinci
tura çıxmış Fransua Fiyonun və Fransua Jupenin
mübarizəsinə çox vaxt ayırırdılar,
özü də Fiyonun əvvəllər autsayder hesab
edildiyini vurğulamaqla, Jupeni təbliğ etməyə
çalışırdılar. Lakin bu canfəşanlıq
fayda vermədi və Fransua Fiyon qalib gəlməklə, 2017-ci
il seçkilərində prezidentliyə
sağların yeganə namizədi olacaqdır. Otel
otağındakı televizorda demək olar ki, idman
proqramları, futbol oyunları göstərilmirdi, matçlara
yalnız bəzi kafelərdə və pablarda baxmaq olardı.
Səfər yoldaşlarımızdan biri isə həris futbol
azarkeşi idi, “Barselona”nın bir oyununa
baxmasa bu onun üçün əsl fəlakət təsiri
bağışlayardı. Tərslikdən bir
gün eyni vaxtda “Barselona” və “Paris-Sen- Jermen” İngiltərədə
yerli klublarla oynamalı idi. Nəhayət
bir irland pabı tapdıq, orada hər iki oyun göstəriləcəkdi.
Ukraynalı ofisiant bizə yaxşı yerdən bir stol tutdu. Oyuna bir qədər
qalmış biz artıq pabda üzərində çoxlu
çərəz və iri pivə qədəhləri
qoyulmuş stolun ətrafında oturmuşduq. Dostumuz hər
iki matça, əsasən “Barselona”nın
oyununa baxırdı. Mənə isə nə
pabdakı azarkeşlərin hay-küyü, orada azarkeş
olmayan yox idi, nə acı irland qara pivəsi, nə də
oyunların gedişi nəinki ləzzət vermirdi, əksinə
çox darıxdırırdı. Ona
görə də bir qədər sonra pabı tərk etməli
oldum.
Bir cəhət də nəzərə
çarpırdı ki,ABŞ-ın
prezidenti seçilən Donald Tramp da burada ciddi maraq obyektinə
çevrilməmişdi. Rusiya televiziya
kanallarından fərqli olaraq, Paris kanalları ona çox vaxt
ayırmırdılar. Lakin küçələrdə
Trampa həsr olunmuş reklam lövhələrinə rast gəlinirdi.
2008-ci ildə Avropadakı “Obamamaniyadan” fərqli
olaraq qitədə Trampa qarşı xoş olmayan bir
münasibət var idi. Böyük
Britaniyanın Breksitindən sonra Trampın prezident seçilməsi
Avropa üçün yeni bir ağır xəbər təsiri
bağışlamışdı.
Parisdə bütün irqlərdən və millətlərdən
olanlar arasında diqqəti cəlb edən bir tolerantlıq
mövcuddur. Hansısa bir fransızın başqa ölkələrdən
gəlib, paytaxtda yaşayan və işləyən əcnəbilərə
yuxarıdan-aşağı baxması ağıla belə gəlmir.
Parislilər irqindən, dinindən, millətindən
asılı olmayaraq, bir-birilərinə
qaynayıb-qarışmışlar. Ağdərili
fransız gəncin qara afrikalı qızla çox mehriban,
bir-birinə vurğun şəkildə gəzdiklərini
görürsən və ya qaradərili oğlan fransız
qızı ilə yaxın dostluq edir və buna heç kəs
normal qaydanı pozan bir hal kimi baxmır. Xalqlar
arasındakı fərqlər məişət çərçivəsində
yox olmağa başlayır. Fransızlar
heç bir qəbahət hissi duymadan, zənci qızlarına
evlənir, qara afrikalı fransız qızı ilə ailə
qurur. Mülki nikahlar isə bu münasibətlərin
daha da asanlaşmasına şərait yaratmışdır.
Avropalılarla afrikalıların və
asiyalıların belə yaxınlaşması heç də
dövlət siyasətinin, bu məsələ barədə
xüsusi təbliğatın nəticəsi deyildir, millətlərarası
münasibətdə fransızların, həmçinin
ingilislərin və niderlandlıların özlərinin
yaxşılığa doğru xeyli irəlilədiklərini
göstərir. Yəqin ki, adi
fransızı multikulturalizm o qədər də
maraqlandırmır, ölkədə bu mövzuda konqresslərin,
simpoziumların keçirilməsi də diqqəti cəlb
etmir. Multikulturalizmin reallıqdan
uzaqlaşmış şəkildə təbliğ edilməsi,
bəlağətli söz tufanına çevrilməsi elə
bir ciddi fayda vermir. Necə ki, başqa dinə aid məbədlərin
tikilməsi də o dinə sitayiş edənlərin
sayını artırmır, dini münaqişələr davam
etdiyi bir şəraitdə belə təşəbbüslər
öz məqsədlərinə nail ola
bilmir. Dini tolerantlıq bilavasitə cəmiyyətin
özünə sirayət etməlidir, cəmiyyət üzvlərinin
gündəlik həyatında özünü büruzə
verməlidir.
