Ailə-məişət labirinti
Uşaq
vaxtı tez-tez soruşardılar: “Atanı
çox istəyirsən,
yoxsa ananı?” Mən yenə də ata deyərdim, anamı çox istədiyimin fərqində
olsam da.
Sual bəlkə
də ciddi səslənmir. Buna görə də çox-çox sonralar sualın yanını-böyrünü dəyişib,
səsimə də fəlsəfi ton verib, onu evli-uşağlı bir kişiyə ünvanladım: “Arvadını
çox sevirsən, yoxsa uşaqlarını?”
Püşk atsa bundan yaxşıydı. Ziddiyyət
içində qıvrılıb
irişdi və hıqqına-hıqqına cavabladı:
“Demək çətindir”.
Əlbəttə, çətindir. Elə suallar var, adam düşünməsə
yaxşıdır.
Söhbət ki, ailədən,
uşaqlardan gedir, onda heç! Seçim şansı? Əsla.
Sevgi müvazinət
istəyir. Dünyanın da tərəzisini
oynatsan, oxunu buraxıb qaçar.
Amma gəlin ailələrimizin
əsas funksional vasitələrini sadalayaq:
xalta, zəncir, iti caynaqlar... İstiqanlılıq, ailəcanlılıq bizdə sərhəd tanımır. Elə bir
uşaq böyüdəcəksən
ki, sənin bir parçana çevriləcək, əlin-ayağın
olacaq. Bu mənada qızlar şanslıdır. Vaxtı çatanda
dabanlarına tüpürüb
qaçırlar.
Vəfa, sədaqət, utanc, xəcalət duyğularımız
çox püxtələşib. Adamın üstündə
Allah var. O qədər püxtələşib
ki, içimizin səsini də eşitmirik.
Hərdən qərbin ailə modelini qısqanıram. Sərbəstlik, seçim şanslarının,
özünü gerçəkləşdirmə
imkanlarının çoxluğu.
Övlad
sadiq köpək roluna girmir. Asılılıq yoxdur. Ailənin tələbləri
yetişdirilən vətəndaşın
müstəqilliyinə qənim
kəsilməyib. Sözsüz,
sosial şərait səviyyəsi inkişaf etmiş ölkələrdə
yüksəkdir...
lll
Adam Bruks “Qətiyyən,
bəlkə də” filmini 2008-ci ildə ekranlaşdırıb. Film romantik komediya janrındadır. Açığı,
film boyu o qədər
öpüşürlər ki, adam
boğaza yığılır.
Bu mənada film dərin ideya-məzmun axtaranlar üçün vaxt itkisidir. Ancaq niyə izləməyə
dəyər?
Vill Heyz reklam şirkətində işləyir. Boşanma ərəfəsindədir və Maya adlı bir qızı var. Heyz qızını dərsdən götürəndə
məlum olur ki, müəllimi bu gün ona
kişi-qadın ilişkisi
ilə bağlı hər şeyi izah edib. Ancaq beynində düyünlü
suallar qalıb və onları atası açmalıdır.
İki nəfər
bir-biri ilə mazaqlaşıb və qadın uşağa qalıb. Maya bu məlumatı
beyin süzgəcindən
keçirə bilmir:
“Bir uşaq təsadüfən necə
doğula bilər axı?” Heyz qızına başa
salmağa çalışır
ki, bu, atanın
banan qabığında
sürüşüb yıxılması
kimi bir qəziyyə deyil. Qəza qadının hamilə qalmasıdır. Azyaşlı
Maya isə müdrikcəsinə
soruşur: “Bəs uşaq istəmirdilərsə,
niyə bir-birlərinə
yaxınlaşırdılar?”
Heyz qızının
təkidi ilə ona həyat hekayəsini danışır. Ata evlənənəcən
hansı qadınlarla tanış olub?
Əlbəttə, göründüyü kimi
o dərəcə də
etik deyil. Ata qızına eşq macəralarını nəql
edir. İyrənclikdi. Kişinin bir şükürlü
tərəfi var. Yatdığı
qadınların sayını
unutmayıb. Hətta
bunları Maya da dilə gətirir: “Siqaret çəkdiyinə,
içki içdiyinə
və bu qədər əxlaqsız
davrandığına inana
bilmirəm”.
Amma bütün
bunlara dəyər. Çünki Maya cinsiyyət prosesi ilə bağlı bilgiləri sonradan öyrənmir, ata-anadan xəlvət, utanc hissi ilə kəşf etmir.
lll
Belə
məqamlarda çox vaxt dünyanın boşanma sayına görə qabaqcıl ölkələri yada düşür: Belçika,
Portuqaliya, Macarıstan,
İspaniya, Lüksemburq,
Estoniya... Arxasına yapışdırırlar: keçəl
dərman bilsə, öz başına sürtər. Yəni ki, hansı
nümunəvi ailədən
söz gedir?
