“Ədəbiyyat xalqı ifadə edir”
Yaradıcı adamın ağlına bəlkə hər
axşam, hər səhər, bəlkə elə avtomobildə,
metro qatarında yol getdiyi zaman onu maraqlandıran, onun öz təfəkkür
dünyasından keçən neçə-neçə
mövzu gəlir. Ancaq bu mövzuların heç də
hamısı özünün gerçək həllini
tapmır.
Özünün gerçək həllini tapan
mövzuların böyük əksəriyyəti
üçün mütləq bu mövzunun kodu
tapılmalıdır. Bütün yaradıcılıq fəaliyyətinə
xeyli dərəcədə bələd olduğum, qəzet səhifələrindəki
yazılarının və nəşr olunan kitablarının
fəal oxucularından biri kimi yazıçı Elçin mənim
üçün Azərbaycan nəsrində ciddi bir hadisədir.
Və bir də təkrar edirəm, yaradıcılığına xeyli dərəcədə bələd
olduğum Elçinin həm də hər əsəri,
kiçik həcmli esselərindən tutmuş fundamental
janrlardakı kitablarınadək, hamısını ədəbiyyatımızda
hadisə hesab etmək olar. Belə bir
yaradıcı şəxsiyyətin hər bir həyat
faktı adama bir mövzu verir. Və mən hər dəfə
mənə vəhy kimi gələn bu mövzuları ifadə
etmək üçün bəzən qeybdən olaraq bir kodla
rastlaşmışam. Qələmə aldığım bu
yazının kodu Elçinin Azərbaycan Respublikasının
ən ali mükafatı - “İstiqlal”
ordeni ilə təltif edildiyindən sonra Ümumilli Lider Heydər
Əliyevə ünvanladığı təşəkkür
məktubundakı bir sətir oldu: “Ədəbiyyat xalqı
ifadə edir”. Bu sətir, bu fikir ilk
baxışda adi də görünə bilər. Lakin dərinə
varanda bu fikrin postulat səviyyəsi, elmi anlamı, sənətkarın
bədii sözə etibarı kimi yüksək semantikası
barədə düşünəsi oluram: Ədəbiyyat
xalqı ifadə edir. Bu fikir ədəbiyyata, bədii
sözə iddiası olan hər kəsi çox ciddi bir məsuliyyət
qarşısında qoyur. Əsrlərdən gələn
şifahi xalq ədəbiyyatına bircə anlıq elmi diqqət
bu ədəbiyyatı yaradan şifahi xalq adamının nə
qədər məsuliyyətli yanaşma sahibi olduğunu
üzə çıxarır. “Xalqı ifadə
edən” laylaların beşik tərbiyəsi sonralar “xalqı
ifadə edən” azman dastanlarda bitir. Və
böyük ədəbiyyat min illərin süzgəcindən
keçib bədii sözə vurğun istedad sahiblərinin əsərlərinə
çökür, bu əsərlərin klassik fenomenə
çevrilməsinin ilkin şərtlərindən olur.
Amma hər kəsin yox: “Ədəbiyyat xalqı ifadə edir”
postulatının məsuliyyət gücünü dərk edən
kəsin. “Ədəbiyyat
xalqı ifadə edir” fikrinin müəllifi Elçin
bütün yaradıcılığı boyu bu məsuliyyətin
daşıyıcısıdır.
Hər
hansı bir münasibətlə Elçin
yaradıcılığından bəhs edən ədəbiyyatşünaslar,
ədəbi tənqid nümayəndələri və hətta
adi oxucu belə Elçinin ədəbi mühitdəki yerini məhz
“Ədəbiyyat xalqı ifadə edir” tezisindən yanaşaraq
qiymətləndirir. Mən bu yazıda Elçinə elmi-bədii-publisistik
zümrənin verdiyi qiymətə toxunacağam, lakin ilk
növbədə hələ on dörd il bundan əvvəl
Elçinin “İstiqlal” ordeni ilə təltif edilməsi barədə
Heydər Əliyevin imzaladığı fərmandan əvvəl
yazıçıya ünvanladığı təbrik məktubunda
bu böyük sənətkara verdiyi dəyəri ifadə edən
bir neçə sətri yazıya köçürmək istərdim:
“Siz ədəbiyatımıza 60-cı illərdə qədəm
qoyaraq tez bir zamanda tanınan istedadlı
yazıçılarımızdansınız. Həmin
dövrün ideoloji qəliblərinə sığmayan
üslubda yazıb-yaratmış və ədəbiyyatımızın
yeni mərhələsini formalaşdırmış nasirlər
arasında adınız daim hörmətlə çəkilir.