Parisdə heç kəs ateistlərə qarşı da
səlib yürüşü aparmaq
çağırışı ilə çıxış
etmir, çünki vicdan azadlığı adamın
özünün dini inanca bəslədiyi münasibətdən
asılıdır, başqa sözlə, onun özünün
şəxsi işidir. Qədim Romada isə bütpərəstlərin
allahlarının sayı çox olduğundan, adamlar özləri
öz allahını seçib, ona da inanc gətirirdi.
Allahla insan arasında, Martin Lyuterin dediyi kimi, vasitəçilərə
ehtiyac yoxdur. Əslində, keşişlər, mollalar, ravvinlər
iyerarxiyası da elə bir təsiri olmayan təbliğat maşınına
çevrilirlər. Əlbəttə, din xadimləri
yaxşı təbliğat apardıqda, müsbət iş
görmüş olurlar, lakin onların
danışığında cəhalətə yol verildikdə,
mövhumatçılıq bayrağı
qaldırıldıqda, onlar nə könülə, nə də
şüura faydalı bir təsir göstərə bilmirlər.
Mövhumat isə hökmən dinin
dayaqlarını zəiflətməyə, dağıtmağa
kömək edir.
Fransızların əksəriyyəti katolikdir, lakin həmin
dinə hücum edənlərə də, onların
potensialı nəzərə alınmaqla hörmətlə
yanaşılır. Böyük filosof və maarifçi
Volter katolitsizmə qarşı çıxır, hətta
Allahın varlığına da şübhə ilə
yanaşırdı. O deyirdi: “Əgər Allah
olmasaydı, onu icad etmək lazım gələrdi”. Və yaxud istehza qaydasında Bibliyanın məşhur
kəlamını dəyişərək, deyirdi ki, Allah
insanı öz obrazında və özünə bənzər
yaratmışdır, deməli, insanın malik olduğu
qüsurların da hansısa bir mənbəyi vardır. Belə yeretikliyinə görə katolik kilsəsi
Volteri məhkum edirdi. Axı Rusiyadakı
pravoslav kilsəsi də Lev Tolstoyu dinin sıralarından kənar
etmişdi. Paris isə böyük mütəfəkkirin
ateist olmasını nəzərə almadan, ona ehtiram bəsləməkdə
davam etmişdir. O, öldükdən 13 il
sonra Sena çayının şəhərin mərkəzi
hissəsindəki son sahili Volter sahili
adlandırılmışdı.
Volterin böyük nəzəri irsi qalmışdır. O, fransız dilinin təmizliyinə
də qayğı göstərirdi. Kardinal Rişelye
dövründə təsis edilən Fransa Akademiyası da bu məsələ
ilə məşğul olurdu. Onun
institutları paytaxtın Volter sahilində yerləşir.
Katolik dininin Volteri məhv etməyə,
sıradan çıxarmağa gücü çatmadı.
Onu da qeyd etmək lazım gəlir ki, Volter islam dininin
yaradıcısına, Allahın rəsuluna da, yumşaq desək,
tənqidi yanaşmış, özünün “Məhəmməd”
adlı pyesində Allahın rəsulunu şəhərdə
iğtişaş törədən, qiyamçı kimi
göstərmiş, onun qatı düşməni olan Əbu
Sufyanı isə şəhərin uğurlu meri kimi qələmə
vermişdir.
Bütün bunlara baxmayaraq, Volter XVIII əsrin ən
güclü filosoflarından və maarifçilərindən
biridir. 1715-ci
ildə XIV Luinin ölümü ilə taxt-tacda onu əvəz
edəcək nəticəsi XV Luinin 5 yaşı olduğundan,
ona Orlean hersoqu, II Filipp regent təyin edilmişdi. II Filipp özünü xalqın
gözündə qənaətcil, bədxərcliyə yol verməyən
bir hökmdar kimi göstərmək üçün kral
sarayının tövləsindəki atların sayını
iki dəfə azaltmaq göstərişini verdi.
