Ədəbi-elmi həqiqətə yeni konseptual baxış
“Əsl diplomatik zəriflik - hərdən ciddi, lakin həmişə
ehtiramla söylənən
həqiqətdir”
Etyen Fransua de Şuazel
“Azərbaycan nəsri
və tənqid
(1960-70-ci illər nəsri
ədəbi tənqid
kontekstində)” monoqrafiyası
tədqiq edilən problemə çağdaş
ədəbiyyat-şünaslıq təfəkkürü, prinsip
və meyarları mövqeyindən yanaşılması,
eləcə də konseptual elmi qənaətlərin yeniliyi
baxımdan səciyyəvidir.
Tədqiqatla tanışlıq göstərir
ki, müəllif Azərbaycan bədii nəsrinin və tənqidinin tarixi inkişaf yoluna, araşdırdığı mərhələnin
spesifikasına, onun müxtəlif yaradıcılıq
problemlərinin elmi-nəzəri
həlli ilə bağlı mövcud konsepsiyalara dərindən
bələddir. Ədəbiyyatşünaslıq
və tənqidin
1960-70-ci illər nəsri
ilə bağlı ən son konseptual fikir və mülahizələri
də daxil olmaqla, problemə dair əlli ildən artıq geniş bir dövrün ədəbi-elmi
düşüncələrini ümumiləşdirən, müxtəlif
elmi baxışları
bir araya gətirərək məsələyə
özünəməxsus düşüncə
istiqaməti formalaşdıran
Təranə Turan Rəhimli yeni nəsrin tənqidimizdəki
mənzərəsi haqqında
dolğun təsəvvür
yarada bilib.
Aydındır ki, XX əsrin 60-cı illərində insanın bədii-estetik dərkinin tamamilə yeni məcrada təzahürü
nəsrin mahiyyətinə
təsir edən başlıca keyfiyyət kimi gündəmə gəldiyi üçün
ədəbi tənqidin
də diqqəti əsasən bu məziyyət üzərində
cəmləşir, yeni
insan amilinin nəsri nə dərəcədə zənginləşdirməsi
faktorunu önə çəkir. Tədqiqatda nəsrin tənqiddəki
panoramı tarixilik və müasirlik problemləri, bədii qəhrəman konsepsiyası,
sənətkarlıq məziyyətləri
baxımdan müstəviyə
çıxarılaraq forma-struktur komponentləri, janr tipləri, süjet, kompozisiya özəllikləri, üslub,
dil məsələləri
elmi-nəzəri kontekstində
çözülməsinə zəmin yaranır.
Təranə Turan Rəhimli tənqiddə “isti baş”la yazılan məqalələrin, təd-qiqatların
obyektiv qiymətini verə bilmədiyi yeni nəsrin, ümumilikdə 1960-70-ci illər
ədəbi mərhələsinin
tənqidin sonrakı inkişaf dönəmlərində
aydın elmi dərki imkanı haqqında bitkin təsəvvür yaradır. Tədqiqatçı monoqrafiyada sözügedən
mərhələni səciyyələndirən,
fərqləndirən məziyyətləri
ayrı-ayrı yazıçıların
nəsr əsərlərinin
təhlili ilə aşkarlayan tənqidin məhz bu dəyərləndirmə
prosesində öz elmi-nəzəri səviyyəsini
nə kimi rakurslarda yüksəltdiyini
düşüncə predmetinə
çevirir.
Müəllifin təqdimatında 1960-70-ci illər
nəsrini yaradan amillər təkcə ölkədə baş verən sosial-siyasi hadisələrlə deyil,
bütövlükdə dünyada
gedən inkişaf prosesləri ilə əlaqələndirilir ki,
bu, bir elmi
qənaət olaraq tamamilə təbii və məntiqlidir. Araşdırmaçının məsələlərə qlobal müstəvidə yanaşması, 60-cı illər
dünya ədəbi təcrübəsində yeni
fikir axını, fərqli qəhrəman
tipi, çağdaş məzmunla
səsləşən forma axtarışlarını özündə
ehtiva edən mühüm amilləri qabartması kontekstində
tənqidin rolu haqqında düzgün nəticələr əldə
etməyə imkan yaradır.
İkinci
Dünya müharibəsindən
sonra bərpa dövrünün başa
çatmasının 60-cı illərə təsadüf
etdiyini vurğulayan tədqiqatçı həmin
vaxt bədii təfəkkürün də
yenilənmə ehtiyacı
ilə üz-üzə
qaldığını, iyirmi
il kök
salmış müharibə
mövzusunu yazıçıların
təzə mövzularla,
ideyalarla əvəz etmək zərurəti duyduğunu və yeni insan konsepsiyasının
da bu tələbatdan
qaynaqlandığını aşkarlayır. Cəmiyyət
hadisələrinə, sosial
həyata, insan mənəviyyatına daha
ayıq və dərindən müdaxiləni
gücləndirən bu
zərurət tənqidin
də inkişaf istiqamətini dəyişəcəyini
qaçılmaz etdi ki, Təranə Turan Rəhimli də monoqrafiyasında bu cəhəti diqqət önünə çəkir və estetik mahiyyəti yeni çalarlarla zənginləşərək, dəyişən
bədii fikrin tənqidi də nə kimi çalarlarda
dəyişməyə vadar
etdiyini tutarlı arqumentlərlə əsaslandırır.
