Zamanların mozaikası: hadisələr və
şəxsiyyətlər
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Palestinanın sahibi olan Selevkid çarı yəhudilər
arasında yunan-ellinistik dinini tətbiq etmək istəyəndə
yəhudilərin kahin təbəqəsi ailəsindən olan
Makkaveylərin üsyanı başlandı. Onlar yəhudi
dininin təmizliyini qoruyurdular.
Selevkidlərin iudeylərin zorla ellinləşdirilməsindən
doğan münaqişə əvvəlki illərdə ölkədə
gərginlik əmələ gətirdi və Yerusəlimin əhalisi
arasında bu, qurbanların meydana gəlməsi ilə
müşayiət olundu. B.e.ə. 167-ci ildə Selevkid çarı IV Antnox Yerusəlim
məbədini Olimpiyalı Zevsin sitayiş yerinə
çevirməyə göstəriş verdi.
O, həm də sərəncam verdi ki,
bütün İudeyada dini ibadətlər yunan ritualları
qaydasında icra edilsin. Beləliklə, yəhudi
Vəsiyyəti əsasında dini ibadətlər qadağan
olundu. Bundan başqa, yəhudilərin
sünnət etməsi və şənbənin
qadağalarına əməl etməsi ənənələri
qanundan kənar elan edildi. Bu
zorakılıq tədbirləri, yəhudi əhalisinin
müqaviməti ilə qarşılaşdı, onlar din məsələlərində
vahid cəbhədən çıxış etməsələr
də, İuda Makkaveyin başçılığı
altında üsyana qalxdılar. İki il
ərzində bir neçə döyüşdə
üsyançılar Suriya qoşunlarını məğlub
etdilər. Makkaveyin bu qələbələrindən
sonra Vəsiyyət əsasında yəhudi dini ibadətləri
bərpa olundu və məbədin təmizlənməsi
aparıldı. Selevkidlər üzərində
Makkaveylərin qələbəsi kiçik ərazidə yəhudilərin
müstəqil, lakin zəif dövlətinin yaranmasına səbəb
oldu.
İudeylər 66-cı ildə əcnəbilərin
ağalığına qarşı üsyan qaldırdı və
bundan başlanan İudeya müharibəsi Yerusəlimin
tutulması və dağıdılması ilə başa
çatdı.
Roma sərkərdəsi Tit 70-ci ildə bir
neçə ay davam edən mühasirədən sonra Yerusəlimi
tutanda, məbədi hücumla ələ keçirməyi əmr
etdi. Məbədi müdafiə etmək
mümkün olmadıqda, oraya bütün xalq toplandı.
10 sentyabrda, b.e.ə. 587-ci ildə Nabuhodonossar məbədi
yandırmağı əmr etdiyi gün məbəd yenidən
oda verildi. Bəziləri bunda sahibin iradəsinin
təzahürünü görürdü.
Yerusəlim təslim olduqdan sonra zolot və sikarilər,
həmçinin, güman ki, essenlər sektalarının
nümayəndələri Ölü dənizin
yanındakı İudeya qalası Massadada gizləndilər. Roma sərkərdəsi
Lutsi Flavi Silva uzun müddətli mühasirədən sonra
qalanı tutdu. Romalıların bilavasitə qalanı
tutmasından əvvəl, mühasirədə olan 960 kişi, qadın, uşaq bir-birlərini
öldürdülər. Onların
başçısı Eliazar qalada gizlənən yəhudilərə
müraciət edərək demişdi ki, biz qul olmaq
üçün deyil, yaşamaq və ölmək
üçün doğulmuşuq. Biz
heç vaxt qul olmayacağıq. Onun bu sözləri
qalada olan hər bir adamın qəlbində əks-səda
tapdı və onların hamısı romalılara qul
olmaqdansa, ölüm yolunu seçməyi qərara aldı və
tarixdə görünməmiş kütləvi mərdlik, fədakarlıq
nümunəsi baş verdi. Yəhudilər
Fermopil keçidindəki 300 spartalının igidliyini
başqa şəkildə, düşmən əli ilə
deyil, öz əlləri ilə ölməkdə tapmaqla təkrar
etdilər. Tək-tək adamın özünü qurban
verməsi halları çox olmuşdur, lakin dəhşətli
sınaq vaxtı 960 nəfər adamın kütləvi şəkildə
özünü qurban verməsi, heç şübhəsiz,
nadir hadisədir və əyilməz vətənpərvərliyin
nümayişi olmaqla, başqaları üçün də
nümunə simvoluna çevrildi.