Xalqımızın tarixi taleyi və bədii irsi ilə
bağlı olan, uzaq və yaxın keçmişimizin mənzərəsini
canlandıran əsərləriniz XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatında
özünəməxsus yer tutur. Milli mentalitetin
daşıyıcıları olan qəhrəmanlarınız
milli olduqları qədər də ümumbəşəridirlər.
Məhz buna görə də əsərləriniz
istər keçmiş sovet dövründə, istərsə
də indi müxtəlif dillərə tərcümə
olunaraq bir çox ölkələrdə oxucuların rəğbətini
qazana bilmişdir”. Hiss olunduğu kimi, “Ədəbiyyat
xalqı ifadə edir” fikri Ulu Öndərin bu qiymətində
də özünü doğruldur.
Elçinin yaradıcılığı lap ilk
çağlardan ədəbi ictimaiyyətin diqqətində
olub. Və bu diqqət sahiblərinin hamısı onu yeni
nəslin ustad nümayəndəsi kimi qiymətləndirir.
O, 1960-cı illərdən məhsuldar bir yazıçı
kimi ədəbi aləmə gəlmişdir. 1960-cı
illərdə ədəbiyyata gələn yazıçı
və şairlərin nəslini ədəbi mühitdə
“altmışıncılar” adlındırırlar. Bu “altmışıncılar”, Ulu Öndər Heydər
Əliyevin yuxarıda təqdim olunan sitatında dediyi kimi,
“ideoloji qəliblərə sığmayan üslubda
yazıb-yaratmağa” başladılar. “İdeoloji qəliblərə
sığmamaq”sa heç də hər sənətkarın
hünəri deyildi. SSRİ-də demokratik
ab-hava yaratmaq istəyən Sov.İKP Baş katibi Nikita
Xruşşov öz təşəbbüslərini elə
özü boğmağa başlamışdı.
Rusiyadakı Yevtuşenko, Voznosenski, Vısotski və başqa
altmışıncılar H.Əliyevin
xatırlatdığı “ideoloji qəliblərdən” yaxa
qurtarmaq üçün çox çalışdılar. Azərbaycanlı altmışıncıların da
bu dövrdən başlayan yaradıcılığı “yeni
nəsr” kimi qiymətləndirildi. Doğrudur,
M.Xruşşovun “demokratiyası” o qədər də uzun
sürmədi. Xeyli müddət
M.Xruşşovla yaxın olmuş, bəzən onun rəhbərliyində
çalışmış yazıçı - jurnalist
F.Burlatski yaxşı deyirdi ki, “Xruşşov öz
islahatlarını həyata keçirmək üçün
uçurumu iki addıma tullanmaq istədi”. Və ölkədə bir azdan yenə də ideoloji
kanonlar hakim oldu. Lakin cəsarətlə
deyərdik ki, “altmışıncılar” həqiqətən
çox zaman bu qəlibləri dağıda bildilər. Bu sırada Elçinin adı fəxrlə çəkilməlidir.
İdeoloji qəlblərə sığmamaq bir sıra
faktlarla şərtlənir. Amma bu bir sıra fakt
içərisində həqiqi istedad ilk sırada durur. Həqiqi istedad sahibi olub da saxta ideologiyaya qulluq etmək
olmur. Azərbaycanın klassik yazıçı və
şairlərinə baxaq: Mirzə Fətəli, Mirzə Cəlil,
Üzeyir Hacıbəyli, Yusif Vəzir Çəmənzəminli,
Mirzə Ələkbər Sabir... kimi ədəbi şəxsiyyətlərə
istedadları saxta ideologiyaya xidmət etməyə imkan vermədi.
Sovet dövrünün ən ideoloji çağlarında
yazıb yaradan Rəsul Rza, İlyas Əfəndiyev, İsa
Hüseynov (Muğanna), Anar, Sabir Əhmədov, Sabir Azəri...
kimi sənətkarlar ideoloji kanonlara sığmadılar. Bu nəslin nümayəndələri
sırasında Elçin çox önəmli yer tutur. Akademik Nərgiz Paşayeva Elçin
yaradıcılığına həsr etdiyi məqalələrində
altmışıncıların və o cümlədən
Elçinin Azərbaycan ədəbiyyatındakı yerini məhz
onların sənətkarlığı, istedadı ilə qiymətləndirir.