“Azərbaycan nəsri
və tənqid
(1960-70-ci illər nəsri
ədəbi tənqid
kontekstində)” adlı
monoqrafiya məsələlərin
qoyuluşunun konseptuallığına,
araşdırmanın məqsəd
və vəzifələrinin
gerçəkləşdirilməsinə hesablanan giriş, dörd fəsil və nəticədən ibarət olan strukturu özündə ehtiva edir. Bu tədqiqat
əsərinin “1960-70-ci illər
nəsrinin yaradıcılıq
problemləri ədəbi-nəzəri
fikirdə” adlanan birinci fəslində nəzəri təhlillər
“Nəsrin mərhələ
xüsusiyyətləri nəzəri
baxışlar sistemində”,
“Tarixilik və müasirlik estetik kateqoriyalarının nəzəri
dərki” yarımbaşlıqlarında
gerçəkləşir.
Monoqrafiyanın mətnində ədəbi-nəzəri
fikrin 60-70-ci illər ədəbiyyatında önə
çəkdiyi ən
aktual yaradıcılıq
problemləri kimi tarixilik və müasirlik müxtəlif
zamanların baxışlar
sistemi olaraq təhlil predmetinə çevrilir. Tədqiqatçı haqlı olaraq
tənqidin müasirliyə
daha həssas münasibətini dövrün
siyasi ab-havası ilə əlaqələndirir.
Bu baxış bucağı milli kimliyi unutdurmaq naminə tarixiliyin uzun müddət diqqətdən yayındırıldığına
müəllifin konseptual
etirazı kimi başa düşülür.
Müəyyən zaman
kəsiyində tarixilik
və müasirlik kimi mühüm estetik kateqoriyaların bir-birindən təcrid olunaraq şərh edilməsi məsələnin
mahiyyətinə vara bilməməkdən qaynaqlanır
və tənqidin
dərhal nəzərə
çarpan qüsuru kimi hallandırılır.
90-cı illərdə öz ideoloji qəlibindən “sıyrılıb”
çıxan ədəbiyyat
elminin tarixilik və müasirliyin izahında da yeni konsepsiya formalaşdırdığı, müəllifin onların bir-birilə üzvi əlaqədə inkişafını
şərtləndirən amillərə
diqqət yetirdiyi aydın görünür. Təranə Turan Rəhimli milli müstəqillik illərində tənqidimizin
yazılmışlara yenidən
qayıtmaq cəhdini
son dərəcə uğurlu
təşəbbüs hesab
edir. Araşdırmanın kontekstində müxtəlif
yaradıcılıq məsələlərinin
elmdə daha obyektiv dəyərləndirilməsi
faktlarına diqqət
yönəldilir ki, bu da sonucda
ayrı-ayrı mərhələlərin
də ədəbi-nəzəri
fikrin inkişaf özünəməxsusluqları, əsas istiqamətləri,
nailiyyətləri və
çatış-mazlıqları barədə dolğun təəssürat yaradır.
Əsərin “Azərbaycan bədii
nəsrində tarixilik
və müasirlik problemi ədəbi tənqiddə” adlanan ikinci fəslinin “Tarixi bədii nəsrin tarixilik və müasirlik problemi ədəbi tənqiddə”, “Çağdaş
sosial gerçəklikləri
əks etdirən nəsrdə müasirlik problemi və ədəbi tənqid” yarımbaşlıqları qlobal
bir problemin qoyuluşu və elmi həll istiqamətləri, alınan
nəticələr barədə
konkret düşüncə
formalaşdırır. Bura-da
tarixi nəsrin ən önəmli nailiyyətləri sırasında
“Dəli Kür”, “Qarlı aşırım”,
“Məşhər”, “Pərvanə”
romanlarında tənqidin
problemə baxış
bucağı diqqət
önündədir. Müasir
mövzulu nəsrdə
məsələyə münasibət
tənqidin “Körpüsalanlar”,
“Teleqram”, “Ağ liman”, “Sərinlik”, “Bir görüşün tarixçəsi”, “Gülyanaq”,
“Katib”, “Tütək səsi”, “Saz” və s. nəsr əsərlərinə dair
qənaətlərinə konseptual
baxışla çözümünü
tapır.