Roma imperatoru Vespasianın oğlu, gələcək
imperatar Tit qanlı döyüşlərlə 70-ci ildə
Yerusəlimi tutduqdan sonra yəhudilər Roma əsarətinin
acısını bir daha dadmalı oldular. İmperator Adrianın
dövründə İudetada ciddi üsyan (132-135-ci illər)
baş verdi. 70-ci ildə
dağıdılmış Yerusəlimin yerində imperator
Adrian Roma koloniyası olan Eliya Kapitolinanı yaratmağı qərara
aldı və orada şəhərin baş məbədi olan
Yupiter məbədini tikmək göstərişini verdi. Yəhudilər üsyan
qaldırdılar. Üsyançıların
başında Bar-Koxba (Ulduzun oğlu) adlandırılan Simon
Bar-Koseba dururdu və o, özünü messiya elan etdi. Üsyançılar
İudeyanın böyük hissəsini və Yerusəlimi
tutdular. İudeylərin həm də ravvin
adlandırdıqları Bar-Koxbanın ağalığı
vaxtı ortodoksal dini təlim təzələndi - Tora
qaydalarına əməl edildi, İudeya qurban vermələri
bərpa edildi, “İsrailin azad olunmasından” başlanan təqvim
tətbiq edildi. Roma qoşunları
üsyanı qəddarlıqla yatırtdılar. Bar-Koxba öldürüldü, yəhudilərə
isə hətta İudeyada yaşamaq qadağan olundu. Beləliklə, yəhudilər üçün
diaspora (yunan dilində “diaspora” - “səpələnmə” deməkdir)
epoxası başlandı.
Ərəb
xəlifəsi Ömərin 634-cü ildə başlanan 10
illik hökmranlığı dövründə Palestina islam imperiyasına birləşdirildi. Yerli əhali işğalçıları Bizans
ağalığından onu azad edən xilaskar kimi
qarşıladı. Xəlifənin
tabeliyində olduqdan sonra Yerusəlim Fatimilərin
ağalığına düşdü. XI
əsrin ikinci yarısında isə Səlcuqlar Yerusəlimi,
Palestinanın və Suriyanın digər şəhərlərini
Fatimilərdən aldılar. Burada səlcuqların
və ərəb feodallarının
başçılığı altında kiçik
knyazlıqlar meydana gəldi. Səlib
yürüşləri vaxtı xristianlar qanlı
döyüşlə Yerusəlimi 1099-cu ildə səlcuqlardan
alsa da, 1187-ci ildə böyük sərkərdə,
Suriyanın və Misirin sultanı Səlahəddin Yerusəlimi
səlibçilərdən azad etdi. XVI əsrin
əvvəllərində isə Osmanlı sultanı I Səlim
Yavuz Suriya, Hicaz və Misiri özünə tabe etdirəndə,
yəhudilər bu vaxt Osmanlı türklərinin
ağalığı altında oldu. Yaxın
Şərq, elə bil ki, işğalçıların
öz gücünü sınamaq səhnəsinə
çevrilirdi.
XIX və
XX əsrlər isə yəhudilərin tarixi taleyində
çox acı səhifələrlə yanaşı, XX əsrin
ortalarında bu xalq öz “xoşbəxt” torpağında əcdadlarının
işini davam etdirərək, yeni müstəqil İsrail
dövlətini yaratdı. Bu arzularda yuva
salmış zirvəyə aparan yol heç də hamar deyildi,
enişli-yoxuşlu olmaqla, dünyaya səpələnmiş
bir xalqa görünməmiş faciələr bəxş
etmişdi. Ortodoks yəhudi üçün vacib olan 613
qadağa, yəqin ki, bu xalqı Abrahamdan, Moiseydən
qalmış dinə sədaqət ruhunda tərbiyə etdiyindən,
yəhudilər ağlasığmaz dəhşətlərlə
üzləşdikdə belə, öz prinsiplərinə nəinki
xəyanət etməmiş, milyonlarla həyatı qurban
verdikdən sonra belə Xanaanda öz dövlətlərini
yaratmaq ümidindən əl çəkməmiş, dəhşətlər
girdabında boğulanda da öz nikbinliklərini itirməmişdilər.
