Ölümsüz
insan
Professor Aydın
Dadaşovun əziz xatirəsinə
Aydın müəllimlə
şəxsi tanışlığım yenicə
başlamışdı.
Ötən ilin sonlarında,
dekabrın axırında BDU-nun Televiziya və radio
jurnalistikası kafedrasında elmi işimin ilkin müzakirəsi
keçirilməli idi. Kafedradan bildirdilər ki, professor
Aydın Dadaşova da müzakirənin vaxtını xəbər
verim. Onu sosial şəbəkədə
axtarıb tapdım, dissertant olduğumu söylədim və
çalışdığım mövzunu elektron poçtuna
göndərdim. İki gündən sonra
ilk dəfə onunla kafedranın toplantısında
görüşdüm.
Əlində çəlik içəri
daxil olan bu insanın
ilk görünüşdən qeyri-adi
danışığı diqqətimi cəlb etdi. "İşin
müəllifi sənsən?" deyə bariton səslə
soruşdu. Kəskin davranışı ilə
canıma üşütmə saldı. "Başdan-ayağa
oxumuşam" deyə sözə başladı. Bir-bir iradlarını söylədi.
"Publisistika dövrün gerçəkliyidir, sən onu elə
yaratmalısan ki, informasiya ilə musiqinin sintezini verərkən
o mühüt dəqiq təsvir olunsun..." deyə tövsiyələrini
söylədi.
Vaxtilə "Ekranın informasiya
gerçəkliyi"ndən Moskvada namizədlik
dissertasiyası, sonra
"Ekranın mövzu, srtuktur, janr problemi" mövzuzunda doktorluq işini
müdafiə edən bir alim kimi bu mövzunun ona doğma
olduğunu dilə gətirdi. Mən radiopublisistika üzrə,
informasiya ilə musiqinin bağlılığı,
"Audiopublisistikada ifadə vasitələrinin sintezi
problem"ni
araşdırmışdım. Aydın müəllimin
bəzi fikirləri istisna olmaqla, bir neçə iradı ilə
razılaşmasam da, ona düşündüyümü deməyə
ürək eləmədim. Çünki ilk
baxışdan zənn etdiyim xasiyyətindəki ötkəmliyindən
dilim tutuldu və qarşımdakı böyük şəxsiyyətə
söz deməyə cürətim çatmadı. 23 ilik radiodakı təcrübəmdə
rastlaşdığım musiqili efir nizamlamalarından,
"Qızıl Fond"da saxlanılan unikal səs
yazılarının təhlilindən danışmaq istəsəm
də, onun divarları silkələyən səs tonunun
içərisində eşidilməz olan
pıçıltılarımı ancaq özümdən
başqa kimsə duya bilmədi. Ekran və kinonun radio
publisistikasından tamamilə fərqli
olduğunu bilə-bilə mənimlə niyə razılaşmamasını
öyrənməyə belə cəsarətim
çatmadı. Ucadan danışığı, odlu-alovlu
çıxışı, düz gözlərimin içinə
baxa-baxa dediyi fikirlərdən elə
düşünürdüm ki, sanki illərimin bəhrəsi olan zəhmətimin
üzərinə bir xətt çəkilir. Birdən
Aydın müəllim üzünü həmkarlarına tutub
dedi. "Yoldaşlar, bu qız dünyada məşhur
olan Azərbaycan alimindən, göz cərrahı Ümnisə
Musabəylidən kitab yazıb. Kitabını
dünən gecə internetdən bir nəfəsə oxudum.
Bu qızda istedad var və onunla zarafat etmək
olmaz. Mən inanıram ki,
dediyimiz iradları da tezliklə düzəldib, üç aydan sonra mövzunu mükəmməl şəkildə
təqdim edəcək. Onun potensialını görürəm..."
Bəli, sonda dediyi bu sözlərdən ürəyimdə təpər
duydum, sanki dizimə
taqət, ruhuma qüvvət gəldi...