Avropa kültürü
insanı fəzalara qaldırır. İçdən-içə
deyirsən: “Mən bu dünyaya aidəm və ikiüzlülük etmədən
ehtiraslarımla barışmaq
istəyirəm”.
Necə ki, “Anna Karenina”da Stepan Arkadiç evin xidmətçisiylə
yatsa da, peşmanlıq duyub arvadı Dollidən bütün səmimiyyətilə
üzrxahlıq etməkdə
çətinlik çəkirdi. Çünki
o, doğruçu adam idi, özünü haqlı sayırdı və özünü aldatmağı
bacarmırdı.
Bax eyni səmimiyyətlə öz-özünə belə olsa etiraf etmək lazımdır ki, statistik göstəricilər mənə lazım deyil. Boşanmalar artacaqsa da, deməli, başqa yol qalmayıb. Onsuz da sən ömür boyu intim pərdələr, cinsi çərçivələr ardından ehtirasını cilovlamaq üçün məqsədsizcə uydurduğun bir sürü əxlaqi ehkamlar, cəfəngiyyatlarla yaşayacaqsan. Misal: adam da qaynata yanında arvadını qucaqlayar? Əşi, qucaqlayar da, lap belə bağrına basıb öpər də... Bir yerindən nə uydurursan bu “qaydaları”?
lll
Bəli, səmimiyyət önəmlidir. Hətta yolagəlməz, tərs bir uşağın qəlbini qazanmaq üçün də həlledici bir silahdır. Rejissor Piter Boqdanoviçin “Kağızdan ay” filmində olduğu kimi...
İnsanlara dini ehkamlar sırımaqla, əlləm-qəlləmçiliklə dolanan Mouz Prey doqquz yaşlı kimsəsiz Edini də özüylə götürüb yola çıxır. Qızı xalasının evində düşürməlidir. Ancaq yol uzundur. Macəra da...
Edi daha çox oğlan uşağına oxşayır. Siqaret çəkir. Qaşqabaqlı, sərt baxışlıdır. Tünd xasiyyətinə, adam yovuşmazlığına baxmayaraq Mouzla nəinki ata-bala, hətta yaxın bir dosta çevrilirlər. Başlanğıcda yola getməsələr də, sonradan Mouzun işləri Edinin sayəsində daha da irəliləyir. Çünki Edi ağıllı, zirək və ədalətlidir.
Qaçaqmal içki ticarətində dostlar uğursuzluğa düçar olur. Polislər Mouzu yaxşıca kötəkləyirlər. Onu qan-rəvan içində tapan çoxbilmiş qızcığaz dilli-dilavər bir yetişkinə çevrilir və böyüklər kimi başlayır Mouza ürək-dirək verməyə. Mouz deyir: “Ağlama!” Edinin baxışlarından onsuz da güclü, iradəli biri olduğu oxunur: “Ağlamaram!”
Mövlud Süleymanlının “Dəyirman”ındakı balaca Ayat kimi Edi də yetimdir. Amma maraqlıdır ki, Ayatda yetimlik hər an sezilir, Edidə bunu hiss etmək hardasa mükünsüzdür... Anasının Ayata yazdığı məktub kövrək notlarla bitir: “Ağlama ha, möhkəm ol! Ağlayanda adam yekəlmir!” Edinin isə bunlara ehtiyacı yoxdur. Amma görünür, yetimlər möhkəm olmağa əvvəlcədən məhkumdurlar.
İnsan övladına, insan ruhuna azadlıq lazımdır. Özünü axtarmaq, tapmaq üçün dünyaya gələnlər, uzun bir yola çıxdığını anlayanlar atalı-atasız, analı-anasız öz kimsəsizliyini dərk edir. Görünür ki, ailə tərbiyəsi də şərti anlam daşıyır. İnsanı özü, ancaq özü tərbiyə edir.
Mouz Prey Triks adlı yüngül xasiyyət bir qadınla tanış olur. Qadının geyim-keçimini, yeyib-içməyini təşkil edir və əvəzində qadın münasibətdən məmnun halda onunla vaxt keçirir. Ancaq bu, Edinin heç könlüncə deyil. Çünki Triks elə gəldiyi ilk gündən Edinin yerinə keçib. Edi bəlkə də qısqanır? Ola bilər.