Onlara xas olan həyat sevgisi müqəddəs
saydıqları qurbanların xatirəsini unutmağa qoymasa da,
Babil əsirliyində olanların ağılarını əslən
təkrar etməyərək, bu xalqın xoşbəxt gələcəyə
inamlarını sarsıda bilməmişdir.
1897-ci ilin avqustunda İsveçrənin Bazel şəhərində
qeyri-adi bir konqress öz işini başa çatdırdı. Buraya
bütün dünyadan yəhudi ictimaiyyətinin nümayəndələri
yığışmışdı ki, özlərinin gələcəyini
müzakirə etsinlər. Qərara
alındı ki, nə vaxtsa romalıların yəhudiləri
qovduqları torpaqda yəhudi xalqı üçün dövlət
yaratsınlar. Yeni hərəkat
özünə Sion adından düzəldilmiş bir ad
aldı. Bu, həmin vaxt bütün
Palestinanı nəzərdə tuturdu.
Sionizm yəhudilərin milli zülmə qarşı
müqavimətini yatırtmağa cavab kimi meydana gəlmişdi. Bu məsələdə
Rusiyadakı yəhudi qırğınları xüsusi rol
oynadı. Sionizm o dövrdəki digər
milli hərəkatlardan fərqlənmirdi. Yəhudilərin
bir hissəsi mədəniyyət məsələsində
özünü yaşadıqları ölkələrin
doğma xalqlarından ayırmırdı, lakin
çoxları milli adətləri və ənənəvi həyat
tərzini qoruyub saxlamaqda davam edirdi. Sionist hərəkatının
ilhamçısı 1904-cü ildəki ölümünə qədər , Budapeştdə
anadan olmuş hüquqşünas və jurnalist Teodor Hertsl
idi. Milli zülmü yəhudilərin öz
üzərindən atmasına yönəldilmiş
bütün cəhdlərin bir-birinin ardınca
uğursuzluğa uğradığını görərək,
o, sionist ideyalarla ilhamlanmış və onlara siyasi forma
vermişdi. Məhz o, özünəməxsus
yəhudi parlamentinə çevrilən sionist konqresslərinin
işinə rəhbərlik edirdi. Türk
sültanı və Avropa dövlətləri ilə
danışıqlarda o, çalışırdı ki,
Palestinada yəhudi dövlətinin yaradılması
üçün beynəlxalq qarantiyalar əldə etsin.
Bankir Rotşildin maliyyə yardımı ilə
yəhudi köçkünləri artıq səhra
rayonlarından istifadə edirdilər. Bu
planlara Türkiyəni, onu borc vədlərindən bir qədər
azad etməklə cəlb etmək mümkün olmuşdu.
Lakin bu ilkin addımlar üçün beynəlxalq
şərait əlverişli deyildi. “Siyasi” sionizm
1914-cü ildə özündə 200.000-ə yaxın tərəfdara
malik olsa da, yəhudilər arasında aparıcı cərəyan
deyildi. Həmin vaxt yəhudilərin
sayı 11 milyona yaxın idi və onlar dünyanın müxtəlif
ölkələrində yaşayırdılar.