Müzakirədən bir gün keçmişdi. Yenidən sosial şəbəkədə
bağlantı yaratdım. Məni
düşündürən məsələləri və
mövzu ilə bağlı gəldiyim qənaəti ona
bildirdim. Hiss elədim ki, yavaş-yavaş fikirlərimi
ona çatdırır, əsaslı şəkildə
düşündüklərimin elmi izahına
inandırmağa müvəffəq oluram. Bir neçə
alimin adlarını çəkərək onların əsərlərinə
də
baxmağı tövsiyyə etdi, istənilən
vaxt mənə kömək etməyə hazır olduğunu
dönə-dönə söylədi. Onun əsl
pedoqoq olduğunu, vaxtı qızıl kimi dəyərləndirən
bir insanın sosial şəbəkədə adicə bir
dissertantın fikirlərinə hörmətlə
yanaşmasını, sırf ürəkdən məsləhətlər
verməsini görəndə heyrətə gəldim. Başa düşdüm ki, Aydın Dadaşov
göründüyü kimi deyil, qəlbi nazik bir insandır və
bu universal zəka sahibindən bütünlükdə
çox şeyi öyrənmək mümkündür.
Onu daha yaxından tanımaq
istəyi ilə kompüterdə axtarış aparmağa
başladım. Əlindəki çəliyin səbəbini
öyrəndim. Son
dövrlərdə qəzaya düşdüyünü,
ayaqları zədələndiyindən yatağa düçar
olmasını və həyat yoldaşının daima
qulluğunda durduğunu və xanımının günlərin
birində gözlənilməz halda Aydını tərk
etdiyini, qəfil
dünyadan köçdüyünü eşitdim. Məhz həmin gün İlahidən güc alaraq
ayağa qalxıb ömür-gün sirdaşını son mənzilə
aparan ziyalımızın dramatik həyatından xəbər
tutdum.
Ancaq bir neçə gün öncə
toplantıda rastlaşdığım Aydın Dadaşovun çöhrəsində
son illər yaşadığı ağır faciələrin
işartısını, heç bir ağrı-acının,
iztirabın izini hiss edə bilməmişdim. Onu
ilk görüşümdə həyata nikbin
baxışlı bir insan kimi tanıdım. Yaxın
keçmişdə başına gələnləri çox tez unutduğunu,
ağır situasiyaları dəf edə bilən güclü
şəxs olduğunu düşünmüşdüm...
Özüm Azərbaycan
radiosunda "Xəbərlər" redaksiyasında
çalışıram. Daima orijinal fikirli insanlarla təmas
qurar və illər boyu məntiqli danışan ziyalılardan efirə
söhbətlər hazırlayıram. Yenicə
tanıdığım Aydın Dadaşovdan da müsahibə
almaq istəyimi özünə bildirdim. Həm
də martın 1-də alimin 65 yaşı tamam olmuşdu.
Bu münasibət ilə onun ömür
dünyasını işıqlandırmaq qərarına gəlmişdim.
Çünki onun Azərbaycan kinosu ilə bağlı
yazdığı kitabları, dünya kinosunun təhlili ilə
bağlı əsərlərini görəndə
sevinmişdim ki, öz
maraqlı söhbətləri ilə efir
üçün axtardığım
ən yaxşı müsahiblərdən biri olacaq. Təbii ki, yubileyini dilə gətirməyə
lüzum görmədim ki, birdən təvazökarlıq edərək
danışmaqdan vaz keçər. Ona
görə də AMEA-nın Tarix institutunun qərarı ilə
çap olunacaq Məhəmmədhəsən Hacınski
haqqında yazdığı monoqrafiyası ilə
bağlı görüşmək istədiyimi bildirdim.
Radioya sayğı ilə yanaşdığını və
BDU-da görüşə biləcəyimiz vaxtı dedi...
Üç ay öncə
gördüyümdən fərqli olaraq, Aydın müəllim
tamamilə dəyişmişdi. Əlindəki əsanı
atmasını, düz qamətli və iti yerişini görəndə
gözlərimə inana bilmədim. Onun belə
tez sağalmasına təəccüb etsəm də, daxilən
çox sevindim. Fakültənin dəhlizində
rastlaşdıq və çox böyük nəzakətlə
məni kafedraya dəvət etdi. Həmin vaxt kafedrada
iqtisadiyyat üzrə fəlsəfə doktoru Anar Köçərli
magistirlərə dərs deyirdi. Hər iki insan
ilk dəfə idi ki, görüşürdü. "Sizə
mane olmarıq ki..?", deyib içəriyə
keçərkən icazə istədi
və məni də həmkarına, tələbələrinə
təqdim etdi. Şahidi oldum ki, qısa müddət ərzində
Anar müəllimlə ünsiyyəti ona yeni hüsnü rəğbətin
yaranmasına səbəb oldu. "Professor mən sizinlə
tanışlığıma çox şad oldum, sizin
mühazirələrdə böyük məmnuniyyətlə
oturaram, olduqca maraqlı fikirləriniz var,..."