Axı kral və əyanları ova at belində
gedirdilər. Bunu eşidən 20
yaşlı Volter sarkazm şəklində yazmışdı
ki, Filipp atların sayını iki dəfə azaltmaqdansa,
saraydakı eşşəklərin sayını ikiqat
azaltsaydı, daha yaxşı olardı.
Parisin cənubi-şərq hissəsi Latın kvartalı
adlanır.
Burada Sorbonna Universiteti, Fransa kolleci yerləşir. Orta əsrlərdə
tələbələr latın dilində
dərs keçdiklərinə görə həmin dildə də
danışırdılar. Bundan da məhəllə
Latın kvartalı adını götürmüşdür.
Sorbonna dünyanın Oksford, Kembric, Harvard, Yel
kimi ən məşhur universitetləri sırasına daxildir.
Parisdə ölkənin görkəmli şəxslərinin
adı küçələrə və meydanlara
verilmişdir.
Filosof Didro, Amerika İstiqlaliyyət müharibəsinin fəal
iştirakçısı Lafayet, yazıçı Emil Zolya,
II Dünya müharibəsinin qəhrəmanı general Leklerk
küçələri, Viktor Hüqo meydanı vardır. Şəhərin meydanlarından biri II Dünya
müharibəsində Stalinqrad qələbəsi şərəfinə,
Stalinqrad meydanı adlanır. Rusiyada 1961-ci
ildə qəhrəman şəhərin Stalinqrad adı ləğv
edilsə də, Parisdə bu ad saxlanılmaqda davam edir.
Parisdə doğulan, baş qaldıran Böyük Fransa
inqilabına dünyada münasibət heç də bir mənalı
deyildir.
İnqilab monarxiyanı ləğv etməyə nail olmuş,
qədim Roma respublikasının və ABŞ-ın nümunəsində
Fransada ilk respublika yaratmışdı. Lakin onun
meydana gətirdiyi Terror adından irəli gələn dəhşətlər
mənzərəsi meydana gətirilmişdi. İnqilab həmişə faciəvi bir şey
olmuşdur. İnqilab sosial quruluşu
radikal qaydada dəyişə bilmir. İnsanları
dəyişmək isə daha mürəkkəb məsələdir,
çünki antropoloji inqilablar baş vermir, insanlar əvvəldə
olduqları kimi qalırlar. Həm də
yaddan çıxarmayaq ki, inqilabı romantiklər
başlayır, onun qələbəsindən isə əclaflar
istifadə edir. Lakin inqilaba təkcə bir
cəhətinə görə qiymət vermək düzgün
deyildir, onun müsbət və mənfi əməlləri
obyektivcəsinə qiymətləndirilməlidir.
Çin Kommunist Partiyasının rəhbərlərindən
biri, görkəmli dövlət xadimi Çjou Enlaydan həmin
inqilaba necə qiymət verməsini
soruşduqda, Fransanı yaxşı tanıyan, gəncliyində
orada təhsil almış bu müdrik insan cavab verib demişdi
ki, axı hələ az vaxt keçmişdir. Bu
cavabı söyləyərkən Böyük Fransa
inqilabının baş verməsindən 180 ilə yaxın
vaxt ötüb keçmişdi. Onun
sözlərindən göründüyü kimi, yalnız uzun
tarixi müddətin arxasından inqilaba qiymət vermək
mümkündür.
İnqilablar da xalqların həyatının, taleyinin,
tarixinin bir hissəsidir. Onları inkar etmək də mümkün
deyildir. Axı heç kəs qədim
dünyanın və ya orta əsrlərin tarixində
hansısa bir düzəliş etmək fikrinə
düşmür. Hansısa bir
dövrün mədəniyyət plastını silib yoxa
çıxarmaq da mümkün deyildir.
Böyük
hind yazıçısı Rabindranat Taqor Aqradakı Tac Mahalı tarixin yanağında donmuş
göz yaşı adlandırmışdı. Parisin
bir sıra abidələrini bəşəriyyətin sərvəti
kimi müvafiq təşbehlərlə adlandırmaq olar.