Edi daim Mouzun maşınının qabaq oturacağında əyləşib. Ancaq günlərdir - Triks gəldiyindən bəri onu arxaya atıblar... Bir gün istirahət üçün biçinlikdə dayanırlar. Asudə vaxt bitir, ancaq Edi geri qayıtmaq istəmir. Səbəb isə ön oturacaqdır.
Nəhayət, Triks Edinin saqqızını oğurlamalı və onu razı salmalıdır. Nə illah edir, mümkün olmur. Edinin üzündə bir nöqtə də tərpənmir. “Axı geri qayıtmalıyıq Edi. Sənə makiyaj ləvazimatlarımı verəcəm, dodaqlarını boyamağı öyrədəcəm. Gəl gedək”. Qızın cınqırı da çıxmır. Bax bu vaxt səmimiyyət öz işini görür. Triks açır sandığı, tökür pambığı. Bütün görünməyən - əslində Edinin eşitmək istədiklərini - təfərrüatları açıqlayır. “Mən biriylə uzun müddət yaşamağı bacarmıram. Onsuz da Mouzdan ayrılacam” deyir: “Həyat çətindir, Edi. Mouz bir paltar alsa, yaxud bir ayaqqabı, bəlkə üzüm gülər. Bir az gözləməyin lazımdır. Hər şey bitəcək. Amma sən bu səfehliyi uzatmağa çalışsan, nə sən, nə mən, nə də o bir şey qazanar. Nə deyirsən, əzizim? Bir müddətlik? Qoy bu yekə məməli Triks öndə otursun”.
Axır ki, Edinin üzü
gülür.
lll
Ata qızına düşkün
olur, ana oğluna?
Məndən soruşsanız, əksər
valideynlər oğlan
uşaqlarını üstün
tutur. Amma nəbadə sevgidə
hüdudu keçəsiniz.
Yoxsa Corc Bankzın gününə düşərsiniz.
Rejissor Çarlz
Şayer “Gəlinin atası” filmində övlad sevgisinin maksimal çertyojunu çəkir. Corcun ata məhəbbəti
qısqanclığa çevrilir.
Yazıq
ata. Qızı yedir-içir, böyüt,
boya-başa gətir, sonra ver getsin.
Eni artıq evlilik yaşına çatıb. Həyat belədir, Corc. Qızının bir gün nişanlısını qoltuğuna vurub evinə gətirəcəyi ağlına gəlməzdi. Amma əldən nə gələr? Kürəkəni qucaqla.
Bax burda qərb-şərq qütbləşməsinin məsələyə aidiyyatı yoxdur. Mənim mental düşüncəm okeanın o tayına keçir. Sevgi, ehtiras, hərislik, acgözlük, ülvi duyğular... Bunlar ki daşa-torpağa hopmayıb?
Eninin nişanlısı atasının gözü qabağında qızının dizlərini sığallayır. Corc dəliyə dönür. Amma gülümsəyir.
Corcun yanaşması nə qədər kütləvidir, görəsən? Fəlsəfəsini bu cür şərh edir: “Sizə örnək olan və xəyallarınızın belə o tayında sizə tapan gözəl bir qızınız olur. Balaca əlini əlimə sıxdığını xatırlayıram. Qucağımda oturub başını köksümə qoymağı sevərdi. Mənə qəhrəman olduğumu söylərdi. Sonra sırğa taxmağa başlayır. Onu kinoteatra bir küçə qalmışacan ötürməyinizi istəyir. Sonra bir də baxarsan, gözlərinə makiyaj sürüb, dikdaban ayaqqabılar geyib. Bax o vaxtdan etibarən mütəmadi təlaş içində yaşayarsınız”.
Övlad sahibi olmaq dəhşətdi, Corc!
Gün gələr, qızcığaz böyüyər.
Atanı isə fikir
götürər: “Yanlış bir oğlanla görüşəcək deyə əndişə
duyarsınız. Ağlında tək bircə fikir
olan sarsaq biriylə...
O “bircə fikri”n nə olduğunu çox yaxşı bilirsiniz.
Çünki onların yaşındaykən
sizin də ağlınızda bircə “o fikir” vardı. Sonra
böyüyər və yanlış seçim
edəcəyindən duyduğunuz
narahatlıq sovuşar. İndi
isə düzgün kişini
tapacaq deyə təlaşa düşərsiniz.
Bu da qorxuların ən
böyüyüdür, çünki
artıq onu itirmək zamanıdır”.
Müşfiq ŞÜKÜRLÜ
525-ci qəzet.- 2017.- 18 mart.- S.14.