“Azərbaycan bədii nəsrində qəhrəman
problemi və ədəbi tənqid” adlı üçüncü
fəsil “Tarixi nəsrin qəhrəmanları
ədəbi tənqidin
təhlil müstə-visində”,
“Çağdaş mövzulu
nəsrdə müasir
insan məsələsi
və ədəbi tənqid” yarımbaşlıqları
ilə elmi-nəzəri
mülahizələri konseptual
məcraya yönəldir.
Bu fəsildə 60-70-ci illər nəsrinin önəmli cəhətlərini
ehtiva edən mühüm estetik amil - qəhrəman konsepsiyası çağdaş
elmi ədəbiyyatşünaslıq
və tənqidi baxışlar müstəvisində,
həm də bir kompleks halında
nəzərdən keçirilib
ümumiləşdirilir. Tənqidin yeni tipli qəhrəman
konsepsiyası ənənəvi
təhlil prinsiplərindən,
müsbət-mənfi meyarlardan
imtina etmək yolu ilə yeni
baxış bucağı
formalaşdırmaq cəhdinin
konkret arqumentlərə
əsaslanmaqla şərhi
monoqrafiyanın elmi dəyərinə bir daha aydınlıq gətirir.
Tədqiqatçı tənqidin nəsr problemini onun qəhrəman problemi kimi görməsini tamamilə təbii və qanunauyğun hesab edir. Çünki, bu mərhələdə nəsrin bütün janrlarının uğuru bilavasitə yeni qəhrəmanla bağlıdır.
Müəllifin məxsusi
vurğuladığı kimi,
ilk vaxtlar tənqidin mahiyyətinə vara bilmədiyi bu qəhrəman qiymətləndirmədə
“sönük”, “zəif”
təqdim edilsə də, yeni zaman
müstəvisində onun
aydın və fərqli cizgiləri bütün varlığı
ilə idrak edilərək təsdiqlənir.
Monoqrafiyanın “Azərbaycan bədii nəsrinin sənətkarlıq məsələləri ədəbi tənqiddə” adlanan dördüncü fəslini nəsrin forma-struktur məziyyətlərinə tənqidin münasibəti üzərində cəmləşdirən tədqiqatçı diqqəti daha çox “1960-70-ci illər nəsrinin janr tipləri ədəbi tənqiddə”, “Tənqid nəsrin süjet və kompozisiya xüsusiyyətləri haq-qında”, “Nəsrin üslub təmayülləri və bədii dil məsələsi ədəbi tənqiddə” yarımbaşlıqlarında sərgiləmək məqamların konseptual çözümünə yönəlir. Fəsildə nəsrin məzmun yeniliyinə hesablanan forma özəlliklərinin tənqiddə hansı səviyyədə qavranmasından bəhs olunması da mühüm maraq kəsb edir.
Araşdırmada nəsrin hekayə, miniatür povest janrlarına operativ müraciəti ilə şərtlənən forma axtarışlarına önəm verilməsi, məzmun-mündəricə tamlığı haqda qənaətlər, hekayə axını ətrafında gedən ədəbi mübahisələr, roman probleminin tənqiddə doğurduğu narahat düşüncələr, süjet, kompozisiya, üslub, bədii dil yeniliyinin nəzəri kontekstdə şərhi araşdırmaçının elmi erudik imkanlarının genişliyindən soraq verir.
Müəllif bütün fəsillərdə 1960-2000-ci illərin tənqid materialları əsasında nəsrin konkret bir ədəbi mərhələdə keyfiyyət dəyişimi haqqında nəzəri-estetik qənaətləri sistemləşdirir, onları dəyişən zaman, sosial-siyasi mühit və ədəbi inkişaf müstəvisində dəyərləndirib konseptual mövqe nümayiş etdirir.
Təranə Turan Rəhimlinin monoqrafiyası sözügedən dönəmin bədii örnəklərinin tənqiddə şərhi prinsipləri, meyarları, təhlil prosesində tənqidin özünün əxz etdiyi dəyərləri qədərincə aşkarlayan fundamental bir tədqiqat əsəridir. Özünəməxsus intellektual düşüncə tərzinə malik araşdırmaçının yüksək nəzəri hazırlığı, erudisiyası, tədqiq etdiyi problemə dərindən müdaxiləsi uğurlu bir elmi əsərin ərsəyə gətirilməsini şərtləndirmişdir. “Ön söz”ün imkanı daxilində deyilənlər sonucda bizi belə bir qənaətə gətirdi ki, “Azərbaycan nəsri və tənqid (1960-70-ci illər nəsri ədəbi tənqid kontekstində)” monoqrafiyasının problemə sərgilədiyi ədəbi-elmi, konseptual baxış sanbalı ilə fərqlənən tədqiqatlar sırasında özəl yer alacağı əlbəttə ki, şəksizdir.
Himalay
ƏNVƏROĞLU
ADPU-nun
kafedra müdiri, filologiya üzrə elmlər doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2017.- 6 may.- S.18.