Təkcə Notr-Dam de Pari Tac Mahaldan
dörd əsr əvvələ gedib çıxır. Şah Cahan sevimli arvadı Mümtaz Mahal öləndə
ona bu mavzoleyi tikdirmişdi. Qədim
Halikarnasda Kariya hökmdarı Mavsola belə sərdabə
tikilməyə başlanmış, onun inşasını
arvadı Artemisiya bizim eradan əvvəl V əsrdə başa
çatdırmışdı. Mavsolun
adından da sonrakı sərdabələr mavzoley adlanmağa
başlamışdı. XX əsrdə
mavzoley ənənəsi daha eybəcər şəkildə
Rusiyaya, həmçinin Türkiyəyə, Vyetnama, Çinə
keçmişdi. Paris Notr-Dam kilsəsi
mavzoley deyildir, xalq üçün kilsə kimi tikilmişdir
və yeddi əsrdən artıq bir müddətdə bu təyinatını
yerinə yetirir. Dindarlar burada dini ibadətdə,
messada iştirak edirlər. Buraya ziyarətə
gələnlərə bina öz sehrliliyi ilə izahı
çətin olan ülvi hisslər bağışlayır, təlqin
edir, onları ömrün fani olması, inancın insanı mənəvi
yüksəkliyə qaldırması hisslərini
aşılayır. Təkcə katoliklər
ya protestantlar deyil, müsəlmanlar, iudeylər, buddistlər,
hinduistlər, bütpərəstlər də məbədə
daxil olduqdan sonra onun möcüzəsinin təsiri altına
düşməkdən yayına bilmirlər.
Bircə Notr-Dam deyil, Parisin digər məbədləri,
arxitekturası, küçələri, meydanları adamda
xoş hisslər yaradır. Paris daim bayram əhvali-ruhiyyəsi
bağışlayır. Burada da adamda elə
bil ki, Aristotelin, faciə tamaşaçısı barədə
dediyi, hala acımaq prosesinin təsiri altında onun
keçirdiyi ruhən durulma - “katarsis” gedir. Paris özü isə bayramlarda daha da gözəlləşir,
harmoniyalı qaydada bəzədilmiş gəlinə bənzəyir.
Bu şəhəri mən Milad bayramı
günündə görmüşəm. Onda
Paris gözəllikdə özünü də ötüb
keçmişdi. Yelisey çölü
avenyusunda ağaclar miniatür elektrik lampaları ilə elə
örtülmüşdü ki, Kubada və Afrikada bitən
flogiston adlanan və alovlu gülləri olan bu ağac da onlara
həsəd apara bilərdi. Bu mənzərə
əsl cənnət effekti yaradırdı. Avenyunun
ortasında yuxarıdan asılmış və kiçik
güzgülərdən düzəldilmiş şar
fırlandıqca, projektordan ona düşən işıq
güzgülərdə bərq vurur və küçə ilə
hərəkət edən maşınlar bərqlərdən
yaranan və hərlənən işıq tunelinin içərisi
ilə irəliləyirdi. Elə bilirsən ki,
möcüzələrin çoxluğu ilə fərqlənən
bir məkana düşmüsən. Binaların
balkonları gül-çiçək hörükləri
işlə bəzədilmişdi. Al-əlvanlıq,
gül çələngləri hamını Milad
bayramını xoş əhvali-ruhiyyədə qeyd etməyə
səsləyirdi.
Paris ona təşrif buyuran hər bir adama nikbin hisslər, mübaliğəsiz deyilsə, sevinc bəxş edir. Bunu səfər dostlarım da dəfələrlə vurğuladılar, onlar xarici ölkələrdə çox olsalar da, Parisdə elə bil ki, özlərinə yeni dünya açmışdılar. Parisi, sadəcə, duymaq, bu mümkündürsə, sevmək lazımdır. Böyük rus şairi F.İ.Tyutçevin Rusiya barədə dediyi sözləri bu şəhərə də aid etmək olar. Onu ağılla duymaq, adi arşınla ölçmək yaramır. Ona yalnız inanmaq, mən əlavə etmək istərdim ki, onu layiq olduğu kimi sevmək lazımdır. Parisə bəslənən bu sevgi də cavabsız qalmayacaqdır. Sehrli şəhər yaratdığı bol təəssüratla bunun əvəzini artıqlaması ilə çıxmağı bacarır. Paris onda yaşamağa gələnlərin qəlbində ümid şüası yaratdığı kimi, onu görməyə, seyr etməyə gələnlərə ağuşunu açıb, onları təəccüb, vurğunluq və sevinc hisslərinin qarışığı şəklindəki qeyri-adi ərmağan ilə mükafatlandırır.
Belə xoş təəssüratların təsiri altında biz taleyimizin sakit limanı hesab etdiyimiz və lövbər saldığımız Bakıya qayıtdıqda özümüzü yuvasına dönən quş kimi hiss etdik. Quş üçün uçduğu səma nə qədər geniş və əlçatmaz olsa da, doğma yuvası onun əvəzsiz bir səltənətidir.
Son
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.- 2017.- 18 mart.- S.20