Ədəbiyyatşünaslıq və ədəbi-tənqid
Elçini həm də çox məhsuldar bir
yazıçı kimi dəyərləndirir. Bu mənada akademik İsa Həbibbəylinin
bir fikri indiki kontekstdə çox yerinə düşür:
“Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatının və
ədəbi-tənqidi fikrinin görkəmli
yaradıcılarından biri olan Elçinin təkcə
uğurla təmsil etdiyi altmışıncılar nəsli
içərisində deyil, bütövlükdə yeni
dövr Azərbaycan ədəbiyyatında özünəməxsus
yeri, rolu, mövqeyi vardır. İnamla demək olar ki, Azərbaycanda
çağdaş ədəbiyyatın və ədəbi
tənqidin ən məhsuldar nümayəndələrindən
biri kimi böyük nüfuz qazanmış xalq
yazıçısı Elçini indi dünya ölkələrində
də tanıyırlar”. Akademikin bu fikirləri dediyi vaxtdan on beş ilə qədər bir zaman keçib və
ötən bu zaman müddətində biz Elçinin çox
müxtəlif ölkələrdə özünün sənət
nümunələri ilə Azərbaycanımızı da necə
təmsil etdiyinin şahidiyik.
Müasir
ədəbiyyatımızın görkəmli nümayəndəsi,
ustad yazıçımız Anar Elçinin sovet dövrü
yaradıcılığını xarakterizə edən
aşağıdakı fikirləri ilə bu sənətkarın
həmin ideoloji çağdakı yaradıcılıq cəsarətini
çox dəqiq ifadə edir: “Elçinin sovet dövründə
yazdıqlarının bədii və əxlaqi dəyəri dəyişmədi.
Ona görə ki, bəzi bədxahlarımızın
güman etdiyi kimi sovet dövründə yaranmış ədəbiyyat
heç də ucdantutma “sovet ədəbiyyatı” deyildi.
O dövrdə də Elçin “sovet ədəbiyyatı”, bədnam
“sosialist realizmi” ehkamlarına və qəliblərinə
uyğun gələn süni “ədəbiyyat” deyil,
böyük hərflərlə yazılan ƏDƏBİYYAT,
estetik dəyəri bu gün də baqi qalan ədəbiyyat
yaradırdı”. Anarın da dediyi kimi, Elçin
kitablarının birinə ön sözündə o dövrdə
yazdıqlarını bu gün redaktəsiz, olduğu
kimi çap etdirdiyini dilə gətirmişdir.
Elçini bir sənətkar kimi yetişdirən amillərdən
biri də onun geniş elmi-ədəbi biliyə malik
olmasıdır. Yenə də akademik Nərgiz xanım Paşayevanın
məqalələrindən birinə müraciət edək:
“Dünya ədəbiyyatının təcrübəsi
göstərir ki, yazıçının
yaradıcılıq yolunu müəyyənləşdirən,
onun inkişafı və formalaşmasında fitri istedadla bərabər,
mühüm rol oynayan amil mütaliədir... Xalq
yazıçısı Elçin belə geniş mütaliə
miqyasına malik yazıçıdır, onun mütaliə
dairəsi o qədər əhatəli və ciddi məzmunludur
ki, heyrət doğurur”. Bu bir həqiqətdir.
Bu həqiqət Elçinin ədəbiyyatla
bağlı bütün söhbət və yazılarında
görünməkdədir. Jurnalist-yazıçı
Yaşarın (Yaşar Əliyevin) 19 noyabr-20 yanvar 2011-ci ildə
“525-ci qəzet”in şənbə buraxılışlarında
“Elçinlə ədəbiyyat söhbəti” adlı
geniş bir müsahibəsi dərc olunmuşdu. Bu
müsahibə haqqında bu sətirlərin müəllifinin
geniş bir məqaləsində belə bir yer var idi:
“Elçin təkcə Azərbaycan elmi-filoloji fikrində
deyil, cəsarətlə demək olar ki, bundan
çox-çox böyük bir mühitdə ədəbiyyata
sahib çıxan, onun xəstə yatağının
başında vicdanlı bir həkim-kardioloq kimi dayanan
azsaylı filoloq-alimlərdən biridir. Dostoyevskidən, Rasputindən
imtina edən rus oxucusu, Markesdən, Kortasardan, Kobo Abedən...
imtina edən dünya oxucusu hər kəsi ruhdan
salmışdı, təkcə bizdə deyil, bütün
dünyada hər şeyi öz qərəzli baxış
bucağından, “qiymətləndirən”lər
qarşısında bədii sözə sahib çıxmaq,
onun dəyərinin heç vaxt itməyəcəyinə inam
bəsləmək də hər kəsin işi deyildi. Elçin özünün ən yeni bədii əsərləri
ilə, bədii sənət barədə inadkar nəzəri
fikir və mülahizələri ilə öz inamına bizi də
inandırdı”.