1917-ci ilin noyabrında Britaniyanın xarici işlər naziri lord Balfur yəhudilərə Fələstində məskunlaşmaq imkanına qarantiya verən bəyannamə ilə çıxış etdi. Bu bəyanatda, həmçinin oradakı yəhudi olmayan əhalinin vətəndaş və dini hüquqlarının saxlanması zərurəti qeyd edilirdi. Birinci Dünya müharibəsi gedişində səslənən bəyannamə həm də İngiltərədə və Amerikada yaşayan yəhudilərin hüsn-rəğbətini qazanmağa hesablanmışdı. Lakin əvvəllər London Məkkə hökmdarına vəd vermişdi ki, ərəb krallığı yaratsın və onun tərkibinə həm də Yerusəlimi daxil etmək nəzərdə tutulurdu. 1922-1923-cü illərdə britaniyalılar Millətlər Liqasından Palestinanı idarə etməyə mandat alanda, bunu həll etməyə çalışdılar. Ərəblər və Palestina əhalisinin 1929-cu ildə cəmi 15 %-ni təşkil edən yəhudilər arasındakı münaqişədən qaçmaq mümkün olmadı. Münbit torpaqların satın alınması, yəhudi işçi qüvvəsinin cəlb edilməsi, yəhudi dövlətinin yaradılması məsələsinin gündəlikdən çıxmaması - bütün bunlar ərəbləri narahat edirdi, həm də ki, 30-cu illərdə bir sıra Avropa ölkələrində faşizmin təşəkkül tapması yəhudi köçkünlərinin axınını gücləndirdi. Nəticədə yəhudilərin sayı Palestina əhalisinin, demək olar ki, 30 %-ə çatmasına səbəb oldu. Britaniyalılar bu miqrasiyanı sərt qaydada məhdudlaşdırdılar. Hətta 1945-ci ildə - natsist rejimi illərində sağ qalmış yəhudilərə də Palestina bağlı idi. Etiraz əlaməti olaraq, yəhudilər Britaniya hakimiyyət orqanlarına qarşı terror aktlarına və qeyri-leqal immiqrasiyaya başladılar. Bu Londonu məcbur etdi ki, 1947-ci ildə öz mandatını BMT-yə qaytarsın. Noyabr ayında Baş Məclis Palestinanın yəhudi və ərəb hissələrinə (Yerusəlimdə beynəlxalq administrasiya olmaqla) bölünməsi barədə qətnamə qəbul etdi. Yəhudilər bu qərarla razılaşdılar, ərəblər isə onu rədd etdilər.
İkinci Dünya müharibəsi illərində alman natsistləri tərəfindən ölüm düşərgələrində yəhudilərin kütləvi genosidi onların öz dövlətlərini yaratmaq barədəki təkliflərinə haqq qazandırmışdı. Almaniyadakı və natsistlərin işğal etdikləri ərazilərdəki bu dəhşətlər kabusu müharibədən sağ çıxmış yəhudiləri bir acı xatirə kimi izləməkdə davam edirdi. Yəhudilərin sonrakı mümkün olan bəlalardan xilas olması və növbəti fəlakətdən qorunması üçün onlara öz dövlətlərini yaratmağın vacib olduğunu anladırdı. Ona görə də artıq müstəqil yəhudi dövlətinin yaradılması insanları sakitləşdirən arzu və ümiddən daha çox real cizgilər almağa başladı, ABŞ və SSRİ kimi müharibədən qalib çıxmış dövlətlərin BMT-də yəhudilərin tərəfində çıxış etməsi, onların təşəbbüsünün həyata keçirilməsinə, əslində yol açdı.
Alman faşizmi tərəfindən həyata keçirilən ən böyük cinayət - yəhudilərin kökünü kəsmək cəhdi, əslində insanlığa qarşı törədilən bir cinayət idi.
1942-ci ilin yanvarında Almaniyanın imperiya təhlükəsizliyinin Baş idarəsinin şefi Reynhard Heydrixin sədrliyi altında keçirilən konfransda yəhudi məsələsinin “qəti” həlli müzakirə edildi.
Müzakirə yalnız təşkilat problemlərinə
aid idi. Çünki məsələnin həlli bundan xeyli əvvəl
qərara alınmışdı. İştirakçılar
bütün yəhudilərin Avropadan şərqə
köçürülməsi barədə razılığa
gəldilər. Yalnız 65 yaşından
yuxarı olan yəhudilər, ağır xəstələr,
müharibə əlilləri və döyüş təltifləri
olan yəhudilər istisna təşkil edirdilər.
Qarışıq ər-arvad cütlüyünün və
onların uşaqlarının problemi müzakirə olundu. Qərara
alındı ki, “1-ci dərəcəli yarımcinslər” yəhudi
hesab olunsun və mümkün qədər sterlizasiyaya məruz
qalsın. “2-ci dərəcəli
yarımcinslər” “təmiz qanlı” almanlara bərabər
tutulmalıdır, lakin bir şərtlə ki, əgər
onların qohumları özlərini hədyan
apardığı təqdirdə, onlarla yəhudi kimi
davranılacaqdır.
(Ardı var)
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.- 2017.- 13 may.- S.20.