Anar Köçərlinin bu sözlərinə səmimi
yanaşan Aydın Dadaşov özünün adi müəllim olduğunu,
sadəcə dahilərdən sitat gətirdiyini söylədi. İqtisadiyyatı əsas
amil kimi dəyərləndirməsi, alimin menecmentlik, marketinq və
reklam işi ilə bağlı söhbətləri, hətta bu sahənin
mütəxəssisini ovsunlamışdı...
Radio üçün müsahibə
sakit, səssiz
yerdə alınmalıdır. Aydın
müəlimi görən kimi başına
yığışan gənclərin onu "üzük
qaşı" kimi dövrəyə alması
planlarımı alt-üst edir və lazımi məqamı
gözləyirdim. Professorun tələbələrinə
ayrılıqda göstərdiyi münasibət, hər birinə
fərdi yanaşması diqqətimdən qaçmadı.
Suallara cavab verməsi, "açın dəftərinizi
yazın, hadisənin tərifi budur, fabula nəyə
deyilir..." və s. tərfiləri qeydə aldırması
xeyli vaxt apardı. O, dərsdən,
elmdən əlavə, başqa mövzularla da gənclərlə söhbət
edirdi. Hətta saç düzümü yerində
olmayan bir qıza iradını bildirdi. Zövqsüz
geyiminə görə bir tələbəsini hamının
içində danlaması heç də xoşuma gəlmədi.
Lakin sözü birbaşa deyən bu müəllimdən inciyən
hər hansı tələbəyə rast gəlmədim.
Şahidi oldum ki, Aydın Dadaşov tələbələrinin, həmkarlarının
böyük sevgisini qazanıb...
Bəli, mən otağın
boşalmasını gözləsəm də, onu sevimli tələbələrinin
əlindən ala bilmədim və hiss elədim ki, Aydın
Dadaşov da onlardan
ayrılmaq fikirndə deyil...
Naəlac qalıb tələbələrin
əhatəsində ondan radioya müsahibə almağa
başladım və xahiş etdim ki, tam sakitlik olsun, səsin
efirə veriləcəyi nəzərə alınsın.
Söhbətin istənilən
səviyyədə olması verilən suallardan çox
asılıdır. Yəni deyirlər ki, müsahibə
zamanı hər iki tərəf mövzuya hazır
olmalıdır. Mən də əvvəlcədən müsahibimin kim
olduğunu dərk etdiyimdən alim haqqında kifayət qədər
bilgi toplamışdım.
Yubileyindən, 65
yaşından başladım, keçdiyi ömür yolundan,
yazdığı qalaq-qalaq kitablarından söz saldım və
bir alim ömrünün bütün həyatına
işıq düşəcək məqamları incələmək
istədim.
"Sizin gördüyünüz işləri, məqalələri
sayıb qurtarmaq mümkün deyil, yaman məhsuldar
çalışırsınız, xüsusilə son bir ildə...", bu sözləri eşidəndə dedi
ki, ömür yarıda qırıla bilər, hər şey
yarımçıq qalar, ona görə də əcəl gələnə
kimi hazır olmağa çalışıram. Nazim Hikmətin
bir əsərindən
misal gətirdi ki, əzrayıl gələndə kimin
adını çəkirsə, deyir əlimdə işim var,
ancaq o işə baxmır axı, aparıb gedir və hər
şey yarımçıq qalır.
O, Difainin üzvlərinə həsr etdiyi
monoqrafiyalarından, Məhəmmədhəsən
Hacınskininin, Məmməd Əmin Rəsulzadənin və
Qarabəy Qarabəyovun yaxınlığından
danışdı. Hacınskinin
qızının dramatik həyatından, onunla
görüşlərindən, Minurə xanım
Hacinskayanın nəşinin kimsəsiz götürülməsindən
nəql etdi. Belə hadisələrin onun
yaradıcılığında xüsusi çəkisi
olduğunu söylədi...