Mən Elçinin lap cavan vaxtlarında yazıb müdafiə
etdiyi və filologiya elmləri alimlik dərəcəsi
aldığı dissertasiyasını Moskvanın Ximki qəsəbəsində
Lenin kitabxanasının filialında hələ 1973-cü ildə
çox məmnuniyyətlə oxudum və elə o zaman bu
adamın mütaliə səviyyəsinə, elmi ümumiləşdirmə
istedadına, mövzusu ilə bağlı olan Azərbaycanın
ədəbi-tənqid mühitinə sonadək bələdliliyinə
heyran qaldım. Elçin Əfəndiyev filologiya elmləri
doktoru, professordur və bu elmlər doktorunun elmi əsərlərinin
hamısında biz onun problemə öz yanaşması olan,
filoloji sahədə mükəmməl konsepsiyaya malik bir alim
kimi görməkdəyik. Elçinin bədii
yaradıcılığının təkcə Azərbaycanda
deyil, habelə dünyanın bir çox ölkəsində məhsuldar
şəkildə çap olunması təkcə müəllifin
deyil, bütövlükdə Azərbaycan ədəbi-bədii-elmi-publisistik
uğurudur.
Elçin yaradıcılığı polifonik
formatdadır.
Elçin nasirdir, ədəbiyyatşünasdır, nüfuzlu
elm xadimidir, ədəbi-tənqidin ustad nümayəndəsidir,
dramaturqdur və s. Onun bu yaradıcılıq istiqamətinin hər
biri dünənin və bu günün böyük alimləri,
ədəbiyyat, sənət adamları tərəfindən
xüsusi qeyd edilmişdir. Əgər akademiklər -Məmməd Arif,
Mirzə İbrahimov, Kamal Talıbzadə, müasirimiz İ.Həbibbəyli
və bir çoxları onun bədii nəsrini təhlil
süzgəcindən keçirib qiymətləndiriblərsə,
professor, teatrşünas Mehdi Məmmədov, Mir Cəlal, Həsənağa
Turabov kimi elm və sənət adamları onu teatrşünas
kimi qiymətləndirmişlər.
Bütün
ədəbi söhbətlərində müəllimi Mir Cəlal
haqqında minnətdarlıq hissi ilə danışan
Elçin həmin müəlliminin belə bir qiymətini
almışdır: “Elçinin ədəbi hadisələrə
obyektiv yanaşması, yeri gəldikcə kəskin polemikalara
girməsi, işin ağırlığından qorxmaması,
mühüm elmi-bədii problemlərə nəzəri əsəslarla
yanaşması əsərlərinin (“Tənqid və nəsr”)
sanbalını xeyli artırmış, bu əsəri ləyaqətli
bir tədqiqata çevirmişdir... Elçin hələ
universitetdə təhsil alarkən, mənim tələbəm
olmuş, geniş dünyagörüşü, istedadı, fəallığı
ilə diqqətimi cəlb etmişdir. Sonralar
aspiranturada oxuyarkən, onun bu keyfiyyətləri daha da
inkişaf etmiş və o, yaxşı bir müasir ədəbiyyatşünas-mütəxəssis
kimi yetişmişdir”. Müəlliminin belə bir yüksək qiyməti hər
adama nəsib olmur. Yalnız istedadlı və
bu istedadı gerçəkləşdirmək
bacarığı olanlara nəsib olur.
Görkəmli
filosof-aktyor, sənətşünas Mehdi Məmmədov
Elçini ədəbiyyatşünaslığı bu gün
də məşğul edən, ayrı-ayrı hallarda sənətşünaslıq
və estetika elmləri ilə sərhədlənən problemləri
iki aspektdə-həm bədii nəsrin təcrübəsində,
həm də onun tədqiqini diqqət və ehtiramla
araşdıran, müqayisələr aparan, bədii əsərləri
və tənqidi fikirləri tutuşduraraq nəticələr
çıxaran, yüksək səviyyəli elmi xülasələr
əldə edən alim kimi qiymətləndirir.
Türkiyədən tutmuş Rusiyayadək Elçini təhlil
edən hər kəs onu bədii sənəti və sənətin
elmi-nəzəri aspektlərini sinxron şəkildə öz
yaradıcılığında birləşdirən sənətkar və elm xadimi
kimi yüksək qiymətləndirir.
Özü
də çox böyük mütaliə və erudisiya sahibi
olan Anarın Elçin haqqında indiki kontekstə çox
uyğun gələn bir fikrindən də keçmək olmur:
“Elçin ədəbiyyatımızın son 40-45 ildə ən
görkəmli yazıçılarından biri, eyni zamanda, bu ədəbiyyatın
ardıcıl araşdırmaçısıdır... Müxtəlif
işlərdə çalışmasına rəğmən
vaxt və imkan tapıb mətbuatı bu qədər diqqətlə
izləməsi, Azərbaycanda, Rusiyada, Türkiyədə
çıxan kitabları mütaliə etməsi, dünya ədəbiyyatının
həm klassik,
həm də yeni örnəklərinə
dəyişməz marağı qibtə ediləcək özəlliyidir”.
Anarın Elçinə bu qiymətinin
altından Elçini tanıyan hər kəs məmnuniyyətlə
öz imzasını qoyar.
Elçinin bu yaxınlarda nəşr olunan və dərhal ədəbi hadisə kimi qiymətləndirilən “Baş” romanını oxuyan hər bir azərbaycanlı bir vətəndaş olaraq bu əsərin rus dilində-məhz rus dilində də çap olunmasını çox vacib sayardı. Mən də bu fikirdə, bu istəkdə oldum. Çünki mürəkkəb kolliziyalı, mürəkkəb tarixi faktları qələmə alan, Azərbaycan gerçəkliyinin tarixindən bu günə milli dərs kimi faktlara söykənən bu əsərin rus oxucusuna çatdırılması bəlkə mili oxucudan da vacibdir. Və… belə bir istəyimiz nəinki Azərbaycanda, Rusiyanın çox mötəbər, çox nüfuzlu bir nəşriyyatında nəşr olundu. Bu, yazıçının təkcə şəxsi nüfuzuna bağlı deyil, həm də əsərin yüksək sənətkarlıq ölçülərinə bağlı bir milli (!) hadisədir.
Azərbaycanda “Qanun” nəşriyyatında çap olunmuş bu kitabın lap ilk səhifəsində redaksiyanın aşağıdakı maraqlı bir qeydi var: “Elçin Azərbaycan ədəbiyyatının canlı klassiki hesab olunur. Bir çox nüfuzlu beynəlxalq mükafatlara layiq görülüb. Romanları, povest və hekayələri, eləcə də elmi monoqrafiya və məqalələri 30-dan çox dilə tərcümə olunub. Pyesləri Nyu-York, London, İstanbul, Moskva, Sankt-Peterburq, Ankara və başqa şəhərlərin teatrlarında tamaşaya qoyulub. Kitablarının ümumi tirajı altı milyona yaxındır”. Bu qısa qeydin informasiya yükü Elçinin dünya miqyasında necə, hansı miqyasda tanındığını çox dəqiq göstərir.
Lap bu günlərdə mən professor Alxan Bayramoğlunun “Baş” romanı haqqında bir məqaləsini oxudum (“Şərq” qəzeti, 9 may) və alimin belə fikri ilə tamam şərik oldum ki, romanda tarixi həqiqətlə bədii təxəyyül, mifik düşüncə ilə həqiqi gerçəklik müəllif mövqeyinin təhkiyə axarında birləşir... ideya-bədii təqdimatın sənətkarlığı nəticəsində oxucu sanki həmin hadisə və proseslərin canlı iştirakçısına, şahidinə çevrilir”. Əsərin daha çox sənətkarlıq məqamlarına diqqət yetirən məqalə müəllifi belə bir nəticəyə gəlir ki, “Baş” romanı bütövlükdə böyük bir tarixi epoxanın sənətkarlıqla canlandırılmış mükəmməl bədii obrazlar sistemi kimi Elçin təfəkkürü və təxəyyülünün ibrətamiz ədəbi hadisəsidir”. Və ən maraqlısı da budur ki, roman haqqında dərc olunan yazıların hamısında bu əsər müasir ədəbiyyatımızda hadisə kimi qiymətləndirilir.
Azərbaycan bədii və elmi mühitindəki
yaradıcılığını hər kəsin yüksək
qiymətləndirdiyi Elçin bu gün də çox məhsuldar
fəaliyyət göstərməkdədir. Mən həftənin
hər altıncı günü “525-ci qəzet”in şənbə
buraxılışını həm də Elçinin
imzasına görə həvəslə izləyirəm.
Elçin bu qəzetin ən fəal müəlliflərindən
biridir. Ömrünün müdrik çağlarını
yaşamaqda olan Elçin müəllimə Allahdan tükənməz
yaradıcılıq enerjisi arzulayıram.
Cahangir
MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.- 2017.- 13 may.- S.16.