Onunla növbəti dəfə
Milli Radioda görüşmək arzumu, studiyada həmsöhbət
olmaq istəyimi bildirdim. "Böyük mənuniyyətlə gələrəm"
dedi. Bu yaxınlarda Mədəniyyət
kanalında bir layihəsi olacağını, reallaşarsa,
daha çox söhbətləşə biləcəyimizi
söylədi. Ceyhun Mirzəyevi yada salmağı
xahiş etdi, onun haqqında, Gündüz Abbasov barədə
ürəyində çoxlu sözü olduğnu
xatırlatdı...
Jurnalistika fakültəsinin
yerləşdiyi 3-cü mərtəbədən birinci mərtəbəyə
kimi Aydın müəllimlə bərabər
addımladıq. Dedi ki, bayaq sual verdin ki, niyə belə çox işləyirsiniz,
uşaqların yanında cavab verə bilmədim. Mənim həyat yoldaşım qəfil dünyadan
getdi, ona görə ölümün məni də qəfil
aparacağını hiss edirəm və
çalışıram ki, əlimdəki işləri tez
yekunlaşdıram. O
darmacalda imkan tapıb mənim elmi işimdən də söhbət
açdı, birdən mən iştirak edə bilmərəm,
sənin Nəsir Əhmədli kimi rəhbərin var, çox
rahat və layiqli müdafiə edəcəksən, get
yaxşı hazırlaş, o kişinin nüfuzu var və
inandığı adamlara elmi rəhbərlik edir. Mən də
sənin gücünə inanıram...
Universitetin həyətində
sağollaşdıq. Həyat yoldaşı ilə bağlı pilləkənlərdə
yavaşca ayaqüstü pıçıltılarından,
müdafiəmdə iştirak edə bilmərəm deməsindən,
efir üçün yazdığım söhbətində də
əcəldən, ölümdən söz salmasından və s. nüanslardan nəsə nigaran qaldım...
Düz yarım saat onunla radiosöhbəti
etmişdim və montaja ehtiyacı olmayan müsahibəni iki
hissəyə bölərək ayrı-ayrı süjetlər hazırladım.
Yubileyi ilə bağlı
birinci süjetim efirə həftənin üçüncü
günü getdi. Efirə gedən andan heç bir dəqiqə keçməmiş
radioya zənglər gəldi ki, müsahibiniz kinorejissor
Aydın Dadaşov bir neçə saat qabaq
dünyasını dəyişib. Xəbərdən
bütün heyətimiz sarsıldı. "Ola
bilməz" - deyə telefonunu yığdım. Zəng çatmadı...əfsus ki, xəbər
doğru imiş. Süjet bitən kimi aparıcılar
Rövşən Sabiroğlu və Dilşad Tahirqızı
efirdən təəssüf hissi ilə alimin gecə
dünyasını dəyişdiyini söylədilər. Dinləyicilərə
bildirdilər ki, kinorejissor Aydın Dadaşovun Azərbaycan
Radiosuna bu, son müsahibəsi idi və onun yadigar səsi efirimizdə
yaşayacaq. Aydın Dadaşovun itkisi onu yaxından
tanıyanları mütəəssir etdi. Aqil Abbas yazdı ki,
"o atasının milyonlarından imtina edən oğul
idi", Şərif Ağayar professorun qeyri-adi
ölümünə, içi təlatümlərlə dolu
olan bir ziyalının dünyadan köçmə səhnəsinin
də təəccüblü olduğuna diqqət çəkdi...
"Filmin sonu" deyib sosial şəbəkədə həmkarları, yaxın
dostları, tələbələri özünəməxsus səviyyədə
ruhuna ehtiram göstərdilər....
Ruhunuz şad olsun, əziz
Aydın müəllim, sizinlə
tanışlığımızı geniş şəkildə
qələmə aldım ki, daxili bir rahatlıq tapım.
Ruhunuza ayan olsun ki, siz tələbələrinizin, həmkarlarınızın,
sizi tanıyanların qəlbinə
köçmüsünüz və çoxlarının ürəyində əbədi
məskən salmısınız. Haqqınızda yazılmış
"Filmin sonu" adlı yazıda deyildiyi kimi,
bundan sonra xatirələrdə yaşayacaqsınız.
Məkanınz cənnət
olsun.
Şəlalə
MƏHYƏDDİNQIZI
Azərbaycan
Radiosunun redaktoru
525-ci qəzet.- 2017.- 29 mart.- S.8.